Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:55

oh Ankem, wat vreselijk. Heel vee sterkte met dit verlies.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:00

Ankem wat vreselijk ;(
Koliek is afschuwelijk om te zien als het zo erg is |(
veel sterkte :(:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:13

ooh ankem...... heel veel sterkte !

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:13

ff offtopic vraagje. Heeft een van jullie een samsung galaxy ace? Dat ding van mij heeft mijn beltegoed verbruikt met internet terwijl ik niet op internet zat. Blijkbaar ergens een app ofzo wat internet gebruikt??

Weer on topic.
Als ik met suus buiten rij dan is ze meestal de terug weg veel drukker en kan ik haar op mijn zit niet echt lekker terug rijden. Moet dan altijd toch weer flinke ophouding maken. En dan nog luistert ze er niet erg naar. Tips hoe ik dat anders kan oplossen?
Laatst bijgewerkt door SabM op 26-09-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:14

Ankem; sterkte

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:53

Ik heb wel een samsung maar het type, geeeeen idee :o?
Ik haat mijn telefoon; hij gaat zelf van de vergrendeling af en gaat dan leuk iemand bellen 8)7 10 keer achter elkaar :(
En internet gaat hij dan inderdaad ook nog wel eens op.

Ik ben vandaag ook buiten wezen rijden maar omdat ik geen held ben moet ik mijn eigen manier een beetje uitvinden, wacht ik kopieer ff een berichtje uit een ander topic :o
Citaat:
Zo ik ben lekker twee uur met Kid op pad geweest,
Wij zijn gewoon heel erg stoer

Wel het grootste gedeelte gestapt want madam moet alles wel goed bestuderen en als je dan gaat draven springt ze om de tien meter opzij.
Ze vindt het zo leuk, dan kom ik aan met mijn rugzakje en cap en dan weet zij al dat we naar buiten gaan, ik hoef eigenlijk helemaal niet te sturen
En als ze dan een paadje tegenkomt wat we kort geleden ook hebben gereden dan wil ze vooruit
Alles aan een relaxt lang teugeltje.

Tips om Suus rustig te krijgen heb ik niet. Wat voor ons werkt is dus voor nu stappen aan een (hele) lange teugel en ik blijf ontspannen.
Kid mag ondertussen overal naar kijken en snuiven. Ik kijk gewoon naar de weg voor me.
Zolang ik rustig en relaxt blijf is zij dat eigenlijk ook.
Met draven springt ze steeds opzij omdat ze vanalles ziet, ik denk dat ze een beetje bodemschuw is.
Ze loopt daarna wel gewoon braaf verder en bouwt geen spanning op.
Dit is voor ons op dit moment de beste manier om met z'n tweeen op pad te gaan.
misschien is het een idee om de teugels gewoon helemaal los te gooien en heel relaxt te gaan zitten?

Maar misschien ben je dan juist wel heeeel snel thuis :D

Met galopperen hou ik eigenlijk wel mijn buitenbeen aan mijn paard als dat nodig is.
Ik ben nu druk bezig met contragalop en dan geef ik met mijn buitenbeen eigenlijk de galop aan die ze moet blijven doen.
Ik vond dat scheppen met je bekken een hele mooie omschrijving :j
dat is precies wat ik doe alleen kon ik dat niet zo goed verwoorden.

Met mijn teugels doe ik dan weer helemaal niks :P

Zo volgens mij heb ik nu de allerlangste post in dit topic gemaakt *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:57

Ik ga het topic er niet op na kijken, als je het niet erg vindt :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:37

Heerlijke rijles gehad
Geoefend met schouder plaatsen van paard, en ronding in zijn lijf/ribbenkast. Weer erg veel geleerd vandaag. Tevens weer iedere keer teruggrijpen op de basis, mijn zit, en vanaf daar de hulpen gaan opbouwen.
Massimozadel zou het wel eens kunnen gaan worden. Moet nog opgehoogd worden aan de achterkant en moet geschikt zijn om mee te groeien met verandering van spieropbouw van mijn paard. Dus nog overleg nodig met zadelmaker.
Ik begin in ieder geval aan dit aparte zadel te wennen, en ik zit er lekker in.

De goudentip voor mensen die wel eens hun (bil)huid kapot rijden : Compeed. Werkt goed op voetblaren, maar ook bij bilproblemen :j :o

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:24

Het is lang geleden dat ik hier wat gezegd heb, maar ik heb wel steeds een beetje meegelezen en veel geleerd. Allereerst voor jou Ankem; heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Hier gaat het goed.
Vanmiddag les gehad. Ging echt leuk. Juf heeft ook een poos met Tov gewerkt, om te voelen wat ze doet. Ze kwam er achter dat ze heel moeilijk is om te stellen/in te buigen met de zit, aan haar moeilijke kant, en ook met meer duidelijke hulpen; been en tikje met de zweep lijkt het niet te lukken. Ze heeft het vermoeden dat er ergens iets vast zit. Dat zou ook verklaren dat ze op die plaats behoorlijk gevoelig is als ik haar daar borstel. Het was voor mij wel een troost dat dat de reden is waarom ik haar aan die kant niet mooi rond (in de lengte) kan laten lopen. Maar ik had toch liever gehad dat het aan mij lag.
Ze raadde aan om er eens een fysio naar te laten kijken. Hebben jullie hier ervaring mee? En zou dit eventueel ook met oefeningen 'los' te krijgen zijn?

Ik moet trouwens zeggen dat ik elke keer van de ene verbazing in de andere val tijdens de les.
Op de manege kreeg ik heel anders les, wat ik leerde werd minder onderbouwd met het hoe en waarom mbt tot de anatomie en het bewegen van het paard. En dat gebeurd nu wel. Als ik nu rijd word ik steeds stil gezet met wat ik onder mij voel gebeuren; wat doet het binnenachterbeen, waar kun je dat aan merken (naar buiten bewegen van de buik, bij het ondertreden), en hoe kun je dat stimuleren, of hier gebruik van maken tijdens het rijden. Vandaag meer met draf bezig geweest, en het was voor mij echt een *\o/* moment toen ik ontdekte dat ik nu ook in draf kan voelen wat dat binnenachterbeen doet, en dat ik daar gebruik van kan maken door in een wending ahw het balletje (buik) terug te tikken.
Ook lukt het steeds beter om de spanning in mijn benen los te laten, waardoor ik beter kan lichtrijden zonder mijn beugels te verliezen, en tov ook meer ontspant.

Het aanspringen in galop gaat ook beter. Zolang ik het nog spannend vind= aanspan, doe ik het zo;
Ik draaf in de verlichte zit, en geef haar het commando "kalop" wat ze kent van het longeren :D . Wanneer ik het gewoon vanuit doorzitten doe, dan merk ik dat ik aanspan, bovenop ipv in het zadel terecht kom, ga knijpen met mijn bovenbenen, waardoor ik geen goede hulpen meer kan geven en tov alleen maar hard gaat racen ipv galopperen. Als ik in verlichte zit aanspring, ga ik daarna zitten, en kan ik beter los laten/ ontspannen.

Over zadels gesproken. Juf heeft dus op Tov gereden en bevestigde dat het een keihard zadel is.(Stubben) Wel vind ik dat het mooi op Tov's rug ligt, het is niet te lang en laat de schouder vrij. Het is een VZH zadel, maar ik heb idd het idee dat het mijn benen iets naar voren manipuleert.
Ik las ergens dat iemand in draf achter de beweging aan kwam door het zadel, en dat is iets wat ik herken. Ik heb altijd het idee dat ik ter compensatie iets voor het paard uit beweeg, om halverwege mee te liften. (beetje plastisch uitgelegd). Iemand dezelfde ervaring met een Stubben?
voorlopig houd ik me maar bij dit zadel. Voor Tov is het goed, en mijn edele delen worden tegenwoordig 'gepamperd' door de wielerbroek van Echtgenoot. Ik heb ook een bontje geprobeerd, maar dan kan ik de beweging van Tov minder goed voelen, en dat is nu net niet de bedoeling.
Ik wil me eerst meer orienteren op wat ik nu eigenlijk wil/zoek en....sparen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:00

fijn dat je zoveel uit je les gehaald hebt! Een fysio kan wel een hoop betekenen, meisie die ik ken haar paard zat wat vast in zn hals (loopt het liefst met de onderhals erop om de achterhand niet te gebruiken, daar was hij in t begin heel zwabberig mee dus ik hoopte voor haar dattie niets had maar hij leek wel wat te mankeren)

Toch ging hij na een paar weken veel beter lopen en ondertreden waardoor hij er ook onder het zadel al veel beter uit begon te zien.

Ze moest m laten buigen met snoepjes na het longeren om m bewust te maken van zn spieren en had myoplast gekregen.

Pff.. Zya is eergister flink aan het huishouden geweest in de paddock (ze vind het helemaal niets nog steeds) maar heeft zich ergens zeer gedaan of verrekt of, kweetniewat.

Gister voelde ze absoluut niet lekker, trekkerig in de hand(maak ik bij haar zelden mee) kreeg ze lengte ging ze alleen maar sneller draven en op de voorhand en met lichtrijden voelde ze niet lekker op de voltes, gooide haar schouder er telkens in om niet te buigen en nam haar achterhand niet lekker mee.

Ze zette wel evenwijdig goed onder maar zwabberde in de wending wat met 1 achterbeen.

3 mensen hebben een kwartier staan kijken helemaal gefocused en 2 zagen wel een beetje wat ik bedoelde maar niet heel erg.

Waarom.. Als je zelf zo gefocused ben op voelen, voel je iedere spier die niet lekker meewerkt terwijl er zoveel mensen zijn die het nieteens merken als hun paard zwaar kreupel loopt?

Galop was verder prima, heb haar met langere verbinding gereden en niet al te moeilijk gedaan en daarna lkkr uitgestapt. Zag zelf aan de hand ook niets speciaals maar vandaag maar ff longeren en lekker lang stappen en dan morgen of overmorgen maar kijken of de ''last'' een beetje weg is.

Denk aan spierpijn want ze was nergens heel gevoelig, maargoed. Voorzichtig zijn is niets mis mee

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:13

@justkid, suus vind niets echt eng op de buitenritten (behalve de hele enge koeien in de wei naast de weg :roll: ) Het is meer dat ze vooral op de terugweg gaat drammen dat ze naar huis wil. Ze gaat de druk opvoeren in mijn handen en soms moet ik echt bruut ingrijpen om niet binnen 2 minuten op stal te staan >;) Ze is verder echt wel braaf en vind het leuk en is lief op de heen weg. Maar terug is het een draakje }:0

Gisteren lekker gereden ondanks dat ik haar 3 dagen niet had gereden. Haar hoofd doet niet meer zeer, jeukt alleen erg denk wat ze stond helemaal te genieten toen ik met zachte borstel over haar hoofd en wondje ging :=

Merkte dat ik zelf wat last had van spanning in mijn schouders, heb bewust dan ook daarop gefocust en toen ging suus zelf ook meer zakken naar mijn hand, waardoor ik beter boodschappenkar kon duwen. al vond ik het lastig om niet de druk erop te houden omdat ze constant op kwam met haar hoofd. Dat is van nature haar houding maar merkte wel dat terugval oude patroon echt nog om de hoek loert :oo

Merk dat ik nu wel bewuster ben met voelen wat doet ze en waar komt het vandaan, maar voel echt niet in draf haar achterbeen hoor. Knap dat jullie dat wel allemaal al zo voelen.

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:24

Anke heel erg veel strekte allereerst... :(

Tov schreef:
Het is lang geleden dat ik hier wat gezegd heb, maar ik heb wel steeds een beetje meegelezen en veel geleerd. Over zadels gesproken. Juf heeft dus op Tov gereden en bevestigde dat het een keihard zadel is.(Stubben) Wel vind ik dat het mooi op Tov's rug ligt, het is niet te lang en laat de schouder vrij. Het is een VZH zadel, maar ik heb idd het idee dat het mijn benen iets naar voren manipuleert.
Ik las ergens dat iemand in draf achter de beweging aan kwam door het zadel, en dat is iets wat ik herken. Ik heb altijd het idee dat ik ter compensatie iets voor het paard uit beweeg, om halverwege mee te liften. (beetje plastisch uitgelegd). Iemand dezelfde ervaring met een Stubben?
voorlopig houd ik me maar bij dit zadel. Voor Tov is het goed, en mijn edele delen worden tegenwoordig 'gepamperd' door de wielerbroek van Echtgenoot. Ik heb ook een bontje geprobeerd, maar dan kan ik de beweging van Tov minder goed voelen, en dat is nu net niet de bedoeling.
Ik wil me eerst meer orienteren op wat ik nu eigenlijk wil/zoek en....sparen.

een keihard zadel maakt dat jij niet lekker kunt zitten en ergens gaan compenseren,...het hoeft geen luie stoel te zijn, maar wel een beetje comfortable! :) (helemaal voor die edele delen ;) )

inderdaad kan het zijn dat je voelt dat je been naar voren wil...lmeet de afstand maar eens op tussen de beugelophanging en de plaats waar je zit in het zadel...zo rond de 11 centimeter is fijn, dan blijf je mooi rechtop... vaak is het meer...al kijk ik normaal alleen bij dressuurzadels, ook in een veelzijdigheidzadel moet je rechtop kunnen zitten...

fijn dat het voor tov wel past! en orienteren doe je goed! er is zoooveeel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:35

Ik heb nu eindelijk een zadel waar ik mijn benen wel mooi in heb liggen. Heb het hier met knollentuin? wel eens overgehad in dit topic. Dat je op foto's van mijn verschillende zadels nooit een goede beenhouding zag. Nu wel gelukkig en het is echt een kussentje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:40

Mijn beenligging is niet optimaal. Ik heb voor het mooie mijn beugels te lang. Maar dat kan niet anders, vanwege pijn in mijn benen.
Maar ik hou mijn benen verder wel stil, raak mijn beugels ook niet kwijt en kan ze mooi lang houden.
Alleen met lichtrijden ziet het er minder mooi uit.
Scheelt wel dat Jim nauwelijks opgooit, dus je ziet geen rare zwabberende benen voorbij komen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:43

Ik zit ook vrij lang :j Anders krijg ik enorm pijnlijke enkels, met lichtrijden is het wat minder fraai, maar met doorzitten houd ik ze netjes volgens mij?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:43

ik kan amper draven met mijn paard in de bak. tjonge jonge wat zit ik te .... met mijn houding dan :( paard is daardoor ( denk ik ) ook totaal niet voorwaarts in draf, wat mij dan weer niet helpt met mijn houding.
twee keer staan en dan zitten lukt me dus niet, dus de balans is ver te zoeken. Grrrrr

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:18

Ik moest in mijn 1e les van knollentuin 2 gaatjes langer zitten. PFff loop nu nog te stuntelen met mijn linkerbeen. Echter op het wow zadel van knollentuin zit ik wel makkelijk lang en stil. Ik kan in mijn zadel moeilijker mijn benen op de goede plaats houden. Ik heb een KN en de beugelophanging zou eigenlijk paar cm naar achter moeten. Hard sparen voor een wow dus :roll:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:38

Ik heb al eens een opmerking op mijn protocol gehad dat mijn beugels te lang zijn.
En dat het verschil tussen lichtrijden en doorzitten niet goed te zien was. Jim gooit je niet omhoog, je moet dus echt bewust gaan staan. En dat is wel eens lastig als je al op 100 dingen tegelijk moet letten :D
Overigens stond ook op dat zelfde protocol dat witte handschoenen netter waren dan zwart. :?
En dat de middendraf ruimer moest en een 5 was, terwijl hij ongeveer niet ruimer kon en ze aan de kant met open mond zaten te kijken omdat hij zo mooi ging zitten en verruimde.
Moge duidelijk zijn dat ik die jury nog steeds niet heel serieus neem :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:40

ja dat is wel duidelijk :D Ach geeft dat... je had er zelf een goed gevoel bij. Vind ik veel belangrijker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:42

Ja hoor, is ook. We zijn voor mijn gevoel toen echt een stap verder gegaan (in de zin: ik ben de baas op wedstrijd, niet Jim en dus rennen we niet naar huis :+ ).
Dat is veel belangrijker.
Maar ik steek er af en toe graag de draak mee :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:51

SabM schreef:
Ik moest in mijn 1e les van knollentuin 2 gaatjes langer zitten. PFff loop nu nog te stuntelen met mijn linkerbeen. Echter op het wow zadel van knollentuin zit ik wel makkelijk lang en stil. Ik kan in mijn zadel moeilijker mijn benen op de goede plaats houden. Ik heb een KN en de beugelophanging zou eigenlijk paar cm naar achter moeten. Hard sparen voor een wow dus :roll:

ik heb een wow.... Maar als ik correct zit in de schouder- heup- hak op 1 lijn, dan zit ik zover naar achteren met mijn bovenbeen dat ik totaal niet in de buurt van de wrongen kom, heel gek.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:14

Maris schreef:
ik heb een wow.... Maar als ik correct zit in de schouder- heup- hak op 1 lijn, dan zit ik zover naar achteren met mijn bovenbeen dat ik totaal niet in de buurt van de wrongen kom, heel gek.

Hoeft niet raar te zijn, ik heb mijn bovenbeen nooit in de buurt van de wrongen, sterker nog ik heb geen wrongen aan mijn zadel, vind ze overbodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:22

maar waarom zitten die wrongen er dan ?? Ik heb er niets aan ( mits ik goed zit :+ )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:30

same here, heb de wrongen erop maar ik zit er niet tegenaan. op het andere wow heb ik de movable blocks,die liggen bij mij dus standaard in de la... en sab daar vorige week mee laten rijden en de wrongen er eerst in gedaan en later zonder wrong laten rijden en volgens mij beviel dat ook wel..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:37

Waarom ze er zitten is net zo simpel als moeilijk.
Als je goed kan zitten heb je ze in principe niet nodig. Ze voorkomen dat ze bovenbeen te ver naar voren kan komen. Veel mensen hebben een verkeerde bovenbeen ligging en vinden daarom dikke kniewrongen fijn, omdat ze hier steun aan hebben.
Zit je goed en zelf in balans dan kunnen ze wel fijn zijn als je een paard hebt die groot beweegt omdat je dan daar net die steun uit kunt halen om in de juiste positie in je zadel te blijven. Ik heb een heerlijk bewegend dier, en geen moeite om netjes in het zadel te blijven zitten. Bij die ruin van mij had ik wel kleine wrongen, die had zo veel beweging in de draf dat ik moeite had om in balans te blijven. Doordat ik kleine knie wrongen op het zadel had, had ik net die begrenzing om mij te helpen zelf te leren zitten.
Ik zie dus een kniewrong als hulpmiddel, niet als vast steunpunt.