Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:Denk dat je het verkeerd begrepen hebt of niet goed kan uitleggen.
Met je voeten moet je zeker geen contact houden. Je moet drijven met je kuiten.
Deze moeten stilliggen en wanneer je vooruit wilt,span je ze kort aan.
Opvoeren van de druk is ook niet correct, dan krijg je een lange hulp welke juist onduidelijker wordt.
met je teugels moet je idd aanleuning houden. Wanneer jr ze los laat,kun je je paard niet begeleiden.
Rechtop (blijven) zitten is idd heel belangrijk, bij elke oefening.
debravanesch schreef:Ik en mijn paardje zijn bezig met nageefelijk rijden. In stap en draf lukt het al heel goed. Nu wil ik dit ook bekomen aan de longe, hier ontspant ze namelijk niet, integendeel. Hoe kan ik dit volgens jullie best aanpakken??? Ik dacht te beginnen met ook aan de longe de achterhand te activeren, wat denken jullie?
debravanesch schreef:Losmake vanvoor wil zeggen dat je zorgt dat het paard het bit niet vastneemt, halve ophoudingen wnnr ze dit wel doet. Niet constante druk met het been, wel steeds contact houden met het been en de takt behouden en zo dus naar je hand toerijden (het is inderdaad niet makkelijk uit te leggen aangezien paardrijden een gevoelssport is hé)
superwoman schreef:lijkt mij eigenlijk het begin nadat de blokade was opgelost, om haar te longeren -eerst zonder bijzet en later met, voordat er mee gereden werd.
Lijkt mij dus alsnog erg verstandig om dat longeren goed aan te pakken. Eerst zonder hulpteugels en vragen aan je paard om zo rustig mogelijk te draven en het liefst daarbij der neus over de grond te laten gaan. langzaam laten draven is stap 1 en meestal vrij lastig, daarna hoop ik dat ze ook der neus wil laten zakken. Als ze goed reageerd op je stemhulpen, raad ik aan om er een soort van bijzet te gaan gebruiken. (kijken welke het beste werkt bij je paard)
[ Afbeelding ] misschien dat zoiets kan helpen om de lengte te vragen-houden met longeren (wanneer het paard de hals omlaag brengt, krijgt deze meer ruimte)
"Voor losmaken", blijf ik een rare term vinden, omdat je dan erg met de voorkant bezig bent en daarop een focus legt.. Iig fijn dat het al beter gaat.
Vergeet ook niet om zeer regelmatig het zadel na te laten kijken, juist met zo'n verleden en het opbouwen van nieuwe (juiste) spieren is dat extra belangrijk.