Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:31

Goede instructie is echt wat waard! Weet er alles van ... helaas een wat mindere ervaring gehad |(

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:00

Hallo Jongens, ik heb niet helemaal terug gelezen, maar wel dat het met jullie rijden echt beter gaat;-)

Om even terug te komen op een paar vragen; Montecito is 170 groot en ik 160 klein, haha. Hij is ook loeisterk en flegmatiek, dus voor mij een hele kluif. Maar wel een enorm grappig paard. Ik heb nu eigenlijk wel een fijne instructrice en die gaat me nu proberen te helpen met mijn zit en spanningsprobleem. Ook met longeer/zitlessen e.d. Ik heb wel gevraagd om een proefles van Livetime. Maar denk niet dat ik dat structureel kan betalen. Misschien 1 x in de zoveel weken oid?

Heb gisteren met Alvaro concours gehad. Ik kreeg hem niet zo aan het lopen als thuis. Had hem echt goed voor elkaar, kwam er helaas niet helemaal uit. Ik moet meer loslaten en actief blijven rijden. Vooral met wijken. Maar ja spanning, wie kent dat niet :j Had 183 en 179, wel jammer maar tevreden met t peerdje :D

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:40

Toch gefeliciteerd met je puntje!

Ik zou ook wel weer willen lessen. Maar moet ff sparen, want het zit er financieel gewoon ff niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:59

Goedemorgen :)
Ik ben weer terug van een heerlijke vakantie en kom ook weer meelezen (en een heeeeel stuk teruglezen!)
Ponymans heeft ook een week vrij gehad, lekker alleen op de wei, dus we gaan allebei weer fris beginnen :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:42

Morgen!

Vraagje:

Paardje vind linksom bergop galloperen heel moeilijk. Kan moeilijk in tact blijven in het voorwaarts en "groot"
gaan. Moet haar van instructrice actief houden maar terugrijden en dan voltes 10 meter rijden, schouder
terugzetten en er uit. Ze komt dan wel wat meer op het achterbeen maar gallopeert absoluut niet in tact.
(voorbeen komt eerder neer)

Heb stukjes teruggereden naar de hoeken, lange zijde paar passen middengalop en dan terugzetten maar
daar gaat ze alleen harder van ipv tactmatig galloperen. Ze maakt zich dan ook net te lang.

Wat ik nu doe, is niet zo bijzonder.. maar voor rechtsom werkt het heel goed (rechtsom gallopeert ze
ook niet makkelijk in de juiste tact, dus het is wel echt een "probleem") om een zweepje te houden en
op het moment dat ze het binnenachterbeen gebruiken moet een klein tikje te geven. Ze krijgt dan
meer sprong en gallopeert meer "omhoog" Haar tact wordt dan veeel beter. Linksom echter vind ze het
heel moeilijk. Ze springt wel iets beter en vloeiender, maar het scheelt niet bijster veel...

Hebben jullie nog tips om haar vloeiender tactmatig te leren galloperen?

(in de losgooibak gallopeert ze ook niet helemaal correct, dus het is lang geleden al aangeleerd denk ik)

Enkel kilometers maken is niet voldoende.. het is ook lastig te voelen omdat ze wel mooi groot VOELT
(gelukkig hebben we spiegels!)

Groetjes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:45

Oei, dat is een moeilijke. Zeker als het aangeleerd gedrag is. Zou ik ook geen oplossing voor weten behalve veel tempowisselingen rijden, zodat ze moeilijker haar eigen gang/tact kan rijden.

Vandaag heeft Romana foto's gemaakt van mij en Jim.
Hij deed goed zijn best en op de foto's is goed te zien waar we nog hard aan moeten werken.
Maar op een aantal foto's ook waar we naar toe willen.
Dus dat is wel positief. Romana zag het verschil ook goed, dus dat was ook wel leuk :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:42

Ik ga vanmiddag weer even rijden. Ik ben benieuwd hoe het gaat vallen. Ik ben niet fit, gisteren uit het werk gekomen met flinke koorts en ben nog steeds niet helemaal jovel. Toch heb ik zin om even mijn zinnen te verzetten. Ik mag op een kwpn'er van een goede kennis rijden. Zij start de merrie momenteel in de Z1. Ik heb de merrie de afgelopen jaren vaker gereden en verzorgd, dus het is allemaal bekend en we hebben ook wel een klik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:48

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:18

Amanda schreef:
Toch gefeliciteerd met je puntje!

Ik zou ook wel weer willen lessen. Maar moet ff sparen, want het zit er financieel gewoon ff niet in.

Bedankt!! Ik heb het nu even ook niet zo ruim. Moet echt mijn spaarcentjes aanspreken, maar t is nu even niet anders. Ik heb je foto's ook gezien en het ziet er goed uit vind ik;-) Je weet iig donders goed je puntjes aan te geven en ik vind het knap dat je er ook wat aan kunt doen. Ik heb zelf vaak het nadeel dat ik het wel voel/merk maar ik geen oplossing weet te vinden.haha.

Gisteren ook met Montecito naar concours geweest. Losrijden ging eigenlijk best fijn. Was best goed aan de hulpen. Maar in de proef echt een drama. Hij was zo stout. Hij wilde helemaal niet meer in galop en ging met z'n koppie in de lucht keihard rennend de baan door tot ie uiteindelijk toch in galop viel. Pfff... Had 174 en 162 in het M1...... :o Ik snap echt niet wat ik moet met dat gekke peerd :Y) (ik kan echt niet rijden.. _-:( .)

Maar goed, stug verder met oefenen.

@Ankem, leuk joh!! Vooral omdat je dr ook al een beetje kent. Geeft wel een fijn gevoel of niet soms;-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:25

Ik weet ook niet overal een oplossing op hoor :D
Het enige wat ik weet is dat ik dit niet binnen een week goed moet willen hebben. Dit heeft onwijs veel tijd nodig. Veel voelen, proberen, maar alles vanuit de ontspanning.
Dat wil niet zeggen dat ik alleen maar met een slap teugeltje rond rij, want soms is de aanspanning even nodig om de ontspanning te bereiken.
En ik zal het ongetwijfeld nog 10.000 keer verkeerd doen :+
Maar als het een keer goed gaat, dan weet je een volgende keer weer waar je naartoe moet :j

Balen van je punten en je galop zeg... Pffff.... En je kan best rijden, je moet alleen even het juiste knopje vinden op je paard :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:26

ooh Amanda, heb je les van Noor ?! Wat voor goede algemene tips heeft Noor ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:31

Ik heb 1 les van Noor gehad, vorige week :j
Vooral ontspannen in je lichaam, ontspannen in je armen (dat is echt mijn probleem) en soms vanuit aanspanning de ontspanning krijgen.
Ik kan het niet zo uitleggen, dat moet je voelen.
Bij mij is het dus vooral de spanning in mijn armen die ik snel heb. Dat moest ik loslaten. Want Jim had daardoor het vertrouwen niet om ook het laatste stukje los te laten.
Doordat ik even vraag en dan loslaat op het moment dat hij antwoord geef ik al aan: ik vertrouw jou, want ik laat los. Waarop hij ook los kan en durft te laten.
Dat stuk liepen wij tegenaan. Ik liet niet los, omdat ik er al vanuit ging dat hij dat toch niet zou doen. Waarop hij het uiteraard niet deed :+

Dat is waar ik nu mee aan de slag ben en waar we al een grote stap vooruit mee hebben gemaakt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:54

@svdijk: Misschien zou je wat met balkjes kunnen spelen? Plat op de grond en 20 cm boven de grond, op galopafstand uiteraard. Ik weet niet zeker of het voor dit probleem helpt, maar het maakt paarden in elk geval bewuster van wat ze met hun benen aan het doen zijn.
@Amada: Leuke foto's, en goed om te zien hoe bewust je bent van wat er moet veranderen :j
@Mecito: Volgensmij heeft iedereen wel eens zo'n 'Ik kan niet rijden en ik leer het nooit dag', vervelend, maar wat je zegt, gewoon blijven oefenen, het gaat echt weer beter :)

Ik ben zelf aan het twijfelen over zadels. Voor mijn vakantie heb ik een week gereden met een barefoot cheyenne, en daarin kon ik veel beter zitten dan in mijn eigen zadel. Nu ik weer met mijn eigen zadel rijd voel ik gewoon dat mijn onderbeen naar voren gedrukt wordt, ik ga richting stoelzit. Bovendien merkte ik dat ponymans ook veel lekkerder liep toen ik beter zat.
Alleen wat doe ik nu, zo'n zadeltje aanschaffen? Pluspunten zijn dat ik weet dat ik er goed op kan zitten, dat ponylief er goed onder liep en dat het een goedkopere optie is. (nieuwprijs is 329) Waar ik over twijfel is en blijft de drukverdeling, weet je na een week testen wel genoeg? Komen de problemen niet na langer rijden met zo'n zadel?

Eigenlijk wil ik ook niet kiezen uit 1 optie, als ik toch ga veranderen kan ik me maar beter goed orienteren.

Ik wil in elk geval een plat zadel met zo min mogelijk wrong en steun (want dat beviel op de barefoot heel erg goed) en uiteraard met de stijgbeugelophanging ver genoeg naar achteren. Passend op een kort breed ruggetje, geschikt voor dressuur maar ook zeker voor een sprongetje, buitenrit, galoptraining. Mag met boom, mag boomloos, als het maar aan te passen is. Momenteel groeit ponymans nog behoorlijk. (dat is het voordeel van het zadel dat ik nu heb, thorrowgood T6, bomen kunnen verwisseld en kussens kunnen goed worden aangepast)
Ik start toch geen wedstrijden, dus het kan best een endurance/spaans/ander gek zadel zijn.
Zadels die me nu aanspreken zijn Trekker true talent, Sommer spirit, Massimo Trail, Ghost, maar ik heb ook bij iemand een epona/Bent Branderup zadel gezien dat me wel aansprak. Nadeel van al deze zadels, je kan ze niet een tijdje testen, en ze zijn een heel stuk duurder dan Barefoot. Pfffff, had je van alle zadels maar testmodellen die je een week kon proberen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:06

Gisteren gereden.
Had de illusie verder te kunnen, waar ik met mijn eigen paard gebleven gebleven was, maar dit was natuurlijk niet zo. Dat was best even confronterend. Ook kon ik niet zo rijden, zoals ik wilde en waar ik me goed bij voel, omdat de emotionele binding mist, ondanks dat het een bekend paard was voor mij. Ik ga de komende tijd nog een paar keer rijden en dan kijk wel hoe het gaat. We fijn om een paard te rijden waar alle knopjes opzitten en waar ik op zit alles er uit kon rijden, sbw, travers, renvers, appuyementen. Toch miste de klik en dan mis ik mijn eigen paard enorm. Er komt straks vanzelf wel weer wat op mijn pad denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:30

Pfff, wat ontzettend moeilijk Ankem :(:)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:17

Hoi allemaal, ik lees ook mee. Ik heb een heel eind teruggereden en jeetje wat een heftige dingen allemaal. Mijn verhaal:
Sinds juni 2010 heb ik mijn eigen paard gekocht, een nu 6-jarige KWPN merrie. Ze kende de basis dressuur. Na een jaar of 4 van ellende bij mezelf (zie profiel) koos ik ervoor om mijn droom na te jagen, en dat heb ik gedaan in de vorm van mijn eigen paard zoeken. Het is een lieve maar sensibele merrie. Ik ben begonnen met lessen en veel thuis rijden en vorig jaar heb ik haar voor 'spek en bonen' een paar x meegenomen naar een wedstrijd. Voor haar én voor mij nieuw. Geen hoge punten, wel veel ervaring. In november moest ik helaas geopereerd worden aan mijn schouder, waardoor ik ruim 4 maanden uit de running was. Mijn paard is wel doorgereden in die periode. Toen ik haar in maart weer zelf ging rijden was het toch een soort van nieuw. Ze was erg sterk en deed dingen die ze voorheen niet deed (bokken, wegspringen etc.). Ik ben er in maart 2x heel hard afgevallen wat natuurlijk een aardige schok was, zeker omdat ik net aan mijn schouder was geopereerd (waarbij deze is vastgezet omdat ie om de haverklap uit de kom vloog).

Ik ben in het voorjaar weer gestart met wedstrijden en dat ging tot voor de zomer vrij goed, zelfs mijn eerste punten in de B gehaald. Na de zomervakantie is het echt alleen nog maar pet.... Mijn paard is dwars, reageert heel overdreven op dingen (ongeveer een maand geleden begon ze enorm te staken zelfs t/m steigeren aan toe op een buitenrit en sindsdien is het mis), bokt, steigert, kortom niet fijn. Ik heb er een fysiotherapeut, een osteopaat, de hoefsmid, de tandarts en de dierenarts bijgehad maar madam is verder helemaal in orde. Zadelmaker is ook meerdere keren geweest; ook goed. De meningen verschillen nogal; sommigen zeggen dat ik haar "aan moet pakken" en dat ze me uitprobeert. Maar daar gaat het nu juist mis; ik ben niet zo'n held dat ik haar 'op d'r flikker' geef en bovendien is dat tegen mijn principes. Gisteren reed ik mee met een wedstrijd in de buurt (binnenbak) en weer ging ze enorm aan het kloten; bokken, wegschieten om niks, heel vervelend allemaal. Het leek onderhand wel een rodeo. Ik ben er wel op blijven zitten en heb de proeven uitgereden, maar het is gewoon heel vervelend en ik wordt er ook onzeker van. Met het losrijden was ze wel gewoon braaf.

Over een week begin ik bij een nieuwe instructeur die lesgeeft volgens de methode AdB. Ik ben dus heel benieuwd maar ik hoop echt dat het een eye opener zal zijn. Ik blijf meelezen.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:38

@ Amanda, dat 10.000 keer iets verkeerd doen zal mij zeker ook nog wel minstens zo vaak gebeuren, haha. Maar hoop uiteindelijk toch het gevoel te pakken te hebben dat ik ook echt iets met paardmans kan. Het is verder echt een apekop, maf beest. Vond het alleen niet leuk om te horen dat meneer niet fijn was in de lossigheid en aanleuning terwijl ik me daar kapot op heb gewerkt en het al zoveel fijner gaat. Maar ach hij liet zijn goede kant nou ook niet echt zien :Y)

@Blijheid, Knap vervelend die zadelproblematiek. Ik heb geen ervaringen met de zadels die jij noemt. Maar neem er de tijd voor en misschien komt er iemand die je een zadel aan kan raden die meteen fijn zit en goed ligt!! Bedankt voor je begrip!! Ik baalde wel hoor. Heb gewoon zitten janken heb zo hard gewerkt met t paardje en voelde zo fijn tot nu....

@Ankem, Het lijkt me erg vervelend om zo geconfronteerd te worden met je gevoelens. Het is ook erg heftig een paard zo te verliezen en dan toch door te moeten gaan. Vind je erg sterk en moedig juist omdat je doorzet en je toch goed weet te uiten. Er komt idd wel weer wat op je pad. En lekker rijden op een paard met knopjes is wel fijn om je gedachten te verzetten;-)

@PinkyPie, welkom, ik ben er eigenlijk ook net bijgekomen;-) Ik herken wel veel van jou en je paard. Gelukkig heb ik daar niet meer heel veel last van (steigeren), maar ben erg nieuwsgierig naar wat de AdB methode je gaat brengen!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:26

Pinkeypie en montecito welkom!

@Pinkeypie
Ik ben ook benieuwd wat abd je gaat opleveren. Ik heb het ook een poosje geprobeerd. Daarnaast ook een poos volgens de AR bezig geweest. Voor mij bleek het toen beide niet te werken.
Deze manier van rijden wel, omdat toen pas realiseerde hoe ik mijn paard soms in de weg heb gezeten, omdat ik zelf zo ontzettend veel spanning in mijn lijf had. Loslaten en voelen hebben ons toen geholpen weer verder te komen.

Kreeg gisteren een kaartje van mijn juffie. Lieve boodschap stond er in.
Vanmorgen met dochter en man naar de kinderboerderij geweest. Nu aan het werk. Dingen zijn een beetje blijven liggen door afgelopen week. Toch wel een klein nadeeltje van deze nieuwe job.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:53

Sohee, ik heb wat bij te lezen :wow:
Wel alles bij gelezen, maar het is teveel om op iedereen te reageren.

Ninx les gehad van JPL. Ik herken je gevoel wel van afgeleid zijn als het druk is in de bak. Ik ben meestal alleen in de bak, en de eerste keer dat er meerderen waren, nadat ik gestart was met opnieuw leren rijden, was ik helemaal de kluts kwijt. Concentratie 0, niet op oude manier willen rijden, maar ook nog niet op de nieuwe manier kunnen rijden.... het went :j
Weet je, als er andere mensen aan het kijken zijn als peerd en ik aan het rijden zijn, dan ben ik eigenlijk best wel trots. Ik voel me enorm goed bij deze nieuwe manier van rijden, en ik wil het graag met andere delen. Ik merk dat er stalgenoten zijn die het heel interessant vinden als Japeloup les geeft. Ik zie vervolgens ook mensen oefenen, met de tips die ik van haar krijg. Echt leuk om te zien.

Amanda leuke nieuwe avatar. Vind je het leuk om wat foto's in dit topic te plaatsen? O, je hebt topic aangemaakt :o ik ga het zo bekijken

Wat heerlijk om te lezen Yamcha. Ben echt blij voor je dat je zo'n vooruitgang voelt.

Blijheid, ik weet niet waar je woont, maar ik ben momenteel ook bezig met een zadelzoektocht. Je zou eens kunnen proberen bij Country Mill, Nijkerk. Ik vind Herman erg vakkundig. Hij keek naar mijn paard en trok gelijk een aantal juiste conclusies. Tevens zag hij hoe mijn zadel lag, en wist meteen te vertellen wat het zadel voor invloed had op mijn zit. Ik heb van hem twee leenzadels gekregen, om met beide een week te kunnen proefrijden. Beide zijn nieuwe zadels. Dit vind ik echt bijzonder, heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb nu als tweede zadel een Massimo Trail. Dit zadel zou het wel eens kunnen worden, mits het achter voldoende opgevuld kan worden, én het aangepast kan worden aan rugspierontwikkelingen van mijn paard.
De service vind ik bij Country Mill echt top. misschien een ideetje voor je.

Ankem, rot voor je dat je minder lekker gereden hebt dan je gehoopt had, maar om eerlijk te zijn vind ik het niet gek. het paard en jij moeten nog wennen aan elkaar, wat je schrijft, de emotionele binding is er nog niet. Daarnaast denk ik dat het tussen je oren ook best wel wat doet, om nu op dit paard, en niet op je eigen lieverd te kunnen rijden. Geef het inderdaad nog maar even de tijd. :(:)

Pinkypie, welkom :) Ik hoop voor je dat je de juiste instructeur getroffen hebt die jou en je paard verder kunnen helpen.

Montecito, wat een beroerde ervaring zeg, die wedstrijd met Montecito. Echt heel vervelend.

Ik heb niet zoveel/lang gereden deze week. Heb mijn paard wel met een scheermachine bewerkt (onder zijn buik 2 strepen, op zijn flanken 2 strepen, en zijn hals 2 strepen) maar echt heel veel koeler krijgt ie het daar niet van. Dus deze week maar wat rustiger aan gedaan. Hij ziet er overigens wel "cool" uit, heb hem een fjordenkam gegeven. Stoere tink zo :j
Afgelopen maandag met de les bezig geweest met 4-kante voltes rijden. Wauw, wat gaaf om te voelen hoe ik zijn schouders kan plaatsen. En hoe ik een mooie ronding in zijn lijf kan krijgen door enkel en alleen met mijn zweepje te kietelen. (ipv zoals het vroeger ging, vééél stelling en buiging vragen, vééél bijdrijven etc.)
En wat heel verfrissend was: die enorme plaatselijke regenbui die boven de stal hing, terwijl ik in mijn shirtje te paard zat. Ik was doorweekt ^)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:58

Ik ga morgen even uitgebreid lezen, maar alvast een reactie op het zadel van Blijheid.
Green Distance heeft een soort leasemogelijkheid voor Massimo zadels om langere tijd te kunnen proberen. Misschien kun je daar eens naar kijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:59

amanda enkel tempowisselingen is net niet genoeg.. Wel terugrijden en vanuit daaruit goed wegrijden, dan wil het wel iets beter worden.. Maar moet natuurlijk ook op constant tempo beter galloperen..

Blijheid, die balkjes galloperen is best een idee, ze zet wel heel ver onder omdat ze nog stuwt dus weet niet of het goed gaat maar is best iets om te proberen idd.

Weet jij hoeveel ruimte ertussen moet liggen voor een groot galloperend paard? Is dat 1,5 of 2m? 1,5 past ze net in draf over op normaal tempo nl.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:04

Goede morgen, al ff niet iets van me laten horen, maar ben verschrikkelijk druk....
Leuk weer nieuwe mensen, welkom.
Ik heb wel steeds bijgelezen, maar vanaf mijn telefoon is het niet altijd handig om te reageren. Ik las de vraag hoe je met een flegmatiek paard om moet gaan. Belangrijk is om uit te zoeken waarom hij dat is. Elk paard kan en moet in de natuur snel kunnen reageren om te overleven. Natuurlijk staan onze paarden soms ver van wilde paarden af, maar het blijft in ze zitten om te vluchten. Als een paard kan vluchten, kan hij ook snel reageren op dingen die wij van ze vragen. Natuurlijk heb je te maken met type, karakter bouw etc.
Bij een paard dat flegmatiek is vind ik het om te beginnen belangrijk om uit te zoeken of de ruiter met zijn houding, zit, etc. niet een remmende werking heeft en of hij wel consequent is. Dit kan zo klein zijn dat je goed op onderzoek moet uit gaan.
Zeker de oefeningen meenemen van het lichtrijden met 2x staan 1x zitten. Zit je in balans. Vaak ook goed om een keer te kijken wat er gebeurd als je eens van paard ruilt, is jou paard bij een ander net zo flegmatiek, en hoe reageert een ander paard op jou?
Zoveel dingen om uit te zoeken dat ik maar even een paar dingen opnoem: Hoe loopt hij aan de longe, hoe is hij in de wei met andere paarden, hoe loopt hij met je mee aan de hand, als hij ergens van schrikt wat is zijn reactie.
Kom hier later weer op terug, omdat ik nu weer weg moet....

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:06

svdijk86 schreef:
Blijheid, die balkjes galloperen is best een idee, ze zet wel heel ver onder omdat ze nog stuwt dus weet niet of het goed gaat maar is best iets om te proberen idd.

Weet jij hoeveel ruimte ertussen moet liggen voor een groot galloperend paard? Is dat 1,5 of 2m? 1,5 past ze net in draf over op normaal tempo nl.

Een galop sprong is 3 tot 3,5 meter dus hou die afstand maar aan voor je balken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:11

Hier even een uitgebreidere reactie.

ankem: als je er aan toe bent komt het vanzelf op je pad. Misschien in dat paard, wat je nu rijdt.
Maar misschien wel in een heel nieuw paard.
Het is nu allemaal nog heel vers en moet een plekje krijgen. Dat komt vanzelf goed, maar heeft tijd nodig :j
:(:)

PinkyPie: welkom!
Wat een vervelend probleem. Als er medisch niets is klinkt het toch als een dominantie probleem. En zolang je dat niet aanpakt zal ze dat blijven proberen.
En met aanpakken bedoel ik niet helemaal lens slaan. Maar een keer goed doorpakken en wel op haar donder geven.
Maar ook weer belonen en loslaten bij goed gedrag.
Mijn haflinger had ook van die geintjes in de proef. Simpelweg omdat ik hem daar niet de baas was. Laatste wedstrijd heb ik er wel flink aan gereden en tijdens mijn 1e proef echt even aangepakt. Rest van de proef gewoon fijn kunnen rijden en niets meer aan de hand.
Dat is beter dan halfzacht aanpakken of niet. Dan wordt het vaak alleen maar erger.

Gooya: fjordencoupe bij een tink?
Stoer hoor :D

svdijk: Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Als ze het nog niet op constant tempo kan zul je toch iets anders moeten doen.
Als het in tempowisselingen goed gaat kun je misschien daaruit verder werken.
Terugrijden, vooruit rijden, weer terug rijden, even terug blijven rijden tot je voelt dat ze de tact weer verliest en dan weer naar voren rijden.
Die stukken terug kunnen blijven rijden op 1 tempo zullen dan steeds langer moeten worden (als het goed is).

Ik heb gister buiten gereden met Jim (samen met Il0na van bokt en haar tinker Puk). Hij was heel braaf. Paar keer kijken naar buizen die op een stuk land lagen. En hij schrok zich een ongeluk toen er een pony aan kwam rennen (had-ie niet gezien) en ineens bijna voor zijn neus tot stilstand kwam. Toen stonden we ineens omgedraaid aan de andere kant van de weg :=
We gingen een stuk over de dijk. Jim is niet bang van verkeer (alleen trekkers en vrachtwagens). Dus ik zat dat tegen Ilona te vertellen. Motoren vindt hij ook niet eng, behalve een paar Harley Davidsons achter elkaar, want die maken best herrie.
Echt nog geen 2 tellen later komt de Harley Davidson club uit de buurt van achter ons voorbij. De 1e 3 gingen goed, maar daarna werd hij erg onrustig. Tot helemaal gek. Hij vond het echt heel heel heel eng. Gelukkig kon ik 'm in Puk zijn kont parkeren, maar het was wel even spannend.
We konden op een gegeven moment naar rechts de dijk af, dus dat was iets veiliger.
Rijden we daar, langs de vaart, komt er een boot voorbij. Jim heeft nog nooit een boot gezien, dus die draait met zijn hoofd richting boot en bekijkt dat heel verrast :wow: :wow:
Ik dacht dat zijn ogen eruit vielen _O-
Verder hebben we redelijk rustig terug naar stal kunnen rijden. Maar het was wel even spannend allemaal.
Op zulke momenten merk je toch wel dat-ie soms nog echt een puppy is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:26

Goeiemorgen :)

@Gooya: Country Mill en ook Herman ken ik inderdaad, als zij inderdaad leenzadels meegeven is het wel een goed idee om hem te vragen :j Dankjewel!
Wat leuk dat je tink nu ook een fjordencoupe heeft, mijn ponymans ook :j En ook die heeft het trouwens keiwarm nu, hij lijkt wel een shetlander :') Nog even volhouden en dan scheer ik hem begin november (dan kan ik met 1x scheren de winter door).
@Amanda: Bedankt voor de tip, dat had ik gezien inderdaad. Enige is dat je verplicht minstens 2 maanden moet leasen a 75 euro per maand, ik kijk dus eerst nog even verder. Mijn eigen zadelmaker heeft ook massimo dus ik kan dan beter daar aankloppen en eens vragen of hij ook testzadels doet denk ik.

Spannende buitenrit zeg, gelukkig dat jullie zo'n fijn rijmaatje bij jullie hadden :)