Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:32

ja merkte op de wow dat ik de wrongen niet echt nodig had. terwijl ze bij mijn KN ervoor zorgen dat ik niet nog meer naar voren zit met mijn benen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:39

dan moet ik eerst maar eens goed in balans etc leren zitten :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:27

Ik heb best redelijke wrongen op zadel, maar ik voel ze helemaal niet, pas als paard enorm gaat bewegen, heb ik ze echt nodig :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:52

@Amanda wat raar dat je echt moet gaan staan en zitten om te laten zien dat je lichtrijdt, :? ik zou dat niet doen hoor. Maar ik geloof dat je dat juryrapport ook naast je neer had gelegd :Z

Ik heb ook geen wrongen :D , mijn visite die even op Kid gingen rijden vonden een westernzadel ook wel erg los zitten.
Ik weet inmiddels niet beter maar het heeft wel heel lang geduurd voor ik mijn benen stil kon houden.
Je moet echt ontspannen leren zitten maar ik heb hierdoor inmiddels wel hele goede buikspieren waardoor het ook steeds makkelijker wordt.
Nu balanceer ik echt gewoon op mijn kont/bekken.
Kid gooit ook niet hoog op dus dat scheelt enorm.

Ik heb dan wel weer spierpijnin mijn bovenbenen na een buitenrit met veel lichtrijden :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:08

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:36

Zo, daar ben ik weer..
Alle dingen kwamen gisteren wel beroerd samen. Na het inslapen kwamen we thuis en bleek dat inbrekers onze schuur hadden leeggehaald. Pff kon er ook nog wel bij. Inclusief vriezer inhoud.
Daarna moest ik naar mijn tweedaagse nascholing, waar ik ook bleef overnachten. Dus heb weinig tijd gehad om te rouwen. Mijn partner en ik hebben vanmiddag voor het eerst pas samen kunnen huilen en praten.

Het ging zo snel en toch vond ik op dat moment de rust en de kracht om er voor haar te zijn en haar te begeleiden bij haar sterven. Het was een vuurvreter, dus ik was heel bang dat ze zou vechten. Ze ging ook staan na de verdoving, waardoor ik bang werd dat ze om zou klappen en even in paniek raakte, want dat was mijn ergste nachtmerrie. Gelukkig ging ze zelf liggen en kon ik haar hoofd in mijn schoot leggen. Al pratend en aaiend ontspande haar door pijn verkrampte lijf en werd haar ademhaling rustiger en oppervlakkiger en uiteindelijk ook onregelmatiger. Vrij snel na de laatste injectie blies ze haar laatste adem uit. Ik heb nog wat van haar manen kunnen afknippen en dat is naast mijn vele herinneringen het enige tastbare wat ik nog heb en dat voelt gewoon zo onwerkelijk.

Ro is voor mij een echte leermeester geweest, mijn eerste eigen paard. Ze is altijd heel geduldig met me geweest. O, en wat was ze een spiegel voor me. Als ik teveel in mijn hoofd zat, dan deed zij het ook en drongen mijn hulpen niet door. En wat ben ik daar in het begin boos en gefrustreerd door geweest, omdat ik niet in de spiegel kon kijken. Na de bevalling kon ik niet meer goed op haar rijden, na maanden zoeken had ik na een lange zoektocht eindelijk een zadel gevonden waarin we ons beide prettig voelden. Daarnaast ben ik door de haptotherapie dichter bij mijn gevoel gekomen, waardoor we ineens dezelfde taal spraken en we met sprongen vooruit gingen. Afgelopen zondag hebben we gereden alsof we een eenheid waren, alles leek alsof het vanzelf ging. Met dat fantastische gevoel ben ik zondag afgestapt, snakkend naar meer...Maar helaas mocht dat niet meer zo zijn. Bedankt Ro, voor de fijne tijd die we hebben gehad, voor het wederzijdse vertrouwen, voor je liefde, voor mij, Jeroen en onze dochter Elianne, die al vanaf dat ze 4 maanden oud is, mee reed op je rug. Als zij op je rug zat, ging je extra voorzichtig lopen. Je bent en blijft mijn kanjer en wat wij samen hadden was bijzonder, onbeschrijflijk. Dag lieve Ro....

Afbeelding

Een lieve vriendin bood aan dat ik zo nu en dan haar Z1 merrie mag rijden. Ze zei als ik iemand met mijn paard vertrouw, dan ben jij het wel. Dat voelt erg fijn en voorkomt, hoop ik, dat ik in een zwart gat val.
Verder neem ik de tijd om alles te verwerken en daarna kijk ik rustig wel weer eens om me heen.
Ik blijf zo nu en dan dit topic wel volgen, omdat het voor mij heel waardevol is.
De sprong die ik afgelopen zondag heb gemaakt, was zo enorm, we waren zo samen in balans, ik die altijd zo'n moeite had met draven. Jee, wat kan het ook makkelijk zijn. Doordat ik bij hapto heb geleerd om dichter bij mijn gevoel te komen, ben ik ook redelijk autodidact. Jammer dat ik er met Ro niet mee verder mocht, dat het hier eindigde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:43

Wat een prachtige foto......

en lieve schat, blijf posten als je wilt. Hou ons (en mij) maar een beetje op de hoogte hoe het gaat met je.....

neem je tijd idd, om het te verwerken, ik kan me niet voorstellen hoe het verlies van een paard moet zijn, ik weet we hoe het voor mij was om een dier te verliezen....

En misschien duurt het wel een hele tijd voor dat je überhaupt aan een nieuw maatje durft denken, en dat is oké. Ro is nu nog bij je, niet fysiek, maar wel in je hoofd en in je hart. En dat mag, dat hoort.

Ik vind het wel bijzonder, dat jullie zo samen in balans zijn geweest, de laatste keer met rijden.... haar cadeau aan jou, en misschien wel het jouwe aan haar. Bijzonder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:44

Ik heb er geen woorden voor. Ben onder de indruk van je post en verder sluit ik me bij Yamcha aan.

Sterkte met het verlies van je bijzondere paard.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:45

Ankem :(:) Ik krijg kippenvel van je verhaal. Wat heb je het prachtig verwoord, maar tegelijkertijd vullen tranen mijn ogen. Ik ben zo ontzettend blij voor je dat je het "een-zijn-gevoel" met Ro hebt mogen ervaren.
Je klinkt als een sterkte vrouw, je hebt het goed gedaan, en je hebt je paard tot de laatste seconde bijgestaan.
En nu het verdriet en het rouwen.
Ik wens je ongelofelijk veel kracht, liefde en sterkte toe.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:50

Wat heb je dat mooi opgeschreven Ankem ;(
Verder weet ik even niks te zeggen :(:)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:52

Ik heb zo vaak gedacht aan dit moment. Hoe zou ik er mee omgaan, als ik er voor zou komen te staan?
Ik was bang dat ik in paniek zou raken. Maar dit gebeurde niet. Ik had veel verdriet, maar bleef rustig en kalm, ook voor haar. Ik had nooit verwacht dat ik het zou kunnen.
Tja, misschien moesten we het zo samen afsluiten. Het is lange zoektocht geweest, een puzzel. Nu hij was opgelost, was het ook direct over.
Toen ik haar zondag uit de wei wilde halen, kwam ze nadat ik riep uit haar zelf. Deed ze normaal nooit. We hebben een uurtje heerlijk gereden. Ik bracht haar weer terug naar de wei. Normaal liep ze altijd direct weg, maar nu bleef ze staan. We hebben zo zeker nog 10 minuten naast elkaar gestaan. Zij aan de ene kant van het hek, ik aan de andere kant. Kijkend naar elkaar. Voor mij voelt dat alsof ze toen al afscheid nam. Haar vriendje, die achter was gebleven op de vorige stal, is de avond ervoor ingeslapen. Ik hoop dat ze elkaar daar ontmoeten.

Ik weet niet of ik het al eens had verteld, maar ten tijde van de bevalling en de periode daarna, toen ik zo ziek was en moet spoed naar het ziekenhuis en de ok moest, scheen mijn paard gelijkertijd compleet door het lint te zijn gegaan. Meerdere malen en later bleek dat precies overeen te komen. We hadden een lijntje, we waren sterk verbonden met elkaar.

Fijn dat er hier ook ruimte voor mag zijn, om mijn verdriet te delen. Thanks lady's. :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:53

Ja nou hou ik het ook niet meer droog |(

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:02

Toen ze haar laatste adem uitblies, was ook direct haar ziel vertrokken. Het was niet meer mijn paard dat er lag, maar een levenloos lichaam. Heel raar, het was in 1x weg. Heel bizar.
Ik hoop, dat wanneer jullie er ooit voor komen te staan, het ook op zo'n vredige en berustende manier mogen afsluiten. Dat je tegen jezelf en je paard kunt zeggen: Het is goed zo, ga maar, ik heb er vrede mee. Liefde is ook kunnen laten gaan, wanneer de tijd gekomen is.

Ik had een hele fijne veearts, die ons met ontzettend veel rust heeft begeleid. Hij heeft ons al twee keer gebeld en zijn respect uitgesproken voor de wijze waarop wij onze merrie hebben begeleid in haar laatste reis.
Ik zit hier ook flink te janken nu en het doet pijn, erg veel pijn. Maar ooit verdwijnt de pijn naar de achtergrond en maakt deze plaats voor de fijn herinneringen die ik aan mijn topper heb.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:09

ankem schreef:
Toen ze haar laatste adem uitblies, was ook direct haar ziel vertrokken. Het was niet meer mijn paard dat er lag, maar een levenloos lichaam. Heel raar, het was in 1x weg. Heel bizar.
Ik hoop, dat wanneer jullie er ooit voor komen te staan, het ook op zo'n vredige en berustende manier mogen afsluiten. Dat je tegen jezelf en je paard kunt zeggen: Het is goed zo, ga maar, ik heb er vrede mee. Liefde is ook kunnen laten gaan, wanneer de tijd gekomen is.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt :j Mooie wijze woorden, die zo ontzettend waar zijn.

Prachtige foto's. Die laatste twee, die zullen je nog heel veel waard gaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:10

Ze was mooi. Een eerlijk paard ook. En gróót, volgens mij ook echt heel sterk........ ik vind haar echt heel groot :j

Bijzonder dat haar ziel ook gelijk weg was..... Beau is nog heel lang bij me gebleven hij was er nog, alleen zijn lijf niet meer......

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:21

Ja, het was een levenloos omhulsel, verder niets. Het huis waar haar ziel in heeft gewoond.
Ik weet niet waar ze is. Ik hoop dat ze haar oude vriend weer gevonden heeft en dat ze lekker samen grasjes staan te eten.
Het paard was goudeerlijk. Heeft bij mij nooit gebokt of gesteigerd en ben er in de 5 jaren dat ik haar had, nooit afgevallen.
Het was een flinke merrie van 1.66. Niet moe of kapot te krijgen. Wel een behoorlijk karakter, maar goed, er mag ook wat in zitten.
Ik wil haar graag nog laten readen. Om het straks een plekje te kunnen geven.

Fijn dat ik diepste gevoelens en mijn verdriet met jullie heb mogen delen. Dat geeft steun. Ik ga nu mijn mandje induiken. Heb afgelopen nacht niet geslapen. Was op locatie, alleen, zonder de troost van mijn partner. Heb vandaag moeten overleven op koffie, wat ik dus normaal nooit drink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:23

Graag gedaan meis :(:)

Als je haar laat readen, zal ze je wel vertellen waar ze is :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:30

Best kans dat ze gewoon een poosje bij je blijft :j
Kun je zelf ook voelen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:31

Jemig Ankem, heel veel sterkte nogmaals... Het is heel zwaar, maar het wordt langzaam aan minder scherp...

Hoewel ik het nu, na zoveel jaar, weer moeilijk heb. De reden: [UK] [TEK][WIP] MyWishMax en Zilverado Mijn 2 beste maatjes, die gek op elkaar waren, toch samen op 1 doek.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:21

O Ankem, ik zit hier echt tranen met tuiten te huilen, kan er echt niks aan doen. Ik heb veel aan je gedacht de laatste dagen :(:) Wat een ontzettend bijzondere band hadden jullie samen en echt zo onvoorstelbaar: het ene moment nog heerlijk gereden en het volgende moment is het voorbij. Helaas weet ik precies wat je doormaakt. Mijn grote vriend blijft in mijn onderschrift staan... Jij en ook je man heel veel sterkte gewenst...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:56

kom net thuis na een avondje lesgeven en zit de laatste blz met vochtige ogen te lezen...sommige dingen zijn zo oneerlijk,gewoon hier mee blijven lezen hoor Y;(

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:55

Hier nog één die het niet droog hield tijdens het lezen.
Heb heel veel respect voor je ankem. Ben er gewoon stil van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:01

justkid schreef:
Best kans dat ze gewoon een poosje bij je blijft :j
Kun je zelf ook voelen

Dat voel je idd echt. Een soort levende warmte bij je, een aanwezigheid, net alsof ze er gewoon is, alleen zonder haar lijf......

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:17

Goedemorgen meiden,
Gelukkig heb ik vannacht een goede nacht gedraaid. Vandaag ben ik vrij. Vanmorgen heb ik mijn dochter naar de creche gebracht. Ik zou vanmorgen lekker naar mijn paard, maar helaas...
Heb net alle oude foto's teruggekeken. Als je ziet hoe we zijn begonnen en waar we nu zijn geeindigd, dat is een wereld van verschil.

Het gevoel overheerst hier nu echt dat zij mijn leermeester is geweest. We hebben een moeilijk weg bewandeld, waarin ik van alles heb geprobeerd, maar niets werkte. Door anders te gaan rijden en dichter bij mijn gevoel te komen, ging er ineens een wereld voor me open. Wat leek het nu eigenlijk eenvoudig. Dat heeft zij met mij bereikt en nu zat haar taak erop. Ze voelt het gewoon voor mij.
Daar ben ik haar enorm dankbaar voor.