ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas27

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 03:27

Wat een leuk topic! Ik ga 1 april weer starten met twee paardjes.
Eentje is een Lusitano x KWPNer, vorig jaar zadelmak gemaakt, heeft door omstandigheden daarna niks meer gedaan en ik ga hem nu verder oppakken.
De andere is een Ferro merrie die al zadel etc gewend is, er heeft alleen nog niemand opgezeten.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:45

Welkom Sas!
Hier weinig gedaan, Eleven weer lekker vrij laten springen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:05

@melrovers, fijn dat je wel de middelen (lees: kinderen) hebt welke wel fijn met Bolero aan de slag kunnen. Dat is de kunst he om er onbevangen op te stappen, gewoon zitten en rijden.. Makkelijker gezegt dan gedaan als je er een paar keer flink af gevallen bent..

welkom sas hoe oud zijn de paarden?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:08

@cheyentic de eerste is al 6 en de tweede is 4
Beiden kunnen wel eens een uitdaging worden, de eerste omdat hij al 6 is en een hengst.
De tweede omdat het een Ferro is.
Nu heb ik gelukkig met beide al ervaring!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:15

Wat leuk een topic om ervaringen uit te wisselen.
Bij deze kom ik me dan ook melden :D
Ik ben nu bezig met een bonte hengst(halve fries) in te rijden en na de zomer is een kleinkind van Chin Chin aan de beurt.
Die hengst gaat heel goed, is alleen heel lui :P . Het was ook erop zitten en wegrijden (voorzover hij het snapte dan)
Heb hem nu 2 week onder het zadel, nu heeft hij een weekje vakantie, want we zitten in Frankrijk :brr:

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:49

Welkom sas27, Orrie_VBW en Marja!

Gaaf Marja van die 5 paarden, ben benieuwd naar je ervaringen en de verschillen tussen nederland en spanje.

Melrovers: Vervelend dat je er weer vanaf gevallen bent, maar toch fijn dat je dochter er weer gewoon zo op kon.
Hopelijk gaat het met de les beter!

Nou gister heeft Daantje voor het eerst een zadel op gehad, en het ging onwijs goed. In het begin nog een paar keer een sprintje van het geflapper, en bij de stijgbeugels idem maar daarna niks aan de hand. Toen hebben we dus meteen ook gehangen, en weer was ze super braaf! 1x geschrokken van de kippen van de buren, maar daarna weer gewoon braaf stil staan. *\o/*

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:29

weer een bevestiging dat kippen echt wel eng zijn :')

sorry dat ik niet zo meepraat hier, ben druk geweest met mn zieke veulen. maar morgen mag ik hem ophalen van de kliniek!!! Ben mega blij, ventje mag weer naar huis. zal binnenkort dus weer meebeppen :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:57

Fijn dat hij terug naar huis mag fem!

Kippen zijn gevaarlijk, mijn vorige paard vond dat ook idd.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:00

FahyaFemke schreef:
weer een bevestiging dat kippen echt wel eng zijn :')

sorry dat ik niet zo meepraat hier, ben druk geweest met mn zieke veulen. maar morgen mag ik hem ophalen van de kliniek!!! Ben mega blij, ventje mag weer naar huis. zal binnenkort dus weer meebeppen :j

Angstaanjagend! Iemand die op je rug wilt gaan zitten gelukkig niet :')
Fijn dat Jasper weer naar huis mag! Dat zal een hele hoop zorgen schelen!

Snackie: Er staan nog 2 paarden, en die vinden die kippen ook altijd vreselijk eng. Zowel de buurman als zijn kippen hebben dan ook een vreselijk slecht gevoel voor timing :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:01

_O-

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:38

Bij ons op stal is het de geit die niet angstaanjagend is, maar dan ineens gaat rennen en bokken!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:49

En dan is hij levensgevaarlijk :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:36

stomme rhino :P moet nog ff wachtten met zadelmak maken, dan kan ze mee naar de pensionstal, waar ik hulp krijg :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:24

mazzel voor t paard :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:37

haha, ja misschien wel :P
máár volgens mij vind ze het allemaal wel heel leuk hoor, aan het werk gaan, en vooral de beloning ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:23

de beloning doen ze het voor he :D
Die van mij vind het ook leuk om aan het werk te gaan.
Met longeren is hij zo fanatiek dat hij vergeet dat ik ook warm wil stappen

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:44

Dag dames! (er praten geen mannen mee toch, of wel?)
Ik heb al een tijdje niets laten horen hier maar wil jullie toch even een update geven! Heb wel de hele tijd bijgelezen. Welkom voor de nieuwe & veel succes! ;)

Charlie vindt de stalkippen gelukkig niet eng, maar de lamp die s'avonds op de sensor aan gaat wel!
Gelukkig is het hier in de omgeving weer zo goed als 'rhinovrij'! 26 maart te horen gekregen dat Charlie voor 1 maart moest verhuizen! Grrr!! Ben dus vooral heel druk geweest met het zoeken naar een nieuwe stal voor hem en heb die gelukkig gevonden! Zaterdag gaan we dus (weer) verhuizen. Hoop dat ie weer net zo gemakkelijk de trailer op gaat als de vorige keer!

Vorige week twee keer op zijn rug gezeten en gister. Gister ook de nieuwe verzorgster er voor het eerst even opgestapt, dat vond ie nogal raar. Hij heeft haar even flink uit zitten testen! Merk dat hij toch best wel eenkennig is.. Hij loopt bijvoorbeeld ook niet met haar mee als ik niet mee loop. Goede oefeningen dus voor hem! Toch ben ik SUPERTROTS op mijn mannetje!!! Hij doet het allemaal zo braaf! Heeft echt nog geen stap verkeerd gezet (behalve bij de bijrijdster dan, daar schoot hij er een paar keer vandoor, wel controleerbaar gelukkig). De rem is alleen iets te goed bevestigd denk ik.. Als ik mezelf 'lang en zwaar' maak en iets aan de teugels 'trek' dan gaat hij dus stilstaan, ook vanuit draf. Daar zijn we dus gister mee bezig geweest, overgangen maken. Het stuur begint langzaamaan ook te komen al gaat linksaf makkelijker dan rechtsaf. Charlie doet ook alles voor een beloning! =)

Charlie gaat dus verhuizen, hoe lang zou ik hem moeten laten wennen? Hij gaat van een binnenstal naar 24/7 de wei op. Ben ook nog aan het twijfelen over een deken..

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:57

Ik denk dat hij zo gewend is hoor! Tenminste... Aan zijn wei wel ;), misschien het in en uit de wei en het niet lopen in de wei? Maar ik zou zelf niet al te lang aanmodderen en gewoon na een paar dagen weer verder gaan waar je bent gebleven! Als je merkt dat het niet gaat, kan je altijd nog stoppen?
Wat jammer dat Charlie eenkennig is, maar als je bijrijdster een beetje handig is, zal zij vast ook een eind komen.
Heeft hij al een deken opgehad? Anders zou ik er een dun dekentje voor de nacht opgooien. Overdag valt het nog allemaal wel te doen!
Hier is het ook weer rhinovrij verklaard, dus ik kan ook eindelijk weer hulp krijgen om er op te komen :D

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:33

Hij heeft wel deken opgehad tot ongeveer een week of 3 geleden, hij begon in de binnenstad te zweten onder zijn deken. In de binnnstal is wel een constantere temperatuur en wordt het niet kouder dan 15 graden.. Ik ben van plan om al snel met 'm naar het bos te gaan als we op zijn nieuwe stal staan, worden veel georganiseerde buitenritten gehouden en lekker lange stukken rechtuit lijkt me beter dan altijd maar in de bak. Ik denk dat het voor de bijrijdster een leuke ervaring is en volgens mij heb je een super paard aan Charlie als je eenmaal Ijn vertrouwen hebt! Gelukkig is ze niet bang van 'm en wilt ze het dus best doorzetten. Ben wel benieuwd hoe hij het straks gaat doen bij haar als ik niet neer mee ga.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:48

Mag ik me hier ook melden?
Ik ben sinds een paar weken begonnen met de zoon van mijn verzorgpaard.
Mijn verzorgpaard heb ik 9 jaar gereden ingereden en nu is dus haar zoon aan de beurt.
Erg leuk om te doen, want ik ben bij zijn geboorte geweest en heb hem dus helemaal op zien groeien.
Als hij helemaal ingereden is zal hij van de kleindochter van de eigenaar worden.

Ons doel is een bomproef buiten rij paard. (Met een goede basis natuurlijk).
We hebben nu een paar keer gelongeerd en hij pikt het super goed op.
De 2e keer longeren snapte hij al dat halt stil staan betekende.
Ook de overgangen doet hij erg goed en hij loopt uit zijn eigen al behoorlijk ontspannen aan de longeerlijn (lekker met zijn neusje naar de grond toe).

Het zadel en hoofdstel heeft hij ook geen moeite mee, alleen het aansingelen vind hij nog niet zo leuk, dus dat doe ik lekker rustig aan en ik heb hem tot nu toe nog niet strak gedaan. Morgen wil ik het eens met een elastieken singel proberen dat is iets fijner met het aan singelen.

Volgende week ga ik rustig aan eens een keer proberen te hangen, maar ik verwacht geen problemen. Het is trouwens een tinker.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:15

Ik kwam dit topic toevallig tegen en laat ik nou ook bezig zijn met een paardje zadelmak maken/inrijden.
Heb een bijna 3 jarige KWPN merrie, springgefokt. Is bekend met longeren met zadel/beugels en bijzet.
Zodra de klok verzet wordt, waardoor het dus langer licht is ga ik erop.
Tot nu toe heeft ze het goed gedaan met het longeren etc.
Zadel en hoofdstel was ze al bekend mee voordat ik begon met longeren, aangezien ik dit vaak oplegde tijdens een poetsbeurt, zo kan de singel gewoon worden aangesingeld zonder problemen. =)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:21

cashlee, ik zou hem zonder deken houden.
Ze smelten niet van een nachtje kou. het zijn paarden hoor ;)
En ook na een paar dagen weer oppakken, wanneer je het zelf vertrouwd vind.
Verhuisd hij totaal van stal, of alleen van plek op dezelfde stal? in geval van het eerste zou ik zelf eerste keer longeren,. dan heeft hij de bak al gezien en gestuiterd zonder dat je er zelf op zit ;)

Ginger leuk! veel plezier!

xlisza, ook succes gewenst!
Scheelt al een stuk als ze dat soort dingen gewend zijn.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:26

(alweer) welkom voor de nieuwe! Vind het erg leuk om de ervaringen van iedereen te lezen en zie soms ook wel wat bruikbare tips voorbij komen!
@ snackie hij gaat echt naar ren hele andere stal! Vind het nu toch wel weer spannend worden! Hij was zo'n enorme klier na de vorige verhuizing! Ik gooi hem altijd even los in de bak of aan de longe voordat ik erop stap! Hij heeft zo veel energie en vind het fijn om eerst even lekker te bokken! Liever dat ik dan nog even wacht met erop stappen totdat hij uit geraast is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:49

Gelijk heb je! dat scheetl jou weer een vliegles

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:55

Wat een leuk topic.
Mijn merrie is in juni 2008 geboren.
In juni 2011 ingereden en na het inrijden meteen weer met vakantie gegaan.
Door haar dracht en mijn medische gezondheid heeft ze extreem lange vakantie gehad .
Wat nooit verkeerd is voor de jonkies

Nu denk ik dat ik het eind juli/begin augustus weer ga oppakken