[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:55

Ik zie in haar profiel een fries, als dat het paard is waar het over gaat, friezen hebben dit probleem wel vaker namelijk.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:14

ik heb wel hulp nodig ..

Ik heb een konik pony en ze ree altijd op de manege !
ze kon niks ,,
geen volte niks!

eerst wist ik geen eens wat aan d teugel was maar ik probeer al een jaar goed aan de teugel te krijgen !
ik weet nog steets niet wat de makkelijkste en goede manier is voor een pony die een tikkeltje eigenwijs is!
al rij ik met slof is het prachtig !
( doe ik niet vaak )
ik ging afenteo met slof rijden omdat mijn vriendin zei dat dat beter ging *zij heb een tinker*
en een volte 10 meter doet ze het ook prima..

ze luisterd soms niet naar mijn been en drom heb ik spoortjes om om er afentoe ff bij te blijfen

in de galop doet ze het ook een beetje
maar in draf niet !
stap doet z het wel , soms niet als ze eigenwijs is!

Wie kan mij helpen en tips geven wat ik kan proberen?
en ik heb al les en daar gaat het veel beter ,,
Laatst bijgewerkt door Antar op 06-04-08 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:16

Een slof moet je in ieder geval niet gebruiken om der aan de teugel te laten lopen.
Je moet vooral zorgen dat ze soepel wordt, en goed op je been reageert. Als het goed is komt dat nageeflijk lopen dan vanzelf.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:19

Ten eerste, er is maar 1 manier om een paard aan de teugel te rijden. dat het met de slof wel lukt, lijkt mij dan eerder een valse knik.
Ik zou zeggen haal die slof eraf en begin lekker met het rijden van voltes (slangenvoltes, achtjes, s-voltes etc.), ontspan je schouders en open en sluit je han en geef vooral (wat heel belangrijk is!!) been.
Wat ik je wel wil adviseren is om les te nemen, want als ik het zo lees zou je dat wel nodig moeten hebben Lachen

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:21

ik heb al les en htet gaat steets beter !;)

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:24

maar als ik been geef wilt ze harder ( dan hoe ik er weer in maar dan doet ze het weer niet )

maar bij andere pony die ik inmoet rijden die doen het wel
en ik train vaak met haar

we moeten wel afwisselen anders vind z ehet niks meer aan !
Springen,dressuur , buiten naar het stand,wedstrijden !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:36

Wij zouden deze week nog meeten toch met pumbaa en spooky, misschien kan ik je dan wat opweg helpen?

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:55

ja:D

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:28

je moet er eerst voor zorgen dat ze niet onder je uit loopt en zich sterk maakt. doet ze dat wel dan moet je haar meteen terug nemen als ze onder je ontspant komt het aan de teugel lopen vanzelf

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:24

Hulpteugels kunnen inderdaad een negatief effect hebben; het paard maakt zich sterk en krimpt in elkaar. Het tegenovergestelde effect, je wilt het paard lang hebben en ontspannen.
Bij mij ging dit lichtje ook pas sinds kort branden, maar als je het eenmaal doorhebt kan je uren rijden zonder moe te worden Knipoog. Inderdaad in de hoeken merk je dat het paard begint de teugel op te pakken. Als je goed oplet, laat je paard zien wanneer je wel en niet goed zit. Het loopt dus ontspannen of niet. Met veel voltes, slangen voltes, hand veranderen en tempo veranderen kan je stelling vragen. Als je met je zit stuurt (dus draai je lichaam de richting op waar je heen wilt) en niet met je teugel, dan blijft je paard netjes recht lopen.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:02

bedankt allemaal !:D

ja in de hoeken doet ze het goed !
xxxx

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:51

Antar schreef:
maar als ik been geef wilt ze harder ( dan hoe ik er weer in maar dan doet ze het weer niet )

Als ze harder gata op je been gewoon langzamer gaan lichrijden. dan geef jij het ritme aan. en ook al denken veel mensen dat een paard langzaammoet lopen. Mijn pony heeft nu rugproblemen doordat hij vreoger alleen terug is gereden. nou moet hij voorwaarts lopen om zijn achterhand eronder te krijgen en ik meot hem lang en rond laten lopen.Lachen Het gaat nu een heel stuk beter!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:53

Waarom zouden veel mensen denken dat je paard langzaam moet lopen? Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:29

roxxxiejjj schreef:
Antar schreef:

Als ze harder gata op je been gewoon langzamer gaan lichrijden. dan geef jij het ritme aan. en ook al denken veel mensen dat een paard langzaammoet lopen. Mijn pony heeft nu rugproblemen doordat hij vreoger alleen terug is gereden. nou moet hij voorwaarts lopen om zijn achterhand eronder te krijgen en ik meot hem lang en rond laten lopen.Lachen Het gaat nu een heel stuk beter!

langzaam/terug/ voorwaarts. probeer dat soort termen uit elkaar te houden. Een paard kan heel langzaam lopen en toch voorwaarts zijn. En dat is nu juist heel belangrijk. Je paard moet onder je lopen en niet onder je uit. Hierdoor laat het paard de hulpen makkelijk door en is dus ook aan zit en been. Dan komt het aan de teugel lopen vanzelf

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:20

ik heb net een nieuw paard en in begin kon ik er bijna niets mee kwam erg tegen de hand en was niet fijn te rijden.
heb toen meer met springen geoefend maar springen ging wel veel better maar dressuur niet toen heb ik een
paar tips gehad dat ik haar meer op der achterhand moest rijden en toen ik dat had werkte het echt heel goed en ze liep heel fijn
toen 2 weken weer een stuk beter ging en na 3 weken had ik haar na 10 a 5 min helemaal ontspannen.

dus het is het proberen waart om haar goed aan het been tekrijgen en op je achterhand te laten lopen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:00

Dat is niet het proberen waard.
Dat is iets wat je moet doen Knipoog

Van achteren naar voren rijden, ontspanning erin krijgen Lachen

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:46

ook altijd problemen gehad.. toen heb ik de hoop opgegeven en prompt begon die te lopen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:50

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:14

Heb je echt druk aan de voorkant nodig om een paard aan de teugel te rijden? Volgens m'n instructrise ben ik veel te lief voor m'n pony en mag ik best flink druk op de teugels zetten als ik mn benen er maar aan hou. Vinden jullie dit oke?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:28

Ik volg even.
M'n paard is normaal goed actief aan m'n been maar dan rij ik hem met heel licht af en toe wegvallend contact.
Nu heb ik onlangs les gehad en ging ik 'm aan de teugel rijden.
Ik moest stevige druk op m'n buitenteugel houden en spelen op m'n binnenteugel en doorvragen. Daardoor werd hij enorm slecht aan m'n been en ging hij heel de tijd tegenwerken en zich spannen, ik moest echt heel de tijd benen zitten geven om 'm niet te laten stilvallen. Ik heb de tip gekregen om met sporen te rijden omdat ik als ik m'n zweep gebruik m'n contact kwijt ben. Als hij aan de teugel ging moest ik goed contact houden want als ik terugkeerde naar m'n lichte contact ging hij meteen weer de lucht in.

Na een uur ging hij meer ontspannen en werd hij ook wel weer actiever aan m'n been (al stapte/draafde hij wel nog niet zo actief als wanneer hij niet aan de teugel loopt maar dat zal wel hoofdzakelijk aan het gebrek aan halsspieren liggen Tong uitsteken) maar is er geen manier waarmee ik kan vermijden dat hij meteen in verzet gaat bij contact in z'n mond? Of is dat gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen?
(en zijn die sporen een goed idee?)

heel verhaal Bloos

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:15

Ik snap het niet helemaal. Je hebt sinds kort les maar daarvoor ging het aan de teugel rijden beter?
Daarnaast stevige druk op de buitenteugel en vragen op de binnenteugel... waarom????

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:19

aukje91 schreef:
Heb je echt druk aan de voorkant nodig om een paard aan de teugel te rijden? Volgens m'n instructrise ben ik veel te lief voor m'n pony en mag ik best flink druk op de teugels zetten als ik mn benen er maar aan hou. Vinden jullie dit oke?

Wat zegt jouw instructrice dat je precies moet doen?
Benen eraan klopt, maar flink wat druk op de teugels? Imo rijd je een paard niet met druk. Het nageven komt vanuit de ontspanning en die ontspanning krijg je absoluut niet met (flink wat) druk op de teugels Lachen
Hoe rijd jij zelf je paard dan aan de teugel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:07

Lord_Ik schreef:
Ik volg even.
M'n paard is normaal goed actief aan m'n been maar dan rij ik hem met heel licht af en toe wegvallend contact.
Nu heb ik onlangs les gehad en ging ik 'm aan de teugel rijden.
Ik moest stevige druk op m'n buitenteugel houden en spelen op m'n binnenteugel en doorvragen. Daardoor werd hij enorm slecht aan m'n been en ging hij heel de tijd tegenwerken en zich spannen, ik moest echt heel de tijd benen zitten geven om 'm niet te laten stilvallen. Ik heb de tip gekregen om met sporen te rijden omdat ik als ik m'n zweep gebruik m'n contact kwijt ben. Als hij aan de teugel ging moest ik goed contact houden want als ik terugkeerde naar m'n lichte contact ging hij meteen weer de lucht in.

Na een uur ging hij meer ontspannen en werd hij ook wel weer actiever aan m'n been (al stapte/draafde hij wel nog niet zo actief als wanneer hij niet aan de teugel loopt maar dat zal wel hoofdzakelijk aan het gebrek aan halsspieren liggen Tong uitsteken) maar is er geen manier waarmee ik kan vermijden dat hij meteen in verzet gaat bij contact in z'n mond? Of is dat gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen?
(en zijn die sporen een goed idee?)

heel verhaal Bloos

Als je paard niet meer voorwaarts wil, zul je hem ergens tegen zitten werken. Je paard kropt zich erg op, door deze manier van rijden, en de ontspanning is ver te zoeken Ach gut

Ik geloof niet erg in stevige druk op de buitenteugel, en spelen (imo zagen) met de binnenteugel.

Rijden is geen krachtsport, en je doet het niet op druk.
Eerst aan het voorwaartse werken, met je benen de achterhand eronder zetten, en zó zitten dat het paard de rug los kan laten en kan welven (dus: hakken naar beneden, rechtop, bekken rechtop (dus bij een vrouw voor je gevoel achterover) rug recht, buik in, en schouders, heupen en hakken op 1 lijn) en je lijf ontspannen.

Gespannen ruiter = gespannen paard = paard dat de rug wegdrukt en sterren kijkt of zich opkropt.

Als de achterhand eronder zit, en het paard kan de rug bol maken, hoef je maar heel licht contact te nemen (paard zal het zelf ook opzoeken als je het goed doet) en je bent er al!

Ik zou andere les zoeken als ik jou was Ach gut
Je moet een instructeur hebben die je leert zacht en vriendelijk te zijn in je rijden, en subtiele hulpen te geven... niet meer bij deze les nemen, hoor!
Deze manier is niet oké

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:33

aukje91 schreef:

Als je paard onder je uit loopt mag je best een heel duidelijk zijn, en aangeven dat dat toch niet de bedoeling is. Voor het naar beneden rijden is het niet de bedoeling dat je gaat trekken. Je moet echter wel consequent zijn en duidelijk aangeven wat de bedoeling is zodat je pony niet gaat lopen drammen dat kan ook met minder druk. Vragen als ie niet op de juiste plek loopt en duidelijk en snel ontspannen als ie dat wel doet. Dan gaat ie vanzelf wel zoeken

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:03

Oosterhoff: Dat begrijp ik niet helemaal? Lachen
Nu moet ik goed (proberen) uit te leggen wat ik bedoel.
Mijn paard heeft er ook een handje van om onder mij uit te lopen. Wat ik doe is dat ik mijn hand (half) sluit en open (een ophouding om te laten weten er gaat wat gebeuren) , op mijn zit en benen krijg ik haar terug in tempo waardoor ze meer gecontroleerd onder mij loopt. Dus mijzelf zwaarder maken en toch mijn been eraan houden om te zorgen dat ze niet helemaal terugvalt.

Maar druk op de teugels heb ik hierbij niet nodig Lachen