Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Welkom terug Nombrado. Filmpje van Anky is dat filmpje waar het 'waar is het gebleven topic' zo'n beetje mee afgesloten ismorocco schreef:Zo zie je maar weer dat een ieder het anders ziet!
Ik vind dit niet echt een kwestie van iets anders zien, maar gewoon niet weten hoe een oefening in elkaar steekt en toch het hardst blijven roepen hoe het moet. Best kwalijk. (ik heb het niet tegen jou maar meer in het algemeen, zoals zo vaak in de paardenwereld voor komt).
Eigenlijk geeft het aan dat het belang van de lengtebuiging niet erkend wordt en dat de logica ervan niet begrepen wordt. Het is toch echt de basis voor de zijgangen!
Er is geen optisch bedrog.. de paarden uit de betreffende filmpjes scharen ook daadwerkelijk door gebrek aan lengtebuiging.
Ik weet niet hoe vaak ik nog moet schrijven dat het juist alleen door goede buiging mogelijk is dat de achterhand niet naar buiten zwaait. Hoe minder buiging hoe meer de achterhand naar buiten gaat (en de tonen van de achterhoeven dus naar binnen draaien en de benen gaan scharen) als de schouders naar binnen komen.. Misschien dat onderstaand plaatje iets verduidelijkt:
[ Afbeelding ]
Dus ondanks dat de schouders naar binnen geplaatst worden blijft het bekken recht en achterbenen blijven dus ook rechtuit lopen (zeker niet scharen!!) En dat vergt dus behoorlijke buiging in het lijf. Alleen dan kan het binnenachterbeen naar voren onder de massa komen.
Peppertree schreef:Scharen en overkruisen zijn in mijn ogen toch eigenlijk dezelfde dingen, Ansie? Wat is dan het optisch bedrog?
Ik zou graag een filmpje zien van een paard in draf (die van Simpelman is in stap-minder paslengte-minder scharen/overkruisen is dus logisch) die een correcte schouderbinnenwaarts rijdt zonder de achterbenen te scharen of te overkruisen.
Als dat de correcte manier is volgens de AR zou die toch te vinden moeten zijn?
hwn schreef:@Ansie, nu even terugkomen op die schouderbinnenwaarts: ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)
Ansie schreef:Wat jij hier beschrijft zie je ook heel veel in de praktijk.
Ik heb altijd wat moeite als er over 'scharen' gesproken wordt. In een schouderbinnenwaarts kruisen de voorbenen over, de achterbenen niet..
Ansie schreef:Peppertree schreef:Scharen en overkruisen zijn in mijn ogen toch eigenlijk dezelfde dingen, Ansie? Wat is dan het optisch bedrog?
Ik zou graag een filmpje zien van een paard in draf (die van Simpelman is in stap-minder paslengte-minder scharen/overkruisen is dus logisch) die een correcte schouderbinnenwaarts rijdt zonder de achterbenen te scharen of te overkruisen.
Als dat de correcte manier is volgens de AR zou die toch te vinden moeten zijn?
Het heeft in dit geval eigenlijk niets met AR te maken, maar met hoe een oefening gereden moet worden. Het binnenachterbeen moet naar voor onder de massa geplaatst worden, en niet zijwaarts geschoven worden.
Hier een willekeurig voorbeeld, je ziet dat de volte als voorbereiding op de sbw wordt gedaan zodat het paard al vanuit de buiging de sbw in gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-LOhqm3dcYM
Peppertree schreef:http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmui ... 1A7A895E33
Ik vind de sbw in dit filmpje erg mooi. Vanaf 0:58 een paar seconden.
Ansie schreef:Peppertree schreef:http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmui ... 1A7A895E33
Ik vind de sbw in dit filmpje erg mooi. Vanaf 0:58 een paar seconden.
Zeker een mooi voorbeeld. Hier kan Babootje misschien ook zien wat ik bedoel met de voorbenen. Vanuit deze hoek te zien. Ik ben het eens dat ik het overkruisen wat te enthousiast vermeld heb. Maar hier zie je wat ik bedoel en hoe dat zich verhoudt tot de achterbenen. Doordat de voorhand naar binnen gesteld is, en de hoeven dus ook, en de beweging wel rechtuit gaat krijg je een optische kruising, maar geen letterlijke X over elkaar. De achterbenen doen dat niet in deze positie want die gaan vanuit de hoeftonen wel rechtuit over de hoefslag.
listiglistje schreef:Peppertree schreef:morocco: dat het binnenbeen op de singel moet blijven klopt. Ik kan niet goed zien of Emmelie haar onderbeen naar achteren legt. Dan zou je het filmpje vanaf de zijkant moeten zien.
Idd lastig te zien....
Hier de uitleg van Anky over de hulpen tijdens verschillende oefeningen (ook SB)
[ Video ]
Babootje schreef:@Ansie, van jou verwacht ik eigenlijk een AR voorbeeld filmpje met een correcte SB. Gewoon ter vergelijking. Want daar ging het toch om AR vs KD?
thembi schreef:Zeker een goed voorbeeld en je ziet duidelijk dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen wordt geplaats dus de hoeven staan schuin en niet rechtuit ook al loopt het spoor rechtuit, geen idee wat je met hoeftonen bedoelt, als jij kan muggenziften Ansie dan kan ik het ook. Ik vind die van Edward wel met veel meer expressie gereden