[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:20

Ik vraag mij af wat jullie van dit plaatje vinden. We zijn de laatste tijd druk bezig geweest met reactie voor het been en veel tempowisselingen en figuren rijden. Veel voltes , gebroken lijnen etc. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden

Zelf vind ik dat haar achterhand er nog iets meer onder mag en dat ik meer lengte in de hals mag hebben. Dus ik moet haar meer ruimte geven van voren.
Afbeelding

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:47

Leetje1996 schreef:
Ik vraag mij af wat jullie van dit plaatje vinden. We zijn de laatste tijd druk bezig geweest met reactie voor het been en veel tempowisselingen en figuren rijden. Veel voltes , gebroken lijnen etc. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden

Zelf vind ik dat haar achterhand er nog iets meer onder mag en dat ik meer lengte in de hals mag hebben. Dus ik moet haar meer ruimte geven van voren.
[ Afbeelding ]

Ziet er mooi ontspannen uit, en je geeft zelf al de punten aan waar je aan moet werken! :) Jullie zijn een leuke combi!

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:22

Leetje, het is slechts 1 foto dus wsl geen eerlijk beeld. Wat me opvalt is dat hij wat gehaast over komt, eerder gespannen juist. Je handen staan daar op ongelijke hoogte, binnenhand wat strenger dan de buitenhand. De neus mag er wat meer uit,of hij mag wat dieper.
Geen slecht plaatje hoor, maar aan ohh en ahh heb je niet zoveel ;-)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:25

Ze was inderdaad wat gehaast die dag. Er stonden hindernissen in de bak en dan word ze ineens heel voorwaarts en enthousiast , met me binnenhand ben ik inderdaad te streng, dit heeft me lesgever aangegeven en zijn hiermee aan het werk

In ieder geval bedankt voor je antwoord :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:43

Ik heb een vraagje, ik rijd sinds kort steeds vaker op de wei als de bak te stoffig is en op een of anderen manier krijg ik mijn paardje gewoon niet nageeflijk in de wei.. Na een kwartiertje zakt hij wel iets in stap, maar zodra ik ga draven houd hij zijn hals hoog en oren naar voren. Het is niet zo dat hij erg gespannen is maar hij is wel heel enthousiast en alert. Uiteindelijk concentreert hij zich wel op mij en loopt hij braaf, maar hij loopt niet nageeflijk en het lukt me ook niet het voor elkaar te krijgen.. Heeft iemand tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:26

Welke hulpen geef je?

Leetje, bedankt voor je bevestiging :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:30

Ik rijd gewoon veel overgangen en buig veel (doormiddelvan voltes) in de bak komt hij dan al, omdat hij in de wei dan niet komt speel ik wat meer met mijn teugels..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:52

Maar spelen met de teugels is dus niet goed. Rem je je paardje steeds mee af en wordt hij minder actief en dat is juist de eerste voorwaarde om je paard aan de teugel te kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:22

Op de laatste buitenrit liet ik mijn paard niet meer naar achteren vallen om dan als het gat te groot werd de afstand weer te overbruggen in draf, ze moest zelf maar wat actiever lopen iedere keer dat de afstand te groot werd. Ze liet haar bit na een tijd zo door te gaan los, dat heb ik nog niet eerder (bewust) gevoeld bij haar. Vooruitgang?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:35

Dat is zonder beeldmateriaal niet te zeggen maarten1987. Wanneer ze achter de teugel gaan lopen bijv, voelen ze ook heerlijk "los"

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:24

Mijn verzorgpaard wil ook niet meer ontspannen dan heel korte momentjes. Ik rij veel overgangen met hem. Hij is goed aan mijn been en actief. Ik hou continue contact met de teugel. Daarom snap ik niet dat hij inmiddels niet wat meer ontspant...?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:21

Martine_R schreef:
Mijn verzorgpaard wil ook niet meer ontspannen dan heel korte momentjes. Ik rij veel overgangen met hem. Hij is goed aan mijn been en actief. Ik hou continue contact met de teugel. Daarom snap ik niet dat hij inmiddels niet wat meer ontspant...?

Is hij/zij scheef?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:43

Martine_R schreef:

Ja, dat kan overal door konen. Meestal stoort de ruiter toch ergens. paardrijden is niet makkelijk.
Maar aan het tuig of pijn in het paardenlichaam kan ook.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:11

Ik heb wel een filmpje, misschien dat jullie me daarmee beter kunnen helpen..?
Nou wil ik geen excuses maken of zoiets, maar normaal rij ik meer tempowisselingen en ligt het tempo ook niet zo hoog als in het filmpje. Ik weet dat ik ver achterin het zadel terechtkom. Normaal heb ik mijn beugels ook langer (mijn zusje had er even op gezeten), maar verder weet ik ook niet wat ik daar nog aan moet doen..

@Fair: Ik kan hem op de rechte lijnen altijd wel goed recht krijgen. Maar als ik op links een volte rij valt hij wel enorm naar binnen. Op rechts buigt hij beter naar binnen.
@superwoman: Pijn kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar de zadelmaakster is in december nog geweest. Ze zal binnenkort weer langskomen.

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Sy9L3FxT ... e=youtu.be

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:00

je video is prive :( je kan ook instellen dat je hem alleen met link kan zien

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:42

juliedo24 schreef:
je video is prive :( je kan ook instellen dat je hem alleen met link kan zien

Sorry! Is inmiddels veranderd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:03

Op het filmpje is het duidelijk dat de ruiter nog veel moet leren en dat het paard mede daardoor ook niet kan ontspannen. Ik zie gewoon een hoop kleine foutjes, waarbij je hulp nodig hebt om te verbeteren. Heeft ook vooral met timing te maken, dus geloof niet dat ik echt tips kan geven. Ik vind in ieder geval je armen en handen niet correct en de aanleuning is ook "los-vast" ipv een constante lichte aanleuning. De foutjes die je zelf had aangegeven werken ook eeg tegen.
Niet dat je erg onvriendelijk rijdt hoor, maar om aan de teugel te rijden moet je nog wel wat verbeteren.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:30

Ik geloof best dat ik nog heel veel moet leren. Maar (helaas?) ben ik de enige die het paard rij..
Kan ik dan beter buitenritjes gaan maken totdat hij wat ouder is, of longeren? Is het nu een hopeloze zaak? :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:48

Martine_R schreef:
Ik geloof best dat ik nog heel veel moet leren. Maar (helaas?) ben ik de enige die het paard rij..
Kan ik dan beter buitenritjes gaan maken totdat hij wat ouder is, of longeren? Is het nu een hopeloze zaak? :=

Goede begeleiding (les) zoeken.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het zadel niet goed ligt. Ligt zo te zien strak op de schoft en helt wat naar achteren. Daardoor kom je achterin het zadel te zitten en schieten je benen naar voren. Ik zou ook goed naar het zadel laten kijken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:01

Babootje schreef:
Martine_R schreef:

Goede begeleiding (les) zoeken.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het zadel niet goed ligt. Ligt zo te zien strak op de schoft en helt wat naar achteren. Daardoor kom je achterin het zadel te zitten en schieten je benen naar voren. Ik zou ook goed naar het zadel laten kijken.

Helaas is dat nu juist erg lastig hier in de omgeving..
De zadelmaakster komt binnenkort, dus dan zal het zadel weer even nagekeken worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:30

Je hebt echt les nodig om jezelf te verbeteren. Ook wel zo netjes naar je (verzorg-) paard toe omdat je nu niks aan je fouten doet en hij/zij ze "ondergaat".
Fouten maken we allemaal, dus geen verwijt!
Ik raad ook zeker prive-les aan, die komen ook meestal wel op lokatie. En anders les op de manege, liefst prive-les, zodat je wel kan werken aan je houding etc.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:40

Ik hèb wel les hoor! Privèles, 1x per maand.
Alleen ben ik op zoek naar iemand anders, en dat is niet gemakkelijk hier in de omgeving..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:02

Gelukkig. Ik hoop dat je na het terug kijken ook heb gezien wat ik al aan gaf. Door je armen en handen correct te houden, zal het (uiteindelijk) ook makkelijker om goed mee te gaan en dus een lichte en constante aanleuning te hebben.

Sapulcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:34

@Martine_R,
Wat hierboven genoemd is inderdaad les zoeken, je paard loopt nu met zijn hoofd "omhoog" dat is geen probleem, maar dan moet ze ook kunnen nageven, en dat zie je in dit filmpje nu niet. Als je een instructeur hebt kan die je dat uitleggen, dat vind ik erg moeilijk om zo uit te leggen!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:01

sorry dat ik zo binnen kom vallen :o

Ik zou graag jullie mening willen vragen over dit plaatje:
Afbeelding

Ik ben er zelf erg blij mee! Izo is 23, en heeft tot 3 jaar geleden eigenlijk bijna niet onder het zadel gelopen.
even ter vergelijking, dit was een paar maanden geleden nog hoe wij rondhobbelden:
Afbeelding