Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:11

Sorry! met alle verschillende verhalen begin ik wat te mengen!
Ik heb ze al 2j geschiedenis, niets speciaal en bang van water mmm lijkt me niets voor haar...
Ik zou idd is moeten filmen en het posten maar dat is niet voor onmiddelijk en dan nog op het net krijgen... Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:11

daarom neem ik ook het doorsnee paard behorende bij het doorsnee probeem Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:13

Zelfs met een filmpje op bokt krijg je nog allerlei verschillende meningen voor de aanpak, hoor. Knipoog

Ik weet ook niet of je dat moet doen, maar het zou mij wel helpen er iets meer over te kunnen zeggen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:14

Nadya schreef:
Maar je hebt echte dominantie (gevaarlijk gedrag voor de mens) en paarden die het gewoon moeilijk vinden om het leiderschap uit handen te geven (dat heeft de mijne Clown ). Niet kwaadaardig bedoeld, maar het zit gewoon in zijn karakter (mede door de rassen die er in zitten Haha! ).

Bij hem verdien je echt geen hogere rang door er op in te hakken, hoor. Dan doet hij niets meer voor je of hij doet het wel, maar niet meer met plezier. Natuurlijk moet hij doen wat ik hem vraag, mits ik zeker weet dat hij mijn vraag wel begrijpt. Zo niet, dan beloon ik elke poging totdat hij het wel goed doet (en dan beloon ik hem helemaal!!!). Lachen

En zo ben ik momenteel ook bezig met een merrie, die overal van schrikt, omdat ze op alles let, behalve degenen die met haar werken. Ik geef het vooral tijd, geduld en oefening, oefening, oefening. Best moeilijk voor haar eigenaren, die hoopten dat ze snel ingereden kon worden, maar ik heb eerlijk gezegd dat ik het eerste jaar er nog geen ruiter op zie zitten. Is het beestje gewoon niet aan toe en ik wil dat ze eerst op haar eigenaresse gaat letten, zelf gaat nadenken i.p.v. op alles met een vluchtreactie reageren. Levensgevaarlijk en onzinnig om er nu al op te gaan zitten...... Mensen op die stal noemden het ook 'dominant' (hier op bokt gelezen Knipoog ). Ik zie het meer als enorme onzekerheid en onervarenheid. Knipoog
Tuurlijk heeft zo'n beestje een duidelijke leider nodig. Duidelijk zie ik niet meteen als 'grof' (even zo omschreven, kan even niet op het woord komen). Lachen

Bij geen 1 paard (hakken lijkt me sowieso niet verstandig Tong uitsteken ) dat zul je mij ook niet horen zeggen.

Als je genoeg ervaring hebt, kun je een onderscheid maken tussen onzekerheid en dominantie......

edit: bovenstaande regel is bijna zelfde als kiwiko's reactie, had k nog niet gelezen Bloos
gaat ook zo snel hier, en moet ook nog -soort van- werken ondertussen haha

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:15

Ja het zal wel helpen, ik vraag dan soms uitdrukkelijk om onnodige commentaar niet te posten Haha! maar of dat zal lukken?
Ik zou willen aantonen hoe rustig ze is en plost boem gedaan en ik madam draai me om en recht naar huis hoor Haha!
Als wedstrijdpaard vind ik het nodig dat die is buiten op ontspanning gaan ipv altijd in de piste te werken en werken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:17

VivaLaVida, helaas zie ik zelfs regelmatig ervaren mensen die het verschil tussen dominantie en onzekerheid niet zien of kunnen 'lezen'. Dus dat zal je mij niet meer horen zeggen en zeker niet op bokt, waar iedereen overtuigd is van zijn 'kundigheid'.

Overigens ga ik eens lekker genieten van het weer met mijn dochter zo. De nijnen doen en naar ons paard toe. Lekker even wandelen in het natuurgebied. Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:20

[quote="Eponastable"]Ja het zal wel helpen, ik vraag dan soms uitdrukkelijk om onnodige commentaar niet te posten Haha! maar of dat zal lukken?
quote]

bokt en geen commentaar?!!! Knipoog

Hoevaak is het nu voorgekomen TS?
je paard wint het namelijk iedere keer van je als je weer terug naar huis gaat, de stap om dan echt verder te komen wordt steeds groter.
Ik zou iemand meenemen die ernaast loopt of rijdt. zodra je merkt dat je paard begint te sputteren BEEN!!! hou hem voorwaards.
gaat hij steigeren en wil hij niet meer vooruit nou dan maar achteruit. laat merken dat jij de baas bent NIET het paard!!

KiWiKo

Nadya.............. er zijn heel, heel veel onervaren mensen die dat verschil echt niet zien........... maargoed diezelfe mensen voelen niet eens of paard wel of niet kreupel loopt

IKbenEllen

Maar voel je het niet aankomen dan, op de paarden die ik gereden heb voelde ik het altijd aankomen. eentje ging een beetje harder lopen, een ander juist zachter en begen een beetje met z'n kont te knijpen. Als je het dan voor kunt blijven is al een groot deel opgelost.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:23

KiWiKo schreef:
Nadya.............. er zijn heel, heel veel onervaren mensen die dat verschil echt niet zien........... maargoed diezelfe mensen voelen niet eens of paard wel of niet kreupel loopt

Tuurlijk, van onervaren mensen verwacht ik niet anders. Maar van ervaren mensen verwacht ik ook allang niet meer dat ze het verschil zien. Velen ervaren mensen zien nog steeds het verschil namelijk niet. Helaas. Verdrietig

Bij een paard wat gaat steigeren, voel je de adrenaline door het lijf gaan. Althans, zo heb ik het altijd gevoeld, net als bij paarden die er vandoor gaan of gaan bokken e.d.
Je voelt de spanning door het lijf gieren, zeg maar, en zodra je dat voelt, meteen je lijf laten reageren. Vaak verergert een ruiter die reactie bij het paard door aan te gaan knijpen, aan de teugels te gaan trekken, te schreeuwen, noem maar op........
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-07-08 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:24

minkie schreef:
Eponastable schreef:
Ja het zal wel helpen, ik vraag dan soms uitdrukkelijk om onnodige commentaar niet te posten Haha! maar of dat zal lukken?
quote]

bokt en geen commentaar?!!! Knipoog

Hoevaak is het nu voorgekomen TS?
je paard wint het namelijk iedere keer van je als je weer terug naar huis gaat, de stap om dan echt verder te komen wordt steeds groter.
Ik zou iemand meenemen die ernaast loopt of rijdt. zodra je merkt dat je paard begint te sputteren BEEN!!! hou hem voorwaards.
gaat hij steigeren en wil hij niet meer vooruit nou dan maar achteruit. laat merken dat jij de baas bent NIET het paard!!

Het is een keer of 4-5 keer gebeurd daarna ben ik niet meer geweest omdat het alleen niet lukt...
Ik ga proberen dit weekend met men pa met de longeerzweep erachter, die heeft wel wat macht erbij dus dat kan helpen Knipoog

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:26

En doorzetten he!! al ben je maar 50 meter verder is al goed genoeg eerst! wel je paard goed belonen!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:27

Nadya schreef:
KiWiKo schreef:

Tuurlijk, van onervaren mensen verwacht ik niet anders. Van ervaren mensen verwacht ik ook allang niet meer dat ze het verschil zien. Velen ervaren mensen zien nog steeds het verschil namelijk niet. Helaas. Verdrietig

Bij een paard wat gaat steigeren, voel je de adrenaline door het lijf gaan. Althans, zo heb ik het altijd gevoeld, net als bij paarden die er vandoor gaan of gaan bokken e.d.
Je voelt de spanning door het lijf gieren, zeg maar, en zodra je dat voelt, meteen je lijf laten reageren. Vaak verergerd een ruiter die reactie bij het paard door aan te gaan knijpen, aan de teugels te gaan trekken, te schreeuwen, noem maar op........

je wil niet weten hoeveel paarden ik bij les een door heb gestuurd naar een va (of aangewanten) omdat het dier lichamelijk niet goed in zn vel zat............ met alle gevolgen van dien......... want het was wel mijn inkomen wat ik zo even weg stuurde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:29

Nadya schreef:
VivaLaVida, helaas zie ik zelfs regelmatig ervaren mensen die het verschil tussen dominantie en onzekerheid niet zien of kunnen 'lezen'. Dus dat zal je mij niet meer horen zeggen en zeker niet op bokt, waar iedereen overtuigd is van zijn 'kundigheid'.

Overigens ga ik eens lekker genieten van het weer met mijn dochter zo. De nijnen doen en naar ons paard toe. Lekker even wandelen in het natuurgebied. Lachen

Tja dat kan jij idd ook niet zien vanaf daar nee of ik daar genoeg ervaring voor heb. Gelukkig hoef je dat ook niet te beoordelen Lachen maar je hebt gelijk hoor, zat van die verpestte paarden die we kregen hadden eigenaren die het ook dachten allemaal te weten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:30

KiWiKo schreef:
je wil niet weten hoeveel paarden ik bij les een door heb gestuurd naar een va (of aangewanten) omdat het dier lichamelijk niet goed in zn vel zat............ met alle gevolgen van dien......... want het wat wel mijn inkomen wat ik zo even weg stuurde

Ik geloof je meteen. Als ik zie en voel hoeveel paarden strak in hun rug zijn, als ik zie hoeveel paarden zich verzetten tegen hun ruiter/begeleider, als ik zie hoe sommigen overtuigd zijn van hun goede band met hun paard, wat vaak niet helemaal waar is, als je ziet hoe een paard op ze reageert...... Verdrietig
Vreselijk om degene te zijn om die boodschap over te brengen.

Geld is dan minder belangrijk, lijkt mij. Je doet dit werk toch niet alleen voor het geld, maar ook om daadwerkelijk die paarden en mensen verder te helpen.... Althans, dat doe ik. Maar ik hoef er ook niet van te leven. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:32

VivaLaVida schreef:
Tja dat kan jij idd ook niet zien vanaf daar nee of ik daar genoeg ervaring voor heb. Gelukkig hoef je dat ook niet te beoordelen Lachen maar je hebt gelijk hoor, zat van die verpestte paarden die we kregen hadden eigenaren die het ook dachten allemaal te weten..

Dat is wederzijds, want dat kun jij ook niet zien aan mij. Knipoog Lachen
Maar een paard met bepaald gedrag is toch echt 9,9 van de 10x te wijten aan de benadering van de eigenaar/ruiter. Hard, maar wel waar.
En niet iedereen zoekt hulp die dat kan begeleiden, denk ik. De meesten klooien maar door met alle gevolgen van dien..... Daar word ik echt heel verdrietig van. Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:33

als ik het voor het geld zou doen had ik wel hogere prijzen gerekend en een hoolikibooo naam voo rmijn instructeur gezet Lachen Lachen

nee ik wil paarden en hun eigenaren op weg helpen......... en voorhet geld hoeft het zeker niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:34

KiWiKo schreef:
als ik het voor het geld zou doen had ik wel hogere prijzen gerekend en een hoolikibooo naam voo rmijn instructeur gezet Lachen Lachen

nee ik wil paarden en hun eigenaren op weg helpen......... en voorhet geld hoeft het zeker niet

Whahahaaaa, ja, inderdaad Haha! . Ik doe het uit idealisme, extreme liefde voor paarden, uit pure passie. Rijk word ik er nooit van, maar dat boeit me ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:37

wij domme dozen Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:38

Nadya schreef:
VivaLaVida schreef:

Dat is wederzijds, want dat kun jij ook niet zien aan mij. Knipoog Lachen
Maar een paard met bepaald gedrag is toch echt 9,9 van de 10x te wijten aan de benadering van de eigenaar/ruiter. Hard, maar wel waar.
En niet iedereen zoekt hulp die dat kan begeleiden, denk ik. De meesten klooien maar door met alle gevolgen van dien..... Daar word ik echt heel verdrietig van. Verdrietig

nee, hoef ik ook inderdaad niet te zien. Al het leed qua paarden en onwetende eigenaren blijft toch bestaan, en meer dan je best om te helpen kun je niet doen Lachen
Idd, je hebt ook zat stallen die verkeerde methodes gebruiken... Blijft naar, en niemand die dat controleert.. Misschien moeten we een arbeidsinspectie voor werkende paarden oprichten!

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:38

Onze 3jarige doet precies hetzelfde. We nemen dan altijd een van de andere paarden mee, en zodra de 3jarige stil gaat staan, rijdt de ander gewoon een heel eind weg. Als meneer klaar is met stijgeren/omdraaien, ziet ie opeens het andere paard en begint ie als een idioot te hinniken en weet hij niet hoe snel hij weer vooruit moet. Echter moet hij rustig blijven stappen op dat moment, wat hij dan ook keurig doet. Als we zo'n 500m bij stal weg zijn geeft hij het dan ook wel op. Dat ei, ja ik heb vaker gehoord dat het werkt, en ik heb ook ervaring met een vroegere pony van ons die altijd vlak voor het weiland standaard de lucht in ging. Één keer dat ei erop en hij deed het nooit weer. Maar goed, ik geloof niet dat het bij elk paard werkt en zeker bij een jong paard denk ik niet dat het de juiste oplossing is.

Overigens heb ik niet het hele topic doorgelezen, dus hoop ik dat ik geen dubbel antwoord heb gepost.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:45

VivaLaVida schreef:
nee, hoef ik ook inderdaad niet te zien. Al het leed qua paarden en onwetende eigenaren blijft toch bestaan, en meer dan je best om te helpen kun je niet doen Lachen
Idd, je hebt ook zat stallen die verkeerde methodes gebruiken... Blijft naar, en niemand die dat controleert.. Misschien moeten we een arbeidsinspectie voor werkende paarden oprichten!

Ik heb ooit eens op zo'n stalling gestaan (welgeteld 3 weken en toen rende ik gillend weg Boos! ) waar echt vreselijke dingen met (jonge) paarden gebeurde. Ben er nog ziek van na jaren en er nog feller door geworden Bloos . Ging me zo enorm aan het hart, wat daar gebeurde........
Geen een instantie doet er iets aan, helaas...... Mogen van mij dus wel komen!!! Met keiharde regels om dit soort gasten keihard aan te pakken. Whoosh!

Vorig jaar had een vriendinnetje van me een KWPNer gekocht en toen ik haar papieren zag, schrok ik me kapot, maar durfde het haar niet te zeggen. Ik zag de naam van de fokker en vreesde het ergste. Een dag later begon het rare gedrag en ik wist meteen waar het vandaan kwam. Maar ja, het arme dier was al gekocht........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:51

Pff ja sommige dingen kun je je gewoon niet voorstellen.. Op n stal waar iemand doodleuk een 3 jarige hoogdrachtige merrie beleerde met slof (neus op borst) en sporen dr in. Arme paard snapte het stuur niet eens dus werd elke keer op t laatste moment voor de muur omgetrokken om vervolgens de sporen dr weer in te krijgen om voorwaarts te blijven. Liep ie dan, met zn dikke pens en dat kind er op..
Snap je niet dat soort dingen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:55

Nadya schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik heb ooit eens op zo'n stalling gestaan (welgeteld 3 weken en toen rende ik gillend weg Boos! ) waar echt vreselijke dingen met (jonge) paarden gebeurde. Ben er nog ziek van na jaren en er nog feller door geworden Bloos . Ging me zo enorm aan het hart, wat daar gebeurde........
Geen een instantie doet er iets aan, helaas...... Mogen van mij dus wel komen!!! Met keiharde regels om dit soort gasten keihard aan te pakken. Whoosh!

Vorig jaar had een vriendinnetje van me een KWPNer gekocht en toen ik haar papieren zag, schrok ik me kapot, maar durfde het haar niet te zeggen. Ik zag de naam van de fokker en vreesde het ergste. Een dag later begon het rare gedrag en ik wist meteen waar het vandaan kwam. Maar ja, het arme dier was al gekocht........

lief ........... hier kan ik je zo in begrijpen.......... echt he........

been there done that ........ maar het is schrijnend

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:00

Vreselijk, zeg....
Bah, daar word ik zo woest om Boos! . En verdrietig!!! Verdrietig

Hier stonden paarden dag in dag uit op stal. Sommigen kwamen er zelfs dagen/weken niet uit. Hengsten stonden weg te kwijnen in een donkere box. Het beleren ging allemaal onder dwang door zo'n troela met schreeuwstem en zweep. Slof er op, slaan, schreeuwen, er werd totaal niet naar het dier gekeken. Alles ging onder dwang, ALLES. Maar wel zo'n rijtje penny's er achter aan, want madam was het grote 'voorbeeld'. Slijmerdeslijm bij dat mens, kotsmisselijk werd ik er van. Misselijk

Ben er met ruzie weggegaan, omdat ik geen opzegtermijn in acht nam. Ze konden mijn rug op met hun opzegtermijn. Had wel een volle maand betaald trouwens en die laatste week mochten ze houden!! Ik had een Shetlander daar op het land staan, verzorgde een jonge Fries en deed aan freestyling en NH en ben niet zo'n schreeuwerd, dus werd natuurlijk niet serieus genomen. Clown