Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:58

Caira schreef:
Binnenbeen op zijn plaats, daar draait het paard omheen, buitenzitbeenknobbel iets naar voren, binnenzitbeenknobbel iets naar achteren, je eigen gewicht iets naar achteren zodat het gewicht uit de schouders komt. Buitenteugel ter begrenzing waarmee je zegt opzij ipv vooruit,buitenbeen iets naar achteren tegen het uitzwaaien.
zeg ik nu even snel uit mijn hoofd, misschien heeft iemand daar verbeteringen op

teugelhulpen zijn wel degelijk even belangrijk als de beenhulpen, maar het moet idd een samenwerking zijn, en niet enkel iets van de teugelhulpen zoals het filmpje suggereerde

Zou het kunnen zijn dat alle noodzakelijke hulpen voor schouder binnenwaarts automatisch voortvloeien uit het aanspannen(naar voren brengen) van onze buitenheup?
Van daar uit hoeven ze alleen nog maar gedoseerd te worden al naar gelang de reactie van het paard....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-11-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:59

Valt wat jullie betreft de methode Antoine de Both onder klassiek of academisch? Of is het een geheel aparte 'stijl'?

Ik kan er zelf niet zoveel mee namelijk. Bij mij zou het onder academisch vallen, want: eerst rechtrichten en dan de rest. Toch noemen de meeste AdB aanhangers het klassiek.

Dit om even weer wat anders dan de sbw te nemen. Ook al ben ik nog wel benieuwd naar een correct uitgevoerde AR-versie van sbw ter aanvulling en eventueel ter vergelijk.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 19-11-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:00

Simpelman schreef:
:j
Peppertree schreef:
Ik denk dat deze discussie heel erg leuk en goed gaat zolang we arie en nombrado negeren (zolang ze onzin verkondigen dan in ieder geval). Tenminste, dat is de uitkomst van mijn kortlopende (paar pagina's) niet wetenschappelijke en enigszins slecht onderbouwde onderzoek.

Helemaal mee eens....het ging een aantal pagina's prima zonder deze 2!
Tenminste een fatsoenlijke nette discussie :)

De een komt net weer terug en begint te janken over anti teugelbeleid (ga dan zonder hoofdstel + bit rijden, maar hang er zelf geen enorme scharen in)
en de ander meent allemaal te weten hoe een paard moet gaan, maar heeft dit zelf, nog zijn nafok + bijbehorende ruiters never nooit voor elkaar gekregen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:03

Peppertree schreef:
Valt wat jullie betreft de methode Antoine de Both onder klassiek of academisch? Of is het een geheel aparte 'stijl'?

Ik kan er zelf niet zoveel mee namelijk. Bij mij zou het onder academisch vallen, want: eerst rechtrichten en dan de rest. Toch noemen de meeste AdB aanhangers het klassiek.

Voorzover ik heb gezien op video's werkt hij gewoon Klassiek maar noemt het recht richten, misschien omdat dat heden ten dage goed verkoopt.
Recht richten wordt overigens veel verward met de losgelatenheid in de eerste fase, een onervaren paard spant zich over het algemeen eenzijdig aan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:04

Simpelman schreef:
Zou het kunnen zijn dat alle noodzakelijke hulpen voor schouder binnenwaarts automatisch voortvloeien uit het aanspannen(naar voren brengen) van onze buitenheup?
Van daar uit hoeven ze alleen nog maar gedoseerd te worden al naar gelang de reactie van het paard....

Hm, dat weet ik niet Simpelman. Misschien zie ik wat over het hoofd maar als de binnenheup terugkomt, zou dat niet automatisch een terugliggend binnenbeen veroorzaken? Daar waren we het unaniem over eens dat dat niet de bedoeling was.

Let wel, ik ben erg slecht in het 'navoelen' en vervolgens beschrijven van hoe een oefening voelt. Als ik erover nadenk doe ik niet heel bewust iets met mijn zit behalve gewicht verdelen. Bij sbw dus meest op de binnenkant met een lang binnenbeen op de singel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:08

Peppertree schreef:
Simpelman schreef:

Hm, dat weet ik niet Simpelman. Misschien zie ik wat over het hoofd maar als de binnenheup terugkomt, zou dat niet automatisch een terugliggend binnenbeen veroorzaken? Daar waren we het unaniem over eens dat dat niet de bedoeling was.

Waarom zou de binnenheup terug komen?
Bij het aanspannen van de buitenheup blijft die toch gewoon op zijn plaats maar krijgt iets meer gewicht en het bijbehorende onder been (kuit) wordt naar de buik van het paard gericht.
Buitenknie komt sterker aan het zadel, buitenkuit valt naar achteren, buitenhand komt iets voorwaarts, binnenhand komt iets terug.

Alles binnen één logische gebundelde beweging.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:10

Grappig Simpelman dat je dit aanhaalt!
Van een AR instructrice moest ik de sbw inzetten door mijn binnenheup naar voren te brengen, maar ik kreeg dit bijna niet voor elkaar en mijn paard werkte ook bepaald niet mee.
Vervolgens ben ik zelf gaan oefenen en deed eens mijn buitenheup naar voren en hopla, paard ging bijna als vanzelf meedoen!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:12

Simpelman schreef:
Waarom zou de binnenheup terug komen?
Bij het aanspannen van de buitenheup blijft die toch gewoon op zijn plaats maar krijgt iets meer gewicht en het bijbehorende onder been (kuit) wordt naar de buik van het paard gericht.
Buitenknie komt sterker aan het zadel, buitenkuit valt naar achteren, buitenhand komt iets voorwaarts, binnenhand komt iets terug.

Alles binnen één logische gebundelde beweging.

Wordt de buitenheup nu naar voren geplaatst of krijgt deze meer gewicht? Dat is wat ik lees in Caira's post waar jij in eerste instantie op reageerde met betrekking op de hulpen bij de sbw. Hierin lees ik dat ze haar zitbeenknobbels plaatst.

In mijn beleving doe ik namelijk niks qua plaatsing met mijn heupen. Alleen verdeel ik mijn gewicht soms anders over het paard, afhankelijk van welke oefening we doen en wat ik van het paard wil.

morocco

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:14

Het is wel de bedoeling dat je op je binnenzitbeenknobbel moet blijven zitten, dus binnenbeen lang.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:23

morocco schreef:
@Caira, net zoals ik nombrado heb gevraagd, maar wat doe je dan met je lichaamshulpen?

de schouders van de ruiter is gelijk met de schouders van het paard
het bekken van de ruiter het bekken van het paard.
in een sb gebruik je dus de schouderhulp als ruiter, (incl bovenlijf) daarmee komt de buitenhand tegen de hals (handen naast elkaar houdend) .
je bekken blijft gelijk en recht.
pas als je na je sb een volte wilt ingaan, zal je je buitenheup iets(je) naar voren brengen als hulp voor het sturen van de achterhand van je paard.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:31

In mijn beleving maak je als het ware een lichte draai om je gehele lengte-as naar binnen. Je binnenschouder komt licht terug en je buitenheup komt naar voren, niet zozeer door aanspannen maar eerder door openen van het heupgewricht (de hoek wordt groter). Daardoor komt het middelpunt van het heupgewricht idd iets naar voren, begrenst de knie en valt de buitenkuit enigszins terug tegen buik van het paard.
Bij aanspannen zie ik eerder een sluiten van het heupgewricht voor me, maar dat kan interpretatie zijn.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:42

Ok! Eigenlijk draai je dus ietsje mee in je lichaam, zoals je gewoonlijk de volte op zou willen gaan?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:45

Dat is het morocco. Veel simpeler zo :-P

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:49

Mooi, nou dan zijn we eruit!
Heeft een paar pagina's geduurd maar wel leerzaam!

Nu we toch bezig zijn, heb ik er nog eentje:

Hoe zetten jullie het wijken dan in?
Binnenbeen naar achteren of blijft deze op de singel?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:56

morocco schreef:
Ok! Eigenlijk draai je dus ietsje mee in je lichaam, zoals je gewoonlijk de volte op zou willen gaan?

De inzet van de volte is ook, in lichaamshouding en beenzetting van het paard, een SB.

Het uitkomen van de volte, is de lichaamshouding en de beenzetting van het paard, gelijk aan een travers.

Daarom is al vanaf de "oudheid" de volte de "ultieme" oefening voor het trainen van het paard, zoals lichaamsbuiging, tact, regelmaat en ontspanning (losgelatenheid)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:58

Ik zoek altijd naar het minst mogelijke.

Span je licht buiten kruis aan, dat is je je buiten bilspier en buiten onder dijspier.
Een onbeleerd, onbedorven, ontspannen paard gaat nu van zelf een wending in naar binnen.
Van hier uit is het een kwestie van accenten op bepaalde onderdelen van de "kruishulp" om het paard rechtdoor te laten gaan ipv de wending in.

Essentieel voor het paard is het dat de ruiter zelf in een volmaakt evenwicht zit.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-11-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:00

cherie78 schreef:
De inzet van de volte is ook, in lichaamshouding en beenzetting van het paard, een SB.

Het uitkomen van de volte, is de lichaamshouding en de beenzetting van het paard, gelijk aan een travers.

Daarom is al vanaf de "oudheid" de volte de "ultieme" oefening voor het trainen van het paard, zoals lichaamsbuiging, tact, regelmaat en ontspanning (losgelatenheid)

:n

Op een volte en daar bedoel ik ook de inzet en het uitkomen van de volte bij, spoort het paard. Bij een travers of een schouderbinnenwaarts heb je 4 en 3 sporen dus wat jij beweerd is on juist.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:07

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Op een volte en daar bedoel ik ook de inzet en het uitkomen van de volte bij, spoort het paard. Bij een travers of een schouderbinnenwaarts heb je 4 en 3 sporen dus wat jij beweerd is on juist.

Bij een sb heb je 3 sporen, enige is dat het bekken van het paard "rechtdoor" blijft
bij het inzetten van een volte, zal het buitenachterbeen de wending moeten inzetten en dus het heupbeen aan de buitenzijde naar voren gaan (net als die van de ruiter)
travers is weer wat anders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:10

morocco schreef:

op de plek waar die was.
enige is gewicht waarmee je speelt om de buiging in het paardenlijf voor het wijken goed te krijgen en je gewicht te verplaatsen naar de kant waar je heen wilt.
Binnenkant heup geeft minimale ruimte
Binnenbeen hulp op dezelfde plek richting buitenhand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:12

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Toch maar eens goed opletten dan :) als je iemand de volte ziet ingaan/uitkomen.

Bij dit soort "zaken" komt ook theoretische kennis van pas :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:15

Precies Cherie en Nombrado. Lees je boeken er nog maar eens op na en je zal tot de conclusie komen dat wat jullie hier beweren niet klopt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:17

nombrado schreef:
morocco schreef:

op de plek waar die was.
enige is gewicht waarmee je speelt om de buiging in het paardenlijf voor het wijken goed te krijgen en je gewicht te verplaatsen naar de kant waar je heen wilt.
Binnenkant heup geeft minimale ruimte
Binnenbeen hulp op dezelfde plek richting buitenhand.

Oei, Nombrado :+ bij wijken is er geen buiging in het paardenlijf
En volgens de "oude" franse "klassiekers" ook geen buiging in het paardenlijf bij een appuyement :+

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:30

Zou het dan zo kunnen zijn, dat als je geen buiging hebt in het wijken het binnenbeen naar achteren gelegd wordt? En als je wel met buiging gaat wijken het binnenbeen op de singel blijft? Anders kan het paard niet buigen om het binnenbeen lijkt mij.
Kan het ook een verschil in Engels of Klassiek zijn? In de AR wordt namelijk helemaal geen wijken gevraagd.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:34

Met wijken is het binnenbeen naar achter. Er is een lichte stelling in de tegengestelde richting van waar t paard gaat.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:34

oji schreef:
thembi schreef:
Zeker een goed voorbeeld en je ziet duidelijk dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen wordt geplaats dus de hoeven staan schuin en niet rechtuit ook al loopt het spoor rechtuit, geen idee wat je met hoeftonen bedoelt, als jij kan muggenziften Ansie dan kan ik het ook :D. Ik vind die van Edward wel met veel meer expressie gereden

Binnenachterbeen voor het buitenachterbeen??? Ik zie de achterbenen toch ieder in hun eigen spoor naast elkaar. Buitenvoorbeen voor het binnenachterbeen zul je waarschijnlijk bedoelen?

Oji, Dit staat in het wedstrijd regelement Dressuur KNHS 2013

*Schouderbinnenwaarts:
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen. De voorhand komt naar binnen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat. Het in schouderbinnenwaarts gaan is niet alleen een oefening voor de souplesse, maar bevordert ook de verzameling. Het paard brengt bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere achterbeen en laat daarbij zijn binnenheup iets zakken. Bij het rijden van een volte vanuit schouderbinnenwaarts gaat het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de volte in en wordt dus niet eerst recht gesteld. In alle andere gevallen wordt het paard wel eerst recht gesteld. Wanneer bij het einde van de volte wordt overgegaan naar schouderbinnenwaarts of travers, doorloopt het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de gevraagde zijgang en wordt evenmin tussentijds eerst recht gesteld.

Zou het KNHS het dan ook fout hebben??? Ik ben alleen in mijn vorige post vergeten te vermelden dat het op 3 sporen is. in de posts voor deze heb ik dat wel vermeld.