ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:29

Klimop, die longeerhulp zijn de meningen over verdeeld. Omdat het via het bit gaat zou het teveel in de mond zitten met beweging.
Ik heb het wel eens gezien irl als ze het gemaakt hadden van twee lange halstertouwen maar ik vond het er niet zo fijn uit zien.
Hier op bokt zijn er wel topics over.

Dat ze westernpaarden eerder beleren dan andere paarden heb ik idd ook gelezen. Alsof die paarden eerder volgroeid zijn :n
Maar goed, er zijn ook zat mensen die vinden dat een paard niet eerder dan met een jaar of 5-6 beleerd zou moeten worden omdat ze dan pas volgroeid zouden zijn.

Eleven, leuk vrijspringen, kan ik ook wel weer eens doen met Deamen. Nou we toch niet van het erf af gaan ivm Rhino.

moonprayer

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:08

ik deed het ook niet aan het bit, maar aan een goed zittend halster, wat dus te vergelijken viel met een goede kaptoom, omdat hij niet om het hoofd kon schuren.

er komt weinig druk op, maar idd wel beweging

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:24

Bij mij zit ie ook niet aan het bit vast, maar dan zou dat dus betekenen dat er steeds druk op de neus komt door het bewegen? Ik ga mijne iig volgende week uitproberen en dan zal ik erop letten... ik maak 'm wel op de singelplek (waar de touwen dus 'samen komen') aan elkaar vast zodat ze niet achter de elleboog kunnen gaan hangen/evt schuren :) ... als je snapt wat ik bedoel :+
Er zijn inderdaad zowel goede als slechte ervaringen over te vinden, ik ben benieuwd hoe mijn paardje erop reageert.
Westernpaarden worden vaak eerder ingereden omdat ze er al eerder 'volwassen' uitzien (die van mij is ook pas 2 maar is heel vierkant gebouwd en heeft al een achterwerk waar je u tegen zegt := ), maar dat zegt niks over hoe ze er van binnen uitzien... bij bijvoorbeeld KWPN ers die ook een stuk groter worden, zien ze er meestal met 2 of 3 jaar nog heel 'slungelig' en smal uit (bij beide zijn er natuurlijk uitzonderingen), daarom wacht men dan vaak iets langer met beleren :)
Ik ken ook iemand die vind dat een paard niet eerder dan 5 of 6 mag worden beleerd... imo is dat te vergelijken met dat een kind pas vanaf zijn 18e een rugzak mag dragen en mag sporten :Y) Die van mij zal het iig prachtig vinden als ze straks ohz lekker maar buiten mag..en zich niet aan mijn loop-tempo hoeft aan te passen :P dat weet ik wel zeker :j

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:32

Je voelt zelf het beste aan wanneer je paard er rijp voor is

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:07

Dat is ook zo... plus dat sommige 4-jarigen pas 2 lijken en andere 3-jarigen zien er al uit als 6... en mentaal kunnen ze er natuurlijk ook nog niet aan toe zijn, verschilt per paard :) maar imo vind ik 2 wel te vroeg, al zou het alleen al voor m'n gevoel niet kloppen '*komt op buitenrit iemand tegen* hee wat een leuk paardje, hoe oud is ie? 'dankje, hij is 2 jaar' ' kweenie, ik zou me doodschamen (al lijken de meeste mensen die ik buiten tegenkom bar weinig verstand van paarden te hebben) :=

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:47

Odeale ik doe niet aan bijzetten := beesten die vast worden gezet kunnen lelijk uit de hoek komen/terecht komen als het in paniek raakt/in verzet gaat. ik heb daar enge dingen mee gezien dus dat mogen de mensen thuis zelf doen, en mijn paarden doe ik dat gewoon maar niet mee :)

leuke foto's snackie!! wat stoer al in de het bos :j
DeSpringhaan gossie wat naar van die boom! Maar wel een les (denk ik) : jij bepaalt wat we doen, en niet hij. Zo kun je, een beetje, dit soort grapjes misschien voorkomen? wel vervelend :(:) gelukkig ging het later weer helemaal goed :) boefje is wel een juiste benaming voor die van jou geloof ik ;)
hoi Klimop! gezellig dat je meepraat toch :)
en blij dat jij het verstandiger aanpakt dan je mede-westernruiters die er zo vroeg opklimmen :n
Als het bitloos goed gaat, en je geen redenen hebt om er een bit in te doen (b.v. voor wedstrijd) dan zou ik persoonlijk bitloos blijven. Dit heb ik nu met Britt ook. En zeker in de western mag (of moet?) je tot 5 jaar met een bosal starten toch?

mocht je overgang naar bit maken kun je een extra paar teugels aan het bit maken, zodat je de overgang beetje bij beetje kan aanleren. want bitloos kent hij: en dan voelt hij het bit er ineens ook bij: en dan laat je je bitloos-teugels een keer los en kijk je of hij het al op enkel het bit door heeft :)
verder terug in het topic heb ik ook foto's van Britt hoe ik het altijd combineer met inrijden. Dit doe ik standaard bij elk paard en gaat altijd prima :j

betreft het bitloos starten in de dressuur. Daar is nu een proefperiode van aan de gang, in 2013 gaat het laatste jaar in dacht ik, of wordt besloten of het bij de andere rubrieken gewoon er bij mag, of het echt apart blijft. of misschien helemaal er uit gaat, dat weet ik niet.
Ik start dus bitloos dressuur, zie onderschrift ;) Dit gaat tot het M inderdaad. Daarna mag je HC starten (belachelijk, want dan ineens mag je door elke jury beoordeeld worden en doen ze niet meer moeilijk over de aanleuning die zogenaamd anders is zonder bit ;) maargoooedd :P )
Met een bosal rijden is niet anders dan met een bit rijden. Net zo als dat in de dressuur ook geld: zonder bit is het niet anders rijden dan met bit.

rijden met Britt staat even stil.. sinds donderdagmorgen staat veulen Jasper met koliek. Ondertussen staat hij in de kliniek (sinds gisteravond laat) ;( Dus mijn hoofd stond er totaal niet naar, en daarbij stond Jasper apart in de bak tot gisteravond dus dan maar niet rijden. hele dag bij hem geweest en niet aan rijden gedacht, alleen maar hopen dat jappie beter wordt.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:07

@FahyaFemke Hoe leer jij je paard dan dat er druk op het bit kan komen te staan als je niet bijzet? Ik snap wel dat je het niet doet, want paarden kunnen idd flink in paniek raken! Wat vervelend van Jasper, hopen dat het snel goed zal gaan met hem!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:20

dat doe je toch tijdens het rijden? daar hoef je toch niet voor er naast te blijven? of begrijp ik je nu verkeerd :+

Sowieso (ook een foto van aantal pagina's terug) loop ik er eerst náást en geef ik met de teugels alles aan, links rechts, hoo. En daarna stap ik pas op.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:40

Oke ik snap je !

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:46

ik heb een jonge merrie gereden die met longeren letterlijk omklapte met steigeren door de bijzets. en onder het zadel prima de druk verdroeg. Waarom dan nog met bijzets longeren? Gewoon onder het zadel aanleren, dan wennen ze er ook vanzelf aan..

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:03

@FahyaFemke; Oei dat klinkt eng :oo Maar ik probeer me nu voor te stellen hoe dat precies kan dan... ik ga ervanuit dat ze niet ging steigeren dóór de bijzets, maar kwam ze omhoog en kon haar evenwicht niet terugkrijgen doordat ze d'r hoofd niet omhoog kon doen oid?

even op je eerste reactie ingaan...
Volgens mij mág je inderdaad paarden t/m 5 jaar op bosal (of snaffle/trens, op 2 handen) starten en vanaf 6 jaar moet je eenhandig met shanks starten... maar dit verschilt dacht ik ook per organisatie, bij bepaalde 'beginners-levels' mag je altijd op bosal/snaffle starten, dus vandaar dat ik het even niet zo zeker uit m'n hoofd weet :+
Maar zolang het zonder bit goed gaat is er idd geen reden om over te stappen, als ik toch ooit met bit zou willen rijden kan ik het langzaam opbouwen, ik heb namelijk een heel handig hoofdstel waar je ook een bit aan vast kunt maken maar ondertussen op de sidepull kunt rijden (dus teugels niet aan de bitringen vast) zodat ze in het begin kunnen wennen aan een bit tijdens het rijden, zonder dat er druk op staat :j

Imo is een bosal in zoverre anders dan een sidepull/trens, dat je geen 'directe teugel' kunt toepassen... linkerteugel zit normaal gesproken links en rechterteugel rechts, bij de bosal zitten deze beide natuurlijk onder de kin (dus moet het paard het principe van neckreining sowieso al kennen) en heb je ook een hefboomwerking in tegenstelling tot sidepull/trens... dus het lijkt me wel íets anders rijden, hoewel ik er (nog) geen ervaring mee heb :P

Toch valt het me op dat (vooral ook bij western) veel mensen bitloos starten en na een paar weken overstappen op bit en ik vraag me nog steeds af wat daarvoor de reden is? Want als het bijv. alleen met het wisselen van tanden te maken zou hebben (is voor sommigen een reden) dan zouden ze sowieso t/m hun 5e bitloos blijven rijden.. maar dat is vaak niet het geval. Zat er al aan te denken om een topic te openen op het westernforum maar aangezien ik het ook bij 'Engelse' combinaties zie dacht ik, laat ik het ook hier eens vragen ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:14

jazeker wel. los longeren ging goed. met de longeersingel ook. bijzets helemaal los ook, maar zodra ze op maat werden gemaakt, en ze moest wegstappen was het DIRECT steil overeind. Enige oplossing is naar vóren.
Nou ik ga een paard die zo tegen de druk in gaat gewoon weg niet naar voren slaan met een zweep, daar begin ik niet aan. Ik werk in rust, en niet in dwang.

Weet je wat er kan gebeuren als een paard steigert en dan dus achterover klapt? Nek breken, of wervel verkeerd schieten of echt, ik ga dat risico niet nemen. Je kunt dit soort dingen allemaal onder het zadel doen, zodra het dan mis zou gaan gooi je je handen naar voren en kun je been geven en dan kun je het vaak oplossen (ook daar in kan het misgaan natuurlijk maar..-> ) met bijzets vastzetten KAN het paard niet naar voren, hij zit vast, en verliest dan zijn evenwicht in het steigeren me alle gevolgen van dien.

Dit gaat dus niet over het gemiddelde paard he.. de meeste paarden doen dit prima. Maar toch waag ik me er niet aan, zeker niet met paarden van klanten.

volgens mij móet het in de western, juist voor het wisselen? Ohja wacht, mág want niet elk paard heeft daar last van :j

betreft de bosal: ik ging er dan ook vanuit dat je de neckreining al kent met bit rijden. Dan is met bosal rijden echt niet anders :)
de hefboomwerking zie ik alleen niet. de bosal hangt om de neus, de teugels onder de neus en je teugels los in jou hand(en). waar zit de hefboomwerking dan?

Ik weet niet precies wat je nu bedoeld met het opvallen. Mij valt dat niet echt op. Ik weet wel dat er meerder mensen inrijden zoals ik; op halster/sidepull en daarna pas op bit; om de mond zacht te houden. Dat is eigenlijk ook zo met een riem om de hals rijden, als ze er vandoor gaan hang je daaraan, en niet aan het bit. Ik hang dan liever aan het hoofd, omdat ze de rem van het halster toch al kennen van het aan de hand lopen.
De meest logische reden om er een bit in te doen is de angst vd ruiter om bitloos te blijven. Zo had ik ook een klant met een felle pony voor haar kinderen. Ik heb deze pony beleerd, en bitloos ging zo goed dat ik vroeg of dit zo mocht blijven, of er toch een bit in moest. Ze wilde toch een bit, omdat haar kinderen er op gingen rijden, en dat vond ze toch wel eng zonder bit. Mensen kennen het niet echt, iedereen rijd met bit-zonder bit is een paard niet te houde, hoe sterker je paard hoe scherper je bit; dan gaat het vast beter! Breek daar maar doorheen dat het bitloos net zo goed kan, en dat het aan de ruiter ligt :=
Toch ben ik het er wel mee eens dat SOMMIGE paarden het echt beter op een bit doen. Een klant van me heeft zo'n verschrikkelijk 'vervelend' paard, als zij bitloos blijft rijden krijgen ze ongelukken. Ze vind het niet leuk, maar doet nu toch het bit in, ook op mijn advies. Bitloos heeft dat paard maling aan dr (dus ja het ligt dan aan de ruiter) maar in dit geval gaat hij er vandoor, binnen of buiten, in de bak haast door de omheiningen heen, buiten gewoon de dijken af rennen naar beneden of voor auto's. met bit: gaat alles stukken beter, probeert nog wel eens een geintje uit, maar blijft dan beperkt. dan zeg ik; gooi er alsjeblieft een bit in. Ze gaan er niet dood van ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:16

Beterschap met jaspertje! hopelijk knapt hij snel op.

Bit of bitloos, ik denk dat het in beide gevallen een kwestie is van gewichtshulpen, ipv teugel trekken.

Jaron reageert heel sterk op hulpen.
Misschien omdat ik hem een keer goed heb aangepakt.
Niet willen lopen? 1x een flinke tik. en ik heb 1x 10min geoefend op halthouden is zwaar zitten, en een lichte kneep in de teugels.
Als je hem nu aanraakt met je been, reageert ie onmiddelijk.

Ik wil best wel bitloos proberen, maar ik heb er momenteel niet de middelen voor om het te bekostigen, vind sparen voor een op maat gemaakt zadel echt belangrijker.

Longeren op de manier van klimop heb ik 1x gezien, maar dat paard was een beetje een dooie die zijn rondjes liep.
Ik longeer of vrij, of met pessoa. En in het laatste geval was ik er vrijdag blij mee, want hij was ongelooflijk stout, en met de pessoa kreeg hij het minder voor elkaar om om te draaien, de draak.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:19

echt simpel bitloos hoeft niks te kosten: je pakt zijn stalhalster en maakt daar je teugels aan vast :')
en dat touwhalster van de haflinger op de foto's, 5 euro ! :P

maar snap wat je bedoeld hoor ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:20

touwhalster heb ik, en stalhalster ook natuurlijk.
Maar ik heb toen eens een site bekeken, waar ze lieten zien wat de druk is. En dat lijkt me niet zo fijn?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:22

als jij op je zit rijd, kun je zonder hoofdstel rijden ;) en dan heb je dus alleen je teugels als noodrem. ik zou me daar niet zo druk over maken
net zo min over de 'pijn' van een bit. snap je :)
als we echt gaan meuten over bitloos en oeiaiai waar drukt het allemaal. het is toch verdorie maar een stalhalster :P of een touwhalster. dat hangt los als ie braaf is, en als ie te hard gaat trek je.
zelfde principe als wat je net beschrijft. looptie door doe je niks, stoptie geef je 1 keer een goeie tik. klaar is opvoeding ;)
lekker kort door de bocht, maar je begrijpt vast wat ik bedoel :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:23

Jep ,volkomen.

Toch, ik heb zo het idee dat hij een loopje met me gaat nemen, maar ik ga het morgen gewoon eens proberen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:23

touwhalster dan, halster met teugels heb ik al geprobeerd, en zonder zadel ;) toen ik voor de 5e keer op hem zat ofzo

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:25

gaaf. jullie zijn echt 1 bonk vertrouwen samen :D leuk om te lezen.
en als je touwhalster doet, zou ik gewoon je bit er ook bij houden. wat ik al vaker hier beschreven hebt. Als het dan nog niet helemaal gaat zoals je wilt kun je terugvallen op je bit.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:27

@FahyaFemke; mbt het achteroverklappen...
Dus toch.. ik kon uit je post even niet opmaken of ze steigerde dóór de bijzet of steigerde omklapte dóór de bijzet, nu snap ik 'm... maar een hulpteugel hoort toch sowieso niet op een manier afgesteld te staan dat het paard sowieso altijd druk op het bit/neus heeft, maar als deze nageeft hoort de druk er toch af te gaan? :? Vandaar dat ik niet helemaal snap wat je bedoelt met bijzet 'op maat maken'.. maar ik kan me idd voorstellen dat als ze dit niet gewend was de eerste reactie is TERUG om van die druk af te kunnen komen, en als de druk niet weg gaat.......................
Ik weet wat de gevolgen zijn van achterover klappen dus hoop dat ik het altijd zal kunnen voorkomen (heb m'n adem wel eens ingehouden als ze recht overeind kwam... maar dat was nog in de tijd dat ze standaard omhoog kwam of ging bokken als ik haar aan de hand had en ze was het ergens niet mee eens... gelukkig is die fase ondertussen voorbij :Y) ), vind het al doodeng als ze weer eens een gekke bui heeft en een verkeerde move maakt/uitglijdt oid.. maar tot nu toe is het gelukkig nooit heel slecht afgelopen #)

Sorry mijn fout mbt die hefboomwerking... haalde even wat dingen door elkaar (bosal, hackamore) 8)7
Maar een bosal lijkt me inderdaad net zo geschikt als het paard tenminste de neckreining onder de knie heeft :j want de neus vragen dmv directe teugeldruk lijkt me niet echt mogelijk?

Mij viel het wel op dat mensen regelmatig de eerste paar x bitloos rijden en (soms al redelijk snel) daarna overstappen op bit, maar ik denk eerlijk gezegd ook dat het een kwestie is van wat men 'normaal' vindt en wat ze gewend zijn...
Bij het laatste geval dat jij noemt, waarvan het paard anders door de omheiningen vliegt en buiten ook niet te houden is, vraag ik me toch af... hoe is dat paard dan als je gewoon met hem aan een halster (bitloos dus) in de bak of buiten wandelt? Gaat ie er dan ook keihard vandoor? Want als dat het geval is zou ik er sowieso niet opstappen voordat hij normaal aan de hand bij je kan blijven en kan luisteren,maar dat lijkt me logisch :=

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:29

ik wilde het touwhalster onder het hoofdstel doen, maar dan even de neusriem van mijn hoofdstel af (dus een western hoofdstelletje maken)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:11

klimop ze steigerde dus door de bijzet, en klapte om door het steigeren door de bijzet. ingewikkeld :+
als het paard normaal nageeft gaat het goed ja. als ze er tegenin gaan... maar deze was dan ook wel heel heftig. ze ging niet eens terug, ze ging gewoon gelijk recht omhoog en klapte toen achterover. ik schrok me helemaal te pletter, want dit wisten we wel en we waren op tijd om het te voorkomen zogezegd maar ze ging door onze 'correcties' heen. Ze heeft het wel geleerd hoor, maar niet op mijn manier maar goed, toendertijd was ik knechtje! Dat heb ik nu gelukkig niet meer, ben nu eigen baas *D

oei wat jij verteld, als ik 1 keer zoiets zie bij een paard zou ik het echt nooit meer doen die bijzet := maargoed ik ben altijd heul voorzichtig ;)

ja precies Snackie :j succes in ieder geval +:)+

dat laatste gevalletje heb ik zelf ingereden. En in de 3e week kreeg hij deze kuren, van het schrikken naast de bak (ineens he :P). Ik lag er 3 x bijna af, omdat hij plots van de ene naar de ander kant vd bak scheurde al bokkend om dan weer stil te gaan staan. Ja kijk je mag bang zijn, maar we moeten wel blijven luisteren! Voor mijn, en jou(paard) veiligheid. Toen heb ik er een bitje ingehangen en deed hij het ook; maar was hij binnen enkele seconden stil te zetten=veiliger. En daar ligt mijn prioriteit toch wel :o en niet dat het 'leuker' of 'liever' is zonder bit. Dus geadviseerd eerst maar met bitje, en dan later weer bitje er uit. Dus na het inrijden kwam hij weer thuis. Alles helemaal goed, zelfs het bitje er weer uit na een tijdje! Maar toen begon het weer opnieuw.. ergens ligt het wel aan de ruiter, deze is niet consequent genoeg. Als ik enige tijd niet geweest ben merk je dat aan het paard, die is weer kantje boord nog net de leider niet van de 2 ;) En help ik dan weer even met lesgeven, of rijdt ik em zelf dan is het weer in orde! Maar met bit zal dit paard ook altijd blijven proberen het leiderschap over te nemen, aan de hand of onder het zadel. Je kunt zeggen dominant, maar dan schop je ook veel mensen tegen eh , hoe zeg je dat:P knie? scheen? weet ik het, maar er zijn genoeg mensen die dan zeggen nee dat paard is niet dominant, die is onzéker en daarom doet hij dominant. want hij weet niet wie de leider is omdat de leider niet zeker genoeg is..
Nou dat klopt, de leider is niet dominant genoeg zeg ik dan, dus ik vind dat paard dan 'dominanter' dan de ruiter. Ik kijk naar wat voor gedrag hij vertoont, en dat is dominant gedrag, namelijk: ik bepaal wel wat er hier gebeurd, ik ga NU links. ruiter wil rechts? maakt mij dat uit, doei! staat er een draadje, wil eigenaar dat ik echt nu nu NU stop? maakt mij dat uit, ik wil NU rechtdoor, doei! of: dat is echt dus ik draai NU om.

Natuurlijk moet de communicatie verbeteren tussen ruiter en paard, paard moet afwachten of ruiter zegt gaan we wel of niet, links of rechts, hard of zacht. Maar moet dat dan bitloos? waar het paard zich nog sterker mee kan maken, geef mij dan maar een bitje, dat hij maar even voelt dat dit niet kan, dat hij het leiderschap nu eens een keer moet overgeven. Ook voor het vertrouwen van de ruiter, want steeds bitloos door de draden heen gaan met je paard verbeterd je eigen leiderschap ook niet. en met bit is hij nog te stoppen/om te keren, en dan krikt de ruiter zijn ego weer wat omhoog. Dus het is een proces voor beide, voor paard en ruiter. ruiter moet leren vertrouwen op eigen leiderschap, en dus ook op eigen paard. en paard moet dan ook leren vertrouwen op ruiter zijn leiderschap.

wat een gemauw joh. ik tik toch altijd zomaar even een halve pagina weg he hihihi ;)

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:43

Gister voor de 3e keer op Eleven geklommen. Weer zonder een stap verkeerd te zetten <3 Nu wat rechterop gaan proberen te zitten in stap, zodat ze leert dat ze mijn gewicht ook meer op haar achterbenen gaat voelen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:14

Dat doen veel mensen he? ver voorover zitten?
Ben altijd gewoon gelijk rechtop gaan zitten als ze rustig waren met opstappen.
Bij jaron zat ik ook recht binnen 2 minuten.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:20

FahyaFemke schreef:
oei wat jij verteld, als ik 1 keer zoiets zie bij een paard zou ik het echt nooit meer doen die bijzet := maargoed ik ben altijd heul voorzichtig ;)

Was dit ook tegen mij bedoeld, mbt dat gek doen/uitglijden enzo? Want daarmee bedoel ik gewoon d'r ' gekke 5 minuten' in de paddock/wei waarbij ze zo hard heen en weer sprint, gevolgd door sliding stops, rollbacks en gigantische bokken dat het simpelweg onmogelijk is om alle 4 de voetjes weer fatsoenlijk op de grond te krijgen, soms vergeet ze d'r dan eentje en tja dan ga je.. :') 8)7
als ze dit ook aan de longe zou doen dan was ik inderdaad nooit op het idee gekomen om er bijzets aan te hangen, dan zou het zweet ook op mijn rug staan := maar gelukkig weet ze ondertussen dat aan de longe = gewoon aan het werk en als ze dan gaat bokken oid maakt ze het Echt niet leuker voor zichzelf (jij bokken? oke ga maar lekker 5 voltes FLINK doordraven :)) ), ze doet het alleen nog 'los' zeg maar :)

Toch kan ik uit jouw verhaal nog niet opmaken hoe dat paard gewoon aan een halster is als je buiten loopt? Want als hij er dan ook vandoor gaat lijkt het me idd gewoon een kwestie van opnieuw de rollen verdelen, en dan geloof ik dat ditzelfde paard met een andere, zeer consequente ruiter die daar veel tijd instopt uiteindelijk ook bitloos te rijden zou moeten zijn... maar als dit voor hun goed werkt zeg ik verder niks hoor ;)