ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:06

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:02

Ik heb er even een maandje uitgelegen, paard had eerst een virale infectie, daarna op de paddock haar knieband wat verrokken, dus in totaal een dikke maand stil gestaan. Vorige week terug wat gelongeerd, dit weekend er weer opgestapt en mijn flinke merrie was superbraaf! Zaterdag nog binnen gereden, zondag was er dan een verjaardagsfeestje aan de gang, kindjes waren een soort van parcours aan het doen in de binnenpiste dus ineens maar de vuurdoop en direct in de buitenpiste gaan rijden. 't was wel wat spannend en veel afleiding maar ze was superbraaf! Zalig om buiten te rijden, hopelijk deze week nog een aantal keer!

Ik ga hier weer wat proberen volgen!

Dat ziet er goed uit Snackie! Ik heb net even in je topic gekeken :) Wel of toch dat van je bijrijder :D
Wat een dreigende lucht wel! Nette bak precies! Ik wil er ook 1!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:13

ik kan pas in MEI terrecht voor het zadelmak maken :P misschien maar goed ook, kan ze nóg meer gewend raken aan mensen die om haar heen tuttelen. ze is nog steeds een ietwat beetje nerveus als ik bijvoorbeeld hoefjes wil krabben, dan is ze nog echt van slag daarna haha. Dametje, vandaag lekker ff grondig schrobben :P lekker in de zon, paar rondjes longeren, en weer lekker het land in gooien :) zin in.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:25

Thanks, bijrijder is ook aardig gedrild hoor, geen onnodig been geven, niet onnodig in de mond zitten, buitenhandje eraan. en het ging super..

Moonpraper, het is zo mei. nog 6 weken ongeveer ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:17

Ik ben zo trots op mijn meissie *\o/* heb d'r nu iets van 3x aan de dubbele longe (vanuit drijvende positie) gehad en ze pakt het super op ! Natuurlijk wel wat kleine momentjes van verwarring en in het begin kon ze alleen bochten maken :+ maar ondertussen snapt ze dat ze ook rechtdoor kan lopen en dat sturen, stoppen en draven ook kan als je de baas niet ziet :D
Daarnaast heb ik d'r vandaag op het grote grasveld gelongeerd (aangezien ik bij het losgooien merkte dat de bak erg mul was) > ho, stap, draf en galop allemaal direct op stemcommando en ze bleef netjes bij me ook in galop, luisterde echt supergoed terwijl ze dondersgoed weet dat het niet omheind is en ze er makkelijk vandoor kan gaan om lekker te gaan grazen :Y) Ik merk ook dat ze het steeds vanzelfsprekender gaat vinden om een zadeltje op te hebben, ze heeft er nooit echt heftig op gereageerd maar het was in eerste instantie toch wat 'onwennig' ... nu heb ik ook een paar keer mét zadel gehangen (zonder kende ze al) en natuurlijk superbraaf +:)+ hoewel ik toch wacht tot d'r 3e (wat al heeeeel dichtbij komt) is het toch fijn om te weten dat ze er al zo vertrouwd mee is :j
Alle tijd, werk en geduld dat ik erin heb gestopt wordt toch beloond, merk ik :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:07

Ohh dat klinkt super goed! wat is ze braaf!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:39

En moet je denken dat ik me een jaar geleden niet eens kon voorstellen dat ze ooit haar hoeven normaal op zou kunnen tillen en dat ik met haar buiten kon wandelen zonder dat ze met 4 benen tegelijk door de lucht vloog, whahaha _O- lijkt het toch nog goed te komen met d'r :')
nee maar ik ben nu echt zo blij dat ik aan een jong, groen paardje ben begonnen ipv een ouder beleerd paard... het is zo gaaf om haar alles zelf te leren en haar steeds meer 'paard' te zien worden, je krijgt ook een hele andere band als je een paard al van jongs af aan kent en je samen ontwikkelt (want ik leer ook heel veel van haar) :j

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:58

@klimop, wat fijn dat ze het zo goed doet. Het is inderdaad een heerlijk gevoel als ze dingen goed doen die jij ze geleerd hebt. Dat heb ik ook met Fallie die ik nu aan het beleren ben. Die heb ik echt vanaf zn geboorte opgevoed en het is zo'n heerlijk paard om mee te werken. Allebei zijn ouders zijn ook van dezelfde eigenaar en ook nu met het beleren kom je allerlei dingen tegen die hij van papa of mama heeft. Erg leuk om te zien. Vandaag had hij even een uitprobeer dag met het longeren, maar op het eind ging het weer goed. Woensdag ga ik voor het eerst hangen. Als het lukt zal ik iemand foto's laten maken. Ik was vandaag even naast hem op een stoel gaan staan om te kijken wat hij daar van vond, maar hij keek niet eens om.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:23

Yu had als veulen wel geleerd om voetjes te geven, aan het halster te lopen en vast te staan.. maar toen ik haar uit de opfok haalde betwijfelde ik dat want ze leek alles spontaan vergeten te zijn, dus heb d'r alsnog zelf kunnen opvoeden :Y) het is ook echt een typische merrie, kan ongelooflijk bitchy zijn tegen andere paarden, zal niet zomaar iets voor je doen als je daar geen goede argumenten voor hebt, gaat serieus GILLEN als ze iets eng vind en laat het meteen weten als ze het ergens niet mee eens is... prachtig toch :D Ik verwacht ook niet dat ze ooit zal stoppen met uitproberen, zou wel makkelijk zijn maar dat typetje maakt d'r juist zo leuk :))
Lijkt me inderdaad ook heel gaaf om karaktereigenschappen te herkennen van de ouders, ik heb de merrie en de hengst allebei wel gezien maar ken ze niet goed jammer genoeg... hoop wel dat ze uiteindelijk nog meer de bouw van haar moeder over zal nemen, want dat is echt zo'n buffel, heel breed gebouwd :~
De eerste keer dat ik ga zitten moet ook op de foto, maar het lijkt me slim om eerst de CAP aan Yu te introduceren (heeft ze nog nooit gezien), want anders denkt ze nog dat er een soort alien met een champignonhoofd op d'r rug stapt *help* _O-

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:48

nou ik ga vanaf nu weer braaf mee reageren hoor! :)
jasper is gezond en wel thuis, en het rijden is weer opgepakt. Britt was heeeull stout gister, of eerder gewoon weer bang dus dat mag ik geen stout noemen natuurlijk ;) maar had mn handen er weer vol aan. Heb haar na de koliek van mn veulen denk ik weer 3-4 keer gepakt, en op zich deed ze alle keren braaf, behalve gister :) Moest er een keertje van komen haha. uiteindelijk bitje er in gedaan omdat het bitloos beetje gevaarlijk ging, en op het bit reageerde ze goed, maar wel fel door gelijk 'aan te teugel' te schieten, maar niet fijn. Snappen jullie me? Hangen eigenlijk. Maar als het dr dan weer te veel werd, schoot ze in de stress: hoofd omhoog of zelfs opzij met het hele lichaam. Ze was weer even de weg kwijt :(:)
Morgen weer eens proberen denk ik, even kijken of het met of zonder bit kan.

veel nieuwe in het topic! Gezellig! Welkom :j

snackie leuk om te zien je topic +:)+

izzy wat een pech. gelukkig weer fijn aan de slag nu!

moonprayer hihi dat is al zo ja mei. Ik heb nu wel plek hoor :P ;) ;)

klimop klinkt superr!!
en ik doe idd met het grondwerken ook al een paar keer vóór het 'echte opstijgen' al een cap op. Sommige kijken niet op, de ander kijkt zn ogen uit haha.

Ik heb trouwens mijn andere fries Anna ook weer eens opgezadeld. Haar heb ik dus vanaf veulen, en voor haar is alles wat de baas eigenlijk doet wel 'gewoon'. Doe zo sporadisch met haar grondwerk, eens een zadeltje op. een keertje zitten. een keertje gestapt in de paddock. ook 1 keer in de bak geprobeerd te stappen maar toen was ze nog erg verlegen dat ik het bij een paar stapjes heb gelaten. En gister heb ik haar echt rond laten stappen. We hebben enkele rondjes door de bak gedaan, geweldig. Zij kijkt nergens van op.
Heb zelfs mijn vriend er even opgezet, daar is ze eigenlijk voor zogezegd. Sinds wij wat hebben zegt hij: Anna daar ga ik later op rijden. Nou en gister heeft hij er voor het eerst opgezeten, super grappig :)

even longeren (niet vooruit te branden hoor) :
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C07179.jpg

even poseren ohz:
http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... C07220.jpg

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:57

Knappe dame! hoe oud is anna dan?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:20

die word ook 4 dit jaar :j maar omdat zij zooo groot is, was ze nog lang niet klaar om er mee aan de slag te gaan. slungel :')
Maar nu niet meer. nu is het een papzak, maar dat terzijde :o

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:21

haha!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:28

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:33

ahh die 2e :+: hoe gaat het met hem?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:38

geweldig! En ik heb een plekje voor hem gevonden waar hij vd week naar toe mag voor de hele zomer met een ander hengstje als maatje! Hij zal dus helaas de shet moeten gaan missen, maar daar krijgt hij een leeftijdsgenootje voor terug. De shet mag niet meer op het gras (bevangen geweest) dus dan komt Jasper te kort natuurlijk wanneer het weideseizoen begint.
Ik blijf hem zelf verzorgen en dat andere hengstje er bij. Hij staat overigens wel weer te koop, we hebben toch besloten om echt 2 paarden weg te moeten doen. Dus Britt en Jasper. Maar voorlopig is er nog niemand voor wezen kijken, dus we kijken allemaal wel hoe het loopt. Stiekem wil ik hem wel houden, maar mijn vriend vind (en ik moet daar financieel in meegaan) dat hij en/of Britt toch weg moet.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:52

paarden zijn niet goedkoop, dus keuzes moet je maken.
Jasper is hengst? maakt ie nog kans op de keuring? wellicht kun je dat ook meenemen in je keus?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:57

@Klimop, dat is ook handig dan dat ze het opeens niet meer kende. Klinkt wel als een pittig dametje, maar wat karakter is ook leuk. Ik ben zelf meer van de slome duikelaars. Fal is ook erg rustig, maar wel ontzettend knuffelig. Af en toe een beetje te dus dat ben ik hem nog wel aan het afleren.

Die tip over de cap lees ik net te laat, want de volgende keer dat ik Fal zie ga ik al hangen en moet mijn cap op dus. Maar hij vind alles wel prima, dus ik verwacht niet dat hij mijn cap eng vind.

Hier nog even een foto trouwens van Fal dan weten jullie ook waar ik over praat. Is al wel een foto van een jaar geleden.

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:00

Knappe tink, met lange benen! hoe groot is hij?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:05

Een half jaar terug was hij 1.55.
Ik denk nu zo rond de 1.58 en hij is nu ook niet meer overbouwd dus aardig uitgegroeid.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:32

@ginger18; volgens mij kende ze het heus nog wel, maar aangezien ze mij niet kende en dus voor geen cent vertrouwde was ze erg moeilijk over te halen, haha :D zolang ik geen dingen overhaast en ze zich ergens toe 'gedwongen' voelt doet ze niet heel moeilijk, zo heb ik ook bij enge dingen (zoals voor het eerst een zadel op, plastic zeiltjes etc) haar expres níet vast gezet zodat ze altijd de mogelijkheid had om het te 'ontvluchten', maar juist omdat ze ook gewoon weg kon lopen wekte dat bij haar een gevoel op van 'het kan nooit heel eng zijn, want dan deed ze er niet zo makkelijk over'.. dat was een goede manier voor ons want dan wist ik zeker of ze ergens klaar voor was, anders had ze gewoon aan kunnen geven dat ik een stapje terug moest doen :j
Verder is ze absoluut geen slome duikelaar, maar bewaart haar rodeo-acties tegenwoordig toch maar voor in haar vrije tijd, want ze weet dat hoe moeilijker/drukker ze doet tijdens bijv. het longeren, hoe harder ze aan het werk moet }> dus als ze geen zin heeft om te werken is ze vaak superbraaf, want dan weet ze dat we na 5 minuten klaar zijn O:)
Yu heeft sinds kort pas ontdekt dat knuffelen soms ook wel fijn is (volgens mij ook een beetje merrie-eigen, dat ze wat minder aanhankelijk zijn) dus die legt dan 's avonds, als ze in d'r stal ligt, haar hoofd op mijn schoot met zo'n blik van 'kriebel me nou' :')

Als je gewoon van tevoren al even gaat grondwerken/longeren en je zet die cap op, kan ik me niet voorstellen dat hij er erg moeilijk over gaat doen :n
Het is wel een grote zeg, jeetje :wow: meeste tinkers die ik ken zijn tussen de 1.35-1.45 :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:35

Ahh fijn dit bovenstaande. Jullie band is duidelijk sterker geworden!

Ook een flinke tink dus,de mijne is 160. Maar is te mager geweest, dus die is nog niet zo mooi rond als de jouwe.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:37

klopt snackie. Maar het is wel moeilijk :)
hij is hengst ja, maar geen friese papieren!

ginger wat een leukerd!! lekker groot ja. mijn oude tinker was ook al met 3 jaar 1.60, maar dat was ook een drumhorse.
en de cap gewoon vanaf de eerste seconde van de training op doen. Dus met hoofdstel aandoen al en zadel op doen. Dan kan hij in dat korte stukje ook al wennen.

ik heb vanmorgen weer met Britt gereden. En het ging geweldig. voor het eerst in het donker, dus met baklicht. spannend natuurlijk maar al snel vond ze het toch wel normaal. zo paniekerig als dat ze zondag was, zo goed ging het nu. Alsof ze toch echt aan het draken was zondag, kijken hoever ze kon gaan in haar paniek-mood. Want vanmorgen was ze oh zo braaf, en hele stukken nageeflijk. Ik voelde de moed om echt te gaan 'starten' (onderling) steeds groter worden haha. zelfs de galop, zonder bokken. grapjas +:)+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:37

Zoo dan was jij er vroeg bij :D

Zondr papier heb je er niks aan idd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:41

ohooo!! zei ze dat hardop. laat t Jasper niet hooorennn!! :P :P

ja ik ben elke dag tegen half 6 op stal. en tegen 6 uur zat ik er vandaag op :) Drukke dag verder vandaag dus dan rijd ik 's morgens al.
Ik mest altijd uit 's morgens en dan aan de hand van hoe druk mijn dag is bepaal ik of ik ga rijden op dat moment, of het 's middags / 's avonds pas doe :)