Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:03

heej,

owkeej!

ja snap ik, is echt heel erg moeilijk,..zijn wel aantal handvatten die het voor de ruiter makkelijker maken omzelf al het een en anderr te zien, zonder iets te kopen wat uiteindelijk alleen maar ellende is...

ik ben blij dat mijn eigen zadel nu goed is en in productie :) heel erg tevreden mee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:25

Hi Fioona! Klinkt bijna als mijn zadel.... ook een samenraapsel van niet alledaagse combinaties bijeengebracht tot iets dat mij en mijn paard uitstekend past.
Nu heeft Ninon Schutte dat gedaan, maar ik ben zeer content.... daarvoor ook alleen maar een schijnbaar eindeloze reeks zadels zien komen en gaan....

Balingehof ben ik eenmaal geweest.... alleen even kijken, koffie drinken, sfeer proeven...
Zou graag nog eens een weekend, of lesweek doen daar.....

@ Ankem: bij welk zadel was jij nou uiteindelijk uitgekomen? Ik weet dat het ergens staat... maar dat is even flink bladeren :o

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:33

Hoi ninx! hihi ja echt bij elkaar geraapt :) wel blij dat ik een zadelmaker heb gevonden die het wilde maken! :)

monya heeft een grote rol gespeeld bij het ontwikkelen...leuk hoor een keer een week!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:43

Ik heb een Ainsley Lincoln. Halfdiepe zit, lang, iets naar voren gesneden zweetblad, weinig wrong. Het is helemaal goed voor ons. En dat lange, wat naar voren gesneden zweetblad is voor mijn lange stengels erg fijn.
Paard kan nu voor het eerst over de rug lopen. En ik kan eindelijk lichtrijden, zonder pijn en moeite.

fioona

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:53

hoi ankem, inderdaad dat is heel fijn...belangrijk dat je KUNT zitten...vrij en in de beweging, ipv de beweging volgen (volgens is voor mij altijd een fractie te laat zijn)

wat ik ook veel zag zijn te lange zadels...ik heb zelf een spanjaard, vreselijk kort...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:57

Ja, kwam in draf ook altijd achter de beweging aan. Het was vandaag dan ook fantastisch om te voelen hoe het voelt om 1 te zijn met de beweging van het paard.
Te lange zadels hebben we ook gehad. Heb nu een 17,5 inch. Ondanks mijn lengte past dat ontzettend goed. Meestal moest ik toch wel 18 inch, vanwege de diepe zit. Paard heeft weinig ruimte...Fries...ook barok.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:03

hey ff bijgelezen maar zal niet overal op reageren O:) mij teveel.
Ben donderdag met suuske naar buiten gegaan maar ze had best last van hoofd. Schudde veel en mocht het niet aanraken. Was zelf nog steeds ziek dus ben maar half uurtje buiten geweest met haar.
Ze heeft vanaf vrijdag vrij gehad, merkte vandaag dat ze minder last had van haar hoofd. Dus morgen gaan we weer rijden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:36

' avond

Amanda schreef:
Hoe vond je de eerste indruk van het zadel?

Eerste indruk is raar :+ Het zadel voelt vreemd. De zitting is zacht, maar voelt zo anders doordat het geen strakke zitting is. Ik vind de kniewrongen fijn, ze irriteren met niet en ze zitten me niet in de weg. Ik denk dat mijn beenligging redelijk goed is bij dit zadel, alhoewel ik de Bates nog prettiger vond. Het zadel is zacht en glad, dat geeft nog een beetje een onstabiel gevoel.
De enige twijfel die ik nog heb voor mijn paard, is of de schouderspier voldoende ruimte heeft. Verder zit het zadel als een dressuurzadel en zeker niet als een VZH zadel. Heel bijzonder.
O ja, na een uur stappen is de huid van mijn billen weer kapot. Auwtsj. En dat op een trailzadel. Ik denk dat ik een watje ben :=
Leuk om te lezen hoe je paard op Spaghetti reageert. Die van mij zat vandaag gewoon weer aan de champagne :D

Japeloup :wave: ben blij dat je weer terug bent. Tot morgen

Leuk om te lezen Ninx! Die inzichten zijn zo belangrijk.

Maris: flexiboog is een lange staaf. In het midden een handvat, aan beide uiteinden van de staaf "gewichten", een soort rubber stops. De staaf pak je in het midden vast, je armen houd je precies zoals je een teugel vasthoudt. Ontspannen in schouder/boverarm/elleboog/onderarm/hand/vingers. Dan breng je de staaf in beweging door hem kort naar voren te bewegen. De bedoeling is dan dat de je vervolgens de bewegingen van die staaf gaat volgen. Doe je dat niet, dan stopt de staaf onmiddelijk met bewegen en dat voel je goed in je bovenarmspier. Doe je het goed, dan blijft de staaf bewegen. Hoe minimer de bewegingen die je maakt, hoe beter de staaf in beweging blijft. Op deze manier kan je goed het teugelcontact met de paardenmond oefenen. Snappie? Lastig om uit te leggen.

Super om te lezen Ankem +:)+ Eindelijk voelt het rijden goed voor je. Hoe gaat het verder met de "dames"klachten tijdens het rijden? Nog last van, of is dat nu minder geworden?

Fioona, ben benieuwd of je nog wat opsteekt in dit topic, wat je gaat gebruiken voor je zadelontwerpen.
Ik test momenteel een Massimo-Trail. Heb veel zitten lezen op internet, en de Massimo is ontworpen om een tinker heen. Leuk om te lezen hoe dat gegaan is.

Nog even een offtopicvraagje: Mijn paard heeft het gewoon te warm op het moment. Hij heeft al een dikke tinkervacht, en is gewoon niet vooruit te branden, snel buiten adem etc.
Ik kan niet én in de ochtend, én in de avond naar mijn paard. Dus wat nu te doen met een deken. Als ik ga scheren dan wordt het een jachtmodel. Overdag nu met een deken, ookal is ie in een jachtmodel geschoren, vind ik te warm. 's-nachts zonder deken zou weer te fris kunnen zijn. Hoe gaan jullie dit oplossen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:16

@Japeloup: welkom terug!

Sneu zeg, al die koudbloeden die staan te zweten door hun vacht!
Scheren doe ik in principe niet, in de winter staan mijn paarden ook de hele dag buiten. Ze moeten wel eens wachten tot er iemand komt, ook als het al donker is. Dan wil ik me niet druk hoeven maken over een verkleumd paard. Dan maar wat langer uitstappen na het rijden.
Maar goed misschien heb ik makkelijk praten met een volbloed en een Oldenburger (die trouwens wel een shetlandervacht krijgt als ik geen deken opdoe). Normaal gesproken had ik ze nu al lang in de dekens, maar overdag is het nog rond de 20 graden dus dan vind ik het onzin. 's Nachts gaat het bovenluik wel dicht als het beneden de 10 graden komt.

Maris vroeg naar de galophulp. Ik spring aan op mijn buitenbeen, verder doe ik net als Justkid zo min mogelijk. Op het buitenbeen is belangrijk omdat je dan ook makkelijk een wissel kunt aanleren. Je moet natuurlijk wel de overgang voorbereiden, dus zorgen dat je paard mooi in balans en recht onder je loopt in draf. Als ik vanuit stap naar galop wil gebruik ik een beetje stem erbij 'let op...gaaalop', en dan hoef ik verder helemaal niets te doen :D

Oh ja en het boek van Mary Wanless! dat heb ik ook, en dat is best een gekke theorie. Zij zegt ook dat je je bilspieren moet aanspannen. Ik heb het weleens geprobeerd, maar er nooit les in gehad. Elementen eruit zijn trouwens wel leuk, bijvoorbeeld dat je in een wending kunt proberen je paard mee te nemen op je buiten-bovenbeen.

Pff en zadels...ik heb met de paarden die ik hiervoor reed heel wat afgezocht, maar voor Venna heb ik toen ik haar inreed een County Competitor gekocht, en die heb ik nog steeds. Boom is wel een keer verbreed en ik laat elk jaar checken of hij nog goed ligt. Ik vind de County echt een heel fijn dressuurzadel.
Het meest beroerde zadel dat ik heb gehad was een Ainsley Vanguard, echt zo'n kuipzadeltje. Vreselijk.

Ten slotte; ik ben gister op concours geweest. Pfff ik moest pas aan het eind van de middag rijden en heb me de hele dag druk lopen maken. Allemachtig wat was ik zenuwachtig. En als je dan gaat parcourslopen lijken die hindernissen zo kolossaal. Dus ik zat echt met pap-benen op m'n paard me af te vragen wáárom ik dit eigenlijk zo nodig moest. Maar gelukkig heb ik zo'n geweldig, braaf paard. Ze was wel gespannen in de ring, maar sprong alles super. Ik had 1 balk, maar geen harde fout. Ze schrok 3 galopsprongen voor de hindernis, ik reageerde daar niet adequaat op en dan 'pats' is het zo gebeurd...
Het is trouwens wel dom dat ik elke keer als ik in die ring ben weer in oude fouten verval. Maar goed volgens mij ben ik wat dat betreft niet de enige. Wie ons in actie wil zien: http://youtu.be/8xC_HH4hTJw?a
Zelf vind ik dat ik haar te veel liet lopen, ik had haar meer bij elkaar moeten zetten voor een wat gecontroleerder beeld. Dat kan ik wel, maar dan moet ik niet vergeten om te blijven rijden hè.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:28

Galop.
Daar heb ik lang over gedaan. Jim was bijzonder scheef toen ik hem kreeg en sprong dus 75% verkeerd of overkruist aan.
Ik ben eerst veel bezig geweest met rechtrichten.
Om hem te helpen goed aan te springen nam ik iets buitenstelling, zodat de binnenschouder wat meer vrij kwam en leunde ik goed op mijn binnenzitknobbel. Iets meer gewicht op de binnenbeugel als het ware.
(niet overdreven naar binnenleunen).
Dan binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achter. Maar wel aanspringen op het binnenbeen.

Nu hij rechter is laat ik de buitenstelling achterwege. De rest doe ik nog wel, alleen met veel kleinere hulpen. Vaak is mijn buitenbeen naar achter leggen en gewicht verplaatsen naar binnen al voldoende.
Hij moet wel in draf (of stap) goed op het achterbeen zijn, anders valt hij in de galop vanuit een snellere draf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:29

zo, het weekend is weer om; feestjes en buiteritten en mooi weer *\o/* zo mag elk weekend zijn :j
ik hoorde de vraag over paarden scheren, ik heb het altijd gedaan toen ik op pensionstal stond. nu ik ze aan huis heb hoeft t niet meer.ik kan ze heel makkelijk omdekken als ik savonds gereden heb en ze zijn bezweet, dus even onder het solarium en op stal met een echt wollen dek, ik zorg dat de lamp savonds op tijd aan is en laat m tot de laatste voerbeurt[rond half 12 ] aan.buiten staan ze gewoon met echt goede dekens elke dag zeker 6 uur eruit
mn oudste paard ontwikkend nu al jarenlang vanaf september een vacht dat je denkt omg, dat komt nooit meer goed.. maar in okt\november gaat ie in de rui en issie zo strakglad niet normaal meer. de andere twee zijn heel dunbehaard en hebben in de winter bijna net zoveel haar als een ander in de zomervacht..luxe dus.
Ook hoorde ik de galophulp vallen,ook ik doe zo min mogelijk...eigenlijk gaat t al op mn buitenteugel sluiten en mn binnenheup naar voren "scheppen" ik hoorde iemand het hebben over buitenbeen omdat dat belangrijk is bij de eventuele wissel...dat hoeft dus niet..als je teveel met je been doet is ook het risico daar dat je paard gaat slingeren in de series..
en last but not least, haai fioona en lekkere vakantie gehad jappeloep?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:31

Rhys wat leuk om een filmpje van jou te zien :) . Ik heb helemaal geen verstand van springen, maar voor mijn lekenoog zag het er netjes uit! Ik ben alleen helemaal verbaasd dat er tijdens jouw proef een paard in de bak instapt. Dit heb ik echt nog nooit gezien. met een beetje pech zit ie je net in de weg.

Vanuit het CR leer je met doorzitten ook om een beenspier aan te spannen. Het is de achterbeenspier. Voor het gevoel: jij zit in het zadel, iemand pakt je enkel vast, en je probeert je onderbeen naar achteren te brengen terwijl die persoon je bij je enkel tegenhoudt. Díe spier en je buikspieren zou je dan moeten gebruiken met doorzitten. Ik heb dat toen in mijn cursusweek geprobeerd, en het gaf inderdaad een heel fijn gevoel met doorzitten.
Na de cursus ben ik dit eigenlijk vergeten. Door het berichtje over het boek van Mary Wanless, moest ik er weer aand enken. Ik zal het vandaag weer eens proberen en kijken hoe ik het nu ervaar.

Verder geloof ik wel in een spieraanspanning tijdens het rijden. Zouden we dat niet doen, dan zitten we als een ingezakte taart op een paard. Om goed mee te bewegen heb je een spieraanspanning die zorgt voor ontspanning. Raar eigenlijk :o?

Kunnen Knollentuin en Japeloup dit verduidelijken misschien?

Vanavond les, vanavond les, vanavond les :):) :)ddd :)ddd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:37

je dat heeft te maken met vormvastheid. het is heel simpel om uit te leggen. denk maar na ,als je staat span je onbewust spieren aan anders val je om, maar ben je gespannen als je staat? nee toch? ook zitten en lopen : zelfde verhaal. het is dus een combi van aanspanning en ontspannig tegelijkertijd. nu zijn staan en lopen en zitten bevestigd. nu nog zitten op een onregelmatig bewegend iets, iets dat continu bewegingsimpuls geeft...dan moet je dus balans hebben, bewegingscoordinatie hebben .zoals je dat vanuit het cr uitlegd zo zit ik ook door, het is bij cr allemaal heel goed geanaliseerd en op een begrijpelijke manier te vertalen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:41

knollentuin schreef:
je dat heeft te maken met vormvastheid. het is heel simpel om uit te leggen. denk maar na ,als je staat span je onbewust spieren aan anders val je om, maar ben je gespannen als je staat? nee toch? ook zitten en lopen : zelfde verhaal. het is dus een combi van aanspanning en ontspannig tegelijkertijd. nu zijn staan en lopen en zitten bevestigd. nu nog zitten op een onregelmatig bewegend iets, iets dat continu bewegingsimpuls geeft...dan moet je dus balans hebben, bewegingscoordinatie hebben .zoals je dat vanuit het cr uitlegd zo zit ik ook door, het is bij cr allemaal heel goed geanaliseerd en op een begrijpelijke manier te vertalen

Eigk hetzelfde als bij je paard, je wilt aanspanning vanuit ontspanning, toch?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:42

20-6-1997 - 26-9-2011
Vanmorgen is heengegaan, mijn allerliefste, gekke merrie. We hebben haar laten inslapen, na een vreselijke koliek aanval. Ze had een slag in de darmen en had vreselijke pijn. Haar kansen waren te slecht om te opereren. Rust zacht lieve Ro'tje power!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:43

:oo dat is ff heftig :(:) sterkte ankem

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:44

Ankem :(:) Wat een verdrietig bericht. Heel veel sterkte.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:46

Jemig Ankem, wat vreselijk. Heel veel sterkte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:48

Wat verschrikkelijk :(:)
Jee zeg... :(:)
Sterkte...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:51

Ach jee, wat plotseling :oo

Heel veel sterkte :(:)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:55

wat gaat dit topic toch snel!

@Japeloup, welkom terug, heb je een fijne vakantie gehad?

@anke, wat fijn dat je een lekker zadel hebt gevonden, hoop dat dit HET zadel voor jullie beiden is

@ninx, wat je vertelt over je paardje klinkt heel herkenbaar, mijn merrie is (vlgs mij, zoveel vergelijkingsmateriaal heb ik ook weer niet) ook zo sensibel dat ik veel te snel te veel of te grote hulpen geef, terwijl als ik lekker ontspannen ben zij dat ook is, het slingeren zijn herken ik enorm, spriet kantelt ook veel haar hoofd als ik teveel met mijn handen doe (of gaat lekker lopen knikken terwijl ik zoveel nog niet eens 'doe'). Ik ben wel iemand die constant de 'schuld' bij mezelf zoek wat nog wel eens frustrerend kan zijn omdat ik er dan niet uitkom wat ik nu verkeerd doe, gelukkig beginnen we binnenkort weer met lessen.

Spriet krijgt amper wintervacht dus scheren is hier zeker niet aan de orde, ze is zelfs een beetje een koukleum, niet zozeer de temperatuur zelf maar nattigheid en evt in combinatie met wind zorgt dat ze echt kan staan te rillen/flanken optrekken. Voor echt dekens is de temperatuur me nog veel te hoog, ongevoerde regendeken heeft er al wel regelmatig opgelegen. Pas als de temp overdag onder de 10 graden gaat ga ik langzaam over naar grammen. Degenen die geen geschoren paarden hebben en wel met dekens werken... waar beginnen jullie mee? Persoonlijk vind ik de overgang van 0 gram (ongevoerde regendeken) naar 200 gr (outdoordeken) toch wel een groot verschil, hoewel paard er de laatste jaren er prima op deed. Maar om voor zo'n korte periode een 100 gr. deken aan te schaffen vind ik ook weer zo wat.
Btw ik heb ook nog wel een 200 gr staldeken en 300 gr outdoordeken waar ik wat mee kan combineren als het echt koud wordt, maar vorig jaar heeft ze de hele tijd onder de 200 gr deken gestaan, ook met de temps in december, voldoende ruwvoer werkt bij haar zeker.

Sowieso krijgt Spriet een enorme bult ruwvoer... heb laatst een unster gekocht omdat ik nieuwsgierig was en ben eigenlijk geschrokken van de hoeveelheid voordroog (droog, paardenkuil) die ik geef, tegen de 20 kg per dag, tussen de 3.5-4% van haar lichaamsgewicht per dag, als je dan de voedingsschema's er op naslaat... dan is dat toch veel. Maar ja ze doet het er prima op en krijgt maar weinig krachtvoer ernaast (nog geen kg denk ik, 1,25 voerschep muesli per dag).

Verder hebben we dit weekend heerlijk genoten van het mooie weer samen. Zaterdag in de bak gewerkt en daarna nog even buiten verdergegaan en uitgestapt buiten. Zondag een lekkere buitenrit gemaakt, vooral staprit, maar een bepaald gedeelte kun je een lekker galopje wagen in de berm naast het fietspad. Dit keer waren we met 6 man, normaal is het groepje wel wat kleiner (2 a 3 man), waaronder de kleindochter van de staleigenaar op haar shetlander... die zich wonder boven wonder best braaf gedroeg *\o/* er was ook wel iemand op de fiets mee hoor om haar in de gaten te houden, 't meisje is pas 8 jaar en de shet neemt nogal eens een loopje met haar in de bak als tijdens het galopperen ineens afremmen en kop omlaag... plop ligt ze weer, gelukkig is het meisje het onderhand wel gewend maar buiten vind ze het allemaal nog wel spannend.

Sprietje begint steeds meer te briesen tijdens het rijden en ben er zeer gelukkig mee want het is voor mij echt een teken van ontspanning!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:58

|(

Oh Anke wat een vreselijk bericht, heel veel sterkte!
Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen....

sorry voor mijn vorige bericht, kreeg wel bericht dat er nieuwe berichtjes waren geplaatst in het topic maar niet eerst gelezen voor op versturen te klikken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:03

Ankem, sterkte zeg... Wat vreselijk :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:24

Jemig Ankem.... niet te geloven dit... wat afschuwelijk.
Heel, heel, heel erg veel sterkte....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:43

Ankem: wat afschuwelijk....... wat een vreselijk bericht......