Joki schreef:Mijn paard is nogal een mannenpaard als ik de beschrijvingen zo lees, ofwel groot, sterk en een kouwe. En ze trekt boven de sprong erg graag de teugels uit mijn handen.
Dat ze de teugels uit mijn hand heeft leren trekken komt volgens mij door een slechte springles. Mijn paard kan letterlijk verstijven van angst en dan kan ik doen wat ik wil, maar ze doet niks meer (ik vermoed een beestje uit een minder geslaagde jeugd). Dit is opgelost door op het moment dat ze verstijfd was, iemand vanaf de grond haar een paar passen mee laten nemen en dan was het over. Dit is vanzelf weggesleten en ze is al zo een anderhalf jaar niet meer verstijfd. Alleen tijdens een springles zo een jaar geleden ging ze totaal in paniek op een kruisje van 60 cm met een drafbalk ervoor. Zo in paniek dat ze wel sprong maar niet landde; ze liet zich gewoon door haar voorbenen vallen (geen lichamelijk probleem dit heb ik meteen laten nakijken). Toen moest ik dus om zelf in het zadel te kunnen blijven de teugels loslaten anders lag ik eronder. Die springtrainer had het al niet zo op mijn paard (hij vond het een narrige merrie die nooit een meter zou halen) en dacht dat ze er wel van zou leren. Dat deed ze niet en het werd erger. Zo zijn we toen gestopt met de les en met die trainer en rustig zelf thuis haar weer het vertrouwen in de hindernis gegeven (het heeft wel een half jaar geduurd voordat ik weer over een kruisje durfde).
Maar toen heeft ze heel veel de teugels uit mijn handen kunnen trekken omdat ik bang was eronder te komen. Nu heb ik sinds juli vorig jaar weer wekelijks springles met een springtrainer die mijn paard steeds beter gaat begrijpen en ook wanneer ze een offday heeft haar niet overvraagd (ik baal nog steeds dat ik die springles een jaar geleden nog een keer ben aangereden). En het ging een tijd beter met mijn teugels op maat houden. Nu begin ik echt iets meer druk op te bouwen want als ze koud is, krijg ik haar niet een parcours doorgestuurd, dus ik rijd haar wat heter (op de manier zoals annelies toen heeft gezegd; op de lange zijde snel wegrijden, snel terug) en nu begint ze weer wat de teugels uit mijn hand te trekken, terwijl ze nu echt geen enkele moeite met landen heeft. Enig idee hoe ik er nu voor kan zorgen dat ze de teugels niet meer uit mijn handen trekt?
voor als je mijn vraag toevallig gemist had