[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:32

Harvest_Moon schreef:
Fijn dat het topic weer open is :)

Twee vragen; Vaak wordt er gezegd dat je voor springen, in ieder geval voor wedstrijden springen, toch wel wat lef nodig hebt. Ik spring graag, ontzettend graag, maar vind het toch ook vaak spannend. Zodra ik zenuwachtig of bang wordt laat mn paard zich daar ontzettend door beinvloeden, wat er voor zorgt dat hij op zijn beurt weer angstig en drukker wordt, wat mij weer angstiger maakt. Kortom, een nogal hopeloze cirkel. Nu gaat springen de laatste tijd bij ons wel erg goed en willen we ook officieel gaan starten, maar zou ik graag een paar tips willen voor het (op wedstrijd) rustig houden van mijn paard en eigenlijk ook mijzelf.

Volgende; Wanneer een paard tijdens het springen heet of angstig wordt, is het dan beter om gewoon door te springen of om eerst weer even een stukje dressuur te doen voordat je verder gaat met hindernissen rijden?

Bedankt!

Dat nerveus zijn op wedstrijden van jezelf heeft vaak te maken met het feit dat je het zo graag goed wilt doen. Wat ik graag zie is dat je er naar gaat kijken alsof het nog maar het begin is van iets moois en dat de parcoursen die je op dat moment rijdt, lang niet het eindstation zijn. Dus dat de resultaten en het bekertje en lintje niet het doel op zich is. Dat je eerste parcoursen helemaal niet zijn om een prijs te winnen, en dat je dat ook niet moet willen. Als je het toch wint, is dat mooi meegenomen.
De drukte van je paard, zoals je zelf zegt voelt ze perfect aan dat jij nerveus bent, kan daar mee te maken hebben. Zolang ze niet te druk wordt met inspringen kan je gewoon door gaan, maar anders ga je lekker ff stappen, teugels in de nek....dan gallopeer je weer aan, neemt een sprongetje of twee, gaat weer stappen, tot je de ring in moet. Veel paarden worden druk op het inspringterrein omdat ze na een paar sprongen precies weten waar die opwarmhindernis staat, en na welke bocht die komt. Dus dat stappen er tussendoor fopt ze eigenlijk een beetje.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:34

annelindeeee schreef:
Fijn dat het topic weer open is, het is erg leerzaam :)

Ik ga vanavond met de springles alle tips uitproberen, ik zal laten weten hoe het ging!

Ja graag, en probeer ze niet allemaal tegelijk uit! :D

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:35

* knip *
Laatst bijgewerkt door _Margot_ op 26-02-10 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel__

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:40

mijn pony is heel druk met springen
op les ( zit in springles)
en ik heb 1x oefenparcour gesprongen,

hij heeft martingaal om!
is er misschien voer om wat rustig in zijn hoofd te laten worden?
of een ander bit ( hij heeft nu dubbelgebroken met vaste bitringen)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:41

MarcelDufour schreef:
annelindeeee schreef:
Fijn dat het topic weer open is, het is erg leerzaam :)

Ik ga vanavond met de springles alle tips uitproberen, ik zal laten weten hoe het ging!

Ja graag, en probeer ze niet allemaal tegelijk uit! :D

Haha, ik zal me proberen in te houden :+

Nee hoor, ik ga eerst 2 tips proberen ;)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:42

ykja schreef:
Katja schreef:
Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft. Ben van het type ruiter die op de sprong altijd alle balans uit mijn onderbenen heb gehaald maar door een ongeluk anderhalf jaar geleden heb ik een enorme beperking in mijn enkel zitten en daardoor is mijn onderbeen niet zo stabiel meer.
Heeft iemand buiten de standaardoefeningen nog een idee hoe ik mijn balans hierin kan verbeteren? Ik merk echt dat ik veel minder fijn in de beweging zit dan voor het ongeluk.

Mijn instructrice had altijd de verschrikkelijke oefening om de verlichte zit zonder beugels uit te voeren. Zo merk je welke buikspieren je moet gebruiken en hoeveel balans je uit je benen kan halen.

Ja, die oefening moeten wij ook regelmatig doen... helaas niet 1 rondje verlichte zit, maar een parcourtje... of lijntje springen zonder beugel/teugels/1beugel... enzovoorts. Want als je een parcour rijd en je raakt je beugel kwijt moet je het toch afmaken! Als wij onze beugel kwijtraken en een extra rondje maken voor de volgende hindernis krijg je ook een hele tirade :+ en terecht vind ik :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:45

Merel__ schreef:

hij heeft martingaal om!

In een bit moet je het als laatste zoeken. Eerder zou ik inderdaad beginnen met haver en dat soort hoge energie voedsel te vervangen door iets wat minder energie bevat. Dus weinig tot geen suikerbevattende dingen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:47

clarence schreef:
Voor diegenen die zo'n 10 pagina's geleden vroeg over de zit op de sprong:

Dankje ! ik heb nog geen antwoord van Marcel gehad... Geloof ik, heb nu alles tot hier bijgelezen. Als ik er overheen gelezen heb, geef maar een gil :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:47

Hele simpele vraag maar volgens mij is hij nog niet gesteld; Wanneer neem je een paard voor het eerste mee op (oefen) parcours?

Ga je eerst op wat vreemde locaties eens trainen of laat je ze gewoon een rondje lopen als ze dat thuis goed beheersen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:50

fienaaa schreef:
Dankje ! ik heb nog geen antwoord van Marcel gehad... Geloof ik, heb nu alles tot hier bijgelezen. Als ik er overheen gelezen heb, geef maar een gil :)

Wat was je vraag dan?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:52

Anne_GTI schreef:
Hele simpele vraag maar volgens mij is hij nog niet gesteld; Wanneer neem je een paard voor het eerste mee op (oefen) parcours?

Ga je eerst op wat vreemde locaties eens trainen of laat je ze gewoon een rondje lopen als ze dat thuis goed beheersen?

Ja...pas ergens anders gaan springen als je thuis uitgestudeerd bent, zeg maar. Als alles thuis fijn loopt, je beestje luistert, heeft het vooruit en terug, links en rechts goed onder controle, dan is het tijd om buiten de deur te gaan. Ik zie het inderdaad veel te vaak dat paarden die nog maar nauwelijks kunnen galloperen, al in parcourtjes gereden worden. En ik kan me niet voorstellen dat dat plezier geeft, maar toch doen ze het.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:00

MarcelDufour schreef:
Merel__ schreef:

hij heeft martingaal om!

In een bit moet je het als laatste zoeken. Eerder zou ik inderdaad beginnen met haver en dat soort hoge energie voedsel te vervangen door iets wat minder energie bevat. Dus weinig tot geen suikerbevattende dingen.

Als het niet aan je voer ligt....dan zou je magnesium kunnen gaan gebruiken.
Is geen doping overigens zijn er ook nog wel natuurlijke middeltjes in de vorm van druppels en kruiden.

anne_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:05

vraagje?

ik rij op het moment een hete 4 jr merrie die van de zomer wedstrijden moet gaan lopen..
heb wat moeite om haar terug te rijden in de galop, ze vind het moeilijk gaat dat bokken zodra het haar niet bevalt.
heb je misschien nog tips?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:11

anne_1988 schreef:
vraagje?

ik rij op het moment een hete 4 jr merrie die van de zomer wedstrijden moet gaan lopen..
heb wat moeite om haar terug te rijden in de galop, ze vind het moeilijk gaat dat bokken zodra het haar niet bevalt.
heb je misschien nog tips?

Gewoon stug door blijven oefenen en geen dwang gebruiken. Iedere keer iets verlengen, en dan weer terug...met je stem helpen is ook goed. Consequent doe je een beetje hoooooooooooo, als je terug gaat in tempo. Je hebt er niks aan om op concours te gaan als ze dat nog niet onder controle heeft.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:15

MarcelDufour schreef:
fienaaa schreef:

Wat was je vraag dan?

Wel handig als ik die zeg idd... Ik kan hem zo gauw niet terug vinden (zoveel pagina's geleden...) maar hier kwam het op neer:
Moet je eerder met een holle of bolle rug rijden tijdens het springen in de verlichte zit. En zit er verschil tussen een lange afstand galopperen in de verlichte zit en een hindernis springen?

Je had een antwoord gegeven, en zei dat je het de volgende dag uit zou proberen...

Alvast bedankt !

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:21

fienaaa schreef:
Wel handig als ik die zeg idd... Ik kan hem zo gauw niet terug vinden (zoveel pagina's geleden...) maar hier kwam het op neer:
Moet je eerder met een holle of bolle rug rijden tijdens het springen in de verlichte zit. En zit er verschil tussen een lange afstand galopperen in de verlichte zit en een hindernis springen?

Je had een antwoord gegeven, en zei dat je het de volgende dag uit zou proberen...

Alvast bedankt !

Ik herinner me het weer...volgens mij had ik inderdaad wel antwoord gegeven. Met een ietwat holle rug.
Weinig..alleen met springen zit je over het algemeen de laatste galopsprong weer.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:30

Dankjewel, ik ga nog eventjes kijken ! Heb wel een hoop leesvoer doorgewerkt... Was 8 dagen weg...

Ik rijd met een Stubben zadel. Eerst een zadel van Daaleman gekocht, 2e hands bij Ooteman... toen kregen we het zadel van Stubben, reed veel lekkerder... Ziet alleen niet echt mooi uit.

Weet iemand of het mogelijk is om een zadel zwart te laten maken?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:34

fienaaa schreef:
Weet iemand of het mogelijk is om een zadel zwart te laten maken?

Ja heel goed dat kun je zelf!
Tiger leder-schwartze;
In sommige ruiter shops verkrijgbaar of via internet ook in bruin.
Sucses ;)

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:37

ja dat kan met speciale lederverf. (tiger-verf)
grote oppervlakken kan je het beste bij met een sponsje aanbrengen
want het is erg lastig om dit zonder kwast) strepen erop te krijgen

en handschoenen en oude kleding aan!
goed laten drogen en daarna met absorberende doek "polijsten" anders heb je zwarte rijbroeken

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:38

* Ik ga eten....tot straks*

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:06

Joepie, topic weer open en weer bijna niet bij te lezen...

Hoe doen jullie dat toch... Ga vooral zo door! :))

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:42

fijn het topic is weer open.

Marcel bedankt voor je antwoord. Een hackamore durf ik niet, ik ben geen goede springruiter en als ik per ongeluk een keer te scherp in kom met een scherper bit dan ik er nu in heb hangen, dan raakt ze in paniek. Dus ik ga spierballen kweken :+

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:54

Beste Marcel,

Ben blij je weer te horen en tevens zeer verheugd.

Ik heb zelf het volgende probleem. Omdat ik altijd dressuurmatig rij is het voor mij heel moeilijk om mijn totale gewicht over mijn beide stijgbeugels te verdelen tijdens de verlichte zit.

Bij paarden die heel erg voorwaarts zijn heb ik dit probleem minder.

Hoop dat jij de oplossing heb voor dit euvel.

gr. en ciao

FraLex

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:58

Ah, fijn dat het weer open is; ik lees weer mee. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:58

Marcel, Glad you are back :D