[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:13

francescalex schreef:
Hi Marcel,

Je geheim is safe bij mij. Net zo veilig als de miljoenen-nota die uitlekte voor Prinsjesdag.

Nog een aanvullende vraag. De paarden hier staan de hele dag op een steile heuvel buiten te grazen. Dan heb ik het over tussen de 25 en 40 graden helling. Ben je hier ook een voorstander van.

Waarom vraag ik dit. Veel bekende ITaliaanse paarden zijn er niet op wereldniveau , als ik me niet vergis. De beste paarden komen uit Nederland en Duitsland waar alles vlak is.

gr.

Fralex

Ik denk dat de fokkerij hier wat beter en georganiseerder verloopt als in Italië ... Wat dat betreft is het KWPN een sterke fokkerij/stamboek, we zijn hier nuchter en kijken erg kritisch naar de merries en de hengsten die we erbij gebruiken, het KWPN staat ook bekend om de strenge selectie m.b.t. goedkeuring van hengsten. Geen idee hoe dat daar in Italië is, maar ik heb het gevoel dat daarom de beste paarden uit Nederland komen. Ben benieuwd hoe anderen dit zien. :)
Ik denk dat trainen op een helling goed is, maar de basis, het talent moet er ook in zitten toch?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:14

Katja schreef:
Denk dat het meer met de fokkerij en het niveau te rijden te maken heeft dan met de heuvels.

hahaha....terwijl je toch eigenlijk heel makkelijk van de mislukkelingen af kan komen op zo'n heuvel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 25-02-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:16

Hi Marcel,

Bedankt voor je reactie.

Zal vandaag weer eens kijken of ik meer vragen uit de hoge hoed kan toveren die
ik niet op internet heb kunnen vinden of in een boek.

Ben erg blij met je antwoorden en oplossingen.

gr. en ciao

FraLex

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:16

Het aantal mislukkelingen wat naar Italie is vertrokken is ook behoorlijk groot. Nooit gerealiseerd dat het door de heuvels kwam.

De leeftijd van inrijden blijft een moeilijk verhaal. Goed naar je paard kijken en niks forceren is volgens mij het belangrijkste en in geval van twijfel niet doen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:17

Joki schreef:
Mijn paard is nogal een mannenpaard als ik de beschrijvingen zo lees, ofwel groot, sterk en een kouwe. En ze trekt boven de sprong erg graag de teugels uit mijn handen.

Dat ze de teugels uit mijn hand heeft leren trekken komt volgens mij door een slechte springles. Mijn paard kan letterlijk verstijven van angst en dan kan ik doen wat ik wil, maar ze doet niks meer (ik vermoed een beestje uit een minder geslaagde jeugd). Dit is opgelost door op het moment dat ze verstijfd was, iemand vanaf de grond haar een paar passen mee laten nemen en dan was het over. Dit is vanzelf weggesleten en ze is al zo een anderhalf jaar niet meer verstijfd. Alleen tijdens een springles zo een jaar geleden ging ze totaal in paniek op een kruisje van 60 cm met een drafbalk ervoor. Zo in paniek dat ze wel sprong maar niet landde; ze liet zich gewoon door haar voorbenen vallen (geen lichamelijk probleem dit heb ik meteen laten nakijken). Toen moest ik dus om zelf in het zadel te kunnen blijven de teugels loslaten anders lag ik eronder. Die springtrainer had het al niet zo op mijn paard (hij vond het een narrige merrie die nooit een meter zou halen) en dacht dat ze er wel van zou leren. Dat deed ze niet en het werd erger. Zo zijn we toen gestopt met de les en met die trainer en rustig zelf thuis haar weer het vertrouwen in de hindernis gegeven (het heeft wel een half jaar geduurd voordat ik weer over een kruisje durfde).

Maar toen heeft ze heel veel de teugels uit mijn handen kunnen trekken omdat ik bang was eronder te komen. Nu heb ik sinds juli vorig jaar weer wekelijks springles met een springtrainer die mijn paard steeds beter gaat begrijpen en ook wanneer ze een offday heeft haar niet overvraagd (ik baal nog steeds dat ik die springles een jaar geleden nog een keer ben aangereden). En het ging een tijd beter met mijn teugels op maat houden. Nu begin ik echt iets meer druk op te bouwen want als ze koud is, krijg ik haar niet een parcours doorgestuurd, dus ik rijd haar wat heter (op de manier zoals annelies toen heeft gezegd; op de lange zijde snel wegrijden, snel terug) en nu begint ze weer wat de teugels uit mijn hand te trekken, terwijl ze nu echt geen enkele moeite met landen heeft. Enig idee hoe ik er nu voor kan zorgen dat ze de teugels niet meer uit mijn handen trekt?

voor als je mijn vraag toevallig gemist had :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:40

Joki schreef:
Joki schreef:
Mijn paard is nogal een mannenpaard als ik de beschrijvingen zo lees, ofwel groot, sterk en een kouwe. En ze trekt boven de sprong erg graag de teugels uit mijn handen.

Dat ze de teugels uit mijn hand heeft leren trekken komt volgens mij door een slechte springles. Mijn paard kan letterlijk verstijven van angst en dan kan ik doen wat ik wil, maar ze doet niks meer (ik vermoed een beestje uit een minder geslaagde jeugd). Dit is opgelost door op het moment dat ze verstijfd was, iemand vanaf de grond haar een paar passen mee laten nemen en dan was het over. Dit is vanzelf weggesleten en ze is al zo een anderhalf jaar niet meer verstijfd. Alleen tijdens een springles zo een jaar geleden ging ze totaal in paniek op een kruisje van 60 cm met een drafbalk ervoor. Zo in paniek dat ze wel sprong maar niet landde; ze liet zich gewoon door haar voorbenen vallen (geen lichamelijk probleem dit heb ik meteen laten nakijken). Toen moest ik dus om zelf in het zadel te kunnen blijven de teugels loslaten anders lag ik eronder. Die springtrainer had het al niet zo op mijn paard (hij vond het een narrige merrie die nooit een meter zou halen) en dacht dat ze er wel van zou leren. Dat deed ze niet en het werd erger. Zo zijn we toen gestopt met de les en met die trainer en rustig zelf thuis haar weer het vertrouwen in de hindernis gegeven (het heeft wel een half jaar geduurd voordat ik weer over een kruisje durfde).

Maar toen heeft ze heel veel de teugels uit mijn handen kunnen trekken omdat ik bang was eronder te komen. Nu heb ik sinds juli vorig jaar weer wekelijks springles met een springtrainer die mijn paard steeds beter gaat begrijpen en ook wanneer ze een offday heeft haar niet overvraagd (ik baal nog steeds dat ik die springles een jaar geleden nog een keer ben aangereden). En het ging een tijd beter met mijn teugels op maat houden. Nu begin ik echt iets meer druk op te bouwen want als ze koud is, krijg ik haar niet een parcours doorgestuurd, dus ik rijd haar wat heter (op de manier zoals annelies toen heeft gezegd; op de lange zijde snel wegrijden, snel terug) en nu begint ze weer wat de teugels uit mijn hand te trekken, terwijl ze nu echt geen enkele moeite met landen heeft. Enig idee hoe ik er nu voor kan zorgen dat ze de teugels niet meer uit mijn handen trekt?

Normaal gesproken zou ik zeggen dat je moet zorgen dat je sterk genoeg bent dat ze dat niet meer kan, maar ik heb ook wel paarden gehad die te sterk waren voor mij en dat ook bleven doen. Allen hadden die geen vertrouwens probleem er bij, dus was dat toch wat makkelijker op te lossen. Mijn eerste oplossing is proberen mat een hackamore te rijden. En tot nog toe heeft dat het probleem voor mij altijd opgelost.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:40

En eindelijk bij. Heel nuttig topic. Een stuk terug las ik je opmerking over dat je zou moeten kiezen tussen springen en dressuur.
Ik denk echter dat het in de basissport niet nodig is te kiezen. Zo was ik met mijn oude merrie Z dressuur en sprong ik in het L (wat erg makkelijk voor haar was). En beiden gingen prima.
Sinds kort heb ik die merrie weer terug en ben ik van plan haar weer in het springen uit te brengen tegen de tijd dat ze weer in conditie is (hopelijk kunnen we dit weekend weer in de bak rijden). Daarnaast ga ik haar ook gewoon weer in de Z dressuur starten.

Wat betreft inrijden, denk ik dat het ook afhankelijk is van het paard an sich. Met mijn nu vijfjarige ben ik eigenlijk sinds oktober 2009 fanatiek aan de slag. Maar een andere die ik heb staan, een driejarige ruin, ga ik binnenkort wel al rustig mee aan het werk. Eerst beleren onder het zadel, dan over de zandpaden naar buiten, daarna een rustperiode en dan weer rustig aan verder trainen. Dit paard heeft wat losse knieen. Ik wil zijn spieren zo trainen zodat hij zijn knieen beter kan gebruiken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:43

Kitty schreef:
En eindelijk bij. Heel nuttig topic. Een stuk terug las ik je opmerking over dat je zou moeten kiezen tussen springen en dressuur.
Ik denk echter dat het in de basissport niet nodig is te kiezen. Zo was ik met mijn oude merrie Z dressuur en sprong ik in het L (wat erg makkelijk voor haar was). En beiden gingen prima.
Sinds kort heb ik die merrie weer terug en ben ik van plan haar weer in het springen uit te brengen tegen de tijd dat ze weer in conditie is (hopelijk kunnen we dit weekend weer in de bak rijden). Daarnaast ga ik haar ook gewoon weer in de Z dressuur starten.

Wat betreft inrijden, denk ik dat het ook afhankelijk is van het paard an sich. Met mijn nu vijfjarige ben ik eigenlijk sinds oktober 2009 fanatiek aan de slag. Maar een andere die ik heb staan, een driejarige ruin, ga ik binnenkort wel al rustig mee aan het werk. Eerst beleren onder het zadel, dan over de zandpaden naar buiten, daarna een rustperiode en dan weer rustig aan verder trainen. Dit paard heeft wat losse knieen. Ik wil zijn spieren zo trainen zodat hij zijn knieen beter kan gebruiken.

Dat was een vraag over galopwisselingen, meen ik me te herinneren. En dat haar instructrice zei dat ze gek was om dat te leren omdat dat met de contragalop dan fout zou gaan. Toen meende ik dat ik zei dat ze dan misschien een keus moest maken. Maar inderdaad, er zijn genoeg ruiters die paarden in zowel dressuur als springen uitbrengen. Dus het kan zeker.

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:44

Bijna al mijn springpaarden hebben ook Z(2) dressuur gelopen, daarna moet je vaak een keuze gaan maken omdat het elkaar wat in de weg gaat zitten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:55

vind ik ook Katja , dressuurmatig en echt dressuurgerich zijn toch heel verschillend
verder nog het een en ander over de leeftijd ..ik lees vaak een grote meer tijd geven ed ..maar waarom moet die kleinere compactere dan wel aan het werk die kan het ook fysiek moeilijk hebben en dan vaak spierpijn ..bovendien bestaat er nog zoiets als mentaal gezond blijven en zorgen dat de bovenkamer intact blijft :o ...waarom denk je dat zoveel paarden tussen 3- 5 probleempaarden worden ..in de staak gaan , bokken , steigeren ? ;) en ipv het dier dan een jaar het land op te zwieren gaat men allerlei middeltjes uitproberen

ik zie dat bij ons ook met jonge paarden die thuis lopen ( 1 tot 4 jaar ) ..de ene dag is dat vol gas in de paddock , steigeren , bokken klieren ..kortom helemaal los ..de andere dag staan ze gewoon wat te dommelen en voor zich uit te staren ...omdat ze lichamelijk helemaal moeten herstellen van hun gekke kuren bovenop hun energie om te groeien

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:11

Lante schreef:
francescalex schreef:
Hi Marcel,
Je geheim is safe bij mij. Net zo veilig als de miljoenen-nota die uitlekte voor Prinsjesdag.
Nog een aanvullende vraag. De paarden hier staan de hele dag op een steile heuvel buiten te grazen. Dan heb ik het over tussen de 25 en 40 graden helling. Ben je hier ook een voorstander van.
Waarom vraag ik dit. Veel bekende ITaliaanse paarden zijn er niet op wereldniveau , als ik me niet vergis. De beste paarden komen uit Nederland en Duitsland waar alles vlak is.
gr.
Fralex

Ik denk dat de fokkerij hier wat beter en georganiseerder verloopt als in Italië ... Wat dat betreft is het KWPN een sterke fokkerij/stamboek, we zijn hier nuchter en kijken erg kritisch naar de merries en de hengsten die we erbij gebruiken, het KWPN staat ook bekend om de strenge selectie m.b.t. goedkeuring van hengsten. Geen idee hoe dat daar in Italië is, maar ik heb het gevoel dat daarom de beste paarden uit Nederland komen. Ben benieuwd hoe anderen dit zien. :)
Ik denk dat trainen op een helling goed is, maar de basis, het talent moet er ook in zitten toch?

Natuurlijk. Als ze geen talent hebben, dan kan je hellingtrekken wat je wilt, het gemis aan talent blijft. Je kunt wel trainen op een helling dat ze meer kracht krijgen in het achterbeen, en breedte goed leren springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:13

besita schreef:
vind ik ook Katja , dressuurmatig en echt dressuurgerich zijn toch heel verschillend
verder nog het een en ander over de leeftijd ..ik lees vaak een grote meer tijd geven ed ..maar waarom moet die kleinere compactere dan wel aan het werk die kan het ook fysiek moeilijk hebben en dan vaak spierpijn ..bovendien bestaat er nog zoiets als mentaal gezond blijven en zorgen dat de bovenkamer intact blijft :o ...waarom denk je dat zoveel paarden tussen 3- 5 probleempaarden worden ..in de staak gaan , bokken , steigeren ? ;) en ipv het dier dan een jaar het land op te zwieren gaat men allerlei middeltjes uitproberen

ik zie dat bij ons ook met jonge paarden die thuis lopen ( 1 tot 4 jaar ) ..de ene dag is dat vol gas in de paddock , steigeren , bokken klieren ..kortom helemaal los ..de andere dag staan ze gewoon wat te dommelen en voor zich uit te staren ...omdat ze lichamelijk helemaal moeten herstellen van hun gekke kuren bovenop hun energie om te groeien

Langzamerhand begin ik steeds meer te begrijpen waarom jullie zoveel fijne paarden hebben. Buiten de fok, zorgen jullie ook voor gezonde, blijheid in de kop. Klasse hoor!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:19

Wij hebben hier het voordeel dat we een gigantisch mooi en uitgebreid ruitergebied hebben. Met duinen, lange brede galoppaden enzo. Zodra het weer het toe laat be ik daar dan ook regelmatig te vinden om te trainen.
Houd ze ook lekker fris in de kop vind ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:21

Ik ben jaloers Marjan. Wij hebben hier een mooi galoppad (totdat de A4 Delft-Schiedam wordt doorgetrokken). Verder wil ik ook nog wel eens naar de Veluwe rijden voor een ritje!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:27

Ik heb deze stal er ook een beetje op uit gekozen (buiten de goede faciliteiten enzo).
Je kunt hier echt van stal af tot in Duitsland of tot aan Nijmegen rijden zonder een weg tegen te komen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:29

Marjan1984 schreef:
Wij hebben hier het voordeel dat we een gigantisch mooi en uitgebreid ruitergebied hebben. Met duinen, lange brede galoppaden enzo. Zodra het weer het toe laat be ik daar dan ook regelmatig te vinden om te trainen.
Houd ze ook lekker fris in de kop vind ik.

Ja, dat is ook een prettige bijkomstigheid. Wij hebben dat hier ook, en zowat iedere dag gaan ze naar het bos met de paarden. (ik bijna nooit, want vind het toch wel wat saai. Eigenlijk vind ik rijden alleen leuk als er gesprongen wordt)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:30

Hmm, midden in de Randstad heb je niet echt veel uitrijmogelijkheden. Ik kom oorspronkelijk uit Noord-Holland. Ik zette mijn paard in de trailer en binnen een kwartier was ik in duingebied!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:36

Daar kan ik dan weer jaloers op worden. Mensen die heerlijk door de duinen en op het strand kunnen rijden.

Nou Marcel buiten rijden met die van mij is echt niet saai hoor, haha. Die kleine dondersteen houd je wel bezig met zijn gekke bokkensprongen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:38

Hihi, Ik vind het heerlijk om buiten te rijden. Ik kan niet wachten tot het weer langer licht is. Lekker staprondjes op het harde en toch wel 1 buitenrit in de week!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:59

Ik stap sowieso na de training altijd even een stuk over de weg (als het buiten licht is). Dit zowel met de ervaren als met de jonge paarden. Daarnaast ga ik graag even een rondje het bos door. Sowieso vind ik het erg belangrijk om af te wisselen in de training. Dressuurtraining, springtraining, longeren, eens een galoptraining, gymnastiek over balkjes en lage hindernisjes, buitenritje en daarnaast elke dag een paar uur in de wei. Houdt ze fris tussen de oren en blij in het werk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:57

Moderatoropmerking:
Bij deze stel ik het topic weer open. Ik verzoek iedereen wel om on-topic te blijven :)
Veel plezier!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:18

Hallo slapen :z jullie waar is iedereen? *\o/*

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:22

Ik denk dat er heel veel bij pagina 1 begonnen zijn, en eigenlijk is dat ook heel goed. Dat adviseer ik de 'nieuwelingen' ook om te doen, want zeer waarschijnlijk komen ze, ergens onderweg, de vraag die ze zelf hebben ook tegen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 26-02-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:23

Fijn dat het topic weer open is :)

Twee vragen; Vaak wordt er gezegd dat je voor springen, in ieder geval voor wedstrijden springen, toch wel wat lef nodig hebt. Ik spring graag, ontzettend graag, maar vind het toch ook vaak spannend. Zodra ik zenuwachtig of bang wordt laat mn paard zich daar ontzettend door beinvloeden, wat er voor zorgt dat hij op zijn beurt weer angstig en drukker wordt, wat mij weer angstiger maakt. Kortom, een nogal hopeloze cirkel. Nu gaat springen de laatste tijd bij ons wel erg goed en willen we ook officieel gaan starten, maar zou ik graag een paar tips willen voor het (op wedstrijd) rustig houden van mijn paard en eigenlijk ook mijzelf.

Volgende; Wanneer een paard tijdens het springen heet of angstig wordt, is het dan beter om gewoon door te springen of om eerst weer even een stukje dressuur te doen voordat je verder gaat met hindernissen rijden?

Bedankt!

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:25

Fijn dat het topic weer open is, het is erg leerzaam :)

Ik ga vanavond met de springles alle tips uitproberen, ik zal laten weten hoe het ging!