[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:57

Dniekje schreef:
Ze heeft M gesprongen met de vorige eigenaar.
Hier thuis ben ik 2 jaar terug met haar over de kop gegaan, omdat ze te hard en te vlak gaat ging het mis.
Sindsdien is het eigenlyk erger geworden, we springen eigenlijk ook bijna niet met haar.
Maar zo af en toe op club wel, maar ze vlucht en ze gaat écht hard.
En als je haar dan terugneemt krijg je paniek reactie op het bit, terwijl ze niet trekt ofzo.

Hoe oud is je zusje?

Dniekje

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:57

13 :)!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:59

Joki schreef:
fienaaa schreef:
Ik zou zere enkels krijgen al ik zo kort zou rijden (maar heb gauw de nijging om mijn hakken extreem uit te drukken)

Ik kan juist niet begrijpen hoe iemand stevig kan zitten met lange beugels. Sinds ik geleerd heb heel kort te zitten, vind ik mijn beugels al heel snel te lang om te springen

Ik ook. Voel me doodongelukkig met lange beugels.

Met deze moest ik ook altijd heeeeeeele korte beugels!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 27-02-10 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:01

Dniekje schreef:
13 :)!

Dat is toch wel een leeftijd dat ze al een pony tegen kan houden.
Tja...hoe banketstaaf het ook klinkt, ik zou de pony inruilen voor een andere die wel een temperament heeft om te springen.
Tenzij t springen voor haar niet zo belangrijk is, en ze alleen dressuur rijdt, want dat gaat wel goed, zei je.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:01

Joki schreef:
fienaaa schreef:
Ik zou zere enkels krijgen al ik zo kort zou rijden (maar heb gauw de nijging om mijn hakken extreem uit te drukken)

Ik kan juist niet begrijpen hoe iemand stevig kan zitten met lange beugels. Sinds ik geleerd heb heel kort te zitten, vind ik mijn beugels al heel snel te lang om te springen

Dat heb ik bij veel dressuurruiters als ik ze zie rijden, dan denk ik altijd: Hoe kun je met zulke lange beugels nog rijden?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:04

Dressuur gaat super!
Nee, ze vind springen niet heel belangrijk maar ze zou het wel leuk vinden als ze gewoon lekker een beetje mee kon springen op de clubles! :)

Ik zat zelf te denken dat als ze die paniekreactie op het bit niet heeft, dat het al een heel stuk beter gaat.
Op een of andere manier lijkt het alsof ze zichzelf een beetje gek maakt.

Maar hoe je die paniekreactie oplost is ook weer de vraag, je kunt moeilijk met een halster en touw gaan springen! :+

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:05

Ik heb de neiging tijdens de landing te veel terug te "vallen" in het zadel.
Hoe kan ik mezelf aanleren/trainen om dat niet te doen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:17

Dniekje schreef:
Dressuur gaat super!
Nee, ze vind springen niet heel belangrijk maar ze zou het wel leuk vinden als ze gewoon lekker een beetje mee kon springen op de clubles! :)

Ik zat zelf te denken dat als ze die paniekreactie op het bit niet heeft, dat het al een heel stuk beter gaat.
Op een of andere manier lijkt het alsof ze zichzelf een beetje gek maakt.

Maar hoe je die paniekreactie oplost is ook weer de vraag, je kunt moeilijk met een halster en touw gaan springen! :+

Dat zou ik inderdaad niet adviseren, want zoals jij het uitlegt kan je je zusje dan 3 dorpen verderop op gaan halen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:18

Ania schreef:

De kans is groot dat dat komt omdat je iets te vroeg naar voren gaat in de afzet. Is dat zo?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:20

Ik heb vandaag eens geprobeerd hoe het is als mijn voet verder in de beugel zit en dat lijkt wel wat verbetering te geven.
Verder gisteren maar eens braaf zonder beugeltjes rondgetoerd dus dit topic heeft weer zijn werk gedaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:22

Katja schreef:
Ik heb vandaag eens geprobeerd hoe het is als mijn voet verder in de beugel zit en dat lijkt wel wat verbetering te geven.
Verder gisteren maar eens braaf zonder beugeltjes rondgetoerd dus dit topic heeft weer zijn werk gedaan.

Goed he! Zijn we toch nog nuttig af en toe. Dit is ook een manier van rijden, trouwens

Laatst bijgewerkt door Springert op 27-02-10 00:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:22

Ja je hebt gelijk!
Bedankt voor je advies :)!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:24

MarcelDufour schreef:
Ania schreef:

De kans is groot dat dat komt omdat je iets te vroeg naar voren gaat in de afzet. Is dat zo?

klopt :D
al is dat na een redelijk intensieve training er goed uit gegaan. Bij Per Ola Nystrom moest ik veel in uitjes rijden. waardoor je uiteindelijk wel moet, maar toen reed ik ook wel op paarden die het allemaal al konden. Die van mij laat duidelijk merken dat ze daar niet van gediend is.

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:25

Vroeg naar voren en terug is vaak een gebrek aan kracht en balans in je lichaam, dat kun je voor een groot gedeelte zonder paard verbeteren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:27

Dniekje schreef:
Ja je hebt gelijk!
Bedankt voor je advies :)!

Ik heb niet het idee dat ik je verder kon helpen, maar dat is een heel moeilijk probleem om zomaar een advies over te geven. Sorry.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:29

Ania schreef:
al is dat na een redelijk intensieve training er goed uit gegaan. Bij Per Ola Nystrom moest ik veel in uitjes rijden. waardoor je uiteindelijk wel moet, maar toen reed ik ook wel op paarden die het allemaal al konden. Die van mij laat duidelijk merken dat ze daar niet van gediend is.

Te vroeg naar voren betekent ook te vroeg weer terug. Als je pas naar voren gaat op het moment dat je paard de grond verlaat, is je probleem een heel groot deel opgelost.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:29

Katja schreef:
Vroeg naar voren en terug is vaak een gebrek aan kracht en balans in je lichaam, dat kun je voor een groot gedeelte zonder paard verbeteren.

Is dat zo? :o ik denk eerlijk gezegd niet dat het bij mij zo is. Maar hoe zou ik het moeten verbeteren dan?
Ik dacht juist dat het nog een gebrek aan inzicht is (te vroeg) en het paard te veel willen ontlasten.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:30

Maakt niet uit, het is idd een lastig probleem!
We zullen wel zien hoe het verder loopt.
Thuis is ze wel een stuk rustiger, dus de spanning is ook iets wat meetelt denk ik.
Dus eerst thuis wat meer vertrouwen opbouwen zou kunnen helpen.

Werkt het niet dan gaan ze ook echt niet met springen verder met die pony, dan houden ze het lekker bij dressuur.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:30

MarcelDufour schreef:
Ania schreef:

Te vroeg naar voren betekent ook te vroeg weer terug. Als je pas naar voren gaat op het moment dat je paard de grond verlaat, is je probleem een heel groot deel opgelost.

En die inzicht kan ik krijgen door bv een grondbalk?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:31

ik had in dit topic al eerder een vraag gepost maar ik ben bang dat er over heen is gelezen in de storm loop.

mijn vraag/ding waar ik tegen aan liep was/is;
ik reed een paard en die sprong altijd om na een hindernis.
hoog . laag . stijl of kruisje na de sprong kon je er donder op zeggen dat het paard om sprong.

ik ben toen veel in uitje gaan rijden en jahoor na de laatste hindernis sprong ze weer om
het was zeker weten geen evenwicht kwestie want dressuur matig was ze ook ver gevorderd.
ik ben een tijdje stug als ze omsprong haar weer terug laten springen in de goede galop maar dit werkte ook niet

hoe zou dit toch komen en nog belangrijker hoe kan ik dit oplossen?
ik heb het in iedergavel nooit meer meegemaakt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:32

Ik heb ook even een vraagje. Doordat mijn paard de eerste paar keer duidelijk ziet zien dat hij de hertensprong goed beheerste (lees, op de noodrem voor de sprong, en vervolgens met 4 benen tegelijkertijd eroverheen), heb ik mezelf een ontzettend verkeerde houding aangeleerd (dit ook omdat hij al eens mijn neus heeft gebroken, een martingaal heeft helaas geen nut. Zodra mijn handen naar voren gaan en hij krijgt de kans, gooit hij zijn hoofd naar achter). Mijn houding heeft nu meer weg van de overleefstand, dan van een nette springhouding. Paard in questie springt door veel training al een stuk beter, nu ik nog. Heb je nog tips? De bedoeling is sowieso om van de zomer wat lessen te volgen in het springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:34

MarcelDufour schreef:
Ania schreef:

Citaat:
En die inzicht kan ik krijgen door bv een grondbalk?

Je moet er heel bewust mee bezig zijn. Iedere keer pas naar voren op het moment dat je paard de grond verlaten heeft van voren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:35

toot schreef:
ik had in dit topic al eerder een vraag gepost maar ik ben bang dat er over heen is gelezen in de storm loop.

mijn vraag/ding waar ik tegen aan liep was/is;
ik reed een paard en die sprong altijd om na een hindernis.
hoog . laag . stijl of kruisje na de sprong kon je er donder op zeggen dat het paard om sprong.

ik ben toen veel in uitje gaan rijden en jahoor na de laatste hindernis sprong ze weer om
het was zeker weten geen evenwicht kwestie want dressuur matig was ze ook ver gevorderd.
ik ben een tijdje stug als ze omsprong haar weer terug laten springen in de goede galop maar dit werkte ook niet

hoe zou dit toch komen en nog belangrijker hoe kan ik dit oplossen?
ik heb het in iedergavel nooit meer meegemaakt.

Springt ze altijd naar dezelfde galop om?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:37

Utixo schreef:
Ik heb ook even een vraagje. Doordat mijn paard de eerste paar keer duidelijk ziet zien dat hij de hertensprong goed beheerste (lees, op de noodrem voor de sprong, en vervolgens met 4 benen tegelijkertijd eroverheen), heb ik mezelf een ontzettend verkeerde houding aangeleerd (dit ook omdat hij al eens mijn neus heeft gebroken, een martingaal heeft helaas geen nut. Zodra mijn handen naar voren gaan en hij krijgt de kans, gooit hij zijn hoofd naar achter). Mijn houding heeft nu meer weg van de overleefstand, dan van een nette springhouding. Paard in questie springt door veel training al een stuk beter, nu ik nog. Heb je nog tips? De bedoeling is sowieso om van de zomer wat lessen te volgen in het springen.

Dat laatste is het beste, want zoals jij beschrijft dat het gaat moet je echt niet zonder begeleiding springen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:41

MarcelDufour schreef:
Je moet er heel bewust mee bezig zijn. Iedere keer pas naar voren op het moment dat je paard de grond verlaten heeft van voren.

ik snap het!
Oefenen en lessen it is :)
Dankjewel!