[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:26

Marchador schreef:
Oosterhoff: Dat begrijp ik niet helemaal? Lachen
Nu moet ik goed (proberen) uit te leggen wat ik bedoel.
Mijn paard heeft er ook een handje van om onder mij uit te lopen. Wat ik doe is dat ik mijn hand (half) sluit en open (een ophouding om te laten weten er gaat wat gebeuren) , op mijn zit en benen krijg ik haar terug in tempo waardoor ze meer gecontroleerd onder mij loopt. Dus mijzelf zwaarder maken en toch mijn been eraan houden om te zorgen dat ze niet helemaal terugvalt.

Maar druk op de teugels heb ik hierbij niet nodig Lachen

Nou, idd.
Zo doe ik dat ook.

Geen druk om het paard in de krul te trekken, want dat wordt het dan en ook geen druk om het paard op de rem te trekken.
Wanneer het paard steeds niet wil luisteren (op je zit) kun je een keer een harde ophouding maken, wat ik dan vriendelijker vind dan steeds halve maatregelingen... tis dan snel duidelijk en klaar.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:27

Lees de discussie van een paar pagina's terug dan maar even door. daar is het uitgebreid aan bod gekomen.
Als een paard de zithulpen nog niet kent zul je bij een sterk paar dat onder je uitloopt ergens een rem op moeten zetten. Hoe je dat doet is je eigen zorg. Ik doe dat met mijn teugel. Mijn hulp is net zo groot als ie nodig is om de opdracht utie te voeren. reageerd een paard niet o pzijn zit dan gebruik ik daarbij mijn hand. Ik ga niet trekken maar vraag aanleuning en wacht rustig tot ie terug komt en nageeft. tenzij hij door de omheining wil lopen, dan wordt ik wel een keer grof in mijn handen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:31

Zodra ik het hier over druk heb dan hebben mensen het idee dat het om 100 kilo gaat. Dat is niet wat ik bedoel met druk.

Goh SW. Ik dacht dat jij nooit een harde ophouding maakte. Is die discussie toch voor niets geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:47

Zeg oosterhoff, wat ik me nu afvraag hè?
Wat heb jij toch met paarden die onder je uitlopen?

Ik heb dat namelijk maar heel af en toe, en dat is wanneer ik mijn bekken niet loslaat...
Als ik namelijk weer gewoon netjes ga zitten, heb ik daar heel geen last mee. Maar daar heb ik geen teugels bij nodig.

Kan me overigens in de eerdere discussie niet herinneren dat SW zei dat ze nooit een harde ophouding maakte eigenlijk.
Wel dat ze niet met gesloten hand rijdt, en dat doet ze ook niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:16

Yamcha schreef:
Kan me overigens in de eerdere discussie niet herinneren dat SW zei dat ze nooit een harde ophouding maakte eigenlijk.

klopt Bloos

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:09

Yamcha schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik volg even.
M'n paard is normaal goed actief aan m'n been maar dan rij ik hem met heel licht af en toe wegvallend contact.
Nu heb ik onlangs les gehad en ging ik 'm aan de teugel rijden.
Ik moest stevige druk op m'n buitenteugel houden en spelen op m'n binnenteugel en doorvragen. Daardoor werd hij enorm slecht aan m'n been en ging hij heel de tijd tegenwerken en zich spannen, ik moest echt heel de tijd benen zitten geven om 'm niet te laten stilvallen. Ik heb de tip gekregen om met sporen te rijden omdat ik als ik m'n zweep gebruik m'n contact kwijt ben. Als hij aan de teugel ging moest ik goed contact houden want als ik terugkeerde naar m'n lichte contact ging hij meteen weer de lucht in.

Na een uur ging hij meer ontspannen en werd hij ook wel weer actiever aan m'n been (al stapte/draafde hij wel nog niet zo actief als wanneer hij niet aan de teugel loopt maar dat zal wel hoofdzakelijk aan het gebrek aan halsspieren liggen Tong uitsteken) maar is er geen manier waarmee ik kan vermijden dat hij meteen in verzet gaat bij contact in z'n mond? Of is dat gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen?
(en zijn die sporen een goed idee?)

heel verhaal Bloos

Als je paard niet meer voorwaarts wil, zul je hem ergens tegen zitten werken. Je paard kropt zich erg op, door deze manier van rijden, en de ontspanning is ver te zoeken Ach gut

Ik geloof niet erg in stevige druk op de buitenteugel, en spelen (imo zagen) met de binnenteugel.

Rijden is geen krachtsport, en je doet het niet op druk.
Eerst aan het voorwaartse werken, met je benen de achterhand eronder zetten, en zó zitten dat het paard de rug los kan laten en kan welven (dus: hakken naar beneden, rechtop, bekken rechtop (dus bij een vrouw voor je gevoel achterover) rug recht, buik in, en schouders, heupen en hakken op 1 lijn) en je lijf ontspannen.

Gespannen ruiter = gespannen paard = paard dat de rug wegdrukt en sterren kijkt of zich opkropt.

Als de achterhand eronder zit, en het paard kan de rug bol maken, hoef je maar heel licht contact te nemen (paard zal het zelf ook opzoeken als je het goed doet) en je bent er al!

Ik zou andere les zoeken als ik jou was Ach gut
Je moet een instructeur hebben die je leert zacht en vriendelijk te zijn in je rijden, en subtiele hulpen te geven... niet meer bij deze les nemen, hoor!
Deze manier is niet oké

Normaalgezien (= niet aan de teugel) laat hij z'n rug goed los en zet hij z'n achterhand ook goed onder, z'n halshouding blijft wel hoog (hij is halfarabier en dat is gewoon zijn hoofdhouding).
Maar doordat hij praktisch stilvalt moet ik de hele tijd zitten drijven waardoor ik dus vanzelfsprekend wel gespannener ga zitten. Normaal rij ik hem dus zonder constante aanleuning ( Bloos ) en ik weet dus eigenlijk niet goed of ik wel zoooveel druk zet, maar naar mijn gevoel moest ik teveel doorvragen en hij is het ook niet gewend dus ging hij zich nog extra spannen.
Ik trok hem dus wel niet echt in de krul he Knipoog
Ik moet er misschien ook wel bijzeggen dat als hij stopte met tegenwerken en hij dus aan de teugel liep dat ik een voor mijn gevoel normaal contact hield dat gewoon meer was dan mijn gewone niet-constante contact (en toen begon hij dus ook weer beter aan m'n been te worden en zich meer te ontspannen).

Is het echt een slechte manier of eerder een verkeerde uitvoering?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:18

Lord_Ik schreef:
Normaalgezien (= niet aan de teugel) laat hij z'n rug goed los en zet hij z'n achterhand ook goed onder, z'n halshouding blijft wel hoog (hij is halfarabier en dat is gewoon zijn hoofdhouding).
Maar doordat hij praktisch stilvalt moet ik de hele tijd zitten drijven waardoor ik dus vanzelfsprekend wel gespannener ga zitten. Normaal rij ik hem dus zonder constante aanleuning ( Bloos ) en ik weet dus eigenlijk niet goed of ik wel zoooveel druk zet, maar naar mijn gevoel moest ik teveel doorvragen en hij is het ook niet gewend dus ging hij zich nog extra spannen.
Ik trok hem dus wel niet echt in de krul he Knipoog

constant drijven is niet de bedoeling, alleen drijven wanneer hij iets terug valt en nog beter, zelf zorgen voor tempowisselingen.
Als je zonder constante aanleuning rijdt, kan het paard nooit aan de teugel komen. Of je moet en ander beeld hebben van aanleuning?
Aanleuning is gewoon een vast contact, geen druk. Wanneer je veel druk moet zetten zul je het paard daadwerkelijk in de krul trekken.
Waarom moet je doorzitten als het paard praktisch stil valt? Paard moet eerst goed aan het been zijn, wil je deze ooit aan de teugel kunnen rijden.
Veel tempowisselingen blijven maken, constante aanleuning (contact) houden, regelmatig van hand veranderen met de binnenhand van de hals (zonder extra druk)en begrenzen met de buitenhand. Dan loopt het paard vanzelf aan de teugel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:29

@ Lord_Ik: Ik vind de manier waarop jij les hebt gekregen slecht.
Het is geen kritiek op jou persoonlijk, begrijp me goed Lachen

Maar ik hou niet erg van deze manier van rijden, het is mij teveel druk, teveel werken. Vooral dat constante "vragen" aan de binnenteugel staat me erg tegen Bloos

En als je paard daardoor impuls verliest (en daar gaat het mij om) wordt er teveel aan de voorkant gezeten. Je houdt het paard dan ahw van voren (en met een gespannen zit) tegen, terwijl je aan de achterkant vrijwel voortduren bij moet drijven en bijtikken.

Dat, terwijl je in mijn ogen BEGINT vanuit die impuls, dat is echt het belangrijkste. Een fiets kun je ook niet sturen als ie niet vooruit gaat.
Zo kun je een paard onmogelijk aan de teugel rijden als er geen impuls (voorwaartse drang) is.
Je maakt het paard eerst voorwaarts en goed aan het been, en dan heb je nog zo weinig nodig voordat ie nageeflijk is.

En dat is precies mijn probleem met jouw les: het is imo de omgekeerde volgorde. Begrijp je mij nu? Lachen
Het gaat me helemaal niet om jou persoonlijk maar om de les Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:55

Ja ik weet het maar ik wist niet zeker of ik het niet gewoon verkeerd uitvoerde.
Hij heeft die impuls ook als ik zonder contact rij, maar ook met gewoon contact werkt hij af en toe tegen en gaat hij zich spannen (en z'n tanden zijn in orde) en aangezien ik vaak buiten rij laat ik die constante aanleuning meestal maar vallen, dan loopt hij lekkerder.

dat vragen aan de binnenteugel valt weg als hij aan de teugel gaat he.

En ik drijf ook omdat hij terugvalt en dat deed hij dus in het begin constant.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:59

Lord_Ik schreef:
Ja ik weet het maar ik wist niet zeker of ik het niet gewoon verkeerd uitvoerde.
Hij heeft die impuls ook als ik zonder contact rij, maar ook met gewoon contact werkt hij af en toe tegen en gaat hij zich spannen (en z'n tanden zijn in orde) en aangezien ik vaak buiten rij laat ik die constante aanleuning meestal maar vallen, dan loopt hij lekkerder.

dat vragen aan de binnenteugel valt weg als hij aan de teugel gaat he.

Dat laatste snap ik dus echt totaál niet. Het aan de teugel rijden komt voort uit een constant proces van een goede constante aanleuning. Wanneer je paard daar nog niet loopt zou je toch juist die aanleuning moeten bewaren in plaats van al dat gevraag? Hoef ik bij mijn paarden niet te proberen, die steken dan acuut de kop in de lucht en gaan aan de wandel? Nors opkijken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:01

Yamcha schreef:
Ik heb dat namelijk maar heel af en toe, en dat is wanneer ik mijn bekken niet loslaat...
Als ik namelijk weer gewoon netjes ga zitten, heb ik daar heel geen last mee. Maar daar heb ik geen teugels bij nodig.

Ik denk dat dat te maken heeft met het werk dat ze doet. Ze rijdt volgens mij nogal wat (verreden) verschillende paarden in een week tijd. Daar zullen er altijd bij zitten die onder haar uit willen lopen. Veel ervaring dus met veel verschillend gereden paarden. Knipoog

Weet je wat mij opvalt? Dat iedereen hier volgens het boekje rijdt naar eigen zeggen. Nou, ik niet altijd hoor, dat geef ik grif toe. ik heb mijn tekortkomingen en maak ook weleens een stevige ophouding. En niet altijd alleen op m'n zit. En soms is dat ook weleens nodig. En ik versta onder aanleuming niet dat ik niets in mijn handen heb. Ik heb dan geen 20 kg in mijn handen, maar voel wel het contact met de mond. Hij kan dan wel op twee pinken gereden worden en als ik 'm omhoog voel komen terwijl ik dat niet vraag, dan hoef ik alleen m'n pink maar meer dicht te knijpen i.c.m. m'n zit en been. Maar dat is dan wel in het geval dat hij braaf bij de les is en aan het werk is. Op buitenrit wil ie nog weleens afgeleid zijn en moet ik toch wel eens een stevigere ophouding maken. Hij is nog jong, maar hij is ook gewoon heet van karakter. Maar daarvoor blijf ik niet altijd maar in de bak rondhangen. Ik denk dat hij meer plezier beleeft aan af en toe een buitenrit met soms een stevige ophouding dan 6 dagen per week in de bak te moeten werken. Soms moet je keuzes maken. en sommige paarden zullen altijd heter zijn op buitenrit.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:06

Tijdens de les bewaarde ik m'n constante aanleuning ook Knipoog maar dat doe ik niet als ik hem buiten rij en de andere persoon die 'm rijdt houdt d'r aanleuning nooit.

Als hij voorwaarts IS, en ik vraag 'm naar beneden gaat hij zich weer spannen en wordt hij dus weer sloom.
Dus als hij sloom wordt begin ik beter gewoon weer van voor af aan tot hij zich niet meer gaat spannen als ik 'm naar beneden vraag?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:16

maikeltje schreef:
Yamcha schreef:

Ik denk dat dat te maken heeft met het werk dat ze doet. Ze rijdt volgens mij nogal wat (verreden) verschillende paarden in een week tijd. Daar zullen er altijd bij zitten die onder haar uit willen lopen. Veel ervaring dus met veel verschillend gereden paarden. Knipoog

Hmm, heb er ook op zat gezeten.... Moet zeggen dat ik er weinig last van heb gehad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:17

maikeltje schreef:
Yamcha schreef:

Kijk dat wist ik dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:02

Marchador schreef:
aukje91 schreef:
Heb je echt druk aan de voorkant nodig om een paard aan de teugel te rijden? Volgens m'n instructrise ben ik veel te lief voor m'n pony en mag ik best flink druk op de teugels zetten als ik mn benen er maar aan hou. Vinden jullie dit oke?

Wat zegt jouw instructrice dat je precies moet doen?
Benen eraan klopt, maar flink wat druk op de teugels? Imo rijd je een paard niet met druk. Het nageven komt vanuit de ontspanning en die ontspanning krijg je absoluut niet met (flink wat) druk op de teugels Lachen
Hoe rijd jij zelf je paard dan aan de teugel?

Mijn instructrise zegt dat ik gewoon goed voorwaarts moet rijden en hem eerst goed aan het been maken. Vervolgens moet ik m'n handen stil houden en gelijke druk op beide teugels nemen en als hij nageeft de meeste druk er afhalen maar nog wel contact houden. Ze gelooft er namelijk niet in dat je een paard aan de teugel kan rijden zonder druk op de voorkant en vindt dat ik veel te lief ben voor hem. Maar ik wil niet dat ie in mn handen gaat hangen en hard in z'n mond wordt.
Mijn probleem is namelijk dat ik het moeilijk vind om contact te houden, als m'n pony nageeft gooi ik los en wordt hij onrustig met z'n hoofd. Maar voor m'n gevoel rijd ik nu wel met heel veel druk en wordt het hem voor hem niet prettiger op,
Moet ik een middenweg zoeken? Dus m'n handen gewoon stil houden (zonder druk?) en niet losgooien als ie nageeft (hoe moet ik hem dan belonen?), en goed voorwaarts rijden?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:27

Waarom wil je je paard dan belonen als hij na geeft? Een paard zoekt onder de juiste voorwaarden als het goed is zelf de hand omdat hij dat zelf fijn vind. Knipoog Ik vind het niet nodig om hem daarvoor te belonen. Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:36

een paard moet leren wat lekker is. Dus al een paard lekker nageeflijk is is het goed om even lekker een stukkie te gaan stappen. Het paard beloon je door te ontspannen. in je lijf en in je hand. Dat heeft niets met losgooien te maken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:19

Belonen doe ik zelf wel altijd, al is het een kriebel op de hals Lachen
Ik vind belonen zo ontzettend belanrijk Lachen
Maar at is ieders eigen mening natuurlijk, ik beloon misschien soms wat overdreven een ander beloont niet.

Aukje, zoals ik het nu lees ben ik het niet eens met je instructrice en zou daarom een ander zoeken.
Je voelt jezelf er ook niet echt fijn bij, dit kan gaan botsen Lachen
Want zij wilt dat jij iets doet, terwijl jij dat helemaal niet prettig vind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:03

Bedankt voor jullie berichtjes. Nageeflijkheid komt inderdaad vanuit de ontspanning, ik moet gewoon leren m'n handen beter stil te houden en niet los te gooien (die neiging heb ik ook bij het maken van overgangen). Ik vind het alleen moeilijk een middenweg te vinden tussen een onrustige hand en vastzetten. Ik ga morgen weer rijden, even kijken hoe hij er op reageerd als ik m'n handen gewoon stil houd, hij is ook best kijkerig en niet goed aan het been.
Ik zal het er nog eens over hebben met mijn instructrise.

carlijn63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:41

elk paard is anders en elke ruiter/amzone is anders.
je kan moeilijk vragen om uitleg als ik niet weet hoe je paard is en hou jij rijd.
je kan het beste les van iemand krijgen of hulp
je moet het samen met je paard doen. en niet denken dat je paard moet dan wat jij wil.
ik bedoel hiermee niet dat je niet de baas moet zijn. maar wel dat je samen met je paard moet oefenen en je paard moet laten wennen aan jou hulpen.

carlijn64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:20

vandaag en gisteren ging het rijden met mijn pony heel goed.
kaneau reed heel goed en bleef steeds op mij gefocust.
hebben jullie nog tips om nog beter een eenheid met mijn paard te vormen xxxx

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:29

Carlijn, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Heb je les? Als dit niet zo is, zou ik les gaan nemen Lachen

Sunny1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:56

Bij mij helpt het vaak als ik niet op het hoofd van mijn paard let; ik concentreer me dan puur op mijn zit en kijk vooruit, vaak komt dan vanzelf de ontspanning in de hals.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:58

Hoewel velen dat doen, kijken naar de hals of het hoofd van de pony of het paard, is het natuurlijk niet de bedoeling. Ik doe het zelf ook vaak hoor, daar niet van.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:01

Hihi, niets menselijks is ons vreemd, blijkbaar Haha!

Ik doe het ook, hoor, ik moet natuurlijk wel checken of het paard aan de teugel loopt he Haha!
Dom eigenlijk, en niet echt handig... maar goed.