[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantaliiejj

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:08

hallo, hier even een vraagje ik heb veel moeite met het ontspannen van me hand/arm als het paard 'aan de teugel is' hebben jullie tip's voor me ? hoe ik dit het beste kan oplossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:26

Ik heb bij mijn zus aan de andere kant van het land gereden afgelopen vrijdag op een goed gereden Fries, die precies deed wat je zegt. Hierdoor kreeg ik toch door dat ik niet te verstaan was:
1. Altijd contact houden met de voeten, zelfs bij stilstaan moet je contact houden. Schaam me diep dat ik niet wist dat het belangrijk was.
2. Op de juiste manier de hulpen geven. Beginnen met een klein beetje en dan blijven opvoeren tot je reactie krijgt, iedere keer opnieuw. Nog grotere schaam, ik dacht dat het paard lui was maar die was gewoon goed gereden dus helemaal niet gewend contact te verliezen.

Afgelopen zondag heb ik het bovenstaande proberen te verbeteren op de buitenrit, het ging gelijk een stuk beter en ik had veel meer controle.

En dan nog 2 waar ik vooral over struikelde, maar warvoor ik nog niet weet hoe ik het beter kan doen:
3. Ik laat mijn teugels losser worden bij bochten in plaats van ze stijf te houden waardoor het paard de bocht uitvalt en als het aan de teugel was nu niet meer is.
4. Als ik mijn benen wil aandrukken verschuif ik met mijn zit op de zadel, waardoor ik eigenlijk aan de andere kant meer druk. Gevolg was dat het paard heel braaf een stelling maakte in plaats van die kant op te gaan.

De les zelf was een ramp door het bovenstaande een ramp voor mij, maar opende wel mijn ogen voor wat ik precies fout deed. Het paard ging alle kanten op omdat ik gewoon onduidelijk was door dus dat contact te verliezen en het paard dat helemaal niet gewend was. Ondanks dat was er minstens een (recht) stukje waar ik netjes aan de teugel liep in draf. Het paard was heel nageeflijk. Na afloop geloofde ik niet dat ik aan de teugel heb gelopen, maar ik heb er toch echt foto bewijs van dankzij mijn zus. Ze heeft een hele hoop foto's gemaakt waardoor ik na afloop precies kon zien wat ik deed. Daarna had zij een les en heb ik foto's van haar en haar paard gemaakt. Daardoor kon zij ook zien wat voor fouten ze maakte. Na afloop heb ik haar nog even geholpen buiten met het leren van 'achteruit', ik had nog wat lekkers voor het paard dus opeens leerde ze een stuk sneller. *D

Na afloop van haar les heb ik dezelfde Fries waar ik op reed heel netjes aan de teugel gezien bij een kind. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:19

Denk dat je het verkeerd begrepen hebt of niet goed kan uitleggen.
Met je voeten moet je zeker geen contact houden. Je moet drijven met je kuiten.
Deze moeten stilliggen en wanneer je vooruit wilt,span je ze kort aan.
Opvoeren van de druk is ook niet correct, dan krijg je een lange hulp welke juist onduidelijker wordt.
met je teugels moet je idd aanleuning houden. Wanneer jr ze los laat,kun je je paard niet begeleiden.
Rechtop (blijven) zitten is idd heel belangrijk, bij elke oefening.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:38

Na het doorlezen van het topic ben ik toch nieuwschierig naar wat jullie van mij en mijn merrie vinden.

Het 'aan de teugel lopen' is een groot struikelblok voor ons. Ik heb haar gekocht als zijnde manege pony (nog geen halfjaar) en ze had m2 gelopen is mij verteld. Werken wilde ze iig niet voor je. Alle oefeningen zitten erin maar niet aan de teugel. We zijn van een enkelgebroken bitje naar een dubbel gebroken bitje gegaan en dit was al een grote uitkomst. Ze begon mijn hand te accepteren en al richting het lang en laag te gaan lopen.

Ik ben nu met mijn instructrise bezig om haar een constante stabiele houding te bieden. Dit omdat ze er een handje van heeft de teugels uit je handen te trekken en dan vervolgens met haar hoofd te gaan zwaaien. Dit gaat iig al veel beter. Vanuit deze ontspanning willen we ernaar toe gaan werken dat ze langzaam maar zeker meer gaat zakken en dan uiteindelijk richting het aan de teugel proces toe gaat.

Vorige week heb ik wedstrijd gehad en liep ze in stap erg fijn. In stap zijn we al zover dat we haar 'rond' kunnen krijgen en haar daar kunnen houden. Dan is ze ook met twee waslijntjes te rijden (zie foto)
Afbeelding

het overgrote deel van de tijd rijden we echter zo rond. Ik hoop dat jullie nog tips voor mij hebben. Mijn houding is inderdaad om te janken. En ik ben bij ervan bewust dat ik regelmatig op rechts vasthoud en me hier erg sterk op maak. Hier zijn we hard mee aan het werk tijdens de lessen.
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:10

Welk ed hulpen geef je om haar aan de teugel te rijden?

Er vallen mij natuurlijk wel wat dingen op, maar wil get graag wat meer compleet voor ik commentaa/adviesr geef.

Heb ook nog wat andere foto's, want deze 2 zijn beide in stap genomen?

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:32

Ik zal even een filmpje uploaden dat geeft meer duidelijkheid.

In het begin ben ik bij meerdere mensen gaan lessen en iedereen heeft zijn eigen standpunt. Ik ben begonnen bij een instructrise die van mening was dat de buitenhand moest begrenzen (druk houden) op de binnenteugel gevraagd moest worden in combinatie met het binnenbeen.
Dit werkte echter niet en mijn paard begon alleen maar meer verzet te tonen. En dat is wat mij betreft absoluut niet de correcte manier. Het moet een samenwerkingsverband zijn.

Ik heb toen een gasles bij iemand gehad, en deze was van mening dat ik mijn paard gewoon met druk op beide teugels naar beneden moest rijden. Als in halthouden. Net zo lang wachten tot mijn paard nagaf, 'loslaten' en dan voorwaarts weg. Dit kon in alle mogelijke gangen. Hierin werd mijn paard wel erg rustig en bleef ook lang en laag. Als ze terug omhoog kwam moest ik weer halthouden en het proces herhalen.

Ook heb ik nog bij iemand gelest die puur er mee bezig was dat ze het bit niet meer zou 'vast pakken'. hierbij moest ik twee keer op de rechterteugel druk uit oefenen, deze loslaten en dan links druk uitoefenen. Dit vond ik richting het wel bekende zagen gaan en hier kon ik ook niet echt eens mee worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:38

En nu, welke hulpen geef je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:37

superwoman schreef:
Denk dat je het verkeerd begrepen hebt of niet goed kan uitleggen.
Met je voeten moet je zeker geen contact houden. Je moet drijven met je kuiten.
Deze moeten stilliggen en wanneer je vooruit wilt,span je ze kort aan.
Opvoeren van de druk is ook niet correct, dan krijg je een lange hulp welke juist onduidelijker wordt.
met je teugels moet je idd aanleuning houden. Wanneer jr ze los laat,kun je je paard niet begeleiden.
Rechtop (blijven) zitten is idd heel belangrijk, bij elke oefening.

Inderdaad ik bedoelde niet contact houden met voeten maar wel met het gedeelte net onder je knieën
Opvoeren van de druk bedoelde ik niet, ik bedoelde bij drijven eerst een hulpje geven maar als het paard
niet reageert span je nog een keer aan maar dan iets sterker, dat blijven doen net zolang tot je paard
reageert. De volgende keer doe je weer precies hetzelfde en moet je weer met de lichtst mogelijke hulp
beginnen. De keren dat ik het geprobeerd hebt werkte het heel goed en na 2 of 3 keer reageerde ze ook
op de lichtste hulp die ik gaf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:26

Mooi en gefeliciteerd met je verjaardag.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:36

Ik en mijn paardje zijn bezig met nageefelijk rijden. In stap en draf lukt het al heel goed. Nu wil ik dit ook bekomen aan de longe, hier ontspant ze namelijk niet, integendeel. Hoe kan ik dit volgens jullie best aanpakken??? Ik dacht te beginnen met ook aan de longe de achterhand te activeren, wat denken jullie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:41

debravanesch schreef:
Ik en mijn paardje zijn bezig met nageefelijk rijden. In stap en draf lukt het al heel goed. Nu wil ik dit ook bekomen aan de longe, hier ontspant ze namelijk niet, integendeel. Hoe kan ik dit volgens jullie best aanpakken??? Ik dacht te beginnen met ook aan de longe de achterhand te activeren, wat denken jullie?

Ten eerste schrijf je niks over de hulpen die je geeft, dus kunnen wij geen tips geven.
Aan de longe? Bedoel je zonder ruiter of met en met opf zonder bijzet? (welke bijzet)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:47

aan de longe bedoel ik zonder ruiter. Ik heb mij al een longeersingel aangeschaft enik dacht eerst met dubbele longe te werken, maar aangezien ik hier geen ervaring mee heb en ik niemand vind met ervaring, wil ik hier niet mee beginnen klooien (wil namelijk niets verkeerd doen). Wat bijzet betreft, dit is eigenlijk mijn vraag, kan ik het zonder bijzet of best met? Ikzelf dacht aan een pessoateugel (hier heb ik wel iemand die hier ervaring mee heeft en me eventueel wil helpen en begeleiden)

Wat de hulpen betreft, Ik maak mijn paardje vooraan goed los en rijd haar dan naar mijn hand toe, dus door druk van benen, als ik deze combineer gaat ze vanzelf nageefelijk lopen (tenzij ze iets hoort of af geleid is gaat ze weer omhoog en verlies ik de nageefelijkheid en begin ik opnieuw met het losmaken vooraan, en met losmaken bedoel ik niet zagen voor de duidelijkheid)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:39

En je geeft dus druk met je benen, constant? En wat bedoel je met losmaken van voren? sorry maar dat snap ik echt noit.

Aan de longe zou ik wel een losse hulpteugel gebruiken. Wanneer je geen ervaring hebt, raad ik je zeker begeleiding aan. Welke hulpteugel vind ik niet zo heel belangrijk,zolang hij maar correct gebruikt wordt

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:56

Aan de teugel lopen gaat nog erg lastig op het manegepaard dat ik rij. Maar ik merk dat als ik mijn handen ontspan dat hij ook gaat nageven en ook beter luistert! Het gaat dus steeds beter, ben blij dat ik op een vast paard rij. Is veel fijner, bereik je tenminste dingen. Verder heb ik er geen haast bij, eerst maar eens lekker actief en ontspannen zijn. :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:13

Losmake vanvoor wil zeggen dat je zorgt dat het paard het bit niet vastneemt, halve ophoudingen wnnr ze dit wel doet. Niet constante druk met het been, wel steeds contact houden met het been en de takt behouden en zo dus naar je hand toerijden (het is inderdaad niet makkelijk uit te leggen aangezien paardrijden een gevoelssport is hé)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:40

debravanesch schreef:
Losmake vanvoor wil zeggen dat je zorgt dat het paard het bit niet vastneemt, halve ophoudingen wnnr ze dit wel doet. Niet constante druk met het been, wel steeds contact houden met het been en de takt behouden en zo dus naar je hand toerijden (het is inderdaad niet makkelijk uit te leggen aangezien paardrijden een gevoelssport is hé)

Maar het bit vast nemen snap ik nog niet. Als het goed is ligt het bit niet tusen de tanden of kiezen van het paard.
Ik heb nog nooit paarden van voren mpoeten losmaken en heb er toch al zat gereden.
Uitleggen is soms idd lastig, maar wel belangrijk, aangezien ik geen tips kan geven als ik niet begrijp wat je bedoelt.
Heb je al een stuk terug gelezen in dit topic? Er worden veel tips gegeven en daar zou je wsl ook wel van kunnen leren.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:11

Heb je nog nooit een paard gehad dat het bit vastneemt en ervandoor gaat. Als ze da echt willen kunnen ze dat hoor. Dat doet mijn paardje nog niet, maar ze moet echt haar kaken leren ontspannen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:00

Maar waarom spant ze die dan?
heb gerust wel eens zoiets gemerkt, maar dan alleen met heel veel stress als op hol.
Een halve ophouding gaat op dat moment niet werken :-)
Heeft je paard niet ergens last van, aangezien ik het geen normaal gedrag vind. Heb menig (jong en volwassen) paard gereden.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:57

Ze heeft nooit kunnen ontspannen in het verleden. Ze zat geblokkeerd in haar rug. Nu ze los is moeten we haar tonen dat ze kan ontspannen zonder pijn. Ik moet wel zeggen dat ik haar steeds minder moet helpen, ze ontspant al vaak van zichzelf (ik doe dit trouwens allemaal onder begeleiding van een instructeur hoor) het is daarom dat ik haar ook wil laten zien dat ze aan de longe kan ontspannen zonder pijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:42

lijkt mij eigenlijk het begin nadat de blokade was opgelost, om haar te longeren -eerst zonder bijzet en later met, voordat er mee gereden werd.
Lijkt mij dus alsnog erg verstandig om dat longeren goed aan te pakken. Eerst zonder hulpteugels en vragen aan je paard om zo rustig mogelijk te draven en het liefst daarbij der neus over de grond te laten gaan. langzaam laten draven is stap 1 en meestal vrij lastig, daarna hoop ik dat ze ook der neus wil laten zakken. Als ze goed reageerd op je stemhulpen, raad ik aan om er een soort van bijzet te gaan gebruiken. (kijken welke het beste werkt bij je paard)
Afbeelding misschien dat zoiets kan helpen om de lengte te vragen-houden met longeren (wanneer het paard de hals omlaag brengt, krijgt deze meer ruimte)

"Voor losmaken", blijf ik een rare term vinden, omdat je dan erg met de voorkant bezig bent en daarop een focus legt.. Iig fijn dat het al beter gaat.
Vergeet ook niet om zeer regelmatig het zadel na te laten kijken, juist met zo'n verleden en het opbouwen van nieuwe (juiste) spieren is dat extra belangrijk.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:10

Al lang niet meer op bokt geweest :p
Die merrie die problemen had om zich te ontspannen was zaterdag heel fijn te rijden. :)
Ik zat er net op, en ze was al snel lekker soepel en los en krulde ze zich uit zichzelf al op, ik deed er niets voor. Ze was lekker actief aan mijn been, heerlijk te rijden :)
Alleen ze was wat lang en laag in haar hals, uit zichzelf, ik had wel contact met haar mond zegmaar, niet mijn teugels heel los ofzo. Ze was wel gekruld met haar hoofd zegmaar, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen :p
Mijn instructrice vond haar ook erg mooi ontspannen lopen maar vond dat ze ook nog iets te 'lang' was.
Nou was mijn vraag dus wat je daar tegen moet doen, of moet je het zo laten?
Mijn hulpen om haar aan de teugel te krijgen waren bijna niets, ja gewoon met losrijden wat voltes enz. Waarbij ze lekker los werd en ze was actief aan m ijn been. Het ging eigenlijk vanzelf :)

Zou ik mijn teugels dan nog te lang hebben of moet ik zelf iets doen qua hulp?
Ik wou namelijk niet haar ontspanning verstoren zegmaar :D

Edit: ik snap dat het moeilijk beoordelen is zonder foto of goede uitleg ;)
Maar goede uitleg, ja, nouja dat vind ik moeilijk, ik ben namelijk nog niet zo ervaren enzo :p
Ik vond het al fijn dat ze uit zichzelf lekker ontspannen was :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:54

Fijn kim-dura, het is idd zo dat je eigenlijk geen speciale hulpen geeft. Het "bij elkaar rijden" is de volgende stap. Ik raad je aan om hier even tevreden mee te zijn en dat goed te oefenen.
Om de hals wat hoger of lager in te stellen zou je ook je handen iets kunnen veranderen in hoogte (klein beetje), dat helpt niet altijd, want gaat samen met je overige hulpen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:57

superwoman schreef:
lijkt mij eigenlijk het begin nadat de blokade was opgelost, om haar te longeren -eerst zonder bijzet en later met, voordat er mee gereden werd.
Lijkt mij dus alsnog erg verstandig om dat longeren goed aan te pakken. Eerst zonder hulpteugels en vragen aan je paard om zo rustig mogelijk te draven en het liefst daarbij der neus over de grond te laten gaan. langzaam laten draven is stap 1 en meestal vrij lastig, daarna hoop ik dat ze ook der neus wil laten zakken. Als ze goed reageerd op je stemhulpen, raad ik aan om er een soort van bijzet te gaan gebruiken. (kijken welke het beste werkt bij je paard)
[ Afbeelding ] misschien dat zoiets kan helpen om de lengte te vragen-houden met longeren (wanneer het paard de hals omlaag brengt, krijgt deze meer ruimte)

"Voor losmaken", blijf ik een rare term vinden, omdat je dan erg met de voorkant bezig bent en daarop een focus legt.. Iig fijn dat het al beter gaat.
Vergeet ook niet om zeer regelmatig het zadel na te laten kijken, juist met zo'n verleden en het opbouwen van nieuwe (juiste) spieren is dat extra belangrijk.

Paard reageert super op stem, maar dat is het probleem niet, het ontspannen aan de longe is nu net het probleem, laat staan dat ik haar met haar neus tegen de grond kan laten lopen (aan de teugel lukt dit nu wel, dankzij het wegnemen van de blokkade. Daarom dacht ik aan de longe te werken met pessoateugel en deze lang en laag in te stellen (zoals ook moet bij de eerste gebruiken) om haar te helpen bij het ontspannen. Deze hulpteugel helpt ook bij het onderin brengen van de achterhand en vanuit de rug lopen, waar we ook onder de ruiter aan werken (veel overgangen, etc). En ik denk dat dit ook de eerste stappen zijn naar het oplossen van het nageefelijk rijden in galop (wat tot nu toe absoluut niet lukt). Maar ik ga zeker ook eens neuzen over de teugel die jij aangeeft.

Ze heeft namelijk ook pas een maand een nieuw zadel, wat aangepast is op haar rug. en ik geef toe dat de term losmaken mss raar klinkt, maar het is de term die mijn lesgever gebruikt (gewoonte dus) maar ik zeg het, dit is maar af en toe dat ik dit moet doen en het mindert steeds (wat wijst op vooruitgang)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:39

Ik hoop dat je wat verschillende hulpteugels kan lenen om te zien waar je paard goed op reageerd.
Een passoateugel werkt idd ook met de achterhand, dan kan het juist spanning brengen....maar dat is echt een kwestie van uitproberen. Heb je al eens je paard heel langzaam laten draven aan de longe (zonder hulpteugel?) Misschien dat ze toch meer gaat ontspannen op die manier..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:50

heb ik inderdaad al geprobeerd, maar helpt bij haar niet. In stap wel een beetje, maar nog niet 100% ontspannen