Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:40

Oemp. KT. Daar wordt je niet vrolijk van :\
Wat betreft de spierpijn door ontspannen dat klopt inderdaad.
Maar het voelde echt als spierpijn die ik heb als ik verkrampt m'n schouders heb opgetrokken. :\

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:48

Oe KT da's niet leuk niet....:(

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:54

@Gooya: inmiddels wat gehoord? Ik weet hoe machteloos je je kan voelen als je paardje iets heeft en je niet goed genoeg weet wat je eraan kan/mag doen. Sterkte
@KT: klinkt niet best! Meld je ziek en ga een dagje bank hangen! (Wel zorgen dat je de kids de deur uit hebt, anders ben je nog aan het werk..)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:27

Oh Kt dat gaat lekker ...... mss maar lesje van vrijdag afzeggen... of is je humeur dan weer beter := ;) :+

Gisteren suuske niet gereden, was te druk op werk geweest waardoor ik te moe was en te snel kortaf.
Dus lekker geknuffeld en gepoetst en kus en toedeloe :D
Vandaag heeft ze vrij... al werd ik om half1 gebeld... dierenarts was er om te enten.
Ze was gaan flippen en de naald was krom gegaan. Vervolgens heeft ze haar halster gesloopt en de boer proberen de stal uit te meppen. Mevrouw was -:(- Of ik mss wilde komen >;)
Nou vooruit... ik daar en suus stond zo ^) in stal. Ik kwam.... snuif en schraap met voorbeen.
Mevrouw ff gerustgesteld... geknuffeld en spuit gevraagd aan dierenarts... die wilde het doen maar zodra ze hem zag ging ze weer -:(-
Dus ik spuit erbij... ff kloppen op borst en gerustgesteld.
hup erin en leegspuiten.... voor ze het wist was het over. Ze snoof ff naar me maar door de afleiding van het voer wat ik meteen pakte was ik weer haar vriendinnetje <3

Maar ja ben nu dus weer een halster lichter :(
Maar goed... zal een nieuwe voor mijn verjaardag vragen aan mijn lief. ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:51

Oe...wat een actie van Suuske. Ik herken dat zo, mijn overleden merrie kon dat ook zo. Ik vond wel dat het bij haar heel erg te maken had met hoe ze werd benaderd. Als ze ook maar enigszins twijfel voelde bij iemand, dan speelde ze die echt compleet uit. Wel een goede reden om weer een nieuw halster te kopen/vragen ;) Ik ben ook bijna jarig :D

Hier weer mijn werkdag van 8.00-22.30, omdat ik vanavond weer vergadering heb en het niet de moeite is om heen en weer te rijden. Mijn pingmaaltijd staat weer in de koelkast.
Ik heb deze middag gebruikt om allemaal k*tklusjes te doen, dingen die ik al tijden voor me uitschuif, maar nu toch echt moest doen. Mijn wederhelft is langs Kelly geweest en heeft dr beentje even ingesmeerd met mijn zwavelbloemprutje. We hadden een mokplekje. Morgen is het mijn dag weer.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:54

Ow, war een echte merrie kan het dan zijn zeg :oo
Stout hoor!

K*tklusjesdag :+ Hmmmm..... Haha!

Ik ben paardvrij op woensdag maar er komt iemand op mijn zwarte springen dus ik
moet toch nog naar stal :D
Heel vervelend vind ik dat :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:59

hihi stoute merrie... maar ze is zo wie zo wel snel over de kook met dat soort dingen.
Ze vind mannen zo wie zo al eng. En dan nog eens een man die zomaar haar stal in komt met een houding van hup ff spuiten. Toedeloe... dan flipt ze. Helaas gaat ze zo over de rooien dat niemand meer iets met haar kan bereiken. Vroeger kon zelfs ik niets goed doen. Maar de afgelopen 2 jaar vertrouwd ze me blijkbaar.
Maar volgend jaar zorg ik dus dat ik er ben of dat de dierenarts de spuit achterlaat. Ze is gewoon te rillerig daarvoor.

De dierenarts die haar hoofdwond van een tijdje terug kwam hechten was een vrouw... rustig en kroelde haar ff ... dat ging beter en ze was best braaf bij haar.

Ankem wat een lange dag!! Pff jij liever als ik.
Lief dat je wederhelft bij Kel langs gaat.

Mijn mannetje heeft er niets mee en doet er niets aan ook. eerlijk is eerlijk... was de deal die we maakte toen ik haar kreeg van hem. hij zei "Dit is jouw paard, niet van mij... wil er niets mee en zal er niets mee doen ook. Deal?"
TUURLIJK DEAL DEAL DEAL.... kom maar op met haar :)
't was pure liefde vanaf het begin dat ik haar zag. := was nog niet wederzijds maar dat is later gekomen :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:00

Zooist schreef:
K*tklusjesdag :+ Hmmmm..... Haha!

_O- :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:08

Ben net even bij mijn merrie geweest. Heb haar geaaid, gewoon met mijn handen. Ben gaan zitten in haar box en ze ging eerst voorzichtig ruiken, en toe kreeg ik heel veel kusjes....... op mijn handen, mijn benen, mijn gezicht, boven op mijn hoofd........

En toen ging ze liggen, hoofd op mijn schoot.

En nu ben ik wat verbaasd en ontroerd, en ik weet alleen nog maar dat dol ben op haar.......

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:28

Mooi Yamcha!
Ik schreef van de week dat aaien met mijn handen niet voor niets. Ik werd er vanuit de hapto mee geconfronteerd en toen kwam ik erachter dat ik dat dus eigenlijk nooit deed. Ik borstelde wel en raakte aan wanneer het nodig was, maar nooit liefdevol met mijn handen. Van de week las ik het ook weer in het boek.
Bij Kelly doe ik het standaard iedere keer. Even bewust en liefdevol contact maken. Vindt ze helemaal leuk.
Ik neem nu ook altijd heel bewust afscheid (nu ik ervaren heb hoe vergankelijk het leven is) en bedank ik haar voor de fijne rit of de fijne samenwerking. Misschien ben ik daar wat mutserig in hoor.....

Kklusjes, ik kan er ook niets aan doen, sorry ;)
Als iemand zich verveelt....?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:39

Prachtig moment, Yamcha! :)

KT wat zal jij woest geweest zijn zeg. :oo Wat een suffe actie ook van je zwager. Laat dan in ieder geval de sleutel achter... :x

Ik had maar een half dagje. Vanaf 1 februari heb ik erg een dag extra in de week bij, dus is het gedaan met mijn luie levendje. Vriendje is op zijn werk, dus ik ben lekker de hele middag op stal geweest. Met Witje in de bak gewerkt en ondanks dat ze dat eigenlijk niet leuk vindt werkte ze zó vreselijk fijn mee! :) :) Ik kon opstijgen terwijl de teugels gewoon los over haar hals hingen (ze doet soms wat moeilijk met opstijgen, dus dat was heel fijn!), daarna aan een los teugeltje heel veel figuren gereden en geen enkele lange zijde gewoon rechtuit gedaan. Tempowisselingen in stap, overgangen gereden en ook het eerste stuk in draf aan een losse teugel gedaan en figuren gereden. Daarna wat meer opgepakt, maar de galop overgeslagen. Wát een fijn paard! Daarna zonder zadel en op een touwhalstertje terug naar de wei gereden. Dat doe ik met Jonas altijd, maar met Sæunn was dit voor het eerst. Ik vond het wat spannend, maar ze deed geen stap verkeerd! Pas toen we bijna bij de wei waren bedacht ze dat ze een open weiland in wilde en had ik aan mijn enkele halstertouwtje niet genoeg stuur, dus ben ik eraf gesprongen. Ze was zo braaf dat ik zelfs een drafje aandurfde, zo zonder stuur maar wel met een plukje manen vast. Gaan we vaker doen! :D

<3

Ik maak juist wel veel contact met mijn handen. Ik voel en kroel altijd even, ook al kom ik alleen maar voeren. Ze hebben beide eczeem, dus het is ook een goede manier om op plekjes te controleren.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:47

Yamcha. Wat een mooi moment zeg :j <3
Ik doe ook wel vrij veel kroelen. Het is ook wel een knuffelpaardje. Ze valt meestal een beetje in slaap als ik dat doe ;)
Imre, wat handig. Scheelt weer een eindje lopen als je mee kunt liften naar de wei. Is voor mij geen optie want ik kan echt niet zonder zadel op paardlief komen :+
Sab, wat vervelend dat ze zo van streek was. Maar wel prettig dat het jou uiteindelijk wel lukte :j
Ik werd maandag ook al ingeschakeld voor de wormenspuiten. Er staat een jaarling die mij wel aardig vertrouwd dus dat mocht ik even 'fixen'. Was toch lastiger dan het klonk :+

Gooya, hoe is het met Janus? Al weer nieuws?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:05

Knollentuin, wat een sukkel zeg, := Ben je mooi klaar mee. Hele week die auto voor de ingang.

Kinke, ken helaas niemand in die buurt.

Oeps, Suuske is gevoelig. :(:) Jammer zeg dat ze zich dan zo druk maakt. Wel fijn dat je ze jou zo goed vertrouwt.

Werkze vandaag Ankem.

Yamcha :+:

Imre lekker middagje stal gehad.

Dierenarts is bij Janus geweest. Moet tot en met zaterdag Janus zijn voet 2x per dag weken in de groene biotex.
Zat toch weer een vuil plekje in de wond. Is schoon gesneden. Ze hebben gemeten hoe diep de wond nu is. (arme Janus :(:) ) maar de diepte viel mee, zo'n 2 a 3 mm. Dus in het totaal is het mes zo'n kleine 1,5 cm diep de staal in gegaan over een lengte van 7 cm.
Janus mag overdag lekker met zijn maatje Sam in de blubberpaddock. Straal moet weer een soort hoornlaag gaan krijgen. Gaat snel volgens DA, over een week zal het een stuk minder gevoelig zijn en kan ik er misschien al weer op. Heb Janus meteen laten enten. Anders had dat begin maart gemoeten, en nu was de DA er toch.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:49

Jeetje waar ga ik beginnen: iedereen heeft weer zo veel te melden.

Gooya: :(:) Deze paar dagen maar lekker gebruiken om Janus extra te verwennen met aandacht, vind hij vast niet erg.

Eefske, jaarling vond het dus niet leuk?? Gelukkig is de jaarling geen naarling. Ze is vanaf dag 1 in handen en super zoet. Had vlak na de geboorte een navelstomp ontsteking en moest 2x pg een spuit hebben, oké toen vond ze ons even niet zo lief, maar verder kunnen we alles met haar doen. Moest een paar dagen op stal blijven door omstandigheden, en loopt dan keurig aan een los touwtje mee naar de paddock. Vind ik best knap voor een naarling.

Imre, je had dus een heerlijk moment met jou witje, fijn

Ankem, sterkte met je Kklusjes dag, wel fijn dat je vent dan voor je paard zorgt. Doet die van mij ook, heeft een tijdje ook gereden maar nu komt het er steeds niet van, maar hij is ook super gek op ons Witje.

Yamcha, een smelt moment dus vandaag voor jou......

SabM, leuk he van die gevoelige paarden, vraag maar eens aan knollentuin hoe Goof kan en kon zijn.
Sommige merries willen dat iemand zich eerst rustig voorstelt voor ze iets gaan doen. En ja mannen doen dat minder snel dan vrouwen.

Zooist leuk kan dat zijn he iemand anders die je paard springt.

Knollentuin, tja wat ga ik zeggen.... Geen idee....
Maar gaat het inmiddels weer een beetje?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:52

Eefske, ik kom er ook niet op zonder opstapje hoor, ook al zijn ze maar klein. :)) Bij de wei staat een anwb-paddestoel die ik daarvoor gebruik, bij de boerderij kan ik vanalles gebruiken om op m'n paard te komen.

Ben net terug van een rondje hardlopen. Saai, maar voelt toch best lekker.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:08

Nee Japeloup, jaarling hield er inderdaad niet van. Maar lekkere snoepjes na afloop maken heel veel goed ;)
Klinkt trouwens niet lekker een navelstompontsteking :\

Imre, lastig is dat he? ;) Nu moet ik zeggen dat paard ook wel heul groot is vergeleken met mij. Ik weet niet precies hoe hoog ze is. En gokken kan ik eigenlijk ook niet. Maar het zal ergens rond de 1.75 zitten. En laat ik zelf 1.65 ofzo zijn :+ Gelukkig blijft mevrouw braaf naast het krukje staan :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:20

Klopt die navelstomp ontsteking was niet fijn. De navelstreng was te kort afgebroken en dan komt het wel eens voor.

Weten jullie trouwens iemand die op zoek is naar een leuke merrie? We zijn opzoek naar nieuwe baasjes voor de merrie en die jaarling bij ons op stal. Merrie is 6 jr en eigenlijk nog zo groen als gras, is wel zadeldak gemaakt (2jr geleden) maar verder niets mee gedaan ivm veulens. De jaarling is mooi groot (nu al rond 150) lieve dame en zeker een plaatje om te zien.
Ik zou het erg leuk vinden als ze een leuk baasje krijgen, ze zijn wel niet van mij, maar heb er zeker een band mee. Ze zijn/waren van de eigenaar van de boerderij waar ik sta, maar vorig jaar is hij plotseling overleden en zijn vrouw heeft niets met paarden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:28

Mijn wederhelft zal nooit gaan rijden, maar de verzorging ervan vindt hij geen ramp. Hij ging ook altijd met me mee op wedstrijd, reed dan met de trailer, hielp me met opzadelen en las mijn proefjes voor. Helemaal leuk.
Ik heb tot ik 14 weken zwanger was wedstrijden gereden. Ik was kotsmisselijk toen. Liep hij met een kotsemmer, drinken en bananen over het inrijterrein. Had zomaar trek, dus banaan, die ik er vervolgens na een paar minuten weer heerlijk uitkotste..
Mooi, ga na dit vieze berichtje even thee en koffie zetten en me klaarmaken voor de vergadering. Tot later!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:35

probeer me er een beeld bij te maken, of nee liever gezegd niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:05

Whahaha Ankem, wat vies :')

Gooya, mooi dat het weer beter met Janus zijn voet gaat.

Eefske, heb ik ook hoor, merrie is 1.70, ikke 1.58 :D

Ff verder bijlezen :Y)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:16

Japeloup.. Zou je me wat meer info kunnen geven over de merrie? Evt via PB?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:25

Geld 'opnieuw leren rijden' ook als in; 'ik-heb-9-jaar-op-een-manege-gereden-maar-merk-dat-ik-eigenlijk-niet-op-de-juiste-manier-rijd'?

Ik ben me bewust geworden dat ik niet kan paardrijden.
Pijnlijk, maar simple as that.
Ik trek mn binnenhand naar me toe, houding verkeerd.. Ik heb 9 jaar lang verkeerd les gehad.
Was het paard vervelend? Mep met de zweep. Hij probeert je gewoon uit.
Wil je pony niet over de hindernis? Even flink aandrijven, en een tik met de zweep. Gewoon de baas zijn.
Hoe ga je een hoek om? Heel simpel, binnenhand naar je toe trekken.
Hoe spring je aan in galop? Easy, doorzitten en flink aandrijven.

En met elk woord wat ik typ schaam ik me dieper, het is al aardig wat als je dit voor jezelf moet inzien en aan jezelf moet 'bekennen' :o
Na 9 jaar verander je niet eventjes je manier van rijden. Nu is het allemaal niet zo heel extreem meer als hierboven beschreven, maar nee, ik rij niet volgens het boekje. *auw.*

Oke, stap 1: de acceptatiefase. Adem in, adem uit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:33

Welkom Liesje,
Jammer he dat je zo hebt leren rijden, maar gaaf toch dat je beseft dat het zo niet hoort. Zou zeggen klets lekker mee.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:43

Japeloup schreef:
Welkom Liesje,
Jammer he dat je zo hebt leren rijden, maar gaaf toch dat je beseft dat het zo niet hoort. Zou zeggen klets lekker mee.

Ja, ik baal er echt gigantisch van. Sterker nog: ik schaam me kapot en ben zelfs lichtelijk in paniek :')
Wat moet ik nou?! Ik heb letterlijk geschopt, getrokken en 'geen gelul, in de krul'.
Wat voel ik me schuldig tegenover al die paardjes waar ik op heb gereden zeg, oliebol ;(
En ik wil zo graag weer les nemen.
Maar dat zou ik op dit moment zelf moeten betalen, en dat red ik nu gewoon niet qua geld.
Wat voel ik me verschrikkelijk :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:51

Breek me de bek niet open, ik heb ook zo leren rijden, zelfs in Deurne.
Belangrijkste stap is beseffen dat je het anders wil en dat het mogelijk is om samen te werken met je paard. Lastig dat je je geen les kan permitteren.
Ik zou zeggen plan een dagje vrij en lees deel 1 en 2 van deze topic door en je vind al een hoop tips. Oke ik weet, het is aardig wat, maar weet zeker dat je een hoop dingen vind waar je wat mee kan. En vragen stellen mag natuurlijk altijd.