Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira30

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:23

O ja, dat is altijd wel spannend jah. Ik had dat met mijn lespaard.Kreeg je gratis kleine bokjes cadeau als ie dan weer te langzaam liep en je aan wilt drijven, als dit iets te hard ging voor meneer :')
Je bent net begonnen, gewoon stapje voor stapje ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:04

@Chipieke: Ben blij dat je arm beter is.

Ik heb weer een angst overwonnen. Heb gisteren uitgestapt zonder zadel. Ik heb haar toen zelfs even in draf gezet. Voelde vreemd, balans nog niet helemaal top, maar dat had misschien nog wat met de spanning te maken. In stap was ik al veel meer ontspannen en dus was de balans ook beter dan vorige keer merkte ik. Alleen die stomme vliegen hé

Darija_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:11

Ik heb een pony ingereden en ik ben 12
een keer ging doe er zo hard van door dat ik met me hoofd tegen de bakrand aan kwam,
ik durfde ook niet meer ik vond toen alles eng zelfs het lopen aan de hand ik wist niet wat die ging doen.
Ik heb toen hulp gehad en het ging goed ik durfte weer te stappen en er op en later ook kleine stukjes draf.

Ik heb het vanaf begin weer gedaan en toen heb ik me angst overwonnen !

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:25

van 0 af beginnen en opbouwen aan je eigen tempo, dat is het beste

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:13

Vandaag weer trots op mezelf en Douchka. Voor de eerste keer echt gereden zonder zadel. Figuren in stap en draf. En daarna even languit op haar gaan liggen. Ging allemaal super. Als zij voelde dat ik uit evenwicht was ging ze zelf over in stap. Ze voelt mij aan en ik haar ook

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:51

Goed bezig zo debra! Lekker door gaan zo, dan ben je over je angst heen voordat je het weet! :j

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:28

you go girl! goed bezig +:)+

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:37

zij is mij inderdaad over mijn angst aan het heen helpen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:57

Vandaag helemaal alleen op de wei met Zyta gereden, een dikke 25 min. Ze heeft het regelmatig uitgehangen,
maar heb haar telkens netjes door kunnen rijden :j

Nu ik de Point Two Air vest heb voel ik mij énorm zelfzeker op haar, heb geen schrik meer op te vallen nu
(of toch niet zoveel als anders :') )

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:06

Kan alleen maar zeggen: SUPER! Ga zo door.

Hier valt 3 weken niet meer te rijden ivm vakantie maar ben toch wel weer blij als ik paardlief weer kan opzadelen voor een ritje.nog even wachten dus

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:57

goed zo chipieke! En zo'n vest is inderdaad ideaal. Ik heb vandaag weer voor t eerst op mn paard gezeten! Ben zo blij en trots! Het verslagje houden jullie nog even tegoed. Ik moet zo weg, maar wilde dit goede nieuws toch alvast even delen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:34

Vandaag pony van een stalgenootje gereden (ze is op vakantie).
Deze pony heb ik drie jaar terug ook een tijdje gereden en het was eigenlijk opstappen en wegrijden... Maar deze is ook niet zo voorwaarts als de haf..
De haf is echt een leuke en lieve pony, maar best voorwaarts en ik ben dat gewoon helemaal niet gewend

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:27

Misschien als je er vaker op rijd dat het wend? Ik ben voorwaartse paarden ook niet gewend,ja in het verleden, en die ik nu rijd is zo flegmatiek als ik weet niet wat ;( ik reed een tijd mn lespaard en die was ook voorwaarts, en dat wend op een gegeven moment wel. Maar toch heb ik liever die luie knol van mij <3

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:27

Nicky84 schreef:
Misschien als je er vaker op rijd dat het wend? Ik ben voorwaartse paarden ook niet gewend,ja in het verleden, en die ik nu rijd is zo flegmatiek als ik weet niet wat ;( ik reed een tijd mn lespaard en die was ook voorwaarts, en dat wend op een gegeven moment wel. Maar toch heb ik liever die luie knol van mij <3

Vanmiddag weer naar buiten, benieuwd hoe dat gaat.. :7

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:01

Hmm..ritje ging niet slecht maar is ook weleens leuker geweest:) ik had altijd de luxe, nauwelijks mensen tegen te komen maar vandaag was het lekker druk :) Paard was erg kijkerig en t arme beest had last van de vliegen. :(:)
Begon al toen we net overgestoken waren, madam wilde niet verder. Een man in een wit t-shirt was op het land bezig en dat is ook zoooooo eng! := naja..doorgezet en ze liep in eenkeer flik door :roll: Daarna een man met een vlieger, die gelukkig zo aardig was om verder te vliegeren toen ik voorbij was +:)+ Ik weet dat ze trampolines eng vind, dus dit kan ik aanvoelen dat t rennen wordt. Toen lekker over de zandverstuiving, nou ja lekker, ik moest haar constant inhouden of ze bleef staan en wilde omdraaien _-:( Mensen zijn ook zo eng! :z en toennnn...vond een of andere malloot het grappig om zn auto op afstandbediening schuin achter ons te laten scheuren...tja toen kneep ik hem en paard begon te rennen. Gelukkig was ze terug te nemen, wat een poepie is t ook <3 mn hart zat in mn keel, maar ik wilde me niet laten kennen en ben alsnog het bos in gegaan, okee een klein rondje, dat dan weer wel, maar het liefste had ik terug willen gaan :o Ze had het erg op dr heupen vandaag haha..sorry voor het lange verhaal..

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:56

Ben met mijn pony deze week op leervakantie geweest, hele week bitloos gereden en mevrouwtje heeft geen bok gegeven. Weet nu dat het aan mij lag, ik was niet consequent genoeg op de grond en dat escaleerde zich in het rijden. Ik heb zelfs een bitloos klein buitenritje gemaakt voor de 1e keer! Ook zonder zadel gezwommen... Het was echt fantastisch. :)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:49

Goed gedaan hoor Nicky84! Je hebt je niet laten kennen en bent gewoon doorgereden. Dat je uiteindelijk een klein rondje in het bos gedaan hebt, dan maakt niet uit. Je paard weet toch niet hoe groot het rondje zou worden dat je gepland had. Maar op de momenten dat je paard het spannend vond, heb je toch doorgezet. Top!
Narita, ook goed gedaan! Fijn dat je nu de oorzaak weet, dan kun je er ook aan werken.

Ik heb zaterdag weer voor het eerst op mn paard gezeten, had toen geen tijd om te vertellen hoe het gegaan was, maar bij deze alsnog. Ik had eerst gelongeerd en aan de hand wat oefeningen gedaan. Dat ging erg goed, dus toen dacht ik, ik leg het zadel er even op. Kijken hoe ie reageert. Hij vond het allemaal prima en stond rustig te wachten wat er ging gebeuren. Ik heb een beetje aan het zadel geschoven en gehangen (vond ie normaal nooit zo leuk, maar nu stond ie braaf stil). Hij stond los in zijn box toen ik aan het rommelen was. Ik had genoeg vertrouwen en ben er zo op gestapt, wel in z'n box dus. Maar hij heeft geen stap verzet en bleef ontspannen staan. Ben een paar keer op en af gestapt en toen nog een paar rondjes in de bak gereden. Ik was supertrots op mn paard en mezelf toen ik weer afstapte. Dat gaf een goed gevoel!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:45

Ik heb de laatste paar pagina's alleen maar positieve ervaringen gelezen, super dames!! Ga zo door :)

Ik kan echt niet wachten tot mijn paardje komt! Waarschijnlijk komt hij eind augustus naar stal :D Hij is 2,5 dus van rijden is voorlopig nog geen sprake :) Ik kan heerlijk vanaf de grond met hem gaan beginnen :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:13

Vanaf de grond ga je een super band kunnen opbouwen!!!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:46

Dat denk en hoop ik inderdaad ook :) Lekker wandelen, grondwerk, rustig aan beginnen met het leren longeren, schriktraining etc :) en dan volgend jaar (als hij 3 a 3,5 is) rustig beginnen met beleren onder het zadel :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:48

@Superliesje: Ik snap wel dat je niet kan wachten haha. Heerlijk toch op zo een manier een goede band op bouwen?

Hmm gister weer naar buiten maar dat ging iets minder :n Was er gewoon chagarijnig van.Ik dacht ik kap er helemaal mee. :o Is dat normaal die ups en downs?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:53

Ja die ups en downs, heel herkenbaar! Toevallig vertelde ik van het weekend nog tegen een stalgenootje. het lijkt wel of angst in fases gaat. Eerst was ik voornamelijk bang tijdens het rijden, nu ik dat steeds meer onder controle krijg lijkt het opstappen ineens een obstakel te worden. Maar ik weet zeker dat dit één van de laatste fases is. Met name opstappen vind ik spannend als ik helemaal alleen ben. Maar als ik er eenmaal op zit vloeit de spanning steeds sneller weg en kunnen we lekker gaan rijden. Morgen heb ik wedstrijd, ook weer spannend!
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 24-07-12 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:54

Zondag schriktraining met paardlief gehad op de grond.
Ze keek nergens naar :') Niks was spannend, alles wat goed voor haar!

Gisteren nog een half uur met haar gereden, ging alweer iets beter dan de vorige keer, dus we komen er wel :j

@Nicky84: die ups & downs ken ik maar al te goed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:55

Nicky84 schreef:
@Superliesje: Ik snap wel dat je niet kan wachten haha. Heerlijk toch op zo een manier een goede band op bouwen?

Hmm gister weer naar buiten maar dat ging iets minder :n Was er gewoon chagarijnig van.Ik dacht ik kap er helemaal mee. :o Is dat normaal die ups en downs?

Zeker normaal!!

Ben een tijd geleden hier geweest, weten jullie dat nog? Daarna ben ik een hele lange tijd weg gebleven.. En ja hoor, hier ben ik dan uiteindelijk weer......
Morgen heb ik les van een andere instructeur, en ik zie er zò tegen op. Altijd heb ik les gehad van iemand waar mijn vertrouwen heel goed bij was en helaas door omstandigheden moet ik opzoek naar iemand anders waar ik les van moet gaan nemen. Vanavond laatste les bij mijn eigen instructeur en morgen al naar een andere..
Brr wat is dit spannend...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:10

Mellis86 schreef:
Ja die ups en downs, heel herkenbaar! Toevallig vertelde ik van het weekend nog tegen een stalgenootje. het lijkt wel angst in fases gaat. Eerst was ik voornamelijk bang tijdens het rijden, nu ik dat steeds meer onder controle krijg lijkt het opstappen ineens een obstakel te worden. Maar ik weet zeker dat dit één van de laatste fases is. Met name opstappen vind ik spannend als ik helemaal alleen ben. Maar als ik er eenmaal op zit vloeit de spanning steeds sneller weg en kunnen we lekker gaan rijden. Morgen heb ik wedstrijd, ook weer spannend!

Suc6 alvast voor je wedstrijd! Komt vast goed! Goed bezig..volgens mij ben je er al bijna vanaf (angst)
Waarom vind je opstappen eigenlijk eng als je alleen bent? (pure nieuwsgierigheid)