ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:51

Goedemorgen, ik meld me ook hier even, ben nog niet aan het inrijden, maar wel met het voorbereidende werk.
Ik heb een 3jarige hengst (KWPN) en heb hem nu 1 a 2 keer per week aan de longe. Eerst aan een touwhalster, ondertussen aan de kaptoom met een extra bakstuk voor een bitje. Het bit heeft hij dus alleen in de mond, heb daar geen lijn of bijzet oid aan. Heb wel een longeersingeltje om met een dekje eronder.
Moet zeggen iedere keer als ik wat nieuws erbij doe is hij het er niet mee eens, en kan hij aardig uit zijn dak gaan :=
Verder is hij heel braaf en oefen ik een beetje met de lange teugel ernaast op stuur en rem. Dit heb ik dan ook bevestigd aan de zijkanten van mijn kaptoom en niet aan het bit, zodat wat FahjaFemke ook zegt, hij mooi licht in de mond blijft.
Hoop binnenkort de overstap te kunnen maken naar lange lijnenwerk, maar nu gaat dat nog niet.

Vind die van mij qwa bouw nog niet af dus heb zeker geen haast om erop te kruipen, dus wil hem aan de dubbele lijnen eerst aan het werk gaan zetten. Merk namelijk wel duidelijk dat hij uitdaging nodig heeft. Alleen maar heel de dag met zijn vrienden spelen is niet voldoende meer.. Ook niet met een hoop speelgoed erbij (jollyballen, paardenvoetbal, pyllon etc)

Bijzetten aan de longe zou ik bij die van mij ook niet snel doen, maar dan met name omdat hij zo explosief kan zijn en hij nogal losse en lenige voorbenen heeft, zou bang zijn dat hij idd steigert en achterover klapt of hij met zijn voorbeen in de knoop raakt met de bijzet :+

@Eleven; ik neem aan dat eleven ook net 3jaar is? Gaaf hoor dat hij/zij zo braaf is, ben bang dat ik aan die van mij nog een hele kluif ga krijgen := Alhoewel als ik er gewoon een half jaar of jaar de tijd voor neem valt dat misschien best mee..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:45

Eleven schreef:
@FahyaFemke Hoe leer jij je paard dan dat er druk op het bit kan komen te staan als je niet bijzet? Ik snap wel dat je het niet doet, want paarden kunnen idd flink in paniek raken! Wat vervelend van Jasper, hopen dat het snel goed zal gaan met hem!

welkom cheyentic :)

Ik heb hem tot nu toe ook niet bijgezet. Maar omdat hij binnenkort ergens in training gaat om verder door te rijden en hij wel in conditie moet blijven longeer ik hem. En dan leek het me een goed idee om ook de rugspieren wat te trainen vandaar de bijzet.

Die verhalen over gek doen vanwege het bijzetten ken ik ook. Persoonlijk niet meegemaakt maar vanwege die verhalen heb ik het ook nog niet gedaan.

Fahyafemke hopelijk gaat het snel beter met Jasper :(:) .

melrovers

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:46

Ik ben om die reden ook niet van het bijzetten. Ik denk ook niet dat Bolero dat zou pikken, die wil het gevoel blijven houden dat ze keuzes heeft en anders zal er snel paniek uitbreken.

Ik ben net voor het eerst van Bolero af gevallen, echt balen. Het was heel banketstaaf. Ik probeer altijd graag alle zadels uit en deze keer weer een nieuw zadel erop gelegd waar ik nog niet op gereden had. Het lag al gelijk niet echt helemaal goed, Bolero had er geen last van maar ik zat er gewoon niet lekker op. Bolero had 3 dagen stil gestaan omdat ik een paar dagen weg geweest ben en het waaide heel erg buiten. Het plastic wapperde van de balen voordroog en ze schoot steeds een beetje weg. Ik hoorde al van iemand anders dat alle paarden wat druk waren geweest maar goed, ik vind dat dat ook maar moet kunnen. Het is ook allemaal goed gegaan ook al zat ik niet zo lekker. Toen we aan het uitstappen waren schrok ze weer opeens van iets wat flapperde door een windvlaag en ze schoot weer weg, eerst naar voren en toen naar links, ik verloor mijn linkerbeugel en probeerde mijn evenwicht te bewaren maar zette veel teveel gewicht op de rechterbeugel en daardoor kwam het zadel behoorlijk scheef te liggen wat resulteerde in een bokpartij. Toen ik aan de zijkant hing heb ik me maar laten vallen, dat ging echt niet meer goedkomen :P . Bolero schrok heel even toen ik eraf viel maar was eigenlijk heel snel weer rustig en ik kon haar zo pakken en het zadel eraf halen, knappe meid! Maar spierpijn in mijn linkerbeen heb ik nu wel, balen. Maar goed, het moest er een keer van komen denk ik dan maar 8-) .

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:54

Zooo jaron was dramaqueen vandaag.
Dacht, we gaan bitloos proberen, dus uit het inrij topic de tip gehaald, touwhalster om, neusriem van hoofdstel af, en al la westernhoofdstel er over. Zodat je evt altijd terug kunt vallen op je bit.
Nou het waaide enorm, en jaron had zijn kop er op, dus ik heb het bitloze niet eens kunnen proberen.
Zag nadat hij een aantal keer er vandoor was geknald ( en ik aan 1 teugel was gaan hangen)
Dat zijn bit niet meer mooi recht zat, en zijn tong eroverheen ging, dus neusriem er weer aan.
Daag jaron, ik laat me niet gek maken. ik was echt boos, was aan het trillen van adrenaline, wat een gek met zijn wegstuiven zonder rem.
En als ik hem een tik gaf, nog boos reageren ook.
Maar goed, verder gaan rijden na de hoofdstel aanpassing, dacht laat ik de eer aan mezelf houden,en mijn paard voor de gek?
Ik met lange teugel weer naar de bak (lees, stuk zand zonder omheining) en daar eerst rustig gaan stappen,en daarna te gaan draven. Lekker geslingerd en voltes gedraaid,
Linksom buigt hij heel mooi, en rechtsom bijna niet.
wel een redelijke aanleuning, hij zocht mijn hand op, en had zelfs het idee dat hij aan het nageven was?
Terwijl dit de eerste keer "bak" rijden was. Gister en woensdag is de bijrijdster wel aan het rijden geweest in de paddock, dat heeft vast geholpen.
Ze had zelf ook het idee dat hij de hand meerdere keren aan het opzoeken was in stap, en bij mij dan zelfs in draf.
Tsja, ik ben mega trots, en mijn paard mega nat :P
Maar ik heb wel heerlijk gereden uiteindelijk.

Want arghh, op het moment dat hij zo wegschoot had ik echt zo iets van, als ik je met je kop aan je benen kon knuppen, dan had ik dat vast gedaan op dat moment, wat een ezel _O-

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:04

@melrovers. Hoe oud is Bolero? Toch wel jammer dat je eraf gevallen bent, maar het hoort er een beetje bij. hopelijk is ze de volgende keer niet zo schrikkerig ondanks dit vvoorval... Een vriendin van mij is ook zo van haar paardje gevallen (zadel scheef beugel kwijt) zij had haar been gebroken dus je hebt nog geluk ;)

@snackie, toch maar even niet bitloos dus vandaag := Wel fijn dat je wel goed hebt kunnen afsluiten.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:12

@cheyentic Bolero is bijna 6. Morgen heb ik weer les, hopelijk doet mijn linkerbil dan minder pijn, spiertje heeft flinke klap gekregen. En ik leg er een ander zadel op, haha!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:56

@cheyentic Eleven is inderdaad 3, maar bij haar gaat alles eigenlijk heel gemakkelijk. Misschien wel iets té. Jij schrijft dat die van jou bij alles wat nieuw is even moeite heeft, die van mij kijkt nergens van op! Daarom letten we ook goed op dat we niet té snel gaan. Voorlopig 1x in de week er op. Voorlopig even niet, vanwege de voorzorgsmaatregelen van het rhino virus, mag er van buitenaf niemand op het erf.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:36

Welkom alle nieuwe! (Sorry, namen ben ik even kwijt)

Eleven: gaat erg goed dus!

Melrovers: Balen zeg, dat je ervan af bent gevallen! Succes met je les vandaag.

Fahyafemke: Hoe is het nu met Jasper?

Snackie: Niet meer bitloos gereden dus := Maar gelukkig dat het uiteindelijk goed is gekomen

Met Daan gaat alles erg goed, ze is een stuk relaxter geworden. A.s. weekend gaan we beginnen met stuur en rem erop zetten met dubbele longe/lange teugel en krijgt ze ook voor het eerst een zadel op. Ben benieuwd hoe ze reageert :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:00

Eleven schreef:
@cheyentic Eleven is inderdaad 3, maar bij haar gaat alles eigenlijk heel gemakkelijk. Misschien wel iets té. Jij schrijft dat die van jou bij alles wat nieuw is even moeite heeft, die van mij kijkt nergens van op! Daarom letten we ook goed op dat we niet té snel gaan. Voorlopig 1x in de week er op. Voorlopig even niet, vanwege de voorzorgsmaatregelen van het rhino virus, mag er van buitenaf niemand op het erf.

klinkt idd weer precies andersom van die van mij := Heb even terug zitten lezen en moet zeggen dat die van jou er ook veel meer af uitziet al dan die van mij.. Die heeft nog zo'n heel kort en klein lichaam en heel lange benen, heeft wel al een hoop spier maar ben wel blij dat ik hem niet naar de Hk heb gedaan, was veel te vroeg geweest voor hem :j
Lastig he die Rhino, ik heb er met mijn werk ook wel last van. Sommige stallen mag ik niet komen, andere gelukkig wel, maar dan moet het van ter voren gemeld worden etc :j

@Mistralleke: spannend hoor voor het eerst aan de lange lijnen :)

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:31

Inderdaad, wel spannend :j
Heb je nog recente foto's Cheyentic? Vind je merrie ook errug gaaf!
En Daantje was vorig jaar ook niet 'af', nu begint het pas iets te worden (Ze is bijna 4).

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:58

Foto's niet het recentste wat ik van hem heb is dit filmpje. Kun je ook wel zien dat hij nog niet af is := verder is goed te zien dat hij niet spoort _O-

Ik heb trouwens geen merrie := denk dat je mijn ruin Cheyen bedoelt _O- Hij ziet er wel vrouwelijk uit ja, maar is het niet :)
Laatst bijgewerkt door cheyentic op 06-03-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:27

Leuk filmpje Cheyentic maar wat een vreemde omgeving, is dat een kas? Staan ze bij jullie in een kas?

Deamen kan ook zo leuk spelen met de skippy bal. Dan pakt hij hem op en slaat er onze schimmel mee om de oren }:) .
Of met de speciekuip, dat is ook altijd een succes.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:29

Ja ze staan in een kas :=
Ideaal in de herfst en winter maanden. Overdag staan ze met zijn 3en in 2 gekoppelde paddocks van 40x7 meter.. snachts staan ze in dr eigen box van 4x4 met aangrenzende binnenpaddock van 4x8 :j
voorjaar en zomer gewoon lekker op de wei :j

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:30

Ja spelen kunnen ze goed altijd die jonge dingen _O- vind het altijd hilarisch om te zien..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:27

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:30

Gisteren Cascade eindelijk in een goede, door mij gecontroleerde galop gezet aan de longe (zonder mij erop hoor!). Meestal gaat hij als een gek in het rond galoperen (soms zelfs als ik hem alleen in draf zet). Hij luisterd steeds beter naar het wijken voor druk (en doet het ook al een beetje met mij op zijn rug.)
Zowel als ik op zijn rug zit, als bij de lange lijnen, heeft hij neiging om de beweging (bijvoorbeeld naar links draaien) doorzet en het moeilijk vind om dan weer van richting te veranderen.

Echt leuk hoe Cheyentic met die pion aan het spelen is!
En welkom alle nieuwelingen!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:06

Vraagje,

Ik heb nu gister voor de 2e keer in de bak (zonder omheining) gereden.
Paard bied nageven/ iig zakken met zijn hals aan. Wat is het beste, geen contact houden,of gewoon licht 'ondersteunen' en als hij dan omhoog komt weer vragen? of gewoon zelf laten doen?

Ik laat hem nu zelf lopen,met een licht teugel contact, hij zakt, ik hou mijn teugels licht. als hij omhoog komt laat ik hem nu los, normaal vraag je dan, maar na een paar passen zakt hij uit zichzelf weer.

Wat is jullie visie?

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:42

@cheyentic Wat een grappig filmpje. Hij lijkt me wel een beetje gek, hoe hij zo om zichzelf heen draait !

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:15

Goedemiddag,
Ik ben deze week gevraagd om 5 jonge paarden in te rijden, en het lijkt me leuk om de vorderingen bij te houden, dus ik hoop dat ik hier wat verslagjes kan toevoegen zo nu en dan?
Het gaat hier (in Spanje) toch wel wat anders natuurlijk dan in Nederland. Sinds ik hier woon word ik regelmatig gevraagd om les te geven, in te rijden en af te richten. Paardeneigenaren hebben wat paardjes voor de leuk,maar soms niet veel kaas gegeten van de omgang met paarden. Laat staan dat ze het jonge spul dan natuurlijk zelf kunnen inrijden...
De bedoeling is in ieder geval dat de eigenaren straks op de dieren buitenritjes kunnen maken hier in de bergen. Ze hebben nu in totaal zo’n 10 paarden waar de helft ook drachtig van is denk ik.

Ben vandaag even langs gegaan om de dieren, de plek waar ze staan ed te zien. En te bespreken voor welke faciliteiten zij moeten zorgen en wat ze van mij kunnen verwachten. Heb dus eerst maar eens afgesproken om 5 weken lang 2 keer per week een half uur per paard aan de slag te gaan. Het gaat om 5 jonkies die alles nog moeten leren, deze hebben een leeftijd varierend van 3 tot 6 jaar en de meesten zijn drachtig. Er heeft vorig jaar geruime tijd een hengst bij de kudde gelopen, dus het wordt een verrassing wanneer er veulentjes komen...

Vroeger in Nederland deed ik het zadelmak maken altijd met 2 personen, in ieder geval de fase van de eerste keren erop, dat vind ik toch veel fijner met iemand op de rgond ernaast waar het paard vertrouwen in heeft. Maar hier heb ik het ook al in m’n eentje gedaan.
Nou, de eigenaren gaan de dieren waar het om gaat in 1 kudde zetten (anders ben ik iedere keer een zee van tijd kwijt met paarden in de bergen zoeken en vangen, die fout maak ik niet meer :+ ) , en een stukje afhekken van 15x15 meter ongeveer waar ik met ze aan het werk kan. Verder heb ik een lijstje gemaakt met ‘boodschappen’ voor ze haha, het gewone spul wat hier natuurlijk helemaal niet zo gewoon is...
-halster en halstertouw
-borstels (ja echt, moeten ze ook nog kopen volgens mij, terwijl ze die dieren al jaren hebben)
-Hoofdstel
-longeerlijn en zweep
-engels zadeltje met toebehoren en schabrakje (vind ik fijner dan een zwaar spaans zadel om zadelmak mee te maken)

Ik ben erg benieuwd hoe ‘mak’ of ‘wild’ ze zijn, als ze nog niet veel in handen zijn geweest en alleen maar in de bergen hebben gelopen zal de eerste fase van het zadelmak maken wat meer tijd in beslag nemen dan normaal. Nou ja, de paarden bepalen het tempo!
Maar eerst nog een weekje op vakantie, dinsdag de 20ste ga ik voor het eerst met ze aan de slag en weet ik pas wat voor karakters het zijn, enz.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te lezen en als er interesse is, dan kan ik af en toe wat foto-tjes plaatsen van de vorderingen ed.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:20

Snackie, wat goed dat ie het zelf aanbied! :D Ik zou beginnen met vragen als hij met z'n hoofd omhoog gaat en hem te belonen door licht contact te houden wanneer die met z'n hoofd naar beneden gaat. Als je je teugels los doet wanneer hij z'n hoofd omhoog doet, beloon je hem eigenlijk om sterren te kijken. Dit kan verwarrend werken wanneer je weer gaat vragen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:01

Ja daarom.
Maar na 3x in de bak rijden, vind ik het enerzijds ook niet eerlijk om hem te vragen, terwijl hij op eigen benen moet leren lopen.
Echter als ik hem nu laat sterrenkijken word hij later alleen maar stug denk ik.

Kan hij op eigen benen leren lopen, terwijl hij met zijn hoofd laag is? dan is het idd kwestie van los contact, en niet laten hangen?

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:16

Wat leuk Marja om op deze manier met paarden bezig te zijn!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:43

DeSprinkhaan schreef:
Gisteren Cascade eindelijk in een goede, door mij gecontroleerde galop gezet aan de longe (zonder mij erop hoor!). Meestal gaat hij als een gek in het rond galoperen (soms zelfs als ik hem alleen in draf zet). Hij luisterd steeds beter naar het wijken voor druk (en doet het ook al een beetje met mij op zijn rug.)
Zowel als ik op zijn rug zit, als bij de lange lijnen, heeft hij neiging om de beweging (bijvoorbeeld naar links draaien) doorzet en het moeilijk vind om dan weer van richting te veranderen.

Echt leuk hoe Cheyentic met die pion aan het spelen is!
En welkom alle nieuwelingen!

Dat is qwa balans ook wel moeilijk natuurlijk. Ineens van richting veranderen, probeer hem een beetje te helpen door te ondersteunen met je (nieuwe) binnenbeen.. Voorzover als je dat nog niet doet dan, weet natuurlijk niet hoe je hem rijdt ;)
Snackie schreef:
Vraagje,

Ik heb nu gister voor de 2e keer in de bak (zonder omheining) gereden.
Paard bied nageven/ iig zakken met zijn hals aan. Wat is het beste, geen contact houden,of gewoon licht 'ondersteunen' en als hij dan omhoog komt weer vragen? of gewoon zelf laten doen?

Ik laat hem nu zelf lopen,met een licht teugel contact, hij zakt, ik hou mijn teugels licht. als hij omhoog komt laat ik hem nu los, normaal vraag je dan, maar na een paar passen zakt hij uit zichzelf weer.

Wat is jullie visie?

Licht teugelcontact :j Kan hij meteen leren op 2 teugels te lopen en op eigen benen. Wat fijn dat hij het zelf zo makkelijk opzoekt. Even verder op je vraag verder naar onder. ALs je het goed bekijkt kan een paard alleen correct lopen als hij zijn bovenlijn ontspant, maw zakken in de hals zorgt ervoor dat hij op de juiste manier op eigen benen leert lopen. Ik vraag jonge paarden altijd naar beneden, ze gaan altijd zoeken en waarom zou je het dan niet meteen goed aanleren ;) uiteraard wel ervoor waken dat ze niet te kort in de hals gaat worden, wel mooi op lengte houden. Ben benieuwd naar foto's of filmpje!

Eleven schreef:
@cheyentic Wat een grappig filmpje. Hij lijkt me wel een beetje gek, hoe hij zo om zichzelf heen draait !

Hij spoort niet idd _O- maar is wel lief hoor verder :=

@marja, leuk hoor 5paarden zadelmak maken en inrijden, altijd leuk om te lezen hoe het er aan toe gaat :D

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:53

Inderdaad Snackie, als hij het zo mooi aanbiedt fijn aannemen en licht contact houden. Super hoor.

Het wordt nu lekker genieten met de paarden met dit weer. Na 2 keer ongelukkig gevallen te zijn deze week (ja, gisteren weer :() heb ik mijn oudste dochter vandaag gevraagd of ze kon komen om Bolero even te rijden, gelukkig kon ze komen en het ging echt heel goed. Zij is een stuk handiger dan ik en vindt het niet zo spannend, dat heeft Bolero toch wel nodig. Dinsdag komt ze weer om haar te rijden, echt fijn, dan heb ik zelf donderdag weer les. Vandaag heeft Lisa ook de galop erbij gepakt, ging nog wat onwennig vooral op rechts maar uiteindelijk ging het goed. Bolero had het schuim tussen de benen en op de hals staan (het was ook wel warm opeens).

Wow dat klinkt leuk zeg Marja om zo 5 paarden zadelmak te maken. Lijkt me prachtig daar in de bergen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:21

Ik heb Marja haar post helemaal niet gezien!
Excuus! Wat een gaaf aanbod zeg! wat voor soort paarden gaat het om? en heel veel succes gewenst!