Ik heb het wel eens gezien irl als ze het gemaakt hadden van twee lange halstertouwen maar ik vond het er niet zo fijn uit zien.
Hier op bokt zijn er wel topics over.
Dat ze westernpaarden eerder beleren dan andere paarden heb ik idd ook gelezen. Alsof die paarden eerder volgroeid zijn
Maar goed, er zijn ook zat mensen die vinden dat een paard niet eerder dan met een jaar of 5-6 beleerd zou moeten worden omdat ze dan pas volgroeid zouden zijn.
Eleven, leuk vrijspringen, kan ik ook wel weer eens doen met Deamen. Nou we toch niet van het erf af gaan ivm Rhino.
), maar dat zegt niks over hoe ze er van binnen uitzien... bij bijvoorbeeld KWPN ers die ook een stuk groter worden, zien ze er meestal met 2 of 3 jaar nog heel 'slungelig' en smal uit (bij beide zijn er natuurlijk uitzonderingen), daarom wacht men dan vaak iets langer met beleren
Die van mij zal het iig prachtig vinden als ze straks ohz lekker maar buiten mag..
gelukkig ging het later weer helemaal goed 
Dus mijn hoofd stond er totaal niet naar, en daarbij stond Jasper apart in de bak tot gisteravond dus dan maar niet rijden. hele dag bij hem geweest en niet aan rijden gedacht, alleen maar hopen dat jappie beter wordt.
Maar ik probeer me nu voor te stellen hoe dat precies kan dan... ik ga ervanuit dat ze niet ging steigeren dóór de bijzets, maar kwam ze omhoog en kon haar evenwicht niet terugkrijgen doordat ze d'r hoofd niet omhoog kon doen oid? 
leuk om te lezen.
Vandaar dat ik niet helemaal snap wat je bedoelt met bijzet 'op maat maken'.. maar ik kan me idd voorstellen dat als ze dit niet gewend was de eerste reactie is TERUG om van die druk af te kunnen komen, en als de druk niet weg gaat.......................

en niet dat het 'leuker' of 'liever' is zonder bit. Dus geadviseerd eerst maar met bitje, en dan later weer bitje er uit. Dus na het inrijden kwam hij weer thuis. Alles helemaal goed, zelfs het bitje er weer uit na een tijdje! Maar toen begon het weer opnieuw.. ergens ligt het wel aan de ruiter, deze is niet consequent genoeg. Als ik enige tijd niet geweest ben merk je dat aan het paard, die is weer kantje boord nog net de leider niet van de 2
Nu wat rechterop gaan proberen te zitten in stap, zodat ze leert dat ze mijn gewicht ook meer op haar achterbenen gaat voelen
), ze doet het alleen nog 'los' zeg maar