Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:13

Ik ben er ook nog hoor :wave:
Wie zei ook al weer dat quarters van nature cool zijn :P
Ik was gister in de binnenbak aan het rijden toen het begon te waaien, aan het eind van de bak zijn schuifdeuren met een kier, daar waait dus wat zand op :wow: :wow: :wow: :wow: Mén het heeft een kwartier geduurd voor ze daar weer overheen was. Uiteindelijk heb ik haar met haar dikke kont in het stuifzand geparkeerd (toen stond ik er al naast :roll: ) heb daar zeker 10 minuten gestaan en toen kwam er een diepe zucht en was het goed.
En daarvoor zijn we er al minstens 20 keer langs gegaloppeerd en had ze niks door.
Ineens valt haar oog erop en dan is het foute boel; snurken, weigeren, wegdraaien pfffff en dan zijn ribbels van het slepen van de bak in een hoekje ook opeens niet te vertrouwen.
Doe mij ook maar zo'n coole quarter :D

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:25

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en ben er geloof ik aardig achter. Die zachte billen, spieren ontspannen van je achterste, dus op die knobbels. Maar toch met een (lichte) vormspanning (aan de voorkant, onderste buikspieren) denk ik, anders schiet je vrij snel in stoelzit lijkt me.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:43

ja, idd je binnenste buikspier aan kunnen spannen en het verscil in je zit maken tussen actief zitten of lui zitten.
vergelijk het wbt de stoelzit voor jezelf met opstaan uit een lounge bank en het opstaan van een hogere eetkamer stoel, en of je onderlichaam al rechtbovenop je onderlijf staat of dat t van verder achteruit komen moet,

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:47

ZZonneglans schreef:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en ben er geloof ik aardig achter. Die zachte billen, spieren ontspannen van je achterste, dus op die knobbels. Maar toch met een (lichte) vormspanning (aan de voorkant, onderste buikspieren) denk ik, anders schiet je vrij snel in stoelzit lijkt me.

Gooya @ [RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2

He , dames en heren (?) wat hebben we een leerzaam draadje een ieder maar es bedanken voor zijn bijdrage's Afbeelding

Wij kregen de beginners tip mee dat je zo moet zitten dat als ze je paard snel onder je weg zouden halen je moet blijven staan zonder dat je iets gaat veranderen aan je houding.
Nou zie ik dat "snel onder me weg halen" niet zo snel iemand doen :D maar de tip komt wel over.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 30-03-12 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:50

Mooie uitstraling heeft Gameboy! :j Kleurtjes gokken waag ik me niet aan, maar ben wel heel benieuwd wat het gaat worden! :D

Ik ben gisteravond weer voor het eerst bij een van mijn lesklanten geweest na een lange stop vanwege de winter en omdat het paard vorig jaar een flinke blessure had aan haar hoef. Beestje was door de pijn graatmager en zag er ellendig uit, maar ze zijn nu van stal verhuisd en ik wist niet wat ik zag! Zo goed heeft ze er nog niet uit gezien in de tijd dat ik daar nu kom! :wow: Heel fijn om te zien! :j Rijden ging ook lekker, ze heeft vroeger in het M gelopen bij een vorige eigenaar en dat was nu voor het eerst ook een beetje te zien. Paard zit super in haar vel! Nu nog wat meer bespiering erop, dan wordt het echt een prachtmerrie! :j :) Heb erg fijn lesgegeven, kreeg er veel energie van! Ruiter was ook blij, met een paar aanwijzingen kon ze weer vooruit en volgende week gaan we wat fanatieker aan de slag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:59

Peetstap schreef:
ZZonneglans schreef:

Gooya @ [RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 2

He , dames en heren (?) wat hebben we een leerzaam draadje een ieder maar es bedanken voor zijn bijdrage's Afbeelding

Wij kregen de beginners tip mee dat je zo moet zitten dat als ze je paard snel onder je weg zouden halen je moet blijven staan zonder dat je iets gaat veranderen aan je houding.
Nou zie ik dat "snel onder me weg halen" niet zo snel iemand doen :D maar de tip komt wel over.

die gebruik ik ook peetstap, je moet zo in evenwicht zijn dat er niks veranderd als je paard er niet meer is, ik gebruik de abracadabra ploef -rookwolkje- en je paard is verdwenen... dan hoor je dus op de grond te staan. dan kan je wel bedenken dat rijden met uitgedrukte hakken niet werkt...platte voeten dus.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:41

@ peetstap, die had ik niet gevonden. Heel duidelijk, thanks!
Zoals jij dat zegt knollentuin lijkt het wel heel makkelijk, en sinds wanneer is paardrijden makkelijk??!?!?!? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:49

Ik heb qua rijden op het moment niet zoveel te melden. Als het goed is komt er vandaag of maandag een testzadel aan in België, wat vanaf daar dan weer op de post gaat naar mij. En dan maar hopen dat het past, ik er goed in zit etc, en dan kan ik weer lekker aan het rijden.
Nu rijd ik af en toe met barebackpad en doe vooral werk vanaf de grond. Ook erg leuk moet ik zeggen, gisteren ben ik bezig geweest mijn pony te leren liggen op commando! Het geeft een behoorlijke kick als hij je ineens begrijpt en met z'n buik in het zand ploft!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:05

Dat is een goede, Peetstap en KT, die hakken vind ik erg moeilijk. Dat is er vroeger zo ingestampt op de manege, tussen 6 en 16 jaar, dat ik totaal onbewust mijn hakken uitdrukt. Als ik er op ga letten dan lukt het heel even om niet te doen, maar vind het zelfs dan moeilijk. Ik moet ook echt uitkijken dat mijn beugels niet te kort zijn, want dan krijg ik pijn in mijn enkels. Nog tips om hier mee bezig te gaan ? Het schijnt dat ik het vooral in stap doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:09

@Nado: Misschien kan je wat stukken zonder beugels rijden? Dan kun je je hakken niet uitdrukken, er is immers geen beugel om druk op te zetten.
Zo kan je voelen hoe je zit, en dat gevoel ook proberen op te roepen als je met beugels rijd.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:17

Blijheid, goed idee. Ik rij veel zonder zadel en mis mijn beugels dan niet, maar met zadel en dan zonder beugels doe ik nooit. Lijkt me heel raar zitten := Ik ga het proberen!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:17

bedankt voor alle (terug) verwelkomingen ^^

Imre, ik heb die oefening geprobeerd (kende hem niet), maar zie/voel niet echt verschil tussen beide heupen met uitdraaien, schoot daarentegen wel kramp in mijn bil :') , heb meer het idee dat mijn 'probleem' meer ligt bij het indraaien/naar binnen draaien.

Knollentuin, scheef neuuuuuuuuuuuu, ik weet dat ik scheef ben lol, ik tracht me alleen foefjes en trucjes te bedenken zodat ik met mijn scheefheid niet ook nog eens mijn paard in de weg zit, les gaan we binnenkort weer mee beginnen, clubles wel te verstaan en zal af en toe eens een privelesje meepikken maar inderdaad heb eens nodig dat er goed op mijn houding gelet wordt :D

Gisteren samen met een vriendin/stalgenoot een lange staprit gemaakt vanaf de boerderij waar we staan naar het stadspark van Zaandam, paardjes waren zeer braaf, op 1 piepzak van een chauffeur na die gewoon in volle vaart met een groot landbouwvoertuig langskwam, was even bang voor het einde omdat we nergens heen konden en peerdlief dit toch wel eng vond, naast me de sloot, dus de sporen geven zat er ook niet in, gelukkig ging het allemaal net goed maar mijn hart zat in mijn keel. Daar baal ik echt van, ik heb ons, ja ik spreek heel nadrukkelijk over ons aangezien ik altijd zeg dat paard wel verkeersmak is maar ik niet :P, net zo ver dat we ontspannen over die weg kunnen blijven stappen zonder op opritjes, die er gelukkig veelvuldig zijn, te gaan staan als er groter verkeer langskomt, heeft anderhalf jaar gekost en 1 z'n piepchauffeur zou het kunnen verklooien.

Maar verder... wat waren ze braaf, ze kan op bekende wegen gespannen raken als er alleen maar een vuilnisbak verkeerd staat, of zoals nu lammetjes en kalfjes in de wei, maar wel gewoon dwars door woonwijken gaan aan een ontspannen teugeltje _O-
Ik zei ook al tegen mijn vriendin dat het lijkt alsof het een kwestie is van overprikkeld worden en dan geeft ze zich zonder 'gezeur' over, kan ze zich ontspannen en gewoon op mij vertrouwen, terwijl op bekende wegen voor haar ze me duidelijk maakt dat er (kleine) dingen veranderd zijn :=

Puntje waar ik tegenaan liep en ik wel wil delen,
Op de terugweg, het laatste stuk, zodra we zegmaar bekend terrein op gaan en ze weet dat als we op deze weg stappen we naar huis gaan, liep ze een beetje te drammen. Het drammen ben ik van haar wel gewend, ze wil dan zo snel mogelijk naar huis, daarom rijd ik haar ook echt tot het laatste moment ipv meeliften op het laatste stukje als jullie begrijpen wat ik bedoel, het liefst wil ze op noodtempo in rechte lijn naar huis, als het niet dravend mag dan maar snelwandelend (waarbij het bijna lijkt alsof ze met vlagen niet zuiver loopt, ze maakt dan een soort van tussenpas oid, tussen stap en draf in... iig niet gewenst).

Het drammen nu was anders daarentegen, ze bleef wel heel netjes en rustig voor haar doen lopen, echter ze legde iedere keer gewicht in mijn handen, normaal gesproken is been geven en inhouden (met zit :P) daarbij voldoende om haar haar hoofd zelf weer te laten dragen, maar dit keer had ik het idee dat ze een nieuw trucje aan het proberen was.
Ze briest 'weinig' bij mij onder het rijden, wel knorren maar weinig briesen, briesen is bij haar ontspanning dus ben ik altijd heel blij als ze gaat briesen, nu voelde ik zegmaar iedere keer een bries 'opbouwen', maar of hij kwam niet of het duurde echt een tijdje, tijdens het opbouwen van de bries legt ze dus heel veel gewicht in mijn handen.
Ik vraag me dus af wat ik in zo'n situatie het beste kan doen... been geven zodat ze van mijn hand afkomt, maar dan is ze ook haar 'briesmomentje' kwijt dus (nu gedaan), of eraan overgeven met als gevolg dat ik haar hoofd ongeveer til overdreven gezegd, en ze op haar voorhand kukult/minder draagt maar ze zelf meer ontspannen is.
Als ik op zo'n moment de teugels losgooi loopt ze met haar neus tussen haar koten, ze strekt graag haar nek, maar valt na een tijdje dan ook 'uit elkaar' in de zin van dat ik voel dat haar lijf langer wordt onder me (geen opbollend ruggetje meer dan), pak ik erna de teugels weer op wordt ze boos :'), pikt ze niet ondanks dat het gewoon lange teugels zijn dan.

Voor diegenen die mijn paard (niet meer) kennen, het is een temperamentvolle en reteslimme merrie die snel boos kan zijn maar het ook snel weer los kan laten als ze het begrijpt, ze denkt enorm mee met de ruiter wat met rijden wel eens onhandig kan zijn en vereist dat je met je volledige aandacht bij haar bent als je met haar bezig bent (aan de hand of erop maakt erbij niet uit) anders gaat ze 'wat anders doen' ... en tja gelijk heeft ze ook O:)

Voor zover ik weet rijd ik met een redelijk vriendelijke hand, zeker buiten waarbij we gewoon meer ontspannen zijn, in de bak neig ik nogal naar een te strenge binnenhand maar dat probleem heb je met buitenritten niet :P, mijn 'onvriendelijkheid' ligt denk ik meer in de zin van dat ik de neiging heb het contact iedere keer los te laten en op te pakken ipv een constante verbinding te hebben, en peerdlief pakt de ruimte die ze krijgt weer dus dit is een behoorlijk aandachtspunt.

Japeloup, wat leuk! ik heb vorig jaar een veulen/zoon van Gameboy meerdere malen gezien, mooi veulen maar een enorme donderstraal! lastig dat ze niet echt haar hengstigheid toont, heb je niet iemand in de buurt met een shethengstje lol? Peerdlief hier heeft juist een harem aan mannen om haar heen, staat in een paardengroep van 6, 1 merrie (zij dus) en 5 ruinen, groep is momenteel nog gesplitst op kleine weidepaddocks met 3 om 3 paarden, maar hopenlijk kan de hele groep straks bij elkaar dat is nog even aanzien aangezien een aantal van de ruinen behoorlijk dominant zijn en dat vorig jaar niet echt lekker ging, Spriet maakt het allemaal niet uit, zolang ze maar aandacht voor haar hebben is het prima, als ze hengstig is gaat ze er dan ook minimaal 3 af al 'knipogend' met een houding van 'doe het niet want ik heb het zo graag'. Ze wordt behandeld zoals ze zich voelt, een prinses op de erwt dus.
Kleurengokje daar waag ik me maar niet aan, veulen van Gameboy wat ik ken(de) was een voshengst uit een schimmelmamma

Justkid, :wave: , heerlijk verhaal, ik kan ook altijd stomverbaasd zijn als iets opeens doodeng geworden is terwijl je ervoor er al 30x langsgereden bent. Spriet kan dat in de binnenbak nog wel eens hebben daar heeft het dak van die lichtdoorlatende/doorzichtbare platen (waardoor je dus het licht niet aan hoeft te doen overdag), maar als dan het zonnetje opeens gaat schijnen krijg je dus lichtplekken op de grond die kunnen doodeng zijn, het mochten eens verkapte black holes zijn waarin je zomaar kan verdwijnen _O- ,

Blijheid, mijn paard vind 'vrijheidsdressuur' ook geweldig, al noem ik het zelf niet zo, meer gewoon spelen met mijn paard en zelf vind ik het leuk om uit te vissen hoe ik het aan moet leren wat bij haar het beste werkt etc. Ze is enoooooooorm gevoelig voor beloning, zowel wortel(schijfjes) als stem, en je ziet hoe trots ze op zichzelf is als ze het begrijpt, erg leuk om te zien.
Sommige dingen zijn/waren erg makkelijk aan te leren, anderen weer heel lastig, momenteel staat het hier even op een laag pitje want ze werd een beetje opdringerig lol. Momenteel sta ik dus in de negeerfase.
Spriet kan kus geven op commando (was makkelijk aan te leren), voetje geven op aanwijzen ook een serie hiervan (zodat ze dus bijna staat te piafferen met haar voorbenen want ze kan het heel snel, spaanse pas zijn we nu mee bezig, ofwel voorwaarts stappen vanuit het voetje geven, dit snapt ze zeker wel maar na een paar passen staat ze nog wel eens in de spagaat omdat ze haar achterbenen een beetje vergeet soms :') , verder kent ze 'touch', kan ze een zweepje vasthouden (was lastiger aan te leren want ze is niet echt een paard wat veel met haar mond onderzoekt), en staat 'flemen' op commando als volgende op het wenslijstje.
Knielen en liggen lijkt mij zeer lastig bij haar, knielen hebben we geprobeerd (met wortel tussen haar benen houden), maar dan gaat ze met haar knie tegen haar hoofd aan en dat vind ze niet leuk nie :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:00

O:) ik denk dat japeloup meer spierpijn heeft dan vorige week <<)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:07

Nado schreef:
Dat is een goede, Peetstap en KT, die hakken vind ik erg moeilijk. Dat is er vroeger zo ingestampt op de manege, tussen 6 en 16 jaar, dat ik totaal onbewust mijn hakken uitdrukt. Als ik er op ga letten dan lukt het heel even om niet te doen, maar vind het zelfs dan moeilijk. Ik moet ook echt uitkijken dat mijn beugels niet te kort zijn, want dan krijg ik pijn in mijn enkels. Nog tips om hier mee bezig te gaan ? Het schijnt dat ik het vooral in stap doe.

op een vlakke ondergrond gaan staan en dan met je benen wijd alsof er een paard tussen zit en dan door je knieen zakken, dan weer overeind komen [lichtrijden] maar je hak op de grond houden en je bovenlichaam rechtop. het probleem bij hal uitdrukken is dat je je onderbeen vaak naar voren duwt en dus je been onder je lichaam wegschopt, ze willen dat je de achterste beenspieren op lengte houdt dat gaat beter als je doet alsof er een plankje in je stijgbeugel zit [spaanse stijgbeugels , van die bakjes] waarop je hele voet recht kan blijven
Afbeelding

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:24

knollentuin schreef:
O:) ik denk dat japeloup meer spierpijn heeft dan vorige week <<)

Nu nog niet, vorige week voelde ik in de auto al m'n buikspieren. Nu niet.
Al hebben we wel meer gedaan dan vorige week.
Wel in de zelfde lijn, maar net wat meer. Kost me heel veel concentratie. Steeds voelen, denken, handelen, balans houden, spierspanning onder controle, ademhaling controleren om zo met eigenlijk niets het paard (replay) aanwijzingen te geven van dat gene ik graag wil. Had een paar mooie stukken, ook stukken dat het niet fijn ging. Elke onzichtbare verandering van mijn lijf en mijn gedachte had gevolg voor het gaan van Replay. En ik kan jullie vertellen das niet makkelijk rijden maar wel heel gaaf.
En dat is wat ik nu echt mis, met Witje had ik dat ook voor ze met al die blessures zat. Het werken aan je zelf om daarmee kadootjes te krijgen van je paard in de vorm van beter en fijner lopen. Niet dat ik niet geniet van andere paarden rijden, want dat doe ik zeker, maar KT haar paarden zijn zo fijn gevoelig getraind dat het anders voelt. Hoop gewoon snel weer een eigen paard te hebben waarmee ik kan gaan trainen ipv rijden.
Trainen is voor mij: elke dag samen met je paard ontwikkelen om een steeds fijnere samenwerking te krijgen, sterker en soepeler met meer veer door de baan heen kunnen gaan.
Rijden is voor mij: een paard beweging geven en natuurlijk ben je dan bezig met je zelf en je paard, maar er is voor mij een verschil. Beetje moeilijk uitleggen, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:37

knollentuin schreef:
op een vlakke ondergrond gaan staan en dan met je benen wijd alsof er een paard tussen zit en dan door je knieen zakken, dan weer overeind komen [lichtrijden] maar je hak op de grond houden en je bovenlichaam rechtop. het probleem bij hal uitdrukken is dat je je onderbeen vaak naar voren duwt en dus je been onder je lichaam wegschopt, ze willen dat je de achterste beenspieren op lengte houdt dat gaat beter als je doet alsof er een plankje in je stijgbeugel zit [spaanse stijgbeugels , van die bakjes] waarop je hele voet recht kan blijven

Knieen naar binnen of naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:36

Gewoon recht, niet naar buiten of naar binnen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:27

Tip van de eeuw voor mensen die hun enkels te gespannen houden en daardoor ook hun binnenste bovenbeenspieren aanspannen.

Net doen alsof je je gas loslaat met autorijden. Werkte bij mij voortreffelijk vandaag!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:51

justkid schreef:
Ik ben er ook nog hoor :wave:
Wie zei ook al weer dat quarters van nature cool zijn :P

Wasn't me! :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:34

ik ken trouwens nog een hittepetit quarter! maar zo heeft elk ras zn stickertje toch? en uitzonderingen horen erbij.
zondag as heb ik een clinic bij herman wientjes, zin in! ik hoop dat er iemand fotos maakt, ik zal m wassen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:05

Afbeelding
samen doen op een meeting jk? <<)
oh -O- filmpje lukt me dus niet... :')

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:11

knollentuin schreef:
zondag as heb ik een clinic bij herman wientjes, zin in! ik hoop dat er iemand fotos maakt, ik zal m wassen :D

hint hint zeker? :Y) Ik zal mn camera meenemen ;) Wie neem je mee, Replay?

Woensdag had ik les van Knollentuin, gisteravond wou ik t nog ff oppakken, wat ook wel lukte, alleen nam hij een onverwacht sprintje en
lag ik er naast :') maargoed, daarvoor ging t goed haha. En Mir, ik heb gister niet één keer gekeken met aandraven haha :+ 2x fout 5x goed

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:14

jup rep gaat mee, goof heeft al 2 weken ziektewet..maar komende week moet ie arbeidstherapeutisch aan de slag.
blauwe kont loiz? au!
leuk als je fotos maken wil!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:17

Je moet de video-tag gebruiken voor filmpjes, niet de image-tag. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:19

tuurlijk.... :o?

:)* ja , nu zie ik m!!
dankjewel!!