Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:54

Gefeliciteerd Eefske.
Vanavond als het goed is weer beeldmateriaal vanaf deze kant. Weer een zadel om te testen ;)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:43

:o

Terug naar meeleesmodus.

Oh, voordat ik dat doe, zachte billen??
Of je spant je derriere aan en zit zo in het zadel (das hard)
Of niet, en dan steunen die botten op het zadel (ook hard)
:?

En weer terug naar meeleesmodus.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:32

ik kom hier ook weer eens binnenvallen, ben in het vorige topic (deel 1 zelfs volgens mij) wel actief geweest maar daarna ivm blessure paard en slechte gezondheid/conditie van mij ook niet meer actief geweest in volgende topics.

Na de winter/vrieskou periode zijn ik en paardlief weer gaan opbouwen en zijn daar nog altijd mee bezig, we willen beiden heel graag maar doen het nog lekker rustig aan om vooral de rust en ontspanning erin te houden, paard haar conditie in de zin van uithoudingsvermogen is al (lang) weer terug, mijne nog niet lol, spiertjes mogen er nog wel wat meer op.
Momenteel is de bak erg zwaar dus rijden we vooral buiten en vooral stapritten omdat ik met iemand anders naar buitengaat die het (momenteel) even liever bij stappen houdt omdat ze wat angstig is.

Vooral met stappen kunnen we ons beiden goed concentreren op ontspanning en dragen omdat ik dan even iets meer de tijd heb, ik ben vaak gewoon niet 'vlug' genoeg, en moet het dan weer 'oppakken' waardoor er weer wat onrust is.

Momenteel ben ik vooral bezig met voelen wat er gebeurt onder me, een paar dagen geleden heb ik mijn beugels 1 gaatje langer gezet en sindsdien heb ik regelmatig 1 slapende teen (de middelste) aan mijn rechterbeen, toen ik daar wat meer over nadacht herinnerde ik me dat ik dat in het verleden ook iedere keer had als ik op deze lengte reed, toen ik een gaatje korter ging zitten was dat over.
Waar ik tegenaan loop is ook dat het lijkt alsof ik minder bewegingsvrijheid aan mijn rechterkant heup/been heb, ik draai mijn rechterbovenbeen minder makkelijk in dan mijn linkerkant.
Van paardlief is de rechterkant haar mindere kant dus we versterken elkaar daar ook nog eens in, vroeg me af of jullie tips hebben?

Wat extra info, ik heb een beenlengteverschil van meer als een cm, ik dacht altijd dat dat rechts was, maar stond net voor de spiegel en aan mijn rugkant kun je zien/voelen (ben vrij licht dus ook te zien :D ) dat mijn linkerbekken kant een stukje hoger staat als mijn rechter, vermoed dus dat mijn linkerbeen mijn langere been is :')
In mijn pubertijd werd het beenlengte verschil al opgemerkt (schoolarts) en heb ik een tijdje met zooltjes gelopen om het te compenseren maar daar was ik na een jaar of 2 klaar mee omdat de zooltjes vaak niet in de schoenen pasten die ik wilde hebben ;)
Tijdens het lopen/staan zie je er niets van (voel het ook niet aangezien ik niet anders weet) en lijk ik ook recht te staan maar de therapeut(en) toen zeiden dat dat kwam omdat ik het compenseerde met mijn heup/rug.
Daarnaast ben ik hypermobiel, dus ben zeer lenig en heb enigzins de neiging om te hangen in mijn gewrichten, heb niet echt het idee dat dit hierin meespeelt maar noem het toch maar, heb meer het idee dat rijden juist goed is voor mijn hypermobiliteit iig met mijn enkels ^^

Wat merk ik met rijden, wat minder bewegelijkheid met indraaien van heup, mijn rechterbeen heeft de neiging een tikje meer naar voren te liggen langs het zadel (als ik er niet op let), een slapende teen :D , dus ik zal iets 'afknellen', stom genoeg is het maar 1 teen, niet mijn hele voet oid, minder 'kracht' in mijn rechterbeen, weet niet of het echt kracht is of gewoon omdat ik minder duidelijk ben voor het paard, maar zegmaar wijken voor het rechterbeen, buiging om mijn rechterbeen is echt lastiger dan linksom, maar wat ik al eerder zei, dit is ook peerdliefs 'slechtere' kant dus zal een combi zijn misschien, echter wil haar natuurlijk zoveel mogelijk helpen.

Hoop dat jullie mee willen denken en met wat tips komen waarmee ik aan de slag kan zodat ik bewuster kan rijden, ik zal eerdaags ook wat meer proberen op te letten of ik bijv aan de rechterkant meer inknik dan links, vermoed dit nl wel maar kan het nog niet met zekerheid zeggen, iig hangt links veel netter langs mijn zadel dan rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:56

Welkom terug Annemiek!

Geen tips, wel heel erg leuk dat je er weer bent!

Ik heb vanmorgen les gehad en we zijn on galop geweest aan de longe :):)

En ik heb echt iets: oké was dat nou alles? :') 't viel reuze mee, en Vegs is gewoon geboren om te galopperen (wat eigenlijk ook wel logisch is) draven is eigenlijk moeilijker voor haar, en haar draf zit ook minder fijn.

En toch ben ik nog wel meer gespannen in de galop, maar dat komt wel :j volgende week gaan we gewoon weer verder :):)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:36

Wat een overwinning op jezelf, Yamcha! Top! +:)+ En inderdaad, heerlijk he! Volgende week ga je er nog meer van genieten! :j :j

Gefeliciteerd met de eerste van dit jaar, Eefske! Ben benieuwd naar de foto's!

Kinke weer een nieuwe dame op het oog! Klinkt als een hele goede kandidaat!

KT is dierenbeul. :(:)

Annemiek, heb je ook al cesar/oefentherapie gedaan? Dat heeft mij heel erg geholpen met een vergelijkbaar probleem. Een van de oefeningen die ik moest doen was op je rug gaan liggen met je voeten plat tegen elkaar aan, dus met je kniën helemaal naar buiten en zo een tijdje blijven liggen. En dat elke dag.

Ik heb even een rij-dip. Het ging de laatste weken heel fijn, maar Witje is weer aan het staken geslagen en ik heb het gevoel dat ik niet verder kom om het op te lossen. :\ Op de linkerhand is er niets aan de hand en zijn we fijn aan het werk, hoewel ze soms een uitbreekpoging doet bij het aandraven of aangalopperen. Op de rechterhand doet ze op een van de lange zijdes niets anders dan uitbreken. In stap gaat het eigenlijk meestal goed, maar in draf niets anders dan problemen. De ingang van de bak zit bij A, als ik daar op de rechterhand voorbij draaf klapt ze bij K de hoefslag af door haar hoofd naar links te doen en over de binnenschouder om te draaien. Ze pakt daarbij het bit vast. Doet ze het niet bij K, dan probeert ze het iets verderop. Op de andere lange zijde doet ze het niet. Ik heb vanalles geprobeert, maar ben er nog niet achter wat het beste werkt. Volte naar rechts draaien is het makkelijkst, terugsturen naar de hoefslag is iets harder knokken, maar lukt ook. Terug op de hoefslag verminder ik de druk om haar te belonen. Ik heb tig voltes gedraaid vanmiddag. Klapt ze in draf de hoefslag af dan moet ze van mij blijven draven. Ik bepaal het tempo en de richting, maar die richting is dus momenteel wat ingewikkeld.

Ik probeer heel zwart/wit te rijden. Been is vooruit, links is links, rechts is rechts, buikspieren aanspannen is vertragen. Dat laatste doet ze trouwens heel keurig. Ik rij haar in stap nageeflijk, maar in draf was ik vooral bezig met voorwaarts rijden en op dit moment niet met nageven, dat komt wel weer als ze beter aan het been is. Inmiddels ben ik het zo beu dat ik er over denk om er de volgende keer een slof aan te hangen, zodat ik iets meer te vertellen heb. Ik heb nu in draf op de rechterhand veel meer druk op mijn teugels dan ik zou willen, meer ook dan ik eerst nodig had. Zo wil ik helemaal niet rijden en ik vind het ook stom dat ze niet doorheeft dat het fijner is om gewoon lekker rechtdoor te draven. Ik kan allerlei figuren rijden in stap en draf, maar net op dat ene hoekje, het eerste deel van die lange zijde, kan ik niets met haar beginnen. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:41

@Imre: Wat bij mijn oude verzorgpaard wel hielp bij zulke kuren was het niet opzoeken. Dus lekker rijden in de rest van de bak en de lastige hoek gewoon niet ingaan. Dat deed ik dan 2 of 3 keer, en de 4e keer was ze alweer vergeten dat die hoek lastig was, en reden we er zo weer doorheen.

Misschien niet oplossing zonder het boekje, maar zo kon ik wel zonder trekwerk dat paard aan het werk zetten. Op een andere manier kwam ik er bij haar ook écht niet doorheen, en dan is niet proberen slimmer dan het opzoeken en het niet naar je zin kunnen afsluiten.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:03

Welkom terug annemiek, al ken ik je niet :D

Sab je paard kijkt al enthousiast uit naar de volgende les of niet :D

Yamcha wat goed! Galoppeerde je hiervoor niet? Die ontspannenheid komt vanzelf :) Mooie overwinning *\o/*

Ik wil ook weer rijden maar ik heb pas 8 april weer les. Hoop ik, geen idee of mijn instructrice door had dat het pasen was hihi
Misschien gaat mijn collega mee foto's maken. Ik hoop het, ik wil zonder longe rijden. Jonge wat voelde ik mij knullig toen er na mij een 8 jarig meisje opstapte en alle oefeningen mee deed, braaf paard, en ik schijt peentjes :7

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:22

zeg kenners...: maandag les gehad (1e keer weer in de buitenbak), volle uur les met veel basic dingen erin, en galopje als toetje en "meestal" heb ik dan toch spierpijn woensdag en donderdag (nee is niet zielluuggg)
Maar ik voel geen spierpijn vandaag, is dat nou goed teken ? 8-) want voor m'n eigen gevoel heb ik regelmatig slecht gezeten (kreeg immers de opmerking of ik aan het oefenen was voor springen...)
Was wel heel losjes bezig, minder geforceerd zeg maar.
Paard sprong paar keer aan naar galop b.v. en kon er wel om lachen want gaf em achteraf ook onbewust die hulpen.
Das nadeel van manege paarden, de hulpjes zitten bij de een vlak bij elkaar en bij de ander ver uit elkaar.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:54

SabM: wat doe je met je paard dat ze zo boos naar je kijkt? :P
Gefeliciteerd Eefske! Heb je dan zelf meerdere paarden?
Spannend Yamcha, en nu doorzetten en vaker gaan doen. Ik vind zelf de draf moeilijker dan de galop, zit dan naar mijn idee ook stabieler.
Hallo Annemiek. Durf/kan/ga je geen advies geven.
Zelfde voor Peetstap, weet dat ik spierpijn krijg als ik een nieuwe houding aan moet nemen of als ik te gespannen heb gereden.
Sirius, je hebt er bewust voor gekozen om het opnieuw rijden op deze manier aan te pakken, er zullen altijd mensen zijn die het beter/makkelijker/ slechter of moeilijker doen dan jij!
Vandaag met mijn meneer bezig geweest met linkerschouder los (die van mijzelf). Heb even gebeld met vriendin die fysio is en zij heeft mij een oefening gegeven die ik zittend kan doen zodat ik mijn buikspieren en onderrug meer train. Heb ik zo nog een sixpack ook! :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:59

SabM en maaikiemike, zijn niet m'n eigen merries hoor. Want die heb ik niet ;)
Maar is bij de mensen waar ik rij :j Ik kom daar alleen al vanaf m'n 6e dus het is wel m'n tweede thuis geworden. Dus als ik het over 'bij ons' heb dan is het daar dus :p

Annemiek, leuk je weer voorbij te zien komen. Ik had je onthouden vanwege je beenlengte verschil die ik ook heb ;)

Yamcha, wat goed van je galopje. Das toch veeeeel fijner dan draf :p

Peetstap, ik kan ook geen touw meer vast knopen aan m'n spierpijn. :Y) Soms ben ik mega-ontspannen geweest, barst ik van de spierpijn en ging het naar mijn idee helemaal niet lekker relaxed dan kom ik zonder spierpijn uit bed. :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:03

hoi, eerst eefske gefeliciteerd met 'jullie veulen'
wat eefske zegt over spierpijn klopt, het kan 2 kanten uit met je spierpijn, of je hebt niet goed gezeten of je hebt de juiste spieren gebruikt. ik kan er nooit zo over oordelen omdat ik t niet gezien heb..
ik ga vanavond ns zitten als ik tijd over heb voor t verhaal van annemiek, eerst even iemand helpen en dn nog even grote vos rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:12

Daank dank :D ik ga zeker doorzetten, en Vegs galoppeert fijn, en ja het zit zeker lekkerder, en mss wel makkelijker ook, maar voor nu niet.

Van de spierpijn kan ik niks zeggen, ik heb het nooit. Sorry.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:30

Ik heb niet snel spierpijn, maar nu na mijn geworstel met Witje wel. := In mijn benen.

Blijheid, dat doe ik inderdaad ook. Op de rechterhand pak ik vooral veel oefeningen in de andere helft van de bak en op de andere lange zijde. Lekker veel figuren en tempowisselingen. Ik kan rustig bij A een kleine volte rijden, geen enkel probleem, maar een paar meter verder de hoek door rijden is niet altijd even makkelijk. Ze doet het soms ook buiten, ook altijd naar rechts. Ik zal de osteopaat eens bellen voor een afspraak, kan haar beter even laten nakijken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:21

Eefske schreef:
Waar ik gisteren nog meldde dat het eerste veulen het nog te veel naar haar zin had in mama,
kan ik jullie nu mededelen dat er vannacht een heerlijk merrieveulen is geboren! :D
he das es leuk nieuws, ben benieuwd naar de foto's van de steltloper ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:41

justkid schreef:
Het idee is dat het paard heeft geleerd dat hij weg moet gaan van de buiten teugel. Maar dat snapt een paard niet vanzelf, ik heb even een (western)filmpje gezocht waar je kunt zien hoe het wordt aangeleerd.
Ik weet niet of het bij dressuurpaarden anders gaat maar ik denk dat het principe hetzelfde is.

He bedankt voor deze duidelijke video, en de manier waarop ie het uitlegt :D de droogkloot... bye me a good horse 1:04 >> 1.16
In dressuur "mag" teugeltje niet over de nek, daar denken ze western anders over.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:40

maaikiemike schreef:
SabM: wat doe je met je paard dat ze zo boos naar je kijkt? :P

niets .. ik kom dan aan met zadel en hoofdstel en dat trekt ze deze bek :+
Meestal mag ik haar dan ook niet borstelen of aaien... hooguit een kusje voor wat lekkers en dan is het weer genoeg geweest. Ze is echt een pismerrie soms.... maar gelukkig gaat ze altijd mee naar de bak om te rijden. Dus het is toegeven aan het feit dat ze moet doen wat ik wil :D denk ik... of ze vind me echt niet leuk :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:41

Yam wat top dat je gegaloppeerd hebt. *\o/*
straks ben je eraan verslaafd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:51

Best kans, vroeger vond ik het heerlijk :j deed het liever dan draven, mijn rijpaarden hadden vaak een heel goede galop, en dat was omdat ik ook graag galoptraining deed.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:06

Suus vind ik ook fijner in de galop dan in de draf.
Maar heel hard draven over het strand kan ze ook goed. Dan is ze top om te rijden
...is ze wss wel helemaal uit elkaar maar toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:14

*is jaloers*

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:24

Zadel wordt hem niet.
Zit er super in, alleen de wrong doet me zeer en hij is iets te breed voor mijn bekken. Mijn bovenbenen zijn te lang waardoor mijn knie precies op het uiteinde van de wrong komt.
Foto's en filmpje terug gezien. Ik zit moeiteloos rechtop en hoef niet te wringen. Heel jammer.
Maar ik weet nu ook waar mijn probleem zit. Het gaat bij mij mis als het zadel ook maar een milimeter te ver achterover ligt. Het zou haast een tikkie voorover moeten liggen. Gisteren dit testzadel goed opgehoogd aan de achterkant en dan heb ik totaal geen probleem. Dit biedt wel weer perspectieven voor de toekomst.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:38

Ankem fijn dat duidelijk is geworden wat wel en niet werkt.
Aanpassing om zadel iets voorover te leggen is geen moeilijke aanpassing lijkt me zo.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:16

En een wrong is toch ook zo verbouwd?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:21

Nee, deze ligt bovenop het zweetblad...:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:25

Leg eens uit, als jullie willen? Hoezo is een wrong zo verbouwd, en waarom is dat een probleem als die op het zweetblad ligt?