Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:11

wat zijn we allemaal lekker bezig! ik las van arme janus :(:) das niet zo handig om andere dingen met je voeten te willen doen als ze met een mesje bezig zijn..
ik zag een boel nieuwe namen welkom allemaal! en sabm goed aan t rijden +:)+
ik heb zelf gisteren ook weer s lekker lang op mn paard kunnen zitten, zonder snot of ademnood :j ik voel dan ook mn paard veel fijner lopen! het werkt [bij mij iig] echt niet als ik er opstap terwijl ik niet helemaal fit ben. hoop dus dat ik vanmiddag nog even de tijd heb om er een te rijden..heb een beetje een druk weekje, mn man is een week naar de weiissensee om de alternatieve elfsteden te schaatsen en mama moet t hier in dr uppie rooien...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:13

Jakkes Gooya, arme Janus! :(:)

De boeken van Kohanov heb ik ook staan, maar ik kom er niet doorheen. :n Ik ben het helemaal eens met spiegelende paarden, etc, maar Kohanov is me echt te zweverig.

Succes deze week, KT!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:15

ankem schreef:
Het is mijn niet-werkdag. Naja in theorie, moet zo nog wel een paar zaken regelen. Ondertussen staat K3 hier alweer op volume 10 :+
Vanmiddag ga ik even rijden. Zou wel even een keertje naar een binnenbak willen, al lijkt het weer voor vanmiddag niet zo verkeerd.

Ik heb het boek even opgezocht: Contact met paarden van Margrit Coates
Ik heb ook nog Hoop....vanuit het hart van een paard liggen. Daar moet ik nog in beginnen. Ik wacht verder nog met smart op centered riding 1.

Bedankt!
Ik zal eens kijken op bol.com

Fijn KT :j
Bij mij werkt dat ook niet :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:16

@sabm
Er staan ook wel zweverige dingen in dit boek hoor.... :o
Maar er staan ook veel dingen in die je aan het denken zetten.
De andere is gebaseerd op equine facilitated learning.

Ff offtopic
Ben vanacht om 3.00 wakker geworden en kwam erachter dat de huissleutel nog in de auto lag. Op de ochtend van het overlijden van mijn merrie hebben ze hier de schuur leeg gejat, dus ik was een beetje paranoide. Ik heb mijn laarzen aangetrokken en mijn jas en ben naar de auto gelopen om mijn sleutels te pakken....en ben weer in bed gaan liggen en verder gegaan met slapen. Hihi

Arme Janus ja.
Er was ook iemand die moeite had om een paard uit de wei te halen. Probeer dan eens goed te aarden en dan in gedachte te houden dat het paard gewoon meeloopt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:17

Ik leen mijn boeken altijd bij de bieb. Ideaal. Ze hebben ook een ruime collectie paardenboeken bij ons.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:18

KT lekker is dat... manlief ontspannen en jij maar ploeteren >;)
hihi mss kan je de kids uitbesteden... ga jij maar lekker logeren bij je vriend(in)(je) :D
Heeft kt ook lekker rust :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:20

ankem schreef:
Er was ook iemand die moeite had om een paard uit de wei te halen. Probeer dan eens goed te aarden en dan in gedachte te houden dat het paard gewoon meeloopt.

:j En net als met rijden: denk niet 'hij doet het niet', maar denk 'dáár gaan we naartoe en wel nu!'. Focus op een plek in de verte en ga niet aarzelen als je paard begin te staken. Zelf in hetzelfde tempo blijven lopen, zodat je meteen wat meer druk op de lijn voelt als je paard langzamer gaat. En dan vooral op hetzelfde tempo door blijven lopen en niet je touw laten vieren, de druk valt vanzelf weg als je paard weer harder gaat en dat hebben ze snel in de gaten. :j Mijn merrie heeft er ook een handje van om te staken.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:22

de bieb... tja vroeguh was ik daar lid van :)
al jaren niet meer... heb sinds van de zomer een E-reader met uh... (il)legale boeken. Maar weinig paardenboeken tot nu toe duzzzzz als iemand er 1 digitaal heeft.....

tja... nou het denken... en NU loopt suus mee de trailer in ... :Y) werkte niet.
Ik stond wel in de trailer :D maar suus niet... die stond naast de laadklep te kijken wat ik aan het doen was in dat hokje :+
Dat was vroeguh... nu is ze braaf en gaat ze makkelijk de trailer op :roll: tenzij we bij KT zijn.. daar wil ze blijven logeren en dus niet mee naar huis <<)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:24

whahaha ik las even [werkelijk waar] dat ik bij mn vriendje moest gaan logeren <<)
tja, ik zal mezelf moeten verplichten om op tijd mn nest in te gaan anders trek ik dat hele ochtend ritueel echt niet.. hond uitlaten,paarden voeren,ontbijt maken,tassen voor school-bammetjes en drinkbekers,paarden naar buiten oudtste kind op tijd op fiets dirigeren en kleintjes in auto nr school %) :O wordt er al moe van als ik eraan denk...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:28

Heeft medelijden met kt...
Hoeveel kids heb je kt?
Ik vind het met 1 en twee (bijna) fulltime banen al een organisatie.
Uk zit lekker bij mij op schoot tv te kijken en ik speel met de ipad.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:31

Sterkte deze week KT :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:35

ik heb 3 kids, een van 13 lekker net beginnend puberdochtertje en een tweeling van 7 jongen en meisje, en alles doet aan sport ..dus mams sjeest van zwemles naar tennis door naar de voetbal %) .dan staan er 8 paardebeesten in de achtertuin waarvan er 3+2 ponys van mij zijn maar de rest is in volpension zeg maar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:42

Oef, sterkte :=

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:52

Hoi, Imre tipte mij op dit topic en ik heb een paar pagina's meegelezen. Ik vind het heel leuk om te lezen hoe jullie met jullie paarden bezig zijn en ik hoop dat ik hier mee mag praten.

Even voorstellen, ik ben Anneke, heb net als Imre een IJslander en ik ben met hem sinds ik hem heb altijd van de stelling uitgegaan dat hij er ook plezier in moet hebben. Hiervoor heb ik 7 jaar een IJslander gehad die ik uit nare omstandigheden weggekocht heb en alhoewel ik heel ver met hem ben gekomen, ik heb hem nooit helemaal het vertrouwen in de mens terug kunnen geven en ook niet echt het plezier in het werk. Op een gegeven moment redde ik het niet meer met hem, de klik werd minder en ik raakte mijn vertrouwen in hem kwijt doordat hij een keer (door toedoen van een andere ruiter+paard) heel hard in telgang aan de kletter is gegaan midden op de weg richting huis. Aangezien al het vertrouwen tijdens het rijden uit mijn hoek moest komen, is het daarna niet echt goed meer gekomen. Lichamelijk bleek hij ook niet helemaal op orde en ik heb hem toen op rust gezet. Eerst bijna een jaar bij mij en daarna heeft hij daarna ruim een jaar in een opfokkudde gestaan en sinds mei heeft hij een nieuw baasje, die geen geschiedenis met hem heeft, wel alles weet, en die helemaal verliefd op hem is, dus eind goed, al goed :D

Na de ervaringen met dit paard was ik best bang geworden, dus toen ik ging kijken naar mijn huidige paard heb ik eerst een longeles genomen op een manege :o Maar zo geweldig, zodra ik op Durinn zat kreeg ik van hem vertrouwen. Hij was nooit bang geweest voor mensen, hij zag ze eerder als lopende voerzak, en vond alles leuk. Nu nog, als ik heel soms een angstaanvalletje heb voordat ik opstap omdat ik slecht in mijn vel zit, dan duurt het een paar minuten voordat hij daar op zou reageren en dan is het bij al lang verdwenen. Als hij een keer ergens van schrikt of zenuwachtig is, dan kan ik dat met zoveel gemak oplossen omdat ik dan gewoon rustig ben. En met schrikken lig ik er eerder af van het lachen, want vergeleken met mijn vorige paard stelt zijn schrikken niets voor ;)

Dat blije dat Durinn had bij het proefrijden was waar ik onder andere voor gevallen was en dat wilde ik graag houden. Hij was 5, net onder het zadel, kon links, rechts, harder en zachter en dat was het ongeveer. Hij was ook moddervet en vond vaak dat hij snel moe was. Dan ging hij gewoon stil staan. Ook in het bos, ook op de terugweg. Dan stapte ik altijd nog een stukje door en stapte dan af. Met het idee in mijn achterhoofd dat hij dit niet voor niets aan gaf. Ik heb ook 1x per jaar les van een IJslandse trainer en de eerste cursus was toen ik Durinn 6 weken had. Hij zei ook: dit soort paarden zijn eigenlijk het moeilijkste om te trainen. Ze zijn zo braaf/makkelijk/goed van vertrouwen dat je heel makkelijk te grote stappen gaat nemen en te snel wil gaan, wat ze in hun hoofd niet aan kunnen en dan verzuren ze. Dit heb ik in mijn oren geknoopt want het sloot ook aan bij mijn eigen ideeen. Dus altijd de tijd gegeven. Na de eerste zomer doorrijden, heel veel stapritten in het bos met geheel losse teugel om hem te leren op eigen benen te lopen, wilde hij in de herfst ineens niet meer van het erf weg. In plaats van te gaan vechten heb ik het als teken genomen dat zijn hoofd vol zat en is 5 maanden op rust gegaan. In de lente gaf hij aan heel graag weer wat te gaan doen, en zo heb ik het steeds verder opgebouwd. Volgende winter 3 maanden rust, vorige winter ook zoiets vanwege de sneeuw en deze winter barst hij zowat uit zijn voegen van energie en wil heeeeeel graag blijven werken.

Hij heeft veel meer temperament gekregen, wil heel graag voor me werken, loopt lange ritten en ook in de bak doet hij enorm zijn best. Dit is wat ik wil en waar ik heel blij van wordt, een vrolijk paard dat graag voor me werkt en waar ik samen mee aan het groeien ben. Dat hij bijna 9 is en we nu pas serieus met de tölt bezig zijn vind ik niet erg. Andere mensen vinden dat heel laat. Maar ik wilde hem eerst sterk maken in de basisgangen en in zijn rug zodat hij aan kan wat ik van hem vraag. Nu ben ik met de tölt heel hard aan het zoeken tussen de balans tussen vormspanning en ontspanning, waarbij er het liefst zoveel mogelijk takt is. Omdat hij dit moeilijk vindt, ben ik bang dat de verzuring weer op de loer ligt en ook dat hij zijn lijf verkeerd gaat gebruiken (rug wegdrukken, onderhals). En ik moet ook uitkijken dat ik niet teveel te snel wil, dat ik niet verwacht dat wat we dag 1 bereikt hebben, hij dag 2 meteen weer kan en dan liefst nog een stap verder, omdat ik zo enthousiast ben dat het zo goed gaat.

Heel verhaal :)

De manier waarop jullie bezig zijn met trainen sluit erg aan bij de manier waarop ik mijn paard graag rijd en ook bij de fase in mijn training, waar de aandacht op de tölt ligt en er een fijne balans ligt tussen spanning en ontspanning en goed en slecht ruggebruik. Dus ik hoop dat jullie het goed vinden als ik mee kom praten hier.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:12

Ook welkom Nado! (voor zover ik dat mag zeggen als nieuwkomer :o ) Fijn dat je zo'n goed paardje hebt gevonden dat bij je past. Je verhaal maakt mij toch wel aan het twijfelen. Of het geen verloren zaak is met mijn pony... Of ik niet beter een brave bomproof collega kan kopen en daar mee verder. Heb wel eens gelezen dat elk paard op je pad komt om je wat te leren. Mooie gedachte, als dat klopt wil Waldi mij zeker leren door te zetten en in mijn eigen kunnen te geloven. Raakt hij in elk geval een gevoelige snaar :=

ankem schreef:

Dat was ik :) bedankt voor de tip, goed idee!

Imre schreef:
:j En net als met rijden: denk niet 'hij doet het niet', maar denk 'dáár gaan we naartoe en wel nu!'. Focus op een plek in de verte en ga niet aarzelen als je paard begin te staken. Zelf in hetzelfde tempo blijven lopen, zodat je meteen wat meer druk op de lijn voelt als je paard langzamer gaat. En dan vooral op hetzelfde tempo door blijven lopen en niet je touw laten vieren, de druk valt vanzelf weg als je paard weer harder gaat en dat hebben ze snel in de gaten. :j Mijn merrie heeft er ook een handje van om te staken.

Dat doe ik zo ongeveer nu, ja. Alleen gaat hij vol in de ankers met staken. Dus kan ik niet echt doorlopen, moet wel stoppen, touw is te kort.
Of zou ik het eens met een longe proberen? Dan kan ik wel doorlopen terwijl ik druk er op houd. Misschien denkt hij dan wel dat hij toch met me mee wil, omdat ik anders zo ver weg ben :)*

Wat die boeken betreft: een beetje 'zweverig' kun je mij wel noemen. Vind zelf van niet meestal, haha. Ben wel een beetje thuis in energieën, voelen (haptonomie) contact leggen met dieren... Ben er van overtuigd dat je af en toe gewoon 'doorkrijgt' wat een dier denkt. Alsof je ineens heel duidelijk een woord/beeld in je hoofd krijgt zeg maar. Gebeurt ook wel eens bij mijn zusje en mij op hetzelfde moment bij een van onze pony's. Op buitenrit bijvoorbeeld. Afgelopen zondag: ineens beiden het woord "Prettig" in ons hoofd. Als je je open stelt voor je paard gebeurt dat wel eens. Zusje is er nog beter in met haar poown. Die stelt ook wel eens een vraag en krijgt dan meestal leuke antwoorden terug.

Toen ze nog niet van ons was (vz-pony) hebben we wel eens gevraagd of de DA geweest was. Bleek later dat de info die zus kreeg precies klopte met de werkelijkheid. Gaaf is dat.
Ik pretendeer echt geen gave te hebben of zo, merk dat dit bij heel veel mensen gebeurt bij paarden.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:34

Welkom Nado (en andere mensen die ik nog niet had begroet)! :D
Gooya, ik had nog helemaal niet reageert op Janus z'n ongelukje.
Wat vervelend. Dat was zeker wel even schrikken?
Hopen dat het snel geneest :j

Ik had vandaag een beetje spierpijn van het rijden van gisteren. Dat is geen goed teken. Blijkbaar toch wat gespannen geweest zonder dat ik het door had :\

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:56

Gooya schreef:
Het boek "paard als spiegel van ziel" heb ik ook gelezen. Mooi boek. Ben daarna begonnen in "De Tao van equus" van Linda Kohanov. Erg langdradig boek.

Is dat van de schrijver: Nanda van gestel-van der schel? :o

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:09

@KT: dat je nog tijd hebt om te rijden! ik word al moe als ik dat allemaal lees...

Bedankt allemaal voor de tips! Reden dat ik alleen rechte lijnen mag rijden is artrose in het hoefgewricht. Door rechte lijnen heb ik minimale belasting. Helaas niet in het bezit van een bak, dus doe de oefeningen in de wei. Ben bezig geweest met stelling en contra-stelling. Ging redelijk, maar kan ook niet veel verwachten van een paardje dat al zeker 4 maanden niet meer fanatiek wordt gereden. Was inderdaad ook even een oefeningetje voor mij wb recht zitten en opvangen met mijn lichaam. Had mijn vz-zadel erop, want was te lui om dr-zadel te pakken, maar die pak ik de volgende keer wel weer. Merkte dat ik nu sneller scheef ging zitten waardoor paard uit evenwicht ging en (zoals verwacht) ging zwalken. Gelukkig maar minimaal, want dat is niet best voor zijn beentjes... Wel erg fijn om te merken dat hij graag aan de gang wilt, geeft weer hoop voor de toekomst!

@Imre en Nado: Bij mij in de buurt staan een aantal Ijslanders. Erg mooi om te zien en het ziet er redelijk makkelijk uit, had ik me daar toch even in vergist als ik jullie verhalen zo lees!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:35

Nou we hebben vandaag weer heerlijk gelest. zingaro pakte het dit keer super op. hij heeft in lange tijd niet zo heerlijk gelopen. Heb echt ontzettend genoten. Hij blijft nog wel een probleem hebben met het inbuigen maar het ging vandaag toch een stuk beter. Hij heeft in ieder geval zowel rechtsom als linksom een heel stuk over zijn achterkant gelopen dus daar was ik super blij mee. We gaan in ieder geval weer heerlijk verder met oefenen. En vandaag in ieder geval geen boze reactie vanaf zijn kant.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:35

12rebel... fijn dat je vooruitgang merkt. Kleine stapjes... en dan kom je een heel eind
prent ik mezelf ook regelmatig in als ik teveel wil

Hallo nieuwlingen.. .welkom en klets heen :D commentaar van mij zal minimaal zijn.
Ben zelf nog puppie en dus nog geen ervaring genoeg :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:53

Fijn Sabm, om te lezen hoe goed het gaat met rijden. Op het hoogtepunt stoppen: Tevreden gevoel voor paard en mens :j

Knollentuin, drukke week en zonder gesnot en ademnood te paard gezeten. Is inderdaad altijd groot verschil, of je zelf fit te paard zit of niet.

Imre, ik heb 1 boek van Kohanov, maar wat ik zo beroerd vind van haar schrijfstijl, dat is dat ze zo enorm langdradig is en erg lang blijft hangen in bep. gedachten. Dat maakt dat ik 't boek niet doorgelezen krijg. Ik krijg dan het gevoel van : zeg waar je heen wilt, en hou me niet zo aan het lijntje. Vind dat ze sommige dingen ook wel echt raak heeft, zoals de twee voorbeelden op de vorige pagina.

Ankem, onderbroken nachtrust gehad. Ik was ook opgestaan en zou niet lekker meer geslapen hebben. :j

Hallo Nado, welkom hier.

Eefske, ook van ontspannen zitten kan je ook spierpijn krijgen.
Toen ik in de fase was van "oude zit" naar "nieuwe zit", en steeds meer ontspanning kreeg, bleken er toch spiertjes en peesjes te zijn die erg gevoelig waren na het rijden. Ik ben overigens nog steeds aan het bijleren mbt helemaal goed zitten. Dat heeft bij mij echt tijd nodig.

Tylermen, klopt, die schrijfster inderdaad.

maaikiemike, goed dat je het verschil voelt tussen rijden met VZH of DR zadel. Volgende keer dus toch maar DR...

12rebel, lekker gereden. Klinkt Goed!

Bedankt voor jullie fijne reacties mbt Janus zijn verwonding.
Gisteren voelde ik aan de straal, en deze was zacht en soppig en gevoelig bij aaraken. Heb vanacht niet zo heel goed geslapen, en vanmorgen de Uithof gebeld. DA komt tussen 12 en 13, heb behoefte aan een extra info. Ben zelf gewoon niet ervaren genoeg om te weten waar ik naar moet kijken, en hoe ik een en ander moet verzorgen. Dus, wordt vervolgd...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:31

wat gooya zegt klopt eefske, je kan heel flink spierpijn krijgen van je spieren ontspannen! dat is niet per definitie verkeerd hoor.
nou gisteren dus niet op een paard gestapt ,ik was :( _-:( -:(- :):) O:) |o _-:( 8)7 !!!!! x6
mn man was smorgens vroeg vertrokken met zn broers nr oostenrijk, krijg ik autopech halverwege de dag... denk ik :\ :)* ik pak de auto van manlief uit de garage kan ik gewoon mn drukke overvolle alleenstaandemoedervoor1weekprogramma afdraaien...staat de auto van mn zwager ervoor en die pannekoek had de sleutel meegenomen naar oostenrijk....de rest bespaar ik jullie :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:40

Owjee...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:45

Frequente meelezer breekt weer ff in :o :D
(haai Knollentuin, ook zo lekker uitgerust na je ban??? :D ;) )
Op de Facebook pagina van Heather Moffett zoekt iemand een mogelijkheid tot het volgen van les in de omgeving Den Haag. Ze heeft echter haar paard niet in Nederland, dus ze zoekt iemand waar ze les kan krijgen op het paard van iemand anders. Wie o wie kent zo iemand? Ik zal even kopieren wat ze zoekt:

I don't have my horse here, so either a riding centre or an instructor who will teach on their own horse(s). I'm looking for lessons to help improve the effectiveness of my seat, my posture in the saddle, etc, on or off the lunge :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:13

Oei KT :=
Kan me je humeur wel voorstellen :=