Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:22

Scharen en overkruisen zijn in mijn ogen toch eigenlijk dezelfde dingen, Ansie? Wat is dan het optisch bedrog?

Ik zou graag een filmpje zien van een paard in draf (die van Simpelman is in stap-minder paslengte-minder scharen/overkruisen is dus logisch) die een correcte schouderbinnenwaarts rijdt zonder de achterbenen te scharen of te overkruisen.

Als dat de correcte manier is volgens de AR zou die toch te vinden moeten zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:27

Ansie schreef:
Welkom terug Nombrado. Filmpje van Anky is dat filmpje waar het 'waar is het gebleven topic' zo'n beetje mee afgesloten is ;)

morocco schreef:
Zo zie je maar weer dat een ieder het anders ziet!

Ik vind dit niet echt een kwestie van iets anders zien, maar gewoon niet weten hoe een oefening in elkaar steekt en toch het hardst blijven roepen hoe het moet. Best kwalijk. (ik heb het niet tegen jou maar meer in het algemeen, zoals zo vaak in de paardenwereld voor komt).

Eigenlijk geeft het aan dat het belang van de lengtebuiging niet erkend wordt en dat de logica ervan niet begrepen wordt. Het is toch echt de basis voor de zijgangen!

Er is geen optisch bedrog.. de paarden uit de betreffende filmpjes scharen ook daadwerkelijk door gebrek aan lengtebuiging.
Ik weet niet hoe vaak ik nog moet schrijven dat het juist alleen door goede buiging mogelijk is dat de achterhand niet naar buiten zwaait. Hoe minder buiging hoe meer de achterhand naar buiten gaat (en de tonen van de achterhoeven dus naar binnen draaien en de benen gaan scharen) als de schouders naar binnen komen.. Misschien dat onderstaand plaatje iets verduidelijkt:

[ Afbeelding ]

Dus ondanks dat de schouders naar binnen geplaatst worden blijft het bekken recht en achterbenen blijven dus ook rechtuit lopen (zeker niet scharen!!) En dat vergt dus behoorlijke buiging in het lijf. Alleen dan kan het binnenachterbeen naar voren onder de massa komen.

tekeningetje kan ik me helemaal in vinden.

Wat ik me nog goed herinner is een oefening van Rafael Soto, die ik nog steeds gebruik, schouder binnen en dan inzetten in kleine volte
Daarin kan je voelen, dat het enige wat er veranderd bij het inzetten van de volte tijdens schouder binnen dat het buitenachterbeen de wending moet inzetten en daarin de buiging gelijk houd in het lijf.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:40

@Nombrado, zou je eens willen vertellen hoe je de sbw inzet? Wat je doet met je lichaam?
Want ik denk dat dat het is wat je bedoelt met het filmpje van simpelman? Teveel voor prutsen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:42

Peppertree schreef:
Scharen en overkruisen zijn in mijn ogen toch eigenlijk dezelfde dingen, Ansie? Wat is dan het optisch bedrog?

Ik zou graag een filmpje zien van een paard in draf (die van Simpelman is in stap-minder paslengte-minder scharen/overkruisen is dus logisch) die een correcte schouderbinnenwaarts rijdt zonder de achterbenen te scharen of te overkruisen.

Het heeft in dit geval eigenlijk niets met AR te maken, maar met hoe een oefening gereden moet worden. Het binnenachterbeen moet naar voor onder de massa geplaatst worden, en niet zijwaarts geschoven worden.
Hier een willekeurig voorbeeld, je ziet dat de volte als voorbereiding op de sbw wordt gedaan zodat het paard al vanuit de buiging de sbw in gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-LOhqm3dcYM

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:54

Klopt, dat zat ik later ook te bedenken. Die vraag had ook wel zonder de AR toevoeging gekund. Sorry daarvoor.

Schouderbinnenwaarts inzetten vanuit de buiging is logisch. Al zie ik in het filmpje dat je post geen enorm verschil in de plaatsing van de achterbenen in vergelijking met bijvoorbeeld het filmpje van Asther/Edward.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:56

hwn schreef:
@Ansie, nu even terugkomen op die schouderbinnenwaarts: ik hoor hier bijv. van Jasmijn dat een correcte sbw scharend en over 3 sporen gaat. Maar als het paard schaart, gaat ie dan niet op 4 sporen en verliest hierbij zijn lengtebuiging? Of zie ik het verkeerd? (baseer me nu op een beeld in mijn hoofd, niet gecheckt irl of met beeldmateriaal)

Ansie schreef:
Wat jij hier beschrijft zie je ook heel veel in de praktijk.
Ik heb altijd wat moeite als er over 'scharen' gesproken wordt. In een schouderbinnenwaarts kruisen de voorbenen over, de achterbenen niet..

Dus je bent het nu wel met me eens dat als de achterbenen niet scharen de voorbenen dat ook niet doen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:01

Simpelman schreef:

ik kijk 3x naar het filmpje, maar elke keer zegt ze toch hetzelfde: remember, the legs are not for steering, the hands are for steering. En uhm dat lijkt me toch niet helemaal correct. Ik zet mijn schouderbinnen toch echt in met mijn lichaamshulpen en niet met mijn teugelhulpen.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:07

@Caira, net zoals ik nombrado heb gevraagd, maar wat doe je dan met je lichaamshulpen?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:14

Ansie schreef:
Peppertree schreef:

Het heeft in dit geval eigenlijk niets met AR te maken, maar met hoe een oefening gereden moet worden. Het binnenachterbeen moet naar voor onder de massa geplaatst worden, en niet zijwaarts geschoven worden.
Hier een willekeurig voorbeeld, je ziet dat de volte als voorbereiding op de sbw wordt gedaan zodat het paard al vanuit de buiging de sbw in gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-LOhqm3dcYM

Ik zie hier niet meer lengtebuiging als bij de andere filmpjes

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:20

@Ansie, van jou verwacht ik eigenlijk een AR voorbeeld filmpje met een correcte SB. Gewoon ter vergelijking. Want daar ging het toch om AR vs KD?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:20

http://www.youtube.com/watch?v=D5KBRmui ... 1A7A895E33

Ik vind de sbw in dit filmpje erg mooi. Vanaf 0:58 een paar seconden.

Een schouderbinnenwaarts komt bij mij niet van één hulp af. Mijn zit, hand en been doen dat samen. Ik snap die kruistocht tegen teugelhulpen ook niet zo. Dus ik ben ook wel benieuwd naar hoe je een paard schouderbinnenwaarts laat doen (dus ook aanleert) door puur iets met je zit te doen. Vooral schouderbinnenwaarts is naar mijn idee toch wel een redelijk complexe/gevorderde oefening waarvoor je de basisvoorwaarden al wel voor elkaar moet hebben.

Het klinkt heel mooi hoor, op je zit rijden. Maar in eerste instantie is zit voor een paard niets anders dan een kilo of 60-70 die 'iets' op zijn rug doet. Lijkt mij. Wanneer je dan telkens dat 'iets' met je zit combineert met been en teugel kun je uiteindelijk waarschijnlijk alleen dat 'iets' met je zit doen en de rest weglaten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:23

Binnenbeen op zijn plaats, daar draait het paard omheen, buitenzitbeenknobbel iets naar voren, binnenzitbeenknobbel iets naar achteren, je eigen gewicht iets naar achteren zodat het gewicht uit de schouders komt. Buitenteugel ter begrenzing waarmee je zegt opzij ipv vooruit,buitenbeen iets naar achteren tegen het uitzwaaien.
zeg ik nu even snel uit mijn hoofd, misschien heeft iemand daar verbeteringen op

teugelhulpen zijn wel degelijk even belangrijk als de beenhulpen, maar het moet idd een samenwerking zijn, en niet enkel iets van de teugelhulpen zoals het filmpje suggereerde

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:30

Peppertree schreef:

Zeker een mooi voorbeeld. Hier kan Babootje misschien ook zien wat ik bedoel met de voorbenen. Vanuit deze hoek te zien. Ik ben het eens dat ik het overkruisen wat te enthousiast vermeld heb. Maar hier zie je wat ik bedoel en hoe dat zich verhoudt tot de achterbenen. Doordat de voorhand naar binnen gesteld is, en de hoeven dus ook, en de beweging wel rechtuit gaat krijg je een optische kruising, maar geen letterlijke X over elkaar. De achterbenen doen dat niet in deze positie want die gaan vanuit de hoeftonen wel rechtuit over de hoefslag.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:32

Ok, bedankt Caira daar kan ik wel wat mee! Maar naar welke richting kijk je zelf?
Naar waar je heen gaat of kijk je de diagonaal in net zoals je paard, zodat je schouders gelijk aan de schouders van je paard zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:36

kijk het filmpje van peppertree morocco, daar zie het echt top uitgebeeld! VWB de schouder van jezelf, daar ben ik nog mee aan het stoeien, ik heb verschillende instructeurs en iedereen zegt wat anders. voor nu hou ik mijn schouders gelijk aan die van het paard.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:54

Ansie schreef:
Peppertree schreef:

Zeker een mooi voorbeeld. Hier kan Babootje misschien ook zien wat ik bedoel met de voorbenen. Vanuit deze hoek te zien. Ik ben het eens dat ik het overkruisen wat te enthousiast vermeld heb. Maar hier zie je wat ik bedoel en hoe dat zich verhoudt tot de achterbenen. Doordat de voorhand naar binnen gesteld is, en de hoeven dus ook, en de beweging wel rechtuit gaat krijg je een optische kruising, maar geen letterlijke X over elkaar. De achterbenen doen dat niet in deze positie want die gaan vanuit de hoeftonen wel rechtuit over de hoefslag.

Zeker een goed voorbeeld en je ziet duidelijk dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen wordt geplaats dus de hoeven staan schuin en niet rechtuit ook al loopt het spoor rechtuit, geen idee wat je met hoeftonen bedoelt, als jij kan muggenziften Ansie dan kan ik het ook :D. Ik vind die van Edward wel met veel meer expressie gereden

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:01

Prima :D maar scharen (het zijwaarts onder steken van het binnenachterbeen) is sowieso niet de bedoeling, daar zijn we het over eens geloof ik.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:03

Ja, zo doe ik het ook! Maar inderdaad wordt het wel eens anders uitgelegd.
Zo wordt er ook verschillend gereageerd over juist de binnenheup naar voren ipv buitenheup? Dit omdat de binnenheup van het paard ook naar voren komt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:17

listiglistje schreef:
Peppertree schreef:
morocco: dat het binnenbeen op de singel moet blijven klopt. Ik kan niet goed zien of Emmelie haar onderbeen naar achteren legt. Dan zou je het filmpje vanaf de zijkant moeten zien.

Idd lastig te zien....

Hier de uitleg van Anky over de hulpen tijdens verschillende oefeningen (ook SB)

[ Video ]

Elke keer als het paard in draf aangaat, doet het zijn hoofd en hals omhoog. Dat is zijn natuurlijke manier om in balans te kunnen gaan door het surplus aan gewicht op de voorhand naar de achterhand te verplaatsen waardoor de achterhand daalt. Hij wordt hierin echter elke keer geblokkeerd en blijft alleen met meer voorbeengezwaai op de voorhand lopen.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:24

Ansie schreef:
Prima :D maar scharen (het zijwaarts onder steken van het binnenachterbeen) is sowieso niet de bedoeling, daar zijn we het over eens geloof ik.

yep :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:31

Babootje schreef:
@Ansie, van jou verwacht ik eigenlijk een AR voorbeeld filmpje met een correcte SB. Gewoon ter vergelijking. Want daar ging het toch om AR vs KD?

Iemand anders mag ook :D

Nu we het allemaal eens zijn over een juist uitgevoerde SB, en we KD al een aantal filmpjes voorbij hebben zien komen, zou ik van de AR-ers nu eens een filmpje willen zien van een volgens hen goed uitgevoerde SB of zoals zoals het zo mooi in het Engels heet "shoulder in".

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:36

Ja Arie daar wordt je toch maar mooi Europees en Nederlands kampioen Young Riders mee :7

Misschien zie je het zelf verkeerd? Wel eens over nagedacht?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:47

Ik denk dat deze discussie heel erg leuk en goed gaat zolang we arie en nombrado negeren (zolang ze onzin verkondigen dan in ieder geval). Tenminste, dat is de uitkomst van mijn kortlopende (paar pagina's) niet wetenschappelijke en enigszins slecht onderbouwde onderzoek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:48

thembi schreef:
Zeker een goed voorbeeld en je ziet duidelijk dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen wordt geplaats dus de hoeven staan schuin en niet rechtuit ook al loopt het spoor rechtuit, geen idee wat je met hoeftonen bedoelt, als jij kan muggenziften Ansie dan kan ik het ook :D. Ik vind die van Edward wel met veel meer expressie gereden

Binnenachterbeen voor het buitenachterbeen??? Ik zie de achterbenen toch ieder in hun eigen spoor naast elkaar. Buitenvoorbeen voor het binnenachterbeen zul je waarschijnlijk bedoelen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:48

:j
Peppertree schreef:
Ik denk dat deze discussie heel erg leuk en goed gaat zolang we arie en nombrado negeren (zolang ze onzin verkondigen dan in ieder geval). Tenminste, dat is de uitkomst van mijn kortlopende (paar pagina's) niet wetenschappelijke en enigszins slecht onderbouwde onderzoek.