Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:16

Misschien kan je ondertussen toch nog wat lessen meepikken, want als je een tijdje niet kan rijden (wat in jouw geval al zeker een half jaar is, is het gevoel toch wat weg hoor.

@chipieke: hopelijk heb je je niet bezeerd

SuperLiesje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:33

Oei chipieke, dat is niet zo mooi! Hoe gaat het nu?

Zoals ik al zei hoef ik niet helemaal te stoppen met rijden als mijn eigen jonge paard er straks is :) ik mag af en toe op de paardjes van 2 stalgenootjes rijden :)

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:46

oeh!! hoe gaat het nu?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:10

ah ok!!! want ze zeggen vaak dat paardrijden is zoals fietsen, maar dat is niet zo. Je verleerd het misschien niet, maar je verliest wel de feeling. wel ik denk dat jullie als ruiters wel weten wat ik hiermee bedoek :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:31

Ben heel stijf en was even in shock, maar al bij al zit de schrik er niet in, gelukkig.

Hahaha inderdaad, paardrijden is NIET zoals fietsen!!! Vroeger (6 jaar terug) kon ik een leuk dressuurproefje rijden, nu is zelfs de draf of mijn paard op de hoefslag houden moeilijk :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:16

Join the club!
Ik ben 5 weken geleden met mijn paard over de kop geslagen.

Wat misschien helpt en wat jij ook in je achterhoofd moet houden is dat het gevaarlijker is met angst dan zonder angst.
Ik denk dat je gewoon eerst moet beginnen aan een longeerlijn en dan langzaam moet uitbouwen zodat je het vertrouwen weer terugkrijgt,
in ieder geval heel veel succes! :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:48

debravanesch schreef:
Dit moet ik jullie echt vertellen. Daarnet was ik aan het uitstappen en je kan bij ons van de piste langs voor uit, een blokje om en dan kom je ook bij de stallen uit. Meestal stap ik af en ga ik langs voor naar de stallen. Dit keer dus niet. Het was dus even een wandeling buiten (want je moet langs een gewoon weggetje en dan langs de weides van de manege.

het ging super. Douchka schrok wel een paar keer, maar dit kan geweest zijn omdat ik het ook nogal spannend vond, maar ze gaat er niet vandaar als ze schrikt, integendeel, ze blijft gewoon staan. Ik ben trots op mijn meisje en ook een beetje op mezelf

Lekker gevoel geeft dat he? :D

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:50

[/quote]

Idd goede tips, echter is het niet mijn zit het probleem, maar het vertrouwen. Ik les iedere week vanuit de Akasha rijkunst, ofwel vanuit houding en zit. Mijn instructrice is Akasha rij-instructeur, dus het is niet mijn zit wat me belemmert, maar puur mijn angst voor het er vandoor gaan en ik nog niet helemaal zit. Zonder beugels rijden is trouwens nog steeds niets voor mij, ik ga dan uit angst nog steeds klemmen. Als mijn beugel eens uitvliegt dan blijf ik ook prima zitten, dus daar ligt het niet aan. Ik ben overigens helemaal fan van houding en zitlessen, juist voor angstige ruiters. Echter in de praktijk zie je nog vaak dat ruiters een beetje bang zijn voor zitlessen juist vanwege het zonder beugels / teugels rijden. Akasha rijkunst werkt vanuit een hele andere benadering en mag je dus zelf de controle houden. Met behulp van verschillende houding en zit analyses wordt er stap voor stap begonnen met het verbeteren van je houding, balans en inwerking te paard. Echt een aanrader.

Vandaag ook de wedstrijd gehad, heel tevreden! 1ste proef 2de plaats met 200 punten (van de 13 deelnemers). Tweede proef kaarsje beetje op (ook erg warm natuurlijk) en daar 179 punten. Nu L1 startgerechtigd! En daarna zo positief gevoel dat ik zonder bodyprotector op het wedstrijdterrein heb rond gestapt en daarna nog even het bospad ingeweest, dus vond mezelf weer erg stoer vandaag![/quote]

Goed gedaan, gefeliciteerd met je winstpunten!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:52

SuperLiesje schreef:
Inderdaad, goed gedaan Debravanesch :) Dat is weer een stapje in de goede richting :D

Stef: Inderdaad helemaal niet raar, dit paard ken je goed en vertrouw je, logisch dat je daar lekkerder op zit :)

Ik ben vorige week woensdag helaas van mijn lespaard afgevallen :( Als ik er een halve minuut opgezeten heb is dat lang.. Vervolgens zoveel pijn dat ik er niet meer op kon helaas. Gelukkig mocht ik zaterdag even op het (brave) paard van een vriendinnetje zitten :) Heb een paar rondjes gestapt en ook een rondje gedraaft. Op stal is nu ook vakantie dus ik kan pas over 3 weken weer op het betreffende lespaard stappen :) Ik ben wel vast van plan om dat te doen :) Gewoon weer binnen dit keer (afvallen gebeurde buiten op het land). Nog 3 lesjes en dan stop ik eerst sowieso met lessen, want... Over dik 2 weken komt mijn eigen paardje naar stal (Kan niet wachten!!) en die is pas 2,5 dus daar kan ik helemaal nog niet op rijden :) Er staan gelukkig ook mensen op stal met brave paarden waar ik wel op durf, en daar mag ik ook af en toe best eens op rijden :) Lijkt me wel een goed plan, want anders wordt de stap om volgend jaar op mijn eigen paardje te stappen wel groot denk ik :)

Ik zou idd ook wel blijven rijden om die reden ja:) balen dat je viel? hoe gaat het nu?spannend dat je paardje komt!! *\o/*

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:53

chipieke schreef:
Gisteren flink van mijn paard gevlogen...
Godzijdank had ik mijn airbagvest aan en heb ik niks gevoeld!
Shetlander was ontsnapt en net toen ik uit 'een dode hoek' gereden kom, sprint hij de piste in knal TUSSEN mijn paard haar benen! Een gevecht volgde tussen mijn paard en de shet en ik verloor :')

:oo :oo oei! hoe gaat het nu?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:56

chipieke schreef:
Ben heel stijf en was even in shock, maar al bij al zit de schrik er niet in, gelukkig.

Hahaha inderdaad, paardrijden is NIET zoals fietsen!!! Vroeger (6 jaar terug) kon ik een leuk dressuurproefje rijden, nu is zelfs de draf of mijn paard op de hoefslag houden moeilijk :+

zooo herkenbaar. en ik dacht dat het aan mij lag :') dacht serieus dat ik geen feeling meer had voor het paardrijden _O- Ik vind de basis dingen blijf je houden. (opstijgen, lichtrijden, en wat sturen) maar de detaills moesten er weer ingestamd worden :=

Ben het trouwens er wel mee eens dat paardrijden met angst gevaarlijker is dan zonder.

sorry voor al mijn berichten :o moest alles ff bijlezen. :o

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:57

Hallo :) Zou ik me hier ook mogen melden ?

Mijn naam is Maureen, ben een ontzettend trotse eigenaar op een lieve haflingermerrie en een enorme schijterd. De laatste tijd gaat het steeds beter, en soms ook weer wat minder. De reden dat ik erg bang ben is omdat ik eerst een bomproof haflinger had waarmee is alles kon doen, in de tussentijd dat ik geen paard had, en toen weer wel ben ik ontzettend bang geworden omdat dat geen bomproof paarden waren.

Ik wil eigenlijk meteen met de deur in huis vallen :D het rijden in de bak gaat de laatste tijd super met mijn meisje, ik durf zelfs als met haar langs het enge hoekje, waar ze de afgelopen winter iedere keer van schrok, en ik 3 maanden lang op een volte of 3 kwart van de bak gebruikte. In de buitenbak ga ik nog niet langs de enge hoek, maar deze bak is 2 x zo groot dus ruimte heeft ze wel :')
Buitenrijden vind ik echt heerlijk, zou het het liefst iedere dag doen. Ik durf niet alleen naar buiten, en er kan niet altijd iemand mee. Als ik alleen wilt gaat ze omdraaien, en ik durf haar dan niet vooruit te tikken... Iemand tips hiervoor :o

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:52

Tuurlijk mag je je hier melden!:) Tja, je zal vast niet bij mij in de buurt wonen, anders was ik met je mee naar buiten gegaan hoor. Ben je weleens alleen met haar naar buiten gegaan? Is het angst van het paard? In eerste instantie dacht ik dat je haar erdoorheen moet drijven, klinkt als uitproberen. (ze voelt vast dat je bang bent) maar aan de andere kant, als zij niet weg durft van het terrein zou je het in stapjes moeten doen. Elke keer een stapje verder. Het fijnst is met iemand erbij of ernaast. op de fiets of te paard. Sta je op een stalling?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:55

Haha in maastricht! Ik ben 1 keer alleen naar buiten gegaan, ze was heel erg aan het kl*ten.. achteruit lopen, omhoog, op de rem, hoofd omhoog gooien, rug wegdrukken, oren plat. Een keer is het gelukt maar eenmaal van het terrein af draaide ze om en galoppeerde ze keihard terug. Morgen gaat mijn mama mee ! op de fiets :) ik sta idd op een stalling, maar ik ga niet met iedereen zomaar buitenrijden haha.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:47

Ik ben vrij nieuw en op dit topic belandt. Ik ben nooit een heel dappere ruiter geweest maar niet echt bang. Ik nam gewoon de risico's niet. Ik hoefde niet perse op de ongeleide projectielen of jonge of onvoorspelbare paarden. Tuurlijk ging er wel eens een paard aan de kletter of werd ik eraf geworpen dat maakte niet zo veel uit. Kan gebeuren, hoort erbij. Jaren gelden kocht ik mijn eerste eigen paard, een Arabiertje. Die kende ik na verloop van tijd zo goed dat ik er altijd ontspannen en angstvrij opzat.
Toen ik zwanger werd ging het echter anders dan gedacht. Mijn paardje werd ineens veel neurotischer dan ik van haar gewend was. Ze stond in het bos om de haveklap boven op de rem of sprong op zij. Op een ochtend (toen ik ongeveer 16 weken ver was) zat ik met haar in een rustige handgalop (enigszins suf van de Emersefene (pilletjes die ik nam omdat ik anders nog geen slok water binnen kon houden)) toen ze vol op de rem ging. Met een heel banketstaaf boogje landde ik op de grond. Niets spannends op zich. Niet op mijn buik geland maar netjes op mijn zij. Mijn bekken daarentegen schoten (door de weke banden) wel helemaal uit het gareel dus de rest van de zwangerschap zat rijden er niet meer in. 6 weken na mijn bevalling (keizersnede) zat ik er weer op, heerlijk maar toch ook eng. Helaas is de angst gebleven.
In de bak heb ik er geen last van. Buiten wel heel erg. Ik geniet er ook niet meer van buiten. Zo ontzettend jammer. Ik hoop dat het nog overwaait maar ik vrees na bijna 1,5 jaar dat ik toch nooit meer zo ontspannen zal kunnen rijden.... Als ik nerveus wordt dan spiegelt ze meteen mijn gedrag en dan is ze zo ontzettend druk.... Om verdrietig van te worden. Ik vrees dat ik er mee moet leren leven maar mocht er iemand toch een tip hebben voor me. Altijd welkom.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:57

M_hartje_M schreef:
Haha in maastricht! Ik ben 1 keer alleen naar buiten gegaan, ze was heel erg aan het kl*ten.. achteruit lopen, omhoog, op de rem, hoofd omhoog gooien, rug wegdrukken, oren plat. Een keer is het gelukt maar eenmaal van het terrein af draaide ze om en galoppeerde ze keihard terug. Morgen gaat mijn mama mee ! op de fiets :) ik sta idd op een stalling, maar ik ga niet met iedereen zomaar buitenrijden haha.

O nee, dat is een beetje uit de richting ja :') Heb je dr van jongs af aan? Of heeft ze een andere eigenaar hiervoor gehad, zo ja ging ze toen wel mee naar buiten, alleen? Goed idee dat je moeder mee gaat op de fiets :) Laat maar ff weten hoe dat is gegaan. :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:01

Mootje1980 schreef:
Ik ben vrij nieuw en op dit topic belandt. Ik ben nooit een heel dappere ruiter geweest maar niet echt bang. Ik nam gewoon de risico's niet. Ik hoefde niet perse op de ongeleide projectielen of jonge of onvoorspelbare paarden. Tuurlijk ging er wel eens een paard aan de kletter of werd ik eraf geworpen dat maakte niet zo veel uit. Kan gebeuren, hoort erbij. Jaren gelden kocht ik mijn eerste eigen paard, een Arabiertje. Die kende ik na verloop van tijd zo goed dat ik er altijd ontspannen en angstvrij opzat.
Toen ik zwanger werd ging het echter anders dan gedacht. Mijn paardje werd ineens veel neurotischer dan ik van haar gewend was. Ze stond in het bos om de haveklap boven op de rem of sprong op zij. Op een ochtend (toen ik ongeveer 16 weken ver was) zat ik met haar in een rustige handgalop (enigszins suf van de Emersefene (pilletjes die ik nam omdat ik anders nog geen slok water binnen kon houden)) toen ze vol op de rem ging. Met een heel banketstaaf boogje landde ik op de grond. Niets spannends op zich. Niet op mijn buik geland maar netjes op mijn zij. Mijn bekken daarentegen schoten (door de weke banden) wel helemaal uit het gareel dus de rest van de zwangerschap zat rijden er niet meer in. 6 weken na mijn bevalling (keizersnede) zat ik er weer op, heerlijk maar toch ook eng. Helaas is de angst gebleven.
In de bak heb ik er geen last van. Buiten wel heel erg. Ik geniet er ook niet meer van buiten. Zo ontzettend jammer. Ik hoop dat het nog overwaait maar ik vrees na bijna 1,5 jaar dat ik toch nooit meer zo ontspannen zal kunnen rijden.... Als ik nerveus wordt dan spiegelt ze meteen mijn gedrag en dan is ze zo ontzettend druk.... Om verdrietig van te worden. Ik vrees dat ik er mee moet leren leven maar mocht er iemand toch een tip hebben voor me. Altijd welkom.

Jeetje wat balen zeg van zowel die val, als de angst. Heb je nog les? of misschien kan je iemand opzoeken(instructrice voor angst) die je helpt met je angst? Je hebt ze wel, zonde als je hierdoor niet meer naar buiten kan.
Is er iemand die met je mee kan naar buiten (andere ruiter?). En als je rijd bewust in en uit ademen, en/of neuriën/zingen.Dat helpt ook wel.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:45

Hoihoi! Moet alles nog even bijlezen maar,we zijn weer terug van vakantie dus:morgen weer een ritje maken!
Heb er aan de eene kan wel veel zin in,heb namelijk drie weken dus niet gereden.maar vind het toch ook weer spannend. Dat heb ik nou altijd als ik een tijd niet neer heb gereden. Weet gewoon niet waarom want de laatste tijd ging het wel redelijk goed.

Over de prief die er binnenkort aan zit te komen,ik weet niet meer zo zeker of ik mee ga doen. Niet alleen voor angst ofzo maar ik zit dan net op een nieuwe opleiding en ik weet niet of ik dan nog wel tijd heb voor wedstrijden. Het is stiekem toch ook wel een beetje angst want er zit namelijk toch wel een sprong in (en na mijn val ervaring loop ik daarmee toch een beetje vast).

En how gaat het ondertussen met jullie rijkunsten?
@superliesje, wanneer komt je paardje ook alweer? (sorry,zoals ik al zei moet ik nog even bijlezen :P )

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:02

Bedankt voor je berichtje Nicy84. Helaas is ze met andere paarden nog drukker dus zal iemand op de fiets mee moeten vragen maar dan voel ik me weer zo bezwaard.... Ik ben nu wel 2 keer geweest dat mijn bijrijdster meefietste. De eerste keer was het stressvol, de tweede keer ging aardig. Zou nu eigenlijk de stap moeten nemen om alleen te gaan maar ben bang dat als het niet lekker gaat ik nog verder afzak...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:24

Als het niet goed voelt, moet je het gewoon niet doen hoor. :) Anders zit je gespannen op je paard en die voelt dat weer, wordt het ook niet relaxter door. Niet bezwaard voelen hoor, als iemand niet mee wilt dan hoor je dat ook wel ;) Welke regio zit je ?Als het in de buurt is wil ik wel een x mee hoor op de fiets. Hoe gaat het met je bijrijdster? Rijd die met je paard alleen buiten?

Welkom terug Lies1994! Lekkere vakantie gehad? :)

Spannend maar als het hiervoor goed ging, gaat het rijdens straks vast ook weer goed!
Jammer als je die wedstrijd niet zou kunnen doen, ben het even kwijt maar had je ondertussen al gesprongen?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:06

Dankje! Ja het was super. Eerst drie volle dagen rondgelopen door de efteling (leuk maar heel vermoeiend) en daarna nog een weekje rustig met het hele gezin in herpen geweest,in het bos. Tip voor een buitenrit,het is daar mooi rijden.

Ja het gaat waarschijnlijk ook wel goedkomen maar ik krijg die spanning maar niet uit mn hoofd.haha het is niet dat ik bijna sterf van de zenuwen maar als ik er aan denk gaat het een beetje kriebelen.
Nee,ik heb in tussen tijd nog niet gesprongen.alleen balkjes gedraafd. Wil het natuurlijk wel snel doen maar die wedstrijd gaat em denk ik even niet worden.
gaat het bij jou allemaal nog zn gangetje met rijden?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:24

Oei leuk! Ben een echte efteling fanaat hahah. Haha zal het onthouden!
Gewoon even niet aan denken dus :P

Ja hier zn gangetje..vandeweek was ze ontspannen en dacht ik we gaan ervoor...was ik de tijd vergeten en moest ik weer terug (het is al zo een 20 min stappen voor we bij het bos zijn) dus het is een klein ontspannen ritje geworden. Verder na de laatste x geen rare dingen. :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:12

Alleen een ding:als je na drie dagen weg moet raak je die volgende dag wel diep in depressie :D zo,ik vond het gewoon erg dat we weg moesten.haha

Ohjww,dus voor je er eigenlijk zo'n beetje was kon je al weer terug?maar fijn dat het lekker een ontspannen rit was!! Daar doen we het voor.ga zo door.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:41

Even een ego-post hoor. Met mijn angst gaat het de laatste weken met sprongen vooruit. Vandaag zelfs letterlijk weer een sprong gemaakt! Wel met wat zenuwen en op een lekkere bixie stand, maar men wat was het stiekem toch erg leuk! As woensdag zelfs mijn eerste springles!

Afbeelding

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:53

Ziet er goed uit ;)
Fijn dat je angst nu een eind weg is!