Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:50

Ik heb ook wapperende teugels vooral bij het buitenrijden dan hangen ze inderdaad net zo los als in het filmpje.
Ik heb er nu wel een extra touwtje tussen zodat het bit in ieder geval wel stil blijft hangen.
Kid geeft er helemaal niks om hoor, die draaft gewoon heel vlot door met zwaaiende teugels.

Als je veel hebt doorgezeten is het niet raar dat je last van je onderrug hebt.
Het went wel hoor :j

Quarters worden zo cool gemaakt, ze zijn echt niet allemaal uitzichzelf zo kalm hoor.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:53

Leuke foto's weer, zowel van Sirius als van KT!

Ik heb vandaag echt een pennymomentje gehad. Mevrouw lag in de wei te soezen en ze bleef zo braaf liggen toen ik bij d'r kwam en we hebben even lekker geknuffeld. Daarna met veel gesteun en gekreun overeind gekomen :+ Dan kan ik me toch niet voorstellen dat ze zaterdag nog als een razende door de bak vloog.

Verder ook echt heerlijk gereden. Ze was wat stijf maar naarmate we vorderden werd ze heerlijk los en alert. Ik kon d'r goed op m'n zit naar voren rijden en ook terug gaat langzaamaan beter.
Ik merk dat wanneer ik draaf en ik m'n buikspieren niet aanspan, ze tempo gaat maken.
Dus dat wordt flink buikspieren kweken :Y)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:14

knollentuin schreef:
goed zo peetstap , mn buitenbeen is daar iets achter singel, minimaal maar wel wat.om uitzwaaien te voorkomen. bij mn andere paard -goof leg ik been eigenlijk in zo een wending helemaal niet weg. ik draai daar dmv de schouders naar binnen te plaatsen de wending in
ok, door draaien schouders komt er meer druk op je zitknobbel dat is voor mij nog te volgen, en het sturen puur op je schouders / zitknobbels probeer ik zelf ook uit op de les manege paarden.
Vanavond (net terug uit les in de buitenbak 8-) ) had ik een een onder me die dat wel lekker meedeed.
Geeft wel kick als je em omzet met losse teugel zonder been oid puur op je zit.
Wel apart dat dit manegepaard hier wel keurig op reargeert.

Had het lichtrijden feeling niet vlot te pakken vanavond, maar op de rest deed ie het heel fijn.
Ook het terugzetten in tempo had ik helaas fiks teugel bij nodig, mevrouw had er zin an en sprong paar keer zomaar aan naar galop dwars door z'n draf en teugeltje heen.
Dan merk je dat je goed dat zo'n paard wel degelijk aanvoelt wat erop em zit en effe de benen neemt, en ben ik nog niet goed genoeg om em op zit terug te krijgen.

Maar begrens je em nu ook met buitenteugel tegen zijn nek ? want hoe krijg je em zo mooi in stelling zonder gebruik binnenteugel ?, je vraagt immers niets aan de binnenteugel.

* super leerzaam dit draadje.. alleen de praktijk he ?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:23

Ik dacht toch dat quarters ook uit zichzelf wel cooler waren, rest is oefening :) Maar misschien heb ik dat mis, ik ben nog niet zolang in aanraking gekomen met het ras.
Die jog zat juist heerlijk door :+ Ik hoop dat het snel went

Oooh eefske heerlijk pennymomentje lijkt me dat!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:40

Citaat:
Maar begrens je em nu ook met buitenteugel tegen zijn nek ? want hoe krijg je em zo mooi in stelling zonder gebruik binnenteugel ?, je vraagt immers niets aan de binnenteugel.

Het idee is dat het paard heeft geleerd dat hij weg moet gaan van de buiten teugel. Maar dat snapt een paard niet vanzelf, ik heb even een (western)filmpje gezocht waar je kunt zien hoe het wordt aangeleerd.
Ik weet niet of het bij dressuurpaarden anders gaat maar ik denk dat het principe hetzelfde is.

http://youtu.be/pSEpVq2v-Rk

Ik heb wel een filmpje van mijn "coole" quarter waar je goed kan zien hoe spooky ze is.
Ik denk wel dat ze over het algemeen wat introverter van karakter zijn; ze freezen eerder dan dat ze er echt vandoor spatten maar dat kan ook heel gevaarlijk zijn want als je dat niet opmerkt kunnen ze "opeens" ontploffen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:44

Ga even dat filmpje kijken Justkid! Was er benieuwd naar, denk dat mijn pony namelijk ook het stuur 'verkeerd om' heeft zitten. In de zin van: buitenteugel begrenzen is niet naar binnen, maar juist naar buiten lopen :=

Jeetje, ik wist ook duizend en één dingen niet hoor. Heb zelf ook foto's met stiek er om bijv... Echt fout, maar wist ik toen veel.

edit: heb het gezien, echt goed, moest lachen hoe vriendelijk hij tegen/over het paard spreekt. Goede leraar lijkt me zo.
Natuurlijk gaat Waldi naar buiten wanneer ik aan de buitenteugel trek. Ga er wel mee bezig hem lichter te maken zodra ik er op durf te zitten. Dit zijn mooie stapoefeningen ook. En natuurlijk heel gaaf wanneer je paard op neckreining sturen kan. Dan lukt het waarschijnlijk ook met halsring te rijden, en dat is gááf :))
Begrijp nu ineens waarom mensen naar rechts trekken (bij neckreining) als ze rechts willen en dat dit verkeerd is. Geeft inzicht dit :j

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:18

Heb vandaag speierpijn mogen kweken en ben een echte beginner.... Mijn meneer liep helaas niet goed (hoop zo dat hij zich alleen verstapt heeft) en toen samen met Japeloup naar Menno gegaan. Merk aan mijzelf dat ik het dan ook even helemaal niet meer weet en aan zoveel dingen tegelijk aan het denken ben dat ik goed moet denken aan waar ik mee bezig ben. Er is in ieder geval genoeg werk aan de winkel! Denk dat ik binnen een paar maanden reusachtige beenspieren heb....(maar hopelijk het paard ook). Ik heb mijzelf de afgelopen jaren (zonder les) zoveel dingen aangeleerd en die moeten er weer uit. Laval en Menno zijn erg verschillend, maar mijn knelpunten zijn bij beide hetzelfde.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:51

Zit toch in een wat mindere luxe pos. tov van de meesten hier.
Zie hier vooral bokkers met eigen paard langskomen, en het is jullie van harte gegund natuurlijk, ;) maar ik moet het doen met koppel manegepaarden en daar zitten er ook tussen die het knopje zijwaarts niet eens meer herkennen.... en in draf moeten worden gedrukt met een zweepjes aktie.
Dan is van subtiel rijden geen sprake meer natuurlijk, en dan focus je maar op andere dingen die wel lekker gaan.
Leer zo langzamerhand wel de paarden te waarderen waarbij alles nog "werkt" en hoewel we geen voorkeur mogen aangeven in de paardkeuze zit er een tussen die een bijtdraak is in de box maar eenmaal in de les super gevoelig rijdt.
Ik kan echter in de stal lezen en schrijven met hem, dus whalla dan wordt er wel es geruild voor de les en mag ik erop rijden.
Nadeel is dat je zo verwend raakt en zoveel leert van dit paard, dat je een volgende keer met een slome rakker fiks terug wordt gezet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:18

ja ik leg idd de buitenteugel tegen de hals en daarvoor moet ie naar binnen, het ziet er wel uit of ik niks doe met die binnenteugel maar daar is echt stelling aan gevraagd, ook al hangt ie in een boogje ,als ik daar mn hand even sluit zal er reactie volgen- in deze stelling. en mn binnenbeen geeft aan hoever t paard naar binnenkomen mag en de hoeveelheid van buiging[uiteraard in samenwerking van buitenteugel]
ook manege paarden zullen reageren hoor peetstap, ik geef toe er zullen er een aantal zijn die zich afgesloten hebben maar er zijn erbij die zullen herkennen wat jij doet en wil.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:59

AAhhh KT, ik kan er niet meer tegen -O- Hoe leer ik dat ponygeval van mij óóit dat binnenbenen kunnen bepalen tot hoever hij naar binnen komt?!
Zelfs met binnenbeen komt hij naar binnen. Hij komt gewoon overal, wat ik ook doe, en ik kom voornamelijk op de grond! :')

Peetstap: Ik voel met je mee, zelf ook lang manegeruiter geweest. En nu een pony waar ik niet op durf, dus helaas komt er van mijn rijden ook weinig terecht. Op manegepaarden heb je wel het voordeel dat je van veel paarden dingen leert. En na een tijdje ook kunt leren veel verschillende paarden te verbeteren/corrigeren. Zodat paard weer net wat beter loopt, net wat losser en rechter is dan voor jij opstapte :)
Dat was mijn doel altijd! Hadden de ruiters na mij een fijn losgereden paardje, (wat je dan sommigen in 5 seconden weer zag verpesten _-:( ).

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:19

Ik les ook op manege paarden hoor :) Wel een eigen paard gehad. Als ik de verhalen hoor zijn dit echt hele fijne manegepaarden, en zijn ze ook héél zuinig op hun lespaarden.
Ik heb mijn huis verkocht met restschuld, ik ben eerst die schuld aan het aflossen, als het goed is ben ik daar dit jaar klaar mee, dan pas heb ik geld om een paard te leasen (eigen paard durf ik de gok niet aan) maar dat gunt mij mooi de tijd om over mijn angst heen te komen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:18

ok, de laatste voor deze week
Afbeelding
ik ga volgende x meer draffotos vragen,maar hij galopeerd zo lekker :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:22

In dat andere topic ging het steeds over nek hoogst punt. Bij jouw foto's zie ik dat ook niet altijd, maar dat is toch helemaal niet erg? Ik heb namelijk het idee dat ze daarvoor al vrij sterk en redelijk ver in de africhting moeten zijn. Anders breken ze toch af? Bij jouw laatste foto zie ik een hele mooie ronde lijn van voor tot achter. Bij eigen paard heb ik namelijk het idee dat hij nog niet vergenoeg is om nek hoogste punt te houden met dragen. Op de stukjes dat hij meer gaat zitten/dragen, zakt hij voor net wat lager en is nek dus niet meer hoogste punt. Als ik dat wel perse wil, gaat dat ten koste van ruggebruik?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:29

absoluut! , ik heb een x gepost in die andere en daar kon een z jury niet eens zien dat t paard in de galop zat had het over drafbeezetting, de ander had het over de linkergalop terwijl t rechts was [of andersom] en begon er een over een gedragen staart dat dat een teken was van de rug wegdrukken, kort gezegd ik was er snel klaar mee..maar hier heb jij een heel goed punt. iedereen heeft t over voor de loodlijn en de nek op t hoogste punt, als jij elk paard zo rijdt en iedere dag rij je ze allemaal kapot en superstrak [maar dat is mijn mening] ik probeer ze juist op alle manieren blokkade vrij te laten bewegen, en een paard dat ergens nog niet sterk genoeg voor is in een houding laten is blokkades creeren[wederom, denk ik]
zie je op de foto ook hoever dit paard zakt achter? het lijkt bijna of ik naar voor zit , maar als je me vergelijkt met t staande achterbeen zit ik weer recht...t paard is zo schuin onder me

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:41

pfff .. kreeg gister de gein opmerking of ik met de springtraining was begonnen.. :D
Heb n.l. de neiging bij gang teruggaan voorover te gaan op de voorhand, en dan lijkt het op een springhouding in je draf ;)
Lastig hoor verkeerde gewoontes afleren, maar we hebben wel een instructrice in onze groep die je puntig duidelijk maakt met humor wat je verkeerd doet maar wel je zelfvertrouwen laat behouden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:45

Ja! Het lijkt idd alsof je niet zit/voorover zit, maar nu je het zo vertelt, zie ik wat je bedoeld!

Maar ook fijn dat ik dus niet de enige ben die daar twijfels over had, al was het alleen maar door eigen paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:45

Peetstap schreef:
pfff .. kreeg gister de gein opmerking of ik met de springtraining was begonnen.. :D
Heb n.l. de neiging bij gang teruggaan voorover te gaan op de voorhand, en dan lijkt het op een springhouding in je draf ;)
Lastig hoor verkeerde gewoontes afleren, maar we hebben wel een instructrice in onze groep die je puntig duidelijk maakt met humor wat je verkeerd doet maar wel je zelfvertrouwen laat behouden.

Dat is zó belangrijk! Iets duidelijk maken zonder iemand de grond in te trappen :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:46

knollentuin schreef:
ok, de laatste voor deze week

ik ga volgende x meer draffotos vragen,maar hij galopeerd zo lekker :P
Je paard stuwt zo fijn van achter, dat ie hier vanuit zo een 80cm balkje makkelijk kan pakken. :)
Zie je handen wel vlaktrekken en het lijkt net of je em strak hebt op mond, maar weet uit je eerdere bijdrage dat het niet zo is. (foto's he...)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:50

:wave:

Helemaal bijgelezen. Interessante posts weer :j
Fijne foto's KT :j
Partywitch: schitterend paard! Lege stal kan ik me voorstellen dat dat niets is. Succes met je nieuwe zwarte parel :)
Peetstap: toch mis ik juist die andere paarden wel eens. Omdat ik maar 1 paard rijd kun je daar veel op vooruit. Maar ik raak er wel op vastgegroeid zeg maar.
Geen idee of ik een ander paard ook aan het lopen zou krijgen :?

Ik heb gister weer zo gelachen om mijn driftkikker.
We zijn bezig geweest met halthouden. Maar hij heeft niet zoveel geduld :=
Moest in het begin best wel met een ophouding inkomen. En voor ik het wist stapte hij weer weg.
We hebben dus even gehoorzaamheidstraining gedaan en uiteindelijk kon ik hem op mijn zit sluiten, hem laten wachten en fijn wegstappen of draven :j

Op een gegeven moment op de lijn B-X-E halthouden, wegstappen en in de wending naar links de hoefslag op galophulp gegeven.
Springt hij me toch keurig aan in de linkergalop <3
Hij wordt echt sterker :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:56

@KT
Jij hebt ook een equestor zadel toch? Hoe bevalt die?
Ik heb nu een Equestor zadel op proef.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:56

MyWishMax schreef:
Dat is zó belangrijk! Iets duidelijk maken zonder iemand de grond in te trappen :j
Ja joh we zijn super tevreden met haar !
Nog een jonge meid maar ze heeft het tactisch overbrengen van kennis gewoon in haar.
Kan de wat angstige aanzetten om iets mee te doen (ik durf zelf wel) maar zet er geen druk op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:18

nee, dit is een wow, ik heb wow en passiers.
@ peetstap over de vlakke hand, is voor mij een hele bewuste: ik heb de neiging o als mn paarden fijn lopen met mn handen te hoog te willen gaan zitten, klim mee erbovenin zegt maar en dan heb je dus al snel het gevaar van afknikken [op de verkeerde manier] of verstrakken, en datwilliknietwilikniet! dus als ik mn hand zo houdt - je kan zien dat de onderlijn hand pols onderarm gelijk loopt met mn teugel en zo moet t ook voelen geen knikjes\onderbrekingen, lukt t me veel beter die verbinging licht en : let op sabm : verend ! te houden

:') oh en peetstap ; geloof me ik heb springen geprobeerd met m ,maar nee hij tilt zn voeten er niet voor op...loopt alles omver en weet met alle 4 zn voeten elke balk te raken ..ook een kunst :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:26

MyWishMax schreef:
Ja! Het lijkt idd alsof je niet zit/voorover zit, maar nu je het zo vertelt, zie ik wat je bedoeld!

Maar ook fijn dat ik dus niet de enige ben die daar twijfels over had, al was het alleen maar door eigen paard.

het is dus heel belangrijk dat je je eigen gevoel leert te ontwikkelen en dat ook durft te volgen. laat jezelf niet door een paar zelfverzekerde schreeuwerds overbluffen ;) jij bent toch ook niet op je achterhoofd gevallen, en ja er zijn ideaalplaatjes, maar er is geen ruiter en paard gelijk, dus bij alles is er een grijze zone ..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:30

KT, als ik jouw foto's zie dan denk ik, behalve dat ik het er zo heerlijk en prachtig uit vind zien......dat leer ik nooit!!! Zover zal ik nog niet zijn als ik 80 ben :o :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:40

Enneh..... *\o/*
Een nieuwe serieuze kandidate :)
Behalve dat ze nl. dit met haar doen:
Afbeelding
doen ze ook dit:
Afbeelding
en zelfs dit:
Afbeelding
Een 13 jarige PRE merrie, met heel veel ervaring dus, zowel onder het zadel (feria's etc.) als aangespannen in enkel, tweespan, driespan en vierspan :D