ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:42

Voor degene met drukke paarden met dit weer: laat ze maar even aan de longe uitrazen. Ik merk het bij die van mij ook, zodra hij niet van te voren aan de longe is geweest is het een bommetje, loeidruk, alles is eng. Na 5-10 min aan de longe (vooral draf en galop) kan ik zo opstappen en is hij normaal.

In het begin deed ik hem nooit aan de longe en had ik ook nergens last van, denk dat ze nu last hebben van voorjaarskriebels met het verharen van de wintervacht?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:57

eleven super!!! leuk hoor ook alles op de foto +:)+

juangi is ook een optie :j ik zelf doe dat liever niet te veel, longeren. alleen even kijken hoe ze zijn en daarna er op. ik ben ook vaak in 15 min al klaar met de hele training (dus incl longeren). als ze dan eerst als een malloot aan de longe zijn heb je er niks meer aan onder het rijden ;)
voorjaarskriebels kunnen best meespelen hihi.

Vandaag Britt weer gepakt, gister heb ik afgehaakt ivm mn rug. maar vandaag de galop zonder bokken! heb kleine stukjes gedaan omdat ze het toch lastig vind. dus zonder bokken afgesloten. Nouja bokken..jullie weten wat ik bedoel na t filmpje ;)
Ze waren een paar meter verderop aan het boogschieten, dus was super oefening. Allemaal rennende en herriemakende kinderen...die geluiden vd pijlen. allemaal strobalen en nepbeesten, feest! En ze bleef er gewoon rustig onder. geweldig :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:52

Nee, ik houd ook niet van longeren, vind het veel te belastend. Maar heb liever dat hij druk aan de longe is en daarna rustig ohz, dan druk ohz, aangezien hij goed weet wanneer hij iets fout doet en dan in paniek raakt. Zo wou ik hem eens zelf zn stal in laten lopen (stal is in afgesloten schuur) dus ik liet hem los bij de ingang van de schuur maar hij liep langs zn stal en ging snuffelen bij andere paarden. Dus ik liep rustig op hem af en zei nog, ga je mee maatje? Maar hij had meteen door dat hij iets fout deed en raakte helemaal in paniek, stond te draaien in een hoek, grote ogen, echt gewoon vol met spanning.

Cas heeft nu een bijrijder/verzorgster. Gister tweede keer dat ze erop ging (hij is nu zo'n 35 keer onder het zadel) en ging super. Cas is erg eenkennig, vertrouwd veel op de ruiter, is heel gevoelig op hulpen en lichaamstaal en als hij een oefening niet snapt raakt hij vol in paniek en gaat hij rennen. De eerste keer was dus alleen maar rennen, arm ding. Ik had haar voor de zekerheid aan de longe. En gister ging het super, was rustig en uiteindelijk losgeklikt en nog lekker los laten rijden.

Jeetje FF, wat is Britt braaf! Heerlijk down-to-earthpaard dus! Galop gaat helemaal goed komen, zo te horen!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:07

ja ze klinkt echt super he haha. maar heb mn handen vol aan dr hoor. Ook zij heeft nog paniekmomenten, en ik geef dat nog steeds de schuld van haar baasjes in het verleden..maar goed, daar komt ze wel overheen, gelukkig leeft ze in het nu +:)+ ze gaat nog steeds met sprongen vooruit. Het scheelt enorm omdat ze mij vollédig vertrouwt nu, echt zo geweldig van dr.. en dat moet rustig aan ook met andere mensen komen. Als ik weer een 'nieuw' iemand voor haar mee neem naar stal zie je haar gelijk terugvallen in oude gewoontes. scheef hoofd, licht dreigen nog om te draaien, maar dr nieuwsgierigheid wint vaak, en zeker als ik er naast kom staan is het weer goed- maar wel met een licht argwanend oogje :(:)

en soms is longeren een goede optie ja, zoals het bij jou paard ook zeker klinkt :j
t schaap met zn nieuwe bijrijder :') zonde dat hij zo gaat rennen uit paniek, maar gewoon de tijd gunnen lees ik want gister ging het al super! Geweldig +:)+ knap peerd :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:04

whaah. ik heb net wat ontdekt, ik heb vandaag voor de 21e keer op Britt gezeten!!
Ik las dat iemand schreef de zoveelste keer onder het zadel.. en toen dacht ik hm. eens kijken met britt. En aangezien ik het altijd opschrijf in mn agenda, of hier neer zet :D heb ik even alle keren opgeteld en kom ik op 21 !! wauwiie +:)+

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:30

+:)+

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:57

wat een geweldig weertje! heerlijk!
paardje vond het ook, ze gaf me helemaal een relaxed en vertrouwd gevoel.. zou zo zijn opgestapt als de pensionhouder toevallig daar was geweest (sta ergens anders gestald, dus nee, hij zal daar niet zijn)
mocht ze deze week lekker zo blijven dan ga ik over tot actie, of daarheen, of hij hierheen, dan moet het er van gaan komen hoor :)
ging vandaag echt top. alles was goed!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:14

Vandaag voor de 2e keer erop gezeten !!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:33

Die Eleven gaat goed! Ze doet het echt super braaf ! Olympia zei inderdaad we gaan draven. Ze deed niks dus waarom niet over:)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:24

Dat ziet er lekker rustig uit! Braaf paard zeg! Je zag haar bij de eerste keer draven wel kijken van: 'Baas, wtf doe je?'

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:58

Eleven, ik zou wel even naar je zadel laten kijken, hij lijkt voorover te liggen waardoor jij ook niet lekker zit, dat is jammer, zo kan je heel moeilijk in balans komen te zitten wat je met het verdere inrijden in de weg kan komen te zitten. Ziet er wel super uit verder, fijn zo braaf.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:43

Eleven: gaat lekker zeg, zo te zien!

Fahyafemke: ik ben wel een beetje fan van Britt, zo'n leuke merrie :) en fijn dat de galop al wat beter gaat!

Moonprayer; gaat ook lekker dus, hopelijk kan je er binnenkort een x op!

juangi: minder van het rennen met de bijrijdster, maar dat ging de 2e x dus al wat beter

Ik heb deze week vakantie, dus had gepland om lekker veel met Daantje aan de slag te gaan.. helaas gister van een paard gevallen en mag 3 dagen niks met mijn rechterhand doen, heb ik weer! Gister deed ze het longeren erg braaf, zelfs galopperen op links, zonder om te draaien *\o/* Ook hebben we geoefend met een krukje, toen ik erop stond schrok ze wel maar verzette geen pas. Ook tegen haar aan 'hangen' kon gewoon. Lekker ding dat ze is <3

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:30

hallo allemaal en welkom nieuwe mensen :) .
Even niet gereageerd maar wel gelezen. Leuk hoor de vooruitgang bij iedereen.

Leuke filmpjes van Britt en Eleven. Is altijd leuk om te zien. Ben zelf niet zo dol op filmpjes op internet zetten maar wie wat wil zien wil ik wel een linkje sturen :D

Ik heb besloten om Deamen een paar weken weg te brengen om hem verder door te rijden. Ik ben op een punt waarvan ik denk dat ik al wel meer van hem zou kunnen vragen maar hoe doe ik dat op een goede manier en hoe los ik op een juiste manier dingetjes waar je tegen aan loopt op. Ben van plan om straks met hem te starten en denk dat als ik nu een goed begin heb ik daar veel profijt van zal hebben.
De bedoeling is dat hij daar een paar weken komt te staan en als hij wat verder is ik daar nog een paar keer naar toe ga om onder begeleiding te rijden.

Ik heb gisteren gelongeerd met elastiek maar daar verzet hij zich nog aardig tegen. En dat in de zin van hoofd erop zetten, en niet zakken. Op laatst ging wel iets beter.
Hoe doen jullie dat met bijzetten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:23

Wat fijn dat iedereen zo goed gaat!
Vandaag voor de 14e keer er op gezeten, en naar het bos ( [RIJ-ITP] Nieuwe vriendjes in het bos. ) hoofd laag houden gaat intussen al beter met het hoofdstel af doen.
Tinkermanneke heeft gewoon jeuk :j

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:12

Al een tijdje niets meer van mij laten horen, ook al heb ik wel ongeveer de rest gevolgd.
Bij Cascade gaat het steeds beter, maar niet zo vlot als bij jullie (is het mijn gebrek aan ervaring, of vooral zijn koppige karakter? Bijde waarschijnlijk.)
Toch is vooruitgang: hij doet niet direct dwars als ik iets van hem vraag, probeert niet de hele tijd gras te eten tijdens het werk, en blijft geintresseert. Ik ben verder gegaan met grondwerk vooral, en heb al twee weken niet op zijn rug gezetten (behalve gisteren en daar heb ik geen fijne herrinering aan.. zucht). Hij luisterd nu steeds beter naar het wijken op druk, en verplaats zijn heupen onmiddelijk als ik daar tegen aan duw, ik ben sinds een paar dagen begonnen met met de lange lijnen te werken (als bij het mennen), omdat hij nog steeds moeilijk doet met het luisteren naar de teugels en een baasje achterje minder eng is dan een baasje op je rug. Hij heeft vandaag eindelijk begrepen dat er iets bestaat van recht vooruit lopen.. zucht.
Maar hij gaat goed vooruit en doet echt zijn best!
Ander nieuws is dat ik voor het eerst van zijn rug ben gevallen. Ik besloot gisteren gewoon even op zijn rug te klimmen, niets te vragen, zodat hij er aan gaat wennen dat ik op zijn rug zit zonder te stressen. Besluit paardlief alles te doen dat hij normaal doet: zijn hoofd te schuren tegen een boomstronk, en water te gaan drinken. Maar om bij het water te komen moet je langs een boom met uitstekende takken. Ik buk en ga er zonder geluid onderdoor. Hij drinkt. En draait zich ineens om en loopt weer door de takken. Ik buk te laat, de takken schuren tegen mijn kleren en paardlief slaat op hol. Het is al eerder gebeurd, maar altijd in het midden van de wei en hij stopt binnen zes meter. Ditmaal was het eind van de wei helaas op drie meter afstand, meneer maakt een haarspeld bocht en ik lig in de modder. En komt hij daarna zoete broodjes bakken!
Ben direct weer op zijn rug geklomen en er vijf meter verderop weer afgeklomen.
Vandaag kwam hij niet naar me toe, maar toen ik hem eenmaal had gepakt (ging heel makkelijk hij bewoog niet), deed hij heel netjes wat ik hem vroeg.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:13

Hihi, volgens mij is hij echt een boefje, die jou met regelmaat in de maling neemt

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:19

Volgens mij is hij half fjord (zeker weten), kwart volbloed (hij schikt van alles), en half shetland (is een boefje) :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:20

duidelijk een boefje dus :D

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:11

@odeale Ik heb nu stoten aan de zijkant van mijn longeersingel om haar bij te zetten. Ik heb hem op zijn langst staan. In het begin liep ze wel tegen te sputteren door met haar hoofd heen en weer te schudden, maar door haar voorwaarts te laten gaan, gaf ze snel op ! :D Vandaag haar voor de 3e keer met bijzet gelongeerd en ze gaat met sprongen vooruit !

@DeSprinkhaan Wat een vervelende ervaring zeg! Maar alles heeft zijn tijd nodig en denk aan de toekomst waarin je waarschijnlijk heel veel mooie ritten samen gaat maken. Want zoals je schrijft, klinkt de omgeving wel erg leuk om in rond te rijden!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:46

Mag je als westernruiter ook meedoen in dit topic? :D

mijn paardje wordt in april 3 jaar (zie profiel voor foto's), vanaf haar 2e ben ik heel langzaamaan begonnen met wat grondwerk te doen, zodat ze de 'basis' dingen in ieder geval kent; vast staan, voetjes geven, aan de hand stappen en draven, achterwaarts, wijken voor druk etc...
Ik ben haar nu ook af en toe aan het longeren, max 15 minuten 2x pw ongeveer, de stemcommando's voor stap, draf en galop kent ondertussen en ze breekt niet meer uit aan de longe (heb geen roundpen/longeerkraal tot m'n beschikking), dus dat gaat super +:)+ Ze is geen sterrenkijker, zakt meestal wel wat van voren als ik even bezig ben en ze gaat ontspannen... maar ik zit er toch aan te denken om haar licht bij te gaan zetten zodat ze leert haar rug wat te liften, vooral tijdens de galop. Maar ik twijfel heel erg of dit nodig is, misschien moet ik juist nog even wachten tot ze wat meer balans heeft tijdens het galopperen op de volte? Dat lijkt me namelijk de voornaamste oorzaak van het hoofd hoog houden, tot nu toe heb ik er geen aandacht aan geschonken omdat ik al blij was als ze op commando aansprong, en ik laat haar toch nog niet langer dan 1 volte galopperen. Nu ze weet wat de bedoeling is ben ik dit langzaam aan het uitbreiden.. maar heeft iemand tips qua bijzetten? :) Ik heb eerlijk gezegd geen zin om steeds een longeersingel om te doen dus ik zat aan zoiets te denken:
Afbeelding
Dat lijkt me ook niet zo moeilijk om eventueel zelf te maken?
Maar ik ben weer bang dat dat gaat 'schuren' in de oksels :\

Ondertussen heeft ze al een paar een zadeltje op gehad, ik heb dit heel langzaam opgebouwd met dekensingeltje>dekje>longeersingel>licht boomloos zadel>'echt' zadel, dus ik heb eigenlijk nooit heftige reacties gekregen omdat ze zich doodverveelde (heb het misschien iets te rustig aan gedaan _O- ) nadat ik voor de zoveelste keer ging 'oefenen' met aansingelen, ze stond er bijna bij te slapen toen ze voor het eerst een zadel op kreeg :=
Voor het eerst de ruiter op d'r rug zal d'r ook niet boeien denk ik.. heb al vaak genoeg over d'r heen gehangen met een krukje ernaast en gelegen als ze lag te slapen op stal/in de paddock... maar je weet het nooit natuurlijk ;) Sowieso wacht ik tot haar derde met het 'echte' inrijden, mensen hier verklaren me voor gek (westernruiters die gewend zijn dat quarter en paints met 2 jaar bereden worden...) maar dat maakt me lekker niks uit :Y) Ben nu al te bang dat ik haar overvraag dus daar let ik heel erg op...

Tot nu toe heb ik alles bitloos gedaan (ze heeft wel al geleerd om het bit aan te pakken, maar heb 'm verder nooit gebruikt) en ik begin me elke keer als ik met haar bezig ben steeds meer af te vragen of ik ooit wel op bit over zal stappen... ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom wel :')
Hoe zit het met de mensen die bitloos zijn begonnen en daarna mét bit verder zijn gegaan, wat was jullie reden daarvoor? Reageerde ze steeds minder goed of gewoon omdat jullie dat 'gewend' zijn? :) Ben ik wel benieuwd naar...

Ik zal proberen dit topic te blijven volgen en jullie up-to-date te houden :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:09

hi, welkom op het forum, fijn dat het zo rustig en gemoedelijk gaat!
en idd. 3 is jong zat, zo heb je er hopelijk alleen maar langer plezier van!
die van mij word deze zomer 6 en word nu pas adelmak gemaakt :P maar die heeft eerst 2 kindertjes grootgebracht :=

ik ben eigenlijk helemaal voor bitloze basis africhting, uiteindelijk doe ik wel een bitje in omdat ik wedstrijden ga rijden. even kijken nog hoe dat gaat.

die longeerteugeltouw ken ik, ik kreeg hetzelfde effect met een slofteugel aan het halster. bontje voor om het stukje bij de schoft, maar de teugel komt vrijwel nooit strak te staan dus schuurt hij ook niet.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:17

Ja ik kan me ook niet voorstellen dat ze al vol in training zou staan (jammer dat het vaak genoeg gebeurt)..vind d'r nog zo puppy-paard :o
Liever eerst wat langer longeren en daarna aan de dubbele lijnen oppakken, zodat ze al wat meer spiertjes heeft opgebouwd en ze het sturen etc. al kent als ik er voor het eerst opstap :j
Ik ben ook van plan om, als ze 3 is, de eerste paar keer in de bak met rijden te beginnen en als er een redelijk stuur en rem op zit, daarna zo snel mogelijk naar buiten te gaan zodat ze lekker lange rechte stukken kan stappen, draven en later d'r eerste galopje kan doen (is toch makkelijker dan in een bak/volte). Kunnen ze denk ik sneller hun evenwicht vinden en kan je lekker oefenen met schakelen etc..
Zou ik niet met elk paard doen, maar ik heb met Yu afgelopen zomer regelmatig door het bos gewandeld en haar meegenomen met hardlopen (vond ze prachtig!!) zodat ze de omgeving al goed kent en aan de hand is ze superbraaf buiten, dus voor haar zou dat wel geschikt zijn denk ik.
Ja ik ben ook van mening dat je alles net zo goed bitloos zou moeten kunnen doen... en dat het paard daar ook gewoon goed op moet kunnen reageren. Tot nu toe gaat dat ook goed dus als dat zo blijft, waarom zou ik dan overstappen op bit? Als het bitloos op een geven moment 'niet meer werkt' zou ik moeten kijken naar wat ik fout doe ipv naar een bit te grijpen (waar ze sowieso niets van zou snappen, dus dat heeft niet eens nut) :n ben trouwens absoluut niet tégen rijden met bit hoor!
Hoe zit het bij de Engelse dressuur dan, ik dacht dat je daar ook bitloos mocht starten?
Ik heb hier nog (ronde) katoenen gesloten touwteugels liggen van 3m lang dus dat zou ook wel geschikt zijn om te gebruiken voor een soortgelijke hulpteugel (zijn ook zacht, ik denk dat het niet zo gauw zal schuren), moet ik nog iets vinden om 'm aan d'r hoofdstel te kunnen verbinden, evt. ook nog achter d'r oren langs. Volgens mij moet dat niet zo moeilijk zijn :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:17

je mag met springen wel starten in de reguliere wedstrijden met de teugels aan je neusriem, in de B enzo, en volgens mij mag vanaf het z springen werkelijk alles := maar ik kan het fout hebben.

met dressuur moet je een bit, al zijn er wel speciaal bitloze wedstrijden, die maar net georganiseerd moeten worden dan, en is enkel B en L dressuur geloof ik, misschien ook M, maar dat weet ik niet

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:13

Aha... ik kon me al herinneren dat ik wel eens wedstrijdfoto's van bitloze dressuur-combinaties langs had zien komen maar dan zijn dat dus 'speciale' wedstrijden?
Als ik ooit bitloos zou willen starten zou dat met een bosal moeten:

Afbeelding

Vind het wel gaaf staan eigenlijk, maar dan moet ik eerst een les/clinic hoe-rijd-ik-met-een-bosal volgen want dat blijkt nog een hele kunst te zijn heb ik begrepen :=
behalve als ik iets heel anders zoals Trec (lijkt me ook geweldig, maar daar heb ik geen ervaring mee) oid zou willen gaan doen, dan maakt het niet uit volgens mij :D maar in de dressuurring zal je me in ieder geval niet tegen komen :+

Ik heb net trouwens zo'n soort longeerhulp/teugel geknutseld met die lange ronde touwteugels die ik noemde, en een stuk nylon touw (=sterk :)) ) wat door de ringetjes aan het hoofdstel, achter de oren langs loopt en die je vast kan maken aan de touwteugels. Het ziet er nog best professioneel uit al zeg ik het zelf :')
Ik ga 'm iig uitproberen en laat volgende week weten of mevrouw er blij (*kuch*) mee is :Y)

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:18

Als jullie het leuk vinden... In mijn onderschrift heb ik een topic staan die ik onlangs heb geopend, waarop Eleven vrijspringt.