Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:43

Of niet zozeer meer voer als wel voer met meer energie erin?

Zou best kunnen hoor, verhuizing en daarnaast is dit ook de tijd van het jaar dat veel paarden wat duffer zijn (midden in het aanmaken van wintervacht, dat kost ook energie en daarnaast is het nu ook nogal warm).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:52

Kan idd met de rui te maken hebben. suus heeft het er ook altijd ff slecht mee. Dan geef ik extra knoflook en lijnzaad.
Meer voer of idd voer met meer energie is natuurlijk het proberen waard.

*edit; tekst aangepast

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:57

Beeb heeft nog nooit last gehad van de rui := Hij is altijd druk, voorwaarts en heet... Hij kreeg op oude stal 3 x 1/4 basisbrok en nu 3 x 1/4 sportbrok. Misschien heeft hij meer nodig omdat hij harder? werkt?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:08

Sinds ik met suus op de "nieuwe" manier rijd krijgt ze extra krachtvoer. Normaal 3 x 1/3 maar nu 2x 1/2 en 1x 1/3. Ze viel erg af van het anders rijden, mss toch omdat ze meer energie nodig had om alle spieren van energie te voorzien.

Suus is meestal van de rui een weekje beetje uit haar hum. Maar moet zeggen dat hoe langer ik sta waar ik nu sta (dus zij het land op gaat) ze beter in haar vel zit. En ook mooier in haar vacht zit. Mss dat ik volgend jaar probeer zonder dekens. Maar ze is een koukleumpje, dus wil niet dat ze teveel energie in het warmhouden moet stoppen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:24

@Amanda
Mijn paard was ook heel loperig. Bij mij kwam het ook mede door een zadel wat niet helemaal lekker lag. Ik moest van mijn juffie korte stukjes draven. Op het moment dat ze erg voorwaarts werd, terugnemen, halthouden, paar passen achterwaarts en van daaruit weer aandraven, tot het moment dat ik weer de controle kwijtraakte en zij het overnam. Dit heeft bij ons wel goed geholpen. Ze draafde ook vaak met een hupje aan en we hebben het nu kunnen afsluiten dat we soepel, rollend de overgang maakten en dat we netjes in de cruisecontrol konden draven, tot ik wat anders aangaf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:44

Zo.... heftig nieuws hier... waar ik al op had gereageerd, maar evengoed.... wat bijzonder hoe dat hier zijn plek weer vind.
Mijn paard heeft de afgelopen een aantal keren koliek gehad, en ik was doodsbang... en dan lees ik je verhaal... en kreeg het even te kwaad.
Maar wat een blije bal in je buik wanneer je die foto's ziet, en de mooie verhalen leest... dit paard blijft tot in de eeuwigheid met jou verbonden, echt prachtig Ankem!

@ Amanda: lekker die turbo af en toe he? Heel af en toe pak ik die er ook even bij, en vervolgens heb ik dan alleen de rest van de rit nog een dribbelende IJslander die denkt dat ze arabier is! Dat blote velletje doet eveneens wonderen... hiep hiep hoera voor de scheermachine!

Dinsdag heb ik les gehad van Japeloup... Het was erg druk in de bak, en eigenlijk kan ik daar niet zo goed mee omgaan. Ten eerst ben ik me erg bewust van het feit dat mensen kijken, ten tweede wil ik niemand omver rijden, en wanneer er dus zoveel in dat hoofd gebeurd gaat dat lijf zitten verkrampen...
We hebben dus doorlopend geoefend op dat stukje, blijf ontspannen, blijf papperige billen houden, schiet niet in die 'plankhouding' zodra er iets moet..../ veranderd.
Knap lastig..... maar prima oefenmateriaal. De mate waarin ik verkramp of juist kan ontspannen fluctueert nu nog heel erg.
Op zich was ik een redelijk eind op weg, dacht ik.... maar nu schoot ik toch weer een beetje in oude patronen....

Daags erna verga ik van de spierpijn en mijn SI-gewricht is hevig in opstand... mijn lijf moet dus wennen, dat is wel duidelijk. Maar goed, lekker oefeningen op mijn matje doen en op het paard rustig aan....
Ik heb er vertrouwen in dat het steeds een beetje beter wordt wanneer ik meer leer 'loslaten'.... is 'loslaten' sowieso niet de meest lastige maar ook de meest nuttige oefening in dit leven?
Dinsdag gaan we weer verder.... en ondertussen probeer ik op 'slappe billen' gebied wat vooruitgang te boeken!!!

Oh ja, die najaarsblues waar jullie het over hebben heeft Saela ook altijd.... beetje rustig aan, tempo wat aanpassen, trekt vanzelf bij. In het voer verander ik niks... vaak brengt dat de boel juist weer in onbalans.
Ik geef haar sowieso het jaar rond een goede multivitamine, werkt super.

@ Yamcha: wat heerlijk van die galop, en zonder juf nog wel... jij durft! Lekker hoor!!! vegz haar vakantie is dus weer voorbij?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:46

hoi, even een korte post van mij, ikke is heel druk :D mooi weer,paarden en kinderen...(eigenlijk geen goede combi, dus we doen buitenritten, linnaeshof- grote speeltuin,en ben eigenlijk alleen maar buiten)
ik hoorde de vraag van amanda over turbojim, en zag ook dat die vraag alweer beantwoord was..door ankem en sabm. er was ook iemand die juist gas geeft in zo een geval, en ook dat kan de oplossing zijn; ik vind het tipisch een gevalletje van op het moment besluiten welke oplossing je kiest..en dat heeft weer te maken met op welke manier je paard loopt > loopt ie van het achterbeen weg? is ie nageeflij? >.drukt ie rug weg?>
dus eigenlijk proefondervindelijk ervaren :+
en wintervacht en zomertemperaturen zorgen niet voor optimale condities nee, beetje behelpen is deze tijd we ,net zoals het voorjaar..
de verhuizing heeft er ws heftiger ingeslagen als je zou verwachten mwm, staat ie nu in een hele andere opzet wat stal betreft? maar gewoon de andere routine op een bedrijf ,andere mensen,sfeer, alles is bepalend voor een paard en kan uitmaken.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:56

Zo meiden ik meld mij even af voor even want ik ga op VAKANTIE!!! Lekker naar Turkeije en genieten van de zon daar.

Succes met rijden allemaal en als ik terug kom verwacht ik veel leeswerk :+

toedeloe :wave:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:57

Oh, helemaal vergeten! @ Japeloup: heel erg gefeliciteerd nogmaals met het goede nieuws over je paardje!!! Heerlijk!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:57

SabM schreef:
Zo meiden ik meld mij even af voor even want ik ga op VAKANTIE!!! Lekker naar Turkeije en genieten van de zon daar.

Succes met rijden allemaal en als ik terug kom verwacht ik veel leeswerk :+

toedeloe :wave:

Have fun!!! (*ik doe mijn best niet jaloers te zijn*)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:11

Ahhhh, japeloup, super idd, sorry dat ik je oversloeg :oo

Idd knollentuin :j Ik rijd met zo'n turbo niet terug, want dan wordt hij zo heet en opstandig, na een paar rondjes flinke galop, wil hij wel bij me blijven en lekker lopen. Maar als hij drammerig is, rijd ik juist wel terug :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:22

Wat werkt om de turbo er uit te krijgen is denk ik per paard, ruiter en moment verschillend.
Belangrijk is wel dat je zelf rustig in je hoofd blijft. Denk in slow motion, adem rustig. En iid er is een groot verschil in aanpak of een paard drammerig of druk en rennerig is. Bij drammerigheid rij ik meestal duidelijk terug. Maar een enkele keerkan het ook zijn dat ik ze dan nog net ff harder laat gaan dan zij willen. Blijft lastig, maar wat ik al zei blijf rustig in je hoofd, zing een liedje oid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:25

Ik ga even op jullie allemaal reageren :D

SabM: halthouden heb ik nog niet geprobeerd. Is wel een goeie om te doen.
Geduld klinkt bekend :+

MWM: Jim blijft galopperen tot hij er dood bij neervalt, dus dat is geen optie :=
Sloomheid kan best met rui te maken hebben. Ik gaf Jim in het voor- en najaar altijd een vitamineshot. Dat werkte redelijk :j

ankem: zadel ligt goed. Hij heeft dit ook altijd al gehad. Nu een stuk minder dan voorheen, maar soms dan heeft hij gewoon zo'n bui :+
Achterwaarts is geen optie. Daar wordt hij heel heet van.
Maar het halthouden, wat SabM ook al zei, ga ik eens proberen.
Overgangen gaan over het algemeen goed. Behalve als ik ze zelf niet helemaal lekker voorbereid of hij al voor mijn hulp uit gaat (meedenker).

Ninx: ook spaghetti dus :') :D
Maar klinkt goed!

knollentuin: hij drukt zijn rug niet weg, nageeflijkheid is moeilijk. Hij blijft wel in de aanleuning, maar met veel kracht van voren (niet hangen, maar sterk). Dus ik vermoed meer een stuwende turbo. Echt loperigheid.

SabM: fijne vakantie!!!

Japeloup: Jim heeft een combinatie van. Hij is heel loperig, eigenlijk een soort ADHD overactief.
Maar tegelijkertijd ook drammerig in de vorm van: ik wil nú lopen en hoe maakt me niet uit.
Hij bouwt zo heel veel spanning op en is enorm fel op alles. Behalve op de rem.
Het halthouden zou wel eens kunnen helpen om de spanning af te vloeien, even diep adem te halen en weer verder.
Misschien niet in 1x, maar een keer of 20. Maar ik denk dat dat best wel eens zou kunnen werken :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:31

Beeb blijft ook lopen tot hij neervalt, maar als ik hem ff laat gaan is er een groot gedeelte van de turbo af. Nu moet ik zeggen dat die turbo alleen aanstaat als hij erg druk is, drammerig is hij dan niet ;) Als hij drammerig is ga ik ook halthouden, even rustig andemhalen en desnoods een liedje nurien :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:46

Mijn Joepje was ook een doodloper (dacht ik toen). Door knollentuin haar hulp om rustig in mijn hoofd te blijven en er vooral geen strijd van te maken, kwam ik er achter dat ze eigenlijk alleen reageerde op mij, dat samen met een stukje verleden waarin ze van jongs af aan altijd op de handrem gereden is. Toen ze eenmaal doorhad dat ze geen strijd met mij aan kon gaan hield dat snel op. Al bleef het wel zo dat als we nieuwe dingen gingen doen haar oude gedrag weer om het hoekje kwam kijken. Maar ja ze was 19 toen in bij knollentuin kwam.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:48

Dat is het bij Jim nu ook. Nieuwe dingen, op handrem gereden, vervallen in oud gedrag.
En ik ga nog te vaak de strijd aan. :o
En zo krijgt hij natuurlijk nooit het vertrouwen dat ik de strijd niet aanga.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:52

Hoe krijg ik mezelf afgeleerd dat ik mijn linkerhand platter leg, niet zo plat als een pianohandje, maar wel plat. Als ik hem rechtop zet, creeer ik spanning...

Afbeelding

Afbeelding

Vind wel dat ik in dit zadel beter zit, vinden jullie dat ook?
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... ax/211.jpg

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:54

En wat moet je doen als de turbo juist aan moet ? :+ Op zich reageert hij wel op mijn been, maar na 5 passen wil hij al weer langzamer. Weer been is weer sneller, maar voor even. En zo blijft dat dan doorgaan + dat ik dan zo druk ben met drijven dat mijn houding helemaal bagger is :o
kan het zijn dat ik hem afrem door mijn houding, dat gevoel heb ik namelijk ! Vorig jaar bij mijn instruceur liep hij namelijk super, hij had totaal geen moeite met het voorwaarts houden. ??
Laatst bijgewerkt door Maris op 29-09-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:55

Even in 1 wei met Jim zetten in de hoop dat dat overstraalt? :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:56

Kan zeker door je houding komen. Bij mij is paard, normaal dan, heel voorwaarts en kan ik cruise control aanzetten, mijn moeder moet wel elke keer drijven. Komt vooral omdat zij naar beneden kijkt, haar rug bol maakt en haar knieen/bovenbenen klemt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:49

MWM welk zadel bedoel je nou? die in de link of die je geplaatst hebt :D
Ik weet het niet, ik vind bij allebei de achterkant zo hoog :wow:
(maar aan mijn advies heb je niks want ik heb echt de ballen verstand van dressuurzadels ;) )

Moeilijk hoor turbo erop of turbo eraf misschien moeten Amanda en Maris eens van paard ruilen :D

Kid wordt ook heet van veel overgangen, ik kan wel heel lang galopperen daar wordt ze uiteindelijk heel relaxt van.
Ik denk dat je erachter moet komen of Jim wegrent omdat hij iets moeilijk vindt en door maar flink te rennen de makkelijke weg heeft gevonden om het maar niet te hoeven doen.

Wat bedoel je precies met wel sterk worden maar niet hangen?
daar kan ik me nog geen voorstelling van maken.

Als dat zo is zou ik misschien eerst gewoon even een kwartiertje galopperen waarbij je hem uiteindelijk wat met de neus naar beneden hebt.
Daarna gewoon stappen, of stilstaan.
Stilstaan aan een lange teugel gewoon relaxt een beetje rondkijken. (t is Kid haar favoriete gang :') )
Overgang stap, even kijken of hij iets wil verzamelen en rustig blijven en dan meteen stoppen voor die dag.
Kid legt vrij snel de link met goed werken is klaar.
Goed werken is luisteren naar de baas :Y)

Het kan best zijn dat je dan maar 20 minuten op je paard zit.

Misschien moet je jezelf even een doel stellen; bv rustig stappen
daarna rustig verzameld stappen etc.
Met kleine stapjes tegelijk en heel duidelijk zijn in wat je bedoelt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:56

Galopperen werkt echt alleen maar averechts.
Overigens zijn het steeds buien. Combinatie van dingen die dan gewoon even teveel zijn.
Misschien moet ik op zo'n dag ook maar gewoon niets willen doen en het bij stappen houden.

Vandaag hadden we overigens wel weer aardig wat momenten spaghetti. :D
Hij liep echt fijn. Momenten ook nog erg zoeken. Of het wven te moeilijk vinden.
Maar dat mag ook nog. We hebben veel gestapt, paar rondjes gedraafd en na wat spaghettidraf weer afgesloten in stap. Geen galop vandaag, want hij was eigenlijk gewoon al moe van dit. Hij moet zijn spieren toch net ff anders gebruiken.
En nu staat ie lekker muesli en appeltjes te eten :9

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:09

justkid schreef:
MWM welk zadel bedoel je nou? die in de link of die je geplaatst hebt :D
Ik weet het niet, ik vind bij allebei de achterkant zo hoog :wow:
(maar aan mijn advies heb je niks want ik heb echt de ballen verstand van dressuurzadels ;) )

Hihi, stonden ooit andere foto's in dit topic met andere zadels. Die laatste zijn allemaal met hetzelfde zadel, die achterkant voel ik niet :=

Ik ben verrot... Net les gehad en paard was wit ipv bruin en ik kan nog net ene voet voor de andere plaatsen. Maar het is bizar hoe hij vooruit gaat, hij gaat echt goed. Paar super leuke complimentjes gehad, mocht eindelijk weer contragalop rijden. De afgelopen paar weken mocht ik alleen grote voltes en rechtuit, iets met teveel voorover en te weinig verzameld? O:) Ook aan de keertwendingen gewerkt en zijn stap wordt heel goed, eindelijk weer!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:27

Lekker Merel!!
Dat gaat weer vooruit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:43

Goeiemiddag! Heb een super les gehad :D

Ik zat met een brede smile op mijn paard....

Ik heb met zachte billen en hartstikke Zennnn de salsa gedanst met mijn prachtige, wondermooie, lieve, geweldige dame, en zij is de enige vrouw op wie ik werkelijk tot over mijn oren verliefd ben <3

Freggle, ik hou van je! :+: