Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:01

Yamcha :+

Imre: dan gebruik je inderdaad amdere spieren. Is dat voor je paard niet verwarrend?
Ze is voornamelijk dressuurmatig getraind toch?

Ankem: wat is de titel van dat boek?

Imre

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:03

Het is voor ons allebei verwarrend. :+ Maar we zijn hier nog maar pas mee begonnen, dus ik geef het nog even, misschien went het... Ondertussen ga ik wel op zoek naar een andere methode.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:07

Amanda ik zal de titel morgen even voor je opzoeken.
Imre ik ben echt helemaal niet thuis in de Ijslanderwereld, dus durf me eigenlijk ook niet zo goed aan commentaar of tips te wagen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:21

Zooist, gefeliciteerd met je debuut! :D
Amanda, leuk om te lezen hoe lekker het gaat. Ik kan me goed vinden in wat jij en Yamcha zeggen :j

Ik heb vandaag ook weer gereden en ben verder gegaan met de tips van Esther. Maar het is toch makkelijker als er iemand naast je staat :j
Maar al met al ben ik erg tevreden afgestapt. Aan het einde was ze lekker soepel en draaide ze heel goed mee op mijn zit. Rechtsom was wel weer wat lastiger net als tijdens de les maar het ging naarmate ze soepeler werd steeds beter :) En als dank voor het fijne rijden kreeg ze een heerlijke wormenspuit. Zo ben ik dan ook wel weer :D :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:29

ankem schreef:
Hoe vaak aai je echt bewust het paard over zijn hele lichaam, zonder een borstel??
Super he, echt contact proberen te maken met een hynder.
Heb helaas zelf geen eigen paard, maar er is altijd wel een "slachtoffer" te vinden op onze manege waar je zelf op rijd en die effe op rust staat.
Wel es een oormassage geprobeerd :z :z geweldig om te zien hoe ze daar op reargeren en zich overgeven.
Ben wel van mening dat je door puur je eigen houding & lichaamstaal een wat dominant paard toch goed kunt leren hanteren, ook al ben zelf eerst onzeker erin. (je faket dus dan eerst een bitje)
Als ze je eenmaal beter kennen dan hebben ze snel door wie en wat je bent en dan is de onzekerheid over en weer weg genomen en komt er vertrouwen voor terug.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:31

Hihi wat hebben jullie vlindervibes :D <3

Kid komt altijd na een poosje naar me toe als ik longeer, dan heeft ze een heel aantal rondjes stap, draf, galop gedaan en dan stopt ze, komt ze heel blij naar me toe gewandeld en dan wil ze een aai tussen de oren en dan gaat ze weer.
Helemaal officieel fout natuurlijk maar we doen dat al jaren zo en ik vind het wel lief. Soms doet ze het te vroeg en dan stuur ik haar weer weg.

Vandaag heb ik haar met een stalgenootje geschoren, gister de eerste helft vandaag de rest. Ze vond het zo spannend, ik kon haar hart zien kloppen maar ze was zoooo braaf, ik mocht echt geen stap bij haar vandaan doen, ik hoefde eigenlijk alleen maar bij haar te staan met het halstertouwtje helemaal losjes vast. Maar we konden zelfs haar hoofd doen, de zijkant tot de bakstukken en de onderkant.
Ze is nog nooit eerder geschoren maar ze heeft zo'n enorm dikke wintervacht en het is steeds zo warm dat we het toch nog maar hebben gedaan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:33

Pfoew, weer alles bij te lezen, teveel om te reageren :D Jullie gaan snel :o

Ik vind het leuk om te lezen hoe iedereen hier bewust bezig is met rijden, kritisch zijn naar zichzelf, controle en bewustwording van eigen lichaam, respect hebben voor de paarden etc.

Janus staat helaas tijdelijk op rust. Minimaal een week. Vorige week is een ongelukje bij de hoefsmid gebeurd. Toen hoefsmid Janus zijn rechtervoorbeen vasthad, wilde Janus uithalen met zijn linkervoorbeen naar een hond. Gevolg was dat Janus op zijn achterbenen kwam te staan, nét toen de smid het mes had gezet in de rechterhoef. Hij is ruim 7 cm de straal in gegaan. Een groot bloedbad.
Twee dagen later liep Janus onregelmatig, bleek een flap van 7 cm los te hangen, en die deed zeer. Heb deze flap zo ver mogelijk eraf gesneden, alleen laaste cm lukt me niet. Gisteren liep Janus kreupel. Smid is vanmorgen geweest en heeft los weefsel weggesneden, en tevens een bultje/abcesjes/onsteking opengesneden. Pijnlijke druk is nu weg uit Janus zijn hoef. Hoef schoongespoeld, gedroogd en teer erop, en nu maar hopen dat het verder goed geneest.
Hoefsmid was lief voor Janus. Hij bood hem zijn excuses aan en vertelde aan Janus dat ie het echt niet expres gedaan had. Grote man, klein hartje <3 .

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:39

Jeetje dat klinkt naar Gooya! :oo Hopelijk geneest het snel!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:41

Dank je Mrt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:57

Oh wat naar zeg, bah......... sterkte voor Janus :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:04

Oh bah, wat rot zeg. Hopelijk geneest het goed en snel :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:05

Japeloup schreef:
Fijn he Amanda dat je nu zo samen bezig bent. Het klinkt echt zo leuk...
En kan me ook zo goed voorstellen hoe het voelt, had dat ook met mijn Joepje. Ben nu zo ver dat ik eigenlijk elke keer dat ik op de paarden rug mag zitten, met een blij gevoel af stap. Vroeger vaak meer gefrustreerd en teleurgesteld, omdat het weer niet lekker ging.
Ik heb het ook hoor ik rij echt niet elke keer super fijn, maar weet dat als ik me daar maar vooral niet te druk over maak en de volgde dag weer blanco opstap het vaak weer veel fijner gaat. Denk ook dat dat 1 van mijn grootste leermomenten zijn geweest: los laten wat er gebeurd is, dat verander je toch niet meer, maar juist positief en blanco het volgende moment opzoeken. En open staan voor het geen het paard je geeft, om daarmee verder te gaan.

Jeetje, dat klinkt echt gaaf! En zó aanlokkelijk wat jullie allemaal schrijven... echt hoe het rijden vroeger was voor mij, voor ik bang werd. Maar toch ook weer anders :D

ankem schreef:
Nog een mooie, voel eens met je hart, ipv je hoofd. Probeer eens met je hart een connectie te leggen met je paard. Je zult zien dat het een andere is, dat hij anders voelt.

Ik heb ook heel erg geleerd hoe om te gaan met mijn gedachten. Met name op het gebied van buitenrijden. Ik was angstig voor zaken en bracht dat ook over op het paard. Nu benader ik het heel anders en krijg ik steeds meer vertrouwen in het buitenrijden. Heb een aantal mooie voorbeelden uit de praktijk waar de gevolgen van je gedachten uit blijken.

Hoe vaak aai je echt bewust het paard over zijn hele lichaam, zonder een borstel??

Twee mooie oefeningen, ik moet echt eens wat meer gaan 'zijn' ipv in m'n hoofd zitten. Denk dat mijn pony ook daarop reageert met angstig zijn... Kan ik weer mee aan de slag :j

ankem schreef:
Ik lees daar dus nu een boek over, over communicatie met paarden. Soms wordt het wel een beetje zweverig, maar ik haal er toch wel dingen uit.

Sinds ik bewuster ben geworden van het spiegelend vermogen van een paard, ben ik dat wel meer voor mezelf gaan gebruiken en pluk ik daar ook de vruchten van in het dagelijks leven.

Misschien "Het paard als spiegel van de ziel"? Dat boek heb ik, heel wonderlijk maar ontzettend gaaf verhaal van iemand die in een paard letterlijk haar soulmate vond.
Ik zie ook dat ik, in vergelijking met een jaar terug, wel anders ben geworden ook naar mijn pony toe. Toen zaten we in zo'n lastige periode dat ik Waldi bijna verkocht had. Hij raakte totaal in paniek (rennen, steigeren, draaien) wanneer ik alleen maar in z'n buurt kwam.

Nu is het weer moeilijk. Pony weigert mee te lopen van wei naar poetsplaats/bak. Stilstaan, echt niet meer lopen. Oud trucje om bochten te maken werkt niet zo goed meer. Ketting er om wil ik eigenlijk niet. Wat ik nu doe is rustig stilstaan, vooruit blijven kijken, rustig praten, lichte druk op het halster houden en vooral wachten. Voelt het beste, weet het anders ook niet. Alleen doe ik er nu dus wel een kwartier over om 1 wei door te lopen :/

Buiten had ik wel de hengstenketting vastgemaakt, heb dan net wat meer te vertellen. Was ook nodig, er was een andere ruiter die het leuk vond om zomaar langs te galopperen. Ook ziet Wal zoveel... Het werd even te veel en dan steigert hij dus. Wil niet straffen, hij is bang. Maar steigeren mag natuurlijk niet, is het gevaarlijkste wat hij kan doen, zeker als ik er ooit op wil. Volhouden en afwachten denk ik maar. Moet rustig blijven, dat werkte uiteindelijk met door het verkeer lopen ook.

@ Peetstap: wat is een hynder?

justkid schreef:
Hihi wat hebben jullie vlindervibes :D <3

Voel ze hier ook, erg leuk!

@ Gooya: wel heel vervelend zulke ongelukken. Hopelijk geneest het snel & netjes!

@ everybody: sorry, wel erg lange reactie :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:27

Het boek "paard als spiegel van ziel" heb ik ook gelezen. Mooi boek. Ben daarna begonnen in "De Tao van equus" van Linda Kohanov. Erg langdradig boek, heb het niet uitgekregen, moet het nog een keer opnieuw proberen.
Heb twee belangrijke lessen uit dat boek geleerd:
Paarden zien het als je niet congruent bent (hoop dat ik het goed schrijf) . Of te wel, als een mens zich anders voordoet dan hoe hij zich voelt, pikt een paard dat op. Wijkt af van natuurlijk gedrag, en laat de alarmbellen rinkelen. Hier klopt iets niet, kuddeleider/kuddemaatje is uit balans, gevaar...
Of te wel: als ik een pokkehumeur heb en ik ga naar Janus, moet ik hem niet gaan begroeten alsof ik hardstikke vrolijk ben, want dat komt "afwijkend" op hem over. Als ik me een dag niet sterk voel, moet ik dat niet gaan verhullen door me als strenge baas op te gaan stellen.
Was een interessante gedachte, en ik geloof zeker dat dit waar is.

Andere is een beetje lang verhaal, maar komt er op neer dat er mensen zijn die gaves hebben om speciale dingen met en bij paarden te bereiken. Als deze mensen (persoon I) die methodes gaan uitleren aan andere mensen (personen II) , die vervolgens weer les gaan geven hierin aan anderen (personen III) dan gaat het erg fout. Nl, de methode die voor persoon I werkt, werkt voor die persoon omdat die met zijn gaves werkt. Personen II staan dicht bij de bron, en kunnen aardig meeliften op de kennis van Persoon I, maar bij Personen III worden er alleen kunstjes na gedaan, zonder dat hetzelfde gevoel en inzicht van Persoon I gebruikt wordt. Zeker als er dan een commerciele motivatie bij komt kijken (het kopen van een naam, om die trainingsmethode uit te mogen gaan dragen), gaat het vaak fout. Helaas zijn de paarden dan het slachtoffer.
Nieuwe invalshoek voor mij, zo had ik het nog nooit bekeken.

Wat vervelend Safiera. Ik kan je helaas zo gauw geen advies geven. Hopelijk vind je gauw een goede oplossing.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:54

Citaat:
@ Peetstap: wat is een hynder?

frysk hynder >> Fries paard.
reargeerde net op iemand die hier ook woont vandaar :(:)
Hynder is dus gewoon fries voor paard, maar wij zijn hier natuurlijk apetrots op ons eigen ras: fryske hynders
Afbeelding
Ze hebben een erg vriendelijk, nieuwsgierig & werklustig karakter.
Was er vroeger best bang voor (erg groot, stevig, zwart....) maar ben helemaal om /3
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 24-01-12 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:08

Ook ik lees nog steeds mee.
Helaas is de merrie van mijn stalgenoor verkocht, maar ga van de week toch nog even proberen met contra stelling.
@Gooya: mooie uitleg, moet er wel even goed bij nadenken! En wat vervelend voor Janus!

Wb kriebelen bij de oren: mijn peerdje was vroeger kopschuw, nu geniet hij echt van kriebelen, vooral rond zijn ogen en wangen, dit gebeurd dan ook dagelijks. Maar zodra ik tegen zijn oren kom, gaat hij hoofdschudden. Wel een lachwekkend gezicht.

Van het weekend ondanks lichte kreupelheid toch even met hem gereden (hij was niet meer te handhaven en werd gemeen door te weinig beweging..), maar mensen, wat is dat heerlijk op je eigen vertrouwde beestje. Ik mag enkel stappen en draven in lange, rechte lijnen.
Lastig want werk altijd los door middel van voltes, stelling en tempo wisselingen. Iemand nog tips hoe ik hem nu los kan maken in zijn lichaam?
Maar geweldig hoe het weer voelt. Ik merkte dat hij erg graag aan de gang wilde gaan, op het moment dat ik netjes recht ging zitten begon hij onder mij te dansen. Ik kan zo genieten van het gevoel van 'gedragen' worden! Ik moet rutig aan met hem doen, maar begint dan echt te kriebelen om weer met hem aan de gang te gaan, zeker omdat hij zo fijn reageert! Morgen weer even, heb er zin in!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:15

Gooya, dat is schrikken van Janus :oo
Hopen dat het snel helemaal over is!

Bedankt allemaal voor de felicitaties. Heb net het formulier uitgedraaid om het sportpredikaat aan te vragen. Nu even wachten op de verwerking bij de KNHS en dan kan het de deur uit :):)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:49

Ik ben wel benieuwd naar dat boek. Vind dat soort dingen altijd erg interessant om te lezen :j
Veel dingen zijn zo herkenbaar :D
Ben helemaal niet zweverig, maar paardentaal is zo anders dan mensentaal :j

maaikiemike: mag je op het rechte wel met stelling en contrastelling werken?
Er zijn ook oefeningen aan de hand om ze losser te houden. Ik heb ze van een fysio gehad. Gewoon in stilstand wat stretch-oefeningen.

Zoo: stoerrr!!! :D +:)+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:18

Ik werk onwijs veel met stelling en contrastelling op de rechte lijnen. :j
Ook over de A-C lijn. Zie dan je paard maar eens recht te houden %)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:22

Zooist schreef:
Ik werk onwijs veel met stelling en contrastelling op de rechte lijnen. :j
Ook over de A-C lijn. Zie dan je paard maar eens recht te houden %)

Zeker een mooie, veel vallen daarbij door de mand of ze controle hebben over plaatsing van heupen en schouders.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:39

moge... jeetje wat gaan jullie toch hard.
's avonds zit ik meestal te paard dus kan ik niet mee kletsen..
heb alles net bijgelezen... Top meiden hoe het allemaal gaat.
Ankem / Amanda... jullie enthousiastme werkt aanstekelijk.
Gooy...:(:) arme janus.
Zooist... :list: succes met de papieren. Maar sportpredikaat en dan?? wat is meerwaarde?

Het is idd zo dat nu het vechten met suus en mij steeds minder word. Ze werkt zeker meer mee maar moet haar nog wel als een dame behandelen hoor. Soms mijn zin doen en soms die van haar.
Gisteren stapte ik op en begon mevrouw te stuiteren... dus na 1 rondje stap aan beide zijde haar maar meteen in draf gezet. Nu draaf ik op "sukkel" tempo dus dat kon geen kwaad. Het werkte wonderwel goed... suus liep na 2 rondjes met haar aandacht bij mij en we hebben heerlijk kunnen werken samen. Best heftig... doorzitten / lichtrijden / doorzitten / lichtrijden.... ging super. Mocht op een gegeven moment hele volte doorzitten zonder haar gehuppel voor aanspringen naar galop. Jippie!!! Na 30 minuten wilde ze lange teugel... zo graag dat ze me bijna uit zadel trok na klein beetje teugellengte van mij dat ik besloot haar uit te stappen. Stoppen op je hoogtepunt :)
Ze was blijkbaar echt in goede bui want na het rijden mocht ik zelfs ff haar baard bijknippen en haar manen knippen en staart uitpluizen. :+ En als dank mocht ik ook nog ff met haar kroelen. :D Bep heeft er soms geen zin in en kijkt al boos als ik met een borstel aankom. Ze wil alleen kusjes geven en voor de rest moet ik van haar lijf afblijven. Maar gisteren kreeg ik duidelijk alle liefde terug <3

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:44

Wat fijn dat het doorzitten afwisselen met lichtrijden zo goed werkte! Toppie!

Zoohee heeft al het elite predikaat en is nu dus elite sport. Hogere waardering kan een merrie niet hebben zonder dat ze veulens gehad heeft. Het is zowel voor de fokkerij (als ik straks met haar ga fokken) als voor de portomenee (mocht ik haar willen verkopen, NOT) een voordeel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:45

Wat fijn Sab :j
Zulke momenten zijn goud waard :j

Behalve AC lijn werkt de binnenhoefslag ook heel goed.
Wij gingen gister ook slinger-slinger de ene kant op.
En toen :)* , de andere lange zijde binnenhoefslag kaarsrecht.
Zo leuk :') :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:55

Tnx Zooist voor de uitleg.

oh... moet de ac lijn recht :)* Wij rijden hem altijd als soort xtra slangevolte :=

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:56

Het is mijn niet-werkdag. Naja in theorie, moet zo nog wel een paar zaken regelen. Ondertussen staat K3 hier alweer op volume 10 :+
Vanmiddag ga ik even rijden. Zou wel even een keertje naar een binnenbak willen, al lijkt het weer voor vanmiddag niet zo verkeerd.

Ik heb het boek even opgezocht: Contact met paarden van Margrit Coates
Ik heb ook nog Hoop....vanuit het hart van een paard liggen. Daar moet ik nog in beginnen. Ik wacht verder nog met smart op centered riding 1.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:59

Ah gezellig... K3 kan er niet vroeg genoeg bij zijn :+

ik vind de meeste boeken een beetje te zweverig voor me >;)
Maar waar je over vertelde lijkt me best aardig om te lezen.