Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:23

Nou ja, voor we allemaal conclusies trekken, eerst maar van Simpelman horen of dit wel de betreffende ruiter is en of dit een voorbeeld is van wat hij bedoelt als goed. Ik heb het filmpje nl gegoogled op de naam die hij noemde. Ik ken de ruiter niet en misschien is die naam in spanje wel net zo iets als jan jansen hier. Ik heb het filmpje nl niet geplaatst om de kennis van simpelman ter discussie te stellen of belachelijk te maken. Ik denk dat hij erg veel kennis in huis heeft en daarom ben ik serieus benieuwd naar zijn verhaal bij dit filmpje (als het de juiste ruiter is).
Laatst bijgewerkt door oji op 16-11-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:26

@terpentijn; dat was naar mij bedoeld?
Het ging mij niet om een detail maar denk dat ongeacht in welke stroming er dan ook paardgereden wordt, de veroorzaker van alle rug/been/mond etc-problemen vrolijk op de rug van een paard kruipt.

Maar goed, ondanks de dronken uitstraling vind ik het paard van Manolo wel swingend rondgaan (zelfs met de stuiterende meneer er bovenop). Ik denk dat er ook een groot niveauverschil is tussen wat er in Europa in de hogere regionen rond rijdt vergeleken met de USA. Om op Klassiek versus AR terug te komen; in de AR mis ik die impuls en schwung in de gangen nogal en denk dat dat deels veroorzaakt wordt door die enorme knak in de nek, waardoor de (eventueel opgewekte) energie niet meer vloeiend van achter naar voor en andersom kan stromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:26

Geeft niet, geeft hoop, zo zie je maar weer dat je met een fijn en getalenteerd paard ver komt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:27

terpentijn schreef:
Het paard uit het filmpje van Jasmijn heeft duidelijk groot bewegingstalent, maar ook meer talent dan de ruiter die er op zit.
Het paard loopt goed van achteruit, met impuls, en ook met een relatief los lijf, maar ook hier zie je weer dat het voor vastloopt.
Er is geen ruiimte/wordt geen ruimte toegestaan, dat zie je aan de houding van de ruiter, en aan de strakte van nek/hoofd van het paard, dat niet zelf iets aanneemt, maar vastgehouden wordt.

Overigens vergeleken met het meeste dressuurgeweld dat je voorbij ziet komen aan filmpjes, wel een verademing: het is namelijk duidelijk te zien dat het paard nog niet verrreden/vastgereden is, de lossigheid vind ik voorbeeldig... tot we bij de voorkant aankomen: dan zie je weer het zelfde aloude in een houding dwingen.
Kan zijn dat amazone zo vasthoudt en ook achter de beweging zit omdat er bij haar wat spanning op staat om "iets moois te laten zien (omdat dit een show/voorstelling is)en dat dit in thuistraining anders gaat (dat hoop ik dan maar), en dit een beetje voor de show is.
Want van aanleuning is geen enkele sprake, het paard loopt nergens in aanleuning, wel steeds "in de houding".
Met een wat toegevender hand was IMO het filmpje NOG mooier geweest.

Mee eens Terpentijn. Een fraai paard met veel talent, meer dan de amazone. lijkt zich een beetje vast te houden aan de teugels.

terpentijn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:45

Exact, men durft gewoon niet "los te laten" aan de voorkant lijkt het.
Ook een paard dat lekker los is, en door wil komen onder de ruiter, wordt dan op een muur (de ruiterhand) min of meer af gestopt.
Ik hang geen enkele stroming aan, maar ik wil een paard toch wel GRAAG zien bewegen, dat moet dan echter ook wel kunnen (toegestaan worden).

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:08

Terpentijn, ik snap wel wat je bedoelt, maar hoe zou je het dan willen zien?

De amazone houdt volgens jou teveel vast, maar de ruiter uit het filmpje van Oji laat eigenlijk teveel los. Als je alleen maar los laat heb je geen begrenzing en blijft de opgewekte energie niet binnen het paard, maar loopt het eruit. Dat zie je ook goed in het filmpje van Oji. Het paard loopt constant van het achterbeen af. En kan daardoor ook nooit van de grond af gaan lopen, wat toch zeker de bedoeling is.

Dat doet het paard van de amazone wel. Doordat de energie die opgwekt wordt binnen het paard blijft door begrenzing van zit en hand, gaat het van de grond af lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:43

setteke schreef:
Terpentijn, ik snap wel wat je bedoelt, maar hoe zou je het dan willen zien?

De amazone houdt volgens jou teveel vast, maar de ruiter uit het filmpje van Oji laat eigenlijk teveel los. Als je alleen maar los laat heb je geen begrenzing en blijft de opgewekte energie niet binnen het paard, maar loopt het eruit. Dat zie je ook goed in het filmpje van Oji. Het paard loopt constant van het achterbeen af. En kan daardoor ook nooit van de grond af gaan lopen, wat toch zeker de bedoeling is.

Dat doet het paard van de amazone wel. Doordat de energie die opgwekt wordt binnen het paard blijft door begrenzing van zit en hand, gaat het van de grond af lopen.

Klopt, maar ze zet nu een muur op (ben ik wel eens met Terpentijn). Vandaar dat je de instructeur hoort zeggen dat ze meer "lucht" in de hand moet geven. Ik denk dat ie dan nog fijner doorkomt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:30

Simpelman schreef:
hwn schreef:
@Tango, het paard zit met de kaak tegen de keel gesnoerd, kan dus onvoldoende gaan kauwen en slikken, is slecht voor zowel ontspanning als spijsvertering. Toen mijn lesgever twee weken geleden mijn merrie eventjes in die hoofdhouding gezet had, werd ze in no time kortademig. Heb hier trouwens wel plaatjes in een boek van wat correcte aanspanning is, helaas geen scanner bij de hand.

De keelgang moet open blijven, en da's een beeld dat je momenteel bij heel weinig paarden ziet, vandaar wss dat het beeld van AR me meer aanspreekt.

Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Dat is geen Klassieke Dressuur maar modern snel vooruit gaan.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.

Biomechanisch is het onmogelijk om een paard langer te maken. Als dit wel zou kunnen, zou dit bovendien haaks staan op het onderkomen van de achterhand die bij een "langer gemaakt paard" juist verder van het zwaartepunt komt te staan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:43

@Arie53, je kan toch wel de bovenlijn (de rug- en bovenhalsspieren) stretchen? Want als je een paard "in de houding" gaat zetten terwijl ie te korte/strakke spieren heeft, gaat ie sneller zijn rug wegdrukken en minder kunnen dragen. Vanzelfsprekend ga je het paard op zijn geheel niet een paar centimeter langer maken, spieren daarentegen kunnen wel makkelijk wat uitrekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:58

oji schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=6PaaEZKFktE
Is dit ongeveer wat je bedoeld Simpelman (prix st georges van Manolo Mendez op Clint Eastwood II)?
Als dit is wat je bedoeld, zou je hier wat uitleg bij kunnen geven. In mijn (leken) ogen lijkt het mij nl alsof dit paard niet echt verzameld genoeg loopt voor prix st georges niveau. Als dat wel zo is, waar kan ik dat dan aan zien?

De proef is eerder lachwekkend, maar wat ik bedoel is het voor de loodlijn rijden, dit is blijkbaar een zeldzaam gebeuren aan het worden, zoek ze maar op youtube.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:15

arie53 schreef:
Simpelman schreef:

Ik ben het met je eens dat tegenwoordig de meeste paarden veel te diep ingesteld worden.
De ruiters geven ze geen kans te ontsnappen aan de "aanleuning", ze lopen dus in wezen in de krul.
Eén van de gevolgen hiervan is dat de paarden niet meer correct kunnen verzamelen.
Voor de verzameling moet het eerst de bovenlijn lang kunnen maken om daarna van achteren onder te kunnen komen.

Biomechanisch is het onmogelijk om een paard langer te maken. Als dit wel zou kunnen, zou dit bovendien haaks staan op het onderkomen van de achterhand die bij een "langer gemaakt paard" juist verder van het zwaartepunt komt te staan.

Je kunt met de teugel het paard de halsboog en hieraan zijn nek hoog naar achteren laten plaatsen of daarentegen deze naar voren laten uitschuiven.
Om te kunnen gaan verzamelen moet de nek naar voren gebracht worden om zo de rug vrij te maken om op te kunnen bollen onder de ruiter. (hier hadden we het al over...., relatief, het is vooral een gevoel...., één, twee, misschien 3 centimeter)
Men noemt dit de bovenlijn lang maken.
Van hier uit kan het paard de schoft/voorhand omhoog gaan lichten (zo voelt dat) als het de achterhand onder brengt.
Het paard richt zich dan rijkunstig op.

Dit allemaal onder voorwaarde dat er voorwaarts gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:18

Ik vind dat je het knap uit legt Simpelman.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:17

arie53 schreef:
Simpelman schreef:

Citaat:
Je kunt met de teugel het paard de halsboog en hieraan zijn nek hoog naar achteren laten plaatsen of daarentegen deze naar voren laten uitschuiven.
Om te kunnen gaan verzamelen moet de nek naar voren gebracht worden om zo de rug vrij te maken om op te kunnen bollen onder de ruiter. (hier hadden we het al over...., relatief, het is vooral een gevoel...., één, twee, misschien 3 centimeter)
Men noemt dit de bovenlijn lang maken.
Van hier uit kan het paard de schoft/voorhand omhoog gaan lichten (zo voelt dat) als het de achterhand onder brengt.
Het paard richt zich dan rijkunstig op.

Dit allemaal onder voorwaarde dat er voorwaarts gereden wordt.

Welk mechaniek in het skelet heft met het boven omschreven proces de schoft/voorhand omhoog?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:18

hwn schreef:
@Arie53, je kan toch wel de bovenlijn (de rug- en bovenhalsspieren) stretchen? Want als je een paard "in de houding" gaat zetten terwijl ie te korte/strakke spieren heeft, gaat ie sneller zijn rug wegdrukken en minder kunnen dragen. Vanzelfsprekend ga je het paard op zijn geheel niet een paar centimeter langer maken, spieren daarentegen kunnen wel makkelijk wat uitrekken.

Waar zitten de spieren aan vast?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:49

@Arie, Spieren zijn (via pezen) verbonden aan het bot. Maar neem zelf maar es de proef op de som: maak maar es je eigen rug hol of bol en hou er een lintmeter langs, je zal het verschil wel zien. De rug is geen vast bot, maar een aaneenschakeling van ruggenwervels die meer of minder kunnen openstaan (beetje onwetenschappelijk uitgelegd, is niet mijn sterkste kant, maar heb wel opleiding sportmassage voor paarden gevolgd, waar toch nog één en ander is van blijven hangen)

En als antwoord op je vraag aan Simpelman: dit op zich brengt niet de schoft omhoog, maar gebeurt wel als er tegelijk "hankenbiegung" is (moeilijk te vertalen woord, maar je kan je er wel wat bij voorstellen). @Simpelman, je mag me gerust corrigeren als ik het fout heb, ik probeer mijn antwoorden ook maar te halen uit mijn gezond boerenverstand.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:45

jasmijn78 schreef:
Simpelman, kun je ook nog reageren op het filmpje van de squiretest? Deze?

http://www.youtube.com/watch?v=5PEnOJ7fLL0

En dan ook met name de sb en de aanleuning?

Het is heel moeilijk om onbevangen te reageren op een vertoning zoals deze.
Wanneer we een vergelijking maken met de prestaties in de KD dan wordt deze al snel onaangenaam.

Ik zal proberen bij de combinatie te blijven binnen de AD filosofie voor zover ik die ken.
Ik zie een ruiter die voortdurend enigszins voorover zit, enigszins tegen de beweging in, vrijwel zeker omdat haar paard aangeeft dat het dit zo prettiger/gemakkelijker vindt. Het paard rijdt de ruiter.
Dit maakt dat het paard niet onder kan komen noch voorwaarts gaan.

De gegeven beenhulpen zijn zeker niet "biomechanisch" die, voorzover ik begrepen heb, men in de AD graag geeft.
Haar benen liggen niet op de juiste plaats, er is geen aansluiting van de knie, kuithulpen worden met de hakken gegeven. Dit in plaats van met zit/kruis, knieën en kuiten.
Er is slechts sprake van gewichtshulpen en hak hulpen.

De voortdurende overdreven stelling maakt dat het paard nimmer zijn horizontaal evenwicht zal kunnen (her)vinden.
Horizontaal evenwicht kan alleen maar geconstrueerd worden vanuit de achterhand met de zich daar ontwikkelende kracht. Van voren is een paard namelijk al in evenwicht.
Het getoonde paardje kan nauwelijks méér op de voorhand gaan.
Van het ontwikkelen van de achterhand kan zo geen sprake zijn, dat gebeurt vanuit inspanning.
Wanneer we de bewegingen een paard op deze manier "programmeren" wordt het héél moeilijk om daar later weer uit te komen.

Van enige aanleuning is geen sprake, het paard gaat voortdurend achter de teugel, gezien de enorme hefboom aan de stang niet verwonderlijk, de minste onregelmatigheid in de hand van de ruiter ontvangt het paard als fikse een straf die des te harder aankomt doordat er geen ondersteuning is van een trens.

Op geen enkel moment wordt er enige andere inspanning van het paard gevraagd dan een voortdurende hoge concentratie op de vraag ruiter. In mijn ervaring worden paarden daar op den duur zuur van, het is onnatuurlijk voor ze, paarden zijn loopdieren.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:53

De vos op het filmpje zie ik met een weggedrukte rug lopen, mijn inziens veroorzaakt door teveel teugeldruk, waardoor die voor het oog mooi in de houding loopt, maar niet door het lijf, bij meer ruimte aan de voorkant kan het de hals 'laten vallen' en komt het wel over de rug, mogelijk duikt die dan op de voorhand omdat die nog niet sterk genoeg is om zo me lichaamsgebruik te lopen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:27

Dank je Simpelman, voor je reactie. Dan zijn we het er in ieder geval over eens wat we niet goed vinden. Je verwoord het alleen subtieler :)

Voor mij laat het filmpje van de vos zien dat een sb over 3 sporen, scharend en met een gekijkmatige lengtebuiging kan (en niet met zo'n ingeknikte hals als uit het AR voorbeeld). Over de aanleuning van de vos kun je discussiëren. Simpelman, weet jij een goed filmpje met een goed voorbeeld van een sb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:14

Ik ben even een weekje op vakantie en hoop dat na mijn vakantie al mijn vragen (vooral die gericht aan Arie53) beantwoord zijn.
:wave:

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:17

Fijne vakantie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:18

Komt goed. En allen bedankt voor jullie lieve PB-tjes. Zelfs van mensen die ik nog niet in dit topic tegen ben gekomen. Fijn. :j
We gaan een weekje het verschil voelen en zoeken tussen Modern,klassiek en Academisch.
Tot volgende week. {:}

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:29

Anoniem schreef:
Komt goed. En allen bedankt voor jullie lieve PB-tjes. Zelfs van mensen die ik nog niet in dit topic tegen ben gekomen. Fijn. :j
We gaan een weekje het verschil voelen en zoeken tussen Modern,klassiek en Academisch.
Tot volgende week. {:}

Ah fijn. Veel plezier!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:48

LaPuchelle; fijne vakantie ;)

Wel jammer dat het topic nu een beetje stil valt.... Ik vind het goed werken dat we naar hetzelfde kijken en dat zeggen wat we zien

Ik ben wel benieuwd naar de reactie vanuit de AR/AD liefhebbers op de analyse van Simpelman? Eens? Niet eens?

En Simpelman; heb je een voorbeeld van een SB die jij goed vindt?

Hier nog even het filmpje van Emmelie met Apache.

http://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS-tg

Rond 1.40 en 2.30 rijdt ze een schouderbinnenwaarts. Ik vind dit echt een hele mooie proef. Ik vind dit een mooie sb, paard is heel mooi luchtig in de aanleuning. Ansie stelde dat in een sb de achterbenen rechtuit over de hoefslag moeten gaan, maar dat is niet zo. De achterbenen scharen ook en als de lengtebuiging gelijkmatig door het hele lichaam is (en niet verbogen in de nek) dan gaat de achterhand ook iets schuin over de hoefslag zeg maar. En dus zijn de achterbenen ook gesteld in de richting waar het paard naar gebogen is (ik weet niet hoe ik dat beter uit kan leggen). Volgens mij kunnend e achterbenen bij een goede sb helemaal niet rechtuit gaan.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:57

Jasmijn.. de tonen van de achterhoeven behoren rechtuit te gaan.
Heb nu geen tijd om hele analyses te schrijven. Lengtebuiging is JUIST nodig om de achterhand rechtuit te houden.
Wat denk je dat de toegevoegde waarde van de oefening nog is als je 'm met de achterhand schuin rijdt.. waar gaat het binnenachterbeen dan heen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:15

Ook van mij een fijne vakantie!

Ansie, je hoeft ook geen hele analyse te schrijven. In principe hoef je alleen maar naar de sbw van Emmelie te kijken en te vertellen wat je ziet. Of misschien moet je laten zien wat jij bedoelt met een correcte sbw want of Jasmijn en jij bedoelen wat anders, of jullie hebben beide een andere definitie van schuin en recht.