[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sielx3

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:24

superwoman schreef:
toch veel doen. Steeds weer terug nemen. Zorg wel dat je niet alvast druk gaat zetten, omdat je niet wil dat ze versnelt.Echt pas terug nemen, nádat ze versnelt. Kost tijd en veel rust en herhaling.

Oke, bedankt voor de tip.
Ze is ook moeilijk te stoppen als ze eenmaal is vertrokken en dan is de ontspanning weer helemaal weg! Ze raakt opgefokt en het duurt weer even voor ze terug rustig is =S
Nu heb ik bang dat ik soms te hard trek! maar wat kan ik anders nog doen?
nu rij ik met een gewone watertrens , zou het goed zijn als ik zo een rubber bitje zou gebruiken ofzo?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:30

Nee, gewoon trensje houden. Sneller terug nemen, niet langer. Liever een harde ruk, dan 5 min trekken.
Beste is gewoon met les, want consequent zijn en alles op het juiste moment, met de juiste hoeveelheid "druk" is moeilijk zonder instructeur

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:33

superwoman schreef:
Nee, gewoon trensje houden. Sneller terug nemen, niet langer. Liever een harde ruk, dan 5 min trekken.
Beste is gewoon met les, want consequent zijn en alles op het juiste moment, met de juiste hoeveelheid "druk" is moeilijk zonder instructeur

les... Heb ik hier geen mogelijkheid terug, wij hebben geen vervoer Bloos
de pony is niet van mij en ik kan toch niet aan die mensen vragen een trailer te kopen zodat ik op les kan gaan? :S
Ik ben wel een instructrice in de buurt aan het zoeken , maar hier in de buurt vind ja dat ook niet snel =(
+ nogmaals bedankt voor de tip Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:35

probeer toch iemand te vinden en het liefst iemand die ervaring heeft met zulke paarden/pony's. Anders heb je er weinig aan hoor.

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:36

superwoman schreef:
probeer toch iemand te vinden en het liefst iemand die ervaring heeft met zulke paarden/pony's. Anders heb je er weinig aan hoor.

Okee zal ik doen! Vork

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:13

Yamcha schreef:
Maar het kan zijn dat een paard aan het sterrenkijken is, de rug hol trekt en onder je uit loopt: krijg je hem dan niet kalm door terug te zitten (benen lang maken en je bekken kantelen) dan kan het nuttig zijn even een ophouding te maken (maar HEEL kort en HEEL duidelijk; je mag absoluut nooit trekken).
Geef wel onmiddelijk na als de boodschap doorgekomen is, ontspan weer, en geef ruimte. Eventueel kun je even doorrijden met een lange teugel, dat het paard de hals kan strekken. Hoofd ter hoogte van de knieën is ideaal, maar wil hij dat nog niet, is het niet erg. Zoek de ontspanning op, zodat het duidelijk is, dat jouw ophouding een correctie was van het eerdere gedrag.
Zo weet hij ook, dat je het niet zult doen als hij braaf voor je aan het werk is Knipoog

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Een vzpony van me doet dat dus heel erg, neus omhoog en onderhals eruit. Ze heeft van de winter zo goed als stilgestaan (op de wei) nu zijn we bezig de training weer op te pakken. Het probleem: in draf heeft ze 2 'versnellingen', òf langzaam met de neus in de wolken en de rug weg, òf heel snel, maar met haar hoofd rechter voor zich uit en met een gelijkmatiger ritme.

In stap gaat het veel beter, schakelen in tempo gaat prima, na wat loswerkoefeningen gaat ze vanzelf ronder lopen en volgt ze mooi naar beneden. In galop is het tempo redelijk te controleren, maar mist ze souplesse kracht om langzamer te gallopperen. Vooral de galop oefen ik nu met haar aan de longe, wat goed gaat, in tegenstelling tot de draf, die ook niks is aan de longe.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
-Hoe (en waarmee) kan ik haar aan de longe het best bijzetten, zodat ze in draf wat meer ontspannen en lager gaat lopen?
-Wat kan ik nog proberen om de draf onder het zadel te verbeteren?

Foto van vorige zomer, nu niet heel anders ('versnelling 1')
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... aenEs6.jpg
Zo ziet haar houding er in 'de 2e versnelling' ongeveer uit:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... Salvi6.jpg

Misschien ook handig om te weten om wat voor pony het gaat: een 11jarige merrie, ik vermoed vroeger verkeerd gereden, op ophoudingen steekt ze haar hoofd de lucht in en spant, het meest ontspannen loopt ze met 'waslijnteugels', maar dan heb je weinig stuur. Wel blijft ze (eindelijk) redelijk in hetzelfde tempo draven zonder dat je aan de teugels moet hangen. Is helemaal nagekeken en medisch niets aan de hand. (Behalve pech qua bouw, heel steile schouder.)

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal, wie kan ons helpen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:28

Als ik jouw was, zou ik eerst de pony goed laten nakijken. Een ostheopaat kost zo'n 70,- , maar dan kun je er igg wel; zeker(der) van zijn dat de pony geen pijn heeft en je een training kan gaan opbouwen.
Laat daarbij ook even naar de pony mét zadel kijken.

Als ales goed is kun je idd gaan longeren met bijzet of slofteugel. Zorg wel dat je dat eerst onder begeleiding doet, als je er geen of weinig ervaring mee heb.(desnoods vraag je ook aan de ostheopaat of ze wil laten zien hoe je de pony het beste kunt bijzetten (zorg dan wel voor longeerspullen) Daarna zou ik aanraden om te lessen met de pony.

Kost wel geld, maar je zal er zó veel van leren, dat het imo een goede investering zal zijn. Vaak denken mensen dat het een investering voor het paard is, maar onderschatten de investering in zichzelf!

ps, de reactie op de ophouding, kan ook komen door scherpe haken aan de tanden. Bij de enting de tanden laten nakijken is altijd erg verstandig Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:16

Bedankt! 2 weken geleden is ze nog nagekeken door de da, hij heeft toen ook speciaal op de wervels gelet, niets gevonden. Misschien idd toch nog een ostheopaat laten komen (als ik de eigenaar van het nut kan overtuigen). Die zou dan ook waarschijnlijk aanwijzingen kunnen geven hoe bij te zetten, ja. Maar ik heb dus geen bijzet of slofteugels. Wat zou dan het beste zijn om te kopen, denk je? Of een pessoa, of elastiek?
Wat lessen betreft, hopenlijk kunnen we bij de ponycluib in de buurt terecht, dat probeer ik al een tijdje allemaal te regelen. (Is alleen heel lastig qua vervoer ed)
Wat haken betreft: ook gecheckt, en ze doet het met bijv. een halster net zo...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:18

aha, dan zou ik idd zeker nog een ostheopaat laten kijken.
voor het longeren kun je een longeersingel aanschaffen en een slof. Daarmee kun je een heel end komen en die kosten zijn ook niet zo hoog. Een elastiek voor longeren raad ik af.
Ik denk dat het makkelijker en zelfs goedkoper is om thuis prive-les te krijgen ipv naar de pony club te gaan. Dat zijn groeplessen, waar je minder van leert én alleen daarom al imo duurder.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:59

Longeersingel heb ik, slof nog niet. Zet je ze met slof niet heel 'vast'?
Ik ben zelf ook niet zo voor het elastiek, als je ziet hoe je dat zou moeten vastmaken, door het bit en over het hoofd, dan trek je toch gewoon de neus naar de borst!
'Thuis' les zou idd goedkoper (en rustiger, bekende omgeving) zijn, maar we hebben geen bak, longeercirkel of rijdbare wei. Altijd te nat, te droog, en zonder afzetting gaat rustig rijden lastig en longeren al helemaal niet. Je hebt wel gelijk over de ponyclub (al dacht ik dat ze ook prive-lessen hadden). Naar de manege (voor prive-les) zou dan nog overblijven, maar ik ben niet zo gecharmeerd van hun trainingsmethoden (al zijn ze met eigen paarden wel een stuk 'voorzichtiger/vriendelijker' dan met manegepaarden).
Laatst bijgewerkt door Safiera op 19-05-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:00

actievere achterhand. kneepjes geven

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:04

Met de slof kún je het paard idd heel vast zetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je kunt de slof ook losjes vastmaken. Als je zonder afzetting niet kunt longeren en niet rustig kunt rijden, mis je een hoop basis. Juist dán zou ik adviseren om een instructeur aan huis te laten komen. Nu in de zomer is het best vaak droog. Je zult alleen de les op zeer korte termijn moeten afspreken ipv een vaste dag en tijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:05

KramerA schreef:
actievere achterhand. kneepjes geven

Dus geen kneepjes geven Frusty

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:22

@ KramerA: Actievere achterhand? Ik weet dat ze op de eerste foto actiever moet, maar dan krijg je dus dat gerace (foto 2). Op de laatste foto 'klopt' haar achterhand niet helemaal met het beeld wat je normaal hebt, geloof dat het ongelijk was, oid.
Tips om haar van achteren actiever te krijgen zonder dat ze onder je uitloopt?
Kneepjes geven lijkt me in elk geval NIET helpen, ze kan nog hoger met haar hoofd dan op de foto!

ZAGEN??? Watblief? Ze is al hard genoeg in haar mond! We proberen juist op steeds lichtere teugelhulpen te rijden...

@ superwoman: Zonder afzetting longeren gaat rechtsom wel, en linksom niet Bloos . Pony vindt dat heel moeilijk, en gaat dan racen, omdraaien en met haar achterhand naar buiten stilstaan. Zelfs al hoeft ze van mij alleen rustig te stappen. Lijkt alsof ze erg opgejaagd is, oid. Weet niet hoe en wat er vroeger is gebeurd, zou haar graag beter begrijpen. Heb gelongeerd met een paar verplaatsbare paaltjes en een enkel lintje, dan gaat het opeens wel.

In de wei kun je rustig rijden, in stap in elk geval. In draf moet je vreselijk je best doen om d'r te sturen, ze rent rond als een kip zonder kop. Zwenkt naar alle kanten uit etc. Galop gaat dan wel weer beter, al kun je met geen mogelijkheid een soort bak-figuur maken.
Besis? Hmm, dan kan ik gelijk meelessen met 'mijn' 3-jarige. Clown (Ik rijd Salvira niet meer, vind dat ik te groot ben geworden. Mijn zusje (1e foto) rijdt haar nu. Zij zit ook veel beter!)
Ga tóch weer vragen of er echt geen bak kan komen. En eens rondvragen in de buurt, wil wel les van iemand met 'goede' opvattingen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:56

Ik ga vanaaf met stang en trens rijden op een manegepaard:) wie heeft goede ervarign emt stang en trens ik wete dta ik voorzichtig er mee meot zijn want stang en trens geeft veel meer druk en meteen ene reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:59

uhh.... waarom ga je met S&T rijden op een manegepaard Verward

Snap dat niet echt... rijd je M2? Ga je over naar Z?
Is er een reden waarom je met S&T zou gaan rijden?

Hoe dan ook, als je een goede instructeur hebt, zou die je daar prima mee moeten kunnen helpen, hoor Lachen

Maar wat doet jouw vraag in dit topic?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:01

Ik snap dat ook niet eerlijk gezegd, met S&T rijden op een manegepaard, waarom?
Verward Verward Verward

Advies: Als het niet nodig is, gewoon niet doen Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:02

waarom? om het eens te proberen ze heeft er zelf al mee gereden op hem emt stang en trens en hij reageerde er goed op Lachen en vnaaf mag ik gewoon ff instap aanvoelen hoe het voel t:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:05

Maar waarom zou je dat willen?
Ik haal er een beetje uit dat je nog lang niet op het niveau bent om met stang& trens te rijden, waardoor ik dus ook denk dat je handen nog lang neit gevoelig en stil genoeg zijn om ermee te rijden...

Gewoon niet doen dus. Het is nergens voor nodig.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:08

Als het zover is dat je met S&T kan gaan rijden.. dan zou je het onder begeleiding kunnen gaan proberen. Maar zomaar voor de lol even.. nee, laat het lekker. Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:13

Dan zal je instructrice je ook wel uitleggen hoe en wat. Als het voor jou de 1e keer is, om 'te voelen'...
Het is toch zo dat de trens 'omlaag' werkt, en de stang dan juist voor de oprichting is (?) Ik zou vooral op de trens rijden, en de stang er een beetje bijhouden. Maar goed, je instructrice heeft er vast meer verstand van dan ik, vraag haar gewoon naar de werking en waar je op moet letten Lachen

Al ben ik er idd ook geen voorstander van om op de manege met S&T te rijden. Als je er qua niveau aan toe zou zijn, dan pas. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou zo is, maar kan me voorstellen dat een paard er even 'beter' op loopt, maar na een paar weken (door onervaren ruiters, of voor wie het de 1e keer is) weer afstompt. Zoals een scherper bit bijv.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:19

Ik les iig les nemen ( als je dat nog niet hebt , ik kan er over heen gelezen hebben . Bloos ).
Verder denk ik een scherper bit niet DE oplossing is , en al helemaal Zagen niet.! Ik denk dat je goede les moet krijgen , om te kijken waarom het aan de teugelrijden en dan nagelijk niet lukt ! Veel suc6 !

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:33

Voor mij bedoeld Lachen ? Wees niet bang: een scherper bit komt er echt niet, zagen al helemaal niet, en les waarschijnlijk wel!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:01

Safiera schreef:
Voor mij bedoeld Lachen ? Wees niet bang: een scherper bit komt er echt niet, zagen al helemaal niet, en les waarschijnlijk wel!

Ik had niet alles door gelezen.. Knipoog
Maar idd goed , met lessen kijken de mensen er ook van de zijkant naar , die kunnen maar zien dat als je er boven op zit !
Veel suc6 !

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:14

Hee!,

Ik heb ook problemen met aan de teugel rijden.
Ik rijd mijn pony wel voorwaarts enzoo maar ze komt niet naar beneden.
Ik moet net het laatste knikje in de hals hebben maar dat wil maar niet lukken.
Hebben jullie misschien tips? En zou een hulpteugel verstandig zijn of moet ik dat echt niet doen?
Zo ja welke teugel? Even voor de duidelijkheid! Ik ben zelf geen voorstander van hulpteugels maar omdat dit al heel lang speelt moet ik het misschien toch maar eens gaan proberen.

xQuinta

PS. ik heb van iemand gehoort dat zij haar paard het heeft geleert door te longeren met hulpstukken.
Bijvoorbeeld touwtjes of andere dingen waardoor het paard tijdens het longeren mooi rond liep en daarna ook wist wat de bedoeling was tijdens het rijden. Zou dat een oplossing kunnen zijn?

Ik heb ook les ( ik zag namelijk dat er bij de andere heel veel stond: zoek een instructrice )