Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:42

Ik ervaar het bij mijn merrie precies hetzelfde als jij omschrijft Astrid!

Ze was zo moeilijk te rijden, niemand kon er iets mee en ik al helemaal niet. Beest was "niet te rijden" volgens diverse hele goede ruiters. Tja. Nu gaat ze als een trein, voor mij een bewijs dat dit goed werkt, misschien niet voor iedereen en niet voor elk paard.

Ik loop verder niet achter iemand aan, jat van iedereen wat ik jatten kan en gebruik dat naar eigen goeddunken.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:53

Lovely schreef:
Als je goed leest wat er hier over hem verteld wordt, dan zie je dat dat het klassieke systeem tegenspreekt, de principes lijken hetzelfde, maar zijn het niet.
Verder is meneer de bodt bijzonder in bespelen van mensen die zelf te weinig weten en/of kunnen. Daarmee verdient hij zijn geld. Buiten bokt is hij nauwelijks bekend.

Ben het 100% met jou eens ! En zijn beweringen over het niet bestaan van hoefkatrol raken kant noch wal ! Bij mijn (trouwens van nature uit uistekend dressuur)paard is vorig jaar hoefkatrol vastgesteld. Mijn paard was daardoor licht en heel onregelmatig mank. Door speciaal beslag is hij nu al een hele tijd perfect recht . Mijn paard is altijd heel soepel geweest, met swung en takt gelopen, gaat goed rechtgericht, neem een aangename aanleuning zowel links als rechts, allé alles zoals een deftig dressuurpaard betaamt. De periodes dat hij mankte zat hij inderdaad ook wel vast op deze kant (trachte de pijn op te vangen). Een groot deel van de paarden wordt echter "klinisch hoefkatrol" aangementen dwz ze manken, wanneer de katrolzone door anestesie uitgeschakeld worden gaan ze recht, radiologisch kan echter geen hoefkatrol vastgesteld worden : conclusie : "klinisch hoefkatrol" : Een heel groot deel van deze paarden manken omdat ze zo scheef werden gereden door hun ruiters dat ze er mank van gaan lopen. Deze paarden zijn de klante van De Bodt. Wat doet De Bodt met zo paarden. Hij rijdt ze in "verkeerde" stelling, tttz als ze rechts vastzitten en manken rijdt hij ze constant in linkerstelling, hierdoor wordt de rechter (pijnlijke) kant ontlast en loopt het paard (tijdelijk) niet meer mank. Dit is geen miraculeuse genezing, gewoon misleiding. Al deze paarden kunnen mits de nodige goede instructie van hun "kwaal" genezen worden. Het probleem ligt hier bij de ruiters. Wanneer die hun (eenzijdge) manier van rijden niet veranderen zal het paard in de korste keren weer mank lopen. Het paard blijven in contrastellng rijden is ook niet echt een oplossing op lange termijn, gewoon een verleggen van het probleem (nu zal de andere kant overbelast raken). Volgens mij kan hij wel iets. Hij is wel in staat een paard goed te rijden, maar de manier waarop hij zich in de belangstelling werkt is gewoon misdadig, door te verklaren dat hij een oplossing heeft gevonden voor het probleem "hoefkatrol" ! Dit is een slag in het gezicht van alle dierenartsen !

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:10

Desiree"]
[quote="Anoukie schreef:
Blijft mijn vraag openstaan, dus stel ik hem maar voor de 3e keer:

Zou JIJ een paard kopen met 3en of 4en voor de straalbenen???

Hoe moet ik weten dat een paard 3en en 4en heeft? Ik laat een paard bij aankoop immers niet rontg. keuren! Mijn geld gaat zo ook wel op!
[/quote]

Ja, o.a. aan DA kosten wanneer dat niet gekeurde paard niet rad blijkt te zijn. Dan laat je eventueel toch foto's maken achteraf, en die kosten heb je dan toch nog. Of aan de hoefsmid, want die kan er misschien ook nog wel iets van maken. Ohw ja en niet te vergeten aan medicijnen die de pijn kunnen onderdrukken,.....

Vergeef me mijn cynisme, maar ik gok zo dat je een paard hebt dat niet helemaal in orde is qua gezondheid. Daar is op zich niets mis mee, maar ga nu dan niet MIJ belachelijk lopen te maken omdat IK in twijfel trek of je dan met de juiste motieven naar een persoon als AdB luistert. Misschien WIL je wel te graag dat hij gelijk heeft,........

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:16

Pipo schreef:
Inmiddels heb ik nog steeds geen antwoordt op mijn vraag gehad, die hierboven staat.

Maar wat ik ook zo vreemd vind, is dat we het over spiergebruik hebben, want dat is het voornamelijkste probleem met rechtrichten, spieren moeten opgebouwd worden, spieren die altijd scheef zijn geweest, zijn niet zomaar in een half uurtje recht ( langer) te krijgen, verdiep je ietwat in het spierenstelsel van zowel mens als dier, dan zul je merken, dat als je spontaan in een andere houding moeten lopen, dat dat niet zomaar gaat, die spieren moet je trainen, daardoor worden ze langer of korter, maar dat is niet haalbaar in een half uurtje. Dus ik blijf het onmogelijk vinden om in een half uurtje je paard die volkomen scheef is, recht te richten. Daarom zeer ongeloofwaardig.

Hier komt het dus weer neer op: Wat wordt er bedoelt met rechtrichten...
Zoals al meerdere keren is gezegd bedoelt Antoine met 'recht' dat het paard alle 4 zijn benen even veel belast. Oftewel het vertikaal rechtrichten. Het kan dus zo zijn dat je een paard in een behoorlijke buiging naar links rijdt, omdat het paard wat beenbelasting en bespiering betreft op dat moment recht is. Vanuit dat punt ga je hem dan in zijn lijf steeds ietsje rechter buigen. Door dit steeds een stukje verder te doen kunnen de spieren zich daaraan aanpassen en zullen die steeds meer op gelijke lengte komen.
Op het moment dat de linker en rechter bespiering even lang/sterk heb je dus een paard dat alle benen gelijkmatig belast èn links en rechts even makkelijk te buigen is. Een recht paard dus in alle opzichten! Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:36

Pipo schreef:
Desiree, Cor Loeffen heeft jaren lang in de hengstenkeuringcommisie gezeten, meerdere grote ruiters hebben bij hem gelest.

En hij zit niet op een lijn met adb, hij vind het namelijk de normaalste zaak van de wereld, het rechtrichten van het paard. En hij profileert zich niet als goeroe, zoals adb doet.

Pipo, je zegt zelf dat je AdeB nog nooit in het echt bezig hebt gezien. Hoe kun je dan zeggen dat hij zich als goeroe uitgeeft??

Het fijne van Antoine is juist dat je als basisruiter ook bij hem terecht kunt. De meeste goede instructeurs nemen vaak alleen leerlingen aan vanaf de M2 of zo. En hoe kom ik daarin als basisruiter zonder goede instructie?

Ik zelf heb iets van 5 instructeurs gehad, van Z2 dressuurruiter tot ZZ springruiter, maar nooit is mij geleerd hoe een paard echt recht te krijgen. Ja, flink die hals naar rechts en links buigen om die spieren op te rekken, maar dat mijn paard zijn achterhand niet gebruikte en erg op de voorhand liep werd zeker niet opgemerkt Boos!
Zelfs een keer de slof erom gehad, maar diep lopen deed hij zonder ook wel. Hij moest juist eens wat minder diep, hij duikelde nl zowat voorover.

En na 5 jaar aanmodderen zonder verder dan de L te komen krijg je les van een man die je paard in 10 minuten een uitgestrekte draf kan laten lopen en dat je zadel eens niet naar links wegzakt. Wat een gevoel.
Dat kan Anky of Sjef of Hinneman mij vast ook laten voelen, maar regel daar maar eens een les bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:04

Kenomaxbe, gek genoeg ben ik het ook met jou eens. Alhoewel ik zeker weet dat er ook problemen uit de voeten kunnen komen die niet een rijtechnische oorzaak hebben.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:54

Djilan schreef : Ik zelf heb iets van 5 instructeurs gehad, van Z2 dressuurruiter tot ZZ springruiter, maar nooit is mij geleerd hoe een paard echt recht te krijgen.

Jij hebt duidelijk nog geen goeie instructeur gehad ! Ik kan er je trouwens een heel goeie aanbevelen, die haar leerlingen niet kiest op basis van hun niveau : ze geeft aan iedereen die "het" wil leren met evenveel hartstocht les, maar je moet wel bereid zijn ervoor te betalen natuurlijk. Goeie instructie is schaars maar niet goedkoop. Ik neem les bij Karin Donckers, ze is niet goedkoop maar heeeeeeeel goed !!! Maar één lesje in de maand is soms al voldoende, want je leert zoveel bij op één lesuur (dat gerust anderhalf uur kan duren, ze kijkt op geen vijf minuten), dat je stof hebt om een maand verder op te bouwen ! Dus dan mag de les al wat duurder zijn niet ?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:22

Anoukie schreef:
Ja, o.a. aan DA kosten wanneer dat niet gekeurde paard niet rad blijkt te zijn. Dan laat je eventueel toch foto's maken achteraf, en die kosten heb je dan toch nog. Of aan de hoefsmid, want die kan er misschien ook nog wel iets van maken. Ohw ja en niet te vergeten aan medicijnen die de pijn kunnen onderdrukken,.....
Vergeef me mijn cynisme,

DIt is idd cynisme en praten waar je niet voldoende over weet.
Het kan ook anders, vergeet dat niet.
Het volgende is dat er genoeg paarden voor jan doedel naar de slacht gaan omdat ze verreden worden, verkeerd worden behandelt enz.
IK denk toch dat de meerderheid van de mensen hier geen GP rijden, dan kan ik begrijpen dat je zeer zeker zo'n paard niet koopt.

Maar een nieuwe wending kan wel aan deze discussie gegeven worden.

De formule die gebruikt is om op de uitslagen 1 2 3 4 te komen is op een verkeerde manier gebracht, ze hebben nl. 2 verschillende groepen paarden gebruikt toen deze formule bedacht werd.

Nu vraag ik me af, waar blijf je dan met je theorie van 1 2 3 4, als deze uitslag toch niet op een eerlijke en juiste wijze tot stand is gekomen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:46

Ja Chantal, dit is cynisme, maar zeker niet over iets waar ik niet voldoende vanaf weet. Jij blijft (helaas) dit hele topic net doen alsof je het tegen een klein kind hebt, terwijl dat ook niet terecht is.

Ik had het over foto's maken, niet over verreden paarden of paarden die verkeerd behandeld worden. Als zij geen foto's laat maken bij de aankoop van een paard vanwege de kosten en daarna hard roept dat een paard met HKO echt nog wel aan het werk kan, prima. Maar dan ga ik ervan uit dat zij haar paard wel goed rijdt (dus recht, om in de termen te blijven) en dat het dus geen "klinische HKO" is maar echt zichtbaar op de foto's. Dan zeg ik dat je, wanneer je een paard ongekeurd koopt, die kosten misschien vanzelf wel weer "terug verdiend". Goedkoop = duurkoop, helaas nog steeds heel erg vaak.

MIJN theorie van 1 2 3 4??? Vergeef me mijn verbazing, maar die theorie heb IK niet bedacht!! En volgens jou komt de uitslag niet eerlijk en juist tot stand. Waarom niet? Onderbouw dat dan eens? Uitleg please want hier kan ik niets mee....... Ik ben meer dan bereid om deze discussie een andere wending te geven hoor!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:54

IK behandel je zeker niet als een klein kind en zo zie ik je ook niet anders zou ik er geen tijd en moeite aan besteden. Als jij het zo ziet mij best. Maar ik vind dat de HKO paarden hier nogal goedkoop worden afgescheept.

Dat stukjes van foto's maken heb ik gemist, ik zou het iig wel doen.

IK heb ook niet gezegd dat jij die theorie hebt bedacht, het zou wat zijn zeg! Hij is idd bedacht door een of andere professor. Het is zo dat ze een groep jonge hengsten hebben genomen van een jaar of 3 en het overige deel van de paarden, zeg maar merries, ruinen, hengsten van 6 tot 20 jaar die nog niet eens correct waren. Dus appels met peren vergeleken. Het is ook een theorie die eigenlijk eens opnieuw bekeken zou moeten worden. Ik vind het zo sneu dat als je zelf geen prof of weet ik veel wat ben maar zo'n paard gewoon weg gooit terwijl het gewoon weg niet altijd nodig is. Dit zeg ik los van ADB want ik hou ook niet zo van die kerel.

Bij deze het artikel, misschien legt dit wat uit?
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Kijk, een paard dat voor de fok is, verkoop of het echte zwaardere werk zou ik niet kopen met die uitslag, puur omdat zo'n dier niks opbrengt en voor de fok vind ik dat je geen risico's moet nemen op deze manier maar als mijn eigen amateur wedstrijdpaardje (zoals de meeste hier dus zijn dacht ik), ja dan wel.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:21

Chantal, ik ga dat verhaal van die link van jou lezen en kom er dan op terug. Morgen, want helaas zit mijn hoofd een beetje verstopt met ehm, snot op dit moment,.........

Ik vind het wel een leuk idee om misschien een nieuw topic over de "1 2 3 4 theorie" te openen? Of is dit al oude, besproken stof?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 01:00

O, das niet zo best, beterschap!
Nou, ben benieuwd wat je er van vind, ik was zelf ook behoorlijk onder de indruk.
Volgens mij is hier nog geen topic over geweest, zou wel interessant zijn maar of wij hier op Bokt er genoeg vanaf weten weet ik niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 01:02

loop al 16 jaar proff mee en ik heb van hem meer in een dag geleerd dan in 16 jaar.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 08:53

kenomaxbe schreef:
Bij mijn paardje is vorig jaar ook hoefkatrol vastgesteld (duidelijk zichtbaar op de foto's). Met een speciaal beslag en hem (vooral in 't begin) een beetje te sparen is hij nu prima. Hij werkt gemiddeld 4 keer in de week, ..... Hij werkt uitstekend ! Wat mij vreselijk stoort aan ADB is dat hij op een oneerlijke manier de belangstelling naar zich toe trekt door te beweren dat hoefkatrol niet bestaat !!!! .....Gelijk welke goeie instructeur had dit paard ook wel goed gekregen, zonder te gaan verkondigen dat hij het paard op miraculeuze wijze verlost had van HKT ! En dit neem ik ADB kwalijk. Die man kan wel iets, hij kan verreden paarden goed brengen, dus er is werk aan de winkel voor mensen zoals hij, want verreden paarden zijn er genoeg, maar ik vind niet dat hij dit kan doen onder het mom van dat hij de paarden verlost van hun "HKT" !

Grappig dat je op veel punten bevestigd wat de 'aanhangers' van AdB ook zeggen nl
a. dat er veel paarden zijn die het stempel klinisch HKO meekrijgen terwijl er eigenlijk niets anders aan de hand is dan een paard dat door scheefheid zijn benen verkeerd belast waardoor overbelasting ontstaat dat zich uit in kreupelheid. Deze kreupelheid is dmv een juiste manier van trainen op te lossen
b. dat een paard met 'bewezen' HKO (foto's) door de juiste manier van trainen en in jouw geval wordt dit ondersteund door speciaal beslag nog prima kan functioneren.

Alleen een beetje vreemd dat je in de ene zin zegt dat het je stoort dat AdB zegt dat hko niet bestaat en aan het eind zegt dat hij zegt dat hij op miraculeuze wijze paarden van HKO kan genezen (hoe kan iemand iets genezen wat volgens hem niet bestaat Verward ). Ik ben het met je eens dat hij het HKO gebeuren een beetje schreeuwerig aanpakt en er zijn stokpaardje van maakt. Maar met alle respect, jouw beschrijving van 'zijn' trainingsmethode raakt kant nog wal. De paarden lopen niet alleen zuiver in de contrastelling, de contrastelling wordt gebruikt om het paard zijn evenwicht te laten zoeken waarna de hals weer voor het lichaam gezet wordt. Even als verduidelijking. Antoine werkt veel met de dubbele longe. Als je continu aan de buitenlonge zou hangen en de binnenlonge los zou laten dan blijft het paard echt niet op de cirkel hoor. Over het algemeen is die contrastelling een paar passen nodig, op het moment dat de ontspanning komt mag het paard weer de hals voor het lichaam zetten tot het moment dat er weer spanning komt en dan wordt het weer herhaald. Je ziet de paarden steeds langer in het rechtuit zuiver blijven.

O enne goed idee om nieuw topic te openen over de zin en onzin van foto's en de klassificering 1-4. Ik vrees alleen dat zolang de experts het op alle fronten zo oneens zijn dat wij er helemaal niet uit zullen komen. 1 of 2 weken terug stond volgens mij een artikel in de strengen of hoefslag hierover en het viel mij op dat er heel verschillend over wordt gedacht door dierenartsen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:07

Hmm, ik vraag me af als DA's al niet op een lijn zitten of je dan een bepaalde theorie dan nog wel kan geloven.
Het kan natuurlijk geprobeerd worden om er een topic over te openen. ZO breng je het wel onder de mensen.

Nieuw topic
[RT] Foto's en de klassificering 1 tm 4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:26

gijsenkim schreef:
loop al 16 jaar proff mee en ik heb van hem meer in een dag geleerd dan in 16 jaar.

Misschien kun je ook vertellen wat het precies is dat je hebt geleerd in die ene dag? Dat is misschien interessant om te weten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:57

Anoukie schreef:
[Vergeef me mijn cynisme, maar ik gok zo dat je een paard hebt dat niet helemaal in orde is qua gezondheid. Daar is op zich niets mis mee, maar ga nu dan niet MIJ belachelijk lopen te maken omdat IK in twijfel trek of je dan met de juiste motieven naar een persoon als AdB luistert. Misschien WIL je wel te graag dat hij gelijk heeft,........
[/quote]

9 jaar geleden kocht ik een 3 jarige die rontgenologisch gekeurd was. DAt moest, anders nam de AMEV hem niet op. In die tijd werden knieen nog niet gedaan en daar zat dus een OCtje in. Dit kwam echter pas naar boven toen hij een jaar of 10 was. Laat dus. Al die tijd heb ik kunnen rijden, hij was nooit kreupel behalve als hij iets stoms deed. na verloop van tijd liep hij niet goed, en dat voelde ik. Foto's laten maken, buigproeven, de heren veeartsen zeiden "het ziet er wel OC achtig uit maar we zijn niet overtuigd. GA maar rijden en daag het maar uit, dat het duidelijk wordt, dan weten we wat". En ik reed dus maar door. iones ging weer zuiver lopen. Maar in de winter werd hij heel erg ziek, koorts en zo (slecht geventileerde stal he) en hij heeft 3 maanden stil gestaan daardoor. Sindsdien is het met zijn knie ook niet meer goedgekomen. Ik dacht dat hij artrose had maar dat blijkt het toch niet te zijn. HIj mist echter wel kraakbeen, die was namelijk aan gort door die OC. De OC is weggefrased, maar het kraakbeen komt niet meer terug. Als ik iones NIET rijd, wordt hij slechter, rij ik hem bijna elke dag, blijft hij goed, hoewel hij niet meer 100% zuiver loopt (soms wel). Ik heb lang in dubio gezeten wat ik nu moest gaan doen. Hem op de wei sturen met pensioen, daar was hij niet geschikt ovor. Iones wil erbij horen, overal bij zijn. Hij kijkt me aan vanuit zijn stal "gaan we nog wat doen?!" en wordt chagrijnig als ik hem niet rij. Op de wei zou hij verpieteren. Dus blijf ik hem rijden. De dierenarts zei dat dat ook nodig was, bespiering is belangrijk voor zijn knie, het compenseert een beetje. Heb er ook nog een fysio bij gehad, die zei, dat als ik hem op de wei zou zetten hij na een half jaar wel afgevoerd kon worden.
Nou Anoukie, had je nog wat commentaar? Zoek ik een smoesje om mijn arme kreupele paard dat pijn heeft toch maar te kunnen rijden omdat ik egoistisch ben?
overigens, heb met hem nog niet in de les gereden van AdB, ik had mijn merrie bij, die overigns niets mankeert.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:58

Wat ik wel grappig vind is dat er hier een hele discussie is over de 'methode' van Antoine en dat terwijl hij zelf beweerd niets anders te doen dan (klassieke) dressuur te rijden. Hij zegt zelf niet het 'ei' uitgevonden te hebben, maar gewoon een basispunt toe te passen dat bij de dressuur hoort. Ik heb dit ook aan mijn (western)trainster gevraagd (die een dressuurruiter op hoog niveau is geweest) en ook zij zegt dat dit gewoon bij de basis van alle dressuursoorten hoort. Helaas wordt het schijnbaar door veel trainers niet meer uitgelegd aan hun leerlingen of wel uitgelegd maar niet op een manier waardoor de leerling er bewust van is dat hij/zij met rechtrichten bezig is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:01

Ja jolande, dat hebben al zoveel mensen hier op bokt OOK al gezegd, maar die mensen die hem zelf nog nooit bezig hebben gezien BLIJVEN hem maar woorden in de mond leggen! I.p.v. dat ze nu ZELF eens gaan kijken en HEM direct vragen stellen en DAN oordelen! Wat dat betreft is Jippie en stuk eerlijker geweest, die gaat eerst kijken voordat ze er iets van zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:03

Jolande, als je dit topic had gelezen, dan had je misschien ook opgemerkt dat er juist verschillen zijn tussen hetgeen De Bodt beweert en de klassieke methode; dat is nu juist het struikelblok. Maar we hebben inmiddels begrepen waar het ei van columbus zit en dat is minder interessant dan gehoopt, jammer.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:05

Ik wil nog een ding zeggen!(ok, eigenlijk meerdere) Het lijkt hier inmiddels meer te gaan om een soort discussie omdat sommige mensen te enthousiast zijn over Antoine dan dat het echt gaat om het rijtechnische probleem van het rechtrichten!
Ik rij ook graag bij Antoine maar geloof niet dat hij de enige instructeur is die mij verder kan helpen! Hij is echter wel de eerste die ik tegen gekomen ben.
Mischien dat veel mensen, waaronder ik?, zich verkeerd hebben uitgedrukt mbt dit onderwerp.
In de grote lijnen zullen we hetzelfde bedoelen en is er zolang niemand zijn paard stuk rijdt niets aan de hand! Nogmaals...er zijn meerdere wegen naar Rome.
Het rijtechnische gedeelte is genoeg besproken, ik denk alleen niet dat je dat zomaar moet verwerpen omdat sommige mensen deze man "aanbidden".
Antoine de Bodt kan HKO niet oplossen! dat is kolder, hij kan echter wel de klachten verminderen simpelweg door het paard correct te laten bewegen met het gewicht verdeeld over 4 benen.
Ondanks het feit dat je een groot verschil ziet nadat hij met je paard bezig is geweest ben je er natuurlijk nog niet! Hij zet een paard niet binnen een kwartier recht maar hij zet paard en ruiter wel op de goede weg!
Het is zeker niet genoeg om eens in de 2 maanden eens bij Antoine te kijken en dan zelf weer verder te knoeien. Een kundig instructeur is gewoon noodzakelijk om verder te komen.
En als laatste, er is nog niet bewezen dat HKO puur erfelijk is. In sommige gevallen is het wel een rijtechnisch of onaantoonbaar probleem. Mijn paardje heeft bijv. een ongeluk gehad dat hij een paar dagen oud was waardoor er een gewricht in zijn rechterbeen vast gegroeid is. Logisch gevolg hiervan is overbelasting van de andere gewrichten en dus HKO!
Ik ben niet van mening dat ik Iwan kan genezen door op de manier die Antoine over brengt te rijden.....ik denk wel dat ik zijn leven kan verlengen door hem correct te rijden en hem zijn achterhand beter te laten gebruiken.
Nogmaals dit is niet iets dat Antoine als enige kan, dat geeft hij zelf ook regelmatig aan!
Ik ben nog steeds op zoek naar een instructeur die niet meteen begint met stelling naar binnen en rijden op de volte terwijl Iwan al zijn gewicht dan op zijn binnenschouder gooit!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:11

Lovely, waar zit volgens jou dan het ei van columbus en wat zijn de duidelijke verschillen?
Voor Antoine is het beginsel van het rechtrichten het gewicht verdelen over vier benen zodat het paard niet op de binnenschouder valt. Zet jij dan alleen de voorhand voor de achterhand en noem je hem dan recht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:16

Lusitano schreef:
Lovely, waar zit volgens jou dan het ei van columbus en wat zijn de duidelijke verschillen?
Voor Antoine is het beginsel van het rechtrichten het gewicht verdelen over vier benen zodat het paard niet op de binnenschouder valt. Zet jij dan alleen de voorhand voor de achterhand en noem je hem dan recht?

Lusitano, dit topic is inmiddels 9 pagina's lang en er is genoeg besproken, het lijkt mij niet nodig dat ik weer in herhaling ga vallen.
En nee, ik noem mijn paard niet recht, ik zorg dat hij recht is, over 4 benen en van voren naar achteren, dus niet alleen in de hals.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:27

Daarin ben ik het helemaal met je eens!! Antoine blijft er ook bij dat een paard van achteren naar voren moet komen!
Zou je ajb een keer kunnen komen kijken! Ik denk namenlijk dat jij absoluut een goede ruiter bent met veel theoretische kennis maar als je komt kijken denk ik dat je het op veel punten eens zal zijn met AdB. De contrastelling is natuurlijk maar een klein onderdeel van het hele gebeuren...daar wordt alleen te veel op door gehamerd.
Ik denk dat het grootste deel van de misverstanden ligt door de verwoording van sommige zaken!
het weekend van 15 december is hij bij ons.......kom je ook? (een goede discussie is natuurlijk nooit weg! maar dan liever live...)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:54

Lovely, Pipo en Anoukje, het cynisme waar mee jullie voor de dag komen is bijna eng.
Als iemand, bv Jolande of Desiree, gewoon schrijven wat ze voor hun ogen hebben zien gebeuren, en in Jolande’s geval heeft gevoelt hoe haar paard regelmatig werd, vind jij dat al propaganda , Lovely. ( Jolande’s en dus ook mijn paard heeft katrolonsteking aan beide voeten!). Dat vind ik toch wel een tikje overtrokken moet ik zeggen.

Verder lijken jullie een heleboel over hem te weten dus ik neem aan dat je hem al meerdere malen aan het werk hebt gezien? Dan begrijp ik niet helemaal waarom jullie blijkbaar nog niet weten hoe hij werkt.
Ik had dat binnen 1 uur kijken al door, omdat het de gewoonste zaak van de wereld is en helemaal niks nieuws, vreemds of wat dan ook.

Jullie zeggen zo’n beetje dat wat de Bodt doet niet kan. Ik heb van een aantal grote trainers gehoord en gelezen dat het recht maken van je paard het belangrijkste en moeilijkste is wat er is. De genen die ik gesproken heb vonden de gedachte er achter helemaal niet vreemd en wisten ook direkt te melden dat je er altijd voor moet waken dat je paard recht is en dat je hem niet naar de andere kant om buigt en dus het probleem verlegt.
Maar dat heeft niets met de Bodt’s methode te maken maar met onkunde van de ruiters die het moeten leren. En dat is dus grotendeels de schuld van de trainers die verzuimen het hun leerlingen fatsoenlijk bij te brengen!

In de boeken van de trainers die voor mij “goeroes” zijn, zoals Bob Loomis, Al Dunning en Tim McQuay komen deze problemen aan de orde en worden ze, wel is waar met western hulpen, met de zelfde gedachtegang er achter opgelost!
En dan gaan jullie verkondigen dat wat deze man doet aan onzin grenst!
Kun je dan ook begrijpen dat ik nu zeer twijfel aan het feit of jullie echt wel weten waar je het over hebt?? Ik vraag me dus nu wel af of jullie wel ooit eens zijn gaan kijken naar een lesdag of een clinic. En of je dus wel het recht hebt om een oordeel te vellen.

Opmerking als wat hij doet is geen klassieke dressuur, hebben absoluut geen waarde. Jij rijdt dus als een van de weinige volgens de klassieke dressuur en niet volgens de Engelse Verward En omdat er gevonden wordt dat dat niet precies klopt is de hele gedachte gang er achter niet meer waardevol Verward
Hier weet ik maar een ding op te zeggen, "wat heb jij een beperkte kijk op de wereld!"

Voor mij is de bodt zeker geen heilige en ook ik kan me alleen maar vinden in de gedachte achter de methode niet de methode zelf. De reden daarvoor is dat ik een westernruiter ben en dus niet veel kan met zijn manier van hulpen geven.
Ik kan me in 1 opmerking van hem niet vinden en dat is de opmerking dat hoefkatrol ontsteking niet bestaat. Want dat bestaat wel degelijk. Dat het een beeld is waar de medische wereld totaal geen grip op kan krijgen is vers twee.
Dat je het door alleen maar goed te rijden kunt voorkomen, geloof ik deels.
Ik denk persoonlijk dat er niet 1 oorzaak is maar een samenloop van verschillende factoren. Ik geloof wel degelijk dat je met rechtrichten en dan wel horizontaal en verticaal en in combinatie met een goede hoefsmid en vee-arts een paard weer goed kunt krijgen.

Maar nu even terug naar de originele vraag, wat er bijzonder is aan de methode die de Bodt toe past. NIETS! Het is doodgewoon, recht door zee, normaal paardrijden.

Waarom lijkt het bijzonder? Het is een voor het gemak vergeten onderdeel van de dressuur.
Wat maakt de Bodt bijzonder? Hij is een van de weinige trainers die op een heel eenvoudige en duidelijke manier kan uitleggen wat het probleem is en hoe je het zou kunnen oplossen. Meer is het niet!