[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:04

Ik lees ook weer mee! :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:05

Joki schreef:
fijn het topic is weer open.

Marcel bedankt voor je antwoord. Een hackamore durf ik niet, ik ben geen goede springruiter en als ik per ongeluk een keer te scherp in kom met een scherper bit dan ik er nu in heb hangen, dan raakt ze in paniek. Dus ik ga spierballen kweken :+

Dat is een wijd verspreid misverstand dat een hackamore scherper is dan een bit. Het tegendeel is waar. Vooral als je het kettinkje vervangt door een leren riempje is een hackamore een zeer zacht bit. Het wordt anders als je de riem aan snoert als een singel, maar bij mij zit er dus vaak een vuist ruimte tussen, en dan is een hackamore veel vergevingsgeziner dan een bit.
Met een hackamore kan je veel meer bewegen met je handen, zonder dat het paard er last van heeft, dan met een bit.
Sommige fabeltjes zijn helaas zo hardnekkig, dat ze bijna niet te ontkrachten zijn.
Daar moet ik wel een aanvulling op geven, besef ik net. Dat komt omdat ik van een standaard Hackamore altijd iets anders maak. Ik zal het laten zien;
Dit is de Hackamore zoals je hem standaard koopt in de winkel, en zo is het inderdaad een sterk middel;
Afbeelding

En dit is als ik hem heb laten aanpassen, en dan is ie heel zacht;

Afbeelding

Zoals je ziet is ie helemaal in leer ingepakt, en het kettinkje is vervangen door een leren riempje.
Laatst bijgewerkt door Springert op 26-02-10 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:08

francescalex schreef:
Beste Marcel,

Ben blij je weer te horen en tevens zeer verheugd.

Ik heb zelf het volgende probleem. Omdat ik altijd dressuurmatig rij is het voor mij heel moeilijk om mijn totale gewicht over mijn beide stijgbeugels te verdelen tijdens de verlichte zit.

Bij paarden die heel erg voorwaarts zijn heb ik dit probleem minder.

Hoop dat jij de oplossing heb voor dit euvel.

gr. en ciao

FraLex

Normaal gesproken heb je in de verlichte zit altijd je gewicht op de beugels. Kan haast niet anders, tenzij je met te lange beugels rijdt, dan kan dat wel voor komen. Als je dus verlicht zit, ga je een beetje voorover met je lichaam, en je hakken druk je iets naar beneden, dan heb je automatisch al je gewicht op de beugels.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:12

Ik wil je trouwens bedanken voor je opmerking dat ik met inrijden net zo relaxed moet gaan zitten als thuis op de bank. Op een of twee rodeo's na, heeft hij zijn hals volledig laten vallen tot zijn neus op kniehoogte was!

Ik hoop dat ik het kan laten zien met de filmpjes die morgen gemaakt worden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:25

mo_van_dijk schreef:
Ik wil je trouwens bedanken voor je opmerking dat ik met inrijden net zo relaxed moet gaan zitten als thuis op de bank. Op een of twee rodeo's na, heeft hij zijn hals volledig laten vallen tot zijn neus op kniehoogte was!

Ik hoop dat ik het kan laten zien met de filmpjes die morgen gemaakt worden.

Beviel het je?
Die rodeo gaat er ook wel af, maar je moet je voorstellen dat ie nu effe misbruik maakt van de vrijheid die die heeft gekregen, maar alles went en op den duur is dat rodeo gebeuren ook weg.
Heb je verschil gemerkt in het gedrag en ontspanning tijdens het werk?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:27

hey fijn dat het topic weer open is! Heb net mn eerste BB parcours gehad met die 4 jarige, liep zo fijn rond, heeft mn hulpje de camera verkeerd gehad heb ik niets op de video! |(

Maar ik ben zelf ook vaak zenuwachtig op concours, vooral als ik een klasse hoger moet starten. Ik neem dan altijd van die valeriaan pilletjes van het kruidvat, werkt super! Ben veel relaxter en gaat echt veel beter. Misschien een tip. Bij de Etos hebben ze ook eoa spray die je ook aan dieren kan geven hoorde ik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:29

dots83 schreef:
hey fijn dat het topic weer open is! Heb net mn eerste BB parcours gehad met die 4 jarige, liep zo fijn rond, heeft mn hulpje de camera verkeerd gehad heb ik niets op de video! |(

Maar ik ben zelf ook vaak zenuwachtig op concours, vooral als ik een klasse hoger moet starten. Ik neem dan altijd van die valeriaan pilletjes van het kruidvat, werkt super! Ben veel relaxter en gaat echt veel beter. Misschien een tip. Bij de Etos hebben ze ook eoa spray die je ook aan dieren kan geven hoorde ik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

We praten hier gewoon over doping voor zowel paard als ruiter! hahaha.... :D
Onder het mom als je het toch doet, doe het dan goed?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:32

Valeriaan is dat doping? Nouja, als ze mijn bloed komen prikken val ik gewoon flauw ;)
Maar voor paarden heb ik er geen ervaring mee hoor! ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:35

dots83 schreef:
Valeriaan is dat doping? Nouja, als ze mijn bloed komen prikken val ik gewoon flauw ;)
Maar voor paarden heb ik er geen ervaring mee hoor! ;)

Ik dacht het wel! Hahaha.

Raar eigenlijk, voetballers die zeggen gewoon dat ze een spuit in hun enkel of knie hebben laten zetten, en daar wordt niet moeilijk over gedaan, terwijl paardensport nog steeds een nul-tolerantie heeft. Er zijn ruiter geschorst geweest omdat ze voer hebben gegeven dat per ongeluk besmet was met cacoa, vanwege een niet goed schoongemaakt vrachtschip. Cacao!!!
Laatst bijgewerkt door Springert op 26-02-10 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:36

Marcel, rodeo doet hij omdat hij nogal kleeft aan mijn been, ik net niet consequent genoeg ben en ik net te lang been geef :+ Het eerste kwartier ben ik alleen bezig om hem voor mijn been te krijgen. Daarna loopt hij erg fijn! Ik merkte dat hij veel fijner (en ruimer) liep, met name in stap (waar hij graag in 3-takt loopt als hij gestresst is).

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:39

MarcelDufour schreef:
Ik dacht het wel! Hahaha.

Raar eigenlijk, voetballers die zeggen gewoon dat ze een spuit in hun enkel of knie hebben laten zetten, en daar wordt niet moeilijk over gedaan, terwijl paardensport nog steeds een nul-tolerantie heeft. Er zijn ruiter geschorst geweest omdat ze voer hebben gegeven dat per ongeluk besmet was met cacoa, vanwege een niet goed schoongemaakt vrachtschip. Cacao!!!

Ja maar dat kan wel kloppen want daar worden ze heet van. Heb heb wel eens gehoord van iemand die ze een mars gaf, werden ze lekker fris. Is ook een keer gepakt met doping trouwens.
Maargoed het is wel zo ja, waar hebben we het over!

Qizz

Wow een geweldig (leerzaam) topic,..

Voordat ik mijn vragen stel heb ik eerst 83 pagina's door te lezen (want ik denk dat ze dan al wel beantwoord zijn) hahaha

Marcel heb jij ook samengesteld gereden?
Edit: ga nu even je profiel checken en vele pagina's nuttige info doornemen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Potverdikkie, mag m'n paard ook al geen chocolademelk meer... Dan wil hij de hele dag aan het bier. :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:42

Juventus, het antwoord staat een paar pagina's terug!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:43

mo_van_dijk schreef:
Marcel, rodeo doet hij omdat hij nogal kleeft aan mijn been, ik net niet consequent genoeg ben en ik net te lang been geef :+ Het eerste kwartier ben ik alleen bezig om hem voor mijn been te krijgen. Daarna loopt hij erg fijn! Ik merkte dat hij veel fijner (en ruimer) liep, met name in stap (waar hij graag in 3-takt loopt als hij gestresst is).

Ze leren inderdaad veel meer op eigen benen lopen. Dat is heel goed voor hun balans.
Mooi dat je verschil voelde, want ik kan wel wat roepen, maar jullie moeten ook merken dat er wel of niet iets van waar is.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:43

Marcel ik geloof je als je zegt dat jouw hackamore zacht zijn, maar ik ben niet goed in verbouwen dus ik blijf bij mijn bitje en dan maar sterker worden

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:44

Anne_GTI schreef:
Potverdikkie, mag m'n paard ook al geen chocolademelk meer... Dan wil hij de hele dag aan het bier. :+

Met bier heb je dat het absoluut niet meer het beste paard van stal is......maar wel de vrolijkste! :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 26-02-10 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:44

MarcelDufour schreef:
Oh nee! Voor mij geen crosshindernissen! Ik schijt echt in mn broek. Een muur van 2.20 mtr doet me niks, een parcours van 1.60 mtr ook niet, maar crosshindernissen van een meter ga ik mooi niet op af! Ieder zijn ding, en ik ben een schoenmaker die het bij zijn leest houdt! :D Ik ken wel wat springruiters die het doen, en de stoerste daarin is Wout-Jan v/d Schans. Die is zelfs nog militarykampioen van Nederland geweest met Radetzky (meen ik). Albert Voorn deed het ook een tijdje maar toen hij hard onderuit ging in Lummen is hij er ook maar wijzelijk mee gestopt.

Deze zocht je!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:47

Joki, je hoeft niet perse te verbouwen hoor. Deze is van Sprenger:
Afbeelding

Je hebt ze ook met kortere scharen!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 26-02-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:48

Joki schreef:
Marcel ik geloof je als je zegt dat jouw hackamore zacht zijn, maar ik ben niet goed in verbouwen dus ik blijf bij mijn bitje en dan maar sterker worden

Ik verbouw dat niet zelf, ik breng hem naar Jan Snellen en die weet precies hoe ik dat hebben wil.
Ooit wilde Jan Tops van zijn paard Operette La Silla af, want die was niet te sturen. Toen leende hij mn Hackamore in Denemarken en de rest is geschiedenis. Hij heeft nog jaren de mooiste dingen met haar gedaan in Grote Prijzen.
En die Hackamore heb ik nooit meer terug gezien! hahaha....maar ik had veel te danken aan Jan en heb gewoon een nieuwe laten maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:48

mo_van_dijk schreef:
Joki, je hoeft niet perse te verbouwen hoor. Deze is van Sprenger:
Afbeelding

Je hebt ze ook met kortere scharen!

Kijk maar naar die foto van mijn hackamore, dat is nog steeds een groot verschil.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:55

En wat te doen met een paard die niet voorwaarts is op een zweep maar juist erop terug werkt en ernaar bokt/slaat? ( dit doet hij trouwens ook op je been..
Zolang hij in zijn eigen tempo mag lopen en springen is er niks aan de hand, maar wil je iets meer ritme/tempo is hij niet erg mee werkend..

( rug & mond is nagekeken, dus geen lichamelijke problemen)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:58

Danique, dit doet de mijne ook! Blijf consequent en werk eerst aan 'voor het been zijn' voor je ergens anders mee begint! Hoe oud is jouw paard? De mijne is vier

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:01

Danique1990 schreef:
En wat te doen met een paard die niet voorwaarts is op een zweep maar juist erop terug werkt en ernaar bokt/slaat? ( dit doet hij trouwens ook op je been..
Zolang hij in zijn eigen tempo mag lopen en springen is er niks aan de hand, maar wil je iets meer ritme/tempo is hij niet erg mee werkend..
( rug & mond is nagekeken, dus geen lichamelijke problemen)

Dat is een lastige waar ik zo 1,2,3 het antwoord niet op heb. Wat er ook gebeurt, dat zal ie toch moeten leren. Voorwaarts op de zweep vind ik niet zo, maar naar je been moet ie echt luisteren. Wat voor sporen heb je? Kan het zijn dat ze iets te scherp zijn?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:01

MarcelDufour schreef:
Ik verbouw dat niet zelf, ik breng hem naar Jan Snellen en die weet precies hoe ik dat hebben wil.
Ooit wilde Jan Tops van zijn paard Operette La Silla af, want die was niet te sturen. Toen leende hij mn Hackamore in Denemarken en de rest is geschiedenis. Hij heeft nog jaren de mooiste dingen met haar gedaan in Grote Prijzen.
En die Hackamore heb ik nooit meer terug gezien! hahaha....maar ik had veel te danken aan Jan en heb gewoon een nieuwe laten maken.

Als ik hem weer bij heijligers zie moet ik het hem dan terug vragen??
eens gegeven blijft gegeven _O-
Laatst bijgewerkt door vivana op 26-02-10 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt