Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:32

Bij mij heeft de galop ook wat geduurd, nu doet het me niets meer. Springen is een andere zaak, toch met mijn eigen paardje. één keer gedaan, alleen sprong zij met mij, ze ving me bij het neerkomen wel mooi op, geeft vertrouwen voor later

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:20

Gisteren weer met Libelle gereden als groepsleider en deze keer geen volkspelen wat verderop, gelukkig! :D Het ging allemaal redelijk goed, alleen was ze ook deze keer wat trekkerig (minder dan laatst, dat wel) dus moest ik haar toch intomen wat op sommige momenten niet echt simpel was, zoals toen we bijvoorbeeld uitgestrekt moesten gaan draven en mevrouw liever wou gaan galopperen :P Ben er dan toch in geslaagd haar in uitgestrekte draf te houden dus dat vond ik wel netjes van mezelf :)
En dan moesten we galopperen waar ik eigenlijk niet bang voor ben en wat ik ook wel graag doe maar dan het liefst als er enigzins een soort rem aan is := Ik ben dan eventjes als 2e gaan rijden zodat ze niet er aan volle vaart vandoor ging in de buitenpiste (at ze dus wel deed toen ik nog vooraan stond aan het begin van de galop) maar het was echt moeilijk, constant tegenwringen en dan zorgen dat ze er niet langs de kant vandoor ging... Resultaat? Ik zat weer gespannen te rijden en het werd er dus niks beter op :n Ik heb dan nog even geprobeerd maar het was meer een gevecht van wie trekt het hardst en dat heeft ook geen zin vind ik...
Opzich heb ik al langer gegaloppeerd dan de keer ervoor en het ging over het algemeen veel beter maar in de buitenpiste is ze toch veel trekkiger dan binnen en in de galop heb ik daar echt moeite mee. Ik vind het echt vervelend want binnen lukt het me veel beter en buiten kost het me al die moeite. Maar de aanhouder wint zeker? Kwestie van die spanning niet de kop op te laten steken tijdens de galop buiten maar dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan :P Het komt vast wel goed en ondertussen kan ik hier gelukkig mijn relaas doen ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:55

laatst voor het eerst beetje bang geweest :o
moest op jelle, een kleine pony.
heb wel eens zien lopen mooi beestje!
stap ik op, krijg ik te horen : sterkte!
ik : huh? hoezo sterkte?
nou hij bokt heel gemeen en heeft er al heel veel kinderen eraf gebokt.
lekkerdan!

toen gingen we buitenrijden in de spingbak, lekker veel wind en mooie lange stukken om er tussen uit de sjezen.
met galloperen toch een paar flinke bokken gemaakt!
niet afgevallen:)
wel op hals gelegen :P

dat was de eerste keer dat ik echt wel een beetje bang was.
hebben jullie dat ook?
dat je voor 1 of 2 ponys bang bent en voor de rest niet?

in loop van de les meer moed gekregen en hem toch maar even aangepakt, aangezien hij heel klein is en mijn benen er well een stukkie onderuit staken.
kleine kindere vallen er af en durfen er niet meer op dus kunnen er ook niet op rijden :j
vandaar dat ik er op moest

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:41

als je van te voren al hoort dat die pony gemeen is ga je er al wat verstrakt op zitten. Dat heb ik ook weleens hoor. Maar gelukkig hoef ik nu niet meer op die pony.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 19:51

Dit topic gaat hard! Een heleboel mensen zijn goed bezig heb ik gelezen! Ik rij nu wekelijks op een fries van mijn instructrice en dat gaat heel langzaam steeds wat beter.

Omdat ik niet echt een klik heb met dit paard, en ook graag weer meer met de paarden bezig wil zijn ben ik na lang nadenken besloten om op zoek te gaan naar een eigen paardje :) en ik kan jullie mededelen dat ik mijn nieuwe maatje vandaag gevonden heb! Een 2,5 jarige haflinger ruin, hij komt over 1 à 2 maandjes mijn kant uit!!! Ik hoop dat ik in hem een maatje heb waarmee ik mijn angsten kan gaan overwinnen! Ik wil hier ook graag weer wat actiever gaan meepraten :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:17

Ah wat leuk zeg! als je een band krijgt met je paardje word je angst,denk ik, ook een stuk mindr.
Veel plezier alvast met je haf!

Enne,ik hoop snel op een fototje :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:21

astridelise schreef:
In het begin mee gekletst in dit topic, maar nu wil ik graag vertellen dat ik eindelijk na 2 jaar durf te galoperen met mijn fjord! Ik ben zo trots op mijzelf, het zijn nog kleine stukjes, maar het begin is er.
Moest ik even kwijt hier.

Goed joh *\o/* lekker gevoel he? :D

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:23

SuperLiesje schreef:
Dit topic gaat hard! Een heleboel mensen zijn goed bezig heb ik gelezen! Ik rij nu wekelijks op een fries van mijn instructrice en dat gaat heel langzaam steeds wat beter.

Omdat ik niet echt een klik heb met dit paard, en ook graag weer meer met de paarden bezig wil zijn ben ik na lang nadenken besloten om op zoek te gaan naar een eigen paardje :) en ik kan jullie mededelen dat ik mijn nieuwe maatje vandaag gevonden heb! Een 2,5 jarige haflinger ruin, hij komt over 1 à 2 maandjes mijn kant uit!!! Ik hoop dat ik in hem een maatje heb waarmee ik mijn angsten kan gaan overwinnen! Ik wil hier ook graag weer wat actiever gaan meepraten :)

Wat gaaf!! gefeliciteerd! Je gaat hem zelf helemaal inrijden? Vast wel dat het je maatje wordt toch. Bewust gekozen voor een jonger paard om je angsten te overwinnen? of toevallig zo gelopen?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:58

SuperLiesje schreef:

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en heel veel plezier ermee!! :D Hou ons op de hoogte hè ;)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:38

SuperLiesje schreef:

Wat ontzettend stoer. Wil je haar zelf beleren? of laat je dat door iemand doen?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 19:48

Jaa, ik kan ook niet wachten tot hij hier staat!! Ik heb bewust voor een jong dier gekozen, omdat ik graag helemaal vanaf niets wil beginnen :) Hij is bijna 2,5 dus als hij straks bij mij komt ga ik rustig aan wat met m wandelen, wat schriktraining, grondwerk etc doen :) En volgend jaar beginnen met het "echte" beleren :)

Dit is m trouwens:
Afbeelding

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:54

Wat een leuke!

Echt gewoon precies dezelfde haf als wij op stal hebben staan. ik hoop voor je dat ie net zo'n karakter heeft als die bij ons,dan heb je er een goeie aan.hihi

Maar wel tof dat je zelf wilt gaan beleren. Lijkt me toch niet niks om dat te doen. Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.

Enne,nu wel je profiel wijzigen he?hihi die mooierd kan er niet ontbreken nu

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:25

oooh wat een knapperd!! <3 Leuk joh! Kan je je al voorstellen? een paar jaar later, jij en je paard en de onderlinge band? :+:

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:34

pracht hafje, een modern typetje als ik het zo zie. Veel succes ermee!!!!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:16

Mag ik me hier ook melden? Wellicht kunnen jullie als ervaringsdeskundingen mij wat tips geven...
Mijn paard is nu bijna 2 jaar onder het zadel en heeft het opstappen altijd spannend gevonden. Het gaat met ups en downs, zo gaat het weer een hele tijd goed en dan is het weer helemaal mis. Als ik er eenmaal op zit is er niets meer aan de hand, ik ben dan zelf ook helemaal ontspannen. Op de momenten dat het mis gaat, dan gaat het zo.. Zodra ik in het zadel ga zitten, steigert hij of gaat hij er in volle galop vandoor. Korte teugel, lange teugel, met krukje, zonder krukje het maakt allemaal niet uit. Meestal kan ik blijven zitten, maar soms ook niet (waardoor paard in paniek raakt en het weer even duurt voordat we overnieuw kunnen beginnen). Ik doe tegenwoordig eerst wat grondwerk met hem voordat ik ga rijden, zodat we allebei ontspannen en ik controle heb over hem. Maar nu merk ik aan mezelf dat ik zelf toch steeds meer gespannen wordt op het moment dat ik wil gaan opstijgen. Door alles wat er gebeurt is, raak ik het vertrouwen kwijt. Dat merkt mijn paard meteen, waardoor hij onrustig wordt.
Vorige week zondag was ik alleen op stal, ik had een fotoshoot bij de vereniging waar ik rijdend naar toe zou gaan, dus ik had het hek alvast open gezet. Eerst grondwerk gedaan, paard was rustig en ik wilde opstijgen, toen ging het alsnog fout. Hij steigerde en rukte zich los. Hij liep los en rende het hek uit, het erf af en zo de weg op. In het begin rende hij nog redelijk rustig, op een gegeven moment was het echt blinde paniek. Ik had een fiets geleend van een voorbijganger, maar was hem al gauw uit het oog verloren. Gelukkig hebben mensen hem 3 km verderop kunnen vangen, ik denk dat hij toen toch tot rust is gekomen. Maar helaas is hij onderweg wel gevallen en heeft een paar flinke schaafwonden. De wonden genezen nu goed en het gaat allemaal de goede kant op. Ik ben dagelijks met hem aan het wandelen om het vertrouwen weer een beetje terug te krijgen. Nu krijg ik al de zenuwen bij het idee dat ik er weer een keer op zal moeten. Hoe kan ik tijdens zulke situaties mijn zenuwen onder controle krijgen, zodat ik ze niet overbreng op mijn paard?

saffiralove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:24

hij kan last hebben van zijn rug
moet je de fisio even laten kijken misschien ligt het zadel ook niet goed en heeft ze een gevoelige rug
(dat zou ik doen)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:51

Saffiralove bedankt voor de tips, maar dat is niet helemaal waar ik naar op zoek ben. Wat ik graag van jullie zou willen horen zijn tips over hoe ik zelf mijn zenuwen/angst opzij kan zetten op het moment dat ik met hem aan de slag ga.

Om toch even te reageren op je tips: Het zadel is een half jaar geleden nagekeken en ligt volgens mij goed, maar voor de zekerheid komt volgende week een zadelmaker/passer het zadel nakijken. Fysio heb ik nog niet naar zijn rug laten kijken. Als ik zelf naar zijn rug kijk en voel, lijkt hij er geen last van te hebben, maar ik kan het voor de zekerheid nog wel laten checken door de fysio.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:02

Dat is niet niks marleentje!! Ik kan me voorstellen dat je daardoor het vertrouwen in jezelf en je paard aan het kwijtraken bent. Ik heb goede verhalen gehoord over het boek "paardrijden zonder angst". Deze wil ik zelf ook nog aanschaffen. Verder, vraag of er iemand wil helpen de volgende keer dat je wil gaan rijden. Deze kan het paard vasthouden en evt aan de longeerlijn vasthouden zodat je paard iig niet zo ver weg kan. Daarnaast zou ik proffessionele hulp zoeken voor dat opstap probleem :) zo is het namelijk voor zowel je paard als jezelf elke keer een stressvolle situatie, en daar wordt uiteindelijk niemand beter van! Je moet boven al plezier hebben met je paard!!!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:04

Heb je zelf les? Misschien dat je instructrice je kan helpen? Misshien een paar keer met iemand erbij oefenen, iemand die je paard vasthoud? en dat wat uitbreiden als het beter gaat?i.c.m. ademhalings/ontspanningsoefeningen. Ik zou er wel iemand bij laten de 1e paar keer. Doet je paard het altijd al of is het iets van de laatste tijd. Misschien is het geen slecht idee om er idd een fysio na te laten kijken. pff wel goed dat je doorblijft zetten +:)+

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:22

Bedankt voor jullie reacties SuperLiesje en Nicky84!
Mijn paard heeft het altijd al spannend gevonden. Met veel rust en tijd gaat het altijd wel goed (maar dat is bijvoorbeeld lastig als ik wedstrijd heb of naar les moet). Vasthouden gaat niet, dan steigert hij en rukt zich op die manier los, wat vooral voor degene die hem vasthoudt nogal gevaarlijke situaties oplevert. Ook dat is iets om aan te werken, hij moet het niet meer eng vinden als iemand anders hem vasthoudt.

Ik heb twee instructeurs (dressuur en springen). Mijn springinstructeur raadde me aan om mijn linkerteugel zo kort te nemen dat hij alleen nog om mij heen kan draaien en er niet meer vandoor kan gaan. Dat werkt helaas niet heb ik vorige week ondervonden, toen stijgerde hij alsnog en rukte zich los (waarna hij er vandoor ging de weg op). Mijn andere instructrice raadde me na het voorval ook al aan om er professionele hulp bij te halen, want ik kan dit hoogstwaarschijnlijk niet alleen oplossen. Dus ik ben nu op zoek naar een goed adres. Maar er komt een moment dat ik er weer op 'moet', op dat moment moet ik ook mijn zenuwen de baas kunnen blijven. Ademhalingsoefeningen en onstpanningsoefenen kunnen me dan waarschijnlijk wel helpen.
Heb jij ervaring met dat soort oefeningen Nicky84? Wat kun je dan het beste doen?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:41

Bij mij helpt het om te zingen/neuriën en heel bewust in en uit te ademen. (ik houd mn adem altijd in)Verder weet ik eigenlijk niet zoveel daarvan.Misschien iemand anders hier die wat meer weet over ontspanningsoefeningen/ademhalingsoef.? Ik denk dat het idd verstandig is om proffesionele hulp erbij te halen. Als je op een ander paard stapt, puur om je weer wat zekerder te voelen, zou dat helpen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:00

Ik meld me hier ook maar eventjes...

Het is nu 4 maand geleden dat ik van mijn paard viel in de piste (ze schrok van een tractor die het erf op kwam gereden) en mijn rug brak.

Gisteren heb ik voor het eerst terug op haar gezeten en 2 rondjes uitgestapt.
Was echter zoooooo op van de zenuwen dat ik zo gespannen was dat mijn rug gewoon terug pijn ging doen...

Mijn paard is een brave goedzak, liever lui dan moe, maar het zit tussen mijn oren nu :j

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:26

Chipieke, welkom! Vervelend dat je zo bang geworden bent! Ik kan me wel goed voorstellen dat je angst hebt nadat je je rug gebroken hebt!

Gewoon rustig op je eigen tempo weer opbouwen, en je kunt hier altijd je verhaal kwijt!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:18

Welkom Chipieke! Heb net je topic zitten lezen uit je onderschrift... das ook een heftig verhaal zeg!! Fijn dat het nu wel de goede kant op gaat. En wat goed dat je weer op je paard gezeten hebt. De eerste stap is gezet, nu rustig aan verder.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:26

@marleeentje: ja ik heb absoluut niet het gemakkelijkste paard gekocht :=

Vanavond ga ik terug wat uitstappen op Zita en ben mij nu al onnodig zorgen aan het maken!

Neemt iemand van jullie anti-stresspilletjes om die eerste keren door te komen?

Vanavond ga ik los stappen :j Afijn, dat hoop ik toch :')