Ik heb ze al 2j geschiedenis, niets speciaal en bang van water mmm lijkt me niets voor haar...
Ik zou idd is moeten filmen en het posten maar dat is niet voor onmiddelijk en dan nog op het net krijgen...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nadya schreef:Maar je hebt echte dominantie (gevaarlijk gedrag voor de mens) en paarden die het gewoon moeilijk vinden om het leiderschap uit handen te geven (dat heeft de mijne). Niet kwaadaardig bedoeld, maar het zit gewoon in zijn karakter (mede door de rassen die er in zitten
).
Bij hem verdien je echt geen hogere rang door er op in te hakken, hoor. Dan doet hij niets meer voor je of hij doet het wel, maar niet meer met plezier. Natuurlijk moet hij doen wat ik hem vraag, mits ik zeker weet dat hij mijn vraag wel begrijpt. Zo niet, dan beloon ik elke poging totdat hij het wel goed doet (en dan beloon ik hem helemaal!!!).![]()
En zo ben ik momenteel ook bezig met een merrie, die overal van schrikt, omdat ze op alles let, behalve degenen die met haar werken. Ik geef het vooral tijd, geduld en oefening, oefening, oefening. Best moeilijk voor haar eigenaren, die hoopten dat ze snel ingereden kon worden, maar ik heb eerlijk gezegd dat ik het eerste jaar er nog geen ruiter op zie zitten. Is het beestje gewoon niet aan toe en ik wil dat ze eerst op haar eigenaresse gaat letten, zelf gaat nadenken i.p.v. op alles met een vluchtreactie reageren. Levensgevaarlijk en onzinnig om er nu al op te gaan zitten...... Mensen op die stal noemden het ook 'dominant' (hier op bokt gelezen). Ik zie het meer als enorme onzekerheid en onervarenheid.
![]()
Tuurlijk heeft zo'n beestje een duidelijke leider nodig. Duidelijk zie ik niet meteen als 'grof' (even zo omschreven, kan even niet op het woord komen).
) dat zul je mij ook niet horen zeggen.
maar of dat zal lukken?
maar of dat zal lukken?
KiWiKo schreef:Nadya.............. er zijn heel, heel veel onervaren mensen die dat verschil echt niet zien........... maargoed diezelfe mensen voelen niet eens of paard wel of niet kreupel loopt

minkie schreef:Eponastable schreef:Ja het zal wel helpen, ik vraag dan soms uitdrukkelijk om onnodige commentaar niet te postenmaar of dat zal lukken?
quote]
bokt en geen commentaar?!!!![]()
Hoevaak is het nu voorgekomen TS?
je paard wint het namelijk iedere keer van je als je weer terug naar huis gaat, de stap om dan echt verder te komen wordt steeds groter.
Ik zou iemand meenemen die ernaast loopt of rijdt. zodra je merkt dat je paard begint te sputteren BEEN!!! hou hem voorwaards.
gaat hij steigeren en wil hij niet meer vooruit nou dan maar achteruit. laat merken dat jij de baas bent NIET het paard!!
Nadya schreef:KiWiKo schreef:Nadya.............. er zijn heel, heel veel onervaren mensen die dat verschil echt niet zien........... maargoed diezelfe mensen voelen niet eens of paard wel of niet kreupel loopt
Tuurlijk, van onervaren mensen verwacht ik niet anders. Van ervaren mensen verwacht ik ook allang niet meer dat ze het verschil zien. Velen ervaren mensen zien nog steeds het verschil namelijk niet. Helaas.
Bij een paard wat gaat steigeren, voel je de adrenaline door het lijf gaan. Althans, zo heb ik het altijd gevoeld, net als bij paarden die er vandoor gaan of gaan bokken e.d.
Je voelt de spanning door het lijf gieren, zeg maar, en zodra je dat voelt, meteen je lijf laten reageren. Vaak verergerd een ruiter die reactie bij het paard door aan te gaan knijpen, aan de teugels te gaan trekken, te schreeuwen, noem maar op........
Nadya schreef:VivaLaVida, helaas zie ik zelfs regelmatig ervaren mensen die het verschil tussen dominantie en onzekerheid niet zien of kunnen 'lezen'. Dus dat zal je mij niet meer horen zeggen en zeker niet op bokt, waar iedereen overtuigd is van zijn 'kundigheid'.![]()
Overigens ga ik eens lekker genieten van het weer met mijn dochter zo. De nijnen doen en naar ons paard toe. Lekker even wandelen in het natuurgebied.
maar je hebt gelijk hoor, zat van die verpestte paarden die we kregen hadden eigenaren die het ook dachten allemaal te weten.. KiWiKo schreef:je wil niet weten hoeveel paarden ik bij les een door heb gestuurd naar een va (of aangewanten) omdat het dier lichamelijk niet goed in zn vel zat............ met alle gevolgen van dien......... want het wat wel mijn inkomen wat ik zo even weg stuurde

VivaLaVida schreef:Tja dat kan jij idd ook niet zien vanaf daar nee of ik daar genoeg ervaring voor heb. Gelukkig hoef je dat ook niet te beoordelenmaar je hebt gelijk hoor, zat van die verpestte paarden die we kregen hadden eigenaren die het ook dachten allemaal te weten..

KiWiKo schreef:als ik het voor het geld zou doen had ik wel hogere prijzen gerekend en een hoolikibooo naam voo rmijn instructeur gezet![]()
nee ik wil paarden en hun eigenaren op weg helpen......... en voorhet geld hoeft het zeker niet
. Ik doe het uit idealisme, extreme liefde voor paarden, uit pure passie. Rijk word ik er nooit van, maar dat boeit me ook niet.
Nadya schreef:VivaLaVida schreef:Tja dat kan jij idd ook niet zien vanaf daar nee of ik daar genoeg ervaring voor heb. Gelukkig hoef je dat ook niet te beoordelenmaar je hebt gelijk hoor, zat van die verpestte paarden die we kregen hadden eigenaren die het ook dachten allemaal te weten..
Dat is wederzijds, want dat kun jij ook niet zien aan mij.![]()
![]()
Maar een paard met bepaald gedrag is toch echt 9,9 van de 10x te wijten aan de benadering van de eigenaar/ruiter. Hard, maar wel waar.
En niet iedereen zoekt hulp die dat kan begeleiden, denk ik. De meesten klooien maar door met alle gevolgen van dien..... Daar word ik echt heel verdrietig van.

VivaLaVida schreef:nee, hoef ik ook inderdaad niet te zien. Al het leed qua paarden en onwetende eigenaren blijft toch bestaan, en meer dan je best om te helpen kun je niet doen
Idd, je hebt ook zat stallen die verkeerde methodes gebruiken... Blijft naar, en niemand die dat controleert.. Misschien moeten we een arbeidsinspectie voor werkende paarden oprichten!
) waar echt vreselijke dingen met (jonge) paarden gebeurde. Ben er nog ziek van na jaren en er nog feller door geworden
. Ging me zo enorm aan het hart, wat daar gebeurde........
Nadya schreef:VivaLaVida schreef:nee, hoef ik ook inderdaad niet te zien. Al het leed qua paarden en onwetende eigenaren blijft toch bestaan, en meer dan je best om te helpen kun je niet doen
Idd, je hebt ook zat stallen die verkeerde methodes gebruiken... Blijft naar, en niemand die dat controleert.. Misschien moeten we een arbeidsinspectie voor werkende paarden oprichten!
Ik heb ooit eens op zo'n stalling gestaan (welgeteld 3 weken en toen rende ik gillend weg) waar echt vreselijke dingen met (jonge) paarden gebeurde. Ben er nog ziek van na jaren en er nog feller door geworden
. Ging me zo enorm aan het hart, wat daar gebeurde........
Geen een instantie doet er iets aan, helaas...... Mogen van mij dus wel komen!!! Met keiharde regels om dit soort gasten keihard aan te pakken.![]()
Vorig jaar had een vriendinnetje van me een KWPNer gekocht en toen ik haar papieren zag, schrok ik me kapot, maar durfde het haar niet te zeggen. Ik zag de naam van de fokker en vreesde het ergste. Een dag later begon het rare gedrag en ik wist meteen waar het vandaan kwam. Maar ja, het arme dier was al gekocht........
. En verdrietig!!!