[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:15

MarcelDufour schreef:
Marjan1984 schreef:
Ik heb morgen wedstrijd in Asten, ben benieuwd hoe het gaat. Die van mij is zo aan het puberen.
Donderdag in de springles ook weer, ik heb hem nu beter voor het been en door het oefenen met de balkjes hebben we allebei het vertrouwen om lekker door te blijven rijden en niet zo terug te vallen in tempo waardoor we te dicht komen. Heb af en toe nog wel de neiging om zaken terug op te lossen, maar ik weet gewoon dat vooruit oplossen vaak beter werkt. Het weten is 1 ding, nu nog doen, haha.
Maar donderdag was het echt rodeo. Bokken in de wending, bokken bij het changeren, etc.
Zal de leeftijd wel zijn denk ik, meneer word in juli pas 5.
Hopelijk kunnen we morgen in een lekker basis tempo rondrijden, dan ben ik al tevreden.

Ja, een 5-jarige is inderdaad nog een puber, die af en toe uit de band springen. Dat is alleen maar goed, want ik vind dat dat alleen maar getuigd van frissigheid en blijdschap. Als het vrolijk gebeurt tenminste, en niet 'gemeen'. Je weet wat ik bedoel.

Nee is absoluut niet gemeen, meer van de lente in de bol.
Ach houd het tenminste een beetje spannend. Moet er niet aan denken dat ik zo'n dooie zou hebben die braaf zijn rondjes springt en nooit eens gek doet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:34

_Sannee schreef:
Nee, die zou ik nooit vragen hoor. :')

Het is zo dat ik eigenlijk een echte dressuurprikker ben, en absoluut niet van springen hou. Toch doe ik 't wel eens af en toe omdat mijn paard het zo onzettend leuk vind.

Nu is 't zo dat ze voor de hindernis nog wel een sprintje wilt nemen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Je moet eens op de eerste pagina van dit topic lezen over het werken met balkjes op de grond, voor de sprong. Daarmee bereik je dat paarden gelijkmatige galopsprongen gaan maken. 4 a 5 balkjes, en dan een sprong. De afstanden staan er ook bij. Wat heel belangrijk is dat je die balkjes gallopeert alsof ze er niet zijn, niet ze als hindernissen gaan beschouwen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:39

Nog een vraag van mij!

Ik heb nog niet zo lang geleden advies gevraagd over mijn nieuwe Welsh pony. Ze is nu wat makkelijker te rijden maar heeft een eigen willetje, als ze de komende tijd vaak genoeg gereden wordt zal het denk ik steeds makkelijker worden.

Maar het probleem is nu, toen ik haar kocht werd mij verteld dat ze 'alles' springt. In Engeland, waar ze vandaan komt, hebben ze haar gebruikt voor slipjachten en heeft ze geleerd om over allerlei soorten hekken of sloten te springen. Gisteravond was ik weer aan het rijden en het viel me op dat ik haar weer constant de hoeken door moest sturen omdat het leek of ze zo door het hek wilde lopen.

Toen ik klaar was heb ik haar even los in de buitenbak laten lopen zodat ik kon zien wat ze toch aan het doen was. Nou, daar kwam ik snel achter want mevrouw galoppeerde doodleuk direct naar de bakrand en vloog eroverheen, zo het weiland in.....

Ze ziet dus echt in alles een hindernis, zo is ze laatst ook over de omheining gesprongen terwijl ik aan het voeren was en het hek had dichtgedaan. Alle paarden stonden netjes voor dat hek te wachten maar daar had zij geen zin in. Ze kwam er gelukkig goed overheen maar een volgende keer zal dat misschien niet het geval zijn.....

Mijn vraag is: Hoe los ik dit op?! :?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:44

Sugarfoot schreef:
Nog een vraag van mij!

Ik heb nog niet zo lang geleden advies gevraagd over mijn nieuwe Welsh pony. Ze is nu wat makkelijker te rijden maar heeft een eigen willetje, als ze de komende tijd vaak genoeg gereden wordt zal het denk ik steeds makkelijker worden.

Maar het probleem is nu, toen ik haar kocht werd mij verteld dat ze 'alles' springt. In Engeland, waar ze vandaan komt, hebben ze haar gebruikt voor slipjachten en heeft ze geleerd om over allerlei soorten hekken of sloten te springen. Gisteravond was ik weer aan het rijden en het viel me op dat ik haar weer constant de hoeken door moest sturen omdat het leek of ze zo door het hek wilde lopen.

Toen ik klaar was heb ik haar even los in de buitenbak laten lopen zodat ik kon zien wat ze toch aan het doen was. Nou, daar kwam ik snel achter want mevrouw galoppeerde doodleuk direct naar de bakrand en vloog eroverheen, zo het weiland in.....

Ze ziet dus echt in alles een hindernis, zo is ze laatst ook over de omheining gesprongen terwijl ik aan het voeren was en het hek had dichtgedaan. Alle paarden stonden netjes voor dat hek te wachten maar daar had zij geen zin in. Ze kwam er gelukkig goed overheen maar een volgende keer zal dat misschien niet het geval zijn.....

Mijn vraag is: Hoe los ik dit op?! :?

Het enige wat ik kan verzinnen is een stroomdraad een meter voor het hek, zodat ze niet bij het hek kan komen. Of een hoger hek, voor de rest zie ik weinig oplossingen. Wacht....ik heb er nog een....niet meer losgooien...maar dat is de minst leuke oplossing voor je pony.

Marcel gaat even............

Afbeelding

Bopje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:33

Joepie het topic is weer open *\o/*

Beste Marcel,

Ik heb een springtopic van mijn wedstrijd van donderdag, zou je die even willen analyseren?

Groetjes

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:43

irissahorse schreef:
Joepie het topic is weer open *\o/*

Beste Marcel,

Ik heb een springtopic van mijn wedstrijd van donderdag, zou je die even willen analyseren?

Groetjes

Je pony springt heel leuk, jij moet wat meer naar voren met je lichaam. Zo als op de linker foto. Zie je het verschil?

AfbeeldingAfbeelding

Ik ben weer terug om;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 27-02-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:45

Ja ik zie het verschil,
dank u wel :D

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:13

MD advies
Het hippisch adviesbureau voor springers
:+
pas maar op dat je straks niet ten ondergaat aan je eigen succes ;)
de meeste adviesburo's rekenen per 6 minuten...

Maar alle gekheid op een stokje, interessant en leerzaam topic waar je als springer en springjuf ook weer wordt bevestigd in waar je mee bezig bent.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:15

reeskees schreef:
MD advies
Het hippisch adviesbureau voor springers
:+
pas maar op dat je straks niet ten ondergaat aan je eigen succes ;)
de meeste adviesburo's rekenen per 6 minuten...

Maar alle gekheid op een stokje, interessant en leerzaam topic waar je als springer en springjuf ook weer wordt bevestigd in waar je mee bezig bent.

Dank je. Maar ik neem wel rust hoor, als ik dat nodig heb. Ik heb het gevoel dat ik op deze manier een beetje bijdraag aan het beter worden van de springsport. En vandaag zwaar verkouden, dus ik ga de hele dag nergens heen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:55

ik heb vanavond weer een wedstrijd en heb hier al zoveel leerzame dingen voorbij zien komen dat ik gewoon helemaal zin heb om een paar dingen (nee niet alles :D) uit te proberen vanavond,.. vooral dan om mn hakken meer uit te trappen en mn knie/bovenbeen niet klemmen zodat mn onderbenen niet zo omhoog vliegen soms,.. (met name in een dubbel, dan moet ik echt denken: terugzitten en hakken uittrappen)... als het goed is komt de vriend van mn moeder het vastleggen op video zodat ik daarna eens kan kijken of het beter was dan vorige week en daarvoor,.. en ik hoop dat ik het fijne tempo van vorig weekend kan vasthouden zodat er geen krabbelpassen meer tussen zitten :-)

Ja genoeg te oefenen :D ,...
Hmm,... nog 2 uur wachten,... lees nog even terug naar nog meer tips...
Ga de afstanden voor de balkjes/in uitjes etc maar opzoeken,..

Marcel: Klopt het als je vaak in-uitjes oefent je paard een sneller voorbeen kan krijgen? Of heb je daar nog een andere oefening voor, las al ergens dat je de grondbalk wat meer naar voren moest leggen zodat ie eerder afzet (paard met grote galop)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:01

Juventus schreef:
ik heb vanavond weer een wedstrijd en heb hier al zoveel leerzame dingen voorbij zien komen dat ik gewoon helemaal zin heb om een paar dingen (nee niet alles :D) uit te proberen vanavond,.. vooral dan om mn hakken meer uit te trappen en mn knie/bovenbeen niet klemmen zodat mn onderbenen niet zo omhoog vliegen soms,.. (met name in een dubbel, dan moet ik echt denken: terugzitten en hakken uittrappen)... als het goed is komt de vriend van mn moeder het vastleggen op video zodat ik daarna eens kan kijken of het beter was dan vorige week en daarvoor,.. en ik hoop dat ik het fijne tempo van vorig weekend kan vasthouden zodat er geen krabbelpassen meer tussen zitten :-)

Marcel: Klopt het als je vaak in-uitjes oefent je paard een sneller voorbeen kan krijgen? Of heb je daar nog een andere oefening voor, las al ergens dat je de grondbalk wat meer naar voren moest leggen zodat ie eerder afzet (paard met grote galop)

In-uitjes zijn daar heel goed voor inderdaad. Een grondbalk is daar niet de beste oefening voor. Eigenlijk in tegendeel.
Leuk dat je al wat dingen gelezen hebt waar je denkt wat aan te hebben. Laat je filmpje hier maar zien als je klaar bent. Suc6 op concours in ieder geval.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:04

Voor de niet zo scherpe JP ;) Deze stond al in mijn post:

Marcel, vandaaag zijn er een paar filmpjes gemaakt. Hopelijk heb ik die morgen op DVD zodat ik een foto/film kan plaatsen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:13

mo_van_dijk schreef:
Voor de niet zo scherpe JP ;) Deze stond al in mijn post:
Marcel, vandaaag zijn er een paar filmpjes gemaakt. Hopelijk heb ik die morgen op DVD zodat ik een foto/film kan plaatsen!

Zou leuk zijn, want beeld zegt veel meer dan woorden. Heb JP per PB al meerdere filmpjes gestuurd. Vooral die van Piet Rijmakers

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:36

MarcelDufour schreef:
fienaaa schreef:
Ik zou zere enkels krijgen al ik zo kort zou rijden (maar heb gauw de nijging om mijn hakken extreem uit te drukken)

Dat extreem uitdrukken is helemaal niet nodig. Gewoon uitdrukken is al goed genoeg.

Ja, dat weet ik... maar soms kom ik van me pony af, en dan heb ik toch zere enkels ! Heb het alleen als ik op me springzadel rijd, nu denk ik er elke keer aan, gaat wel beter...

Bedankt, ga even wat filmpjes op youtube bekijken, dan heb ik binnenkort een zwart zadel... Staat mooier op een fjord vind ik !

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:40

Joki schreef:
fienaaa schreef:
Ik zou zere enkels krijgen al ik zo kort zou rijden (maar heb gauw de nijging om mijn hakken extreem uit te drukken)

Ik kan juist niet begrijpen hoe iemand stevig kan zitten met lange beugels. Sinds ik geleerd heb heel kort te zitten, vind ik mijn beugels al heel snel te lang om te springen

Dat heb ik ook wel, omdat dat zadel minder steun geeft bij mijn benen dan mijn dressuurzadel... Ik heb een dressuurzadel die zo lekker zit (een Hulsebos) en een springzadel die ook lekker zit, alleen heb ik veel meer steun met mijn dressuurzadel... het is voor mij de 1e 5 min. even wennen als ik een ander zadel rijd :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:46

Ik ga even potje darten met vrienden...tot later

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:10

MarcelDufour schreef:
Juventus schreef:

In-uitjes zijn daar heel goed voor inderdaad. Een grondbalk is daar niet de beste oefening voor. Eigenlijk in tegendeel.
Leuk dat je al wat dingen gelezen hebt waar je denkt wat aan te hebben. Laat je filmpje hier maar zien als je klaar bent. Suc6 op concours in ieder geval.

Ik heb eigenlijk wel goede ervaring met een grondbalk wat groter leggen. Dan vooral met extreem voorzichtige paarden, die willen nog wel een draaien van voor of de knie naar beneden steken als ze te dicht komen. Als ik de grondbalk wat groter leg krijgen ze wat meer ruimte om de knie omhoog te krijgen. Het liefste leg ik er dan ook een grondbalk op een galopsprong achter, zodat ze extra bukken. Het maakt ze op die manier wat leniger van voor, het met de knie omhoog en het hoofd naar beneden spring word dan gestimuleerd en dus makkelijker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:20

WHAAAAAAAA....... JP HEEFT GESPRONGEN!!!!
Met dank aan alle filmpjesstuurders!!
En let op: zonder zadel hé, twee in-uitjes van ik schat zo'n 35 cm hoog, op een stalhalstertje met touwtje! *\o/*

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:38

Go girl! *\o/*

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:57

Jannepauli schreef:
WHAAAAAAAA....... JP HEEFT GESPRONGEN!!!!
Met dank aan alle filmpjesstuurders!!
En let op: zonder zadel hé, twee in-uitjes van ik schat zo'n 35 cm hoog, op een stalhalstertje met touwtje! *\o/*

Zo.....heb jij een vertrouwensboost gekregen vandaag!
Vond je het leuk, achteraf?
Om met ExuseMe te spreken, jouw cirkel van invloed is groter geworden vandaag!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *-:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:38

Hartstikke leuk vond ik het! Véél leuker dan cavaletti lopen, dit was echt voor de fun!!
Morgen ga ik een wat grotere opstelling maken met wat vóór en ná balkjes op de grond. En het peerd..? Die was helemaal hyper, die staat nu nog met een dikke smile op de wei :D

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:57

even een stipje want dit topic vind ik ook wel handig :D haha.. Mijn jonge heeft namelijk ook nog wel is de kuren dus kan mooi de tips van hier meenemen :D

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:33

Marcel Ik heb gister het paard dat ik voor een stalgenoot sinds kort reed gekocht. Het is een lancelot merrie. Nu had ik al een deel van het topic door gelezen en onder andere het stuk waar je verteld dat jij pas na stap draf galop gaat inbuigen. Uiteraard ben ik 1 van de ruiters die hier snel mee begint omdat dat zo aangeleerd is vanuit les etc. Nou heb ik jou optie geprobeerd en rond uit super!!! Merrie was veel soepeler en fijner in de hand als normaal en voor de eerste keer sinds rijden heb ik een fijn relaxt galopje te pakken gehad.

Nou heb ik over die galop een vraag. De merrie is in galop ontzettend onstabiel drukt makkelijk weg komt erg tegen hand en zet de racestand er op. We gaan dus meestal vooral hard en plat door de bochten. Nu gaat het met trainen wel steeds beter en vandaag heb ik dan ook heerlijk gereden.

Heb jij nog meer tips om een paard soepel in het lijf te houden of te krijgen en hoe kan ik het beste aan die galop kan werken?

Zelf ben ik vooral bezig met het rijden van wendingen. Voltes voltes en nog eens voltes. achtjes, links om rechtsom en veel overgangen. De merrie is slecht aan het been en reageerd slecht op de zit doordat ze haar rug wegdrukt. Ik kan hierdoor niet goed zitten omdat ze me het zadel uitdrukt. Ik probeer haar voorwaarts neerwaarts in te stellen maar dit is erg lastig met haar. Vandaag heb ik alleen maar met lange teugel gereden en uiteindelijk kwam ze toch tot haar knieen. maar hoe kan ik dit verder ontwikkelen? Ik rij haar net dus we moeten elkaar nog leren kennen, maar het is gewoon een hete donder met rijden.

Wat springen betreft. Dat doet ze super. Het probleem is alleen dat bij het aanrijden ze zo graag wil dat er geen houden meer aan is. Ze vliegt er op af duikt er onder en zet echt mega af. Ik heb er moeite mee dit uit te zitten doordat ik of achter blijf op de sprong of juist voorover val bij de landing. Ik weet dat in uitjes springen erg goed is hiervoor. Maar heb jij ook hierover nog tips?

Ik hoor graag en alvast bedankt voor het antwoord.

(lichamelijk is alles goed en nu we ons eigen zadel erop hebben ipv haar oude loopt ze een stuk makkelijker alles is aangemeten en de merrie is verder goed gecontroleerd op lichaamsproblemen en is hier vrij van)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:45

Marcella_e schreef:
Marcel Ik heb gister het paard dat ik voor een stalgenoot sinds kort reed gekocht. Het is een lancelot merrie. Nu had ik al een deel van het topic door gelezen en onder andere het stuk waar je verteld dat jij pas na stap draf galop gaat inbuigen. Uiteraard ben ik 1 van de ruiters die hier snel mee begint omdat dat zo aangeleerd is vanuit les etc. Nou heb ik jou optie geprobeerd en rond uit super!!! Merrie was veel soepeler en fijner in de hand als normaal en voor de eerste keer sinds rijden heb ik een fijn relaxt galopje te pakken gehad.
Nou heb ik over die galop een vraag. De merrie is in galop ontzettend onstabiel drukt makkelijk weg komt erg tegen hand en zet de racestand er op. We gaan dus meestal vooral hard en plat door de bochten. Nu gaat het met trainen wel steeds beter en vandaag heb ik dan ook heerlijk gereden.
Heb jij nog meer tips om een paard soepel in het lijf te houden of te krijgen en hoe kan ik het beste aan die galop kan werken?
Zelf ben ik vooral bezig met het rijden van wendingen. Voltes voltes en nog eens voltes. achtjes, links om rechtsom en veel overgangen. De merrie is slecht aan het been en reageerd slecht op de zit doordat ze haar rug wegdrukt. Ik kan hierdoor niet goed zitten omdat ze me het zadel uitdrukt. Ik probeer haar voorwaarts neerwaarts in te stellen maar dit is erg lastig met haar. Vandaag heb ik alleen maar met lange teugel gereden en uiteindelijk kwam ze toch tot haar knieen. maar hoe kan ik dit verder ontwikkelen? Ik rij haar net dus we moeten elkaar nog leren kennen, maar het is gewoon een hete donder met rijden.
Wat springen betreft. Dat doet ze super. Het probleem is alleen dat bij het aanrijden ze zo graag wil dat er geen houden meer aan is. Ze vliegt er op af duikt er onder en zet echt mega af. Ik heb er moeite mee dit uit te zitten doordat ik of achter blijf op de sprong of juist voorover val bij de landing. Ik weet dat in uitjes springen erg goed is hiervoor. Maar heb jij ook hierover nog tips?
Ik hoor graag en alvast bedankt voor het antwoord.
(lichamelijk is alles goed en nu we ons eigen zadel erop hebben ipv haar oude loopt ze een stuk makkelijker alles is aangemeten en de merrie is verder goed gecontroleerd op lichaamsproblemen en is hier vrij van)

Echt hartstikke leuk dat je verschil hebt gevoeld. Maar onthoud goed dat wat je in hele lange tijd aangeleerd hebt aan je paard, in een dag niet zo maar veranderd is. Ga nou maar eens een paar weekjes zo aan de gang, en ik weet vrijwel zeker dat de meeste van de puntjes waar je het nu over hebt, opgelost zullen zijn. De rug wegdrukken, bijvoorbeeld, is ook iets wat weg gaat als je zo lekker ontspannen werkt. Over een tijdje zal je paard helemaal zijn neus over de grond doen, terwijl je rijdt. Dat is wanneer je dus echt de rug aan het verbeteren en versterken bent.
Ga zo door, en je gaat heel tevreden zijn over een tijdje.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:31

MarcelDufour schreef:
maaikeew1 schreef:
ik heb ook een vraag.
mijn paard kan op zich wel springen, hij heeft er alleen niet veel ervaring mee.
een jaar geleden is er voor het laatst 60 cm stijl mee gesprongen door mijn zusje.
nu wilde ik een paar weken geleden weer proberen te springen.
ik wou rustig beginnen met balkjes draven maar hij doet dan nogal raar.
hij gaat, naar mijn idee expres, tegen de balkjes aan schoppen.
als ik een kruisje opzet gaat hij die omver trappen en er dan bij staan kijken.
hij geeft duidelijk aan dat ie het heel grappig vind om hindernissen te slopen.
het lijkt wel grappig maar zo kom ik natuurlijk nooit over een hindernis heen.
terwijl ik weet dat hij heel goed kan springen en het ook leuk vind als ie het doet.
wat kan ik hier het beste aan doen?

Ajax is nog druk op zoek naar een goeie spits! :D

Serieus.....daar kan je niks aan doen. Ze doen het of ze doen het niet. Desondanks moet je gewoon door oefenen. Op den duur gaat dat toch vervelen steeds een balk raken. Mocht je beestje echt niet beter worden dan moet je je er gewoon bij neerleggen dat springen niks is voor die van jou. Hoe oud is je paard?

mijn paard is 7 jaar oud. hij heeft nog niet vaak gesprongen en is echt nog een jonkie.
hij snapt het wel op zich. heeft vrij al bijna een meter gedaan.
doet ie met gemak. maar wil het niet overhaasten.
alleen heeft hij door dat ik er niks aan kan doen als hij het niet doet.
dus gaat hij er door heen lopen.
heb inmiddels wel les van een springinstructrice. dus hoop dat zij mij hier ook bij kan begeleiden.