Knap britje. Past zo'n barefoot dan op alle paarden, of heb je verschillende pommels?
Die van mij mag er morgen weer aan geloven. 8km langs de weg om te gaan verhuizen. deels ohz en de rest aan de hand. na bijna 2.5/3 week niet gereden te hebben.
Patrss_
Geplaatst: 15-02-12 12:29
Fahya Femke: ziet er goed uit!
Die van mij heet toevallig Diesel, maar dat is hij verre van! Hij moest in het begin ook altijd even rennen, terug houden was erg moeilijk! In het begin liet ik hem gewoon gaan, ff zn ei kwijt en daarna pakte ik hem op en wastie weer super braaf. Tot hij op een gegeven moment dacht dat ie altijd wel kon rennen omdat vrouwtje dat wel goedkeurde.. Ben nu weer helemaal terug naar de basis, te beginnen in stap dat HO is ook echt HO, dit gaat nu super! Hij pakt nu ook het bit goed op en loopt ontspannen met zn hoofd naar beneden. Vandaag maar is beginnen met de draf haha. Tempocontrole is echt alles heb ik gemerkt..
Het rijden met Bolero gaat steeds makkelijker. Vandaag met 2 vreemde paarden en hindernissen in de binnenbak, geen enkel probleem! Er is halverwege een paard de bak uit gegaan en dat was even spannend maar binnen no time was ze weer bij de les. Hoera!
Hoi, Ik ben nieuw in dit topic, ik heb een bijna 3 jarige kwpn merrie(maart) ik wil haar nu rustig zadelmak maken en daarna weer lekker de wei op. Vandaag voor het eerst gehangen en dat ging goed ze was super ontspannen . Nu trots op me meisje . Ik ga dit topic volgen!
FahyaFemke
Geplaatst: 18-02-12 16:00
ja ik vind het gescheten hahaha ik weet ook niet hoe ik daar aan kom
snackie je hebt verschillende pommels ja ik heb er een M in zitten en een L los bij. maar de M gaat eigenlijk bijna overal op zag je foto's in het tinkerfoto topic leuk hoor.
patrss: daarom laat ik ze niet gaan in het begin pas op mijn commando mogen ze gaan. dan is het dus gewoon even vasthouden. maar ze moeten niet denken dat het altijd maar mag aan t begin vd training
fijn dat het goed ging melrovers knap paard!
hoi paardjes123!! leuk dat het hangen goed ging
Rijden met britt vd week goed opgepakt, ze doet het nog steeds super hebben een stuk gegaloppeerd, wauwie ik voel een echte friezen galop woehoe! Daarna lukte het haar niet meer, ze was te moe volgende keer beter
line18
Geplaatst: 22-02-12 10:39
ja ja bij mij zijn we ook heel heel langzaam begonnen onderbegelijding van mijn lesgeefster. en een man die ook heel veel ervaring heeft met inrijden. dit zijn foto's van de aller eerste keer met zadel en hoofstel en iemand op zijn rug. hij was zo onwijs braaf. inmiddels is er ook een 2 de keer geweest met me lesgeefster aan de longeerlijn zodat we meer aan het zelfsteuren op hem bezig zijn inplaats van dat de gene die naast hem loopt hem vooral steurt.
ik weet me beugels waren te lang. was ze vergeten terug te zetten laatste keer had namelijk iemand anders op me zadel gereden. heb het zelfde zadel voor maxi als voor iejoor.
hier wat foto's van de aller eerste keer, helaas van de 2de keer geen foto's.
1. spannent hoor zo.
2. ja ja al kleine stukjes los.
3. hij wil iets zakken
4. oeps handjes niet goed.
5. en afspatten
hoor graag hoe jullie het vinden wand ik ben apen trost op me paardje.
FahyaFemke
Geplaatst: 22-02-12 15:40
leeuuukk
tip voor het afstappen: beide voeten uit de beugels, en dan er afzwaaien. zeker bij groentjes, daar ze er nog van kunnen schrikken
maar leuk hoor
ik heb gister voor het eerst 2 rondjes gegaloppeerd met Brittje. nou ja, galop. het was grotendeels een soort galop maar met nog hoofdje laag en ruggetje bol wat schrik hihi super schattig. en ik maar GOEDZOO BRAAAFF ze was zo blij haha
line18
Geplaatst: 22-02-12 16:25
FahyaFemke schreef:
leeuuukk
tip voor het afstappen: beide voeten uit de beugels, en dan er afzwaaien. zeker bij groentjes, daar ze er nog van kunnen schrikken
maar leuk hoor
dan moet je dat lichamelijk wel kunnen. ik kan dat helaas niet door mijn spieren.
FahyaFemke
Geplaatst: 22-02-12 20:09
ah oke dat wist ik natuurlijk niet sorry!
vanmiddag weer gegaloppeerd met brittje... (was dus maandag dat we gereden hadden, gister rust) nou vandaag was het nog veel erger gek paard! Het staat nog op film ook Dus ik kan het goed bekijken, wat er nu precies gebeurd, wat ik doe, wat zij doet. en wat onze reacties op elkaar zijn ben er wel blij om dus
Ben benieuwd fahyafemke, naar het galopfilmpje! Het gaat ds allemaal goed bij jullie, mooi! Hier in de buurt is het rhinovirus uitgebroken en aangezien ik de bak van de rijvereniging gebruik doen we uit voorzorg even niets! Charlie doet het goed in zijn nieuwe stal! Zonder baretta gaat het veel beter, het lag dus toch aan haar. Voor de geïnteresseerden, baretta is verkocht en doet het goed bij haar nieuwe baasje! Wat beweging wel niet kan doen met een paard! Linne18 ziet er goed uit voor de 1e keer onder zadel! Je hebt het goed voorbereid denk ik?
Ik meld mij ook hier met mijn spruit. Van de week met zadel op en losse beugels Eleven (wordt in maart 3) gelongeerd en dat ging zonder problemen. Na het uitstappen er licht overheen gebogen en dat ging ook goed, vandaar dat ik denk dat ik er binnenkort op zit en mij dus kan aansluiten bij dit topic. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle pagina's heb gelezen, maar de laatste 2 wel. Wat vervelend dat je nu weinig kam cashlee, maar ik kan je voorzorgsmaatregel goed begrijpen! Wat ziet het er leuk uit Line18, ik denk dat als ik de eerste keer er op zit, nog niet de bak door kan stappen.
ik heb er vandaag voor de allereerste keer gewoon opgezeten, zonder dat ik er mee gestapt heb of zo, ook zonder dat iemand hem vast had en hij deed het super
Die van mij is eigenwijs, en stront vervelend. Hij heeft een tijd geen voer gehad, dus ik heb hem vorige week ohz verhuist. 9e x op zijn rug. 9km langs de weg. super braaf.
Maandag gereden,super lief en braaf. Gister bijrijder erop, en hij was druk, stormde een beetje. en hij was gewoon niet te harden. En vandaag bij mij net zo. Geen pretje. Energie zeker. Ik heb hem grotendeels genegeerd. 100x terug in rustiger stap of draf tempo gezet. En de rest in een turbotinkerstap aan de lange teugel terug naar huis. Hij was iig rustig.
iemand tips? En tevens tips gezocht, want hij doet zijn kop in de lucht op het moment dat ik zijn hoofdstel af wil doen. zodra ik hem bovenaan vast pak, geeft ie tegendruk. hij wil het ding snel af. maar dat moet geen gewoonte worden. dus als hij het doet, laat ik hem staan, tot hij weer zakt met zijn hoofd, en dan begint het overnieuw..
Leuk topic, ik meld me! Sinds eind januari heb ik een 3 jarige schimmel springhengst. (Ik hou van zwarte paarden en ben een dressuurmiep ) Hij is onwijs braaf, ben al met hem aan het longeren met dekje, al een keertje zadeltje opgehad en veel grondwerk en voorderest nog lekker jong zijn
Ik wil ongeveer juni erop en ik hoop dat ie dan net zo braaf is als dat hij nu aan de hand is!
Het is overigens de bedoeling dat hij weggaat nadat hij ingereden is. Maar of ik dat over m'n hart kan verkrijgen....
Ja terwijl het qua looks en papieren totaaaaaaaal niet mijn paard is. Is het qua karakter echt een die ik nooit meer weg zou willen doen.
Mistralleke
Geplaatst: 23-02-12 22:03
Welkom Eleven, paardjes123 en Jantine_!
Cashlee; balen van de rhino! En fijn dat Baretta goed terecht is gekomen, zal ook een hoop schelen voor Charlie.
Fahyafemke: Alles gaat dus wel goed, alleen de galop nog onwennig. Komt vast vanzelf goed! En wij willen dat filmpje ook wel zien
Snackie: niet echt tips, ik denk dat hij snel genoeg door zal hebben dat als hij meewerkt (in dit geval hoofd stil houdt) dat het dan ook snel uit is.
Daantje was laatst ook niet te harden. Vorige week voor het eerst weer gelongeerd in 3 weken, ging echt super. Een paar dagen later een heel ander paard; waarschijnlijk door de carnaval. Ze reageerde ook weer heel heftig op paarden op de weg, terwijl we dat 'dingetje' eigenlijk al lang gehad hadden. Maar goed, dag ervoor was er optocht geweest (wei ligt aan de weg), die dag was er een kinderactiviteiten programma en ook nog storm, dramaqueen dat ze is
Jantine, papieren zegt niks, het zijn de karakters waar je op rond gaat rijden hoor. Ik kocht een rustige tinker. maar ik geloof dat het arabotinker is
en snackie wat je al doet: gewoon doen of je gek bent, even terugzetten en in jou gang verder rijden - gaat hij weer harder weer terug zetten enzovoorts enzovoorts... dit heb ik met Britt dus ook gehad, toen ze eenmaal weer op gewicht kwam, dus de echte energieke Britt naar boven kwam was dat wel even pittig! Maar rust er in houden.
en betreft je hoofdstel ook. bij de nek je hand leggen en tegendruk geven als hij omhoog komt, houd hij hoofd op goede hoogte geen druk meer geven en het hoofdstel proberen verder af te doen. is hij half af en hij gaat weer omhoog: STOPPEN met het hoofdstel verder af doen: net alsof doen dat je gek bent en dus je hoofdstel houden waar hij dan (halverwege ergens) hangt tot hij zijn hoofd stil houdt: dan pas verder gaan met het afdoen van het hoofdstel. nog een tip: leer hem te wijken voor de druk achter zijn oren met je hand. dan kun je dat dus in deze sessie "hoofdstel" afdoen goed gebruiken.
oh oh mistralleke nog na-verbaast vd carnaval!! ach, je moet maar zo denken, er hebben er meer nog steeds last vd carnaval
let op mijn handen: altijd naar voren, ze moet echt op eigen benen leren lopen. op het laatst zie je dat ik de overgangen ook al echt alleen op mijn zit rijdt. camera man wiebelt dan even, maar ik trek niet aan de teugels van draf naar stap. en van stap naar halt ook niet ben trouwens weer geheel bitloos gegaan. ohja dat had ik al gezegt, en zo lekker omschreven haha..
Thanks voor de tip. Hoe leer je een paard te wijken voor de druk achter zijn nek, gewoon hand erop leggen en duwen? waarschijnlijk gaat hij dan tegendrukken?
Mar rust er in houden met het pit, dat is wel een goeie. Hoe loste jij het op? gewoon lange teugel geven,en daar tussen als het nodig was een flinke ophouding. Want mijn bijrijdster ging liggen met dr hele gewicht aan de mond, en dat lijkt me niet erg prettig,en lost het probleem ook niet op.
Ze zijn bij ons een bak aan het aanleggen. Ik denk dat ik dan eens aan de gang ga met de pessoa eraan. dan kan hij een beetje hals en rug spieren gaan ontwikkelen.
hoe loste ik dat op..ja gewoon de rust er in houden Zelf kalm blijven, ook al gaan ze: alleen op dat moment inhouden (stem, teugels, zit). je moet zo bedenken met het rijden: hoe harder de ruiter vast houdt - hoe meer het paard zal gaan trekken/hangen. dus 'los-vast' is i.m.o een betere oplossing. Want je beloont dan direct als ze braaf zijn, als ze te hard gaan heb je ze vast: dat is niet leuk, ze remmen af: jij laat weer los. Dat kwartje valt vanzelf na een poosje. Ik heb ook mijn armen wat naar voren met inrijden, zodat als ze gaan ik mijn handen alleen maar terug hoef te halen naar mn lichaam en ik ze dan dus afrem met mijn teugels, en als ze dan mijn tempo weer lopen ik mijn handen alleen naar voren hoef te doen en ze dan dus 'rust' hebben aan het hoofd.
ook goed op je zit terug rijden. Britt kan overgang draf-stap op mijn zit, en naar halt. maar in het begin gaat dat nog in combinatie met de teugels natuurlijk, maar dat hebben ze ook snel genoeg door als je dat goed oefent. dan hoef je dus minder aan je teugels te trekken, dus in de mond!! En HOOOO heb ik er ook nog veel bij.
en het wijken voor druk: hand idd achter de oren leggen en wat druk geven - paard geeft druk maar jij houdt de druk er ook op - paard doet hoofd naar beneden -> jij haalt je hand weg GOEDZOO braaf. Eventueel met een snoepje eerst oefenen. Dus druk achter de oren, snoepje onder de neus, wanneer paard naar snoepje duikt kun jij loslaten en belonen BRAAFF+snoepje. Maar ik werk zelf liever zonder snoepjes, en dan gaat ook maar wel geduld hebben de druk moet je niet opgaan voeren, want dat red je nooit. gewoon druk het zelfde houden, eventueel iets harder duwen (ook los-vast methode maar dan zacht-hard dus altijd de druk er ophouden en pas weghalen als het paard doet wat je wilt, hier dus hoofd naar beneden)
heeft iemand een tip hoe mijn paard leren dat ook al zit ik op zijn rug hij dan ook kan lopen als er niemand gelijk naast loop. als hij aan de longeerlijn zit doet hij het wel maar als die weg is stopt hij met lopen en wil hij achteruit gaan lopen (ik weet dat ik op dat moment span en iets voor over ga zitten blijkt op foto's)
je moet je bedenken wat er anders is voor het paard aan een longeerlijn...blijkbaar doet degene die de lijn vast heeft nog te veel. Jij moet alles doen, degene aan de longeerlijn heeft alleen je paard vast als hij er vandoor zou gaan (of wat voor taak heeft deze persoon eigenlijk?).
Maar ik zou zeggen: volhouden,hij begrijpt je nog niet. stemcommando's moeten werken, die kun je dan gebruiken. STAP! zeg je dan, achteruit lopen doen er genoeg, maar jij moet je commando blijven geven STAP! en pas zodra ze een pas vooruit zetten stop je met dit commando en beloon je het paard BRAAF!
Eleven
Geplaatst: 25-02-12 11:26
Gister kwam mijn vriendinnetje Olympia (@bokt) en toen ben ik er op gaat zitten!!! Maar eerst natuurlijk even gelongeerd.
Aantal keer op en af gestapt
Eerst gestapt met Olympia en vlak naast, maar dat ging zo goed dat ze steeds meer afstand nam.
En toen zei Olympia, we gaan draven! Dus daar gingen we!