Ik heb een 3jarige hengst (KWPN) en heb hem nu 1 a 2 keer per week aan de longe. Eerst aan een touwhalster, ondertussen aan de kaptoom met een extra bakstuk voor een bitje. Het bit heeft hij dus alleen in de mond, heb daar geen lijn of bijzet oid aan. Heb wel een longeersingeltje om met een dekje eronder.
Moet zeggen iedere keer als ik wat nieuws erbij doe is hij het er niet mee eens, en kan hij aardig uit zijn dak gaan

Verder is hij heel braaf en oefen ik een beetje met de lange teugel ernaast op stuur en rem. Dit heb ik dan ook bevestigd aan de zijkanten van mijn kaptoom en niet aan het bit, zodat wat FahjaFemke ook zegt, hij mooi licht in de mond blijft.
Hoop binnenkort de overstap te kunnen maken naar lange lijnenwerk, maar nu gaat dat nog niet.
Vind die van mij qwa bouw nog niet af dus heb zeker geen haast om erop te kruipen, dus wil hem aan de dubbele lijnen eerst aan het werk gaan zetten. Merk namelijk wel duidelijk dat hij uitdaging nodig heeft. Alleen maar heel de dag met zijn vrienden spelen is niet voldoende meer.. Ook niet met een hoop speelgoed erbij (jollyballen, paardenvoetbal, pyllon etc)
Bijzetten aan de longe zou ik bij die van mij ook niet snel doen, maar dan met name omdat hij zo explosief kan zijn en hij nogal losse en lenige voorbenen heeft, zou bang zijn dat hij idd steigert en achterover klapt of hij met zijn voorbeen in de knoop raakt met de bijzet

@Eleven; ik neem aan dat eleven ook net 3jaar is? Gaaf hoor dat hij/zij zo braaf is, ben bang dat ik aan die van mij nog een hele kluif ga krijgen
Alhoewel als ik er gewoon een half jaar of jaar de tijd voor neem valt dat misschien best mee..
.
. Bolero schrok heel even toen ik eraf viel maar was eigenlijk heel snel weer rustig en ik kon haar zo pakken en het zadel eraf halen, knappe meid! Maar spierpijn in mijn linkerbeen heb ik nu wel, balen. Maar goed, het moest er een keer van komen denk ik dan maar
.

.
Ik zou beginnen met vragen als hij met z'n hoofd omhoog gaat en hem te belonen door licht contact te houden wanneer die met z'n hoofd naar beneden gaat. Als je je teugels los doet wanneer hij z'n hoofd omhoog doet, beloon je hem eigenlijk om sterren te kijken. Dit kan verwarrend werken wanneer je weer gaat vragen.
) heb ik mijn oudste dochter vandaag gevraagd of ze kon komen om Bolero even te rijden, gelukkig kon ze komen en het ging echt heel goed. Zij is een stuk handiger dan ik en vindt het niet zo spannend, dat heeft Bolero toch wel nodig. Dinsdag komt ze weer om haar te rijden, echt fijn, dan heb ik zelf donderdag weer les. Vandaag heeft Lisa ook de galop erbij gepakt, ging nog wat onwennig vooral op rechts maar uiteindelijk ging het goed. Bolero had het schuim tussen de benen en op de hals staan (het was ook wel warm opeens).