Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Het paard uit het filmpje van Jasmijn heeft duidelijk groot bewegingstalent, maar ook meer talent dan de ruiter die er op zit.
Het paard loopt goed van achteruit, met impuls, en ook met een relatief los lijf, maar ook hier zie je weer dat het voor vastloopt.
Er is geen ruiimte/wordt geen ruimte toegestaan, dat zie je aan de houding van de ruiter, en aan de strakte van nek/hoofd van het paard, dat niet zelf iets aanneemt, maar vastgehouden wordt.
Overigens vergeleken met het meeste dressuurgeweld dat je voorbij ziet komen aan filmpjes, wel een verademing: het is namelijk duidelijk te zien dat het paard nog niet verrreden/vastgereden is, de lossigheid vind ik voorbeeldig... tot we bij de voorkant aankomen: dan zie je weer het zelfde aloude in een houding dwingen.
Kan zijn dat amazone zo vasthoudt en ook achter de beweging zit omdat er bij haar wat spanning op staat om "iets moois te laten zien (omdat dit een show/voorstelling is)en dat dit in thuistraining anders gaat (dat hoop ik dan maar), en dit een beetje voor de show is.
Want van aanleuning is geen enkele sprake, het paard loopt nergens in aanleuning, wel steeds "in de houding".
Met een wat toegevender hand was IMO het filmpje NOG mooier geweest.
setteke schreef:Terpentijn, ik snap wel wat je bedoelt, maar hoe zou je het dan willen zien?
De amazone houdt volgens jou teveel vast, maar de ruiter uit het filmpje van Oji laat eigenlijk teveel los. Als je alleen maar los laat heb je geen begrenzing en blijft de opgewekte energie niet binnen het paard, maar loopt het eruit. Dat zie je ook goed in het filmpje van Oji. Het paard loopt constant van het achterbeen af. En kan daardoor ook nooit van de grond af gaan lopen, wat toch zeker de bedoeling is.
Dat doet het paard van de amazone wel. Doordat de energie die opgwekt wordt binnen het paard blijft door begrenzing van zit en hand, gaat het van de grond af lopen.
Simpelman schreef:hwn schreef:@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering. Toen mijn lesgever twee weken geleden mijn merrie eventjes in die hoofdhouding gezet had, werd ze in no time kortademig. Heb hier trouwens wel plaatjes in een boek van wat correcte aanspanning is, helaas geen scanner bij de hand.
De keelgang moet open blijven, en da's een beeld dat je momenteel bij heel weinig paarden ziet, vandaar wss dat het beeld van AR me meer aanspreekt.
Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Dat is geen Klassieke Dressuur maar modern snel vooruit gaan.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.
oji schreef:http://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE
Is dit ongeveer wat je bedoeld Simpelman (prix st georges van Manolo Mendez op Clint Eastwood II)?
Als dit is wat je bedoeld, zou je hier wat uitleg bij kunnen geven. In mijn (leken) ogen lijkt het mij nl alsof dit paard niet echt verzameld genoeg loopt voor prix st georges niveau. Als dat wel zo is, waar kan ik dat dan aan zien?
arie53 schreef:Simpelman schreef:
Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.
Biomechanisch is het onmogelijk om een paard langer te maken. Als dit wel zou kunnen, zou dit bovendien haaks staan op het onderkomen van de achterhand die bij een "langer gemaakt paard" juist verder van het zwaartepunt komt te staan.
arie53 schreef:Simpelman schreef:
Biomechanisch is het onmogelijk om een paard langer te maken. Als dit wel zou kunnen, zou dit bovendien haaks staan op het onderkomen van de achterhand die bij een "langer gemaakt paard" juist verder van het zwaartepunt komt te staan.
Citaat:Je kunt met de teugel het paard de halsboog en hieraan zijn nek hoog naar achteren laten plaatsen of daarentegen deze naar voren laten uitschuiven.
Om te kunnen gaan verzamelen moet de nek naar voren gebracht worden om zo de rug vrij te maken om op te kunnen bollen onder de ruiter. (hier hadden we het al over...., relatief, het is vooral een gevoel...., één, twee, misschien 3 centimeter)
Men noemt dit de bovenlijn lang maken.
Van hier uit kan het paard de schoft/voorhand omhoog gaan lichten (zo voelt dat) als het de achterhand onder brengt.
Het paard richt zich dan rijkunstig op.
Dit allemaal onder voorwaarde dat er voorwaarts gereden wordt.
hwn schreef:@Arie53, je kan toch wel de bovenlijn (de rug- en bovenhalsspieren) stretchen? Want als je een paard "in de houding" gaat zetten terwijl ie te korte/strakke spieren heeft, gaat ie sneller zijn rug wegdrukken en minder kunnen dragen. Vanzelfsprekend ga je het paard op zijn geheel niet een paar centimeter langer maken, spieren daarentegen kunnen wel makkelijk wat uitrekken.
jasmijn78 schreef:Simpelman, kun je ook nog reageren op het filmpje van de squiretest? Deze?
http://www.youtube.com/watch?v=5PEnOJ7fLL0
En dan ook met name de sb en de aanleuning?