Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tylermen

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:55

En ook ik heb zo leren rijden, met geduw getrek en ''gestamp''...

Totdat ik bij mijn verzorgpony's terecht kwam, tips kreeg van mensen die bij hem kwamen en van de eigenaar zelf. :)
Nu is er al veel verandert. :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:56

Japeloup schreef:
Breek me de bek niet open, ik heb ook zo leren rijden, zelfs in Deurne.
Belangrijkste stap is beseffen dat je het anders wil en dat het mogelijk is om samen te werken met je paard. Lastig dat je je geen les kan permitteren.
Ik zou zeggen plan een dagje vrij en lees deel 1 en 2 van deze topic door en je vind al een hoop tips. Oke ik weet, het is aardig wat, maar weet zeker dat je een hoop dingen vind waar je wat mee kan. En vragen stellen mag natuurlijk altijd.

Ohgod, daar was ik al bang voor, de topics doorlezen :+
Maar je hebt wel gelijk, dat is waarschijnlijk het beste wat ik kan doen.
En tja mn ouders zouden heeel misschien mn manegelessen wel weer willen betalen, maar daar ga ik niet meer heen.. Over mn lijk. En privéles is toch echt te duur, balen.

Het vervelendste is nog dat als ik op een paard stap en ik betrap mezelf op rij-onvriendelijk gedrag, dat ik dat probeer te corrigeren. 5 seconden later doe ik het weer. Ja joh, trek die binnenhand maar naar je buik, tuurlijk joh. Vervolgens doe ik het 2 minuten later weer. Oh ik haat het zo, maar ik heb géén idee hoe ik deze circel doorbroken ga krijgen.
Voel me een ellendeling :+

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:57

Bij de manege waar ik reed, kregen we les in 'aan de teugel'.

Oftewel; een hoop gezaag en getrek...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:59

Je kan je teugels in een brug vasthouden, dan kan je niet te veel inwerken met 1 hand.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:00

Aah Liesje, we kunnen elkaar de hand schudden! Verschrikkelijk he om zo te leren rijden?
Maar ik moet zeggen dat ik het mezelf niet heel kwalijk neem. Ik wist niet beter. Ik deed wat me werd verteld wat goed was en het plaatje zag er leuk uit.
Maar nu leer ik gelukkig steeds beter hoe het wel hoort :j
En het feit dat je bewust bent van je gedrag is al het doorbreken van de cirkel. Het is een kwestie van focussen op je eigen houding en ontspanning. Eerst maar eens jij relaxed en paard relaxed en niet naar het 'mooie plaatje' kijken.

Gooya, fijn dat Janus weer een beetje vooruit gaat :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:01

Tylermen schreef:
Bij de manege waar ik reed, kregen we les in 'aan de teugel'.

Oftewel; een hoop gezaag en getrek...

Ja hou maar op, ik kan wel janken als ik er weer aan denk :o
gewoon drijven met je benen en flinke ophoudingen maken (voor zover je het ophoudingen kunt noemen..), dan gaat ie vanzelf mooi 'aan de teugel lopen'. En wauw, dan had je het pas écht voor elkaar, als je dat op je manegepaardje voor elkaar kreeg.

Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..

Pff, wat verschrikkelijk dit :o

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:01

Japeloup schreef:
Je kan je teugels in een brug vasthouden, dan kan je niet te veel inwerken met 1 hand.

Hoe bedoel je dat precies, in een brug? :o

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:04

Eefske schreef:
Aah Liesje, we kunnen elkaar de hand schudden! Verschrikkelijk he om zo te leren rijden?
Maar ik moet zeggen dat ik het mezelf niet heel kwalijk neem. Ik wist niet beter. Ik deed wat me werd verteld wat goed was en het plaatje zag er leuk uit.
Maar nu leer ik gelukkig steeds beter hoe het wel hoort :j
En het feit dat je bewust bent van je gedrag is al het doorbreken van de cirkel. Het is een kwestie van focussen op je eigen houding en ontspanning. Eerst maar eens jij relaxed en paard relaxed en niet naar het 'mooie plaatje' kijken.

Gooya, fijn dat Janus weer een beetje vooruit gaat :)

Dank je wel voor je tips!
Echt het liefste zou ik HELEMAAL overnieuw willen beginnen. Aan de longeerlijn. Aan mn houding en ontspanning werken. Maar daar heb ik les voor nodig, en dat zit er nu echt niet in.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:09

Ik vindt het ook echt verschrikklijk, maarja het is niet anders. Binnekort privéles en dan komt het wel goed. :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:12

Liesje1611 schreef:
Paardrijden is voor mij altijd geweest: Als je op een bokkend paard kunt blijven zitten, zo hoog mogelijk kunt springen, zo hard mogelijk kunt crossen, zo veel mogelijk aan de teugel loopt. Dán kon je pas echt rijden..

Ik had vroeger een instructrice die er ook zo over dacht. Ik was een jaar of 11 en wilde helemaal niet op die manier rijden, dus was ik het watje van de groep. Prima, kon ik op de brave pony's die ik met een lossere teugel kon rijden. Toen ik een paar jaar later naar de paarden over ging en een andere instructeur kreeg leerde ik dat het ook anders kon. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:13

@ Liesje1611:
Het topic heet 'opnieuw leren rijden' omdat ik écht opnieuw leerde rijden, omdat ook ik, en velen hier, had geleerd veel te veel te doen, ruk- en plukwerk, en dan was ik vergeleken met sommigen best nog een vriendelijke ruiter.......
Maar het werkte niet, mijn merrie accepteert dat namelijk niet. Als ik het niet perfect deed, en de hulpen precies goed gaf, deed ze het gewoon niet, ja ze deed wat ik vroeg, kont eruit als ik mijn binnenteugel naar me toe haalde (ik blokkeerde toch haar binnenachterbeen? nou dan).
Nu is ze zo meewerkend als iets, omdat ik leer met haar samen te werken, ipv haar te dwingen tot een kunstje, ik leer rijden ipv trucjes. En dát wil ze wel. Ze wil wel werken, als ik het maar waardeer; ze doet haar stinkende best, als ik niet probeer te vechten........

Ik leer dat rijden een gevecht wordt als je teveel doet, omdat je dan de reactie die je niet wilt, probeert te corrigeren, en ik krijg daar een heel boos paard van. Want ze doet wat ik vraag, en toch krijgt ze op haar kop??! Zij wordt er echt boos van, en dan wil ze niet meer. Zij komt omhoog als ik haar in de krul probeer te trekken en been geef tegelijk.
Misschien had ik het voordeel dat mijn merrie net zadelmak was, en nu nog best heel groen is, en zich niet heeft neergelegd bij oneerlijke rijmethodes, en weet je, dat hoeft ze ook niet, nooit!

Ik heb me zo schuldig gevoeld, dat wil je niet weten, echt niet........ nachten lang heb ik wakker gelegen, ik heb haar huilend mijn excuses aangeboden....... en ik ben begonnen het beter te doen.

Ik hoef niet het Z te halen of hoger. Ik wil alleen maar een vriendelijk, en eerlijk ruiter zijn, waarnaar het fijn kijken is. Dat is alles.
Liesje1611 schreef:
Echt het liefste zou ik HELEMAAL overnieuw willen beginnen. Aan de longeerlijn. Aan mn houding en ontspanning werken. Maar daar heb ik les voor nodig, en dat zit er nu echt niet in

Dat heb ik wel gedaan, en weet je, je kan ook eerst een half uurtje doen, toch? 1x per 2 weken? Bij Japeloup kost een halfuurtje 20 euro, dan ben je een tientje in de week kwijt. Dat is wel te betalen toch?
Het is echt zó de moeite waard, je zit is je basiste basis, en als die goed is, en je kan functioneel zitten, komt de rest ook wel (zegt Japeloup, en ik denk dat het waar is)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:24

Yamcha schreef:
@ Liesje1611:
Het topic heet 'opnieuw leren rijden' omdat ik écht opnieuw leerde rijden, omdat ook ik, en velen hier, had geleerd veel te veel te doen, ruk- en plukwerk, en dan was ik vergeleken met sommigen best nog een vriendelijke ruiter.......
Maar het werkte niet, mijn merrie accepteert dat namelijk niet. Als ik het niet perfect deed, en de hulpen precies goed gaf, deed ze het gewoon niet, ja ze deed wat ik vroeg, kont eruit als ik mijn binnenteugel naar me toe haalde (ik blokkeerde toch haar binnenachterbeen? nou dan).
Nu is ze zo meewerkend als iets, omdat ik leer met haar samen te werken, ipv haar te dwingen tot een kunstje, ik leer rijden ipv trucjes. En dát wil ze wel. Ze wil wel werken, als ik het maar waardeer; ze doet haar stinkende best, als ik niet probeer te vechten........

Ik leer dat rijden een gevecht wordt als je teveel doet, omdat je dan de reactie die je niet wilt, probeert te corrigeren, en ik krijg daar een heel boos paard van. Want ze doet wat ik vraag, en toch krijgt ze op haar kop??! Zij wordt er echt boos van, en dan wil ze niet meer. Zij komt omhoog als ik haar in de krul probeer te trekken en been geef tegelijk.
Misschien had ik het voordeel dat mijn merrie net zadelmak was, en nu nog best heel groen is, en zich niet heeft neergelegd bij oneerlijke rijmethodes, en weet je, dat hoeft ze ook niet, nooit!

Ik heb me zo schuldig gevoeld, dat wil je niet weten, echt niet........ nachten lang heb ik wakker gelegen, ik heb haar huilend mijn excuses aangeboden....... en ik ben begonnen het beter te doen.

Ik hoef niet het Z te halen of hoger. Ik wil alleen maar een vriendelijk, en eerlijk ruiter zijn, waarnaar het fijn kijken is. Dat is alles.
Liesje1611 schreef:
Echt het liefste zou ik HELEMAAL overnieuw willen beginnen. Aan de longeerlijn. Aan mn houding en ontspanning werken. Maar daar heb ik les voor nodig, en dat zit er nu echt niet in

Dat heb ik wel gedaan, en weet je, je kan ook eerst een half uurtje doen, toch? 1x per 2 weken? Bij Japeloup kost een halfuurtje 20 euro, dan ben je een tientje in de week kwijt. Dat is wel te betalen toch?
Het is echt zó de moeite waard, je zit is je basiste basis, en als die goed is, en je kan functioneel zitten, komt de rest ook wel (zegt Japeloup, en ik denk dat het waar is)

Yamcha, wat moet jouw paard een heerlijk leerpaard zijn! Wou dat ik er zo één had :o
En mijn verzorgpaard staat in soest, terwijl ik in mijdrecht woon. (lang verhaal: zie profiel of pb!).
Dus ik kan daar sowieso maar heel af en toe naar toe, aangezien ik in barneveld op school zit :') en het dus vrij druk heb met mijn opleiding. Ik kan er echt maar ongeveer 1x in de maand naar toe, soms meer, soms minder. Heel vervelend, maar het is even niet anders.
Hier in mijdrecht heb ik geen verzorgpaard/leenpaardje oid waar ik op zou kunnen lessen helaas..
Geloof me, anders was ik gisteren al begonnen.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:31

Yamcha, wat kan jij alles toch goed verwoorden +:)+ En wat een mooi momentje met je merrie

Gooya, fijn dat het nu wat mee lijkt te vallen met de wond. Dat het maar goed mag genezen :j

Liesje1611, ik heb de topics de afgelopen dagen ook grotendeels doorgelezen. Het is inderdaad erg leerzaam.

Ik heb vandaag weer fijn gereden. Van de week wil ik voor de afwisseling eens wat balkjes neer leggen. Weet iemand wat de afstand tussen de balken moet zijn? Ik dacht rond de 1.20m, maar weet niet meer zeker of dit klopt..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:53

Drafbalkjes zijn zo'n 1.20 tot 1.30 meter ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:55

Ja, dat was een heerlijk moment, ben er nog beduusd van, was net alsof ze daar nou al zo lang op had gewacht ofzo....... gek he, je denkt dat je van alles weet van paardentaal, en achteraf heb ik haar heel vaak verkeerd begrepen.....
maar dít werkt wel bij haar, vragen, en dan je open stellen, afwachten en haar zelf laten kiezen, en dan die keuze respecteren...... zij weet heel goed wat zij wil, ze is écht een paard, heel puur is ze, heel eerlijk, heel onbedorven ook. maar dat, dat moment, dat ze aftast, vraagt of het oké is, en dan als ze merkt dat het écht heel oké is, zich totaal overgeeft...... ze ging liggen, ze zuchtte, echt zo een diepe zucht, en toen legde ze voorzichtig haar hoofd op mijn schoot.....

Ik was blij dat er niemand bij was, Japeloup had er wel bij gemogen, want ik ben dan zó kwetsbaar, alle verdedigingslinies zijn weg, en dan ben ik heel naakt, en heel breekbaar.

Er is nog een paard wat mij zo totaal kan ontwapenen, Palousa van Japeloup, die merrie is heel, heel bijzonder :+:

Vegs is idd een geweldig leerpaard, in alle opzichten :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:01

Yamcha schreef:

Ja, dat was een heerlijk moment, ben er nog beduusd van, was net alsof ze daar nou al zo lang op had gewacht ofzo....... gek he, je denkt dat je van alles weet van paardentaal, en achteraf heb ik haar heel vaak verkeerd begrepen.....
maar dít werkt wel bij haar, vragen, en dan je open stellen, afwachten en haar zelf laten kiezen, en dan die keuze respecteren...... zij weet heel goed wat zij wil, ze is écht een paard, heel puur is ze, heel eerlijk, heel onbedorven ook. maar dat, dat moment, dat ze aftast, vraagt of het oké is, en dan als ze merkt dat het écht heel oké is, zich totaal overgeeft...... ze ging liggen, ze zuchtte, echt zo een diepe zucht, en toen legde ze voorzichtig haar hoofd op mijn schoot.....

Ik was blij dat er niemand bij was, Japeloup had er wel bij gemogen, want ik ben dan zó kwetsbaar, alle verdedigingslinies zijn weg, en dan ben ik heel naakt, en heel breekbaar.

Er is nog een paard wat mij zo totaal kan ontwapenen, Palousa van Japeloup, die merrie is heel, heel bijzonder :+:

Vegs is idd een geweldig leerpaard, in alle opzichten :j

Yamcha, echt, ik ben de eerste die een boek van je koopt.
Heb door jou berichtjes echt een IK WIL DAT OOK!-gevoel! (pennyallarm, uhoh..)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:10

mooi he die eerlijke paarden, ik ben van mening dat als je er voor open staat en je paard de ruimte geeft je dat contact wel krijgt. ik weet klinkt zweverig maar zo bedoel ik het niet . paarden die die ruimte niet krijgen doen op gegeven moment hun luiken dicht [zo noem ik t] ze sluiten zich af voor alle lompheid al dan niet onkunde van de mens.
Maar ik weet wel dat als je zo een paard anders gaat benaderen de luikjes wel weer open zullen gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:12

Het voelt ook penny........

En toen ik penny was, was ik te jong, en dan wil je te graag, en dat werkt niet...... ruimte geven, dat is genoeg........
Daar ben ik nu pas achter.

Knollentuin, dat geloof ik ook.
En paarden zijn spirituele dieren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:16

Liesje1611 schreef:
Japeloup schreef:
Hoe bedoel je dat precies, in een brug? :o

Hou je teugels gewoon op maat vast. Pak dan met je linkerhand het rest stukje van je rechterteugel vast en andersom. En wel zo dat je handen niet meer dan 10 tot 15 cm uit elkaar kunnen. Hierdoor voel je hoe bewegelijk je handen willen zijn. Maar dat kunnen ze dan niet. Scheelt een hoop concentratie, je kan je dan concentreren op andere dingen dan je handen stil houden.
Wat voor sommige ook werkt is post elastieken aan je zadel vast maken, aan de D ringen onder je zadelrokje. Deze post elastieken hou je dan met je pink vast. Zeker als je terug werkt met je binnenhand en dus je buitenhand te ver naar voren doet kan dit ook een mooi hulpmiddel zijn,

Eefske schreef:

Wat je ook kan doen is 2 balken neer leggen op bv 20 meter afstand. Er over heen draven of galopperen en daarna proberen meer en minder passen/galop-sprongen er tussen te maken.

Knollentuin, das helemaal waar, weet je nog hoe Joepje bij jou op stal kwam? Domme vraag, natuurlijk weet je dat. Ze was compleet afgestompt, mede door mij, maar zelfs op haar leeftijd opende zich weer helemaal.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:29

Japeloup schreef:
Eefske schreef:

Wat je ook kan doen is 2 balken neer leggen op bv 20 meter afstand. Er over heen draven of galopperen en daarna proberen meer en minder passen/galop-sprongen er tussen te maken.

Knollentuin, das helemaal waar, weet je nog hoe Joepje bij jou op stal kwam? Domme vraag, natuurlijk weet je dat. Ze was compleet afgestompt, mede door mij, maar zelfs op haar leeftijd opende zich weer helemaal.

Dat klinkt inderdaad ook als een leuke oefening! Ik ga het allebei proberen van de week, dank jullie wel :)

@Liesje1611, de brug die Japeloup omschrijft werkt inderdaad erg goed. Heb dit in de eerste lessen (en daar tussen natuurlijk) ook gedaan en mijn handen zijn echt een stuk stiller geworden. Als ik nu merk dat ik te veel met mn handen wil doen pak ik de brug er weer even bij en dan lukt het me daarna weer (beter) om ze stil te houden.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:47

@Yamcha: Wat kan jij ontzettend mooi gevoel omschrijven!
@Japeloup: Zat even te denken, je naam kwam me bekend voor, en moet je mijn excuses aanbieden. Heb vorig jaar even mailcontact met je gehad ivm les, maar door ziekte van peerdje heb ik je nooit meer geantwoord.. :oo sorry! Mag ik je tegen de tijd dat meneer weer topfit is contacten?
@Liesje: Heb mijn paard tussen voorthuizen en putten staan, zoek nog een verzorger/bijrijder. ivm blessure zeer rustige opbouw qua rijden. Het is een paardje dat erg reageerd op hoe jij doet en zit, dus zeker leerzaam! Pb anders even!
@Gooya: fijn dat je duidelijkheid hebt, succes met de behandelingen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 01:03

maaikiemike schreef:
@Japeloup: Zat even te denken, je naam kwam me bekend voor, en moet je mijn excuses aanbieden. Heb vorig jaar even mailcontact met je gehad ivm les, maar door ziekte van peerdje heb ik je nooit meer geantwoord.. :oo sorry! Mag ik je tegen de tijd dat meneer weer topfit is contacten?

Natuurlijk geen probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:51

Wat een heerlijk moment Yamcha :+:

Liesje: welkom hier! Ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten :D

Drafbalken leg ik ook wel eens gewoon 1 los bij de E of B neer. Dan kun je er ook galop over meepakken.
Of inderdaad 20 meter uit elkaar en sprongen ertussen vergroten of verkleinen in galop.
Jim wordt daar echt loeiheet van :D

Gister niet gereden. Was het wel van plan, maar mijn benen waren erg pijnlijk.
Hij had al 3 dagen gelopen, dus kon verder geen kwaad. Maar wel jammer.
Vandaag nieuwe poging :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:12

:o Ymacha wat een prachtige ervaring. Lijkt me een geweldige ervaring ... puur vertrouwen, respect en liefde. Oh wat zal jij hebben zitten genieten, pure :+:

Liesje Welkom.

Merk wel nu ik meer open sta voor de noem het spirituele kant ik veel meer klik met de paarden heb.
Merk verschil in suuske, maar ook de andere dieren op stal benader ik blijkbaar anders. Ze reageren anders op me en eerlijker.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:13

Gefeliciteerd SabM