Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
thembi schreef:Oji, Dit staat in het wedstrijd regelement Dressuur KNHS 2013
*Schouderbinnenwaarts:
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen. De voorhand komt naar binnen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat. Het in schouderbinnenwaarts gaan is niet alleen een oefening voor de souplesse, maar bevordert ook de verzameling. Het paard brengt bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere achterbeen en laat daarbij zijn binnenheup iets zakken. Bij het rijden van een volte vanuit schouderbinnenwaarts gaat het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de volte in en wordt dus niet eerst recht gesteld. In alle andere gevallen wordt het paard wel eerst recht gesteld. Wanneer bij het einde van de volte wordt overgegaan naar schouderbinnenwaarts of travers, doorloopt het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de gevraagde zijgang en wordt evenmin tussentijds eerst recht gesteld.
Zou het KNHS het dan ook fout hebben??? Ik ben alleen in mijn vorige post vergeten te vermelden dat het op 3 sporen is. in de posts voor deze heb ik dat wel vermeld.
thembi schreef:Oji, Dit staat in het wedstrijd regelement Dressuur KNHS 2013
*Schouderbinnenwaarts:
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen. De voorhand komt naar binnen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat. Het in schouderbinnenwaarts gaan is niet alleen een oefening voor de souplesse, maar bevordert ook de verzameling. Het paard brengt bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere achterbeen en laat daarbij zijn binnenheup iets zakken. Bij het rijden van een volte vanuit schouderbinnenwaarts gaat het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de volte in en wordt dus niet eerst recht gesteld. In alle andere gevallen wordt het paard wel eerst recht gesteld. Wanneer bij het einde van de volte wordt overgegaan naar schouderbinnenwaarts of travers, doorloopt het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de gevraagde zijgang en wordt evenmin tussentijds eerst recht gesteld.
Zou het KNHS het dan ook fout hebben??? Ik ben alleen in mijn vorige post vergeten te vermelden dat het op 3 sporen is. in de posts voor deze heb ik dat wel vermeld.
nombrado schreef:morocco schreef:Mooi, nou dan zijn we eruit!
Heeft een paar pagina's geduurd maar wel leerzaam!
Nu we toch bezig zijn, heb ik er nog eentje:
Hoe zetten jullie het wijken dan in?
Binnenbeen naar achteren of blijft deze op de singel?
op de plek waar die was.
enige is gewicht waarmee je speelt om de buiging in het paardenlijf voor het wijken goed te krijgen en je gewicht te verplaatsen naar de kant waar je heen wilt.
Binnenkant heup geeft minimale ruimte
Binnenbeen hulp op dezelfde plek richting buitenhand.
Citaat:Oei, Nombradobij wijken is er geen buiging in het paardenlijf
En volgens de "oude" franse "klassiekers" ook geen buiging in het paardenlijf bij een appuyement
Anoniem schreef:Hoe kan het toch dat iedereen hier hetzelfde ziet en weet behalve Cherie78. Nombrado, Arie53 en Ansie? Ik ben toch wel oprecht benieuwd waar jullie vier je 'wijsheid' vandaan halen.
Zitten jullie soms op dezelfde rijschool of hebben jullie een eigen clubje waar dit soort bijzondere feiten worden verkondigt? Want eigenlijk proberen jullie continue de in alle boeken geschreven rijkunst te ontkrachten met eigen feiten en fabels. Ik snap er eigenlijk niks van hoe het toch kan dus jullie als een klein groepje zo tegenstrijdig zijn over alom oude feiten van de rijkunst. En het valt mij op dat jullie 4 precies hetzelfde beweren dus dat moet toch ergens vandaan komen lijkt mij.
Dus waar komt jullie ideeën wat betreft de rijkunst vandaan? Wie is die persoon die jullie op deze bijzondere gedachten brengt?
Anoniem schreef:Hoe kan het toch dat iedereen hier hetzelfde ziet en weet behalve Cherie78. Nombrado, Arie53 en Ansie? Ik ben toch wel oprecht benieuwd waar jullie vier je 'wijsheid' vandaan halen.
Zitten jullie soms op dezelfde rijschool of hebben jullie een eigen clubje waar dit soort bijzondere feiten worden verkondigt? Want eigenlijk proberen jullie continue de in alle boeken geschreven rijkunst te ontkrachten met eigen feiten en fabels. Ik snap er eigenlijk niks van hoe het toch kan dus jullie als een klein groepje zo tegenstrijdig zijn over alom oude feiten van de rijkunst. En het valt mij op dat jullie 4 precies hetzelfde beweren dus dat moet toch ergens vandaan komen lijkt mij.
Dus waar komt jullie ideeën wat betreft de rijkunst vandaan? Wie is die persoon die jullie op deze bijzondere gedachten brengt?
morocco schreef:Ik denk toch niet dat de penny boekjes hiermee bedoeld worden!
terpentijn schreef:Nou Gast5428: "er zijn wel meer wegen die naar Rome LIJDEN...?"En dan nog er achteraan "de eindbestemming zou altijd hetzelfde moeten zijn".
Hahaha, je bedoelde het natuurlijk niet zo, maar ik kreeg er vrij morbide en zwartgallige gedachtes bij....
Anoniem schreef:Je kunt op verschillende manieren je paard rijden maar uiteindelijk moet de uitvoering ervan wel kloppen. Waar zitten anders die juryleden aan de ring en waarom zijn er regels (FEI) bedacht.
Er zijn vast meerwegen die naar Rome lijden maar de eindbestemming zou altijd het zelfde moeten zijn.
Anoniem schreef:Arie, Ik kan in ieder geval wel uit eigen ervaring spreken. Daarbij heb ik een hippische opleiding gehad en van verschillende vooraanstaande binnen en buitenlandse grootheden zowel in het springen als dressuur instructie gehad.
Ik krijg echt het idee Arie dat je alleen met je neus in de boeken zit en dan ook nog eens in de verkeerde boeken. Bezoek je wel eens een internationaal concours? Ben je wel eens achter de schermen geweest dus niet alleen als bezoeker op de tribune? Kom je uberhaupt wel eens op wedstrijden?
Je had het er laatst over dat je om iemand uit het water te kunnen redden zelf niet hoeft te kunnen zwemmen. Dat is waar. Maar als ik technisch commentaar wil geven op een topzwemmer of een topschaatser dan zal ik toch echt zelf moeten weten wat je ervaart als schaatser of zwemmer. En zeker voor de paardensport gaat dat op. Hoe kun je nu meepraten als je nog nooit een goedgaand paard hebt ervaren of als je niet weet wat uberhaupt het gevoel is van zo'n paard onder je billen.
Je kunt iets mooi vinden of niet, je kunt uit de boeken halen hoe het zou moeten zijn (lees dan wel de juiste boeken) maar om mee te discussieren en het altijd denken het beter te weten dan onze topruiters, dan vind ik dat je op zijn minst correct op Z-nivo moet hebben gereden. Anders weet je echt niet waar je over praat.
ik zit nog dagelijks op het paard. En ik leer elke dag bij.
Citaat:het altijd denken het beter te weten dan onze topruiters
morocco schreef:@peppertree, ja modern!
@arie53, wat is absoluut juist? wat nombrado zegt?
@Gast5428, is maar net welk boek je leest denk ik! Je leest in ieder boek wel weer iets anders.
Citaat:En volgens de "oude" franse "klassiekers" ook geen buiging in het paardenlijf bij een appuyement