Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:46

Knollentuin, goed dat je er weer bent! :)

Ik heb gisteren (voor het eerst in een jaar of 6 weer :+ ) mijn eerste les bij Esther (LiVetime) gehad. En het was leuk :D
We zijn vooral bezig geweest met zitten en voelen. En ik merkte dat ik dan echt veel relaxter bent.
Paardje vroeg zich af en toe nog een beetje af of dit nou wel of niet fijn was maar al met al reageerde ze er erg prettig op. Ik was helemaal blij met d'r <3
Het is overigens wel lastig om alles tegelijk te onthouden :Y) (binnenachterbeen voelen, binnenbeen lang en ontspannen, lijf goed meebuigen, ohja ook nog buitenteugel erbij, oh verdorie onderrug weer hol getrokken :+ )
Beetje jammer was inderdaad ook bij ons het pokkeweer. Dat zat niet bepaald mee :=
Maar ik heb helemaal zin om er mee aan het werk te gaan :D

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:53

Probleem zit hem in het 2e gedeelte van de volte zeg maar, als je de volte opgaat buigt hij heel netjes in op het 2 gedeelte valt hij dus gewoon door mijn binnenbeen heen en komt hij naar binnen. op het moment dat ik mijn been iets verplaats naar achter (niet veel hoor hooguit 3 cm) dan buigt hij iets meer, dat ging goed en hij ging steeds meer lopen over zijn achterkant nu sinds de laatste 2 dagen heeft hij dit dus weer verzonnen. We oefenen ook wel eens met pionnen en creeren dan zeg maar een grote slangenvolte waardoor hij wel moet buigen om rond te worden. dat gaat 2 keer goed en daarna wordt hij weer boos en probeert het dan weer te ontwijken door te versnellen en zijn hoofd naar boven te gooien of juist heel ver naar voren uittesteken waardoor hij veel gaat lopen op zijn voorhand en dat is juist wat we niet willen gezien zijn eerdere blessure aan zijn voorbeen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:11

Lastig probleem zo op de volte, Rebel. Ik heb het idee dat je het aardig goed doet, hem steeds op die manier corrigeren. Heeft misschien gewoon wat tijd nodig? Een volte, correct gebogen enz., is een van de moeilijkste dingen vind ik zelf. Heb een pony die zich sowieso wegtrekt scheef naar buiten :/

Bedankt voor de reactie op mijn zadelvraag, Olikea. Ik was van plan trekkers te gaan testen met Buitenzinnig, maar toen werd mijn pony kreupel.

Vandaag een uur met ponylief gewandeld. Nou, meneer zorgt in ieder geval voor de nodige spanning en sensatie :+ Hij was erg opgewonden, druk, kijkerig en heeft zelfs weer gesteigerd. Ben van plan hem voortaan zeker eens per week mee te nemen. Met dit weer is dat het beste wat ik kan doen. Daarnaast is relaxed op de hei lopen ook een mooi trainingsdoel :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:38

Zo, het was vandaag weer zwemles, maar goed.
We hebben alleen gestapt en lekker aan het buigen geweest. Ik moest goed op mijn zitbeenknobbels blijven zitten. Ging goed. Draven was geen doen, de modderspatters kwamen tot achter mijn oren... :+
Ondanks de enorm harde wind was ze superbraaf!

Ik las op FB dat Zooist een mooi Z2 debuut heeft gehad. Gefeliciteerd!!!

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:43

Dank je wel :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:24

Eefske schreef:
Knollentuin, goed dat je er weer bent! :)

Ik heb gisteren (voor het eerst in een jaar of 6 weer :+ ) mijn eerste les bij Esther (LiVetime) gehad. En het was leuk :D
We zijn vooral bezig geweest met zitten en voelen. En ik merkte dat ik dan echt veel relaxter bent.
Paardje vroeg zich af en toe nog een beetje af of dit nou wel of niet fijn was maar al met al reageerde ze er erg prettig op. Ik was helemaal blij met d'r <3
Het is overigens wel lastig om alles tegelijk te onthouden :Y) (binnenachterbeen voelen, binnenbeen lang en ontspannen, lijf goed meebuigen, ohja ook nog buitenteugel erbij, oh verdorie onderrug weer hol getrokken :+ )
Beetje jammer was inderdaad ook bij ons het pokkeweer. Dat zat niet bepaald mee :=
Maar ik heb helemaal zin om er mee aan het werk te gaan :D

Blij dat je het zo leuk vond Eva! Jullie deden het allebei goed +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:29

Beterschap Knollentuin!

Rebel: doet hij het op beide kanten?

Ik heb echt weer heerlijk gereden <3
Nog wat gewring om af en toe ergens onderuit te komen. En hij negeerde mijn been vandaag :?
Na 2 flinke tikken met de zweep (en daardoor een paar bokken) liep hij weer normaal arbeidstempo en konden we aan de slag :+
Zadel scheelt enorm. Ik kon hem nu links net zo fijn sluiten als recht en hij bleef netjes rond.
Toppie +:)+

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:03

dat is het gekke juist, rechtsom wilt hij eigenlijk niet rechtblijven en probeert dan van de hoefslag af te komen maar draait wel netjes de voltes en linksom blijft hij heel netjes recht en loopt hij goed over zijn achterkant maar daar doet hij dit dus op de voltes. Het gaat wel steeds beter en ik heb ook wel geduld maar ik heb nu eigenlijk al 2 dagen een boos paard als ik op de linker volte vraag om goed in te buigen en of hij vooral rechtsom recht wil blijven op de hoefslag.
wie zei ook alweer dat paardrijden makkelijk was.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:04

Weet je zeker dat je zadel recht ligt?
Ik had hetzelfde probleem, maar mijn zadel lag scheef.
Nu het recht ligt is het probleem zo goed als opgelost :j

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:36

Ja zadel is pas weer nagekeken omdat ik daaraan twijfelde. Tandarts is ook vorige week geweest. Hij is bij de paardenfyshio geweest en ook daar geen aanwijzingen. dus het lijkt echt op een samenwerking wat tijdelijk even niet zo goed loopt, weten alleen nu even niet hoe we hier doorheen moeten komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:40

Lastig :j
Dan klinkt het vooral als een balans probleem. Heb je momenteel wel les?
Wat zegt je instructeur ervan?

Wij zijn veel bezig geweest met rechtrichten vanuit de contrastelling. Jim zoekt veel steun aan mijn binnenteugel, plakt wat aan mijn binnenbeen of valt er gewoon doorheen.
Door veel met contrastelling te werken kan hij dit niet.
Hij was overigens vandaag wel zo slim om in de hoek (is een hekje naar stal en dat stond open) keurig rechtuit de uitloop richting stal in de lopen. Ik vroeg iets teveel contra, vergat hem de hoek door te rijden en meneer liep keurig rechtdoor :')

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:47

Die heb ik gevraagd er ook een keer op te rijden om te voelen wat ik voelde en bij haar reageerde hij nog heftiger dus ergens wil hij het voor mij wel doen maar vindt hij het blijkbaar erg moelijk. Na zoeken tot een oplossing kwamen we uit bij binnenbeen iets naar achter en dat werkte en oefende we verder maar nu de laatste 2 dagen heb ik dit probleem ervoor in de plaats gekregen. Ik heb dinsdag weer les en dan gaan we weer verder kijken voor een oplossing. Probleem is dat hij lang geblesseerd is geweest rechtsvoor en we dus weer helemaal van vorenafaan moesten beginnen met opbouwen. En we zijn eigenlijk al veel verder dan verwacht en het gaat verder ook super hij voelt zich goed dus ik ben wel helemaal happy maar nu dit probleem eventjes en dan begin ik weer te twijfelen aan mezelf of ik dan niet iets fout doe of zo.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:14

hey allen... wat een takke weer wat het dit weekend.
Maar had zaterdag en zondag mazzel... beide dagen kon ik tussen de buien door rijden.
suuske was gisteren door de wind beetje druk... maar men ik kon loslaten en haar bij me houden waardoor ze die drukkigheid ging gebruiken in het showen met lopen. <3 Haar drafpassen veerde gewoon !!

Deze week schema gemaakt als voorbereiding voor de wedstrijd zaterdag. Ik ben gisteren bezig geweest met volte doorzitten en dan lichtrijden of overgang stap. Want als ik de volte op ga en ga doorzitten gaat Suus huppelen... ze wil dan naar de galop... want dat komt toch altijd op de volte met doorzitten?!!
Slim dier, maar niet handig.

KT fijn dat je terug bent.
Jammer dat je ziek bent... beterschap.

Zooist... Z2 debuut met??? vertel, vertel.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:23

Goedemorgen!

Welkom 12rebel. Ik probeer een voorstelling te maken van alles wat je neerzet maar ik snap het niet zo goed.
Ik werk ook veel met contrastelling om recht te richten. Ook op de volte......

SabM, probeer eens sneller lichtrijden en doorzitten af te wisselen? Dat hielp bij mij heel goed.

Ik had met Zoohee mijn Z2 debuut. Ze werd af en toe wel wat lang na de wissels omdat ze dat nog moeilijk vind. Maar ben onwijs tevreden. Mijn drafgedeelte was heel mooi gedragen en los en eigenlijk niet echt fouten, maar ook niet supernetjes. Maar genoeg voldoendes om de enkele onvoldoendes weg te poetsen. Ik had 204 en 211 en met die laatste was ik ook eerste :))

Ik was zelf ook wel gespannen maar dan op een leuke manier. Ik had september voor het laatst gestart en thuis is ze toch altijd wat aan het boeven :')

Maar ze was onwijs bij de les! Dus weer een enorme sprong gemaakt het afgelopen jaar. Vorig jaar stond ze nog regelmatig op haar achterbenen in de proef %)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:27

BTW, wat leuk dat je een schema gemaakt hebt. Ik ben afgelopen weken daar met een tweetal leerlingen mee bezig geweest. Echt geweldig om te zien hoe ze dat nu doen <3

Er deden er gisteren trouwens ook een boel mee met de wedstrijd en ik ben echt een trotse juf. Eentje L2 debuut, gelijk drie winst. Eentje ook in L2 met twee winst en voordat ik haar hielp stond ze meer stil dan dat ze voorwaarts gingen. Twee in het L2 pony's die enorme vooruitgang hebben. Eentje reed er alleen heel de proef licht %) maar had in de tweede proef wel een punt. De andere kwam haast niet vooruit en nu wel en had twee winst. En een debuterende 8 jarige met haar C pony in de B die van de spanning een heel onderdeel vergat maar in de andere proef ook een puntje pakte.

Ik was wel versleten gisteravond :O

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:31

Ik heb zaterdag geschreven bij L2 paarden.
Die hebben geen les gehad van Zooist ;)
Niet een sterk deelnemersveld. Eentje liep alsof een stok had ingeslikt. Verbazingwekkend hoe sommigen dan toch de L2 bereiken. Er was wel eerlijk gepunt vond ik, goede dingen kregen goede punten, slechte dingen slechte punten en ik heb er lekker veel commentaar bij moeten pennen.

Het sfeertje trok me wel weer hoor..... ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:00

lijkt me idd heel leerzaam Ankem. Ga ook eens opgeven bij de vereniging om te schrijven.
Kost me wel een dag maar wel leuk denk om te doen.

Klinkt goed zooist. Schema ben ik aan het uitwerken, maar lastig hoor. Probeer gewoon iedere dag de focus te leggen op 1 oefening. tnx voor de tip over het doorzitten en lichtrijden, die gaan we erbij pakken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:22

Ik pak een schema anders aan. Ik begin met het vullen van komend weekend. Als ik daar wedstrijd heb (bijvoorbeeld zaterdag), ga ik terugwerken.....

Zaterdag = w (wedstrijd)
Vrijdag = R- (rijden met een minnetje is gewoon simpel basiswerk en niet te lang om ook krachten te sparen voor een lange en spannende (reizen, wedstrijdspanning maar wel gezonde) dag
Donderdag = R + (rijden met een plusje is extra nadruk op wat wedstrijdoefeningen)
Woensdag = V (altijd op woensdag een vrije dag uit zelfbescherming, ze komen dan in de paddock en worden gestapt)
Dinsdag is R- (want de dag erna is vrij en na een R+ dag wil ik liever een R- dag of longeren om de eventuele stijfheid eruit te rijden, daarnaast kan het lichaam beter herstellen bij gerichte beweging)
Maandag is R+ (maar ook volledig afhankelijk van de zondag ervoor.... want in dit geval had ik wedstrijd en longeer ik vandaag, lekker even aan een halster ontspannen stappen, draven en galoperen)

Mijn lesdagen vul ik ook in als R+ met een L erachter. Ik heb dan op maandag les (om de week) maar kan het verzetten wanneer ik de zondag wedstrijd gehad heb, of ik doe een cooling down les en dat is ook zoooo leerzaam.

Ik zou overigens adviseren om een training met een bepaalde focus op een oefening af te wisselen met een dag basis. De dag erna kan je dan weer richten op een oefening. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:37

Ik maak geen schema, maar in de praktijk doe ik ongeveer hetzelfde.
Een R+ dag afwisselen met een R- of vrije dag.
En die vrije dag is dan of echt volledig vrij (elke woensdag), of een wandeling, vrijheidsdressuur, vrijspringen.
Even wat anders dan rijden.
Longeren doe ik zelden meer.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:23

oeps ik heb vrijdag les bij KT en zaterdag wedstrijd :=
doe ik juist omdat ze dan dag erna nog goed wakker is aan de hulpen.
Maar de les moet niet te zwaar idd... niet dat ze spierpijn heeft.

Ik kan moeilijk zeggen met haar R- of R+ dag. Ligt aan haar bui en meewerkendheid.
Betekend dus soms dat ik lekker aan de slag wil en haar eigenlijk die dag beetje laag en rond moet vragen en meer niet. Vraag ik dan teveel naar haar zin dan gaan hoefjes in het zand en word ze dwars. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:28

Dat is best een probleem met Jim. Die werkt momenteel zo graag voor me en loopt de benen uit zijn reet.
Maar daarbij geeft hij dus geen grens aan.
Hij geeft wel aan dat iets moeilijk is, maar hij doet alles voor me.
En dat maakt het wel eens lastig. Vandaar dat ik ook altijd een dag flink doorwerk en best veel vraag en de dag daarna dan heel basic rij. Om zelf zo een grens te bewaken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:44

SabM schreef:
Ik kan moeilijk zeggen met haar R- of R+ dag. Ligt aan haar bui en meewerkendheid.
Betekend dus soms dat ik lekker aan de slag wil en haar eigenlijk die dag beetje laag en rond moet vragen en meer niet. Vraag ik dan teveel naar haar zin dan gaan hoefjes in het zand en word ze dwars. :D

Dat is altijd het belangrijkste, om aan te voelen wat je paard aangeeft.
Verschil is denk ik dat mijn paarden al wat verder zijn en eigenlijk altijd wel de benen uit het lijf lopen (is anders geweest hoor :) ) en ik me dus vrijwel altijd aan mijn schema kan houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:51

Mijn paard is anders nog lang niet zover en die doet dat ook hoor :D
Probleem is dat Jim zijn grens niet aangeeft. Dus aan mij om deze te bepalen. En dan werkt het R+ en R- principe heel goed :j
Zo kan ik op een R+ dag eens over zijn grens heen. Maar omdat ik op een R- dag daar ruim onder blijf, blijft het voor Jim leuk om mee te werken.

Ik denk een R+ dag overigens niet van tevoren uit. Ik train op dat moment wat hij aangeeft. De ene keer is dat veel galoptraining, de andere keer juist veel schakelen en vlug maken op het achterbeen.
Dan weer oefeningen.
Maar net hoe hij aanvoelt.
Een R- dag is altijd hetzelfde. Heel basic stap, draf en galop loswerken.
Soms met een balkje in de bak (balkje = erg leuk volgens Jim :D ) voor de afwisseling.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:54

Ik bedoel niet qua niveau maar qua instelling. Lees nu inderdaad dat je het ook als niveau kan zien.
Denk niet dat mijn Chee al verder is :')
Die kan net een volte en een pasje opzij :))

Over de invulling van de training zelf denk ik niet echt heel veel na. Wel over de manier waarop, maar dat doe ik als ik erop zit en voel.

Wel is het zo dat bij What de focus ligt op het sterker worden voor de pirouettes, bij Zoo het perfectioneren van de wissels, bij Model de gedragenheid en oprichting en bij Chee het aan het been zijn en recht richten. Allemaal aangepast op het kunnen van het paard en op mijn doel voor de komende maanden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:00

Qua instelling... Ik weet niet of dat met verder of minder ver te maken heeft.
Is dat ook niet een groot stuk karakter dat er mee te maken heeft?
En hoe je hier als ruiter op inspeelt?

Manier waarop denk ik ook zeker na. Vanuit de oefeningen die ik van Noor krijg, maar ook vanuit het gevoel dat Jim me op dat moment geeft.
En ik probeer dingen vaak speels en onverwacht mee te nemen. Niet teveel nadenken, maar gewoon doen als het kan.
Zo heb ik gister in galop een 8 gedraaid, waarbij dus de 2e volte in contra. Niet moeilijk over nadenken, maar gewoon doordraaien op het midden. En lukt het niet, lukt het niet.
Maar het lukte wel en op zulke momenten realiseer ik me dat ik af en toe best een stapje verder kan :D