[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:51

Er is wel iemand die mij probeert te helpen, maar dat schiet nog niet heel veel op. Voor een instructeur buiten mijn ponyclub moet ik toestemming vragen en die heb ik nog niet. Dat wordt een van de vele agendapunten voor morgen. Tot ik iemand heb gevonden die goedgekeurd wordt door de leiding, zal ik het nog even zo moeten doen, maar wil ik wel graag een beetje oefenen. Hoe zorg je dan dat het paard de achterhand ook goed gaat gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:25

Margoot schreef:
hij moet toch aan de teugel? en hij kent het heel goed hoor. als ik het anders doe, het goed doe, lig ik eraf. ook geen zin in. dan maar fout bij 1 paard dan goed en eraf. dan leert ie dat. myn manier zo is goed genoeg, tis toch geenw edstrijdpaard.

Waarom moet ie aan de teugel dan?

Ik heb liever een paard niet aan de teugel, dan dat ik ze zo mishandel.

En dat je geen wedstrijden rijdt, is een slappe smoes Boos!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:54

Narya schreef:
Er is wel iemand die mij probeert te helpen, maar dat schiet nog niet heel veel op. Voor een instructeur buiten mijn ponyclub moet ik toestemming vragen en die heb ik nog niet. Dat wordt een van de vele agendapunten voor morgen. Tot ik iemand heb gevonden die goedgekeurd wordt door de leiding, zal ik het nog even zo moeten doen, maar wil ik wel graag een beetje oefenen. Hoe zorg je dan dat het paard de achterhand ook goed gaat gebruiken?

Doormiddel van tempowisselingen is het makkelijkste. schakelen in de stap, draf en galop en ook veel vloeiende overgangen maken van stap naar draf, van draf naar galop en natuurlijk ook weer terug.
Oefeningen die moeilijk zijn, niet forceren! Zonder hulp kun je ze zelfs soms beter over slaan.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:29

Yamcha schreef:
Margoot schreef:
hij moet toch aan de teugel? en hij kent het heel goed hoor. als ik het anders doe, het goed doe, lig ik eraf. ook geen zin in. dan maar fout bij 1 paard dan goed en eraf. dan leert ie dat. myn manier zo is goed genoeg, tis toch geenw edstrijdpaard.

Waarom moet ie aan de teugel dan?

Ik heb liever een paard niet aan de teugel, dan dat ik ze zo mishandel.

En dat je geen wedstrijden rijdt, is een slappe smoes Boos!

wat is er nou weer mishandeling aan als ik 1 zacht kneepje links, en dna ook been links & dan zacht kneepje rechts+been doe? hoe doe jy het dan wel niet? ik doe het maar 1x links;rechts, klaar. aan de teugel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:42

ipv kneepjes kun je je paard misschien omstellen van buiging, dus goed van binnen naar buiten rijden en met je hele zit.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:43

ik zal het gaan proberen Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:10

Kneepje links en kneepje rechts is absoluut verkeert.
Dit noemt men: "zagen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:09

Klopt.
En dan heb ik nog liever een paard níet aan de teugel, dan het op zo'n manier te moeten doen.
Want die "kneepjes" of "spelen" of hoe vriendelijk het altijd genoemd wordt, voelen voor het paard aan als rukken in de mond... en die zijn pijnlijk. Je laat niet los, maar je houdt vast.

Je dwingt het paard, en op het moment dat je begint te dwingen is de ontspanning en het plezier van het paard weg. En dan wil het helemaal niet meer, je snijdt jezelf dus in de vingers. Het paard is gestresst en vindt het niet meer leuk, krijgt steeds rukken in de mond Blauw oog
En daarom Margoot, is dat (kneepjes geven) imo dierenmishandeling.

Het zijn truukjes, omdat je op een eerlijke manier het paard niet naar beneden krijgt...
En de eerlijke manier is: het paard van achter naar voor rijden, aan het been maken, lekker ontspannen zitten, en met de beweging meegaan, handen stil. That's it.

En als het op die manier niet lukt, vraag je dan af hoe je zit is... (heupen en onderrug losgelaten, buik in, borst vooruit, schouders iets naar achteren, rechtop zitten en de rug loslaten (want het paard zal NOOIT de rug loslaten als jij het niet doet, zal NOOIT los zijn in de heupen als jij het niet bent...)
hoe je handen zijn... (zijn ze licht en ontspannen, duimen naar het paard gericht, handen rechtop, ellebogen los, polsen los, schouders ontspannen, want als jij ergens in die armen en handen niet loslaat, zal het paard de onderkaak (en dus de rug, en dus de heupen) niet loslaten) hoe je houding is...

Want deze manier werkt, en werkt razend goed. En als het niet werkt... ligt het niet aan de methode, en niet aan het paard (want zelfs een 3-jarige voor de 6e keer onder het zadel kan het) maar aan de ruiter.

Het paard wordt min of meer nageeflijk geboren. Ieder paard begrijpt logische hulpen. Ieder paard begrijpt een ontspannen hand. Ieder paard zal loslaten als de ruiter loslaat, zal terugtrekken als de ruiter trekt... zal terugduwen als de ruiter duwt...
Dat het de ruiter soms niet uitkomt... is niet interessant. Maar het paard geeft WEL na. Ja

Het is de RUITER die moet leren dat je je zin niet krijgt met kneepjes, of spelen, of dwang, of geruk en gepluk en geschop. De RUITER moet leren nageven, moet leren loslaten, moet leren voelen, moet empathisch worden, en het eigen ego en willen loslaten. Eigenlijk is dat iets wat ieder mens moet leren... dat je met zeuren en drammen (en dat in mijn ogen hetzelfde als kneepjes geven) is je zin niet krijgt... Duivel

Het paard weet wel hoe je moet samenwerken, hoe je een team moet zijn... zo is hij geboren. Het is zijn natuur. Maar de meeste mensen met paarden zijn imo gewoon irritante dramkonten Boos! die niet hebben geleerd dat je nog beter iets helemaal niet kunt doen, dan dat je het op een oneerlijke manier doet... heeft iets met normen en waarden te maken... met eerlijk zijn naar je dier toe... met fatsoen...

Het is de ruiter die soms gewoon een knal voor de kont moet krijgen ipv het paard, en de ruiter zou moeten leren rijden zonder teugels, zonder zweep... gewoon op gevoel. Dan pas ben je bezig een ruiter te worden ipv een mens op een paard.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:13

Yamcha, wat vind jij dan van ophoudingen maken?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:25

Yamcha schreef:
Klopt.
En dan heb ik nog liever een paard níet aan de teugel, dan het op zo'n manier te moeten doen.
Want die "kneepjes" of "spelen" of hoe vriendelijk het altijd genoemd wordt, voelen voor het paard aan als rukken in de mond... en die zijn pijnlijk. Je laat niet los, maar je houdt vast.

Je dwingt het paard, en op het moment dat je begint te dwingen is de ontspanning en het plezier van het paard weg. En dan wil het helemaal niet meer, je snijdt jezelf dus in de vingers. Het paard is gestresst en vindt het niet meer leuk, krijgt steeds rukken in de mond Blauw oog

Het zijn truukjes, omdat je op een eerlijke manier het paard niet naar beneden krijgt...
En de eerlijke manier is: het paard van achter naar voor rijden, aan het been maken, lekker ontspannen zitten, en met de beweging meegaan, handen stil. That's it.

En als het op die manier niet lukt, vraag je dan af hoe je zit is... (heupen en onderrug losgelaten, buik in, borst vooruit, schouders iets naar achteren, rechtop zitten en de rug loslaten (want het paard zal NOOIT de rug loslaten als jij het niet doet, zal NOOIT los zijn in de heupen als jij het niet bent...)
hoe je handen zijn... (zijn ze licht en ontspannen, duimen naar het paard gericht, handen rechtop, ellebogen los, polsen los, schouders ontspannen, want als jij ergens in die armen en handen niet loslaat, zal het paard de onderkaak (en dus de rug, en dus de heupen) niet loslaten) hoe je houding is...

Want deze manier werkt, en werkt razend goed. En als het niet werkt... ligt het niet aan de methode, en niet aan het paard (want zelfs een 3-jarige voor de 6e keer onder het zadel kan het) maar aan de ruiter.

Het paard wordt min of meer nageeflijk geboren. Ieder paard begrijpt logische hulpen. Ieder paard begrijpt een ontspannen hand. Ieder paard zal loslaten als de ruiter loslaat, zal terugtrekken als de ruiter trekt... zal terugduwen als de ruiter duwt...
Dat het de ruiter soms niet uitkomt... is niet interessant. Maar het paard geeft WEL na. Ja

Het is de RUITER die moet leren dat je je zin niet krijgt met kneepjes, of spelen, of dwang, of geruk en gepluk en geschop. De RUITER moet leren nageven, moet leren loslaten, moet leren voelen, moet empathisch worden, en het eigen ego en willen loslaten. Eigenlijk is dat iets wat ieder mens moet leren... dat je met zeuren en drammen (en dat in mijn ogen hetzelfde als kneepjes geven) is je zin niet krijgt... Duivel

Het paard weet wel hoe je moet samenwerken, hoe je een team moet zijn... zo is hij geboren. Het is zijn natuur. Maar de meeste mensen met paarden zijn imo gewoon irritante dramkonten Boos! die niet hebben geleerd dat je nog beter iets helemaal niet kunt doen, dan dat je het op een oneerlijke manier doet... heeft iets met normen en waarden te maken... met eerlijk zijn naar je dier toe... met fatsoen...

Het is de ruiter die soms gewoon een knal voor de kont moet krijgen ipv het paard, en de ruiter zou moeten leren rijden zonder teugels, zonder zweep... gewoon op gevoel. Dan pas ben je bezig een ruiter te worden ipv een mens op een paard.

goh, zo had ik het nog niet eens bekeken Bloos ik snap nou dat ik mijn lieve daisy aan het mishandelen ben, iets wat ik nóoit zo heb bedoeld! ik had het zo van myn manege geleerd, logisch dat die gaat sluiten zeg.. maar dat is gewoon een slappe smoes. ik had zelf moeten nadenken en mijn allerliefste daisy rustig moeten behandelen. Zo heb je écht iets aan bokt.nl Bloos ik dacht, dit is gewoon een superleuke site waar je mensen kan helpen, en daar wilde ik aan meewerken. maar ik ben zelf degene die geholpen moet worden.. bedankt Yamcha, ik ga zéker zo rijden, rustig en ontspannen. met respect en liefde voor mijn pony (maar dát had ik al o:))

x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:42

@ Margoot: graag gedaan Knipoog
Ik geloof zonder meer dat je van je paard houdt, en dat je haar geen pijn wilt doen. Maneges leren imo vaak de "snelle" manier, en dat zijn dan de trucjes. Je krijgt er geen echte nageeflijkheid mee, maar een aangeleerde houding.
Het grote verschil is, en dat wordt op maneges niet geleerd (en dat vind ik heel erg) dat als het paard in een aangeleerde hoofd/halshouding loopt, dat het paard de rug niet loslaat, en niet ondertreedt. En eerlijk gezegd zie ik liever een paard wat van achter mooi ondertreedt, met een losse, welvende rug, en het hoofd voor de loodlijn, dan een knik in de hals en verder niets.

Het is dan jammer dat ze je niet in 1 keer de goede manier aanleren, en dat vind ik rot voor je. Want je krijgt mij nu over je heen, en ik besefte niet dat je niet beter wist Bloos

Heb je trouwens nog vragen dan is mijn pb-box open, hoor! Knipoog
3lsk3 schreef:
Yamcha, wat vind jij dan van ophoudingen maken?

Als het is om een paard aan de teugel te krijgen: slecht plan. Dat doe je met zit en benen en een stille hand. Nooit met een ophouding of kneepjes of iets dergelijks. Een paard wordt nageeflijk door jouw rijden; hij accepteert je hand en kiest ervoor om die te volgen omdat hij de hand vertrouwt, en weet dat die hem nooit pijn zal doen.
Een paard zal geen dwingende hand willen vertrouwen.

Maar het kan zijn dat een paard aan het sterrenkijken is, de rug hol trekt en onder je uit loopt: krijg je hem dan niet kalm door terug te zitten (benen lang maken en je bekken kantelen) dan kan het nuttig zijn even een ophouding te maken (maar HEEL kort en HEEL duidelijk; je mag absoluut nooit trekken).
Geef wel onmiddelijk na als de boodschap doorgekomen is, ontspan weer, en geef ruimte. Eventueel kun je even doorrijden met een lange teugel, dat het paard de hals kan strekken. Hoofd ter hoogte van de knieën is ideaal, maar wil hij dat nog niet, is het niet erg. Zoek de ontspanning op, zodat het duidelijk is, dat jouw ophouding een correctie was van het eerdere gedrag.
Zo weet hij ook, dat je het niet zult doen als hij braaf voor je aan het werk is Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:33

Margoot

ga bij je zelf een met twee vingers in je mond zitten en maak de bewegingen links rechts.
vind je dit dan zelf een prettig gevoel ik niet en een paard ook niet.
En als je dit blijft doen dan komt een paard echt een keer in verzet.
Al doe je het maar één keer het moment dat hij weer naar boven komt maak jij weer de zelfde beweging, het doet gewoon zeer in de mond van het paard.

Een ophouding of weerstand bieden op twee teugels gelijke druk met been ook weer beide benen is veel vriendelijker.
(eerst been dan weerstand of ophouding altijd eerst van achteruit werken)

En vaak wat al gezegd is leer je het op de manege verkeerd en dat is indd erg jammer want zo worden veel paarden verpest als men eindelijk zijn of haar eerste paardje gaat kopen.

Maar er zijn ook ruiters die niet willen leren en die blijven het altijd doen en dat is nog erger.
En het paard is altijd de dupe Huilen .

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:38

Margoot schreef:
Yamcha schreef:
Klopt.

goh, zo had ik het nog niet eens bekeken Bloos ik snap nou dat ik mijn lieve daisy aan het mishandelen ben, iets wat ik nóoit zo heb bedoeld! ik had het zo van myn manege geleerd, logisch dat die gaat sluiten zeg.. maar dat is gewoon een slappe smoes. ik had zelf moeten nadenken en mijn allerliefste daisy rustig moeten behandelen. Zo heb je écht iets aan bokt.nl Bloos ik dacht, dit is gewoon een superleuke site waar je mensen kan helpen, en daar wilde ik aan meewerken. maar ik ben zelf degene die geholpen moet worden.. bedankt Yamcha, ik ga zéker zo rijden, rustig en ontspannen. met respect en liefde voor mijn pony (maar dát had ik al o:))

x

ROFL ROFL

Sorry hoor, maar als ik die post zo lees dan krijg ik een beetje het gevoel dat er hier mensen voor de gek worden gehouden Haha!
Mocht het niet zo zijn dan mijn oprechte excuses Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:40

Je excuses graag dan Haha!

Dat was niet het geval Clown

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:36

haha Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:29

Yamcha schreef:
Je excuses graag dan Haha!

Dat was niet het geval Clown

Bloos Haha!

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:33

Het verschilt per paard hoe het gevoel is.
Het ene paard is makkelijker dan de ander!
Vaak is het probleem (bij ons op stal iig.) dat het paard te gespannen is.
Mijn pony had heir in het begin ook last van!
Zorg dat je met een ontspannen teugeltje rijd niet te sterk in je handen maar gewoon ontspannen.
Ik had hierzelf persoonlijk veel moeite mee. Nu nog steeds maar het gaat als stukken beter en merk ik zelf ook als ik ontspannen ben mijn pony fijner en makkelijker loopt!
In het begin is het ook niet zo'n groot probleem als ze niet naar beneden loopt als hij/zij maar ontspant.
Een vriendin heeft een paard dat erg stijve nek had/heeft.
Heb dat paard in de vakantie 2 weken gereden met een ontspannen teugeltje het paard ging super lopen beetje nagevelijk heb de eigenaresse (mijn vriendin) verteld hoe ik het deed, nu rijd zij hetzelfde en ze zijn in die 2 weken erna super goed vooruit zijn gegaan!
Paard loopt al bijna helemaal nagevelijk!
maar in het begin is het dus geen probleem dat ze niet helemaal naar beneden loopt word hier dan ook niet boos op!
Het komt vanzelf.
het ene gaat sneller ontspannen/nagevelijker rijden dan het andere paard.
Doe dit dus voorzichtig je hebt erg veel gedult nodig!
Maar, dit gaat maar over de paarden bij ons op stal het kan zijn dat ik het fout heb!
Ik moest het altijd zo doen van mijn trainer ging bij mij super en dat andere paard dus ook!

Succes!

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:09

Mijn verzorgpaard loopt heel erg met haar hoofd omhoog, en aan de teugel lopen is heel moeilijk met haar.. Tip?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:48

Heb je les?

Van achter naar voren rijden en niets aan de voorkant doen, die ontspanning komt vanzelf wel als ze zakt. je kan vragen tegelijk met de hulp van je benen. Veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen en diverse voltes rijden.

Even wat anders, het zou medisch kunnen zijn.
Tanden nagekeken, ligt het zadel goed, misschien heeft ze last van haar rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:58

Hey, ik heb een vraagje.. Kan je zo een paard nagevelijk rijden?:
-Eerst goed voorwaarts/los gereden hebben..
-Teugels oppakken, en nog wat figuren rijden
-Halt houden, Been aan drukken, en een beetje spelen in de mond..
-Dan in de stap proberen hem nagevelijk te houden..
- Dan draven.. En proberen hem daar onder te houden..
- Af en toe eventjes hals laten strekken..
- En dan in draf been geven, en een beetje spelen..
En ga zo maar door..
Is dit een ''goede'' Manier?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:02

Als je het spelen weg laat is het de goede manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:11

Oke, want mij is het spelen geleert..
Maargoed, een manege paard komt er niet zo snel aan.. Maar dat is eigenlijk best logies Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:52

Je moet het paard ook niet in "halt" aan de teugel proberen te krijgen, want dat heeft geen nut

Bovendien ben je dan bezig om een paard in de krul te trekken.

Dus het spelen en het "aan de teugel in halt" achterwege laten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:34

Yamcha: Pff kheb net je hele stuk gelezen, erg veel aan gehad, bedankt!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:31

Yamcha schreef:
Je moet het paard ook niet in "halt" aan de teugel proberen te krijgen, want dat heeft geen nut

Bovendien ben je dan bezig om een paard in de krul te trekken.

Dus het spelen en het "aan de teugel in halt" achterwege laten Tong uitsteken

daar heb je gelijk in, maar inbuigen (oprekken zegmaar) van de hals dus helemaal links en helemaal rechts kijken kan wel weer een positief effect hebben mits je ook meedraait met je lijf vraagt en niet dwingt en het paard zijn hoofd niet kantelt. Vaak willen ze daarna ook wel hals strekken en kun je lekker laag wegstappen.