Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:29

Babootje schreef:
Het kan zijn dat het paard nog moeite heeft met het binnenbeen onder de massa te brengen en dat haar been nog nodig is om dat extra aan te geven.

Wil je mij eens uitleggen hoe je dat dan ziet?
Naar mijn idee druk je met een binnenbeen wat terug ligt alleen maar de achterhand naar buiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:36

setteke schreef:
Babootje schreef:
Het kan zijn dat het paard nog moeite heeft met het binnenbeen onder de massa te brengen en dat haar been nog nodig is om dat extra aan te geven.

Wil je mij eens uitleggen hoe je dat dan ziet?
Naar mijn idee druk je met een binnenbeen wat terug ligt alleen maar de achterhand naar buiten.

Klopt, maar als het paard moeite heeft met het binnenbeen onder de massa te plaatsen doordat het bijvoorbeeld nog wat scheef is, dan zul je met je been moeten vertellen dat het achterbeen daar moet blijven.
Mijn paard is ook nog niet zo recht als ik zou willen op de linkerhand en ik zet dus ook SB in met mijn binnenbeen wat naar achter tot hij zo loopt als ik wil en dan leg ik hem terug en als hij zijn binnenachterbeen er dan uit wil zetten omdat ie het moeilijk vindt dan is mijn been daar weer om hem te vertellen dat ie terug moet. Je kunt dus niet zomaar zeggen: oh, haar been ligt naar achteren, dat is geen goede hulp. Je geeft die hulp waarvan jij voelt dat die op dat moment nodig is. (Ik heb het filmpje niet gezien trouwens)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:43

Alle filmpjes lopen hier weer standaard op 29 sec vast, dus daar kan ik niets meer van zeggen. Maar idd, als de achterbenen gaan scharen, ben je eerder aan het wijken of appuyeren of hoe al die zijgangen ook noemen, en ben je de lengtebuiging kwijt.

Sbw kan effectief op 3 of 4 hoefslagen uitgevoerd worden, maar heeft dan wel een ander effect.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:49

Simpelman schreef:
Shoulder in

Duidelijk. Alleen wel jammer dat het in stap is, want wat in draf nu juist het punt is, is wat is de juiste impuls, afdruk etc.

Babootje schreef:
Optisch lijkt het of de achterbenen kruisen maar doen dat niet. Zeker in draf als er meer ruimte in de passen is lijkt dat zo. Het achterbeen komt meer onder de massa (maar volgt nog steeds het spoor van het buiten voorbeen)

Ja klopt, maar bij het neerzetten wijzen de hoeven niet recht naar voren, maar een klein beetje schuin. Dat kan toch ook niet anders want het bekken van het paard staat toch ook een beetje schuin tov de hoefslag? Als dat niet zo is, dan is het paard niet gelijkmatig van kruin tot staart gebogen....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:52

Babootje, jij wil dan dus duidelijk iets corrigeren, want anders leg jij je been niet verder terug als het niet helemaal goed gaat.
Ik neem aan dat Emmelie in een proef niet aan het corrigeren is en dat haar paard inmiddels wel sterk genoeg is om het binnenbeen te belasten.
Maar goed, heb me er ook wel eens over verbaasd, dat een binnenbeen wat soms zelfs erg ver terug ligt algemeen geaccepteerd is en gewoon met goede cijfers beloond wordt. Terwijl het dan een SB is die teveel zijwaarts/wijkend/achterhand naar buiten gereden wordt.
Het is echter niet hoe ik het geleerd heb.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:34

setteke schreef:
Maar goed, heb me er ook wel eens over verbaasd, dat een binnenbeen wat soms zelfs erg ver terug ligt algemeen geaccepteerd is en gewoon met goede cijfers beloond wordt. Terwijl het dan een SB is die teveel zijwaarts/wijkend/achterhand naar buiten gereden wordt.

Als de sb zelf gewoon goed is, wat maakt het dan uit waar het been precies ligt? Het gaat toch om de effectiviteit van de hulpen? en niet of de hulpen exact volgens de juiste lijntjes etc. zijn. Als een ruiter er echt heel lelijk of achterstevoren opzit dan wordt dat in een van de laatste onderdelen wel afgestraft.
Ik denk niet dat voor de LT de sb teveel zijwaarts is. Het paard gaat evengoed gewoon over 3 sporen. De sb wordt met meer expressie gereden (meer impuls, afdruk etc) Juist op hoger niveau wordt van je verwacht dat je zijgangen met expressie rijdt. Of het scharen nu een optische illusie is of niet, een sb zo rijden heeft wel een hogere moeilijkheidsgraad en een hogere gymnastische waarde.

Ik verbaas mij er soms wel eens over dat mensen zich druk maken over een been dat niet helemaal volgens het boekje langs het paard ligt, of een houding niet geheel volgens het boekje. Paardrijden is en blijft toch iets dynamisch. Het gaat om de inwerking van de ruiter en de effectiviteit van de hulpen. Ik vind Apache echt heel mooi door de baan gaan daar, evenals bijvoorbeeld Sisther in het filmpje dat Thembi plaatste. Als een paard zo mooi loopt dan heb ik niet eens oog voor de ruiter... Who cares hoe zij hulpen op detail uitvoeren en of ze wel volgens het boekje of de juiste lijntjes zitten. Als ze zo een paard aan het lopen krijgen dan doen ze het gewoon goed. Of in ieder geval heel veel goed. Dan zitten ze het paard iig niet in de weg. Dan vind ik het een beetje mieren** om dan over dat soort details, die de paarden blijkbaar niet hinderen, te gaan vallen. Ik kijk dan liever naar wat ze goed doen dan afbreuk te doen aan hun goede performence door over dat soort pietluttigheden te vallen. Dan mis je volgens mij de essentie, namelijk een goed lopend paard.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:17

jasmijn78 schreef:
Babootje schreef:
Optisch lijkt het of de achterbenen kruisen maar doen dat niet. Zeker in draf als er meer ruimte in de passen is lijkt dat zo. Het achterbeen komt meer onder de massa (maar volgt nog steeds het spoor van het buiten voorbeen)

Ja klopt, maar bij het neerzetten wijzen de hoeven niet recht naar voren, maar een klein beetje schuin. Dat kan toch ook niet anders want het bekken van het paard staat toch ook een beetje schuin tov de hoefslag? Als dat niet zo is, dan is het paard niet gelijkmatig van kruin tot staart gebogen....

@Babootje, dat probeerde ik dus duidelijk te maken aan de hand van het filmpje van Edward van de voorkant gefilmd en van de zijkant gefilmd. Als je van de zijkant kijkt lijkt het, alsof het paard enorm schaart. Maar zoals Jasmijn zegt staan de hoeven een beetje schuin, het paard blijft idd op 3 sporen maar het binnen achterbeen gaat voor het buitenachterbeen ook al volgt het binnen achterbeen het spoor van het buiten voorbeen. Zomaar rechtuit zoals Ansie bedoelt kan alleen maar met een extreme halsbuiging.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:20

Jasmijn, waar zeg ik dat wie dan ook iets niet goed doet? Noem ik namen? Mag ik me dan niet ergens over verbazen? Doe jij dat dan nooit?
Het zal me echt verder worst wezen waar Emmelie haar onderbeen legt of hoe ze er verder op zit. Ze krijgt haar paarden super aan het lopen en ik heb haar werkelijk nog nooit ergens afgekraakt of erover zitten mierenn..ken. Niets als bewondering voor haar.
Het ging over hoe een correcte SB gereden wordt en nu trek je alles uit zijn verband. Jammer, want over hoe een oefening uitgevoerd zou moeten worden kan je discussiëren. En wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. Zeker omdat jij zelf ook wedstrijden rijdt, lijkt het me dat je daar over mee kan praten. Dat zou zinniger zijn, dan mij een veeg uit de pan te geven. Nergens voor nodig namelijk.

morocco

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:10

Helemaal mee eens! We waren aan het kijken hoe een perfecte sbw gereden moet worden. En dan kijken we niet alleen naar het paard, maar ook naar de ruiter!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:13

setteke schreef:
Jasmijn, waar zeg ik dat wie dan ook iets niet goed doet? Noem ik namen? Mag ik me dan niet ergens over verbazen? Doe jij dat dan nooit?
Het zal me echt verder worst wezen waar Emmelie haar onderbeen legt of hoe ze er verder op zit. Ze krijgt haar paarden super aan het lopen en ik heb haar werkelijk nog nooit ergens afgekraakt of erover zitten mierenn..ken. Niets als bewondering voor haar.
Het ging over hoe een correcte SB gereden wordt en nu trek je alles uit zijn verband. Jammer, want over hoe een oefening uitgevoerd zou moeten worden kan je discussiëren. En wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. Zeker omdat jij zelf ook wedstrijden rijdt, lijkt het me dat je daar over mee kan praten. Dat zou zinniger zijn, dan mij een veeg uit de pan te geven. Nergens voor nodig namelijk.

Het maakt inderdaad heel veel uit, waar het binnenbeen geplaatst is van de ruiter.
Door het binnenbeen naar achter te leggen, is het geen schouderbinnenwaarts meer, maar achterhandbuitenwaarts.
Dit laatste wordt inderdaad hoog gepunt door het jurycorps en is voor de ruiter veel makkelijker te laten zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:23

:D ben ik weer :+
ik ga even bijlezen over de sb
alleen kon ik dat filmpje van Anky niet zien?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 02:03

Welkom terug Nombrado. Filmpje van Anky is dat filmpje waar het 'waar is het gebleven topic' zo'n beetje mee afgesloten is ;)

morocco schreef:
Zo zie je maar weer dat een ieder het anders ziet!

Ik vind dit niet echt een kwestie van iets anders zien, maar gewoon niet weten hoe een oefening in elkaar steekt en toch het hardst blijven roepen hoe het moet. Best kwalijk. (ik heb het niet tegen jou maar meer in het algemeen, zoals zo vaak in de paardenwereld voor komt).

Eigenlijk geeft het aan dat het belang van de lengtebuiging niet erkend wordt en dat de logica ervan niet begrepen wordt. Het is toch echt de basis voor de zijgangen!

Er is geen optisch bedrog.. de paarden uit de betreffende filmpjes scharen ook daadwerkelijk door gebrek aan lengtebuiging.
Ik weet niet hoe vaak ik nog moet schrijven dat het juist alleen door goede buiging mogelijk is dat de achterhand niet naar buiten zwaait. Hoe minder buiging hoe meer de achterhand naar buiten gaat (en de tonen van de achterhoeven dus naar binnen draaien en de benen gaan scharen) als de schouders naar binnen komen.. Misschien dat onderstaand plaatje iets verduidelijkt:

Afbeelding

Dus ondanks dat de schouders naar binnen geplaatst worden blijft het bekken recht en achterbenen blijven dus ook rechtuit lopen (zeker niet scharen!!) En dat vergt dus behoorlijke buiging in het lijf. Alleen dan kan het binnenachterbeen naar voren onder de massa komen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:42

Leg je als ruiter je binnenbeen naar achter dan vergroot je de kans dat het paard uit de buiging gedrukt wordt (voor zover aanwezig was) en de achterhand naar buiten plaatst. Voor het oog ziet de oefening er dan nog knap uit, zeker als het dan met zoveel impuls wordt gereden en denkt dat het scharen erbij hoort, maar dan draait het meer om het doen van de oefening dan dat je de essentie van de oefening in acht neemt en 'm rijdt als oefening zelf.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:51

En inderdaad zoals ik het zie en ook volgens jou tekening Ansie wijkt de staart dus net iets van het midden af (bekken zijn dus niet meer recht ) en staan dus de achterhoeven ook een beetje schuin :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:57

De tekeningetjes zijn dus naast de werkelijkheid en daar kun je dan ook verder geen conclusie aan verbinden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:08

Heb je toevallig al een filmpje kunnen vinden van een correct uitgevoerde sbw zoals op de tekening, Ansie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:10

thembi schreef:
En inderdaad zoals ik het zie en ook volgens jou tekening Ansie wijkt de staart dus net iets van het midden af (bekken zijn dus niet meer recht ) en staan dus de achterhoeven ook een beetje schuin :D

En dus vind je dat een paard hoort te scharen in deze oefening? Ook al komen de hoeven iets schuin te staan, wat echt niet hoeft op drie sporen, dan nog is scharen niet de bedoeling van de oefening omdat de lengtebuiging altijd behouden moet blijven.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:12

Peppertree schreef:
Heb je toevallig al een filmpje kunnen vinden van een correct uitgevoerde sbw zoals op de tekening, Ansie?

Filmpje van simpelman geeft het al weer. Alleen schouders plaatsten, achterhand doe je niet echt iets mee qua plaatsing, door aanwezige buiging gaat deze over de hoefslag en komt er geen scharen bij aan te pas.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:38

Ansie schreef:
thembi schreef:

En dus vind je dat een paard hoort te scharen in deze oefening? Ook al komen de hoeven iets schuin te staan, wat echt niet hoeft op drie sporen, dan nog is scharen niet de bedoeling van de oefening omdat de lengtebuiging altijd behouden moet blijven.

Ansie meerdere malen heb ik al gezegd dat ik het met je eens ben dat een paard niet schaart achter , mischien mijn posts nogmaals doorlezen :). heb het idee dat mijn uitleg bij het filmpje van edward anders gelezen word dan wat ik bedoel. Ik heb het ook niet goed om schreven zie ik , het lijkt van de zijkant dat de benen een scharende beweging maken maar als je van de voorkant bekijkt is dat niet zo.

Als je het filmpje verder bekijkt en naar de appuyementen kijkt zie je ook weer voldoende lengtebuiging
Laatst bijgewerkt door thembi op 19-11-13 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:53

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:40

Ik snap wel wat je bedoelt thembi, maar het is geen optisch bedrog. Het is echt wijken, doordat buiging ontbreekt is de plaatsing van het binnenachterbeen zijwaarts ipv naar voor onder de massa. Juist bij het filmpje van Emmelie is dat goed te zien. Het paard blijft te recht in het lijf waardoor het binnenachterbeen alleen nog zijwaarts onder het lichaam kan komen, scharend dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:47

setteke schreef:

cherie78 schreef:
Het maakt inderdaad heel veel uit, waar het binnenbeen geplaatst is van de ruiter.
Door het binnenbeen naar achter te leggen, is het geen schouderbinnenwaarts meer, maar achterhandbuitenwaarts.
Dit laatste wordt inderdaad hoog gepunt door het jurycorps en is voor de ruiter veel makkelijker te laten zien.

Dat is wel een beetje kort door de bocht. Als de SB goed wordt gereden, wat maakt het dan uit dat het binnenbeen iets naar achteren ligt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:50

Ansie schreef:
thembi schreef:

thembi schreef:

Ansie meerdere malen heb ik al gezegd dat ik het met je eens ben dat een paard niet schaart achter , mischien mijn posts nogmaals doorlezen :). heb het idee dat mijn uitleg bij het filmpje van edward anders gelezen word dan wat ik bedoel. Ik heb het ook niet goed om schreven zie ik , het lijkt van de zijkant dat de benen een scharende beweging maken maar als je van de voorkant bekijkt is dat niet zo.

Als je het filmpje verder bekijkt en naar de appuyementen kijkt zie je ook weer voldoende lengtebuiging

@Ansie, kun jij dan uitleggen waarom jij dan vindt dat de voorbenen wel scharen bij een SB?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:58

Scharen is het niet. Het lijkt te overkruisen, zeker als het binnenvoorbeen naar voor gaat omdat die voorhand juist wel naar binnen is gedraaid en de benen dus iets meer zijwaarts weggezet worden. Maar misschien zou je dat dan onder optisch bedrog kunnen scharen, om alle termen maar te gebruiken in twee zinnen ;)
Laatst bijgewerkt door Ansie op 19-11-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:04

nombrado schreef:
Simpelman schreef:

"remember, the legs are not for steering , the reins are for steering " |(

Tja, de Amerikanen gebruiken dezelfde teugel-dingen als de Fransen. Een indirecte teugel voor de schoft om de schouders om te duwen. Een indirecte teugel achter de schoft om de achterhand om te duwen. Een directe teugel om halt te houden of te sturen. Een openende teugel om te sturen. Heel makkelijk en je ziet 't veel springruiters ook gebruiken, ook al gebruiken ze de namen niet.
Anyway, als je de quote zo verschrikkelijk vindt, dan vraag ik me natuurlijk meteen af waarom jij dan uberhaupt een bit erin hebt hangen? Het is zo makkelijk om af te geven op anderen. Constructief meediscussieren is blijkbaar een heel stuk moeilijker. Dat is jammer, want het komt je geloofwaardigheid niet echt ten goede.