[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:43

MarcelDufour schreef:
toot schreef:
ik had in dit topic al eerder een vraag gepost maar ik ben bang dat er over heen is gelezen in de storm loop.

mijn vraag/ding waar ik tegen aan liep was/is;
ik reed een paard en die sprong altijd om na een hindernis.
hoog . laag . stijl of kruisje na de sprong kon je er donder op zeggen dat het paard om sprong.

ik ben toen veel in uitje gaan rijden en jahoor na de laatste hindernis sprong ze weer om
het was zeker weten geen evenwicht kwestie want dressuur matig was ze ook ver gevorderd.
ik ben een tijdje stug als ze omsprong haar weer terug laten springen in de goede galop maar dit werkte ook niet

hoe zou dit toch komen en nog belangrijker hoe kan ik dit oplossen?
ik heb het in iedergavel nooit meer meegemaakt.

Springt ze altijd naar dezelfde galop om?

nee linksom aanrijden naar een hindernis, ofrechtsom na de hindernis sprong hij gewoon om.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:44

Ania schreef:
MarcelDufour schreef:
Je moet er heel bewust mee bezig zijn. Iedere keer pas naar voren op het moment dat je paard de grond verlaten heeft van voren.

ik snap het!
Oefenen en lessen it is :)
Dankjewel!

Iemand op de grond die je er steeds op attendeert. Dat werkt heel goed.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:47

MarcelDufour schreef:
Springt ze altijd naar dezelfde galop om?

toot schreef:
nee linksom aanrijden naar een hindernis, ofrechtsom na de hindernis sprong hij gewoon om.

Dit is moeilijk om te beoordelen. Het zou ook een probleempje in de rug kunnen zijn. Ik noem maar wat, want vanaf hier is dat niet makkelijk.

Springert

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:52

Marcel gaat naar zn mandje...welterusten allemaal.
Tot morgen.

Afbeelding

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:53

nee inderdaad achter een pc altijd lastig.
ik dacht misschien heeft u wel eens een paard gereden die dit ook deed., het kon niet aan het lichaam zijn,
nouja kon niet het was zeer onwaarschijnlijk.
hij was bij aankoop echt rondom op de foto gezet.
ik ben ook een keer van zadel gewisseld omdat het nog wel een zeikman was, b.v vierkante dekjes vond hij vervelend dan liep hij met zijn huid te trillen en springsingels werden ook niet in blije ontvangst genomen.

even een vraag en geen probleem ,waarom heeft u.jij voor springen gekozen en niet b.v eventing of een andere tak waarbij springen ook aan te pas komt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:55

toot schreef:
nee inderdaad achter een pc altijd lastig.
ik dacht misschien heeft u wel eens een paard gereden die dit ook deed., het kon niet aan het lichaam zijn,
nouja kon niet het was zeer onwaarschijnlijk.
hij was bij aankoop echt rondom op de foto gezet.
ik ben ook een keer van zadel gewisseld omdat het nog wel een zeikman was, b.v vierkante dekjes vond hij vervelend dan liep hij met zijn huid te trillen en springsingels werden ook niet in blije ontvangst genomen.

even een vraag en geen probleem ,waarom heeft u.jij voor springen gekozen en niet b.v eventing of een andere tak waarbij springen ook aan te pas komt.

Tja....springen vind ik gewoon het leukst.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 08:58

AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 27-02-10 09:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:23

Het lot van mensen met paarden :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:28

Ratjetoe schreef:
Het lot van mensen met paarden :D

Ja, maar vandaag meer dan andere dagen......pffffffff

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:07

JP-dressuur meldt zich! Ondanks dat springen mijn ding niet is, lees ik opnieuw weer graag mee. En ik ga nu een vraag stellen waardoor de meesten van jullie rollend van het lachen van de stoel zullen vallen (maar dan zijn jullie meteen goed en vrolijk wakker!):

Wat zijn nu eigenlijk "IN-UITJES", wat is de ideale opstelling ervan en welk nut heeft het?

* wacht met rode koontjes op antwoord :o *

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:11

In-uitjes zijn een rijtje hindernissen (kruisjes) achter elkaar die zonder galopsprong tussen de hindernissen gesprongen wordt. De afstand bedraagt voor een paard 3m. Het is met name bedoelt om te gymnastiseren.
*gaat op zoek naar een filmpje*
Filmpje van een stalgenoot met mijn eigen instructeur
Laatst bijgewerkt door Mootje op 27-02-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:12

Jannepauli schreef:
JP-dressuur meldt zich! Ondanks dat springen mijn ding niet is, lees ik opnieuw weer graag mee. En ik ga nu een vraag stellen waardoor de meesten van jullie rollend van het lachen van de stoel zullen vallen (maar dan zijn jullie meteen goed en vrolijk wakker!):

Wat zijn nu eigenlijk "IN-UITJES", wat is de ideale opstelling ervan en welk nut heeft het?

* wacht met rode koontjes op antwoord :o *

Als andere dressuurmuts:

In-uitjes zijn lage (althans in verhouding, ik gebruik meestal 40-50cm) kruisjes die op 3m afstand van elkaar staan.
Het paard land en moet dan meteen weer de volgende hindernis springen, zonder galopsprong ertussen. Ik begin altijd met twee kruisjes en bouw dat uit, nu staan er meestal vier.

Ik gebruik het voor gymnastiek van mijn paard, hij wordt er vlugger door, zijn galop verbetert omdat hij aan kracht wint in zijn achterhand. Voor de ruiter vind ik het prettig om de onafhankelijke zit verder te ontwikkelen. Je hebt geen tijd om te denken, je gaat mee, terug en moet meteen weer mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:15

Met 'zonder galopsprong' bedoel je dan letterlijk "landen-springen-landen-springen"?

Edit: * zag dat Arnyek al antwoord gaf, dank je!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:18

Heel goed jongens! Ik lees mee, maar heb niks aan te vullen.
Zo is het prettig wakker worden!

Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:27

MarcelDufour schreef:
Ik ook. Voel me doodongelukkig met lange beugels.

Met deze moest ik ook altijd heeeeeeele korte beugels!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QJXYTDKT.jpg

Heb jij in der tijd van Asten niet ooit zo'n mini of sh*tlander meegenomen gehad in je "kofferbak"?
(of was dat iemand anders....)
Nou ik ga ook naar stal en kom vanavond nog ff terug...
Laatst bijgewerkt door vivana op 27-02-10 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:28

Wordt jij maar lekker rustig wakker Marcel, je zult het nog druk genoeg krijgen vandaag!
En, helpende handjes genoeg hier - er heerst een fijne sfeer in dit topic.
Mocht iemand toch nog een filmpje hebben van in-uitjes, graag!

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:33

ik heb ook een vraag.
mijn paard kan op zich wel springen, hij heeft er alleen niet veel ervaring mee.
een jaar geleden is er voor het laatst 60 cm stijl mee gesprongen door mijn zusje.
nu wilde ik een paar weken geleden weer proberen te springen.
ik wou rustig beginnen met balkjes draven maar hij doet dan nogal raar.
hij gaat, naar mijn idee expres, tegen de balkjes aan schoppen.
als ik een kruisje opzet gaat hij die omver trappen en er dan bij staan kijken.
hij geeft duidelijk aan dat ie het heel grappig vind om hindernissen te slopen.
het lijkt wel grappig maar zo kom ik natuurlijk nooit over een hindernis heen.
terwijl ik weet dat hij heel goed kan springen en het ook leuk vind als ie het doet.
wat kan ik hier het beste aan doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:40

maaikeew1 schreef:
ik heb ook een vraag.
mijn paard kan op zich wel springen, hij heeft er alleen niet veel ervaring mee.
een jaar geleden is er voor het laatst 60 cm stijl mee gesprongen door mijn zusje.
nu wilde ik een paar weken geleden weer proberen te springen.
ik wou rustig beginnen met balkjes draven maar hij doet dan nogal raar.
hij gaat, naar mijn idee expres, tegen de balkjes aan schoppen.
als ik een kruisje opzet gaat hij die omver trappen en er dan bij staan kijken.
hij geeft duidelijk aan dat ie het heel grappig vind om hindernissen te slopen.
het lijkt wel grappig maar zo kom ik natuurlijk nooit over een hindernis heen.
terwijl ik weet dat hij heel goed kan springen en het ook leuk vind als ie het doet.
wat kan ik hier het beste aan doen?

Ajax is nog druk op zoek naar een goeie spits! :D

Serieus.....daar kan je niks aan doen. Ze doen het of ze doen het niet. Desondanks moet je gewoon door oefenen. Op den duur gaat dat toch vervelen steeds een balk raken. Mocht je beestje echt niet beter worden dan moet je je er gewoon bij neerleggen dat springen niks is voor die van jou. Hoe oud is je paard?

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:45

ik heb een Welsh c x nerps pony'tje, en dan in de les gingen we wel eens aan het einde springen, eerst wat grondbalken enso, maar zodra de instructeur de balken op de grond lag, ging mjn pony er al vandoor, zonder dat ik ook maar zei dat hij nar de balken moest,
en als ik dhem dan weer rustig had, en hij was erover, en een hindernisje van 30cm had gesprongen, ging ie daarna gelijk er vandoor.
maar wel als hij springt heel leuk een nette sprong oortjes naar voren, en hij springt veel hoger dan de hindernis is.
nu ben ik zelf geen bangeschijterd maar die kleine maakt me toch wat nerveus.
wat kan ik hier aan doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:07

sjofaba schreef:
ik heb een Welsh c x nerps pony'tje, en dan in de les gingen we wel eens aan het einde springen, eerst wat grondbalken enso, maar zodra de instructeur de balken op de grond lag, ging mjn pony er al vandoor, zonder dat ik ook maar zei dat hij nar de balken moest,
en als ik dhem dan weer rustig had, en hij was erover, en een hindernisje van 30cm had gesprongen, ging ie daarna gelijk er vandoor.
maar wel als hij springt heel leuk een nette sprong oortjes naar voren, en hij springt veel hoger dan de hindernis is.
nu ben ik zelf geen bangeschijterd maar die kleine maakt me toch wat nerveus.
wat kan ik hier aan doen?

Deze vraag is heel vaak gesteld, en helaas heb juist hier geen kant-en-klaar antwoord voor.
Dat komt omdat ik dat echt met eigen ogen moet zien. want er kunnen diverse redenen voor zijn, dus ook diverse oplossingen.
Sorry, ik hou er niet van om iemand geen goed antwoord te kunnen geven. Wat zegt je instructeur er van?

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:10

Ik heb morgen wedstrijd in Asten, ben benieuwd hoe het gaat. Die van mij is zo aan het puberen.
Donderdag in de springles ook weer, ik heb hem nu beter voor het been en door het oefenen met de balkjes hebben we allebei het vertrouwen om lekker door te blijven rijden en niet zo terug te vallen in tempo waardoor we te dicht komen. Heb af en toe nog wel de neiging om zaken terug op te lossen, maar ik weet gewoon dat vooruit oplossen vaak beter werkt. Het weten is 1 ding, nu nog doen, haha.
Maar donderdag was het echt rodeo. Bokken in de wending, bokken bij het changeren, etc.
Zal de leeftijd wel zijn denk ik, meneer word in juli pas 5.
Hopelijk kunnen we morgen in een lekker basis tempo rondrijden, dan ben ik al tevreden.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:11

Is het zo dat je hier alleen vragen mag stellen over te techniek of ? :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:13

Marjan1984 schreef:
Ik heb morgen wedstrijd in Asten, ben benieuwd hoe het gaat. Die van mij is zo aan het puberen.
Donderdag in de springles ook weer, ik heb hem nu beter voor het been en door het oefenen met de balkjes hebben we allebei het vertrouwen om lekker door te blijven rijden en niet zo terug te vallen in tempo waardoor we te dicht komen. Heb af en toe nog wel de neiging om zaken terug op te lossen, maar ik weet gewoon dat vooruit oplossen vaak beter werkt. Het weten is 1 ding, nu nog doen, haha.
Maar donderdag was het echt rodeo. Bokken in de wending, bokken bij het changeren, etc.
Zal de leeftijd wel zijn denk ik, meneer word in juli pas 5.
Hopelijk kunnen we morgen in een lekker basis tempo rondrijden, dan ben ik al tevreden.

Ja, een 5-jarige is inderdaad nog een puber, die af en toe uit de band springen. Dat is alleen maar goed, want ik vind dat dat alleen maar getuigd van frissigheid en blijdschap. Als het vrolijk gebeurt tenminste, en niet 'gemeen'. Je weet wat ik bedoel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:13

_Sannee schreef:
Is het zo dat je hier alleen vragen mag stellen over te techniek of ? :)

Nee hoor...alles behalve mijn pincode!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:15

Nee, die zou ik nooit vragen hoor. :')

Het is zo dat ik eigenlijk een echte dressuurprikker ben, en absoluut niet van springen hou. Toch doe ik 't wel eens af en toe omdat mijn paard het zo onzettend leuk vind.

Nu is 't zo dat ze voor de hindernis nog wel een sprintje wilt nemen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?