Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:crazygirl1 schreef:Nu kom ik het volgende probleem tegen: Delco loopt achter de teugel. Helaas is hij door vorige (spring)ruiter in krul getrokken. Sinds ik hem heb gaat het wel al veel beter. Maar ik voel dat hij zich vaak vast zet, dit doet hij wanneer hij de oefening moeilijk vindt en ik teveel buitenhand gebruik om het tempo aan te passen. Dan draaft hij ter plaatse en voel je zijn neus naar zijn borstkast gaan. Wat ik dan doe, is hem goed voorwaarts zetten, even een rechte lijn en zijn draf verlengen. Welke oefeningen kunnen helpen?
Het lijkt me dat je goed bezig bent. Je kunt er niet zoveel meer doen dan je er nu al aan doet. Heeft gewoon tijd nodig om dat wat hij heeft aangeleerd weer af te leren.
Ik denk dat dat probleem zich wel oplost als hij sterker wordt en de oefeningen gemakkelijker kan uitvoeren. Het enige dat ik nog kan toevoegen is: probeer hem gehoorzaam te maken op korte ophoudingen, alleen ter ondersteuning van je been- en zithulpen en hem zodra hij zich zo opkrult en achter het bit gaat, meteen daaruit weg te rijden naar een voor hem makkelijkere oefening. En het dan gewoon weer opnieuw te proberen.
Citaat:Dat ben ik niet met je eens hoor LoveBodin. In zijn natuurlijk evenwicht loopt een paard op de voorhand. En wij willen dat het paard in een meer horizontaal evenwicht komt (zodat het niet te zwaar belast wordt op de voorhand) en we willen sterke en elastische rugspieren (zodat het paard ons zonder problemen kan dragen).
Maar een paard doet dat dus niet uit zichzelf. Daar moeten wij voor zorgen. En daar is Lysanneex dus nog niet zo goed in, schrijft ze zelf. Dat kan best, daar moet je ruitergevoel voor ontwikkelen. Heb je dat, dan kun je dat inderdaad ook op andere paarden toepassen uiteraard.
Een van veel voorkomende rugproblemen is kissing spines. Als een paard dat heeft moet je ervoor zorgen dat de rugspieren sterk en lang worden, zodat ze de rugwervels als het ware een beetje uit elkaar trekken. Daarvoor moet je een paard dus rond en over de rug gaan rijden.
Lysanne als je dat nog niet zo goed kunt, is longeren met bijzet een goede manier om de rug sterker te maken
debravanesch schreef:In het stap en draf werk is mijn paard al redelijk goed aan de teugel (heeft toch een 3 maanden intensieve training gevraagd, tja een compact paard/pony dat lang een geblokkeerde rug had)
Het galopwerk daarentegen!!!
Om haar aan de teugel te rijden rijd ik haar goed voorwaarts zodat ze haar achterhand moet onderin zetten, maar geen tempoversnelling, dus halve ophouding met de teugel (deze dien ik voorlopig af en toe te herhalen). Als ik dit in galop doe, valt ze meteen terug naar draf. Iemand tips
_xrose schreef:Het paard wat ik nu rijdt op de manege begint in de les op een gegeven moment op haar bit te kauwen en zakt dat met haar hoofd. Ze ontspant zich dan dus. Het probleem is alleen dat ik geen contact weet te houden en ze haar hoofd weer omhoog doet. Hoe kan ik er voorzorgen dat ik contact hou en ze dus ontspannen blijft lopen?
Wendy_Chewie schreef:Ik kom even een vraag stellen. Na jaren aanmodderen leer ik nu, met mijn eigen paardje, dressuur rijden. Ik heb niet het geluk om heel veel mensen om me heen te hebben, dus heb ik al heel wat gelezen, ook op Bokt steek ik elke dag weer wat op. Het gevoel krijg je daar natuurlijk niet bij, dus ik volg ook les.
Helaas... Hoewel ik mijn paardje zie veranderen als iemand anders er op zit, vind ik het moeilijk na te apen wat die persoon dan doet.
Wat speelt er: ik heb nooit echt de teugels kort genomen. Ik was en ben huiverig om in de mond van mijn paard te zitten. Hierdoor heb ik mijn paardje verreden. Ik wou voorwaarts-neerwaarts en licht contact maar heb een pony die heel hard op de voorhand kukelt.
Mijn instructrice is heel duidelijk: teugels kort! (Even kort door de bocht) Mijn paardje moet in een blokje, bij elkaar lopen, haar benen gebruiken. Ze heeft namelijk de neiging om te vertrekken met haar neus, het lijf volgt wel - pure fysica.
Echter, dat 'kort' vind ik lastig: is dit het in de krul trekken? Waar is het voorwaarts-neerwaarts?
Klopt het dat je eerst kort rijdt, en als het paard leert nageven pas het hoofd onder de horizontale lijn laat gaan?