Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hij moest in het begin ook altijd even rennen, terug houden was erg moeilijk! In het begin liet ik hem gewoon gaan, ff zn ei kwijt en daarna pakte ik hem op en wastie weer super braaf. Tot hij op een gegeven moment dacht dat ie altijd wel kon rennen omdat vrouwtje dat wel goedkeurde..
Ben nu weer helemaal terug naar de basis, te beginnen in stap dat HO is ook echt HO, dit gaat nu super! Hij pakt nu ook het bit goed op en loopt ontspannen met zn hoofd naar beneden. Vandaag maar is beginnen met de draf
haha. Tempocontrole is echt alles heb ik gemerkt..
ze was super ontspannen
. Nu trots op me meisje
.
ik heb er een M in zitten en een L los bij. maar de M gaat eigenlijk bijna overal op 
pas op mijn commando mogen ze gaan. dan is het dus gewoon even vasthouden. maar ze moeten niet denken dat het altijd maar mag aan t begin vd training 
knap paard!
hebben een stuk gegaloppeerd, wauwie ik voel een echte friezen galop woehoe! Daarna lukte het haar niet meer, ze was te moe
volgende keer beter

gek paard! Het staat nog op film ook
ben er wel blij om dus

en hij deed het super
)

haha..
Zelf kalm blijven, ook al gaan ze: alleen op dat moment inhouden (stem, teugels, zit).
de druk moet je niet opgaan voeren, want dat red je nooit. gewoon druk het zelfde houden, eventueel iets harder duwen (ook los-vast methode maar dan zacht-hard dus altijd de druk er ophouden en pas weghalen als het paard doet wat je wilt, hier dus hoofd naar beneden)
Maar eerst natuurlijk even gelongeerd.

[/quote]