[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:41

ik heb een prbleem met aan de teugel. Mijn pony doet het dus niet. en als hij het toevallig toch een stukje doet valt hij enorm terug in tempo. Maar mijn grootste vraag is hoe rijd je eigenlijk een paard aan de teugel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:45

_soraja_ schreef:
ik heb een prbleem met aan de teugel. Mijn pony doet het dus niet. en als hij het toevallig toch een stukje doet valt hij enorm terug in tempo. Maar mijn grootste vraag is hoe rijd je eigenlijk een paard aan de teugel?

Als hij terug valt in tempo, dan doe je het niet goed
In dit topic staat meerdere keren omschreven hoe het wel moet. Moet je even opzoeken dus, want ik ga het niet weer herhalen Schijnheilig

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:16

ieder paard is hierin weer anders, de een hangt sneller dan de ander enz enz. Ik heb heel erg geluk dat het bij mijn paardje gaat van achter naar voor. Als je haar voorwaarts rijd dan komt ze vanzelf en is ze heel licht in de mond. Misschien dat je er iets aan hebt

KusFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:49

Nee, geen topic met 'hoe rijd ik mijn paard aan de teugel?'. Of 'help ik krijg mijn paard niet aan de teugel'.
Je moet je paard gewoon lekker ontspannen rijden, dan gaat het vanzelf wel. Oke, mmm makkelijker gezegt dan gedaan Vork
Ga alsjeblieft niet heel erg zagen of trekken.
Ook liever geen hulpteugels gebruiken.
Als je je paard aan de teugel wilt rijden, zal hij zich toch eerst moeten ontspannen. Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 02:01

_soraja_ schreef:

Naar voren, naar voren en naar voren rijden.
Blijf lekker van de vorkant af, want achter heb je de motor die je moet activeren.
Met het rijden van overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen train je de achterkant.
Blijf lekker voltes rijden en blijf absoluut niet hangen op de hoefslag (achtjes, s-jes, kleine voltes, slangenvolte smet diverse bogen).
De ontspanning komt vanzelf wel Knipoog

En dan de grote vraag Haha! Haha! Haha!
Heb je les? Je instructrice zou je toch uit moeten leggen hoe je een paard aan de teugel rijd, wat je we en niet moet doen en aarom.
Heb je geen les? Nemen dan!

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:11

ja, ik heb les.
vandaag heb ik er erg op gelet om gelijke druk op de teugels te houden en mijn handen+armen goed te ontspannen. en ik moet zeggen dat hij best lange stukken met zijn hoofdje naar beneden liep Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:02

lovepardoes schreef:
ieder paard is hierin weer anders, de een hangt sneller dan de ander enz enz. Ik heb heel erg geluk dat het bij mijn paardje gaat van achter naar voor. Als je haar voorwaarts rijd dan komt ze vanzelf en is ze heel licht in de mond. Misschien dat je er iets aan hebt

Paarden zijn idd anders, maar de manier is gewoon hetzelfde.
Het paard goed aan het been rijden (wil (juist)niet zeggen steeds drijven) en contact houden (geen druk) met de mond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:04

Ik rij op een manegepaard en in stap lukte aan de teugel al vrij snel, maar in draf lukt het vrijwel nooit. Aan het eind van de les is het contact zo licht dat ik de martingaalringetjes voel stuiteren op de teugels en dan zakt ze ook wel iets, maar niet ver genoeg. Het paard is erg voorwaarts en zeer gevoelig op beenhulpen en onrustig op handhulpen. Weet iemand een manier om het weer een stukje verder te laten gaan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:06

Een manegepaard wordt constant bereden door diverse ruiters. Ik zou er niet aan beginnen om hieraan te gaan werken. Lachen
Als jij iets voor elkaar krijgt kan een ander het zo voor je verkloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:08

Eens.
Ik zou proberen je eigen rijden zo goed mogelijk te doen, zo ontspannen mogelijk en het contact zo licht mogelijk houden. Maar het is idd waar dat een manegepaard door zoveel ruiters wordt bereden, dat je ze toch nooit echt los en nageeflijk krijgt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:58

Ik weet niet of het goed is, maar ik mag af en toe op het paard van de buren rijden.
Prima beestje.
Ik kreeg les van mijn buurman, die zegt dat je het paard wat vast moet houden, en als het hoofd wat omlaag gaat loslaten, en dan nog een keer herhalen totdat het paard aan de teugel zit.
Is dit de goede manier?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:09

Nee. Het aan de teugel rijden komt van de ontspanning.
Van achteren naar voren rijden, veel voltes rijden en niet te lang op de hoefslag blijven, d.m.v. voltes van hand veranderen.
Als de ontspanning er is, zal het paard zijn hoofd vanzelf laten zakken.
Tegenhouden van voren absoluut niet doen, je kan wel vragen, hand sluiten, hand openen i.c.m. beenhulpen.
Geeft je paard na dan open je je hand.

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:59

elk paard is anders. maar de basis blijft het zelfde Lachen je zal zowiezo altijd je paard voorwaarts en voor je been moeten hebben..
Heb je alles op een rijtechnische manier geprobeerd op te lossen,.. misschien moet je is naar z'n rug kijken.

Zo heb ik met die van mij altijd het probleem gehad dat hij links vast zat, na genoeg trainers gehad te hebben ben ik is met hem naar de dierenarts gegaan.
1 zoveel trainers leek me niet echt goed.
2 hij was zo dwars, dat moet ook niet goed zijn.
Na controle enz. bij de dierenarts bleek dus dat hij een bekkenschreefstand had (rechts stond lager dan links) dus een advies om hem te laten behandelen bij michiel scheepers. Zo gezegt zo gedaan, bleek nou. Het was niet alleen een bekkenschreefstand maar z'n 6e halswervel stond naar rechts gekanteld en z'n 18e borstwervel had een afwijkende stand.
Trouw met de behandeling begonnen, kraken, stappen, om de dag rijden, 2 weken gewoon rijden en op controle en weer kraken enz. Nou 4 maanden verder, is hij voor de 3e keer gekraakt en waarschijnlijk de laatste keer Haha!
Ik kan wel vertellen dat hij zo veel losser is geworden! en zoveel beter, z'n ontspanning komt sneller, (het aan de teugel lopen dus ook)
Dat is een beetje mijn tip hier, mocht je alles geprobeerd hebben, laat je paard is controleren misschien heeft hij wel ergens last van zoals bij die van mij, want aan het begin heb ik daar nooit 2 seconde over na gedacht

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:32

Hamster schreef:
elk paard is anders. maar de basis blijft het zelfde Lachen je zal zowiezo altijd je paard voorwaarts en voor je been moeten hebben..
Heb je alles op een rijtechnische manier geprobeerd op te lossen,.. misschien moet je is naar z'n rug kijken.

Zo heb ik met die van mij altijd het probleem gehad dat hij links vast zat, na genoeg trainers gehad te hebben ben ik is met hem naar de dierenarts gegaan.
1 zoveel trainers leek me niet echt goed.
2 hij was zo dwars, dat moet ook niet goed zijn.
Na controle enz. bij de dierenarts bleek dus dat hij een bekkenschreefstand had (rechts stond lager dan links) dus een advies om hem te laten behandelen bij michiel scheepers. Zo gezegt zo gedaan, bleek nou. Het was niet alleen een bekkenschreefstand maar z'n 6e halswervel stond naar rechts gekanteld en z'n 18e borstwervel had een afwijkende stand.
Trouw met de behandeling begonnen, kraken, stappen, om de dag rijden, 2 weken gewoon rijden en op controle en weer kraken enz. Nou 4 maanden verder, is hij voor de 3e keer gekraakt en waarschijnlijk de laatste keer Haha!
Ik kan wel vertellen dat hij zo veel losser is geworden! en zoveel beter, z'n ontspanning komt sneller, (het aan de teugel lopen dus ook)
Dat is een beetje mijn tip hier, mocht je alles geprobeerd hebben, laat je paard is controleren misschien heeft hij wel ergens last van zoals bij die van mij, want aan het begin heb ik daar nooit 2 seconde over na gedacht

Die van mij heeft ook last van zijn rug loopt nu ook in behandeling. mAar heeft alleen maar problmen met aan de teugel gaan als hij niet los en warmgelopen is. Ik moet een half uur á 45 minuten losrijden om echt met hem te kunnen trainen. Ik oefen vooral voltes slangevoltes en door s van handveranderen. Ik ben dol op slangevoltes. En als ik dat dus een tijdje doet zakt hij vanzelf in:D. Nou dan heb ik het gewenste resultaat! Nu heeft hij een peesschedeontsteking waardoor hij erg last van zijn rug kreeg en daardoor kreupel liep. wat vreemd was, was dat hij izjn been gewoon goed op de grond neerzette en zijn volle gewicht erop. Hij heeft vastgelegen waardoor we er achter kwamen dat er een peesschede ontsteking was. Hij liep zwaar kreupel"! Nu helemaal niet meer En moest dan 2 dsagen boxrust 6 weken stappen. Maar ben er van de week op wezen zwemmen. Lachen. In het water voelt hij mijn gewicht minder.Lachen en het ging erg goed. Hij loopt nu beter dan ooit! En van izjn rug hefet hij nu ook geen last meer:D! een tip die ik hier nog kan geven: Laat je paard nooit naar buiten kijken maar met stelling naar binnen. en laag en onspannen laten lopen tijdens het losrijden. stap in ieder geval 10 minuten in. Dara heb je profijt van tijdens het trainen! EN mischien dat je daarmee kan voorkomen dat je paard later rugproblemen krijgt:)!

Bellissima_

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:12

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Vind ik ook. Ik bedoel, mijn pony loopt heel makkelijk aan de teugel. het is iedere keer weer eventjes doorbijten, maar zodra ze het doet gaat het ook gewoon geweldig. kan niet meer mis gaan, gwoon kneepje links; been links. kneepje rechts; been rechts. klaar. maar als ik dit doe bij een van de pony's bij mijn manege dan word ik erafgegooid! die loopt makkelijk aan de teugel, maar alleen door alleen kneepjes te geven. doe je het allebei lig je eraf. dan gaattie steigeren & bokken tegelijk. dan komt ie omhoog en slaat z'n achterbenen uit. als jy dan naar voren ligt bij het steigeren dan word je meteen naar voren of naar achteren gelanceerd. dus heel veel ongelukken zo. maar zo moet je niet op haar rijden, daar is ze veel ste lief voor. gewoon aan een ervaren ruiter vragne of dat hij/zij komt kijken en dan legt die het wel uit. komt altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:01

Dus jij zaagt gewoon?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:49

Yamcha schreef:
Dus jij zaagt gewoon?

zo legt ze het wel uit Ja

Beetje érg jammer Blauw oog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:44

Idd, zo vat ik het op.

Zou het nou echt zó moeilijk zijn on je handen stil te houden Rolleyes

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:37

hij moet toch aan de teugel? en hij kent het heel goed hoor. als ik het anders doe, het goed doe, lig ik eraf. ook geen zin in. dan maar fout bij 1 paard dan goed en eraf. dan leert ie dat. myn manier zo is goed genoeg, tis toch geenw edstrijdpaard.

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:12

ik heb geleerd om het paard aan te leren aan de teugel lopen op onze manege moet je een beetje spelen in de mond en dan gaat het paard meestal wel aan de teugel doet die dit dan kan je hem belonen doet die het niet dan probeer je het opnieuw

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:52

Daar kom ik weer hoor. Al mijn paardenspullen zijn gejat, dus vandaag moest ik een beetje improviseren. Heb met een soort van halsring gereden, dat wou ik al een tijdje proberen. Ik vond haar heel lekker lopen, zo goed voorwaarts-neerwaarts krijg ik haar normaal alleen aan de longeerlijn. De bijbehorende vraag: van de osteopaat moet ze dus goed leren haar rug te gebruiken en daarom moeten we oefenen met het hele aan de teugel gedoe. Is een goede voorwaarts-neerwaarts ook acceptabel in dat geval? Loopt een pony dan ook goed genoeg over de rug?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:08

Margoot schreef:
hij moet toch aan de teugel? en hij kent het heel goed hoor. als ik het anders doe, het goed doe, lig ik eraf. ook geen zin in. dan maar fout bij 1 paard dan goed en eraf. dan leert ie dat. myn manier zo is goed genoeg, tis toch geenw edstrijdpaard.

Verward Wat jij doet is gewoon mishandeling. Frusty

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:09

Narya schreef:
Is een goede voorwaarts-neerwaarts ook acceptabel in dat geval? Loopt een pony dan ook goed genoeg over de rug?

Als het achterbeen goed onder de massa komt wel ja Ja

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:58

Hoe weet ik dat precies?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:23

Narya schreef:
Hoe weet ik dat precies?

Je kunt het voelen. Wanneer je les heb, kan je instructeur zeggen wanneer het goed en fout is. Dát gevoel moet je dan onthouden. Op de foto kun je het ook zien, maar dat zijn altijd moment-opnames. je zult dan vel foto's moeten zien, om een goed beeld te krijgen. filmen kan natuurlijk ook.