[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:00

In het stap en draf werk is mijn paard al redelijk goed aan de teugel (heeft toch een 3 maanden intensieve training gevraagd, tja een compact paard/pony dat lang een geblokkeerde rug had)
Het galopwerk daarentegen!!!

Om haar aan de teugel te rijden rijd ik haar goed voorwaarts zodat ze haar achterhand moet onderin zetten, maar geen tempoversnelling, dus halve ophouding met de teugel (deze dien ik voorlopig af en toe te herhalen). Als ik dit in galop doe, valt ze meteen terug naar draf. Iemand tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:26

Babootje schreef:
crazygirl1 schreef:
Nu kom ik het volgende probleem tegen: Delco loopt achter de teugel. Helaas is hij door vorige (spring)ruiter in krul getrokken. Sinds ik hem heb gaat het wel al veel beter. Maar ik voel dat hij zich vaak vast zet, dit doet hij wanneer hij de oefening moeilijk vindt en ik teveel buitenhand gebruik om het tempo aan te passen. Dan draaft hij ter plaatse en voel je zijn neus naar zijn borstkast gaan. Wat ik dan doe, is hem goed voorwaarts zetten, even een rechte lijn en zijn draf verlengen. Welke oefeningen kunnen helpen?

Het lijkt me dat je goed bezig bent. Je kunt er niet zoveel meer doen dan je er nu al aan doet. Heeft gewoon tijd nodig om dat wat hij heeft aangeleerd weer af te leren.
Ik denk dat dat probleem zich wel oplost als hij sterker wordt en de oefeningen gemakkelijker kan uitvoeren. Het enige dat ik nog kan toevoegen is: probeer hem gehoorzaam te maken op korte ophoudingen, alleen ter ondersteuning van je been- en zithulpen en hem zodra hij zich zo opkrult en achter het bit gaat, meteen daaruit weg te rijden naar een voor hem makkelijkere oefening. En het dan gewoon weer opnieuw te proberen.

Nog even een toegoeging hierop. Ik rijd er zelf ook eentje die graag wat achter de teugel kruipt. Wat ik dan doe is idd voorwaarts rijden maar ook stelling vragen zodat ze mijn hand wel aan moet nemen en op moet zoeken. Ik doe dan mijn binnenhand naar binne uiteraard maar omdat ze nogal scheef id vraag ik op de ene hand contra stelling omdat ze dat makkelijker vind. Als ze dan nageeft zet ik haar recht en buig ik weer licht door in de juiste stelling.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:48

Citaat:
Dat ben ik niet met je eens hoor LoveBodin. In zijn natuurlijk evenwicht loopt een paard op de voorhand. En wij willen dat het paard in een meer horizontaal evenwicht komt (zodat het niet te zwaar belast wordt op de voorhand) en we willen sterke en elastische rugspieren (zodat het paard ons zonder problemen kan dragen).
Maar een paard doet dat dus niet uit zichzelf. Daar moeten wij voor zorgen. En daar is Lysanneex dus nog niet zo goed in, schrijft ze zelf. Dat kan best, daar moet je ruitergevoel voor ontwikkelen. Heb je dat, dan kun je dat inderdaad ook op andere paarden toepassen uiteraard.
Een van veel voorkomende rugproblemen is kissing spines. Als een paard dat heeft moet je ervoor zorgen dat de rugspieren sterk en lang worden, zodat ze de rugwervels als het ware een beetje uit elkaar trekken. Daarvoor moet je een paard dus rond en over de rug gaan rijden.
Lysanne als je dat nog niet zo goed kunt, is longeren met bijzet een goede manier om de rug sterker te maken

Een paard draagt zijn ruiter niet met zijn rugspieren maar in eerste instantie met zij buikspieren, simpele mechanica.
Om zijn ruiter te dragen moet het de rug lang maken (dus ontspannen) en de buispieren aanspannen, daarom beginnen we een onervaren paard langere tijd neerwaarts te rijden. De hals blijft onder de horizontale lijn.
Als na maanden de buik en lende spieren hierdoor sterker zijn geworden gaan we met rustige zachte halve ophoudingen tegen een slechts weerstand biedende hand het paard opwaarts werken.
Dit is een proces dat een ervaren ruiter omstreeks een half jaar kost.
De meeste beginners vinden dit kennelijk vervelend en beginnen derhalve maar in het midden van de africhting, "kop er op".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:02

Buikspieren, idd. Was ik vergeten erbij te zetten. En mooie lange en soepele rugspieren.
En idd mensen vergeten wel eens hoelang het duurt om een paard goed in de bespiering te krijgen. En dat je dat basiswerk dus moet blijven bijhouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:49

debravanesch schreef:
In het stap en draf werk is mijn paard al redelijk goed aan de teugel (heeft toch een 3 maanden intensieve training gevraagd, tja een compact paard/pony dat lang een geblokkeerde rug had)
Het galopwerk daarentegen!!!

Om haar aan de teugel te rijden rijd ik haar goed voorwaarts zodat ze haar achterhand moet onderin zetten, maar geen tempoversnelling, dus halve ophouding met de teugel (deze dien ik voorlopig af en toe te herhalen). Als ik dit in galop doe, valt ze meteen terug naar draf. Iemand tips

Geen ophouding geven,maar buigen. Dus voltes rijden. Een kleine gebroken lijn kan ook helpen. Daarbij is je houding ook heel belangrijk. Juist wanneer het paard er wat moeite mee heeft,zie je vaak de ruiter ook fouten maken.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:56

Hallo,
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen ineens. Ik heb niet echt een probleem, maar meer even een korte vraag.
Aangezien dit het centrale aan de teugel topic is, neem ik aan dat hier mensen zitten die er echt het een en ander van weten :)
Ik heb de OP even doorgelezen, maar het dringt toch nog niet echt tot me door.
Dus mijn vraag luidt; Is er misschien iemand die mij een PB wil sturen met uitleg over hoe je je paard nu vriendelijk en op de goede manier aan de teugel krijgt?
Het zal vast al vaak besproken zijn, excuses, maar ik kan het niet terugvinden, en de OP dringt niet echt tot mij door..

Alvast heel erg bedankt en nogmaals excuses.

Edit: Ik weet wel het een en ander af van op/achter/voor de loodlijn etc, en ook dat zagen/trekken/omlaag drukken van de teugels niet hoort.
Verder gaat het mij echt alleen om wat er met het paard moet gebeuren om hem nageeflijk/aan de teugel te krijgen, en hoe ik dat kan bereiken :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:51

Eerst paard actief maken (dus niet snel laten lopen,maar dat het paard zijn achterbenen ver onder de buik zet bij elke stap) paard moet dus scherp aan je been zijn. (kuit,niet je hak en niet teveel drijven)
Dit is al moeilijk!
Daarna moet je een nette verbinding hebben met de paardenmond. Hierbij moet je dus een onafhankelijke zit hebben en een correcte houding.
De Lichte aanleuning (contact met de paardenmond dmv de teugels) moet dus steeds hetzelfde zijn.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:48

Dankjewel!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:21

Het paard wat ik nu rijdt op de manege begint in de les op een gegeven moment op haar bit te kauwen en zakt dat met haar hoofd. Ze ontspant zich dan dus. Het probleem is alleen dat ik geen contact weet te houden en ze haar hoofd weer omhoog doet. Hoe kan ik er voorzorgen dat ik contact hou en ze dus ontspannen blijft lopen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:33

_xrose schreef:
Het paard wat ik nu rijdt op de manege begint in de les op een gegeven moment op haar bit te kauwen en zakt dat met haar hoofd. Ze ontspant zich dan dus. Het probleem is alleen dat ik geen contact weet te houden en ze haar hoofd weer omhoog doet. Hoe kan ik er voorzorgen dat ik contact hou en ze dus ontspannen blijft lopen?

Dat heeft te maken met je (on-)afhankelijke zit en ontspanning vanaf je schouders t/m je vingers.
Kwestie van oefenen en de tijd ervoor nemen.
Je kunt ook vragen aan je intructrise of die even mee wil kijken en helpen op dat moment of heeft een half uurtje prive-les wel veel nut.
hoe beter jij kunt rijden, hoe meer kans je maakt op een verzorgpaard.
Vaak zie je ook dat ruiter styoppen met rijden en gaan meeliften, wanneer het paard zakt, omdat ze het paard daar graag willen houden en bang zijn dat hij weer omhoog komt. Alleen dan gaat het "actieve" eraf en gaat het juist mis :Y)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:41

@superwoman dan moet ik daar maar eens mee gaan oefenen. Ik heb namelijk nog geen hele goede zit en ik heb moeite met ontspannen omdat ik vaak nog bang ben met rijden. Privéles ga ik sowieso nog een keer doen, omdat het paard voor mij nogal een uitdaging is en ik met een privéles beter uitleg krijg over hoe ik haar moet rijden. Mijn instructrice vind sowieso dat ik nog niet echt op het nageven moet letten, ze vind dat, dat vanzelf wel komt. Zeker omdat ik pas een half jaartje rij. Maar ik wilde het toch even weten, want ik vind het ontspannen rijden belangrijk. :) Bedankt voor je antwoord!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:44

Ik kom even een vraag stellen. Na jaren aanmodderen leer ik nu, met mijn eigen paardje, dressuur rijden. Ik heb niet het geluk om heel veel mensen om me heen te hebben, dus heb ik al heel wat gelezen, ook op Bokt steek ik elke dag weer wat op. Het gevoel krijg je daar natuurlijk niet bij, dus ik volg ook les.
Helaas... Hoewel ik mijn paardje zie veranderen als iemand anders er op zit, vind ik het moeilijk na te apen wat die persoon dan doet.

Wat speelt er: ik heb nooit echt de teugels kort genomen. Ik was en ben huiverig om in de mond van mijn paard te zitten. Hierdoor heb ik mijn paardje verreden. Ik wou voorwaarts-neerwaarts en licht contact maar heb een pony die heel hard op de voorhand kukelt.
Mijn instructrice is heel duidelijk: teugels kort! (Even kort door de bocht) Mijn paardje moet in een blokje, bij elkaar lopen, haar benen gebruiken. Ze heeft namelijk de neiging om te vertrekken met haar neus, het lijf volgt wel - pure fysica.
Echter, dat 'kort' vind ik lastig: is dit het in de krul trekken? Waar is het voorwaarts-neerwaarts?
Klopt het dat je eerst kort rijdt, en als het paard leert nageven pas het hoofd onder de horizontale lijn laat gaan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:51

Wat is kort, dat hij ineens een stuk korter op de hals gaat lopen?
En al over na gedacht over hoe westernruiters dat doen?

Die rijden ook lang en laag, maar GOEDE westernruiters, laten hun paarden op de achterhand deinzen.

Dit doen ze door veel overgangen te rijden in dezelfde gang (Draf, arbeids, verruimen, verzamelen en schakel zo maar door) Ook zo in galop, omdat galop veel kracht en energie vraagt.

Daarom snap ik het "kort nemen" niet zo.
Je rijd op je zit en benen, en eigenlijk moet dat genoeg zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:27

Wendy. Een paard wat snel op de voorhand valt,moet je idd niet lang en laag gaan rijden. Dan verergerd dat alleen maar.
Echter de teugels kort houden en jij het gevoel krijgt dat je hem in de krul trekt klopt ook niet. Misschien dat je insructeur iets te snel wil gaan voor jou,dan zou ik dat overleggen of een andere zoeken. Sommige instructeurs zijn wel goed,maar je moet wel op 1 lijn liggen en dat is niet altijd het geval. Soms kun je het met beter communiceren wel oplossen,dus dat raad ik aan.
Nageven is dat het paard je hand volgt. Deze kan alleen maar nageven,wanneer de ruiter goed mee gaat. Wanneer je anders moet leren rijden (dus kortere teugels) zal je in het begin spanning hebben. Daar kan het paard dus niet op nageven. Misschien kun je overleggen om met iets langere teugels te rijden, maar wel korter dan je gewend bent. Je moet per persoon kijken wat het beste werkt.
Je paard onder de horizontale lijn rijden zal in jullie geval pas "verstandig" zijn als hij goed op de achterhand loopt en dat zal nog heel lang duren. stukjes ontspannen met lange teugel is natuurlijk wat anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:03

Wendy_Chewie schreef:
Ik kom even een vraag stellen. Na jaren aanmodderen leer ik nu, met mijn eigen paardje, dressuur rijden. Ik heb niet het geluk om heel veel mensen om me heen te hebben, dus heb ik al heel wat gelezen, ook op Bokt steek ik elke dag weer wat op. Het gevoel krijg je daar natuurlijk niet bij, dus ik volg ook les.
Helaas... Hoewel ik mijn paardje zie veranderen als iemand anders er op zit, vind ik het moeilijk na te apen wat die persoon dan doet.

Wat speelt er: ik heb nooit echt de teugels kort genomen. Ik was en ben huiverig om in de mond van mijn paard te zitten. Hierdoor heb ik mijn paardje verreden. Ik wou voorwaarts-neerwaarts en licht contact maar heb een pony die heel hard op de voorhand kukelt.
Mijn instructrice is heel duidelijk: teugels kort! (Even kort door de bocht) Mijn paardje moet in een blokje, bij elkaar lopen, haar benen gebruiken. Ze heeft namelijk de neiging om te vertrekken met haar neus, het lijf volgt wel - pure fysica.
Echter, dat 'kort' vind ik lastig: is dit het in de krul trekken? Waar is het voorwaarts-neerwaarts?
Klopt het dat je eerst kort rijdt, en als het paard leert nageven pas het hoofd onder de horizontale lijn laat gaan?

Een paard draagt het meeste gewicht van nature op de voorhand. En als wij erop gaan zitten komt daar nog wat meer gewicht op de voorhand bij. Als je hem dan laat lopen met een losse teugel, dan zal het er nooit van komen dat het gewicht zich gaat verplaatsen naar de achterhand en je paard in een wat meer horizontaal evenwicht komt.
Je moet daarvoor de voorwaarts opgewekte activiteit omzetten naar een meer dragende activiteit. Dat kan alleen door te begrenzen. En dat kan natuurlijk niet met een lange teugel. Maar dat betekent natuurlijk ook weer niet dat je moet gaan trekken. Het eerste dat je doet is je paard goed aan de hulpen zetten. (Been is vooruit, actief, zit been lang en ophouding is terug). Als dat voor elkaar is, kunt je dat gebruiken om je paard wat meer te gaan laten dragen zodat hij "aan elkaar komt" van achteren naar voren, door bijvoorbeeld weer wat terug te rijden (langzamer, maar wel met impuls), zodat de achterbenen meer onder de massa komen, weer voorwaarts als je impuls verliest en weer terug (schakelen). Dan loopt ie idd in een "blokje" want hij mag niet de ruimte krijgen om al zn gewicht weer op de voorhand te gooien. Ook niet om zich er aan de linker - of rechterkant uit wil drukken. Hij moet zich plooien binnen de ruimte die jij geeft (tussen je benen en je handen). Op de volte leer je hem meer te gaan dragen, door het binnenachterbeen, naar de buitenteugel toe te rijden. Daarbij zorg je voor lengtebuiging (paard draait om je binnenbeen heen en jij moet zijn binnenoog kunnen zien). Wil hij over de schouder weglopen of de achterhand uitzwaaien, corrigeer je dit (dan vang je wat op met je teugel en je zit en of je been).
Dat corrigeren doe je iedere keer met kleine ophoudingen. Je begrenst, komt ie daarop mooi terug dan beloon je weer door je hand wat te openen, maar niet zoveel dat hij zich weer op de voorhand kan gooien. Daarom moet hij dus wel gehoorzaam zijn aan je hulpen. Als je hem zo consequent tussen je handen en benen, mooi aan elkaar (in dat blokje) laat lopen zal je zien dat hij vanzelf correct nageeft.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:17

@Babootje: gefeliciteerd met je verjaardag :) Zoals jij het uitlegt, vertelt mijn instructrice het ook. Ik vond het gewoon vreemd dat de teugels korter moesten. Het gaat zo vaak om voorwaarts-neerwaarts...

@Superwoman: ik heb niet het idee dat ik haar in de krul trek, het is een Haflinger (niet zo'n lange hals) en ik heb mijn teugels tussen het eerste en tweede blokje. Het is gewoon aanzienlijk korter dan dan wat ik dacht dat 'hoorde'.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden :)

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:47

Hee, ik heb een vraag
Ik moet zoveel mogelijk aan de teugel rijden.
Alleen in stap lukt het maar als ik aan ga drijven naar draf niet meer.
Ook lukt het me niet in draf en overgangen.
Hebben jullie tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:45

Welke hulpen geef je?

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:50

superwoman schreef:
Welke hulpen geef je?

Ik geef druk op de teugeel en drijf aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:54

Alyse schreef:
superwoman schreef:
Welke hulpen geef je?

Ik geef druk op de teugeel en drijf aan.

Dus je remt en je drijft terwijl je niet harder wilt?
Klinkt logisch waarom je paardje niet aan de teugel gaat.
Ik raad je aan om een paar paginas terug in dit topic te lezen.

Alyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:57

Ik geef druk op de teugeel en drijf aan.[/quote]

Dus je remt en je drijft terwijl je niet harder wilt?
Klinkt logisch waarom je paardje niet aan de teugel gaat.
Ik raad je aan om een paar paginas terug in dit topic te lezen.[/quote]

Dit gaat om draf, niet met aandrijven.
Dan wil ze niet aan de teugel.
Ik geef een beetje druk en drijf aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:10

Je hebt dus niks terug gelezen...... dan ga ik er ook geen energie in steken.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:37

Hoi allemaal,
Ik kan mijn paard niet rond krijgen ( aan de teugel )
Het lukt wel met zagen en kneden alleen dit vind ik zielig
Heeft iemand tips waar op het wel kan gaan lukken ( zonder zagen kneden etc )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:49

xxxnawelxxx schreef:
Hoi allemaal,
Ik kan mijn paard niet rond krijgen ( aan de teugel )
Het lukt wel met zagen en kneden alleen dit vind ik zielig
Heeft iemand tips waar op het wel kan gaan lukken ( zonder zagen kneden etc )

stukje terug lezen en dan (gerichte) vragen stellen

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:45

Hee,
Na de winter ben ik weer begonnen om het dressuur matig wat op te pakken. Nu ging het voor de winter niet zo goed, ze had twee losse kiezen die er nu uit zijn waardoor haar mond erg gevoelig was en ze achter de teugel ging kruipen (door mijn eigen fout omdat ik mijn ene hand als piano hand hou en andere wel rechtop) Gelukkig heb ik nu hulp bij het rijden en is de houding van mijn handen (en de rest) verbeterd, het is nog lange niet volmaakt maar gaat de goede kant op. Ik ben tijdens het losrijden erg bezig met mijn houding en merk dat het beter gaat, na een half uurtje losrijden gaat ze zelf opzoek naar ontspanning en probeer ik haar voorwaarts te houden, veel overganen etc maar op sommige momenten ziet instructrice dat ze erachter kruipt. Door haar weer actiever te laten lopen (voorwaarts rijden en opvangen met zit) probeer ik dit op te vangen, maar het probleem is nu dat ik dit niet altijd aanvoel. Hoe kan ik dit beter aanvoelen, iemand tips waar ik beter op moet letten?