Harvest_Moon schreef:Fijn dat het topic weer open is
Twee vragen; Vaak wordt er gezegd dat je voor springen, in ieder geval voor wedstrijden springen, toch wel wat lef nodig hebt. Ik spring graag, ontzettend graag, maar vind het toch ook vaak spannend. Zodra ik zenuwachtig of bang wordt laat mn paard zich daar ontzettend door beinvloeden, wat er voor zorgt dat hij op zijn beurt weer angstig en drukker wordt, wat mij weer angstiger maakt. Kortom, een nogal hopeloze cirkel. Nu gaat springen de laatste tijd bij ons wel erg goed en willen we ook officieel gaan starten, maar zou ik graag een paar tips willen voor het (op wedstrijd) rustig houden van mijn paard en eigenlijk ook mijzelf.
Volgende; Wanneer een paard tijdens het springen heet of angstig wordt, is het dan beter om gewoon door te springen of om eerst weer even een stukje dressuur te doen voordat je verder gaat met hindernissen rijden?
Bedankt!
Dat nerveus zijn op wedstrijden van jezelf heeft vaak te maken met het feit dat je het zo graag goed wilt doen. Wat ik graag zie is dat je er naar gaat kijken alsof het nog maar het begin is van iets moois en dat de parcoursen die je op dat moment rijdt, lang niet het eindstation zijn. Dus dat de resultaten en het bekertje en lintje niet het doel op zich is. Dat je eerste parcoursen helemaal niet zijn om een prijs te winnen, en dat je dat ook niet moet willen. Als je het toch wint, is dat mooi meegenomen.
De drukte van je paard, zoals je zelf zegt voelt ze perfect aan dat jij nerveus bent, kan daar mee te maken hebben. Zolang ze niet te druk wordt met inspringen kan je gewoon door gaan, maar anders ga je lekker ff stappen, teugels in de nek....dan gallopeer je weer aan, neemt een sprongetje of twee, gaat weer stappen, tot je de ring in moet. Veel paarden worden druk op het inspringterrein omdat ze na een paar sprongen precies weten waar die opwarmhindernis staat, en na welke bocht die komt. Dus dat stappen er tussendoor fopt ze eigenlijk een beetje.