[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:48

superwoman schreef:
Heel jammer dat je naar beneden kijkt. Hierdoor is je houding ook minder. Verder zouik de beugels gelijk langer doen. Dat is even wennen,maar dan leer je het wel gelijk goed,darbij is het voor je gehele houding goed. (dus ook het resultaat hoe je paard loopt). Wat me het meest stoort zijn je armen en handen. Die zijn erg gespannen en kunnen op die lojatie niet genoeg meegeven. Je handen moeten rechtop, nu staan ze gekanteld.

Paard staat wel netjes op de foto.

Hopelijk heb je er wat aan.

Bedankt voor de tips! Daar heb ik zeker wat aan en ga er ook zeker wat mee doen !:) heb donderdag me eerste les van nieuwe lesgever dus wie weet kan hij het eruit helpen!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:16

Superwoman jij reageert ook wel veel in dit topic :+ mogen we eens zien hoe jij het dan doet? :) Ben ik wel eens benieuwd naar :D

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:25

xxxnawelxxx schreef:
superwoman schreef:
Nawel,welke hulpen geef je?

Ik doe het vooral op mijn zit en been geven en in stap lukt het echt heel mooi alleen in draf niet galop lukt ook wel aardig

Het kan zijn dat het nog niet lukt in de draf, dat de beheersing in de draf nog niet voldoende is bij je draf, dit kan voor je paard de moeilijkste gang zijn, zoals de galop bij mijn paard de moeilijkste gang is. Hierbij is het dan belangrijk dat je paard goed voorwaarts blijft, veel tempowisselingen en figuren rijden.

Ik ben niet top in tips geven, maar misschien heb je er wat aan ;)

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:32

Leentje,het ligt in 99.9 gevallen aan de ruiter die er moeite mee heeft en niet het paard. Wanneer je als ruiter niet bij jezelf gaat zoeken wat je verkeerd doet of wat je moet verbeteren, zal het paard niet beter gaan lopen. Voor een paard moet aan,de teugel lopen echt geen probleem zijn, tenzij ze lichamelijk ergens last van hebben (wat ook door het zadel kan komen bijv)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:34

Charityyyy, wil je een foto zien?
Die heb ik iig niet op mijn telefoon, dan moet ik echt achter de computer duiken. Weet niet of ik daar snel tijd voor kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:22

superwoman schreef:
[naam], aangezien jij je benen tever naar voren hebt,denk ik dat je in de stoelhouding zit. Dit is vaak ook een resultaat van het zadel. Dan is deze minder geschikt voor jou en het kan ook zijn dat hij naar achter ligt op je paard (dus dan past hij ook niet goed bij je paard. Mocht het aan je zadel liggen,dan is het nauwelijks te verbeteren en werkt dat jou gigantisch tegen. Hoop voor je dat het dus niet aan je zadel ligt.

Ze houdt ook echt niet van opzadelen en aansingelen, maar ik hoop dat het niet komt door een slecht zittend zadel want dan kan ik er niks aan doen. :( Bij de andere manege waar ik rijd doe ik nu privé lessen om mijn houding te verbeteren. De instructrices is rijtechnisch heel goed; ik leer veel over wat ik fout doe. Na veel uitproberen heb ik daar nu ook eindelijk een paard (Fries) gevonden daar waarmee het klikt. Ik rijd normaal alleen nooit op een Fries, dus al dat gehobbel is nog wel even wennen.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:12

Mijn paardje loopt het eerst kwartiertje altijd 'normaal' (ik bedoel niet aan de teugel) en na een kwartier is hij gezakt tot hij fijn nageeflijk loopt.
In het begin duurde dit 3kwartier en het is dus steeds minder lang geworden (gelukkig!) en nu blijft het op een kwartiertje voordat hij nageeflijk word, maar nu was er iemand op stal die zei dat er verbetering in moest blijven zitten tot dat hij gelijk nageeflijkloopt.
Voor mij maakt het niet uit dat hij een kwartiertje moet zoeken naar de teugel, maar is dit echt zo erg?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:53

Ik ga ook weer mee lezen in dit topic, vind het altijd erg interessant :)

Ik les elke week eigenlijk op hetzelfde paardje op de manege. (De ene les fijner dan de ander, maar goed, dat heb je nou eenmaal). Hij is erg voorwaarts in draf (draver) maar heeft er moeite mee dat als we eenmaal (ergens in het midden van de les) even aan een lange teugel zijn wezen stappen en ik hem daarna weer oppak om gewoon weer lekker (nageeflijk) te gaan lopen, hij maakt zich dan vaak erg zwaar in mijn handen en als ik hem dan voorwaartser rijd probeert hij de teugels uit mijn handen te trekken. Ik vroeg me dus af wat ik hier aan kan doen. Het hangen en trekken aan de teugels is voor hem niet fijn, maar voor mij ook zeker niet. Ik geef hem voldoende teugellengte (als hij zijn hoofd wat omhoog gooit komt er vaak een beetje een boogje in, als hij nageeft heb ik mooi contact) naar mijn idee.. Mijn handen probeer ik niet vast te zetten en ontspannen te houden en daar doe ik ook altijd mijn best voor. De rest van mijn houding gaat (kan altijd beter := ) , ik heb denk ik de meeste spanning in/bij mijn schouders zitten (schouders kan ik gewoon niet veel aan doen..) en soms heb ik ook weleens de gedachte dat hij er vandoor gaat en dat levert bij mij dan ook weer spanning op, wat natuurlijk niet goed is.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:43

Ik lees ook graag even mee.
heb een fries van 7 jaar en heb er de grootste moeite mee.
Nu weet ik van mezelf dat het grotendeels aan mijn eigen handen ligt. merk ook dat ik steeds in lengte verschuif.
als ik het uiteindelijk wel voor elkaar heb gaat ze te diep wat een bekend probleem is bij friezen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:03

x_Kimberlyxx schreef:
Mijn paardje loopt het eerst kwartiertje altijd 'normaal' (ik bedoel niet aan de teugel) en na een kwartier is hij gezakt tot hij fijn nageeflijk loopt.
In het begin duurde dit 3kwartier en het is dus steeds minder lang geworden (gelukkig!) en nu blijft het op een kwartiertje voordat hij nageeflijk word, maar nu was er iemand op stal die zei dat er verbetering in moest blijven zitten tot dat hij gelijk nageeflijkloopt.
Voor mij maakt het niet uit dat hij een kwartiertje moet zoeken naar de teugel, maar is dit echt zo erg?

Het is een leerproces voor jou. Jij zal steeds handiger worden en zal straks geen kwartier meer nodig hebben. Erg is het zeker niet, je zit op de goede weg +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:11

hamsterfan schreef:
Ik ga ook weer mee lezen in dit topic, vind het altijd erg interessant :)

Ik les elke week eigenlijk op hetzelfde paardje op de manege. (De ene les fijner dan de ander, maar goed, dat heb je nou eenmaal). Hij is erg voorwaarts in draf (draver) maar heeft er moeite mee dat als we eenmaal (ergens in het midden van de les) even aan een lange teugel zijn wezen stappen en ik hem daarna weer oppak om gewoon weer lekker (nageeflijk) te gaan lopen, hij maakt zich dan vaak erg zwaar in mijn handen en als ik hem dan voorwaartser rijd probeert hij de teugels uit mijn handen te trekken. Ik vroeg me dus af wat ik hier aan kan doen. Het hangen en trekken aan de teugels is voor hem niet fijn, maar voor mij ook zeker niet. Ik geef hem voldoende teugellengte (als hij zijn hoofd wat omhoog gooit komt er vaak een beetje een boogje in, als hij nageeft heb ik mooi contact) naar mijn idee.. Mijn handen probeer ik niet vast te zetten en ontspannen te houden en daar doe ik ook altijd mijn best voor. De rest van mijn houding gaat (kan altijd beter := ) , ik heb denk ik de meeste spanning in/bij mijn schouders zitten (schouders kan ik gewoon niet veel aan doen..) en soms heb ik ook weleens de gedachte dat hij er vandoor gaat en dat levert bij mij dan ook weer spanning op, wat natuurlijk niet goed is.

Voor een draver is het moeilijk. Vaak duiken ze helemaal op de voorhand en aan je verhaal te zien, doet deze dat ook. De spanning in je schouders moet ook weg, anders kan je paard ook niet ontspannen. Daar zul je dus ook aan moeten werken , weet niet waarom je daar niet veel aan zou kunnen doen.
Bij een draver kun je niet bijdrijven om hem van de voorhand af te halen, wat normaal wordt aangeraden en ok wel helpt. Een draver gaat dan alleen maar harder en verder niks. Wat je dan moet doen is heel goed voelen wanneer hij maar een ietsie pietsie zwaarder wordt en dan een klein rukje geven en direct weer goed ontspannen, zodat hij voelt dat het niet fijn en zelfs niet mogelijk is om te gaan hangen. Echter is het wel moeilijk om het gelijk aan te voelen, want in het begin zal je vaak te laat zijn en zal hij al zwaar op je handen hangen voordat je het in de gaten hebt. Je correctie moet dan groter zijn, wat natuurlijk niet vriendelijk is en de boodschap komt dan ook niet goed door, omdat hij het eerder wel "mocht doen" (oftewel deed, zonder dat hij er "commentaar" (dus een correctiehulp) van jou op kreeg)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:14

Jenny_S schreef:
Nu weet ik van mezelf dat het grotendeels aan mijn eigen handen ligt. merk ook dat ik steeds in lengte verschuif.
als ik het uiteindelijk wel voor elkaar heb gaat ze te diep wat een bekend probleem is bij friezen.

Ja eerst moeten je handen ontspannen mee gaan.
Vaak gaan mensen onbewust zelf hun handen mee bewegen met de beweging van het paard, maar dan zit je nooit goed en ben je niet ontspannen.
Weet niet of jij dat ook doet, maar voor het geval dat....
Als je je handen goed hebt, kun je pas werken aan het volgende probleem dat hij te diep gaat.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:28

superwoman schreef:
Jenny_S schreef:

Ja eerst moeten je handen ontspannen mee gaan.
Vaak gaan mensen onbewust zelf hun handen mee bewegen met de beweging van het paard, maar dan zit je nooit goed en ben je niet ontspannen.
Weet niet of jij dat ook doet, maar voor het geval dat....
Als je je handen goed hebt, kun je pas werken aan het volgende probleem dat hij te diep gaat.

bedankt
ja alleen als ik les heb wordt ik er vaak op gewezen en ben ik er bewuster van en gaat het ook sneller beter
wanneer ik zelf aan de slag ga merk ik dat ik tijdens het rijden, dan weer los, dan weer streng ben
word er gek van en paard helemaal

maar als ik het goed begrijp moet ik mijn handen toch wat meer bij me houden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:36

Nee,niet bij je houden,maar ontspannen. Teugel bijv tussen wijsvinger en duim zo licht moet je aanleuning zijn en als een elastiek mee gaat. Dus de teugel trekt je hand mee, maar omdat jij je hand draagt en ontspant is de aanleuning (het contact) zo licht dat je niet van trekken kunt spreken.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:37

Ik ga dit ook meelezen, gewoon omdat ik er veel van kan leren :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:18

superwoman schreef:
Nee,niet bij je houden,maar ontspannen. Teugel bijv tussen wijsvinger en duim zo licht moet je aanleuning zijn en als een elastiek mee gaat. Dus de teugel trekt je hand mee, maar omdat jij je hand draagt en ontspant is de aanleuning (het contact) zo licht dat je niet van trekken kunt spreken.

Ok bedankt ga er eens goed opletten

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:33

Nou mijn eerste les gehad gisteren, meteen 2 uur lang :) laatste half uur in stap gewerkt aan de ontspanning. Dit vind ze namelijk vrij moeilijk. Ook druk bezig geweest met mijn handen :) ben helemaal met deze lesgever. Bij de volgende les zullen er foto's gemaakt worden :) Wel zit ik nog met mijn balans in de problemen, nou krijg ik binnenkort zitlessen, maar heeft iemand nog andere tips om hiermee te gaan oefenen?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:07

Ja hij duikt inderdaad op de voorhand dan. Al zie ik soms op foto's wel terug dat het lijkt alsof hij van achter goed ondertreed (zijn vaak ook niet de aller duidelijkste foto's, maar toch). Ik heb in het dagelijkse leven ook gewoon veel last van mijn schouders en heb er constant spanning op staan.. (Denk dat het niet helemaal goed zit daar, maar doet niet pijn tenzij ik de hele dag iets til zoals bv ren rugzak), ik weet dat dat ook weg moet maar zeker te paard vind ik dat lastig omdat ik er normaal gesproken al moeite mee heb..
Als ik hem voorwaarts rijd op dat moment vang ik hem daarna wel weer op, maar dat is inderdaad waar, echt nut heeft het niet (niet blijvend), ah ik zal proberen hem goed te gaan corrigeren, zal even lastig worden, maar als hij het eenmaal door hebt komt het wel goed. Is het beter om hem niet te corrigeren als ik te laat ben? Aangezien ik dan eigenlijk al te laat ben?
Bedankt voor je commentaar :)!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:11

Hamsterfan. Dat ondertreden van de achterhand is helaas geen garantie voor het omhoig komen van de voorhand. Het is 1 geheel...
Als je te laat bent, dan moet je het wel corrigeren. Alleen weet je dat je minder snel goed resultaat krijgt. Uiteindelijk zal het je wel lukken.
Voor je schiuders kan het helpen om voordat je op je paard gaat,goed je armen te draaien. (gelijk en tegendraads,zodat alles goed los komt) daarna kun je het tijdens het rijden ook lichtjes over doen. Meestal helpt dat goed.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:49

Vind dat inderdaad ook moeilijk te bepalen of hij op de voorhand komt of niet als ik er op zit.. Oke ga ik morgen eens proberen, dankjewel :)

Mandytj89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:42

Ik ga ook mee lezen :) Goede informatie!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:56

superwoman schreef:
x_Kimberlyxx schreef:

Het is een leerproces voor jou. Jij zal steeds handiger worden en zal straks geen kwartier meer nodig hebben. Erg is het zeker niet, je zit op de goede weg +:)+

Oké bedankt :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:21

Ik heb in dit topic vooral veel meegelezen. Nu zit ik toch met een vraag.
Ik ben begonnen met goed aan het been en op de zit rijden. Mijn paard loopt nu aan het eind van het rijden aan de teugel. Dus pas na een uur, nu las ik net dat dat vanzelf steeds korter wordt, dus dat is fijn. Als mijn paard aan de teugel loopt dan draagt ze haar hoofd zelf, maar als ik iets te veel contact maak naar haar zin, komt ze weer met haar hoofd omhoog of gaat ze heel verzameld galoperen, ze wil dus het liefst met de teugels in een boogje lopen. Ze zoekt mijn hand dus niet/héél licht op, denk ik. Wat doe ik nu verkeerd, en hoe kan ik dit verbeteren

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:22

Ik herken je beschrijving :). ik kon en nu nog steeds niet te veel druk geven, dan doet hij net als bij jou zijn hoofd omhoog. Als ik dan weer een wending reed zakte hij weer en op het moment dat hij zelf zakte zocht hij ook licht mijn teugel op. Wanneer hij dit deed liet ik altijd alle 'druk' los en beloonde hem, hij bleef dan aan de teugel lopen maar ik kan me ook goed voorstellen dat anderen paarden dan gelijk weer met hun hoofd omhoog gaan.
Bij mij kwam het eigenlijk vanzelf toen hij ontspannen begon te rijden en je zult uiteindelijk ook de grens vinden op met hoeveel druk je nodig hebt en tot hoeveel druk je kan geven.
Wat ook hielp bij mij is om te gaan doorzitten en mijn buik aan te spannen, dan kon hij veel meer als druk aan de teugels hebben en verzamelde hij meer.

En nu nog steeds zijn er dagen dat het 3kwartier kan duren voordat hij nageeflijk loopt (als het bv veel waaid), maar er zitten gelukkig ook genoeg dagen bij dat we verder werken naar iets beters en dat hij na een kwartier al zijn hoofd laat zakken.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:45

Mijn paard blijft inderdaad ook aan de teugel als ik ze los laat hangen. Ze moet wel actief bezig blijven, anders doet ze haar hoofd wel omhoog. Enig idee waarom ze heel verzameld gaat galoperen als ik in de draf de teugels er net iets te veel bij pak voor haar? Terwijl ze anders nog iets te enthousiast is met galoperen; dus graag harder willen en niet aan de teugel.
Dat doorzitten ga ik proberen. Ze loopt nu ook al ontspannen, maat niet met verbinding. Zou dit gewoon uittesten zijn, of zou ze dat echt moeilijk/minder fijn vinden?