Ik heb een 3jarige hengst (KWPN) en heb hem nu 1 a 2 keer per week aan de longe. Eerst aan een touwhalster, ondertussen aan de kaptoom met een extra bakstuk voor een bitje. Het bit heeft hij dus alleen in de mond, heb daar geen lijn of bijzet oid aan. Heb wel een longeersingeltje om met een dekje eronder.
Moet zeggen iedere keer als ik wat nieuws erbij doe is hij het er niet mee eens, en kan hij aardig uit zijn dak gaan

Verder is hij heel braaf en oefen ik een beetje met de lange teugel ernaast op stuur en rem. Dit heb ik dan ook bevestigd aan de zijkanten van mijn kaptoom en niet aan het bit, zodat wat FahjaFemke ook zegt, hij mooi licht in de mond blijft.
Hoop binnenkort de overstap te kunnen maken naar lange lijnenwerk, maar nu gaat dat nog niet.
Vind die van mij qwa bouw nog niet af dus heb zeker geen haast om erop te kruipen, dus wil hem aan de dubbele lijnen eerst aan het werk gaan zetten. Merk namelijk wel duidelijk dat hij uitdaging nodig heeft. Alleen maar heel de dag met zijn vrienden spelen is niet voldoende meer.. Ook niet met een hoop speelgoed erbij (jollyballen, paardenvoetbal, pyllon etc)
Bijzetten aan de longe zou ik bij die van mij ook niet snel doen, maar dan met name omdat hij zo explosief kan zijn en hij nogal losse en lenige voorbenen heeft, zou bang zijn dat hij idd steigert en achterover klapt of hij met zijn voorbeen in de knoop raakt met de bijzet

@Eleven; ik neem aan dat eleven ook net 3jaar is? Gaaf hoor dat hij/zij zo braaf is, ben bang dat ik aan die van mij nog een hele kluif ga krijgen