ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:53

hoiii ben ik weer. even reageren hoor:
melrovers voor het eerst in de binnenbak,stoer paard!

moonprayer leuk hoor de foto's lekker blauw :D pure nieuwsgierigheid, niet rot bedoeld :O : waarom kies je voor een hackamore? dat is namelijk in mijn ogen hetzelfde als direct een stang gebruiken ipv een vriendelijker bit. als je dan bitloos wil, waarom dan b.v. niet op een Sidepull (ahh flauw mariel omdat jij met een sidepull rijdt zeker hehe)?

line zonder sporen. later komen de sporen er misschien bij, maar dan kun je je ook afvragen of je zelf nog wel goed de hulpen doorgeeft: oftewel consequent een reactie verwacht bij een minimale beenhulp.

danaderesse leuk hoor! is alleen maar goed toch onder begeleiding :)

moonprayer hihi grappig zie je al staan met je doekje :=

ik heb vandaag pas weer kunnen rijden met Britt. durfde met de trailer de weg niet op met dit weer dus kon niet naar een binnenbak. vandaag was de halve bak te doen..dus gewaagd. zonder longeren, maar even wandelen door de bak. opgestapt. even gestapt, 2x aan gedraaft en weer afgestapt. heeft ze toch íets gedaan deze week ;)
en mn vriend was er bij...hadden we geen camera bij!!! hij heeft foto's gemaakt met zn telefoon, en een filmpje. krijg ik dat gewoon NIET op de pc. we hebben geen kabeltje, dus moet met bluetooth... ja echt niet dat we t snappen he, programma's niet geënstalleerd en ga zo maar door :( huil.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 07:40

ik sta niet negatief tegenover deze S hackamore, ik heb op de neus en kin allemaal wol en neopreen bescherming, en heb met mijn vorige paard gemerkt dat hij niet streng inwerkte, sterker nog, hij ging gerust hangen aan de teugels, rijtechnisch kon ik dit wel weer oplossen door meer achterhand gebruik te vragen.

en het is tijdelijk tot ze wat gewend is om iets om en aan haar hoofd te krijgen, dan kan ik zo het bitje indoen.

als ik er vandaag aan toe kom ga ik toch even doorzetten, gewoon hangen, en ze zal echt wel even sputteren, en zodra ze ontspant meteen afstappen en belonen met appeltjes, ze liggen al klaar :) aangezien ze de vorige keer niet eens zozeer uit angst ging miepen, maar puur uit, mwa, als ik zo doe, hou je dan op?? :P := neen, dan pak ik een doekje erbij...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:01

Vandaag zou ik voor het eerst gaan rijden in de binnenbak. Ik was helemaal alleen, en daarom eerst even aan de dubbele lijnen gewerkt voor ik op zou stappen. Dat ging allemaal goed, ze was erg braaf en rustig. Helaas stond er geen opstapje in de binnenbak en ik ben bij Bolero nog nooit opgestapt zonder krukje. Ik dus geprobeerd zo op te stappen maar ze vond het maar raar, daar moeten we nog maar mee oefenen. Uiteindelijk ben ik maar terug gelopen met haar naar onze stal en ben ik daar in de buitenbak gaan rijden, het was eigenlijk best weer heel lekker. We hebben een mooi spoor gemaakt in de ongerepte sneeuwlaag :).
Ze deed het weer prima dus ik ben weer blij.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:29

Daar zeg je wat melrovers. Ik ben ook nog nooit zonder krukje opgestapt. Ik weet ook niet hoe Deamen dat zou vinden.
Wordt ook nog wel een hele kluif om weer zonder te doen. Bij mijn anderen stap ik ook met krukje op.
En Deamen is al ruim 1.70m.

Lekker in de sneeuw gereden dus. Voordeel van geen ijzers, of heeft ze sneeuwbeslag?

Het rijden met mijn puppie staat nog steeds op een heel laag pitje. Maar maakt niet uit, we hebben de tijd en ik zie dat hij nu in de breedte begint te groeien. Hij wordt steeds mooier. :+:

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:44

Ze heeft geen ijzers, alle 4 onze paarden kunnen gelukkig heel goed zonder ijzers. En de ondergrond is nog steeds zacht door het zout wat door de bodem zit, heerlijk!
Oei 1,70 m en dan zonder krukje, daar zou ik met mijn oude lijf echt niet op komen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:59

moonprayer: ik sta ook niet negatief tegenover de hackamore hoor, ik vroeg me alleen af waarom je daar voor koos :)
vind persoonlijk wel dat je de vergelijking makkelijk maakt met je andere paard, naar dit paard. elk paard is anders toch ;) misschien reageert deze er wel veel heftiger op b.v.?
maargoed dat merk je allemaal vanzelf natuurlijk, en daarbij: de ruiter maakt een hoofdstel scherp!! :j
en welk bitje stap je dan straks over? Ik heb britt nu op een dubbelgebroken na de Sidepull.

melrovers groot gelijk. en fijn dat het goed ging buiten en lekker weer was :j

ik zelf ben de eerste paar keer zonder krukje opgestapt, gewoon weg omdat ze overal nog zo angstig onder was, en mij eindelijk accepteerde, en ik dan langzaam mezelf naar boven trok en zo steeds verder stapjes nam.
en ik ook nog geen krukje had :o nu wel, en stap ook altijd op met krukje, is toch beter he.

nou woehoe ik heb EINDELIJK één foto vd telefoon op mn pc gekregen. vd week gemaakt:
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:45

en had 2 x aangedraaft, en toevallig heeft mn vriend die ook vast gelegd.
deze zijde heb ik 2 x aangedraaft, dit was de inzet en ik weet ook niet waarom ik zo kijk hahha "staat het er op??!!" ;)
Afbeelding

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:53

Wat een bikkel ben jij zeg, in die kou. En wat heb je een apart zadel? Lijkt me wel lekker zitten.

Ik had gisteren nog een grote mond dat ik er vandaag misschien wel even weer op wou gaan in de buitenbak maar als ik nu naar buiten ga :brr: := . Moet sowieso mijn andere wel trainen maar bij Deamen denk ik maar dat we nog tijd genoeg hebben :)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:04

ik denk dat ik eerst een gewoon dubbelgebroken bitje probeer, van magic pessoa, die kan niet helemaal doorscharen, anders heb ik nog een myler lvl1

ik had mijn doekje gisteren alleen nog nodig om duidelijk te maken dat ik niet omver gelopen wou worden, ze heeft niet meer gedreigd met slaan :) en strijklappen kon ik zonder problemen afdoen :D ze leert wel snel.

kon nog steeds niet hangen, maar ben er wel achter gekomen wat ze nou zo eng vind :y
ik vond het zo vreemd dat ik gewoon naast haar kon springen en gek doen, ook terwijl ik druk op de beugel zette met mijn armen,
en aan het zadel kon wiebelen.

zodra ik mijn voet in de beugel zette was het mis, ze is dus als de dood dat ik met de beugel bij haar elleboog kom, dus ik probeerde gewoon heel zachtjes met mijn voet ertegenaan te komen, ze ging er zowat bij liggen.
ik kan er gewoon poetsen en kriebelen, maar met een voet of beugel ertegenaan komen is natuurlijk weer van een heel ander kaliber Pff :P

nouja, ik weet nu waar ik weer rustig op kan door oefenen, tot ze dát accepteerd, en weet dat ik haar geen pijn ga doen.
T is me d'r eentje haha 8-)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:15

Stap je op met een krukje moonprayer?
en ligt je zadel wel vergenoeg naar voren (ik noem maar even wat he) want mijn beugels komen niet tegen de schouder aan namelijk. nouja, ook bijna zie ik op de foto. }:0
wel weer een aparte oefening voor jou er bij voor je er op kan haha....komt zeker weten goed. moet zo lachen om je doekjeverhalen ook :')

odeale ja he:D en t zadel is een Barefoot boomlooszadel! zit goddelijk, gebruik ik op al mijn, en soms ook op andermans paarden. Het is sowieso mn inrijdzadel voor de meeste paarden die hier komen, zit hier echt het fijnste in en past vrijwel(!) op elk paard :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:19

het zadel ligt ver genoeg naar voren ja haha dat moet wel want ik heb een singel die aan de korte kant is ;)
pff ik heb gewoon spierpijn van gisteren, probeer maar eens met een voet in de beugel, precies dat plekje zachtjes aanraken met het puntje van je voet, en als ze dan gaat keren en draaien mee hupsen, op een been := dat gehups vind ze gelukkig niet eng.

mijn vriend dacht dat ze wellicht pijn had van die elleboog, maar zelf denk ik van niet, omdat ik haar er wel gewoon kan poetsen ( eerst ook niet) en kriebelen, en ze heeft het aan beide kanten.
't is gewoon 1 met een enorme handleiding.. het heeft wel wat 8-)

heb echt veel jonkies meegemaakt, groen uit het land, nooit in mensenhanden geweest..
maar tegen haar kan niks op :') pff, gelukkig is ze niet bang van haar omgeving, als ze straks zadelmak is
hoef ik niet ook nog 1000 bakkabouters te verslaan (hoop ik) :7

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:52

ooh joh ik bedoelde naar achter haha. ver genoeg naar áchter ;) want dan heb je dat ook minder kans dat de stijgbeugels tegen de ellebogen aankomen! warhoofd marielle.. :+

haha dat hupsen ken ik maar al te goed :=

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:11

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8878_n.jpg lijkt mij niet te ver naar voren liggen, zo ligt het zadel zelf het fijnste. ze heeft best een vreemde maat, erg brede rug, maar niet vlak, rond eerder. ik zal er zowieso nog even mijn zademaker bijhalen, wat hij ervan vind.

ik moet bekennen dat jou zadel er inderdaad super comfi uitziet :oo

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:00

ik wil nooit meer anders :o

nee lijkt me ook niet zo op de foto. je hebt gewoon een meutje :o gewoon weer een oefening erbij voor je er op gaat, misschien doet ze het er wel op ;)
en deed je nu met krukje of zonder? Want met krukje heb je wel minder last van dat in de buik/elleboog prikken, is mijn ervaring dan.

Ik ben net sinds tijden weer zonder krukje opgestapt en dat ging super. ik dacht gelijk aan jou verhaal met de ellebogen, en ik kom daar toch niet bij, wel kans op buikprikken, maar dan moet ik er gewoon beter voor gaan staan en dan gaat het goed.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:46

nee nog zonder krukje, ik oefen in de stal, en ze gaat met haar billen nog de halve stal door, wil ook geen ongelukken dat ze tegen of op het krukje trapt. ik sta open voor suggesties om dit veilig te oefenen hoor.

en dat elleboog verhaal laat zich wellicht verklaren dat ze de 1.60m nét haalt. :=

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:57

toch naar buiten (in paddock of bak welteverstaan). ook buiten moet je hier al handig in zijn als ik je zo hoor. als je in stal er achter aan kunt hupsen met 1 been al in de stijgbeugel, kun je dit buiten ook :j +:)+

het enige wat je buiten hebt is dat ze weg zou kunnen rennen: maar daar heb je een oplossing voor: je teugels. Ook daarom rijd ik bitloos in: ik houd, wanneer ik met mn linkerbeen op stap, de linkerteugel ook iets korter, dat als ze willen gaan lopen, ze een rondje om mij heen zullen lopen. ik hoef dan maar een beetje mee te hupsen .
hetzelfde effect dus wat jij nu in je stal heb, maar naar mijn idee veiliger omdat je niet geplet kan worden tegen de muur/waterbak/voerbak, je paard zich niet kan bezeren tegen de muur/waterbak/voerbak b.v.
De rol van de muren in je stal, neem jij over door het hoofd bij je te houden zodat je op een kleine ruimte draait en hupst :D

Dit is dus een tip, voor als je zonder krukje opstapt.

Met krukje is het weer een verhaal apart, want dan komt de oefening er bij: stilstaan naast het krukje, en niet schrikken als de ruiter op het krukje gaat staan en ineens zoveel groter is (wat dus als het eenmaal geaccepteerd is in jou voordeel werkt: omdat je ook op het paard zijn rug een stuk groter bent wanneer ze je plots zien in een bocht). wanneer die oefening goed gaat, kun je pas je voet in de beugel zetten, en dan ga je er in staan: maar mochten ze dan weg sprinten verlies jij zeker weten je evenwicht. Bij een paard zoals moonprayer omschrijft zou ik er dus voor kiezen zonder krukje op te stappen in het begin. Omdat je dan je eigen bewegingen vanaf de grond kunt regelen, in bedwang houden en/of weer kan laten zakken. Je 'kruipt' echt omhoog als het ware, en met een krukje zit je ineens met je voet in de beugel en je lichaam staat nog op een krukje, mocht er dan wat misgaat hangt je lichaam achter de beweging (het wegspringende paard+jou voet in de beugel) aan met alle gevolgen van dien.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:54

Hallo allemaal!

Fahyafemke: De foto's zien er goed uit, Britt heeft wel een korte rug of niet? En ik ben jaloers op je zadel!
Aangezien jij ervaring hebt met barefoot, passen ze ook op paarden met een licht doorgezakte rug?
En je brengt me op ideeën met die sidepull, misschien ook iets voor Daantje als ik er op wil gaan.

Moonprayer: Jij hebt dus een paard met kwijtgeraakte handleiding :=
En bedankt, Daantje is ook heel erg leuk :o

Odeale: Ach, dat is ook wel eens goed voor die ukkies, even bijkomen.
Poeh, 1.70, dan snap ik wel dat je niet zonder krukje opstapt!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:56

hm korte rug. volgens mij valt het wel mee in verhouding. ze is ook maar zo'n 1.55m dus het lijkt wel te kloppen.
een licht doorgezakte rug.. ik dacht dat een boomzadel daar juist heel slecht voor was toch, omdat er dan alleen steun is op begin van het zadel en eind van het zadel. het lijkt mij dus dat een boomlooszadel dan juist heel fijn is? Er is hier op bokt ook een topic over boom/boomloze zadels moet je even zoeken anders? Of zo'n winkel informeren!

ja die sidepull is erg handig, 'vroeger' ;) deed ik het met halster, toen wist ik nog niet van een Sidepull af.
de bakstukken met bit zitten er gewoon onder he op de foto al, maar omdat ze nog niet 100 % reageert op mn zit om halt te houden, en nog te heftig reageert op het bit om halt te houden houd ik de Sidepull er nog bij, dat is zeg maar mn noodrem. Ik wil niet in de mond hangen als ze ineens vooruit spurt.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:55

Ook voor een doorgezakte rug kan je een passend boomzadel vinden hoor, het is gewoon een kwestie van de juiste boom erbij zoeken. Daarbij moet natuurlijk ook gekeken worden naar het paard in beweging en niet alleen staand met het hoofd in de lucht, dan krijg je een vertekend beeld. Ik kijk daarbij ook naar de rijstijl van de ruiter, wat doet die met de beweging en houding van het paard. En verder is het van belang te kijken naar hoe het paard reageert op het zadel. Als een paard aangeeft niet te kunnen lopen onder een zadel is daar altijd een goede reden voor. Wij hebben op onze stal veel paarden ingereden met een Startrekk boomloos zadel, maar niet alle paarden vonden dat fijn. Bolero heb ik in het begin ook gereden met het boomloze zadel, maar nu rijd ik haar met een boomzadel.

Ik reed in het begin ook met het halster over het hoofdstel met bit, gewoon om te laten wennen aan het bit. Bolero heeft nu een boterzacht mondje, daar ben ik heel blij mee.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:58

he zadelmaker melrovers :j ja ik heb geen ervaring met doorgezakte ruggen bij paarden.. dus geen idee.
heb de paarden die ik hier ingereden heb allemaal met deze barefoot gereden.

en precies wat je zegt, boterzacht mondje, dat houdt je daar zeker aan over als je zo inrijdt. ik vind het helemaal top als mensen het zo doen!!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:45

melrovers schreef:
Ook voor een doorgezakte rug kan je een passend boomzadel vinden hoor, het is gewoon een kwestie van de juiste boom erbij zoeken. Daarbij moet natuurlijk ook gekeken worden naar het paard in beweging en niet alleen staand met het hoofd in de lucht, dan krijg je een vertekend beeld. Ik kijk daarbij ook naar de rijstijl van de ruiter, wat doet die met de beweging en houding van het paard. En verder is het van belang te kijken naar hoe het paard reageert op het zadel. Als een paard aangeeft niet te kunnen lopen onder een zadel is daar altijd een goede reden voor. Wij hebben op onze stal veel paarden ingereden met een Startrekk boomloos zadel, maar niet alle paarden vonden dat fijn. Bolero heb ik in het begin ook gereden met het boomloze zadel, maar nu rijd ik haar met een boomzadel.

Ik reed in het begin ook met het halster over het hoofdstel met bit, gewoon om te laten wennen aan het bit. Bolero heeft nu een boterzacht mondje, daar ben ik heel blij mee.

Het is voor mijn oudje, op het moment heb ik een wintec veelzijdigheids zadel en dat past nog prima. Alleen op buitenritten is het niet erg comfortabel, vandaar dat ik aan het rond kijken ben voor een ander/extra zadel. Haar rug is nu nog maar lichtjes doorgezakt, maar ben alvast aan het rondkijken voor wat te doen als het wel erger wordt.

Fahyafemke: Ze oogt wel wat groter, maar dan is het inderdaad wel in verhouding.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:25

Zo'n Barefootzadel is ook heel fijn om lekker buiten te rijden. Je kunt die zadels ook bij verschillende mensen uitproberen. In het boomloze topic vind je daar genoeg info over.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:09

grappig dat ze zo groot oogt, in een ander topic zei iemand dat ook al. ik moet dr toch nog eens meten dan :P
ik ben zelf 1.75m trouwens.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:50

oh oh oh ego post:

ik kon eindelijk weer normaal rijden in mn bak. ze was heel druk en natuurlijk bang voor de achterkant vd bak ;) en ze is zo heet he, maar als ik dan weer ho vraag (zelfs op mn zit al he) dan staat ze ook zo snel weer stil, en dan stapt ze 1 stap weg en draaft ze alweer :') . heb haar op een gegeven moment maar even laten rennen want ze wist bijna niet meer wat ze met zichzelf aan moest geloof ik haha.. en van vandaag gelukkig weer leuke foto's gemaakt, deze is wel stoer:
Afbeelding

ik heb trouwens na vandaag besloten dat ik het bit er weer uithaal. ze is zo heftig soms, en dan knalt dat bit zo in haar mond omdat ze direct het hoofd omhoog gooit als ze vertraagt. en ik vind het gewoon niet prettig, en we werken zo fijn samen, en het bit verpest dat. Ze stuitert namelijk nog meer door het bit heb ik het idee. als iemand voor haar komt om te kijken, kunnen ze toch gewoon zien dat ze zonder bit prima te rijden is. ik vind het gescheten, hij gaat er voorlopig weer uit!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 04:38

je vind het gescheten? haha die ken ik nog niet :)

ik heb ook een groen paard gereden wat de eerste 5 tot 10 minuten onder het zadel gewoon ff zichzelf moest zijn, en moest rennen, ik kon het dan een beetje binnen de perken houden, dat het geen race werd in galop, maar gewoon ff niks aan zijn lijf en gewoon ff het gas erop. na die paar minuten ging hij briezen, en was het helemaal goed, en kon je weer alles van hem vragen, deed je dit voor het briezen dan kon hij nog wel eens ontploffen := merkte ik ook op een dag, ik kon mezelf nog net naast die modderplas neer vleien. :oo

hoe dat straks met die van mij is ben ik erg beniuewd naar, het lijkt tot nu toe meer een dieseltje, ze is wat traag in het begin, maar als je haar aan het lopen hebt is ze helemaal enthousiast :D

morgen weer ff longeren, en maar poetsen in kraanvogelstand... ze moet er maar aan wennen dat ik mijn voet weleens op schouderhoogte van haar heb := oef spierpijn...