Totdat ik bij mijn verzorgpony's terecht kwam, tips kreeg van mensen die bij hem kwamen en van de eigenaar zelf.

Nu is er al veel verandert.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Japeloup schreef:Breek me de bek niet open, ik heb ook zo leren rijden, zelfs in Deurne.
Belangrijkste stap is beseffen dat je het anders wil en dat het mogelijk is om samen te werken met je paard. Lastig dat je je geen les kan permitteren.
Ik zou zeggen plan een dagje vrij en lees deel 1 en 2 van deze topic door en je vind al een hoop tips. Oke ik weet, het is aardig wat, maar weet zeker dat je een hoop dingen vind waar je wat mee kan. En vragen stellen mag natuurlijk altijd.
Tylermen schreef:Bij de manege waar ik reed, kregen we les in 'aan de teugel'.
Oftewel; een hoop gezaag en getrek...
Eefske schreef:Aah Liesje, we kunnen elkaar de hand schudden! Verschrikkelijk he om zo te leren rijden?
Maar ik moet zeggen dat ik het mezelf niet heel kwalijk neem. Ik wist niet beter. Ik deed wat me werd verteld wat goed was en het plaatje zag er leuk uit.
Maar nu leer ik gelukkig steeds beter hoe het wel hoort
En het feit dat je bewust bent van je gedrag is al het doorbreken van de cirkel. Het is een kwestie van focussen op je eigen houding en ontspanning. Eerst maar eens jij relaxed en paard relaxed en niet naar het 'mooie plaatje' kijken.
Gooya, fijn dat Janus weer een beetje vooruit gaat
Liesje1611 schreef:Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..
Liesje1611 schreef:Echt het liefste zou ik HELEMAAL overnieuw willen beginnen. Aan de longeerlijn. Aan mn houding en ontspanning werken. Maar daar heb ik les voor nodig, en dat zit er nu echt niet in
Yamcha schreef:@ Liesje1611:
Het topic heet 'opnieuw leren rijden' omdat ik écht opnieuw leerde rijden, omdat ook ik, en velen hier, had geleerd veel te veel te doen, ruk- en plukwerk, en dan was ik vergeleken met sommigen best nog een vriendelijke ruiter.......
Maar het werkte niet, mijn merrie accepteert dat namelijk niet. Als ik het niet perfect deed, en de hulpen precies goed gaf, deed ze het gewoon niet, ja ze deed wat ik vroeg, kont eruit als ik mijn binnenteugel naar me toe haalde (ik blokkeerde toch haar binnenachterbeen? nou dan).
Nu is ze zo meewerkend als iets, omdat ik leer met haar samen te werken, ipv haar te dwingen tot een kunstje, ik leer rijden ipv trucjes. En dát wil ze wel. Ze wil wel werken, als ik het maar waardeer; ze doet haar stinkende best, als ik niet probeer te vechten........
Ik leer dat rijden een gevecht wordt als je teveel doet, omdat je dan de reactie die je niet wilt, probeert te corrigeren, en ik krijg daar een heel boos paard van. Want ze doet wat ik vraag, en toch krijgt ze op haar kop??! Zij wordt er echt boos van, en dan wil ze niet meer. Zij komt omhoog als ik haar in de krul probeer te trekken en been geef tegelijk.
Misschien had ik het voordeel dat mijn merrie net zadelmak was, en nu nog best heel groen is, en zich niet heeft neergelegd bij oneerlijke rijmethodes, en weet je, dat hoeft ze ook niet, nooit!
Ik heb me zo schuldig gevoeld, dat wil je niet weten, echt niet........ nachten lang heb ik wakker gelegen, ik heb haar huilend mijn excuses aangeboden....... en ik ben begonnen het beter te doen.
Ik hoef niet het Z te halen of hoger. Ik wil alleen maar een vriendelijk, en eerlijk ruiter zijn, waarnaar het fijn kijken is. Dat is alles.Liesje1611 schreef:Echt het liefste zou ik HELEMAAL overnieuw willen beginnen. Aan de longeerlijn. Aan mn houding en ontspanning werken. Maar daar heb ik les voor nodig, en dat zit er nu echt niet in
Dat heb ik wel gedaan, en weet je, je kan ook eerst een half uurtje doen, toch? 1x per 2 weken? Bij Japeloup kost een halfuurtje 20 euro, dan ben je een tientje in de week kwijt. Dat is wel te betalen toch?
Het is echt zó de moeite waard, je zit is je basiste basis, en als die goed is, en je kan functioneel zitten, komt de rest ook wel (zegt Japeloup, en ik denk dat het waar is)
Yamcha schreef:Thanks
Ja, dat was een heerlijk moment, ben er nog beduusd van, was net alsof ze daar nou al zo lang op had gewacht ofzo....... gek he, je denkt dat je van alles weet van paardentaal, en achteraf heb ik haar heel vaak verkeerd begrepen.....
maar dít werkt wel bij haar, vragen, en dan je open stellen, afwachten en haar zelf laten kiezen, en dan die keuze respecteren...... zij weet heel goed wat zij wil, ze is écht een paard, heel puur is ze, heel eerlijk, heel onbedorven ook. maar dat, dat moment, dat ze aftast, vraagt of het oké is, en dan als ze merkt dat het écht heel oké is, zich totaal overgeeft...... ze ging liggen, ze zuchtte, echt zo een diepe zucht, en toen legde ze voorzichtig haar hoofd op mijn schoot.....
Ik was blij dat er niemand bij was, Japeloup had er wel bij gemogen, want ik ben dan zó kwetsbaar, alle verdedigingslinies zijn weg, en dan ben ik heel naakt, en heel breekbaar.
Er is nog een paard wat mij zo totaal kan ontwapenen, Palousa van Japeloup, die merrie is heel, heel bijzonder
Vegs is idd een geweldig leerpaard, in alle opzichten
Liesje1611 schreef:Japeloup schreef:Hoe bedoel je dat precies, in een brug?Je kan je teugels in een brug vasthouden, dan kan je niet te veel inwerken met 1 hand.
Eefske schreef:Drafbalkjes zijn zo'n 1.20 tot 1.30 meter ja
Japeloup schreef:Eefske schreef:Drafbalkjes zijn zo'n 1.20 tot 1.30 meter ja
Wat je ook kan doen is 2 balken neer leggen op bv 20 meter afstand. Er over heen draven of galopperen en daarna proberen meer en minder passen/galop-sprongen er tussen te maken.
Knollentuin, das helemaal waar, weet je nog hoe Joepje bij jou op stal kwam? Domme vraag, natuurlijk weet je dat. Ze was compleet afgestompt, mede door mij, maar zelfs op haar leeftijd opende zich weer helemaal.
maaikiemike schreef:@Japeloup: Zat even te denken, je naam kwam me bekend voor, en moet je mijn excuses aanbieden. Heb vorig jaar even mailcontact met je gehad ivm les, maar door ziekte van peerdje heb ik je nooit meer geantwoord..sorry! Mag ik je tegen de tijd dat meneer weer topfit is contacten?