Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:01

Ansie schreef:
Jasmijn.. de tonen van de achterhoeven behoren rechtuit te gaan.

Als je alleen in de hals verbuigt, zoals in het filmpje van de squiretest, dan kun je inderdaad de achterbenen zonder te scharen rechtuit over de hoefslag laten gaan. De vraag is of dat zo hoort en of dat gewenst is. Ik denk van niet.

Peppertree schreef:
In principe hoef je alleen maar naar de sbw van Emmelie te kijken en te vertellen wat je ziet.

Dat lijkt mij het meest praktisch.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:09

jasmijn78 schreef:
Als je alleen in de hals verbuigt, zoals in het filmpje van de squiretest, dan kun je inderdaad de achterbenen zonder te scharen rechtuit over de hoefslag laten gaan. De vraag is of dat zo hoort en of dat gewenst is. Ik denk van niet.

Hoezo dan, want de schouder wordt toch ook naar binnen geplaatst, de voorhoeven komen toch op de binnenhoefslag dus in het lijf gebeurt ook wel degelijk iets anders kan de achterhand niet rechtuit blijven gaan.

Als je het paard in z'n geheel dwars zet en gaat scharen kan je net zo goed gaan wijken.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:15

Kom even uit de meeleeshoek.
Ik heb het filmpje ook even bekeken en vind dit een mooie sbw van Emmelie, maar of dit helemaal goed is volgens de regels weet ik eigenlijk niet.
Wat in de AR wordt gezegd is dat anders het binnenachterbeen niet naar de massa/zwaartepunt gaat. Het binnenachterbeen gaat achter het zwaartepunt langs en zo krijg je het scharen van de achterbenen.
Wat mij wel opvalt is als je de sbw volgens de AR rijd dat het buitenvoorbeen minder ruim is. Bij het scharen van de sbw wordt het paard ook ruimer in de buitenschouder!

Verder vind ik dat de ruiter(Emmelie) niet mooi zit, met name in haar schouders houd ze zich erg vast zo lijkt het. Vandaar dat ze misschien ook zo achterover hangt. Maar dit kan natuurlijk ook een momentopname zijn. Misschien was het paard erg druk tijdens deze proef en heeft ze haar handen vol gehad aan hem? Dan is het erg moeilijk om tot ontspanning te komen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:17

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Jasmijn.. de tonen van de achterhoeven behoren rechtuit te gaan.

Op zich gebruikt we deze oefening in de (moderne) dressuur ook, met losrijden
of als voorbereiding op een draf appuyement, dus recht over de hoefslag en alleen (lengte) buiging vragen.
Maar dat is training.....

Maar dat is geen SB, dus vraag ik mij af wat men in AR ziet als SB
(geen 3 sporen volgens mij, want dat kan ik niet ontdekken in het filmpje met de squire test)

Er zijn ook stromingen die gebruik maken van SB op 4 sporen (weet alleen zo niet welke)

FEI hanteert 3 sporen.

Ohw btw: Nombrado heeft een permanente ban....

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:24

Wat ik me heb laten vertellen is dat de sbw op 3 of 4 sporen kan worden uitgevoerd.
3 is meer AR en 4 is meer KR/Modern. Daarom zie je hierin meer het scharen van de achterbenen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:28

morocco schreef:
Wat ik me heb laten vertellen is dat de sbw op 3 of 4 sporen kan worden uitgevoerd.
3 is meer AR en 4 is meer KR/Modern. Daarom zie je hierin meer het scharen van de achterbenen.

Nee volgens de FEI/KNHS is het 3 sporen, Travers is 4.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:31

In de wedstrijdsport wordt een sbw op 3 sporen gevraagd.
In zowel klassiek als AR wordt het ook op 4 sporen gereden, dan is nog het streven om de achterhand rechtuit te laten gaan, vergt dus nog veel meer buiging in het lijf (daarom ook hogere moeilijkheidsgraad)maar dan gaan de tonen van de achterhoeven al snel ietsje schuiner. Het is in ieder geval niet de bedoeling om te overkruisen.

Zoals Emmelie het rijdt is gewoon wijken over de hoefslag, kan er niet meer van maken. Lengtebuiging mist compleet.

Peppertree

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:39

Kun je een film laten zien van een volgens jou perfect uitgevoerde sbw Ansie?

Ik kan namelijk niet voor me zien hoe je bedoelt wat je zegt. De sbw van Emmelie is volgens mij heel erg netjes uitgevoerd dus misschien is de definitie van lengtebuiging anders in AR?

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:41

Is het ook niet zo dat de sbw moeilijk is voor het paard, omdat hij niet kijkt waarheen hij gaat?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:43

Dat lijkt me niet morocco, aangezien een paard ook naar de zijkanten kan kijken en niet alleen recht vooruit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:50

Peppertree schreef:
Kun je een film laten zien van een volgens jou perfect uitgevoerde sbw Ansie?

Ik kan namelijk niet voor me zien hoe je bedoelt wat je zegt. De sbw van Emmelie is volgens mij heel erg netjes uitgevoerd dus misschien is de definitie van lengtebuiging anders in AR?

Volgens mij is LB in de AR de hele hals en in de KD/modern het stuk achter de kaak.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:56

Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken van Emmelie en wat ik zag toen zij de sbw inzette is dat ze haar binnenbeen naar achteren brengt. Volgens mij is het dan erg moeilijk voor het paard om om dit binnenbeen heen te buigen! Het binnenbeen van de ruiter blijft toch gewoon op de plaats van de singel en het buitenbeen gaat iets naar achteren voor het uitzwaaien? Ook heb je volgens mij dan minder kans dat je zelf teveel op je buitenzitbeenknobbel komt te zitten?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:58

listiglistje: Als ik de posts van Ansie lees, lijkt het daar inderdaad op. (Los van de rest van het lijf, toch?). Maar Ansie heeft het telkens over achterbenen die rechtuit lopen, juist daarom ben ik erg benieuwd naar haar definitie van een goede sbw. Ik weet nu namelijk niet zo goed hoe ik dat voor me moet zien, ook al is het misschien heel erg logisch.

morocco: dat het binnenbeen op de singel moet blijven klopt. Ik kan niet goed zien of Emmelie haar onderbeen naar achteren legt. Dan zou je het filmpje vanaf de zijkant moeten zien.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:17

Kijk maar eens goed bij 1.40 t/m 1.43 en zet de film maar eens stil.
Dan zie je dat haar binnenbeen naar achteren is en haar buitenbeen op de singel ligt.
Als je zo zit dan zou ik dus ook meer zeggen dat het paard aan het wijken is op de hoefslag en er in dit geval geen sbw te zien is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:26

Ik heb nog eens gekeken maar ik zie nog steeds niet heel duidelijk haar been naar achteren liggen. Ik ben het met je eens dat het zo lijkt. Aan de andere kant heeft ze haar 'normale' beenligging ook vrij ver ten opzichte van de singel af naar achteren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:34

Dat zie je goed morocco.

Ik kan nu even geen plaatjes of filmpjes opsnorren. Doe nog een poging om het in tekst uit te leggen:

De beste manier om een schouderbinnenwaarts in te zetten is vanuit een hoek of volte, je hebt dan al de gewenste lengtebuiging VOORDAT je aan de sbw begint. Je komt uit op de lange zijde van de hoefslag en plaatst de schouders naar binnen, juist door de buiging in het lijf geven de achterbenen de richting naar voor aan.

Dus de achterhoeven wijzen naar voor, rechtuit. Het lijf is in dusdanige lengtebuiging dat de schouders van de hoefslag af kunnen komen op de binnenhoefslag. De hoeven van de voorbenen wijzen dus schuin naar binnen. Heb je geen lengtebuiging (in het lijf dus) dan is het lijf te recht waardoor de staart meer richting de bakrand gaat en de tonen van de achterhoeven dus ook meer naar binnen gaan wijzen, op dat moment gaan de achterbenen overkruisen, terwijl deze recht naar voor op de hoefslag moeten worden gezet.
Dat maakt dat deze oefening nu juist zo ontzettend moeilijk is en van hoge gymnastische waarde.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:36

Ik snap wat je bedoelt Ansie. Ik zie het alleen nog niet voor me hoe dat eruit zou moeten zien. Dus ik wacht even af tot je een filmpje hebt :) .Alvast bedankt voor je uitleg.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:52

Ansie schreef:
Dat zie je goed morocco.

Ik kan nu even geen plaatjes of filmpjes opsnorren. Doe nog een poging om het in tekst uit te leggen:

De beste manier om een schouderbinnenwaarts in te zetten is vanuit een hoek of volte, je hebt dan al de gewenste lengtebuiging VOORDAT je aan de sbw begint. Je komt uit op de lange zijde van de hoefslag en plaatst de schouders naar binnen, juist door de buiging in het lijf geven de achterbenen de richting naar voor aan.

Dus de achterhoeven wijzen naar voor, rechtuit. Het lijf is in dusdanige lengtebuiging dat de schouders van de hoefslag af kunnen komen op de binnenhoefslag. De hoeven van de voorbenen wijzen dus schuin naar binnen. Heb je geen lengtebuiging (in het lijf dus) dan is het lijf te recht waardoor de staart meer richting de bakrand gaat en de tonen van de achterhoeven dus ook meer naar binnen gaan wijzen, op dat moment gaan de achterbenen overkruisen, terwijl deze recht naar voor op de hoefslag moeten worden gezet.
Dat maakt dat deze oefening nu juist zo ontzettend moeilijk is en van hoge gymnastische waarde.

Volgens de AR zal dit best zo zijn dat de uitvoering zo bedoeld is, maar waarom zie ik meerendeel
onbespierde achterhanden/paarden bij de squire testen op youtube (als voorbeeld het vosje, daar zitten 0 spieren op)?

Ik zie wel gespierde (achterhand) paarden bij KD/modern op de hogere proeven > Z in de wedstrijdsport?

Als het van zo'n hoge gymnastisch waarde is zou je anders verwachten......

SB moet ik in de proef ook vanuit het rechte stuk rijden bv ac-lijn,
maar ik moet mijn paard eerst rechtstellen, dus niet vanuit de bocht de SB ingooien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:58

Peppertree schreef:
morocco: dat het binnenbeen op de singel moet blijven klopt. Ik kan niet goed zien of Emmelie haar onderbeen naar achteren legt. Dan zou je het filmpje vanaf de zijkant moeten zien.

Idd lastig te zien....

Hier de uitleg van Anky over de hulpen tijdens verschillende oefeningen (ook SB)

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:42

Ik ben het met je eens Ansie dat de achterbenen niet overkruisen, maar zoals ik al eerder heb gezegd wordt het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen geplaatst, dus NIET RECHTUIT. Wel blijft het een scharende beweging.

Nog een filmpje van een hele goede SB met Edward Gal en Asther de Jeu. In de eerste SB, die van voren gefilmd is. zie je duidelijk het op 3 sporen gereden is. Het binnen achterbeen wordt voor het buiten achterbeen geplaatst en met lengtebuiging :D . De 2e SB is meer van de zijkant gefilmd en dan zie je duidelijk dat de achterbenen een scharende beweging blijven maken en weer een goede lengtebuiging. Die van Emmelie waren ook prima maar Asther vind ik wat "losser" door haar lijf bewegen.
Op 2.08min en 2.58min

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:36

Ben het in dit geval met Ansie eens :D . Achterbenen horen in de SB niet te scharen, maar in principe rechtuit te gaan op de hoefslag. Als er wel geschaard wordt, dan is de SB teveel overdwars en is er te weinig buiging.

En inderdaad, het binnenbeen zie ik vaak naar achteren gelegd worden in de SB, maar eigenlijk zet je daarmee de achterhand naar buiten ipv dat je de voorhand naar binnen plaatst.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:12

Zo zie je maar weer dat een ieder het anders ziet!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:31

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:08

morocco schreef:
Kijk maar eens goed bij 1.40 t/m 1.43 en zet de film maar eens stil.
Dan zie je dat haar binnenbeen naar achteren is en haar buitenbeen op de singel ligt.
Als je zo zit dan zou ik dus ook meer zeggen dat het paard aan het wijken is op de hoefslag en er in dit geval geen sbw te zien is.

Hoeft niet.. Het kan zijn dat het paard nog moeite heeft met het binnenbeen onder de massa te brengen en dat haar been nog nodig is om dat extra aan te geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:19

Simpelman schreef:

Duidelijk Simpelman thnx. Zo'n filmpje probeerde ik al te zoeken.
Optisch lijkt het of de achterbenen kruisen maar doen dat niet. Zeker in draf als er meer ruimte in de passen is lijkt dat zo. Het achterbeen komt meer onder de massa (maar volgt nog steeds het spoor van het buiten voorbeen) De voorbenen (zoals Ansie zei) kruisen zeker niet (behalve als je de voorhand verbuigt, maar dan is het geen SB).