[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:17

Misschien dat als je de teugels erbij pakt je je beenspieren iets anders aanspant, je houding iets veranderd? Ik merk dat die van mij op elke beweging die ik (on)bewust maak reageer, dus als ik mijn buitenbeen alleen maar aanspan terwijl ik de teugels op maat maak springt ze soms ook aan. Ik zal eerst heel goed naar je eigen houding kijken als je de teugels erbij pakt, misschien geef je onbewust een hulp. Hoop dat je er wat aan hebt!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:17

Misschien vind ze het niet fijn als je de teugels aanpakt, mijn paardje galoppeerde altijd aan als hij stelling aan de rechterhand moest aannemen een instucteur zij toen dat hij er een soort van voor weg rende omdat hij het moeilijk vond. Ik heb geen idee of dit bij jou paardje ook zo is en of ze het moeilijk vind of dat ze je uittest misschien kun je hulp zoeken bij een instructeur of iemand anders die er verstand van heeft? Of er is nog iemand anders in dit topic die hier meer van weet?

Basboo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:44

Op mijn houding zal ik eens extra goed letten. Ik denk alleen niet dat ze wegrent, want ze gaat zo verzameld galoperen dat ze bijna op haar plek blijft (nog wel aan de teugel), terwijl ze normaal heel graag hard wil. Ik heb de ene week groepsles en de andere week privé, maar aangezien ze pas op het laatst aan de teugel komt is dat nogal lastig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:58

AmberBeauty schreef:
Ik heb in dit topic vooral veel meegelezen. Nu zit ik toch met een vraag.
Ik ben begonnen met goed aan het been en op de zit rijden. Mijn paard loopt nu aan het eind van het rijden aan de teugel. Dus pas na een uur, nu las ik net dat dat vanzelf steeds korter wordt, dus dat is fijn. Als mijn paard aan de teugel loopt dan draagt ze haar hoofd zelf, maar als ik iets te veel contact maak naar haar zin, komt ze weer met haar hoofd omhoog of gaat ze heel verzameld galoperen, ze wil dus het liefst met de teugels in een boogje lopen. Ze zoekt mijn hand dus niet/héél licht op, denk ik. Wat doe ik nu verkeerd, en hoe kan ik dit verbeteren

Helaas loopt je paard dan niet aan de teugel.
Dat heet achter de teugel en in een valse knik.
Het is een vorm van ontduiken van de hulpen of verzet.
Eigenlijk kan ik je daarin weinig adviseren omdat ik niet kan zien wat er fout gaat. Ook je beschrijving is niet duidelijk genoeg.
Meestal is het een ruiterfout, maar het kan ook een reactie zijn op pijn vanuit de mond of rug.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:13

Misschien kun je aan je instructeur vragen wat je het beste kan doen en of hij je daarmee wilt helpen?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:14

Hoe krijg je dan een valse knik? Ik dacht door zagen of veel druk? Dit doe ik allebei niet. Ik zou ook niet weten waarom ze wil ontduiken aan mijn hulpen; dan zou ze dat toch wel de hele tijd doen? Ik wil trouwens absoluut niet beweren dat de fout niet bij mij ligt, in tegendeel. Ik weet alleen niet wat ik verkeerd doe. Zo rijd ik haar:
Eerst instappen aan een lange teugel en op de zit wat figuren rijden. Daarna in draf en galop het zelfde. Hierna neem ik mijn teugels op maat en ga ik vooral veel (schijn)overgangen rijden. Hierbij zijn de teugels zo dat ze net niet in een boogjes hangen. Ik draag mijn handen ongeveer een bandbreedte boven de schoft en ongeveer 10 cm uit elkaar. Op het eind komt ze dan aan de teugel. En dan volgt het eerder beschreven probleem.
Hopelijk is het zo duidelijk? ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:38

In je beschrijving kan ik geen probleem vinden, alleen is de uitwerking net zo belangrijk natuurlijk. Daarbij gaf ik al aan dat het ook aande mond of de rug kan liggen...
Waarom het paard dat doet, kan ik je niet vertellen. Sommige paarden zijn ook erg gevoelig.
Ik kan je alleen vertellen dat het resultaat niet goed is. (is nog slechter dan "gewoon lopen")

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:42

ik denk dat het idd aan zn rug ligt want met een valse knik drukken ze hun rug weg en lopen met de oorhand naar beneden

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:52

Dan zou het dus kunnen betekenen dat ze rug/mondproblemen heeft en die zich voordoen na een uurtje rijden, omdat ze er in het begin geen last van heeft?

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:01

AmberBeauty schreef:
Dan zou het dus kunnen betekenen dat ze rug/mondproblemen heeft en die zich voordoen na een uurtje rijden, omdat ze er in het begin geen last van heeft?

het lijkt me niet dat het onwil is..
of het zadel ligt niet goed dat kan ook nog

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:39

Misschien bit of gebit?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:53

Verzet is niet gelijk aan onwil. Verzet is wanneer ze het niet doen of niet kunnen doen.
Ik raad je aan om het te overleggen met je instructeur. Die weet hoe je rijd en hoe je zadel en alles ligt. Mischien ook wat langer los rijden,zodat je in de les dat kan laten zien.
verzet op de het bit verwacht ik niet pas na een uur rijden.
Heb je je zadelboom al gecontroleerd, of deze niet gebroken is? Dit kun je doen door hem vast te houden tegen je lichaam en de lepel naar je toe te trekken. Hier mag dus geen beweging in zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:04

AmberBeauty schreef:
Hoe krijg je dan een valse knik? Ik dacht door zagen of veel druk? Dit doe ik allebei niet. Ik zou ook niet weten waarom ze wil ontduiken aan mijn hulpen; dan zou ze dat toch wel de hele tijd doen? Ik wil trouwens absoluut niet beweren dat de fout niet bij mij ligt, in tegendeel. Ik weet alleen niet wat ik verkeerd doe. Zo rijd ik haar:
Eerst instappen aan een lange teugel en op de zit wat figuren rijden. Daarna in draf en galop het zelfde. Hierna neem ik mijn teugels op maat en ga ik vooral veel (schijn)overgangen rijden. Hierbij zijn de teugels zo dat ze net niet in een boogjes hangen. Ik draag mijn handen ongeveer een bandbreedte boven de schoft en ongeveer 10 cm uit elkaar. Op het eind komt ze dan aan de teugel. En dan volgt het eerder beschreven probleem.
Hopelijk is het zo duidelijk? ;)

Je paard kan nooit "aan de teugel" of "aan het bit" zijn als je geen contact hebt met de mond. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je paard achter de teugel/achter het bit gaat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:31

mag ik me hier ook melden?
Ik heb een nieuwe instructrice, ze heeft me nu 1 keer les gegeven. Ik heb haar direct gezegd dat ik niet van geruk en gepluk aan de voorkant houd. Ik rijd met contact met de mond (dus geen waslijntjes) maar zonder druk op de teugels.
Tijdens het lesgeven vond zij dat ik veel meer druk moest houden op de buitenteugel en mijn binnenteugel van de hals moet houden om stelling en buiging naar binnen te krijgen (paard is rechtsgebogen en heeft moeite met linkerbuiging en stelling) en een beetje moet spelen met mijn binnenhand/ringvinger.
Volgens instructrice zal ik nooit een nagevelijk paard krijgen als je, zoals ik, niets doet met de teugels..

Hoewel ik merkte dat het beter ging, noem ik dat dus "geruk en gepluk" aan de voorkant en daar houd ik dus niet van. Wat vinden jullie, is dat "geruk en gepluk" of is het normaal?

nb instructrice mag les geven tot m2 niveau, is goed opgeleid. Ik ben maar een recreatieruitertje...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:04

Nee, is niet mijn ding. Ben je idd meer met de voorkant bezig. Je mag soms best wat meer druk geven,maar dit moet niet een wedstrijd zijn met welke dat het langste vol houd. Dat in combi met kneepjes....nee,dat vind ik niet corect.
Als jij moeite hebt met aan de teugel rijden,raad ik je aan om dat iig op de makkelijke hand te oefenen en wel regelmstig van hand veranderen.
Stelling is prima en je moet dat ook juist wel contact houden met je buiten teugel,zodat je de schouder mee neemt,maar dit is echt geen "druk geven".

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:53

Sorry voor de late reactie. Bedankt iedereen. Ik ga zo snel mogelijk de boom checken, aan het bit zal het niet liggen denk ik, ik weet niet wat daar mis mee zou kunnen zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:23

Amberbeauty, niet aan het bit,maar aan de tanden. Denk ook niet dat dat het probleen is,aangezien het paard pas na een uur reageerd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:59

@superwoman, dus jij hebt ook geen druk op de teugels? Net als ik? Ik heb soms het idee dat ik de enige ben! Imo heb ik gewoon contact met de mond (geen waslijntjes).

Als ik mijn paard van achter naar voren rijd en ik vang niets op aan de voorkant, dan gaat ze toch alleen maar harder lopen i.p.v. verzamelt lopen? Vandaar dat instructrice zegt dat ik moet begrenzen aan de voorkant en dan m.n. de buitenteugel, deze geeft het tempo aan zegt ze....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:46

ik heb idd ook alleen maar een lichte aanleuning.
Verzamelen is in een veeeeel verder stadium. "aan elkaar lopen" krijg je eerst. Je zal je paard dan idd moeten opvangen aan de voorkant. Echter is een ophouding met je buitenteugel is voldoende. Buitenteugel geeft idd je tempo aan.
Je geeft been om voorwaarts te gaan, verder niet (sommige blijven drijven waar ik dus geen fan van ben en dan zul je idd meer druk op de teugel moeten houden) Dan geef je een ophouding om rustiger te gaan. Dan blijf je schakelen, ook op je zit, maar je hand heb je wel nodig (ophouding) al is het maar een heel klein beetje. Schakelen zijn dus hele kleine temoverschillen, gewoon om te controleren of je paard op een kleine hulp reageerd (naar voren vooral, omdat het paard voorwaarts moet denken) Dus aanspannen van de kuit moet voldoende zijn en het paard moet daarop een verschil laten merken. Hij moet dus niet vooruit spuiten en vluchten op je been.

Dan gebruik ik ook nog de weestandbiedende hand. Wil ik het paard wat dieper, dan ga ik nog wel mee met de beweging, maar wel iets minder dan normaal. De druk wordt dan wel ietsje hoger, maar het is geen blokkade en ook zeker niet trekken. Deze hulp is ook slechts een seconde. soms minder en soms wat langer. Paard moet wel reageren. Dit heeft ook met timing te maken en met je voorbereiding op deze hulp. Moet je lang weerstand bieden, dan weet je dat je het nog niet goed doet.
Mijn paarden (nou ja, tegenwoordig nog maar 1) lopen ( eigenlijk vanzelf aan de teugel wanneer ik de teugels op pak. Ze reageren altijd scherp aan mijn been en lopen actief (is dus niet hetzelfde als snel) op een rustig tot normaal tempo. Krijg ik niet direct het juiste resultaat, dus wanneer het paard even in afgeleid bijv, gebruik ik ook die weerstandbiedende hand, máár dan moet het paard wel actief reageren op mijn been, dus die gebruik ik altijd eerst voor ik mijn hand gebruik.
Ik probeer nooit been en hand samen te gebruiken. (gas en rem)
Naar de verzameling toe is dat wel een heel fijn lijntje hoor, dan met oprichting is je aanleuning ook wel iets zwaarder. Je vangt het paard wel wat meer op om die energie "omhoog" te krijgen (bergopwaarts)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:52

Schakelen doe ik dus ook de hele wedstrijdproef door en moet "onzichtbaar" zijn. Voor elke oefening controleer ik het even en hou mijn paard daardoor ook allert. Dan weet je zeker dat je paard actief is en blijft en hij daardoor een goede voorbereiding heeft om de oefening correct uit te voeren. Wanneer het paard niet actief is, ziet de oefening er niet goed uit en wanneer de oefing is dat je een gang moet versnellen of verruimen, heb je de kans dat je paard niet direct reageerd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:50

Hoi, ik heb een vraag. Mijn verzorgpaard is nu in totaal bijna een jaar onder het zadel (wordt 1x per week in de bak gereden en 1x per week buiten), maar loopt nog steeds niet lekker nageeflijk. Hij protesteert er gewoon tegen..

Ik vraag helemaal niet, hou alleen contact op de teugel. Van mijn instructrice moet ik mijn teugels wel vrij kort houden. Ikzelf heb een hele zachte hand, en wil vanzelf eigenlijk meegeven, maar dat mag niet van haar. Ik moet mijn handen vasthouden.. Voor mij gaat dat tegen mijn gevoel in..
Helemaal omdat ik de hèle les continue ontzettend mijn benen aan zit te knijpen om hem voorwaarts te houden..
En soms ontspant hij even.. maar dan is het snel weer weg..

Wat zeggen jullie? Teugels losgooien en beter aan het been maken? Opzich is hij redelijk goed aan het been..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:15

Als jij je hele tijd je benen aan zit te knijpen om hem voorwaarts te houden is hij niet goed aan het been, immers: Been is sneller, geen been is zelfde tempo, pas als je hem wil terugrijden mag hij zachter gaan, niet als je stopt met been geven. Allereerst beter beginnen met beter aan het been maken dus! WBT de teugels: Gewoon in contact houden, meeveren met de mond van je paard. Als je blijft terugtrekken zit je haar steeds in haar mond en heeft ze geen vertrouwen in je hand, dan zal ze ook niet willen nageven. Verder, het lijkt erop of je deze instructrice niet zo fijn vind, kan je niet beter een instructrice vinden die beter bij jou past? :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:47

Idd lillieloes, helemaal met je eens.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:33

badeendje schreef:
Als jij je hele tijd je benen aan zit te knijpen om hem voorwaarts te houden is hij niet goed aan het been, immers: Been is sneller, geen been is zelfde tempo, pas als je hem wil terugrijden mag hij zachter gaan, niet als je stopt met been geven. Allereerst beter beginnen met beter aan het been maken dus! WBT de teugels: Gewoon in contact houden, meeveren met de mond van je paard. Als je blijft terugtrekken zit je haar steeds in haar mond en heeft ze geen vertrouwen in je hand, dan zal ze ook niet willen nageven. Verder, het lijkt erop of je deze instructrice niet zo fijn vind, kan je niet beter een instructrice vinden die beter bij jou past? :).

Nou.. opzich is hij aan het begin van het rijden wel fijn voor mijn been. Ik hoef maar iets aan te knijpen en hij zit al in draf. Alleen omdat ik constant moet blijven drijven, wordt hij er gewoon ongevoelig voor na een tijdje..
Maar hoe blijven jullie dan bijvoorbeeld constant van achter naar voren rijden zonder elke pas aan te drijven?

Opzich trek ik niet aan de teugels, alleen moet ik ze op een bepaald punt vasthouden en mag ik hem dan geen centimeter meer ruimte geven van mijn instructrice.
Wat zou jij daar dan doen? Hoeveel ruimte zou je hem geven? En houdt het op een gegeven moment op? Of mag hij zoveel teugel nemen als hij wil?

En.. wat betreft mijn instructrice.. ik weet het niet :+ Ik ben ''maar'' een manegeruiter en omdat ik er zelf naar mijn idee weinig verstand van heb, neem ik snel dingen van mensen aan. Ik heb wel het idee dat ze er verstand van heeft.. maar sommige dingen gaan tegen mijn gevoel in..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:02

Lees eens een stukje terug, dan hoef ik niet steeds alles te herhalen.
Van achter naar voren rijden doe je dmv het paard actief maken en houden (actief is niet hetzelfde als snel) Dit doe je dmv schakelen.