[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:09

Eigenlijk moet je constant bezig zijn met actief houden (of maken).
Ook in de wedstrijdproef blijf ik schakelen, ookal is dat bijna onzichtbaar.

En gevoel is iets wat je moet aanleren en dat kost tijd (met begeleiding, zodat je leert wanneer je het zo moeten voelen)

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:27

Ja precies, hard door oefenen dus! Dankjewel voor je reactie ;)

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:01

een goede "voel" oefening is een schijnovergang, met begeleiding. Met die oefening kun je goed het verschil voelen in actief en niet actief door hem een beetje verschillend te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:03

Zelf rij ik ook nog maar iets van een half jaartje, het paard actief houden is me nu een beetje aan het lukken, ik snap voor mijzelf in ieder geval wat er moet gebeuren. Mijn balans is vrij goed, ik kan zonder beugels rijden en heb een keer zonder zadel een half uur gereden, maar met mijn eigen houding ben ik nog bezig. In draf kan ik mijn handen redelijk stil houden ondertussen, in stap trek ik niet meer aan de mond van het paard en houd ik de teugeldruk redelijk constant.

De laatste les heb ik mijn paard al de hele les actief gehouden en ging ze zelfs op een gegeven moment een beetje ontspannen. Bij de lessen zijn de oefeningen die ik doe perfect om een paard actief te houden, veel oefeningen zoals voltes, van hand veranderen, gebroken lijn, enzovoorts. Wat is nu het beste dat ik kan doen om dichter bij mijn doel van aan de teugel te komen?

Het schijnt dat mijn (manege)paard ook nooit aan de teugel heeft gelopen. Met alles wat ik hier lees kan ik me niet voorstellen dat ze echt niet aan de teugel te krijgen is, maar dat maakt het misschien wel wat lastiger. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:20

hmmm,actief houden wordt heel vaak onderschat. Misschien eens priveles of vragen hoe goed je daadwerkelijk je handen mee last gaan en je paard actief rijdt.
Zonder zadel is echt geen graadmeter. Sterker nog,daar ga je vaak meer van in de stoelhouding zitten.
Je houding is erg belangrijk,juist om goed te kunnen ontspannen en mee te gaan met de beweging.
Een half jaar rijden is erg kort. Ik raad je aan om niet aan de teugel te willen rijden als doel,dat is een resultaat van correct rijden. Wanneer je het te graag wilt,kan je juist niet goed ontspannen en daarmee werk je jezelf tegen.

Anna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:28

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, want mijn paard loopt altijd automatisch aan de teugel alleen heeft zij dan de neiging om heel diep te gaan lopen. Wat kan ik hier aan doen?

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:02

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden. Ik heb een hele tijd gezaagd in de mond, dit was een gewoonte geworden vanuit de manege, ik ben druk bezig met dit af te leren. Liever dat ze ontspannen loopt en iets meer met der hoofd omhoog dan dat ze zich helemaal vast zet. Sinds kort heb ik eindelijk een lesgever gevonden, die ook verstand heeft van tuigpaarden.
Afbeelding
Afbeelding
Zelf ben ik nu dus druk bezig met mijn houding en evenwicht, soms word ik tijdens het rijden nog wel een uit balans gebracht en dan zit ik mijn paard weer in de weg, mijn houding ben ik dus druk mee bezig :) ben benieuwd of iemand van jullie nog goede tips heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:10

superwoman schreef:
hmmm,actief houden wordt heel vaak onderschat. Misschien eens priveles of vragen hoe goed je daadwerkelijk je handen mee last gaan en je paard actief rijdt.
Zonder zadel is echt geen graadmeter. Sterker nog,daar ga je vaak meer van in de stoelhouding zitten.
Je houding is erg belangrijk,juist om goed te kunnen ontspannen en mee te gaan met de beweging.
Een half jaar rijden is erg kort. Ik raad je aan om niet aan de teugel te willen rijden als doel,dat is een resultaat van correct rijden. Wanneer je het te graag wilt,kan je juist niet goed ontspannen en daarmee werk je jezelf tegen.

Ah inderdaad, teugelvoering gaat nu redelijk, ik trek mijn paard niet meer aan het bit en gebruik alleen buitenhand om te sturen. Het paard actief rijden lukt ook aardig goed. Alleen mijn eigen houding vind ik nog een beetje een ramp. Ik zit nog te veel met mijn benen naar voren. Ook klem ik mezelf nog te veel vast in galop, waarschijnlijk als gevolg van mijn slechte beenhouding. Ze is wel een lief manegepaardje. :j Braaf doen wat ik met mijn hulpen bewust of onbewust aangeef, ook al is het niet wat ik bedoelde.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:39

Ik kan de pony waar ik altijd op rijdt aan de teugel krijgen in de stap (zonder te zagen )
Alleen draf en galop nog niet heeft iemand tips ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:10

Maarten, aangezien jij je benen tever naar voren hebt,denk ik dat je in de stoelhouding zit. Dit is vaak ook een resultaat van het zadel. Dan is deze minder geschikt voor jou en het kan ook zijn dat hij naar achter ligt op je paard (dus dan past hij ook niet goed bij je paard. Mocht het aan je zadel liggen,dan is het nauwelijks te verbeteren en werkt dat jou gigantisch tegen. Hoop voor je dat het dus niet aan je zadel ligt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:15

Leetje,ik zie idd het grootste probleem en dat is je houding en balans. Ik zou de beugels een stuk langer maken. Op de eerste foto lijkt je hulpteugel ook wat strak te zitten. Dan werkt hij wel vaak in en moet je daar later weer aan wennen wanneer je zonder gaat rijden. Eigenlijk moet hij pas inwerken wanneer hij zijn hoofd erg omhoog gooit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:16

Nawel,welke hulpen geef je?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:17

Anna,eerst moet je weten of hij echt aan de teugel loopt of juist achter de teugel.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:01

Mijn stiefvader blijft herhalen dat ik mijn paard aan teugel moet rijden door onregelmatige kneupjes/ophoudingen te geven, eens 2x links, 1x rechts of dan eens 3x rechts en 1xlinks, altijd afwisselend. Maar ik heb het na haar blessure altijd anders gedaan, haar gewoon vooruit gereden tot ze zelf naar beneden kwam met haar hoofd. Ze blijft niet constant in die houding, zeker niet tijdens een overgang en stilstaan. Maar ik las dus hier dat kneepjes echt niet goed zijn en ik het op mijn eigen manier wel goed deed. Wat moet ik nu geloven, want hij zit al van zijn geboorte in de paardenwereld en hij en zijn vader hebben enkele paarden gehad die OS hebben gelopen.... (Dus slecht kunnen die paarden dan niet gereden geweest zijn, toch?)

Ik hoop op enkele goed onderbouwde en vriendelijke reacties :)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:43

superwoman schreef:
Leetje,ik zie idd het grootste probleem en dat is je houding en balans. Ik zou de beugels een stuk langer maken. Op de eerste foto lijkt je hulpteugel ook wat strak te zitten. Dan werkt hij wel vaak in en moet je daar later weer aan wennen wanneer je zonder gaat rijden. Eigenlijk moet hij pas inwerken wanneer hij zijn hoofd erg omhoog gooit.

Mijn beugels heb ik al een stuk langer dan eerst, dus als ik hier weer aan gewend ben, gaan ze weer een gaat langer. Ik rij ook wel eens zonder hulpteugel, ik zal hier ook eens foto's van maken. Mijn houding ben ik inderdaad erg hard mee aan het werk.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:37

Sharon_2105 schreef:
Mijn stiefvader blijft herhalen dat ik mijn paard aan teugel moet rijden door onregelmatige kneupjes/ophoudingen te geven, eens 2x links, 1x rechts of dan eens 3x rechts en 1xlinks, altijd afwisselend. Maar ik heb het na haar blessure altijd anders gedaan, haar gewoon vooruit gereden tot ze zelf naar beneden kwam met haar hoofd. Ze blijft niet constant in die houding, zeker niet tijdens een overgang en stilstaan. Maar ik las dus hier dat kneepjes echt niet goed zijn en ik het op mijn eigen manier wel goed deed. Wat moet ik nu geloven, want hij zit al van zijn geboorte in de paardenwereld en hij en zijn vader hebben enkele paarden gehad die OS hebben gelopen.... (Dus slecht kunnen die paarden dan niet gereden geweest zijn, toch?)

Een keer een kneepje helpt mij soms wel om weer even de aandacht bij mij te krijgen en dus haar weer naar beneden te rijden, bijvoorbeeld als ze even afgeleid is of net dat kleine duwtje nodig heeft om rond te worden. Maar constant kneepjes geven, volgens mij ga je dan snel (onbewust) zagen... Maar er zijn hier veel meer experts die een beter onderbouwd antwoord kunnen geven dan dit :-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:26

Sharon_2105 schreef:

ook even simpel uitgelegd.
Zoals jij het doet, doe je het goed.
Natuurlijk wil je je paard zo min mogelijk hulpen geven. Dat is makkelijker en zelfs duidelijker voor mens en paard.
Tussen vroeger en nu rijden is wel het 1 en ander veranderd, daarbij zijn er verschillende manieren zoals bij die van jou en van je vader.
Een kneepje is en ophouding.
Wanneer je paard goed actief is, kan een ophouding helpen om het paard meer "bij elkaar" te rijden, dan wordt deze ook ronder in totaal.
Geef je kneepjers om de hals te laten buigen, dan is dat niet correct. aan de teugel gaat namelijk om het gehele lichaam en niet alleen dat stukje hals.
Vroeger gaf men ook wel kneepjes "op goed geluk" om het te leren , want op het juiste moment een kneepje kan idd helpen om het paard ronder te maken, mits deze actief is. Dat is een manier van leren voelen voor de ruiter, echter in mijn ogen niet zo netjes tegenover je paard. Daarbij is de kans groot dat je teveel ophouding maakt en je paard op de handrem gaat lopen en daarbij steeds minder actief wordt-wat dan ook weer nadelig is om het paard aan de teugel te rijden.
Zeker kneepjes afwisselen met de handen is natuurlijk wel een vorm van zagen. (bit gaat dan heen en weer in de mond, ongeacht hoe zacht de kneepjes zijn)
Zoals jij het doet is (bewust of oonbewust) ook met de weestandbiedende hand. Je gaat dan nog wel mee met de beweging van het paard, maar net ietsje minder wanneer het paard niet na geeft. Op deze manier kun je hem ook iets ronder/dieper instellen. Als je dat doet voor je overgang, dan zul je zien dat het makkelijker is om je paard rond te houden. Het is een kwestie van leren aanvoelen.
Alles blijft wel draaien om de actieve achterhand van het paard, dat mag niemand vergeten. (anders gaat het paard in de krul lopen en dat is niet aan de teugel)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:50

Ik volg even mee :)

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:54

Ok bedankt voor de uitleg :) ben ook niet voor de kneepjesmethode en doe het nu ook echt niet meer, ookal zegt hij dat ik het wel zo moet doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:02

belangrijk is om elke hulp (weestand bieden of kneepje of been geven of wat dan ook) erg klein (kort) te maken en daarna weer totaal te ontspannen. Meestal houdt men ONBEWUST nog net een beetje teveel vast, waardoor je hulp dus slechter door komt of zelfs tegenstrijdig wordt. Ook met een hulp altijd verschil maken, merk je geen verschil, dan is je hulp niet helemaal goed of niet op het juiste moment gegeven.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:54

Afbeelding

Zoals beloofd een foto zonder hulpteugel, ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:07

Heel jammer dat je naar beneden kijkt. Hierdoor is je houding ook minder. Verder zouik de beugels gelijk langer doen. Dat is even wennen,maar dan leer je het wel gelijk goed,darbij is het voor je gehele houding goed. (dus ook het resultaat hoe je paard loopt). Wat me het meest stoort zijn je armen en handen. Die zijn erg gespannen en kunnen op die lojatie niet genoeg meegeven. Je handen moeten rechtop, nu staan ze gekanteld.

Paard staat wel netjes op de foto.

Hopelijk heb je er wat aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:19

Oh ja,wat ik dus voornamelijk wil zeggen is dat je in de werkhouding zit. Je kan dus nooit ontspannen rijden dan. Het moet eruit zien alsof het vanzelf gaat. En eigenlijk gaat het ook redelijk vanzelf wanneer je jezelf niet meer tegen werjt door spanning.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:31

superwoman schreef:
Nawel,welke hulpen geef je?

Ik doe het vooral op mijn zit en been geven en in stap lukt het echt heel mooi alleen in draf niet galop lukt ook wel aardig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:26

Wat doe je dan op je zit? En geef je veel been?