Ansie schreef:Dat zie je goed morocco.
Ik kan nu even geen plaatjes of filmpjes opsnorren. Doe nog een poging om het in tekst uit te leggen:
De beste manier om een schouderbinnenwaarts in te zetten is vanuit een hoek of volte, je hebt dan al de gewenste lengtebuiging VOORDAT je aan de sbw begint. Je komt uit op de lange zijde van de hoefslag en plaatst de schouders naar binnen, juist door de buiging in het lijf geven de achterbenen de richting naar voor aan.
Dus de achterhoeven wijzen naar voor, rechtuit. Het lijf is in dusdanige lengtebuiging dat de schouders van de hoefslag af kunnen komen op de binnenhoefslag. De hoeven van de voorbenen wijzen dus schuin naar binnen. Heb je geen lengtebuiging (in het lijf dus) dan is het lijf te recht waardoor de staart meer richting de bakrand gaat en de tonen van de achterhoeven dus ook meer naar binnen gaan wijzen, op dat moment gaan de achterbenen overkruisen, terwijl deze recht naar voor op de hoefslag moeten worden gezet.
Dat maakt dat deze oefening nu juist zo ontzettend moeilijk is en van hoge gymnastische waarde.
Volgens de AR zal dit best zo zijn dat de uitvoering zo bedoeld is, maar waarom zie ik meerendeel
onbespierde achterhanden/paarden bij de squire testen op youtube (als voorbeeld het vosje, daar zitten 0 spieren op)?
Ik zie wel gespierde (achterhand) paarden bij KD/modern op de hogere proeven > Z in de wedstrijdsport?
Als het van zo'n hoge gymnastisch waarde is zou je anders verwachten......
SB moet ik in de proef ook vanuit het rechte stuk rijden bv ac-lijn,
maar ik moet mijn paard eerst rechtstellen, dus niet vanuit de bocht de SB ingooien.