Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:24

Ik denk wel dat je daar verschil in hebt.
Op het moment dat je als ruiter beter weet in te spelen op hetgeen je paard aangeeft zal alles veel makkelijker gaan en gaan echt de voeten het zand niet meer in.
Daarnaast moet het dan voor de paarden ook een plezierige bijkomstigheid worden.

Bij Zoo heb ik er een jaar niet op kunnen en durven zitten. Bloed, zweet en tranen, verschillende manieren van trainen, noem maar op....... Nu is ze zover dat ze met plezier alles doet. Ze zit goed in haar vel, begrijpt de hulpen, is sterk genoeg om het op een prettige manier te kunnen doen. Het paard heeft hierin een ontwikkeling doorgemaakt van dag en nacht verschil :j

Natuurlijk heb je met karakter te maken. De een stopt al als tie een spier moet aanspannen in zijn voorbeen, de ander kan je dubbelvouwen en die geeft nog geen kick. Maar als paard 1 sterker wordt, zal het toch makkelijker gaan.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:25

Boeiende materie,
Heb het alleen te druk om echt even een actieve post te doen ;)
Vanavond maar weer een poging wagen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:27

Zooist schreef:
Ik denk wel dat je daar verschil in hebt.
Op het moment dat je als ruiter beter weet in te spelen op hetgeen je paard aangeeft zal alles veel makkelijker gaan en gaan echt de voeten het zand niet meer in.
Daarnaast moet het dan voor de paarden ook een plezierige bijkomstigheid worden.

Bij Zoo heb ik er een jaar niet op kunnen en durven zitten. Bloed, zweet en tranen, verschillende manieren van trainen, noem maar op....... Nu is ze zover dat ze met plezier alles doet. Ze zit goed in haar vel, begrijpt de hulpen, is sterk genoeg om het op een prettige manier te kunnen doen. Het paard heeft hierin een ontwikkeling doorgemaakt van dag en nacht verschil :j

Natuurlijk heb je met karakter te maken. De een stopt al als tie een spier moet aanspannen in zijn voorbeen, de ander kan je dubbelvouwen en die geeft nog geen kick. Maar als paard 1 sterker wordt, zal het toch makkelijker gaan.

Ja, dat laatste is zeker waar :j
Wij hebben de lol ook pas weer terug sinds oktober vorig jaar.
Daarvoor was het vooral discussies en zelfs gevechten.

Het is zo zoeken naar wat het beste bij jou en je paard past. Elkaar door en door leren kennen.
En dan gaat vaak de knop om :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:28

Juist, zo bedoelde ik hem :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:31

Ik had trouwens een spierpijn, zaterdag en zondag :')
En Noor maar roepen: ontspannen!! Spaghetti!!
Ja, maar als ik geen spieren aanspan donder ik toch echt uit het zadel in galop :')
En we hebben heul veul gegaloppeerd :j
Lang geleden dat ik spierpijn heb gehad.... Echt, doe mij nog 3 paarden op een dag op deze manier rijden en ik heb over een maand een sixpack _O-

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:12

Heeel beschamend,
ik heb al ondertussen 9 jaar geleden, heb nog wel verzorgpaardjes gereden voor een korte tijd maarja, geen les..
Ik weet dus niet meer , met lichtrijden, op welk been (rechter,linkervoorbeen) je moet staan...

Verder weet ik alles nog,

en nageeflijk, dat gebeurt toch automatisch als de ruiter een beetje kan rijden? :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:14

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan :)

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:16

nóg erger, is dat het rechter of linkerbeen als je erop zit,

Ik moet me schamen vrees ik..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:22

Samenwerking is iid het punt, elkaar begrijpen. Al ben ik van mening dat wij als ruiter de eerste stap moeten zetten en eigenlijk steeds de eerste volgende. Ben ook van mening dat als een paard begrijpt dat wij er niet zijn om hun in de weg te zitten en ze belonen voor goed gedrag, door oa te stoppen met vragen. Dat ze in veel gevallen graag met ons samen werken.

Amanda
Leuk he dat het los laten van spieren zo veel spierpijn kan opleveren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:28

Tylermen schreef:
nóg erger, is dat het rechter of linkerbeen als je erop zit,

Ik moet me schamen vrees ik..

Dat is afwisselend rechts en links ;) Buitenbeen is been aan de kant van de muur als je in de bak rijd.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:29

Hahah ohja, klopt. Nog niet over nagedacht... bedankt. :)
Dan dacht ik het wel goed :o

Zoiezo krijg ik binnekort wel weer les, maar toch wil ik dit wél vantevoren weten. :P :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:49

Japeloup: en vooral ook het aanspannen van de juiste spieren naast het ontspannen.
Geweldig!

Vandaag ook weer zo fijn gereden. Hij swingt <3
Kon hem zo onwijs ver terug rijden dat ik zelfs een paar passage achtige passen kreeg. Hij kwam onwijs fijn in de oprichting, achter er goed onder en gewoon wauw!
Niet de bedoeling natuurlijk, dus heb hem er snel weer uit gereden.
Ik wilde dat ie andere dingen ook eens zo spontaan deed :+
Wijken is bijvoorbeeld iets nuttiger als je L1 start :D
Maar ik wist niet dat hij ondertussen al zo sterk was geworden. Bizar!
En totaal niet de bedoeling haha.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:28

Ik word helemaal blij van al jouw opgewekte berichten, Amanda! :D Lekker dat jullie zo fijn gaan! +:)+

Ik heb ook spierpijn. Niet van het relaxte stapritjej met Jonas, wel van het werken met de witte draak. := We gingen weg tijdens de laatste restjes van een regenbui en madame bliefte het niet om in de regen op pad te moeten, dus die probeerde constant terug te keren naar de wei. Streng zijn hielp, vooral streng zijn voor mezelf. Dus: bewust blokjes bouwen, goed concentreren op voorwaarts denken en een punt in de verte zoeken waar we naartoe gingen en zorgen dat we niet van die lijn afweken. Uiteindelijk was ze heel fijn te rijden. Lekker losgewerkt en aan het einde nog wat töltoefeningen erbij gepakt. Daar heb ik spierpijn van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:36

Is het qua houding voor jou dan zo anders?

Haha ik vind het rijden ook echt weer leuk.
De reden die Yamcha had om anders te gaan rijden, had ik ook. Frustratie, gevecht, miscommunicatie, krachttraining.
Het gaat echt niet altijd even fantastisch. Maar zoals Jim verandert is door mijn rijden, zo ben ik verandert door zijn reageren op mij. Hij doet zo zijn best voor me, hoe moeilijk ook.
En dat maakt dat ik heel blij kan zijn met de dingen die goed gaan en niet meer boos en gefrustreerd raak van de dingen die nog niet zo goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:41

Japeloup schreef:
Samenwerking is iid het punt, elkaar begrijpen. Al ben ik van mening dat wij als ruiter de eerste stap moeten zetten en eigenlijk steeds de eerste volgende. Ben ook van mening dat als een paard begrijpt dat wij er niet zijn om hun in de weg te zitten en ze belonen voor goed gedrag, door oa te stoppen met vragen. Dat ze in veel gevallen graag met ons samen werken.

Amanda
Leuk he dat het los laten van spieren zo veel spierpijn kan opleveren.

Dat is ook zo :j
Vegs doet nu altijd heel goed luisteren, en ze denkt mee :D is wel leuk, lief paard is ze <3

en ook dat het loslaten spierpijn op kan leveren klopt, had vorige week pijn in mijn bovenbenen :j
Amanda schreef:
Haha ik vind het rijden ook echt weer leuk.
De reden die Yamcha had om anders te gaan rijden, had ik ook. Frustratie, gevecht, miscommunicatie, krachttraining.
Het gaat echt niet altijd even fantastisch. Maar zoals Jim verandert is door mijn rijden, zo ben ik verandert door zijn reageren op mij. Hij doet zo zijn best voor me, hoe moeilijk ook.
En dat maakt dat ik heel blij kan zijn met de dingen die goed gaan en niet meer boos en gefrustreerd raak van de dingen die nog niet zo goed gaan
Dit voel ik precies zo :j

en nu vind ik rijden prachtig, en ik vind mijn paard steeds leuker, ben zo verliefd op d'r, en da's gewoon omdat ik nou leer om haar niet in de weg te zitten, en samen met haar te werken, en niet tegen haar. en zij snapt dat ook, daar ben ik van overtuigd, en als ik nu al merk hoe snel ze mijn hand opzoekt, en gewoon vertrouwen heeft in mij, ondanks dat ik heel niet geweldig ben, en me soms echt een nitwit voel...... ze wilt heel graag samenwerken, en paarden willen zooooo graag werken, dat geloof ik echt, alles wat wij moeten doen is niet met ze vechten, en ze niet dwars zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:42

Kan me er alleen maar bij aansluiten Yamcha :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:44

Ik kán niet eens meer boos worden op d'r nou. Hoe kan je nou boos worden op een meisje wat zo d'r best doet, dat is toch neit eerlijk?

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:46

Jeetje wat gaan jullie hard!

Zooist gefeliciteerd met je Z2 debuut!

Fijn dat het rijden zo goed gaat Amanda!
Klinkt inderdaad erg herkenbaar wat jij en Yamcha omschrijven :j Ik merk dat nu ook heel erg, door de lessen van japeloup zit ik hem steeds minder in de weg en doet hij steeds meer z'n best voor me. Geen ruzies meer omdat ik naar voren wil en hij niet bijvoorbeeld. We snappen elkaar nog niet altijd even goed en er gaan nog genoeg dingen fout doordat ik iets verkeerd doe of doordat hij de kracht nog mist, maar de instelling van ons beide is al zo veranderd. We worden steeds meer vriendjes :D

Ik heb vandaag ook heerlijk gereden. Het lukte mij goed om ontspannen te zitten en paardlief deed super zijn best, hij was heerlijk los <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:48

Fijn he Amanda dat je nu zo samen bezig bent. Het klinkt echt zo leuk...
En kan me ook zo goed voorstellen hoe het voelt, had dat ook met mijn Joepje. Ben nu zo ver dat ik eigenlijk elke keer dat ik op de paarden rug mag zitten, met een blij gevoel af stap. Vroeger vaak meer gefrustreerd en teleurgesteld, omdat het weer niet lekker ging.
Ik heb het ook hoor ik rij echt niet elke keer super fijn, maar weet dat als ik me daar maar vooral niet te druk over maak en de volgde dag weer blanco opstap het vaak weer veel fijner gaat. Denk ook dat dat 1 van mijn grootste leermomenten zijn geweest: los laten wat er gebeurd is, dat verander je toch niet meer, maar juist positief en blanco het volgende moment opzoeken. En open staan voor het geen het paard je geeft, om daarmee verder te gaan.

O ja Zooist ik vergeet je helemaal te feliciteren *\o/*

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:49

Ik ben het laatste jaar paarden anders gaan bekijken en benaderen. Een paard leest je meteen. Het heeft totaal geen nut om je anders voor te doen, als dat je je daadwerkelijk voelt, want dat merken ze.
Ik probeer nu altijd met een oprechte intentie naar het paard toe te gaan. Nu vind ik dat sowieso een feestje, dus die blije energie straal ik ook uit en dat neemt ze ook op en geeft dat ook weer aan me terug. Dat zorgt ervoor dat ik letterlijk met een opgeladen batterij weer terug naar huis ga, soms bijna hyper.

Nog een mooie, voel eens met je hart, ipv je hoofd. Probeer eens met je hart een connectie te leggen met je paard. Je zult zien dat het een andere is, dat hij anders voelt.

Ik heb ook heel erg geleerd hoe om te gaan met mijn gedachten. Met name op het gebied van buitenrijden. Ik was angstig voor zaken en bracht dat ook over op het paard. Nu benader ik het heel anders en krijg ik steeds meer vertrouwen in het buitenrijden. Heb een aantal mooie voorbeelden uit de praktijk waar de gevolgen van je gedachten uit blijken.

Hoe vaak aai je echt bewust het paard over zijn hele lichaam, zonder een borstel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:51

Wij zijn best op een unieke manier met paarden bezig, wij hier in dit topic :j

ik vind leuk om paard te aaien, ze is zo lekker zacht en zo mooi <3

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:51

Ankem, kan er niet meer aan toevoegen dat paarden hele mooie spiegels zijn. Spiegels van ons lichaam, maar denk nog sterker van wie wij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:53

Alleen klinkt het dan wel wat dubieus dat ik m'n spiegel zo leuk vind :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:54

Amanda schreef:
Is het qua houding voor jou dan zo anders?

Het is heel anders ja, en ik weet nog niet of ik blij word van deze manier van trainen. Het is de bedoeling dat ze meer gaat zitten en haar rug omhoog brengt en haar voorbenen wat meer gaat opgeffen. De energie die je er in stap stopt zou eruit moeten komen als tölt (ook viertakt) door het versnellen van het ritme van de passen, maar hetzelfde tempo aan te houden. Sæunn weet nog niet dat ze dat kan en denkt dat ze moet draven, maar dat is niet de bedoeling. Om haar de mogelijkheid te geven haar rug omhoog te brengen zit ik iets verlicht en heb ik veel gewicht op de beugels en mijn bovenbenen, terwijl vroeger juist geleerd werd om bij het aantölten achter in het zadel te gaan zitten. Ik vond toevallig gister een oude foto van mezelf op een IJslander waarbij ik heel mooi in de ouderwetse tölthouding zit. := Zal em er even bij plakken. Dat verlichte zitten is heel inspannend. Om de voorwaartse beweging op te vangen span je je buikspieren aan en wat er dan nog overblijft kan je opvangen met ophoudingen met je handen. Ik ben nog enorm aan het zoeken naar hoe het moet en dat verlichte zitten voor meer verzameling en schoudervrijheid vind ik heel tegenstrijdig. Ik snap wel dat ze dan de ruimte heeft om die rug omhoog te doen, maar met het verlichte zitten breng je wel meer gewicht op de voorhand. Vandaag dus aan het spelen geweest met voelen wat het verschil is als ik wél ga zitten ten opzichte van dat verlichte. Ben er nog niet uit wat voor ons het fijnste werkt.

Afbeelding
Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling, vooral ook met die benen zo naar voren geschoven. Zo is het me ooit geleerd. Gelukkig is er ook in de IJslanderwereld veel anders tegenwoordig. :=

:') Yamcha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:00

Ik lees daar dus nu een boek over, over communicatie met paarden. Soms wordt het wel een beetje zweverig, maar ik haal er toch wel dingen uit.
Er staat een heel stuk in over de roundpen en werken daarmee. Eigenlijk druist het hele join up gedoe tegen het natuurlijke gevoel van paarden in. Paarden wel graag een connectie maken met de mens. Bij een join up stuur je ze juist bij je weg ( ik verwoord het misschien niet helemaal zoals het in het boek staat). Voelt voor de paarden heel dubbel. Stond ook iets over longeren in. Ik wilde nooit dat het paard naar me toe kwam als ik longeerde en halthield om te wisselen van kant, maar toen ik dat boek las, zette me het wel even aan het nadenken.

Sinds ik bewuster ben geworden van het spiegelend vermogen van een paard, ben ik dat wel meer voor mezelf gaan gebruiken en pluk ik daar ook de vruchten van in het dagelijks leven.