Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:17

Succes met de wedstrijd!! Ik denk ook dat het helemaal goedkomt :)

Fresley: dat is inderdaad ook spannend, maar komt vast en zeker goed :)

Die ups en downs zijn heel normaal :) Het kan ook niet altijd alleen maar goed gaan natuurlijk :) En daarbij kan je paard ook een keer zijn dag niet hebben en anders reageren o.i.d. :) Proberen (en ja dat is HEEL moeilijk) niet te blijven hangen in de negatieve dingen maar probeer overal toch het positieve van in te zien :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:29

chipieke schreef:
Zondag schriktraining met paardlief gehad op de grond.
Ze keek nergens naar :') Niks was spannend, alles wat goed voor haar!

Gisteren nog een half uur met haar gereden, ging alweer iets beter dan de vorige keer, dus we komen er wel :j

@Nicky84: die ups & downs ken ik maar al te goed :')

Hahaha handig schriktraining met een paard dat nergens van opkijkt :') Fijn dat Die van mij schrok gister overal van..zelfs mensen die verderop net half achter een struik stonden/liepen. Mevr zette dr kop dr op en wilde omdraaien -:(- (in gedachten zag ik ons al gaan hoor...aan de kletter)Heb haar wel zover gekregen dat ze vooruit ging.
Daarvoor rook ze denk ik paarden, en werd ze sterk...flink doorstappen, dribbelen, liefst draven en elk geluidje of iets schoot ze vooruit 8)7 -:(- Ze zal dr niet zo snel vandoor/aan de kletter gaan, maar echt lekker rijden doet het niet. Ik vraag me af of ze echt schrikt of dat het uitproberen was.
Ik wilde een relaxt stapritje maken, aangezien het best warm was, maar een stapritje werd het wel, maar relaxt... :?

Pff ondanks dat ik weet dat ik haar kan houden, zie toch rampscenarios voor me..en dat beangstigd me weer.. hoewel de angst ook weer plaats maakt voor irritatie >;)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:33

SuperLiesje schreef:
Succes met de wedstrijd!! Ik denk ook dat het helemaal goedkomt :)

Fresley: dat is inderdaad ook spannend, maar komt vast en zeker goed :)

Die ups en downs zijn heel normaal :) Het kan ook niet altijd alleen maar goed gaan natuurlijk :) En daarbij kan je paard ook een keer zijn dag niet hebben en anders reageren o.i.d. :) Proberen (en ja dat is HEEL moeilijk) niet te blijven hangen in de negatieve dingen maar probeer overal toch het positieve van in te zien :)

Volgens mij hadden we allebei onze dag niet. :o Soms is positief blijven best lastig...over het algemeen lukt het wel hoor..maar op momenten als gister is het toch even lastiger. Maar komt vast goed ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:29

@Nicky84: waar ben je dan precies bang voor? Als het is om te vallen, ik heb dit ook...

Sinds ik zo'n airbagvest heb aangeschaft is die angst echter grotendeels weg!
(en een deel van mijn spaargeld ook :') )

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:32

Haha Chipieke :P Maargoed, als het jou een zekerder gevoel geeft, is dat misschien wel meer waard dan die hap uit je spaarrekening!!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:44

Het opstappen vind ik eng omdat ik dan de minste controle heb. Op het moment dat ik 1 voet in de beugel heb en dan ‘de zweef’ maak om op te stappen ben ik bang dat hij ervandoor gaat (ik wil jullie niet op ideeën brengen haha). Dat heeft mijn paard overigens nog nooit gedaan hoor, hij blijft of heel braaf stil staan of hij zet twee stappen en staat bij ‘hoo’ weer stil. Maar toch ben ik vanbinnen bang dat hij ergens van gaat schrikken (dat doet hij wel graag) en ik beide voeten nog niet in de beugels heb en hij er vandoor gaat. Maar goed, eerder had ik deze angst minder, dus het is vast weer zo’n fase.

Morgen ga ik weer de dressuurmiepen van slag maken door te starten met mn bodyprotector. Kijken hoeveel vragen ik deze keer weer krijg. En hoeveel mensen uit mijn buurt blijven omdat ik vast een heel gevaarlijk paard bij heb (waarom rij je anders met een bodyprotector, toch?)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:55

Hmm het komt eruiteindelijk wel opneer dat ik bang ben om er af te vallen ja :o Meestal kan ik het aardig relativeren of positieve dingen eruit halen...gister had ik het even gehad. Een bodyprotector heb ik aan zitten denken maar dat is ook niets voor mij.Zal het er van de week ook even met mijn instructrice over hebben.

Over dat opstappen heb ik nooit zo nagedacht..nu je het zo typt denk ik ja ik snap het wel. (wordt er niet bang van hoor) Die protectors zijn er niet voor niets;) Als het jou een vertrouwder gevoel geeft lekker blijven rijden zo hoor. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:45

Ik was dit weekend op dressuurstage (vriendin van mij reed hier mee) en er reed nog een meisje met een PTA-vest :j Vroeg mij ook af wat de reden hiervoor was, maar heb geen kans gehad haar te spreken.

Mij lachen ze ook langs alle kanten uit... Of ze bewonderen me... Ik draag én een tok én heb een airbagvest aan.

Dus als iemand mij ziet rijden/foto's ziet van mij en mijn paard krijg ik volgende opmerkingen:

- wow! Is jouw paard ZOOOOO gevaarlijk? :oo
- Proest, schrik om van een Haflinger te vallen? :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:19

Mellis86 schreef:
Maar toch ben ik vanbinnen bang dat hij ergens van gaat schrikken (dat doet hij wel graag) en ik beide voeten nog niet in de beugels heb en hij er vandoor gaat. Maar goed, eerder had ik deze angst minder, dus het is vast weer zo’n fase.
Misschien weer regelmatig zonder voeten in beugels gaan stappen, draf en/of galop gaan doen om je zelfvertrouwen van je eigen stabiele zit weer terug te krijgen ?
Zeg maar een hele serie basics zitoefeningen voor jezelf gaan doornemen (niet allemaal achter elkaar 8-) )
sowieso kun je b.v. bij het uitstappen of met lange teugel allerlei oefeningen doen voor je balans en evenwicht.
Dat versterkt ook je zelfvertrouwen & vertrouwen in je paard.
Als ie er es "vandoor" gaat zonder je voeten in beugels is er feitelijk niets aan het handje t.o.v. wel je voeten in beugels.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:35

Goed idee van Peetstap. Misschien als er iemand bij is, kan je zelfs eens zonder zadel stappen en draven (galop durf ik zelf ook nog niet, dus wie ben ik om dit iemand anders te laten doen ;-) )

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:53

Join the club!
wat mij heel erg heeft geholpen is dat ik naar buiten ging.. Ik hoor je denken ; ja dies gek,
maar mijn instructrice reedt voorop met een koppaard en daarnaast iemand die van een ontploffing nog niet opkijkt.
Dus hun 2 reden als buffer voorop, waardoor mijn paard eigenlijk geen kant op kon. Dit heb ik een paar weken gedaan en hierdoor is mijn zelfvertrouwen een stuk opgekrikt en een paar weken daarna ging ik alleen met mijn instructrice op pad!
Succes!! :7

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:42

Ik zoek ook iemand om meet te gaan op wandeling, maar ik moet zeker zijn dat ze geen croske gaan doen op een veld. Ik hou het dus voorlopig met de buitenpiste, wat voor mij ook een heuse stap geweest is.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:48

Peetstap schreef:
Mellis86 schreef:
Maar toch ben ik vanbinnen bang dat hij ergens van gaat schrikken (dat doet hij wel graag) en ik beide voeten nog niet in de beugels heb en hij er vandoor gaat. Maar goed, eerder had ik deze angst minder, dus het is vast weer zo’n fase.
Misschien weer regelmatig zonder voeten in beugels gaan stappen, draf en/of galop gaan doen om je zelfvertrouwen van je eigen stabiele zit weer terug te krijgen ?
Zeg maar een hele serie basics zitoefeningen voor jezelf gaan doornemen (niet allemaal achter elkaar 8-) )
sowieso kun je b.v. bij het uitstappen of met lange teugel allerlei oefeningen doen voor je balans en evenwicht.
Dat versterkt ook je zelfvertrouwen & vertrouwen in je paard.
Als ie er es "vandoor" gaat zonder je voeten in beugels is er feitelijk niets aan het handje t.o.v. wel je voeten in beugels.

Idd goede tips, echter is het niet mijn zit het probleem, maar het vertrouwen. Ik les iedere week vanuit de Akasha rijkunst, ofwel vanuit houding en zit. Mijn instructrice is Akasha rij-instructeur, dus het is niet mijn zit wat me belemmert, maar puur mijn angst voor het er vandoor gaan en ik nog niet helemaal zit. Zonder beugels rijden is trouwens nog steeds niets voor mij, ik ga dan uit angst nog steeds klemmen. Als mijn beugel eens uitvliegt dan blijf ik ook prima zitten, dus daar ligt het niet aan. Ik ben overigens helemaal fan van houding en zitlessen, juist voor angstige ruiters. Echter in de praktijk zie je nog vaak dat ruiters een beetje bang zijn voor zitlessen juist vanwege het zonder beugels / teugels rijden. Akasha rijkunst werkt vanuit een hele andere benadering en mag je dus zelf de controle houden. Met behulp van verschillende houding en zit analyses wordt er stap voor stap begonnen met het verbeteren van je houding, balans en inwerking te paard. Echt een aanrader.

Vandaag ook de wedstrijd gehad, heel tevreden! 1ste proef 2de plaats met 200 punten (van de 13 deelnemers). Tweede proef kaarsje beetje op (ook erg warm natuurlijk) en daar 179 punten. Nu L1 startgerechtigd! En daarna zo positief gevoel dat ik zonder bodyprotector op het wedstrijdterrein heb rond gestapt en daarna nog even het bospad ingeweest, dus vond mezelf weer erg stoer vandaag!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:27

goed gedaan mellis86! Gefeliciteerd met je winstpunt! Die angst voor het opstappen heb ik ook. Maar mijn paard doet ook echt waar jij bang voor bent. Weg rennen terwijl ik op stap. Eerlijk gezegd ben ik er daardoor nog nooit echt af gevallen. Of ik zat al goed genoeg zodat ik kon blijven zitten, of ik stond er nog (weer) naast. Eigenlijk kun je je dus afvragen waar ik dan bang voor ben. Want ik val niet. Maar ik ben bang dat mn paard in paniek raakt en er zonder mij vandoor gaat

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:38

Ik ben ook een hele tijd bang geweest vooral met springen, ik durfte bijna niet meer over een kruisje van 20 cm, mijn paard(draver toen der tijd) had er ook een hekel aan gekregen maar al gauw ging dat over toen ik een heel fijn wel apart paard te rijden kreeg en sprongen we zo weer over een tien!
Gewoon omdat ik dat paard vertrouwde en wist dat als ik wou hij ook zou springen toen ben ik met die draver ook weer gaat op bouwen en die heb ik uiteindelijk goed springend verkocht.

Nu rijd ik bij een springstal verschillende springpaarden, ik wil dus alleen even zeggen dat het met mijn goed is gekomen en met jullie komt het vast ook goed!

Suc6 met het over winnen van jullie angsten want het is het echt waard!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:57

De haflinger van vorige week is me toch nog wat te heet trouwens, dus ben eerst weer ff aan t oefenen op m'n oude liefde ;) (let niet om m'n rug)

Afbeelding
Hier rij ik zo mee weg... Stom hè?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 06:07

Dat is niet stom hoor Stef. Ik vind je er best zelfverzekerd op zitten +:)+ En als het goed voelt, lekker doen!
Leuk paardje btw ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:58

@stef: ik heb dat ook. Met mijn Amore durfde ik ALLES, met ons Zyta doe ik nét wat meer in mijn broek :')

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:03

Je hebt vertrouwen in dit paard en dat blijkt belangrijk voor jou. Daar is niets stom aan hoor

evelien1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:39

Misschien handig om als het paard bij het opstappen snel wil verdwijnen, hem door iemand te laten vasthouden totdat je er op zit. En als je bang bent met rijden, waarom dan niet eerst een poosje aan de longe om wat zekerder te worden? Ik reed ook met bodyprotector, maar had er meer last van dan profijt. Het zat gewoon niet lekker. Mijn paardje is nogal vurig en probeert het eerste half uur altijd van alles uit om van me af te komen, vooral rare kakelgeluiden achter bosjes, ritseldingen en tuinslangen/roosters/putten vindt ze heel eng, maar alleen als het haar uitkomt. Als ik een wortel voor haar neus houd, dan hoort of ziet ze niets engs meer en loopt ze overal overheen/langs. :-) Op gegeven moment wordt het standaard en weet ik van te voren al wat ze gaat doen. En als ze dan merkt dat haar zogenaamde schrikreactie helemaal niets oplevert (ik kletst gewoon verder tegen haar, ook al breekt ze uit of staat ineens een meter verderop), dan wordt ze ontspannen en doet daarna goed haar best.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:37

Ik heb gisteren tijdens een les leren wijken. Mijn paard is hier wel een moeilijke in, omdat ze zo koppig is. vandaag gaan oefenen, ze wou echt niet, maar op het einde ging de oefening heel goed. Maar doordat ze niet wilde werd ze redelijk hevig, maar ik merkte dat ik geen angst had hiervoor. Ik gebruikt zelfs mijn zweep op de juiste manier, wat ik ervoor ook niet deed uit schrik dat ze ervandoor zou gaan

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:48

Dit moet ik jullie echt vertellen. Daarnet was ik aan het uitstappen en je kan bij ons van de piste langs voor uit, een blokje om en dan kom je ook bij de stallen uit. Meestal stap ik af en ga ik langs voor naar de stallen. Dit keer dus niet. Het was dus even een wandeling buiten (want je moet langs een gewoon weggetje en dan langs de weides van de manege.

het ging super. Douchka schrok wel een paar keer, maar dit kan geweest zijn omdat ik het ook nogal spannend vond, maar ze gaat er niet vandaar als ze schrikt, integendeel, ze blijft gewoon staan. Ik ben trots op mijn meisje en ook een beetje op mezelf

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:30

Heel goed gedaan debravanesch, en je paard ook! :)

Ben inmiddels thuis van mijn vakantie in Cyprus, morgen er weer op na een week, benieuwd hoe het zal gaan...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:15

Inderdaad, goed gedaan Debravanesch :) Dat is weer een stapje in de goede richting :D

Stef: Inderdaad helemaal niet raar, dit paard ken je goed en vertrouw je, logisch dat je daar lekkerder op zit :)

Ik ben vorige week woensdag helaas van mijn lespaard afgevallen :( Als ik er een halve minuut opgezeten heb is dat lang.. Vervolgens zoveel pijn dat ik er niet meer op kon helaas. Gelukkig mocht ik zaterdag even op het (brave) paard van een vriendinnetje zitten :) Heb een paar rondjes gestapt en ook een rondje gedraaft. Op stal is nu ook vakantie dus ik kan pas over 3 weken weer op het betreffende lespaard stappen :) Ik ben wel vast van plan om dat te doen :) Gewoon weer binnen dit keer (afvallen gebeurde buiten op het land). Nog 3 lesjes en dan stop ik eerst sowieso met lessen, want... Over dik 2 weken komt mijn eigen paardje naar stal (Kan niet wachten!!) en die is pas 2,5 dus daar kan ik helemaal nog niet op rijden :) Er staan gelukkig ook mensen op stal met brave paarden waar ik wel op durf, en daar mag ik ook af en toe best eens op rijden :) Lijkt me wel een goed plan, want anders wordt de stap om volgend jaar op mijn eigen paardje te stappen wel groot denk ik :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:15

Gisteren flink van mijn paard gevlogen...
Godzijdank had ik mijn airbagvest aan en heb ik niks gevoeld!
Shetlander was ontsnapt en net toen ik uit 'een dode hoek' gereden kom, sprint hij de piste in knal TUSSEN mijn paard haar benen! Een gevecht volgde tussen mijn paard en de shet en ik verloor :')