Lord_Ik schreef:Ik volg even.
M'n paard is normaal goed actief aan m'n been maar dan rij ik hem met heel licht af en toe wegvallend contact.
Nu heb ik onlangs les gehad en ging ik 'm aan de teugel rijden.
Ik moest stevige druk op m'n buitenteugel houden en spelen op m'n binnenteugel en doorvragen. Daardoor werd hij enorm slecht aan m'n been en ging hij heel de tijd tegenwerken en zich spannen, ik moest echt heel de tijd benen zitten geven om 'm niet te laten stilvallen. Ik heb de tip gekregen om met sporen te rijden omdat ik als ik m'n zweep gebruik m'n contact kwijt ben. Als hij aan de teugel ging moest ik goed contact houden want als ik terugkeerde naar m'n lichte contact ging hij meteen weer de lucht in.
Na een uur ging hij meer ontspannen en werd hij ook wel weer actiever aan m'n been (al stapte/draafde hij wel nog niet zo actief als wanneer hij niet aan de teugel loopt maar dat zal wel hoofdzakelijk aan het gebrek aan halsspieren liggen

) maar is er geen manier waarmee ik kan vermijden dat hij meteen in verzet gaat bij contact in z'n mond? Of is dat gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen?
(en zijn die sporen een goed idee?)
heel verhaal

Als je paard niet meer voorwaarts wil, zul je hem ergens tegen zitten werken. Je paard kropt zich erg op, door deze manier van rijden, en de ontspanning is ver te zoeken

Ik geloof niet erg in stevige druk op de buitenteugel, en spelen (imo zagen) met de binnenteugel.
Rijden is geen krachtsport, en je doet het niet op druk.
Eerst aan het voorwaartse werken, met je benen de achterhand eronder zetten, en zó zitten dat het paard de rug los kan laten en kan welven (dus: hakken naar beneden, rechtop, bekken rechtop (dus bij een vrouw voor je gevoel achterover) rug recht, buik in, en schouders, heupen en hakken op 1 lijn) en je lijf ontspannen.
Gespannen ruiter = gespannen paard = paard dat de rug wegdrukt en sterren kijkt of zich opkropt.
Als de achterhand eronder zit, en het paard kan de rug bol maken, hoef je maar heel licht contact te nemen (paard zal het zelf ook opzoeken als je het goed doet) en je bent er al!
Ik zou andere les zoeken als ik jou was

Je moet een instructeur hebben die je leert zacht en vriendelijk te zijn in je rijden, en subtiele hulpen te geven... niet meer bij deze les nemen, hoor!
Deze manier is niet oké